Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 132, views: 45.368 •
Submitter: Bananenplant

De Nederlandse Android-smartphone FairPhone kan vanaf volgende week worden besteld. De FairPhone is de eerste smartphone die is gemaakt door mensen die grotendeels in goede arbeidsomstandigheden werken met materiaal dat zoveel mogelijk niet uit conflictgebied komt.

De telefoon zal volgens de bedenkers worden gemaakt door mensen die in betere omstandigheden werken dan bij de productie van andere smartphones. Bovendien is de telefoon zoveel mogelijk gemaakt van materialen die niet uit conflictgebieden komen: strijdende partijen gebruiken daar de handel om aan geld te komen voor onder meer wapens en munitie. Mensen zouden langer met de telefoon moeten doen om het milieu te sparen, zo suggereren de makers. Bovendien zouden minder telefoons gemaakt hoeven worden en dus minder grondstoffen nodig zijn als mensen gemiddeld langer met telefoons doen. De FairPhone is een project van Waag Society uit Amsterdam onder leiding van Bas van Abel.

De FairPhone zal draaien op Android 4.2.2 en heeft een 4,3"-scherm met onscreen knoppen. De telefoon lijkt een metalen achterkant te hebben. De telefoon zal vermoedelijk makkelijk uit elkaar te halen zijn om onderdelen te vervangen. Oprichter Van Abel sprak zich vorig jaar openlijk sterk uit tegen elektronica die lastig uit elkaar te halen is, zoals sommige telefoons en in toenemende mate laptops en andere apparaten. Mensen die afgelopen maanden interesse hebben getoond, hebben een mailtje gekregen om de uiteindelijke kleurstelling te kiezen, meldt CNet. Twee van de ontwerpen hebben een blauwe zijkant.

De overige specificaties zijn nog niet duidelijk. De telefoon gaat 325 euro kosten en de voorverkoop begint volgende week. De productie start alleen als er 5000 mensen een exemplaar bestellen en als dat het geval is zal het toestel in september worden geleverd, zo beloven de makers.

Designs FairPhone

Reacties (132)

Reactiefilter:-11320126+1103+210+31
Mensen zouden langer met de telefoon moeten doen om het milieu te sparen, zo suggereren de makers.
Goede tip. Ik sla deze telefoon dus mooi over ;).
Als ze fatsoenlijk updaten lijkt mij dat geen probleem.
@Strunkie : Precies. Android 4.2.2 wordt al standaard meegeleverd. Er liggen zat duurdere telefoons in de winkel die deze update waarschijnlijk nooit zullen krijgen.
Ik zou echt totaal serieus deze telefoon nemen als de hardware slecht is, hij een duurder is, maar wel goed geupdate word en eerlijker word gemaakt. Waarschijnlijk ben ik 1 van de weinige, maar ik zit er wel mee in m'n maag als ik een laptop of mobieltje koop. Ik doe er net zoals iedereen totaal niks mee, maar lijkt me fijn als een paar bedrijven dit gat in de markt proberen op te vullen :D .
@David helemaal mee eens, mits hij software technisch wordt geupdate. Daarnaast denk ik dat als we in plaats van 1,5 jaar is gewoon 3 jaar met een telefoon doen en daarna ouders of grootouders hem nog 3 jaar gebruiken dat heel wat beter voor het milieu is dan na 2 jaar naar de schroot brengen(bij wijze van).

Daarnaast is denken aan de toekomst met het maken van producten voor nu ook wel iets om over na te denken.
Mwa, ik ga dan in dit geval toch echt twijfelen hoor aan de kwaliteit ervan.

325 euro.. 'goede arbeidsomstandigheden' en 'niet uit conflictland verkregen grondstoffen' en zo klinkt allemaal heel groen en boomknuffelend, maar wat het MIJ verteld is:

"325 euro vertaald naar 200 euro voor een 'reguliere' telefoon"

Er van uit gaande dat zij dezelfde soort winstmarges hanteren in ieders geval...

Zou jij een 200 euro 4.3" Samsung Galaxy kopen?.. als je weet dat de S3/S4 rond de 600 bij introductie zijn??

Of ben ik gewoon stom bezig en is die 600+ euro sowieso een kunstmatig hoge prijs? (50%+ winstmarge?)) :+
Als je kijkt naar de teardowns van allerlei toptelefoons die worden gedaan komen ze over het algemeen neer op 200 euro(S4, HTC one) aan onderdelen.

325 euro is een lage prijs en zal zeker niet vergelijkbaar zijn met een S4(mijn verwachting). Aan de andere kant heb ik een Nexus 4 aangeschaft voor 395 euro.
Daarnaast ga ik er wel vanuit dat de winst marges van een dergelijk bedrijf / instelling lager zijn dan bij een Samsung / Apple.

Tot slot nog iets helemaal los van de prijs, het betreft een Dual Sim telefoon en dat spreekt een hoop mensen natuurlijk wel weer aan.

Bron: zie facebook reactie van Gabriel:
http://www.fairphone.com/designing-in-circles/

[Reactie gewijzigd door MrvdB op 8 mei 2013 16:56]

Dat plaatje op die blogpost ook :D, 'paar vrouwen kijken moeilijk naar een printplaat'. Aan het design hebben ze uiteindelijk volgens mij maar weinig gedaan want deze telefoon wordt in licentie geproduceerd zoals een andere Tweaker terecht opmerkt. Ik ben zelf wel benieuwd van welke Chinese telefoon dit een rebrand is.

dirkjesdirk in 'nieuws: 'Eerlijke' Nederlandse Android-smartphone FairPhone gaat in voorverkoop'
Htc betaald ongeveer 400 aan onderdelen voor de one.
Nee hoor, slechts $163,= en dat is Eur 124,= Daar komt nog assemblage kosten bij.

Er zijn geen telefoons die boven de $200,= komen qua Bill Of Material.

http://www.cellular-news.com/story/44539.php
verkoop prijs staat totaal niet in verhouding met prijs fabricatie en hardware.

Bijv. Iphone er was eens een site die de Iphone 4 helemaal uitelkaar had gehaald om te kijken wat de daadwerkelijke kosten nou zijn op component niveau. lag iets rond de 100,- eur

Nagaan dat ze de toestellen verlopen voor *400 ? bij introductie zelfs gemakkelijk 600+
Maar daarmee hou je dus geen rekening met bijkomende kosten voor zo'n bedrijf. Hierbij kun je dus denken aan ontwikkelingskosten (dat telefoons steeds sneller en beter worden komt ook niet uit de lucht vallen), aanschaf van nieuwe machinerie (de eerste iPhone werd echt niet gemaakt met dezelfde machines als de iPhone van nu) en transportkosten (enig idee wat een enkeltje China-VS kost?).

En natuurlijk wilt zo'n bedrijf dan nog een winstmarge, want die zijn nodig voor groei, ontwikkeling en voor slechtere tijden. Waarom denk je dat bv. Blackberry nog overeind blijft met zo weinig verkopen?
Wat denk je van al die posters in de bushokjes?

Marketing, en vooral voor Samsung, is een hele kostenpost.
En de 21% BTW....
Ontwikkelingskosten voor een nieuwe iPhone zullen hoeveel zijn? 100 miljoen dollar? Lijkt me overdreven, maar neem dat eens aan. Hoeveel iPhones zijn er verkocht? Volgens dit persbericht zouden er in het afgelopen kwartaal zo'n 37 miljoen iPhones verkocht zijn. In totaal zullen er natuurlijk meer verkocht worden, maar ga eens uit van dat getal, dan kom je op 3 dollar per apparaat. Dat lijkt me verwaarloosbaar. Daarnaast borduurt elke nieuwe variant voort op de voorgaande, waardoor een deel van de techniek niet opnieuw hoeft te worden bedacht.

Nieuwe machinerie? Het wordt vooral door mensenhanden in elkaar gezet (van wie het loon bijzonder laag is) en voor de printplaten kun je nagenoeg dezelfde machines gebruiken (afschrijving per apparaat is echt laag). Daarnaast wordt het uitbesteed aan fabrieken die met diezelfde machines andere apparaten in elkaar zetten.

Vervoerskosten zullen bar weinig zijn. Hoe denk je dat al die goedkope rommel uit China hier komt? Ga eens naar de Action en kijk wat 'made in China' is en wat je er voor moet betalen. Daar zitten die vervoerskosten ook al in.

Dan zou je het nog kunnen hebben over de marketingkosten. Die zullen waarschijnlijk het hoogst zijn van alle investeringen die Apple doet in hun producten. Maar ook daarvan zal het aandeel per product slechts dollars zijn.

Nee, $649 of 618 euro voor een iPhone 5 is gewoonweg veel te duur in verhouding tot de kosten die er voor gemaakt worden. Apple heeft een verrekt hoge nettowinst en dat komt niet door het zuinig omgaan met resources. Kijk nog maar eens naar de link die ik eerder postte.
Je zit er grof naast, sorry. Eerste kwartaal (!!!!) van dit jaar heeft Apple meer dan 1mld uitgegeven aan R&D. Vorig jaar bij elkaar 3.5mld. Daar mag je dan weer mee verder rekenen: laten we stellen dat 1/6 daarvan naar Iphone gaat (lijkt me een redelijke aanname, gezien ze natuurlijk ook inzetten op Apple TV, iPads en niet te vergeten: computers en software). dat is in één jaar (vorig jaar) al 6 keer zoveel als jij aanneemt.

Nu zitten er in dit verhaal ook veel aannames, maar die '100 miljoen' die je noemt lijkt mij er wel erg ver naast te zitten. Dan kom je nog op het punt dat je een aantal aannames doet met 'zoveel iphones zijn er verkocht'.

Op deze website (http://www.macrumors.com/...d-150-billion-in-revenue/) kan je zien dat er halverwege 2012 zo'n 250miljoen iphones zijn verkocht, plus nog 47 miljoen laatste kwartaal, dus ik zou de schatting op 350 leggen. Leg daar maar eens die R&D kosten naast van de afgelopen 9 jaar :)
En wat beschouwt Apple als "R&D"? Bedrijven willen graag de show stelen met hoge R&D-budgetten, maar wie zegt dat daar geen marktonderzoek, merkonderzoek, verkooponderzoek, personeelsonderzoek, juridisch onderzoek (dure advocaten!) etc. bij inbegrepen zitten?

Vergeet niet dat Apple zelf (bijna) geen enkel onderdeel maakt: die bestellen ze allemaal bij Foxconn en andere fabrikanten. Daar wordt neem ik aan het meeste onderzoek gedaan, en veel technische vooruitgang is er ook weer niet, van model op model.

Apple moet onderzoeken welke onderdelen ze het beste bij elkaar in het doosje kunnen stoppen (okee, daar komt wel het één en ander bij kijken, maar doosjes noch onderdelen veranderen fundamenteel erg snel van model op model).

Dan moeten ze nog de software steeds updaten. Dat is ook wel wat werk, maar het is toch maar één OS voor al die honderden miljoenen telefoons, en zo snel verandert het OS ook niet, van model op model.

Kortom, ik denk dat het echte, onontbeerlijke onderzoek dat echt nodig is om een Iphone 5 te maken ten opzichte van het vorige model maar een vrij klein deel van die 1 miljard "R&D" is.
Om een iPhone 5 te maken heb je Apple nodig, als Apple zulke R&D kosten nodig heeft om te kunnen bestaan is dat dus direct gerelateerd aan de iPhone 5.

Er is niet direct één potje toe te schrijven aan een bepaald product binnen een bedrijf er zullen altijd gedeelde kosten zijn (tenzij ze maar één product maken ;))
Het doet absoluut niet ter zake wat de werkelijke kosten zijn voor een product. De verkoopprijs wordt bepaald door wat de markt ergens voor over heeft. Vervolgens probeer je als leverancier de kosten zo laag mogelijk te houden. Al zou Samsung een S4 voor tientje kunnen maken, dan nog ligt ie niet voor 100 euro in de winkel.

Gewoon simpele bedrijfeconomie. Dit geldt overigens voor alle sectoren en is niet voorbehouden aan de Apples en Samsungs van deze wereld.
In die tear-downs staat montage ook vaak vermeld (naar ik aanneem een schatting), en die is dan maar enkele dollars. Dat zijn dus de arbeidskosten voor Chineesjes en het gebruik van gereedschap plus montagehallen.
Natuurlijk is 600+ voor een Samsung een veel te hoge prijs. Anders zou die na een paar maanden geen ¤200 minder kosten. En als je dan die kwaliteit ziet weet je echt wel dat Samsung je zwaar in het zak zet.

Goedkoop plastic en na een val zit er meestal al een barst in je scherm. Ook verzekeringsmaatschappijen bevestigen dat de kwaliteit van Samsung foons erbarmelijk is. De S4 zou zelfs van nog slechtere kwaliteit zijn dan de S3.

bron: BGR
@ Ayporos

Jij gaat alleen maar twijfelen aan de kwaliteit omdat je twee aannames doet:
1 - Ze houden dezelde winstmarge.
2 - Het is groen en boomknuffelend, dus het moet wel duurder zijn.

Waarom je die twee aannames maakt is mij onduidelijk. Ik denk dat je laatste opmerking het dichtste bij de waarheid zit.

[Reactie gewijzigd door Moef op 9 mei 2013 13:20]

@David helemaal mee eens, mits hij software technisch wordt geupdate.
...
Er wordt niets gezegd over custom skins oid, dus het lijkt om stock Android te gaan. Updaten zo veel je wilt.
Het hebben van een costum skin of niet zegt niet zoveel over het kunnen updaten van een telefoon. Als ik een telefoon pak en er een stock Android image voor maak wil nog niet zeggen dat ik bij de volgende update voor Android weer een image maak. De hardware drivers en dergelijke moeten alsnog geupdate worden voor de nieuwe Android versie dit gaat Google niet voor hun doen.
Het punt zit hem daar nou net. Ik ken niemand die een nieuwe telefoon koopt en na 2 jaar weg gooit. Je kon wel gek zijn, het ding is dan nog honderden euro's waard als je een high-end toestel hebt gekocht, en bij budgettoestellen ook nog wel de helft van de aanvankelijke vraagprijs. Een 2 jaar oude telefoon wordt daarom verkocht en dus hergebruikt.

Daarbij is de levensduur van een telefoon dus wel degelijk veel groter dan 2 jaar, wat veel mensen hier lijken te denken.
Ten tijde van de dumbphone had volgens mij bijna iedereen een contract van 2 jaar, dat was toen ook bij de nieuwste telefoons voor veel mensen betaalbaar. Ik denk dat 'we' daarom gewend zijn aan een nieuwe elke 2 jaar. Ik merk het zelf in ieder geval wel. Ik had een xperia arc, maar na 2 jaar wilde ik gewoon een nieuwe, ookal heb ik een sim only dat ik maandelijks kan opzeggen en de Arc een prima telefoon is. Nu heb ik de xperia T en ik ben gewoon verwend :-)
Jeee wat ben jij een bekrompen egoïstisch persoon.
Jezelf steeds het nieuwste gunnen en anderen (ouders schoonouders, misschien ook nog je vrouw/vriendin) mogen afgedankt spul gebruiken?
Helemaal mee eens. Als ik had geweten dat deze uit zou komen had ik in Januari geen Nexus 4 gekocht. Een telefoon waarvan je onderdelen kunt vervangen? Dat is een droom!
eerlijker hoe meet je dat ?

bovendien is de telefoon zoveel mogelijk gemaakt van materialen die niet uit conflictgebieden komen

voor mij klinkt dat al leuke marketing. Misschien moet iemand eerst onderzoeken wat conflictgebieden zijn.
Dan ten tweede hoeveel % maakt dat uit op een telefoon.

Dan staat er mensen die in betere omstandigheden werken dan bij andere fabrikanten maar ik lees nergens wat er dan beter is.

Eco en weet ik wat nog meer is hot tegenwoordig, roep is zoals nu en mensen denken meteen oh ja goed. Ik zeg bewijs eerst eens met keiharde feiten de je eco bent, betere omstandigheden biedt en wat nog meer.
Ik zeg bewijs eerst eens met keiharde feiten de je Eco bent, betere omstandigheden biedt en wat nog meer.
Zo daar zijn we ook weer vanaf. Zolang ze niet onomstotelijk bewijzen dat ze 100% Eco en verantwoord zijn kunnen we maar beter hun eerbare bedoelingen wantrouwen (en gewoon lekker die andere sexy telefoons blijven kopen). Vergeef me mijn cynisme, bbob1970, je argumenten zijn terecht, maar worden oh zo makkelijk als drogreden gebruikt om maar lekker door te gaan op de resources verslindende weg die we zo gewend zijn.

Misschien is dit initiatief idealistisch te noemen, en vast lang niet zo duurzaam als de makers pretenderen of willen. Maar we kunnen toch wel een veilige aanname doen dat als een bouwer ook maar enigszins het accent op duurzaamheid legt ze al snel met kop en schouders boven het absoluut niet duurzame veld van telefoonbouwers zal uitsteken. Misschien weer als cynisch uit te leggen: "FairPhone doet iets dat grote dankbaarheid oplevert, want in welk veld is met relatief weinig inspanning zoveel verbetering te bereiken op het vlak van duurzaamheid dan in de telefoonbranche?"

Het is tenslotte FairPhone niet te verwijten dat het merk zowel een product, een concept en de begeleidende duurzaamheidscriteria moet gaan ophoesten. Dat de branche maar vooral ook de markt nog geen begin heeft van een definitie van duurzaamheid is veelbetekenend. Dat dit vooral wordt veroorzaakt door de afwezigheid van pressie vanuit de publieke opinie is hierbij de enige logische conclusie.

Zelf ben ik in de markt voor zelfs twee smartphones. FairPhone ga ik zeker een faire kans geven. Wel hoop ik dat het merk FairPhone net zo duurzaam zal blijken te zijn als de telefoon die het bedoelt te maken. Ik zou het een afknapper vinden als dit een gelegenheids-handelsmerk blijkt te worden. Wel heb ik er nu alle begrip voor dat de horizon van het bedrijf zich nog niet zo ver uitstrekt. Wat ze doen is een sprong in het diepe. Supporten waar we kunnen, zou ik willen zeggen.
Mensen zouden langer met de telefoon moeten doen om het milieu te sparen, zo suggereren de makers. Bovendien zouden minder telefoons gemaakt hoeven worden en dus minder grondstoffen nodig zijn als mensen gemiddeld langer met telefoons doen.
Dat betekent dus een goede bouwkwaliteit en lange tijd dat ze de nieuwste software (lees: android) leveren? :) En misschien dual-sim zodat mensen niet met 2 telefoons lopen te zeulen?

Ik mag het hopen, ben sowieso, naast dit concept, ook wel voorstander van Europese producten kopen, zoals bv. Nokia/Philips ipv. Samsung enz.

Bij telefoons is het wat jammer dat componenten niet zo makkelijk te vervangen zijn (nieuwere processor e.d. zodat je device ook op gebied van hardware up-to-date blijft)... maar bij laptops lijkt dit me niet totaal onmogelijk, maar dat zullen fabrikanten wel niet willen. Gewoon een harde behuizing en dan kan je wanneer je wilt een nieuwe processor, videokaart om de zoveel jaar inzetten, zodat je met de behuizing gewoon 15 jaar bijvoorbeeld mee kan. Scheelt ook een hoop.

[Reactie gewijzigd door GS88 op 8 mei 2013 17:51]

Wat betreft Nokia, daar zou ik mee oppassen, als je een goed burger wilt zijn: die hebben een afschuwelijke octrol (patent troll) opgericht, ik geloof in America, en ik geloof samen met een ander bedrijf. Dus die zijn erg evil bezig.

Wat betreft vervangbare onderdelen: helemaal mee eens. Maar ik denk dat bedrijven geen belang hebben bij vervangbare onderdelen in laptops, omdat het ze niets oplevert en wel een klein beetje extra kost; en ook omdat je dan eerder een geheel nieuwe moet kopen, waardoor de standaard-notie dat onderdelen niet vervangbaar zijn in stand wordt gehouden.

Dan zeggen ze dat het te moeilijk is, wat in veel opzichten waarschijnlijk net zo'n onzin is als wat Electronic Arts zei over de nieuwe Sim City: "dat je verplicht on-line moet zijn 100 % van de tijd is niet vanwege de DRM, maar alleen omdat het spel deels op onze servers draait". (Vervolgens bleek dat je met een simpele hack gewoon off-line kan spelen, dus het was een flagrante leugen.)

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 10 mei 2013 02:55]

De productieplannen zijn nog niet concreet. Als er een gisteren een nieuwe versie was uitgekomen had dat nummer er waarschijnlijk gestaan.
4.1 en 4.2 is ook bijna geen verschil behalve de (overigens wel betere) notificatie balk.
Ik vind het nog een best mooie telefoon ook, niet te groot en in combinatie met de nieuwste versie van android is het al helemaal niet mis, 325 euro is ook geen erg hoog bedrag, maar ben wel benieuwd wat voor processor, gpu, ram en opslag voor krijgt.
Volgens fairphone op twitter volgen de specs maandag
Tech specs coming your way on Monday via http://fairphone.com/register ! Phone will be rootable & hoping we work w/ developer cmmty too!
In ieder geval is de phone rootable.

Verder in de faq op http://www.fairphone.com/faq/#q4
What are the technical specifications?

For the first FairPhone, we have decided to license a phone through a supplier rather than make something from scratch. That allows us to focus on what’s important now: making a fairer phone and influencing other parts of the chain that are primarily design related. We want FairPhone and its creation to be open and transparent. That’s why we strongly encourage feedback from our community on our 5 focus areas: Materials, Production, Design, Business, and Use & End-of-Use. Give us your comments and feedback through info@fairphone.com or on the feedback section on our site.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 8 mei 2013 16:22]

Je kan helemaal niks over de prijs zeggen, die wordt namelijk bepaald door de gebruikte processor, gpu, ram en opslagruimte. Ik verbaas me dan ook dat iedereen schrijft dat het niet duur is, terwijl we echt helemaal niks weten over de specificaties.
De telefoon gaat 325 euro kosten en de voorverkoop begint volgende week. De productie start alleen als er 5000 mensen een exemplaar bestellen en als dat het geval is zal het toestel in september worden geleverd, zo beloven de makers.
De telefoon gaat 325 euro kosten en de voorverkoop begint volgende week. De productie start alleen als er 5000 mensen een exemplaar bestellen en als dat het geval is zal het toestel in september worden geleverd, zo beloven de makers.
Wat NotSoSteady bedoelt is dat 325 euro zowel heel duur kan zijn als heel goedkoop. Dat hangt af van de hardware en de specificaties daarvan zijn nog niet bekend.
De prijs/prestatie verhouding zal wel wat hoog qua prijs liggen, deze mensen zullen wel wat duurder zijn om te maken dan wanneer je ze voor een hongerloontje door Aziaten laat maken.
Ja, dat staat er inderdaad, maar wat krijg je voor de 325 euro dan? Een prijs is alleen goedkoop of duur als je weet wat je ervoor krijgt.

Ik vind het erg goed dat dit soort initiatieven bestaan. Een soort van Fair Trade telefoon. En Fair Trade is vaak niet eens zo heel veel duurder dan de niet-FT producten.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 8 mei 2013 17:05]

En voor ¤120 heb je een Samsung Galaxy Ace Plus wat ook een aardige telefoon is, maar gewoon flink low-end. Als je dezelfde telefoon voor ¤300 zou kopen zou dat duur zijn, dus zonder de specificaties kunnen we gewoon niets over de prijs zeggen.
Mooie phone alleen wat meer specs zouden lekker zijn ;-)

Voor die prjis is het misschien een leuk toestel voor erbij...
Voor erbij...
Niet het idee wat de bedenkers van deze telefoon in gedachten hadden lijkt me zo.

OT:
Vind het een mooi toestel, idee erachter is ook goed. Nu nog afwachten of dit allemaal ook goed gehandhaafd word. volgens mij beweren veel partijen correct te handelen maar is het niet altijd even eerlijk.

Heb op dit moment een 1 jarig abonnement genomen met een HTC one S. maar bevalt zo goed dat ik nog minimaal een jaar verleng.
Volgens FairPhone volgen de specs maandag. Misschien dat ze zo de aandacht alvast willen krijgen.
Gaan ze dan ook eenvoudig losse onderdelen aanbieden? Eenvoudig uit elkaar te halen is één maar wanneer je nog steeds de hoofdprijs betaalt voor de losse onderdelen ben je onder de streep net zo veel kwijt als bij de gangbare merken..

Sowieso een beetje een rare stelling door de heer Van Abel "if you can't open it, you don't own it" maar goed, concept is aardig.

[Reactie gewijzigd door bokkow op 8 mei 2013 16:01]

Als je zelf een nieuwe processor en ram geheugen kan kopen en er makkelijk in kan zetten kan zn telefoon lang mee gaan met de top!
Leuk idee om voor te spiegelen aan n00bs, maar dit is gewoon niet realistisch. Bekijk de binnenkant maar eens van een recente smartphone. Open maken van de telefoon is alleen handig voor het repareren/vervangen van onderdelen en vervangen van de accu.
Op zich heb je daar helemaal gelijk in, maar dat heeft ook te maken dat modulariteit totaal geen drijvende factor is in de huidige smartphone ontwerpen. Stel dat deze modulariteit wel een drijfveer zou zijn, hoe zou dit het huidige smartphone ontwerp dan hebben veranderd?

Ter relativering: modularisering is ook nog steeds geen garantie voor upgradability, dat weten we inmiddels wel uit de PC-wereld. Modulariteit kan ook een rem zijn op technische ontwikkelingen. Maar de winst die is te bereiken als kapotte componenten eenvoudigweg zijn uit te wisselen is al gigantisch.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door teacup op 8 mei 2013 21:44]

Wat een onzin, je doet net of alles zomaar even uitwisselbaar is.
Daarom gebruikt hij 'als'...

In theorie moet dat ook prima kunnen, sowieso zou ik uit mijn telefoon alleen het moederbord kunnen vervangen, als daar dan nieuwere chips op zitten:
http://i.dailymail.co.uk/...4000005DC-470_964x721.jpg

Ongeveer net zo veel schroeven nodig als een ATX moederbordje (11 ipv 9)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 mei 2013 16:39]

Dat is behoorlijk onmogelijk, bekijk maar eens zo'n moederbord, alles daarbinnen is zo klein, daar kan je echt niks makkelijk bij of weg halen.
met materiaal dat zoveel mogelijk niet uit conflictgebied komt
Discutabel, als het niet lukt om de onderdelen via faire handel te verkrijgen dan kopen we toch unfair in om een telefoon te kunnen maken. Hoeveel procent van deze telefoon is dan echt zo fair? En hoe kan ik zien dat dat het maximaal mogelijke is?

[Reactie gewijzigd door breinonline op 8 mei 2013 16:00]

De hele inleiding is discutabel. De mensen die de telefoons maken werken grotendeels in goede omstandigheden en het materiaal komt zoveel mogelijk niet uit conflictgebieden. Dus de meeste mensen werken in goede omstandigheden alleen is er een bepaald percentage van deze mensen die dat niet doen en dus in slechte omstandigheden werken en zo gaat het ook met het materiaal.

Het klinkt mij in de oren als een PR stunt. Het bedrijf zegt dat de werkomstandigheden zo goed mogelijk zijn en het materiaal zo eerlijk mogelijk verkregen is, maar is dit niet waar voor bijna elk bedrijf. Je gaat als bedrijf niet zeggen ja we hebben slechte werkomstandigheden en we halen materialen uit conflict gebieden, dus ik zie de meerwaarde niet echt.
Niks PR, het hele idee van Fairphone is ontstaan vanuit het ideaal om een eerlijke smartphone te maken. Je hebt het duidelijk niet gevolgd. De oprichters zijn de hele wereld afgereisd om te zien hoe ze een zo eerlijk mogelijke telefoon konden produceren.

Dat dat de eerste ronde nog niet 100% lukt betekent niet dat dat wel gaat lukken in de toekomst, als ze maar genoeg kopers krijgen.

[Reactie gewijzigd door yenn85 op 8 mei 2013 16:54]

Oftewel is het op dit moment nog een PR stunt aangezien ze het op dit moment nog niet waar kunnen maken. Dat het in de toekomst misschien gaat lukken doet er voor mij niet veel toe, een iPhone is ook een eerlijke telefoon aangezien ze in de toekomst misschien wel erg goede werkomstandigheden gaan bieden voor hun werknemers.
Mogelijk komt er ooit Firefox OS of een versie van Ubuntu op te draaien. Uit de FAQ van de site:


Will the software be open source?

Good question. We are thinking about launching it with Firefox OS, but we also have to create a balance between stability and openness. As we are a new product, we don’t want to take too many risks on this. We want to offer a very stable product for our customers, so we might wait until Firefox has proven itself and probably use Android for the first model. We also want a system that supports dual SIM (Android does; Firefox doesn’t), as this is in line with our vision (less phones, more value in second-life markets like Africa).

We are planning to launch the phone with root access for the user, so they can decide for themselves which operating system they want to install (though, apart from the custom Android ROMs, they will probably have to write some code themselves to make it work with the hardware).

Another option we are currently looking into is to launch the phone with Android, but fully prepare the FairPhone for Ubuntu. Ubuntu uses the same linux kernel as Android and can therefore be “easily” installed on any Android device.
allemaal leuk en aardig maar de prijs is niet echt 'fair'.
Wat heeft jouw smartphone gekost? 325 euro voor een nieuwe telefoon is nou niet echt duur te noemen.
Hangt een beetje af van je visie van duur, en wat voor hardware je voor het geld krijgt. Ik heb nu voor ¤160 een 4,5" met een dualcore op 1 Ghz met 1GB ram en 2 GB rom en een batterij die het makkelijk 2-3 dagen volhoudt bij normaal gebruik. Dus voor ¤325 verwacht ik op zn minst een dualcore op 1,2-1,5 Ghz, 2GB ram en 4 GB rom en minimaal 2 dagen batterijduur bij normaal gebruik (ja ik heb een JiaYu G3 ;) )
2GB is eigenlijk alleen voor de high end modellen vanaf +- 400-500euro. (tenzei je een Jiayu G4 Advanced import)
325, is best goedkoop hoor
Heb je er wel eens over nagedacht dat betere werkomstandigheden ook wat hogere kosten betekent? Ik denk dat de werkomstandigheden van vele werkers in Afrika en China ook niet 'fair' zijn.
allemaal leuk en aardig maar de prijs is niet echt 'fair'.
Inderdaad, die had best wat hoger mogen zijn om iedereen een fair share van de winst te geven.
De FairPhone is de eerste smartphone die is gemaakt door mensen die grotendeels in goede arbeidsomstandigheden werken met materiaal dat zoveel mogelijk niet uit conflictgebied komt.

Zijn wel eerlijk dat het relatief fair is.
Verrassing! (Voor mij dan), wist helemaal niet dat "we" in Nederland bezig waren met de ontwikkeling van een smartphone. Eens kijken wat het ding moet worden, ik ben wel geïnteresseerd!
Ben benieuwd naar de specificaties. Mochten die goed zijn, zodat de prijs/kwaliteit verhouding in evenwicht is dan zie ik dit als een mooie optie voor kopers. Alleen weet ik niet of er veel mensen zijn met dezelfde visie om langer met een toestel te doen.

Als iemand weinig over heeft voor een telefoon en niet meer dan 100 euro wil betalen zal die ook niet snel een nieuwe telefoon kopen. Die heeft daar gewoon geen behoefte aan.Maar iemand die 325 euro wil betalen is toch wel iemand die veel met zijn telefoon wil doen. En die mensen gaan echt niet 3 of 4 jaar met hetzelfde toestel rondlopen.
Loop zelf al vanaf 2010 met een tweedehandse galaxy S. Bevalt prima en nog niets tegen gekomen wat ik met een nieuwe beter of sneller zou kunnen. Wanneer mensen het besef krijgen dat ze geen nieuwe nodig hebben maar deze alleen willen voor de heb is het geschetse senario echt niet ver weg. Ken btw genoeg mensen die niet in de "gratis" telefoon constructie trappen en pas een nieuwe/gebruikte kopen als de oude kapot is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Game-accessoires Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013