Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

Circa vijftien titels die Electronic Arts in ontwikkeling heeft en die gebruikmaken van de nieuwe Frostbite-engine, komen niet naar de Wii U. Volgens de technical director van Frostbite draait de nieuwe versie van de engine niet op de Wii U.

Electronic Arts (EA) logoUit een presentatie die door een gebruiker op het forum van NeoGAF is gepubliceerd, zou blijken dat EA momenteel 15 titels in ontwikkeling heeft die gebruikmaken van versie 3 van de Frostbite-engine, die onder meer wordt gebruikt in Battlefield 4. Daaronder zouden titels als Mass Effect 4, Dragon Age 3 en nog onaangekondigde Star Wars-games zijn.

Die titels zullen dus niet naar de Wii U komen. DICE, dat Frostbite heeft ontwikkeld, heeft Frostbite 3 nooit draaiende gekregen op Nintendo's nieuwe console, zegt de technical director van Frostbite op Twitter. DICE zou een aantal tests met Frostbite 2 te hebben gedaan die teleurstellende resultaten opleverde, waarna met Frostbite 3 niet eens een poging is gewaagd. Het is een nieuwe tegenslag voor Nintendo's console: eerder werd al bekend dat de nieuwe versie van de Unreal Engine niet draait op de Wii U.

Reacties (104)

Reactiefilter:-1104095+162+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Frostbite 3 draait (in aangepaste vorm) wel op de 360 en PS3. De Wii U is zeker krachtiger. Dat het technisch niet mogelijk is lijkt me sterk.
Ik dacht dat Need for Speed Most Wanted met Frostbite werkte? Die game ziet er op de Wii U zeker beter uit dan de PS360 versie.

Zoals in de twitter conversatie ook de reactie was: EA is gewoon boos dat Nintendo niet volledig Origin als online platform wou inzetten. De relatie tussen die twee is belabberd. Daarnaast zullen ze wel denken dat het te weinig oplevert wat ik ook wel begrijp.
Maar dat het onmogelijk is lijkt me sterk, erg sterk. Crytek zei ook dat ze Crysis 3 op de Wii U hadden draaien, maar die wou EA niet uitgeven.
Nee MW draait op een Criterion engine.

Wat betreft Crysis kan ik het begrijpen. Crysis 3 verkocht op de andere platformen ook niet heel erg goed. Op de Wii u uitbrengen is alleen maar geld weggooien.

En waarom is Nintendo niet zo flexibel als MS en Sony. Waarom zou je geen Origin koppeling willen op je platform? Nintendo moet eens stoppen met zo koppig doen. Dat doet ze op dit moment geen goed.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 9 mei 2013 12:05]

Nintendo netwerk kan je heel goed met andere netwerken koppelen. Zoals Uplay van Ubisoft, Steam van Valve en Origin van EA. Alleen wilde EA dat het volledige Nintendo netwerk, dus niet alleen van EA games maar van ALLE games via het brakke Origin zou lopen.
De ontwikkeltijd en dus de grootste kostenpost bij Crysis 3 voor de Wii U was dus al geweest. Dat argument klopt dus niet.

De Origin koppeling is er wel en zelfs verplicht om Most Wanted te spelen. Echter wou EA Origin gebruiken zoals Nintendo nu MiiVerse heeft. Als tegenhanger van Xbox Live en PSN zegmaar. Voor de beschikbare EA games is het wel, maar niet voor het gehele apparaat. En dat wou EA naar geruchten maar Nintendo zei nee.
En waarom is Nintendo niet zo flexibel als MS en Sony. Waarom zou je geen Origin koppeling willen op je platform? Nintendo moet eens stoppen met zo koppig doen. Dat doet ze op dit moment geen goed.
Waarom zou Nintendo het toe moeten staan? Ze hebben zelf ook een eigen online store dus waarom doet EA koppig om niet díe api te willen gebruiken en alleen maar méér bloatware te laten bezorgen naar de WiiU? :)
Correct, en de Wii u versie draait op Hi-Res PC textures
Het is het volgende hoofdstuk in de WiiU problemen. Unreal Engine 4 is niet ontworpen voor de WiiU maar het zou wel mogelijk zijn om het draaiende te maken voor de WiiU als de developer dat zou wensen (epic zal er alleen geen tijd insteken). Nu de frostbite 3 ook al niet, cryengine zal ook niet meer komen naar de WiiU en het gaat zo nog maar even door.
Naast dit zal dit alleen maar erger worden in de komende jaren. Omdat alle engines zullen worden ontworpen met meer ram mogelijkheden en meer overal cpu/gpu power.
Ik begin me dus ook sterk af te vragen of de Wii U niet nintendo's dreamcast aan het worden is. Er zijn bijna geen exclusive games, ook bijna geen third party support die games tailored voor de WiiU op een goede manier uitbrengen. Nintendo beloofd wel dat het beter zal worden maar ondertussen worden launch titles uitgesteld tot eind augustus dit jaar..
Tegen die tijd vraag ik me af of er nog veel nieuwe games verkocht gaan worden met het vooruitzicht op de nieuwe PS4 en Xbox 720.

Ook zijn de verkoop cijfers tot nu toe voor de WiiU dramatisch.. zo slecht zelfs dat de oude Wii nog beter verkoopt en nintendo keer op keer op de oude wii mensen vraagt of ze alsjeblieft een nieuwe WiiU willen kopen omdat het niet maar zo een upgrade is van de oude Wii.
Ik begrijp er niets van. Waarom lukt het niet? Terwijl op de XBOX360 en PS3 de Frostbite 2 engine probleemloos draait is de hardware van de WiiU een probleem. De WiiU is een nieuwer en krachtiger console.

Ik vraag mij echt af wie hier nu zo blundert? De engineers van EA of van Nintendo.

[Reactie gewijzigd door projectnewtt op 9 mei 2013 12:07]

Nintendo, omdat het onmogelijk is om een game die 8GB op de xbox720/PS4 aan geheugen kunnen gebruiken op de maar 1GB van de Nintendo te proppen die in vergelijking slechts 15% van de performance van de xbox720/PS4 bevatten qua CPU/GPU.
en watch dogs is geen echte next-gen game, dat is een previous-gen+ game (voor de PS4/Xbox720)
Als je games ook op de wii-u wilt draaien moet je alle games down-scallen naar 1GB systeem geheugen en maximaal 25GB aan optische opslag, dat betekent dus dat 7GB (werkgeheugen) en 25GB extra aan opslag op de PS4/Xbox720 niet volledig kan benutten.

en de wii-U is geen 64bit console, dus meer geheugen er in proppen heeft ook geen zin.
De wii-u is een nog grotere dompert dan de Dreamcast.
onzin ze zijn gewoon te lui om het te optimaliseren
de hardware kan het allemaal prima aan ze zijn immers sneller dan de ps3 en e xbox...
het word tijd dat ea games de game markt verlaat ze maken het namelijk alleen maar slechter.
@computerjunky even snel als de xbox360/PS3, en je hebt geen 8GB aan werk geheugen.

je zou games volledig moeten downgraden om zo ook op de wii-u te kunnen draaien 25GB minder aan optische opslag en 75% mindere CPU/GPU als de xbox720/PS4.
tja optimaliseren :z je zal heus nog wel een zootje PS3/Xbox360 spellen krijgen maar PS4/xbox720 kun je gewoon echt wel vergeten afgezien van een paar mini/indy-games.

ook ubisoft zal na watchdogs/Assassin's Creed IV waarschijnlijk ook geen wii-u games meer maken http://www.gamespot.com/n...e-a-perfect-jewel-6408142

[Reactie gewijzigd door stewie op 10 mei 2013 01:55]

en EA de games markt verlaat? :D
Nintendo, kan twee dingen doen: of een nieuwe console uitbrengen of hun spullen pakken :O
Het is niet een kwestie van technologie en performance, het is een kwestie van geld. Is het het geld waard om je engine geschikt te maken voor nog een platform. De FB3 heeft namelijk nog steeds ondersteuning voor de 360 en de PS3.

Wat Sony en MS goed hebben begrepen is om hun volgende consoles volgens de x86 architectuur te bouwen. Hierdoor wordt het devs stukken makkelijker om games te porten van pc naar consoles en omgekeerd.

Wat doet Nintendo? Die bouwen een console met laatste generatie specs en non-x86. Ja dat is vragen om problemen. Vooral als het aantal games voor de 360 en ps3 gereduceerd worden na de launch van de nieuwste consoles. En als de console maar niet verkocht wordt, dan is het niet vreemd dat publishers wegblijven van het platform.

Ook de ontwikkelaars van Just Cause hebben geen plannen voor de Wii U omdat het niet genoeg verkoopt en omdat Nintendo communicatief heel slecht is. Daar kunnen ze nog wat leren van MS en Sony.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 9 mei 2013 11:51]

Ook de ontwikkelaars van Just Cause hebben geen plannen voor de Wii U omdat het niet genoeg verkoopt en omdat Nintendo communicatief heel slecht is. Daar kunnen ze nog wat leren van MS en Sony.
Werkelijk waar haal je deze onzin vandaan? Bijna elke developer prijst Nintendo om hun goede samenwerking, inclusief die van Just Cause.
Klopt wel. NoE is ook wat anders dan Japan of US... http://www.escapistmagazi...-Kits-Are-Collecting-Dust
En daar is de volgende doodssteek voor de WiiU.

Erg jammer dat al vele beloftes van Nintendo niet waargemaakt kunnen worden.
En daar is de volgende doodssteek voor de WiiU.
Dat zal op zich nog wel meevallen denk ik. Mocht de WiiU later toch weer aanslaan, zal EA zich heus wel achter de oren krabben (en zoals wel vaker gebeurd, achter de feiten aan loopt) om wellicht de engine dan toch maar te porten voor de WiiU. Daarnaast, als men ziet wat voor 'kwaliteitsgames' EA tegenwoordig maakt, vraag ik me af hoe lang EA nog getolereerd wordt als zowel ontwikkelaar als uitgever.
Erg jammer dat al vele beloftes van Nintendo niet waargemaakt kunnen worden.
Deze bewering begrijp ik niet helemaal, waar doel je nu precies op?

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 9 mei 2013 12:38]

De hardware is gewoon niet krachtig genoeg. de GPU is best aardig. stukken sneller dan de PS3 of Xbox 360. maar de CPU is amper sneller of zelfs trager.

dat is gewoon het hele probleem. Ik zag die al aankomen toen ik die specs zag. het is gewoon geen next gen console.
De beloften van EA worden niet nagekomen. Maar goed, EA schijnt al in de etalage te staan dus het is maar de vraag hoe belangrijk dit nieuws is. Wat mij betreft zou Nintendo er goed aan doen om EA te weren van haar consoles en zodoende het laatste zetje te geven.
Wat mij betreft zou Nintendo er goed aan doen om EA te weren van haar consoles en zodoende het laatste zetje te geven.
EA is nog steeds een van de grootste uitgevers. Zonder EA achter zich, kan de WiiU het helemaal shaken. De WiiU heeft EA harder nodig dan andersom. Ook voor non-Frostbite-games.

Vergeet niet dat EA de grootste uitgever van sportgames is, en dat is nou net een genre wat altijd goed verkoopt in de US. Als die ook niet naar de WiiU zouden komen, kunnen ze wel inpakken.

EA heeft ook nooit achter de Dreamcast gestaan, en je weet wat daar mee gebeurd is.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 9 mei 2013 12:01]

Wat een complete onzin, alsof een Nintendo console EA nodig heeft.

Nintendo is prima in staat met zijn eigen franchises een goede console neer te zetten.
Als we de verkoopcijfers van de WII mogen geloven dan zou je die conclusie trekken. Maar dat wil niet zeggen dat de WII U nu geen 3rd party's nodig heeft. De mainstream heeft wel in de gaten hoe hun WII stof loopt te happen terwijl de PS4 en Xbox whatever mooie features, graphics en sociale integratie gaan beloven. Als deze doelgroep (waar de WII nog zo succesvol was) nog weer een console zullen gaan halen zal dat niet zo'n impuls aankoop zijn als met de WII destijds.

Ouderen kunnen zich ook niet relateren met het touchscreen van de WII U (is het een controler of is het de console?) en Nintendo staat niet eens op de E3 dit jaar. Alle aandacht van alle mainstream media zal naar Sony en MS gaan gezien Nintendo blijkbaar niets te melden heeft.

Games worden meer en meer mainstream en overtreffen menig budget van Hollywood films. De reclames op TV laten dit ook steeds meer zien. Als je een console koopt vraag je jezelf wel eerst af of deze wel speelbaar zijn op deze console.
Wat nuanceringen op enkele kreten van je:
Ouderen kunnen zich ook niet relateren met het touchscreen van de WII U (is het een controler of is het de console?)
Die controller is optioneel te gebruiken. Je hoeft hem dus niet te gebruiken.
Daarnaast: enkele reviews hebben al aangegeven dat die controller ontzettend gebruiksvriendelijk is, ook voor ouderen.
Zonder touchscreen is de GUI van de PS3 en XBox360 nog te cryptisch voor ouderen. Je kan dat ontwerpen voor gebruiksvriendelijkheid wel aan Nintendo toevertrouwen.
en Nintendo staat niet eens op de E3 dit jaar. Alle aandacht van alle mainstream media zal naar Sony en MS gaan gezien Nintendo blijkbaar niets te melden heeft.
Klopt. Zelfs als Nintendo de volledige backing zou hebben van deze EA Frostbite3 games, dan zouden ze in deze E3 in het niet vallen bij Sony en Microsoft. Waarom? Omdat die twee met hun nieuwe PS4 en XBox komen. De Wii U is al bijna een jaar oud nieuws. En die Frostbite3 EA games zullen ook vast op die consoles draaien, en zelfs met die games zou Nintendo alsnog geen nieuwswaardige primeurs hebben - m.a.w.: E3 is dit jaar voor Nintendo gewoon weggegooid geld.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 10 mei 2013 12:44]

Maar dan blijft het nog wel jammer.
[...]

EA is nog steeds een van de grootste uitgevers. Zonder EA achter zich, kan de WiiU het helemaal shaken. De WiiU heeft EA harder nodig dan andersom. Ook voor non-Frostbite-games.
Dat valt wel mee denk ik. Kijk maar eens naar de releases van EA op de Wii, zit niet veel spannends bij. Nintendo zal het gewoon WEER moeten hebben van de eigen titels. Mensen kopen toch een Wii U voor de Mario's, Zelda's en Metroids. Ik geloof niet dat er ooit iemand een Nintendo console heeft gekocht voor FPS, race games en/of sport games.
Dus ja, het is vervelend voor Nintendo maar zolang ze met hun eigen games blijven komen worden er echt wel weer genoeg Wii Us verkocht.
Ik heb op de Wii nog nooit een EA game gezien die wat voorstelde. EA staat bekend om zulke slechte ports dat zelfs de Console->PC spelen er onder lijden.

EA is het allerslechste bedrijf ooit , ze helpen vakkundig spelen omzeep zoals SWTOR, hun beleid kwa quality control is ongeveer , start het spel op , okay dan gaat het in de verkoop (maakt niet uit hoeveel bugs er nog in zitten).

Nog even op het technische vlak , EA wil gewoon geen tijd steken in iets als Wii U zuiver en alleen omdat het geen X86 console is zoals de andere.

WIi U kan best wel zonder dat domme geneuzel uiteindelijk zal op geen enkele console de echte frostbyte 3 engine draaien alleen een mindere vorm daarvan ....
Onzin, ps3 en xbox360 zijn ook geen x86 platforms en daar werkt het wel, de reden is dat het ontwikkelen geld kost en EA weinig aan wii u games gaat verdienen.
Onzin, Wii is de best verkopende console uit de huidige generatie.

Tevens zullen dingen gewoon weg niet kunnen op een console ten opzichte van een PC dus een versie die minder features gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Athlon-pv op 10 mei 2013 11:29]

1 zwaluw maakt nog geen zomer.
Dat EA er niet mee verder wil zegt ook wat over EA en niet alleen over Nintendo.
In mijn ogen is Nintendo altijd als buitenbeen beschouwd vanaf het moment dat MS en Sony opkwamen met hun consoles. Nintendo heeft zich proberen te onderscheiden. Niet met grafics, maar met extra's die toch echt verassend leuk zijn. Ik doel hiermee bijvoorbeeld op bongo's om een game te spelen. Nooit zoveel lol met een game gehad.
Dat Nintendo in jou ogen dus niets meer waard is, is hetzelfde zeggen als innovativiteit is niet van belang, geeef mij maar grafics. Ik sta daar dus totaal 180 graden anders in. Geef mij maar de innovatitviteit van Nintendo en laat de grafics maar voor wat ze zijn.
Grappig dat je het over innovativiteit hebt. Ik mis dat dus totaal bij de Wii U. Oh een tablet controller. Dat noem ik geen innovatie, maar een gimmick. De Wii was innovatief.

Nintendo is nooit echt goed geweest in het bouwen van succesvolle consoles. De Wii en SNES is daar een uitzondering op.

Dat EA er niet verder mee wil zegt heel veel: EA springt op elke console die lucratief voor EA kan uitpakken. Als ze de Wii U zien als het niet waard, dan zegt dat genoeg over hoe de industrie naar de Wii u kijkt.

For your information: UE4 zal ook niet geoptimaliseerd worden voor de Wii U.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 9 mei 2013 11:43]

Waarom is de tabletcontroller een gimmick en niet een innovatie? Ik vind het, zeker als je kijkt naar de afgelopen 20 jaar in console-land, zeer innovatief om de mogelijkheid de game op het scherm in je handen te spelen, of een tweede scherm te hebben voor het spel dat je op de tv speelt.

Misschien qua games niet zo innovatief (ze deden het natuurlijk al op de DS en 3DS), maar voor huiskamerconsoles is het zeker wel een innovatie.
De Wii was innovatief omdat het om nieuwe technologie ging in een traditionele markt. De Wii U heeft oude technologie (resistive touch screens) in een controller gebouwd die alleen speelbaar is door 1 persoon.

Wat de Wii succesvol maakte is dat de Wii een grotere doelgroep aantrok die normaal niet zo veel of nauwelijks gamed. En deze doelgroep raakt ook snel uitgekeken op consoles en die zien met de Wii U geen meerwaarde. Nintendo moest onlangs publiekelijk nog uitleggen dat de Wii U wel degelijk een nieuwe console is :?

Waar het bij de Wii ging om het familie gevoel en met je vrienden spellen spelen, gaat het bij de Wii U om het alleen spelen. En de target group voor de Wii U is dus weer echte gamers. En deze gamers hebben al een 360 of PS3. Een tabletcontroller is in hun ogen maar een gimmick. Gamers zijn nogal traditioneel.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 9 mei 2013 12:22]

Nieuw?

Microsoft had met de sidewinder freestyle pro tien jaar eerder al een motion controller uitgebracht. De rest van de Wii was weinig meer dan een opgefokte gamecube met internetdiensten.

Family/casual games hadden ze voor de NES en SNES ook al, en nintendo mikte altijd al op "spelplezier voor het hele gezin". Sega, en later sony en MS richtten zich van oudsher op de typische gamer, en maakte met de laatste generaties hun intrede in family games en heroverden de huiskamer.

De Wii U onderscheid zich niet genoeg voor een eigen doelgroep van de huidige en komende generatie concurrenten en de cijfers vallen tegen, dat ziet EA ook in.
http://m.youtube.com/watch?v=YAgu7GwbFdM

Powerglove so bad ;)

http://m.youtube.com/watch?v=MYDuy7wM8Gk

[Reactie gewijzigd door Bintzak op 10 mei 2013 03:41]

Het spelen van een game op de tablet doe je echter liever niet als ik de ervaringen van andere Wii U gamers mag geloven. Dit in verband met de batterij die het niet echt lang uit houdt.

En wat betreft een "gimmick" zijn of een innovatieve manier van gamen, ik denk dat, dat voornamelijk afhangt van ontwikkelaars. Als game ontwikkelaars hier niet optimaal gebruik van maken en dit niet volledig en goed ondersteunen in hun games dan kun je, zoals ik het bekijk, wel degelijk spreken van een "gimmick".

Het wordt pas interessant wanneer game ontwikkelaars er een waarde aangeven.
Dit door leuke, uitdagende en vernieuwende elementen toe te voegen aan hoe jij je controller gebruik.
Om een voorbeeld te noemen, "Watch dogs". hierin gebruikt de character een smartphone om dingen te hacken. wanneer bijvoorbeeld de tablet zal dienen als de smartphone dan zouden er best leuke dingen uit voort kunnen komen.

Het is dus maar hoe je er naar kijkt.
Innovatief vind ik Nintendo al jaren niet meer, ja de rumble pack voor de controller en de analog stick waren goede ontwikkelingen die ze ooit geïmplementeerd hebben. Maar de WII mote en nu de Tablet controller zijn dit echt niet. Wel hebben ze dit vooral bij de WII mote als eerste goed opgedrongen, waarbij ze een groot succes gehad hebben.(vooral bij het begin) Zelf gebruik ik het liefste niet de WII mote en vooral niet bij de RPG Games.(Monster Hunter is het wel redelijk goed geïmplementeerd)

De Tablet controller vind ik persoonlijk echt een gadget en alles behalve innovatief, heb ermee gespeeld bij vrienden maar ik kan niet wennen aan de grote van de controller. Verder konden de meeste (momenteel veel gebruikte) features zoals de map etc al via apps zoals bij Microsoft en je game verder spelen zonder je TV aan via Remote Play(van Sony).
En ja WII U heeft het allemaal zonder dat je extra apparatuur/apps hoeft te hebben, maar dat maakt iets in mijn mening nog niet innovatief.
Rumble pack innovatief? Niet helemaal mee eens en meer een vooraf bedacht, achteraf idee. Volg je hem nog?

Wanneer je vooraf een feature bedenkt en deze achterwege houdt om hem achteraf extra geld te verdienen doordat consumenten nu een los apparaat moeten kopen voor de toevoeging van een extra feature dan ben je gewoon bewust bezig met klanten hun portemonnee leeg te trekken.

Dat is hetzelfde als hun "expansion pack" die voor sommige games nodig was omdat de N64 standaard niet krachtig genoeg zou zijn. Wel heel toevallig dat Nintendo dit heeft voorzien door de mogelijkheid voor een uitbreiding in de N64 in te bouwen.
Als je op die manier je systeem in elkaar zet dan ben je, je er blijkbaar bewust van dat je systeem niet krachtig genoeg zal zijn voor toekomstige games en ben je, je er ook bewust van dat je er extra geld aan gaat verdienen wanneer consumenten dus zouden moeten upgraden om de nieuwste spellen te kunnen spelen.

Aan dat hele gebeuren is dus niks innovatiefs en klanten die zich hier niet bewust van zijn die lopen met open ogen en het geoliede marketing concept van grote partijen en dat vindt ik pas erg.

Want iedereen kan aanvoelen wat er straks gaat gebeuren. Huidige Wii U is niet krachtig genoeg voor de toekomst. Dus komt er straks een "WII U+" en dan zullen we wel gaan zien wie hier het beste uitkomt.
Als de WII-U niet krachtig genoeg is om mee te lopen dan houd het op met ontwikkelen.

NES, SNES, N64 zijn hele populaire consoles geweest waarvan NES echt aan de wieg stond van consol gaming.

FrosBit-3 en Unreal Engine zijn ontwikkeld voor de nieuwe gen consoles. Volgend jaar als de XBOX en PS4 uitkomen. Is de kans groot dat veel gamers die nu alles op max graph settings kunnen spelen een nieuwe video kaart kunnen kopen.

Deze engines zullen dus of met beperkingen op de huidige gen consoles kunnen draaien of gewoon niet. Kans is groot dat bepaalde games hellemaal niet meer worden uitgebracht volgend jaar voor deze gen consoles.
In vergelijking met de ps1 was n64 lang niet zo'n groot succes als de nes en snes. Waarbij overigens alleen de snes ten tijde van de release echt het meest krachtig was qua beschikbare hardware op moment van uitbrengen. Meestal waren de consoles waren qua hardware niet het meest spectaculair (n64 zeer krachtig, maar helaas was het ram aan de zeer krappe kant). Maar goed, het ging/gaat om de franchise en beschikbare games. Oftewel, het gaat niet om de hardware maar de beschikbare spellen (en of de game play goed is).

Daarom is het een klap voor de Wii U. Dat hardware niet krachtig genoeg is zegt iets over het onvermogen van de engine ontwikkelaar die het blijkbaar niet voor elkaar krijgt het zo te tunen dat het wel werkt. Natuurlijk het gaat ten koste van de graphics kwaliteit, maar dat is logisch aangezien de harware minder krachtig is. Vraag me af waarom er dan geen experts van nintendo zelf op af gestuurd worden om EA hiermee te helpen. Ze hebben toch ook een aanmerkellijk hierin, teveel om passief toe te kijken.
@Relief

"Nintendo is nooit echt goed geweest in het bouwen van succesvolle consoles. De Wii en SNES is daar een uitzondering op."

Ha ha, kom op zeg, Nintendo is de enige company die diens hardware aanpast aan de gameplay- ideeën, en niet andersom. Ik weet niet wat je onder succes verstaat, maar als het om CONSOLES gaat is Nintendo de enige company geweest die nagenoeg op de hardware zelf altijd winst maakte.

Daarnaast is het ook wel fijn om te weten dat...

- de Gameboy 1 van de meest bekende brands was
- de DS een gigantisch succes
- de NES de gameindustrie reanimeerde
- consoles zoals de Gamecube en N64, op wellicht enkele tekortkomingen na, gewoon pareltjes waren van consoles. Het is alleen de Wii geweest dat imo een uitzondering op de regel was.
Volgens mij ken ik geen gezin die geen gameboy heeft gehad? Vaak zelfs meer dan één.
sorry hoor,maar ook de wii was verre van innovatief, enige innovatieve was dat de de wiimote meeleverde met elke console, maar de wiimote zelf was verre van innovatief, er waren toen al meerdere motioncontrollers op de markt geweest welke faalde omdat er weinig support voor was omdat men die dingen los moest bijkopen,maarja waarom kopen als er amper games zijn die het ondersteunde, en waarom ondersteunen als het amper verkocht wordt, dus het kip en het ei verhaal....
Deze engine is meer bedoeld voor de serieuze gamer, terwijl Nintendo al jarenlang de naam heeft als platform voor casual gaming. Ik denk dat het wel mee valt. De Wii U is vast niet bedoeld om te competeren met de Playstation 4 of de nieuwe Xbox.
Casual/Serieus is maar net hoe je het ziet.

Aan de casual gamer verdien je meer, die koopt je systeem/spelletje, laat het na een paar uur links liggen, zet het misschien dan nog eens een keer aan, bedenkt dat het verouderd is en koopt iets nieuws. Die zal je nooit lastig vallen met bugs in een 2 jaar oude game, klagen over consoles die na een week 24/7 draaien de geest geven, etc, etc.

Als mijn ADHD neefjes op bezoek zijn zet ik ze gerust een middag achter de 360 in de slaapkamer, wat daar dan op gebeurd is toch echt geen casual gaming.

Casual gaming denk ik bij an een gezin die op een zondagmiddag met kids en bezoek omstebeurd Wii tennis speelt.
Ik heb juist het idee dat dit de doodsteek voor EA kan betekenen. Niet dat EA Nintendo nodig heeft om te overleven, maar met alle ontslagrondes en mensen die vertrekken begint EA steeds meer op een leeg slakkenhuisje te lijken: mooi van buiten, maar van binnen gebeurt er eigenlijk niets.

Die 15 games zijn 90% sequels (zo niet meer) en de vernieuwing is ver te zoeken bij EA. Ik heb ook het idee dat EA het bedrijf is dat de belofte niet is nagekomen qua Wii U-ondersteuning, ik zou niet weten waarom Nintendo het anders zo groot aan zou kondigen, om er verder niets mee te doen.
Doodsteek voor EA? Omdat ze niet ontwikkelen voor een platform waar ze nooit de extra kosten voor terug kunnen verdienen? Investeren in de Wii U is een doodsteek voor EA en niet omgekeerd.

De best verkopende games in de video games wereld zijn altijd al sequels geweest. En EA weet dat maar al te goed.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 9 mei 2013 12:01]

Ik zeg al: "Niet dat EA Nintendo nodig heeft om te overleven, maar met alle ontslagrondes en mensen die vertrekken begint EA steeds meer op een leeg slakkenhuisje te lijken"

Dus nogmaals: EA is z'n eigen graf aan het graven door vervolg na vervolg uit te geven, terwijl ze ook nog een studio's sluiten, mensen ontslaan en er belangrijke mensen vertrekken. Dat heeft in principe niets met Nintendo te maken, maar heeft wel als gevolg dat er minder geld overblijft om een engine aan te passen voor nog een platform en dan is het gewoon extra makkelijk om te zeggen dat de Wii U niet sterk genoeg is.
EA heeft naast hun succesvolle franchises genoeg mislukte games. En de ontwikkelaars en mensen achter deze games worden eenmaal ontslagen. Mensen ontslaan gebeurt binnen elke bedrijf en is juist een manier om een bedrijf weer gezond te maken.

Vergeet niet dat EA nog steeds hun succesvolle FIFA franchise hebben, BioWare, DICE en Respawn. Deze 4 zullen voor de komende jaren nog genoeg goede games uitbrengen die flink geld in het laatje zullen brengen.

EA gaat nergens heen. Die zullen nog wel bestaan. Misschien is het wel beter als ze flink kleiner worden en weer teruggaan naar het maken van games. En als ze failliet gaan zie ik MS hun wel opkopen.

En zoals ik al zei, sequels verkopen beter dan nieuwe games. Dat is de realiteit.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 9 mei 2013 12:23]

Vervolg op vervolg...
Maar doet Nintendo niet een beetje hetzelfde dan ? Die teren toch ook op decennia oude franchises ?

In mijn mening moet Nintendo zichzelf maar eens opnieuw uitvinden door een hele dikke console uit te brengen naast de Wii U. Nieuwe naam, nieuwe insteek, nieuwe IPs en nieuwe demographic. En vooruit, dan mogen ze ook best nog een Zelda uitbrengen, misschien met de hulp van Kojima ? ;)
Iemand moet de sequels van games uitbrengen, toch?
Ik denk dat daar het probleem niet ligt.

Een game doet het goed, dus komt er vaak een sequel achteraan. En waarom niet?
Als een game een sequel krijgt betekend het blijkbaar dat een heleboel gamers het een tof spel vonden en dus graag een vervolg willen hebben.

Het wordt pas een probleem als het, het "Call of Duty syndroom" gaat krijgen.
Zodra er geen vernieuwing in de game zelf zit jaar, na jaar, na jaar.
En zelfs dan blijkt nog, dat juist die games de grootste bron van inkomen vormt.

Als we iemand ergens op moeten aankijken dan is het onszelf als games. Zodra wij genoegen nemen met middelmatigheid, geen innovatie en eentonigheid, dan zullen wij nooit meer mogen verwachten dan precies dat, van uitgever of developers
En dat is niet alleen met games maar met alles.
tja en waarom denk je dat meer dan de helft sequels zijn? omdat daar enorm veel vraag naar is, de sequels breken vaak weer alle verkooprecords.. en tja innovatie binnen games heb ik al jaten niet meer gezien, ook niet bij indies, het is allemasl niets meer dan een rehash van ouderegmeplay in een mooier jasje.... En het enige dat jou opvalt zijn de topgames die EA uitbrengt, maar ook zij brengen veel kleine nieuwe games op de markt waar veel mensen amper wat van horen, tevens zijn zij schijnbaar ook nog eens de grootste uitgever op mobile gebied..
Wacht maar tot metroid en zelda uitkomen op de wii u. Dat maakt een hoop goed.
En battlefield, mass effect enz enz moet je gewoon op pc spelen. Ziet er in mijn ogen veel beter uit.
Vooralsnog is de enig aangekondigde Zelda een remake van WindWaker. Jee....not. Dat spel heb ik totaal geen warme gevoelens bij. SS vind ik ook weinig replay waarde hebben. Ik heb het uitgespeeld en sindsdien de hele Wii niet meer aangeraakt.

Van de week voor het eerst een WiiU in het echt gezien, maar die controller is echt lomp groot. Laat staan als kinderhandjes dat vast moeten houden. Het is te gimmicky en eigenlijk loopt Nintendo hardwarematig zes jaar achter. Waarom zouden de uitgevers daar nog achteraan gaan? Met de next-gen in aantocht is het verschil nog groter dan tussen de Wii en de rest.
Nintendo loopt al jaren uit de pas met de rest van de gamesindustrie. De achterhaalde hardwarespecs en teleurstellende online-support maken een Nintendo-console onaantrekkelijk voor de grote hardcore gamers waar bijna elke uitgever/ontwikkelaar zich op richt. Nintendo heeft zijn eigen schare fans en die kopen vooral Nintendo-games.

Volgens de laatste gegevens haalt EA slechts 2.2% van de omzet uit de verkoop voor Nintendo-devices. Combineer dit met de slechte verkoopresultaten van de Wii U en dan is het niet meer dan logisch dat een bedrijf als EA kapt met het maken van games voor Nintendo-consoles. Ze hebben het in ieder geval geprobeerd met een aantal Wii U games (Fifa, Madden, Bioshock 3, Need for Speed). Als de rest van de industrie vanaf volgend jaar overschakelt op PS4/720/PC dan loont het niet om een slechtverkopend buitenbeentje te willen ondersteunen. Dat geld kan slimmer geinvesteerd worden.
De remake van zelda komt dit jaar nog ja. Maar in 2014 komt zelda u. Die op dit moment in ontwikkeling is.
metroid en zelda! niemand buiten nintendo fans wachten op weer een metroid en zelda game.
het is een aflopende zaak.

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 mei 2013 16:17]

Nintendo games op een x-box ps zou juist een succes wezen het is dat Nintendo zelf een console wil houden op de markt.
EA vroeg aan Nintendo: Wij willen dat heel Nintendo Netwerk via Origin loopt.
Nintendo antwoorde: Nee, dat doen we niet.
EA zegt: dan brengen wij geen games uit op de Wii U.

Zielig maar waar.
Leuk verzinsel, maar het komt door de gebrekkige hardware vs de ps4/xbox720.
staat op tweakers ;) Dus ja kan je vertellen dat het waar is.. dat was de reden waarom bf3 niet kwam als release game.
tja, en je gelooft ook alles dat op tweakers staat, dat heel vaak gewoon zijn informatie van andere sites haalt zonder werkelijk te controleren of het wel echt zo is, want tja als het op internet staat dan is het toch waar?
Mij verbaast het niet echt dat het niet kan, gezien er geen zware videochip inzit, maar alsnog is het wel zonde voor de Wii U. Hopen voor Nintendo dat er niet nog meer engines komen die niet werken.
Mijn eerste reactie op dit bericht was.
Niet kunnen of niet willen?
Je kan natuurlijk je software er enigszins op aanpassen. Als men ronduit roept, het werkt niet, wil dat toch echt niet zeggen dat met wat aanpassingen het wel zou kunnen gaan werken.
Er zullen meer uitgevers geen gebruik maken van de WiiU.
Capcom kijkt met plezier naar de 2 hoofd-consoles met hun nieuwe mogelijkheden.
Ubi zelf zit ook niet meer te wachten op WiiU :).. is jammer, maar bij de launch wist ik al dat het niks werd...
Ubi zelf zit ook niet meer te wachten op WiiU :).. is jammer, maar bij de launch wist ik al dat het niks werd...
Vandaar dat Assassin's Creed III op de WiiU uit is en dat Rayman Legends (wat eigenlijk een WiiU exclusive zou zijn) ook naar de WiiU komt?
Het feit dat dat een port en een game die niet exclusief is gebleven zijn zegt ook wel wat...
Het is omdat nintendo nog aardig wat geld hebt.
En UBI nog maar een klein beete potentie ziet in de WiiU :) . Games die naar de WiiU nog komen zijn een slechte poort ...
En wederom een zware klap voor de WiiU.

EA wil steeds meer de frostbite engine gebruiken voor hun eigen games. Gezien de enorme veelzijdigheid van deze engine, kan deze voor zowat elk genre gebruikt worden. Dit kan wel eens betekenen dat er nauwelijks EA games voor de WiiU gaan verschijnen. Tel daarbij nog eens op dat veel games gebruik (gaan) maken van de nieuwe Unreal Engine en het heeft er nog nooit zo slecht uitgezien voor een Nintendo console!

Verder geeft het ook al iets aan als een engine (frostbite 2) die prima draait op de ps3 en xbox360, niet kan draaien op een console die 6 jaar nieuwer is...

[Reactie gewijzigd door MazeWing op 9 mei 2013 11:40]

En wederom een zware klap voor de WiiU.

EA wil steeds meer de frostbite engine gebruiken voor hun eigen games. Gezien de enorme veelzijdigheid van deze engine, kan deze voor zowat elk genre gebruikt worden. Dit kan wel eens betekenen dat er nauwelijks EA games voor de WiiU gaan verschijnen. Tel daarbij nog eens op dat veel games gebruik (gaan) maken van de nieuwe Unreal Engine en het heeft er nog nooit zo slecht uitgezien voor een Nintendo console!

Verder geeft het ook al iets aan als een engine (frostbite 2) die prima draait op de ps3 en xbox360, niet kan draaien op een console die 6 jaar nieuwer is...
NOFI, maar aan de andere kant komt Origin dan ook niet naar de WiiU, dus elk nadeel heeft (stiekem) ook wel weer zijn voordeel. ;)