Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 19, views: 13.021 •

De Franse uitgever Ubisoft lijkt ontwikkelaar Patrice Désilets te hebben ontslagen. De in Montréal werkzame Désilats was sinds twee maanden weer terug bij Ubisoft na drie jaar voor THQ te hebben gewerkt. Ubisoft claimt dat Désilets zelf opgestapt is.

Patrice Désilets, die in het verleden verantwoordelijk was voor diverse Assassin's Creed-games, is weg bij Ubisoft. Over de toedracht van de breuk hebben de uitgever en de ontwikkelaar echter verschillende verhalen. Volgens Ubisoft zouden gesprekken tussen de uitgever en Désilets om op één lijn te komen wat betreft in ontwikkeling zijnde projecten op niets uitgelopen, waarna de ontwikkelaar ontslag zou hebben genomen.

Désilets zelf heeft een heel andere versie van dat verhaal. Volgens hem werd hij door Ubisoft mondeling en schriftelijk op de hoogte gesteld van zijn gedwongen ontslag. Vervolgens werd hij naar eigen zeggen door twee bewakers het gebouw uit geëscorteerd, zonder de kans te krijgen zijn ontwikkelteam gedag te zeggen. Désilets heeft aangekondigd te gaan vechten voor zijn rechten en de rechten van zijn team, zo meldt Polygon.

Désilets was eerder werkzaam voor Ubisoft, maar vertrok naar THQ. Dat ging toen gepaard met een flinke rel, waarbij de rechter Désilets aanvankelijk verbood om aan de slag mocht bij de andere uitgever. Pas toen Désilets' concurrentiebeding was verlopen mocht hij gaan werken voor THQ, dat hem aan het hoofd van een nieuwe studio zette. Toen THQ failliet ging kocht Ubisoft de studio waar Désilets werkzaam was, waardoor de ontwikkelaar op het oude nest terugkeerde. Die hereniging bleek dus echter van korte duur.

Reacties (19)

Hoezo is hij verantwoordelijk voor Assassins creed geweest? Doet ie dat in zijn eentje dan?

Ik vind het altijd zo dom klinken als ze het over 1 of een handvol personen hebben die dan de bedenkers moeten zijn van spel X of film Y. Het is niet alsof ze dat alleen in elkaar zetten.

Overigens denk ik dat er wel meer achter zal zitten als ie zo snel alweer ontslagen is.
Hij is letterlijk verantwoordelijk geweest. Hij was bij AC I en II creative director en heeft dus echt wel een behoorlijke invloed op de games gehad. Tuurlijk komen er nog veel meer mensen bij kijken om het geheel uiteindelijk te maken.

En de breuk, tsja. De waarheid zal in dit geval wel in het midden liggen. Je moet je van beide kanten afvragen of je zo blij moet zijn met een hereniging van 2 partijen die ooit met slaande ruzie en rechtzaken uit elkaar gegaan zijn.
Volgens mij is de projectleider nog altijd de verantwoordelijke, niet de creative director?
Projectleider is toch echt een Nederlands woord.

Creative Director is basically de projectleider van het creatieve team.
Tuurlijk staat daar nog een manager oid boven.
Creative director is idd de persoon die het creatieve werk in zijn finale af- of goedkeurt. Meestal stuurt die persoon ook de werkende designers in bepaalde richtingen.
Een projectleider verantwoordelijk? In organisaties waarin in gewerkt heb toch niet. In elk geval in inhoudelijk. Een projectleider gaat over het proces. Over de deadlines, de resources, etc. Maar niet over de inhoud.
Tsja, je zit hier toch met een vertaalprobleem. Hoe vertaal je de job van Creative Director naar een Nederlandse situatie. Als je zou zeggen hij is creatief directeur impliceert dat dat het meer is dan het daadwerkeijk is, noem je het projectleider van het creatieve team dan geef je het juist weer te weinig.
Dan ben je toch echt alsnog verantwoordlijk als project manager... Jij wordt aangesproken als je team er een bende van maakt of onvoldoende kwaliteit levert. Project Managers hebben dus normaal gesproken een behoorlijke vinger in de pap.
Hij was de creative director van de eerste twee Assassin's Creed-games. Wel bepalend voor de rest van de serie.
Ik vind het altijd zo dom klinken als ze het over 1 of een handvol personen hebben die dan de bedenkers moeten zijn van spel X of film Y. Het is niet alsof ze dat alleen in elkaar zetten.
Je noemt het eerst de bedenkers, maar daarna heb je het over makers. Ja, het zijn inderdaad maar een handjevol mensen die de globale lijn, setting, verhaal en look&feel bepalen. Zij zijn de geestelijk vaders en moeders van een game.
Hij was creative Direcor. basically was hij dus de eindverantwoordelijke voor zaken als storyline.
Je kunt dus wel concluderen dat hij zeker wel een belangrijke rol heeft gespeeld.
Dat wil zeggen tot AC II: Brotherhood. En persoonlijk vind ik dat que storyline het na brotherhood ook behoorlijk achteruit is gegaan. AC III heeft qua verhaal gewoon niet dezelfde diepgang als voorgaande delen en het ljikt erop dat ze de AC reeks vreselijk aan het uitmelken zijn. Een goede verhaallijn lijkt ondergeschikt aan release datums etc.
Na Brotherhood is het in mijn ogen ook flink achteruit gegaan. Revelations was al redelijk 'meh' en AC3 kon ik echt gewoon niet in komen. Saai verhaal, saaie personages, rete traag, weinig sfeer.
Revelations was que plot en verhaallijn inderdaad een stuk vlakker dan de voorgaande delen. minder interactie tussen de verschillende NPC's dus minder intriges.

Neem bijvoorbeeld de relatie tussen La volpe en Machiavelli in Brotherhood.
in de latere delen blijft allen de relatie tussen de NPC's en Ezzio/Connor over je krijgt dus ook minder intriges erg jammer dat de verhaallijn op dat vlak zo afgestompt is. Geen wonder dat het verhaal je niet pakt.
Ik ontken ook niet dat ie niet belangrijk is, maar volgens mij is hij nog steeds niet degene die in het project aan alle touwtjes trekt. Daarom vind ik het debiel om iemand meteen op een podium te zetten. Ook de term bedenker is wat overdreven, want je gaat me niet vertellen dat hij alles verzonnen heeft of dat het helemaal is gegaan zoals hij bedacht had.
Hij zal ook niet voor niets zijn weggegaan. Dan is er nog een rechtszaak bij geweest "dit dat zus zo" ofwel dat was vooraf al bepaald dat dat niets ging worden.

Care..
Het lijkt op een slecht huwelijk, maar waar er twee vechten hebben er twee schuld, dus ik vermoed dat de waarheid ergens in het midden ligt. Een rechtzaak is zoiezo een slechte basis voor een samenwerking.
Als er een rechtzaak is geweest, is het een kwestie van tijd voor dat een van de twee toch wel een stok heeft gevonden om de hond te slaan. Die kerel hoeft dan bijv maar 1 minuut te vroeg naar huis te gaan, of de werkgever hoeft maar 1 dag te laat uit te betalen. Bij wijze van spreken dan heh.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 8 mei 2013 18:15]

Jammer, Even elkaar een poosje niet zien. minder praten. Even weer je zelf leren kennen.
en als de tijd raap is een kopje koffie drinken ?


//Even serieus
Jammer. hopelijk staat het niet volgende AC games in de weg
Dat niet, maar het is de kwaliteit van de volgende AC game dat de vraag is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Gamecontrollers Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013