Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 92, views: 24.750 •

Uitgever Activision-Blizzard maakt zich zorgen over de daling van het aantal World of Warcraft-abonnees. In een periode van drie maanden verloor het spel 1,3 miljoen spelers. Ook maakt Activision zich zorgen om de teleurstellende launch van de Wii U.

Logo Activision BlizzardDe uitgever drukte zijn zorgen uit bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers. Waar World of Warcraft eind vorig jaar nog 9,6 miljoen spelers had, is dat aantal in slechts drie maanden tijd afgenomen tot  8,3 miljoen spelers. Dat is een daling van 1,3 miljoen spelers. Een jaar geleden had de mmorpg nog 10,2 miljoen spelers. Vooral in Azië verloor de game veel spelers. Hoewel Activision-Blizzard zich zorgen maakt over de daling, benadrukt de uitgever dat WoW nog steeds de populairste mmorpg is.

Activision zegt zich verder zorgen te maken over de teleurstellende launch van de Wii U, die zijn uitwerking kan hebben op de omzetcijfers van het bedrijf. Activision heeft voor de Wii U onder meer een Transformer-game en een spel in de Call of Duty-serie uitgebracht. Ook 'onzekerheid over de volgende generatie consoles' en de 'uitdagende economische situatie' zijn reden tot zorgen bij het bedrijf.

Overigens heeft het bedrijf een prima kwartaal achter de rug: de Activision-Blizzard-combinatie had een omzet van 1,32 miljard dollar, een stijging van bijna 13 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Vooral met Skylanders en Call of Duty wist het bedrijf veel geld te verdienen. In 2008 fuseerden Activision en Blizzard tot één uitgever.

Reacties (92)

Tja, Ook al is Mists of Pandaria een goede expansion. Het blijft WoW. Het is zelf verbazingwekkend dat men zo'n grote playerbase heeft kunnen behouden na bijna 9! jaar.
ja dat is wel goed dat ze zoveel spelers kunnen behouden.

ik vraag me wel af of die cijfers kloppen, als namelijk de WoW omzet er in zit
zouden ze dan niet veel meer dan 804 miljoen omzet hebben...
misschien bedoelde ze winst ipv omzet, het klopt volgens mij anders ook niet helemaal haha.
Ik was het op een gegeven moment zat, betaalde 150 euro aan game cards, en dan moet je ook nog eens betalen voor een upgrade, was voor mij de laatste druppel.
Daarnaast werd het noodzakelijke grinden voor mats ook ongelofelijk saai.

En als ze in Azie de zelfde prijzen vragen als hier, dan is de omzet nog steeds 1.25 miljard alleen al van maandelijkse game abonnementen.

Wat mij het langst in de game hield was mijn guild, dat zeer actief was, en 2x per jaar een goed feest gaf, ga nog steeds naar die party's, maar met WoW had ik het wel gehad.

En was niet de enigste in mijn guild, er zijn er nog een flink aantal die besloten dat 3 avonden raiden te veel van het goede was, en zie een aantal nog steeds op de ontmoetingen.

Zou nog wel een casual gamer willen zijn, maar het is met WoW 150 euro of niets, heb dus gekozen voor niets! :+
Hoe kom je aan 150 euro? Neem dan gewoon een jaar abo. dat is veel goedkoper (65 euro). Zoveel kost WoW overigens niet ga het maar eens vergelijken met andere activiteiten en de tijd die je er in kunt steken, dan valt het best wel mee.

@Seditiar, je hebt helemaal gelijk het betreft 65 euro per half jaar. Dat word 130 euro per jaar, 10,83 euro per maand, nog niet echt veel naar mijn idee. :)

Wat de expansions betreft als je niet direct de expansion koopt wanneer deze uit komt, dan vallen de kosten daarin ook wel mee.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 9 mei 2013 22:16]

Dan moeten ze dat toch recent veranderd hebben, als je maar 5,41 hoeft te betalen per maand. Daar geloof ik eerlijk gezegd zeer weinig van.
ik vraag me wel af of die cijfers kloppen, als namelijk de WoW omzet er in zit
zouden ze dan niet veel meer dan 804 miljoen omzet hebben...
Mwo, 10 miljoen maal ¤10 is 100 miljoen, spelers in Azie betalen minder / per uur, in-game purchases (items, character transfers, etc). Waarschijnlijk hebben ze wel meer data over hoeveel WoW ze oplevert in de presentaties voor aandeelhouders.
Ja, maar dat is per maand he? Dus je moet het nog wel even x 12 doen. Dan zit je volgens jouw berekening dus al op 1,2 miljard. En dat is enkel omzet van maandabonnementen, niet omzet qua uitbreidingen, pets, mounts, character transfers en dergelijken.....
ja dat is wel goed dat ze zoveel spelers kunnen behouden.
Blizzard is altijd een expert geweest in het behoud van het aantal spelers, kijk bv. eens naar Warcraft 3 en Starcraft. De enig andere developer die dat zo goed doet is Valve, met bv. Counterstrike...
ik vraag me wel af of die cijfers kloppen, als namelijk de WoW omzet er in zit
zouden ze dan niet veel meer dan 804 miljoen omzet hebben...
$804 miljoen is de omzet van het eerste kwartaal van 2013 en niet de omzet van het afgelopen jaar (2012), die was $4,9 miljard. Over het algemeen is het eerste kwartaal een redelijk rustige tijd voor Activision-Blizzard.
Alhoewel het met Diablo toch niet helemaal gelukt is.... het lijkt wel of dit spel in de doofpot wordt gestopt...
je wordt wel -1 gemod, maar das ook weer zo wat.

Doofpot is niet het juiste woord denk ik. Ze realiseren zichzelf ook best dat het niet optimaal is gegaan. Er is zelfs spijt geweest vanuit de ontwikkelaars die hebben toegegeven dat achteraf de AH niet zo'n goede zet was. Nu draait het hele spel daaromheen.

Aan de andere kant blijven ze echt wel hun best doen. Er worden nog steeds regelmatig prima patches uitgebracht die het spel weer doen heropleven, en die blijven ook komen. Dát is Blizzard naar mijn mening. Ze blijven gewoon alles op een fatsoenlijke manier ondersteunen.
Vond Mists of Pandaria heel erg tegenvallen. Heb het dan ook nog geeneens 5 uur gespeeld en het weer van m'n computer afgegooid.

Er worden de laatste tijd veel goede MMO's gemaakt, en zodra Titan uitkomt zal het betaalmodel van World of Warcraft hopelijk eindelijk eens veranderen. Op het moment is het uitmelken niveau veel te hoog. Ze verkopen cosmetic items net als F2P MMO's, de account services zijn VEEL te duur voor de moeite die ze erin hoeven te steken. Je moet betalen voor uitbreidingen en je moet ook nog eens een abonnement hebben. Het is belachelijk geworden.
Haha, ik vond WOW altijd al belachelijk geprijst. Er is 1 ding wat ik nooit zal doen. Dat is betalen voor software als product en service tegelijk. Ik bebrijp ook echt niet wat al die mensen bezield die zich zo laten uitmelken? Is die hype nou zo belangerijk om bij te horen?

Ik ben niet tegen games als een service, maar om dan ook nog is pakken met geld te vragen voor de download, en updates |:( , de groeten!
Ik vind dit niet echt onverwacht aangezien World of Warcraft al sinds 2003 draait (correct me if i'm wrong) en ondertussen al redelijk verouderd is qua graphics. Bovendien zijn de meeste vaste spelers er op uitgekeken na een paar jaar gespeeld te hebben lijkt me.
Zoals u wilt:

"The game was released on November 23, 2004, on the 10th anniversary of the Warcraft franchise." (BRON)

Maar inderdaad, je hebt helemaal gelijk. Het is inderdaad niets verbazingwekkends, de game draait inderdaad al bijna een decenia, dan is 8.3 miljoen actieve spelers totaal niet slecht. Waar Activision Blizzard nu wel op moet gaan letten is de populatie van alle servers. Het sluiten van bepaalde servers en het samenvoegen van bepaalde regios wordt waarschijnlijk onvermijdelijk. Dit heeft bij verschillende andere MMORPG's al voor flinke problemen en abonnee dalingen gezorgd. Hier moet dan ook echter een passende oplossing voor worden gezocht, om nog verder dalen tegen te gaan.
ja het spel is al best oud en heeft zijn levensverwachting ruim overtroffen.
maar wat mensen blijven zeggen over verouderde graphics is niet helemaal waar als je kijkt naar het verschil tussen de vanilla en MoP wereld zie je duidenlijk verbeteringen.

en daarnaast het blijft een cartoon-achtig spel dus een vergelijking met BF3 ofzo is gewoon onrealistic.

ik speel het nu voor 2 maanden niet meer maar dat komt omdat ik bij de laatste update telkens een error heb en na 2 maanden nog niet heb kunnne updaten :(
Het probleem voor mij wat betreft WoW is dat het één van de weinige resterende MMO's is welk je niet tijdelijk op een laag pitje kunt spelen, zodra je even aan wat anders toe bent.

Persoonlijk zou ik graag nog zo nu en dan WoW spelen. Maar gezien je na een maandje spelen dan toch weer geheel uit de community wordt gerukt zodra je je sub stopt, is dat een niet zo aantrekkelijke optie.

Dit probleem heb ik momenteel niet bij de andere MMO's welk ik speel: SWTOR, TSW, GW2, Runescape en sinds recent zo nu en dan wat vermaak ik Neverwinter en Ragnarok II.

Ik sub voor SWTOR, gezien ik dat voorlopig nog wekelijks speel om te raiden. Maar zou ik dat niet langer doen, kan ik mijn sub droppen en mijn maandelijkse geld welk ik aan MMO's bereid ben te spenderen gewoon wat meer uitgeven in één van de andere titels.

WoW past niet geheel in dat straatje, en dat is voor mij dan ook de grootste reden om het vaarwel gezegd te hebben gedurende Cataclysm.

En voor steeds meer MMO spelers zie je dat ze zich niet langer bezig houden met slechts één MMO. Gezien de verbeterde toegankelijkheid over de afgelopen jaren van content wordt het voor spelers gemakkelijker om zo nu en dan even in te loggen, een random party te vinden, en weer uit te loggen. Of op soortgelijke wijze even een snelle PvP match af te ronden.

Een eventuele switch naar een hybride model zal dan ook binnen Activision/Blizzard wel steeds vaker aan bod gaan komen, ook voor hun is het op een gegeven moment niet langer rendabel genoeg om met het huidige door te blijven draaien. Hoewel dit niet op de zeer korte termijn zal zijn uiteraard gezien de resterende buffer van 8.3 miljoen spelers.

@Croga: P2W is een issue binnen enkele F2P titels, maar de afgelopen jaren zijn er voldoende op de markt verschenen welk niet binnen deze categorie vallen. Zo is SW:TOR dan ook absoluut geen P2W model. Wil jij uit SW:TOR hetzelfde halen als uit WoW? Dan bedaal je gewoon de maandelijkse fee. Wil je het met minder af doen? Dan doe je het met minder af.

En wat support betreft, is dit nergens anders. Bij WoW is de respons tijd ook vaak genoeg om te janken geweest en de kwaliteit van de support over het algemeen zeer matig, waarbij je enkel de adviezen krijgt om nogmaals te doen wat je toch al reeds gedaan hebt. Het probleem voor wat betreft support is echter gewoon dat zodra jij meer verstand hebt van het mogelijke probleem dan de persoon welk jou de support zou moeten geven, dan wordt het al snel een hopeloze zaak.

Dat is een issue welk niet enkel binnen MMO's speelt, maar ook al bel jij bijv. naar je provider zodra je modem kuren heeft. Ook al heb je hem al 3x opnieuw opgestart, heb je al gerest naar factory configuration, heb je al direct vanuit modem richting PC geprobeerd en evt. met een 2e PC om te kijken of het probleem niet elders ligt; gaat voor hun gewoon vaak het standaard riedeltje in om toch nogmaals de modem opnieuw op te starten.

Zo werkt support nu eenmaal. Je gaat daar niet werken met een universitaire graad of indien je er echt veel verstand van hebt. Daar ga je aan de slag om wat geld te verdienen, en meestal werk je gewoon de protocollen in een draaiboek af.

[Reactie gewijzigd door psychodude op 9 mei 2013 11:37]

Persoonlijk zou ik graag nog zo nu en dan WoW spelen. Maar gezien je na een maandje spelen dan toch weer geheel uit de community wordt gerukt zodra je je sub stopt, is dat een niet zo aantrekkelijke optie.

Dit probleem heb ik momenteel niet bij de andere MMO's welk ik speel: SWTOR, TSW, GW2, Runescape en sinds recent zo nu en dan wat vermaak ik Neverwinter en Ragnarok II.

Ik sub voor SWTOR, gezien ik dat voorlopig nog wekelijks speel om te raiden. Maar zou ik dat niet langer doen, kan ik mijn sub droppen en mijn maandelijkse geld welk ik aan MMO's bereid ben te spenderen gewoon wat meer uitgeven in één van de andere titels.
Het probleem met alle FreeToPlay spellen is dat het model volledig rond PayToWin gebouwd is. Als je niet betaald kun je niet meedoen met de belangrijkste zaken in het spel. En dan is het verschil tussen een vaste maandelijkse fee en "Betalen voor de spullen die je nodig hebt om te spelen" wel heel erg groot. Als je dan serieus wilt raiden betaal je in Neverwinter, of bijvoorbeeld ST:O, al snel een paar tientjes per maand, veel meer dan je aan WoW zou besteden.

Ja, P2W spellen hebben meer flexibiliteit maar als je serieus veel wilt spelen is een abonnement altijd goedkoper.

Ik ben al jaren op zoek naar een goed alternatief voor WoW. SW:TOR is dat een tijd lang geweest totdat mensen support nodig hadden en EA absoluut niet in staat bleek dat te leveren (4-5 dagen voordat je antwoord had en dan was het antwoord "Sorrie voor de overlast, probeer hetzelfde wat je al 10 keer geprobeerd hebt nog eens." of "Sorrie voor de overlast maar dit probleem kunnen wij niet reproduceren, je bent je geld gewoon kwijt") en ze naar een P2W model gingen. Neverwinter is al meteen af gevallen omdat nu al duidelijk is dat men gaat voor P2W. En dus blijf ik bij WoW.
Niet alle FreeToPlay games zijn gebouwd rond het model PayToWin. Zelf speel ik WoT en daar kom je heel ver zonder betaling. In principe is alles bereikbaar zonder betaling, met uitzondering van speciale voertuigen die andere eigenschappen hebben, maar niet per se beter zijn.
Ik denk dat de glans van WoW een beetje sleets wordt. Het vasthouden van spelers via een dwangmodel (blijf spelen anders vlieg je er uit!) werkt niet langer. Als Blizzard dit niet aanpast wordt het een glijbaan naar beneden.
Niet alle FreeToPlay games zijn gebouwd rond het model PayToWin. Zelf speel ik WoT en daar kom je heel ver zonder betaling. In principe is alles bereikbaar zonder betaling, met uitzondering van speciale voertuigen die andere eigenschappen hebben, maar niet per se beter zijn.
Je wordt wel erg hard onder druk gezet om te betalen in World of Tanks. Je kan toch aardig wat voordeel halen door speciale shells te kopen die een veel hogere penetratie graad hebben.
Wat me stoort aan dit PayToWin model en eigenlijk ook aan het abonnement model is dat je eigenlijk nooit 'eigenaar' wordt van het spel. Je kan in principe duizenden euro's betalen die je kwijt bent op het moment dat de servers afgezet worden. Dat is voorlopig de enige reden waarom ik nog niet betaald heb voor WoT. Ik zal waarschijnlijk toch een paar tientjes gaan betalen om de ontwikkelaars te steunen.

WoT heeft als voordeel op WoW dat je gewoon een tijdje niks kan doen zonder een achterstand op te bouwen, wat me als vader veel beter uitkomt.
Je kunt in WoT toch ook gewoon die speciale shells betalen met het (zilver) geld dat je in game hebt verdient? Daar hoef je geen echt geld aan uit te geven. Die speciale tanks die je alleen met geld kunt kopen zijn technisch niet beter dan de tanks die je 'verdient' met spelen, alleen verdien je met de speciale tanks sneller (zilver) geld en ervaring waardoor je sneller kunt 'groeien' dan met normale tanks. Voor mij is het enige wat ik graag zou willen dat jeextra garage slots kunt kopen met in-game (zilver) geld. Momenteel is het alleen mogelijk met echt geld. (Standaard heb je 7 slots voor voertuigen, voertuigen kun je kopen en verkopen, dus als je meer dan 7 in je bezit wilt, moet je betalen)
Yup, en die extra slots hoeven niet eens echt geld te kosten. De jaarlijkse kerstbonus is een gratis tank+slot, en vorige maand kreeg je nog 300 gold (1 slot) om je password te veranderen.
Een Free2Play MMO die Pay2Win is, is een slechte MMO en zal uiteindelijk falen, meestal kort na de introductie al. Een goede F2P heeft alleen micro transactions voor optionele en cosmetische items. Andere skin of model voor je character, meer wapen varianten (maar niet beter dan de wapens die standaard al in het spel zit), dat soort dingen.

Ook als bedrijven meerdere betalingsmodellen tegelijk voor hun spel hebben, zoals én een vaste aanschafprijs én een maandelijks bedrag én ook nog micro transactions, zullen hun spel snel zien kapot gaan (Blizzard is een van de weinigen zo niet de enige die er nu nog mee weg kan komen).
Mag ik weten hoe je aan die onz..... komt? De meeste pay 2 win spellen is grof geld aan verdient. Kijk naar World of Tanks. Pay 2 win en ze worden echt slapend rijk.

Maar werp geen stellingen op die nergens vandaan komen als waarheid, of verschaf een bron. Maar extraam veel pay 2 win spellen zijn enorme succes geworden. Waarvoor denk je dat we de afgelopen jaren zo'n enorme F2P trend hebben gezien?
Ik sub voor SWTOR, gezien ik dat voorlopig nog wekelijks speel om te raiden. Maar zou ik dat niet langer doen, kan ik mijn sub droppen en mijn maandelijkse geld welk ik aan MMO's bereid ben te spenderen gewoon wat meer uitgeven in één van de andere titels.
Waarom zou dat andere zijn in swtor, ook daar wordt je uit te upgrade path of "community" gerukt als je even niet speelt, of bedoel je dat dat toch niet uitmaakt omdat er weinig is wat dat betreft?
Spelers lopen niet weg om graphics. De WoW playerbase is veel meer gebaseerd op de player community.
De player community maakt de player community zelf kapot. Dat ligt niet zozeer aan WoW zelf. De ene helft loopt op de andere helft te zeiken, omdat de ene helft alleen egoistisch aan het spelen is. Ze denken alleen aan hun eigen hachje ipv sociaal te mulltiplayen.

Als ik inlog om een dungeon te gaan doen en ik krijg alleen gezeik naar mijn kop dat mijn dps laag zou zijn, dan ik een n00b bent, een huntard (ik speel Hunter). Tsja, dan vind ik dat niet bepaald uitnodigend om te gaan spelen. Ipv te gaan zeiken, kun je ook gewoon iemand helpen door advies of iets dergelijks te geven.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 9 mei 2013 10:48]

Je zou ook een echte class kunnen spelen ipv een no-skill huntard en iets beter je best doen. Als je namelijk wel fatsoenlijk speelt hoor je niemand er over en is iedereen erg blij aan het einde van een dungeon. Juist mensen met jouw instelling verzieken het spel. Als je na 9 jaar nog steeds advies nodig hebt van anderen in de game naast de honderden support sites die alles haarfijn uitleggen of mods die je vertellen op welke knoppen je moet drukken doe je toch echt iets verkeerd.
Je weet dat je Zeror's punt nu aan het bevestigen bent? :)

(iets algemener)
Communities zijn sowieso iets dat online spellen aardig kunnen verzieken in plaats van versterken. Begin vooral niet aan iets als League of Legends of DOTA 2, tenzij je van scheldparades houdt als iemand eens een foutje maakt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 mei 2013 12:24]

Jij bent echt iemand die graag getrolled wilt worden.
Als ik een healer zou zijn in jouw raid, dan ben jij de enige die ik niet heal ;)

Mensen met een instelling zoals die van jouw, verpesten games voor beginnende mensen en mensen die het spel niet zo die-hard spelen.
Er bestaan ook nog mensen die het spel spelen omdat het 'leuk' is.
Je reactie krijgt van mij een -1, want je mag het best wat liever formuleren. Bovendien, wie zegt dat hij al 9 jaar speelt? Zeror geeft aan - en jij bevestigt het eigenlijk keihard - is dat een relatief nieuwe speler niet welkom is.

Uiteraard is een eigen inzet - zoals de honderden support sites die jij aangeeft - maar hier kan een community ingame ook op wijzen en iemand helpen...
Grappig dat jij Zeror's punt zo duidelijk uitwerkt. Ik weet niet of het een goed geplaatste troll is, of ongelooflijke domheid, haha. Ik denk het tweede.
Toch kom ik dat maar weinig tegen in wow, en als je online een game speelt dan zul je altijd een bepaalde mate van idioten tegenkomen.
De player community maakt de player community zelf kapot. Dat ligt niet zozeer aan WoW zelf.
Hier klopt niks van. Het zijn juist de developers die de community hebben opgebroken door de introductie van bepaalde features over de jaren die ervoor hebben gezorgd dat spelers steeds minder communiceren met elkaar.

Wat jij beschrijft over je ervaring met uitgescholden worden in dungeons heeft meer te maken met het feit dat dankzij de cross-realm dungeon finder spelers nu haast genoeg anoniem zijn. Anoniemiteit zorgt ervoor dat spelers maar zeggen wat ze willen zonder consequenties of schade voor reputatie. Want als je in het oude World of Warcraft, nog voor de dungeon finder, je groep uitschold, kreeg je al snel een reputatie op de server van iemand waarmee je de volgende keer niet wilde gaan spelen, of werd je gewoon gekicked. Een groep vinden en naar de dungeon vliegen kon al best wat tijd kosten dus daar dacht je dan wel twee keer over om je niet te gedragen. En andersom, als je met een groep speelt waarmee je wel goed mee om kon gaan, dan voegde je die spelers toe aan je friends list en speelde je in de toekomst met hen, omdat je ook alleen met spelers op je eigen server speelde. Dit zorgt voor veel hechtere banden binnen de server, je maakte deel uit van de community. Je had guilds die zo werden gevormd, je maakte vrienden of vijanden (nog voor cross-realm PvP) en je kende de guilds op je server. Dat is nu wel anders.

Zo zijn er nog veel meer van dit soort features. De cooldown op server transfers en name changes is over de jaren veranderd van zes maanden naar een hoogstens een paar dagen. Nog meer reden om te ninja-looten of te scammen, je bent binnen een paar uur op een andere server onder een andere naam. Voor Blizzard mooi natuurlijk, hier verdienen ze alleen maar meer geld mee, maar voor de community toch niet al te best.

Nu heb je zelfs phasing zones waar je niet eens meer andere spelers tegenkomt tijdens het questen. En dankzij flying mounts hoef je niet meer bang te zijn voor world pvp want je kan gewoon wegvliegen. Dungeons blaas je nu gewoon doorheen door AoE spells te spammen, in TBC had je veel CC nodig en dat vereisde heldere communicatie. Tegenwoordig is het zo dat mensen niet eens meer met elkaar praten tijdens een random dungeon, niet één woord. Ik kan me ook herinneren dat omdat het questen in vanilla zo lang duurde je ook veel mensen ontmoette op je server waarmee je later weer samenspeelde. Oh, laten we ook niet group quests vergeten die Blizzard ook heeft geschrapt. Weer een kans gemist om met anderen te spelen.

Het is vooral Blizzard en de developers die dit mogelijk hebben gemaakt. Zoveel is de community niet veranderd sinds 2003, het spel is veranderd. Je heb nog steeds dezelfde mensen die klagen over ''class x is overpowered, nerf nerf nerf!!!'' Alleen klagen ze tegenwoordig wel heel veel, en Blizzard op zijn beurt heeft teveel geluisterd naar de zeikende community, en maken ze alles maar makkelijker en makkelijker. Het is absurd hoe makkelijk het spel nu is. Ik heb geen goed woord meer te spreken over World of Warcraft sinds Wrath of the Lich King, wat jammer is want het spel was in de periode 2004 - 2007 fenomenaal.
Er zit natuurlijk een dubbele bodem in.
Ik denk dat het eco-systeem gewoon weer een nieuwe balans van spelers vindt.
Minder dan voorheen maar waarschijnlijk stabiel. Ik gok dat ze terugzakken tot 7 Millioen.
En dan is het afwachten tot de volgende release.
Spelers willen vernieuwing, geen evolutie maar een revolutie. Als de volgende release weer meer van hetzelfde is verliezen ze steeds meer trouwe spelers.

Met het verliezen van echte spelers verlies je ook Gold Farmers.
Tevens heeft de auction house een deel van de Gold Farmers doen inkrimpen.

Tevens is de (groei) van de omzet ook te danken de ingame aankopen via de auction house.
Wat het verlies beperkt

in Azie is het tevens zo dat een grote spelers base in game cafe's zit.
Ik in Azie een verschuiving van internet game cafe's naar phablets en andere games.
Android based of browser based games die je gewoon altijd bij je hebt.
Verschuiving van het spelersgedrag en verdwijnen van gold farmers doet de daling in Azie sterker lijken dan in werkelijkheid.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 9 mei 2013 11:00]

Het is op zich ook niet zo heel vreemd. Ik ken zelf een hele lading aan spelers die WoW na elke expansion weer minder vonden. De nieuwigheid is er een beetje af en expansions bieden vrijwel meer van hetzelfde. Dat is natuurlijk de basis van de game, maar de "hooked"-factor gaat er bij hun een beetje af. (Overigens ben ik zelf geen WoW speler)
Elk product heeft zo zn levensverwachting, dit product heeft de initiele verwachtingen ver overtroffen.. Jammer dat Blizzard dat niet zag en naar 9 jaar nog steeds geen vervanger gereed heeft voor release.

Daarnaast is de huidige US en Eu playerbase al gedecimeerd tov een aantal jaren geleden. Ze moeten het hoofdzakelijk hebben van de Aziatische markt.


het lijkt erop dat Blizzard deze game gereed aan het maken is voor de free to play approach...

[Reactie gewijzigd door Lord.Bachus op 9 mei 2013 10:16]

stiekem hoop ik er op dat wow lekker F2P word. dan ga ik er zeker weer mee verder. heb te weinig tijd om serieus te spelen, dus vind dat een maandelijke bijdrage niet zinvol. maar vind wow nog altijd de beste mmo die er te krijgen is.
Op het moment dat het F2P -> P2W wordt ben ik de persoon die WoW achter zich laat. Ik ben altijd een erg casual player geweest en begonnen in de Beta (nee, niet de van de laatste expansion) ;) .

Helaas is WoW op een gegeven moment geheel "Hunt for de Stats" geworden. De battle grounds bijvoorbeeld, erg jammer dat ze die ooit hebben geintroduceerd. Een goed in-world battle heb ik nadien practisch niet meer gezien. Erg jammer.

Het eerst orginele team is om deze plannen toen der tijd ook bijna in zijn geheel opgestapt. Zij wilden een game met een echte verhaal lijn (heeft het wel, maar sneewt onder door de Need for more Gear, etc).

Mensen zoals Sorcerer hier een eindje naar boven verpesten de game, ik mag dan hopen dat zijn reactie niet meer is dan een volledig mislukte trol. :)

Ik heb de sfeer en ingame wereld van WoW altijd fantastisch gevonden, weinig games die dit naar mijn idee evenaren. Het grafisch aspect heeft in de jaren overigens ook goede updates gehad, je moet alleen van de cartoon stijl houden.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 9 mei 2013 14:12]

Op het moment dat het f2play wordt dan stoppen er ook een hoop spelers mee in de groep waar ze nu goed aan verdienen, op korte termijn kun je dat met f2p en de aanwas van meer kinderen (want dat is wat ik met name tegenkom in f2p mmo's) misschien wel compenseren maar op de lange termijn niet.
Alle lange termijn mmo's zijn f2p mmo's. Omdat op de lange termijn een model ala WoW niet houdbaar is. Het is dus precies omgekeerd van wat jij verteld en denkt. En f2p meer aanwas van kinderen?.....*zucht*.....heb je hier ook iets van bewijs van of voor? Het is namelijke klinkklare onzin, dus ben benieuwd hoe je bij zoiets komt.
Ik denk dat mensen World of Warcraft een beetje zat worden. Ik speel het zelf nog wel, maar dat is meer omdat het gezellig is met al die mensen die ik afgelopen jaren heb leren kennen.

De game zelf is toch elke keer weer meer van hetzelfde. Alhoewel ik wel het idee heb dat ze wat proberen is de scope van de game toch best wel klein. Het blijven toch wat poppetjes die met zwaardjes en magie tegen andere poppetjes aanslaan.

Ik weet verder niet of het relevant is waarom in Azie de game populariteit verliest, maar ik weet wel dat de moeilijkheidsgraad daar hoger ligt. Bosses hebben gewoon standaard meer HP dan in Europe en Amerika. Voor de gemiddelde europese casual speler zijn de nieuwe bosses al best lastig. Ik kan me voorstellen dat als ze deze nog lastiger maken dat de fun er snel vanaf is.

Ik merk ook wel dat WoW langzaam aan een einde begint te werken. Er komen geen 5 expensions meer aan denk ik. Alle main characters uit de grote verhaallijnen van Warcraft worden stuk voor stuk afgeslacht door de spelers.
Dan volg jij het niet echt goed denk ik.
Laatst werd nog gezegd dat er meer releases gaan komen die korter op elkaar volgen.
F2P daar ziet men bij Blizz ook geen brood in zei men.
Maar goed, ze kunnen dit natuurlijk ook zeggen om de player base nog hoog te houden en extra centen te verdienen en het dan toch uitvoeren om de player base te vergroten.
In azie (of iig in sommige landen) ligt de HP hoger maar heb je ook meer itemlevel op drops + 2 verschillende lock-outs tussen 10 en 25 man: per saldo zal het makkelijker zijn.
Sinds GW2 heb ik WoW feitelijk niet eens meer opgestart.
Ik weet al niet meer wanneer ik gestopt ben met WoW, na 2 expansion packs denk ik. De game is nu al echt wel oud. Rond de tijd dat ik gestopt ben met WoW, waren de mensen met hogere level characters meestal wel addicts. Raiden zat er voor mij niet echt meer bij, want je wordt verondersteld er echt veel tijd in te steken om mee te mogen op zo een raid.
Anderzijds zijn de mensen die er toen mee begonnen zijn allemaal opgegroeid en hebben ze allemaal werk ondertussen. Ik was al wat ouder en had al wat minder tijd. Voor nieuwe spelers is de 'learning curve' ook veel te groot. Je zit heel lang min of meer alleen in gebieden waar niemand rondhangt of interesse heeft om te gaan spelen. Tijd voor een nieuwe mmorpg met een nieuwe generatie clienteel me dunkt.
Als je vanaf de zijlijn wilt reageren, weet dan in ieder geval waar je het over hebt.

Het levelen van een character gaat tegenwoordig enorm snel. Binnen twee weken zit je character op lvl 90 (huidige lvl cap) en kun je aardig meedoen qua gear. Afgezien daarvan worden de begingebieden en enkele gebieden waar je later doorheen loopt, gedeeld met andere servers. Spelers van die servers zitten dus in hetzelfde gebied en je kunt prima samen questen. Het is dus zeker niet eenzaam en alleen meer.

Die learning curve hebben ze met de expansion Mists of Pandaria juist aangepast: de talent tree is enorm vereenvoudigd, een heleboel buffs zijn standaad en/of passive geworden, andere buffs hebben ze aan meerdere klassen meegegeven en ook je spells zijn veelal eenvoudiger geworden.
In dit artikel van Blizzard zelf geven ze aan dat met de komst van de nieuwe patch het zelfs eenvoudiger wordt om snel op een hoog niveau te komen: "Between all of these sources, an adventurous player should be should be able to walk right into the Raid Finder Throne of Thunder within a week or two of hitting level 90, even without touching any of the mainland reputations"
FYI: Throne of Thunder is de nieuwste raid uit patch 5.2, bijzonder current content dus.

Het feit dat van jou door jouw guild verwacht werd dat je 3 dagen per week raidde betekent niet dat dat overal geldt. De guild waar ik in speel raid eveneens 3 dagen per week, maar als ik slechts 2 of zelfs maar 1 dag kan deelnemen dan is dat ook geen probleem. Desondanks spelen we nog steeds current content.

Wat ik uiteindelijk wil zeggen is dat jouw ervaring met de game, zo te lezen ben je ergens rond Wrath of the Lich King gestopt, niet voor iedereen zo is. Je bent zelf in staat om die situatie aan te passen door in een minder actief of vrijer guild te spelen.
Wat betreft jouw mening over de learning curve ben ik van mening dat je jouw mening moet herzien. WoW is vereenvoudigd. Dat betekent overigens niet dat de game niet uitdagend is voor de hardcore gamer is, er nog steeds genoeg te beleven, maar voor de casual gamer is het prima te doen om op een redelijk niveau mee te komen.
Wat jij beschrijft is juist precies de reden dat iedereen stopt, feitelijk het "free epics" principe dat Blizzard hanteert. Ik geef Blizzard geen ongelijk, hoe meer mensen bij alle content kunnen hoe meer geld voor Blizzard.

Het probleem is dat je als gamer die een uitdaging wilt gewoon een probleem hebt. En nee, een hard mode of wat dan ook is niet het zelfde als een Dungeon waar je echt tientallen uren bezig was om de eerste boss te kunnen verslaan.

En ook leuk dat je in 2 weken lvl 90 bent, maar als het hele spel om lvl 90 gaat en Blizzard het zo makkelijk mogelijk maakt lvl 90 te worden, waarom begin je dan niet meteen op lvl 90? Vroeger was lvlen een proces waar je elk lvl blij was, en je praktisch de hele wereled (op je gemak) gezien had.

Het is gewoon niet meer leuk om te spelen, de 120 mounts die ik op lvl 80 had waren bij elkaar waren bijvoorbeeld minder belonend dan 1 epic mount op lvl 60 halen voor TBC.
Dat er voor casual spelers nu met looking for raid een mogelijkheid is om te gearen doet niets af aan het feit dat normal raids een stuk uitdagender zijn dan voorheen, en als je dat niet leuk vind dan ga je toch lekker de heroic variant doen?
Kwa end-game is wow erop vooruit gegaan met mop.

Voor mensen die spelen vanwege e-peen t.o.v andere spelers (wat betreft gear/mounts/etc) zal het spel inderdaad minder worden,maar ja: dan speel je zoiets om de verkeerde redenen.
Als je vanaf de zijlijn wilt reageren, weet dan in ieder geval waar je het over hebt.

Het levelen van een character gaat tegenwoordig enorm snel. Binnen twee weken zit je character op lvl 90 (huidige lvl cap) en kun je aardig meedoen qua gear.

Wat ik uiteindelijk wil zeggen is dat jouw ervaring met de game, zo te lezen ben je ergens rond Wrath of the Lich King gestopt, niet voor iedereen zo is. Je bent zelf in staat om die situatie aan te passen door in een minder actief of vrijer guild te spelen.
Wat betreft jouw mening over de learning curve ben ik van mening dat je jouw mening moet herzien. WoW is vereenvoudigd. Dat betekent overigens niet dat de game niet uitdagend is voor de hardcore gamer is, er nog steeds genoeg te beleven, maar voor de casual gamer is het prima te doen om op een redelijk niveau mee te komen.
Dat klopt zo een beetje :)

Is dat 14 dagen x 24 uur spelen of twee uurtjes per dag?

Ik zat in zo een min of meer vrije guild, maar het probleem is dat de progress op raid niveau bijzonder traag was. Een actieve guild was voor mij geen optie, maar dat wil zeggen dat je dus met moeite een balanced groep kon maken voor raid progress.

Zoals je zei ben ik blijkbaar helemaal niet meer op de hoogte en gaat het dan beter, maar is er dan niet heel veel content verloren gegaan? Ik kan me niet voorstellen dat je alle quests kan doen die ik gedaan heb op twee weken tijd.

In ieder geval denk ik niet dat ze een nieuwe customer base kunnen aanboren met zo een oud spel.
Dus jij wilt bij Ajax mee voetballen zonder goed te zijn en te traine? Maar wel met de schaal en het salaris rond lopen? Zo lijkt het een beetje over te komen.

Natuurlijk mag iedereen casual spelen en kan dat ook, maar die mensen moeten niet verwachten direct aan de top te kunnen meespelen en alles op 1 avond te clearen zoals mensen dat doen die er veel tijd e.d. aan besteden... dat kan in geen een mmo.
Twee uurtjes per dag. Je kunt tegenwoordig heel casual spelen als je dat wilt. (heroic) Dungeons geven veel XP en goede progressie gear. Daardoor ben je al redelijk snel in staat om aan te sluiten bij de mensen die wat meer spelen. Je kunt het niet vergelijken met hardcore gamers natuurlijk, maar je kunt op redelijk niveau meekomen.

Qua content is er zeker niet veel verloren gegaan. In MoP "dwingen" ze je om eerst alles per mount te ontdekken. Pas op lvl 90 kun je met een flying mount in de weer. Zo zul je dus wel overal te voet/paard overal moeten komen.
Bovendien zijn er questhubs gemaakt: groepen van NPC's die samen een aantal quests (tussen 3 en 7) voor je hebben. Hebben ze geen quests meer dan sturen ze je met de laatste quest naar een nieuwe questhub.

Wat betreft oude content, daar is met Cataclysm al veel aan veranderd. Door de verwoesting van de gebieden zijn complete verhaallijnen verdwenen tezamen met de NPC's. Daar zijn weer vele andere verhaallijnen voor in de plaats gekomen. Zo is Thousand Needles nu volledig ondergelopen en krijg je daar op een gegeven moment een schip :).
Met MoP is daar weinig meer aan veranderd. Het loopt allemaal een stuk gestroomlijnder . In mijn ogen zijn voornamelijk de minder leuke quests eruit gehaald maar dat is persoonlijk.

De lore in MoP is juist geweldig. Als je er de tijd voor neemt kun je echt weken bezig zijn om alle quests te lezen, verhaallijnen te volgen en lore uit te diepen. Wil je echter snel raiden dan kan dat dus ook.
Speel het zelf nog steeds sinds Februari 2006, maar alleen nog progress Raiding.

En wat eerder is gezegt, de mensen die je hebt leren kennen. Tis een soort betaalde MSN geworden voor mij naast raiding.

Ze mogen van mij de maandelijkse kosten wel wat verlagen. Weer zeker dat ze met een tientje ook rond komen.

[Reactie gewijzigd door Svarog op 9 mei 2013 10:22]

Overigens heeft het bedrijf een prima jaar achter de rug: de Activision-Blizzard-combinatie had een omzet van 804 miljoen dollar, een stijging van 37 procent vergeleken met een jaar eerder

Deze info gaat over het eerste kwartaal ipv jaar en bedraagt bovendien 1.324 miljoen dollar,
Inderdaad, volgens het bron artikel:
For the quarter ended March 31, 2013, Activision Blizzard’s GAAP net revenues were $1.32 billion, as compared with $1.17billion for the first quarter of 2012. On a non-GAAP basis, the company’s net revenues were $804million, as compared with $587million for the first quarter of 2012. For the first quarter, GAAP net revenues from digital channels represented 28% of the company’s total revenues. On a non-GAAP basis, net revenues from digital channels were 53%
Allebij gelijk, echter is voor investeerders de non-gaap belangrijker.
GAAP stands for Generally Accepted Accounting Principles. Non-GAAP means that the financial statements or financial measures have been prepared on a basis other than those generally accepted.
804 miljoen omzet is op basis van non-gaap
1.324 miljoen omzet is op basis van gaap

Als ik het zo zie ligt de non-gaap lager door:
Verschuiving van de winsten (naar andere bv's *) en
Vermindering vanwege 'voorraad'.

* En met verschuiving bedoelen we Double Irish with a Dutch sandwhich
Te veel dwangmatige content op momment zo als dialy's ipv echte content :|

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBLG

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013