Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 106, views: 39.489 •

De nieuwe virtuele provider Robin Mobile belooft Nederlandse klanten echt onbeperkt mobiel internet. Een maand onbeperkt bellen, sms'en en mobiel internet kost bij de provider op het KPN-netwerk 40 euro.

Robin Mobile, een verwijzing naar Robin Hood, gaat van start op 1 juni. De virtuele provider zal alleen werken met een sim-only aanbod dat enkel online besteld kan worden. De klant sluit een abonnement af voor onbeperkte tijd dat per maand kan worden opgezegd. Alleen bellen naar 0900-nummers en bellen van en naar het buitenland worden apart afgerekend.

Met het abonnement kunnen klanten onbeperkt bellen en sms'en en krijgen ze 'echt onbeperkt internet' met een snelheid van 7,2Mbps down en een onbekende snelheid up. Voorlopig is het aanbod alleen 3g, het is onduidelijk of Robin Mobile snel toegang krijgt tot KPN's 4g-netwerk. Het abonnement heeft geen limiet of fair use policy, al zal 'fraude' worden tegengegaan. Omdat de voorwaarden nog niet bekend zijn, is het onduidelijk wat precies onder fraude valt.

Robin Mobile is een inititatief van Wilfried Rottier, een van de oud-topmensen van de latere KPN-dochter Ortel Mobile, meldt Nu.nl. Rottier stopte bij Ortel toen KPN alle aandelen kocht in 2010. De oprichter van Robin Mobile is een veteraan in de telecomwereld: hij werkt al sinds halverwege jaren negentig in de sector, bij diverse providers.

Reacties (106)

Reactiefilter:-11060102+176+24+30
Ik ben heel erg benieuwd hoe lang ze zoiets vol kunnen houden; vooral de grootverbruikers zullen voor deze provider kiezen en KPN zal toch ook verbruik doorrekenen aan hun?
Als deze man dus slim is, en daar ga ik wel van uit, dan heeft hij hier waarschijnlijk rekening mee gehouden en anticipeert hij er waarschijnlijk ook op.

Al is het voor sim-only wel aan de dure kant, zo ophet eerste oog.
Normaal ga je er van uit dat sim-only iets van 30 euro max is oid. Maar dan zit je wel met een "kleine" data bundel :/
Zakelijk is dit ook wel interessant. Of mensen die alleen maar internetten, met een telefoon als hotspot thuis kan dat best aardig werken.

Verder zal er wel een fair use komen, alleen net zoals de kabelaars. Dat ligt veel hoger.
"Er geldt ook geen Fair Use Policy (FUP) waarbij gebruikers die een x aantal keer meer data gebruiken van gemiddeld alsnog afgeknepen worden. Wel zal fraude worden tegengegaan. Als een telefoon bijvoorbeeld als hotspot wordt gebruikt in een café bijvoorbeeld." Bron

Die hotspot zit er niet in dus, al ben ik wel benieuwd hoe ze dit tegen willen houden. Deep packet inspection is tenslotte verboden in Nederland, en ik heb geen idee hoe ze anders willen detecteren of je je telefoon tethered.
"Er geldt ook geen Fair Use Policy (FUP) waarbij gebruikers die een x aantal keer meer data gebruiken van gemiddeld alsnog afgeknepen worden. Wel zal fraude worden tegengegaan. Als een telefoon bijvoorbeeld als hotspot wordt gebruikt in een café bijvoorbeeld." Bron

Die hotspot zit er niet in dus, al ben ik wel benieuwd hoe ze dit tegen willen houden. Deep packet inspection is tenslotte verboden in Nederland, en ik heb geen idee hoe ze anders willen detecteren of je je telefoon tethered.
Je mag je telefoon tetheren. Van de wet. En van die provider ook, maar je mag niet als cafe-eigenaar een telefoon inzetten als hotspot voor je klanten in plaats van een echte.
de voorwaarden zullen misschien geen harde limitien bevatten, maar bijvoorbeeld wel de termen redelijkheid en billikheid . Een cafébaas die zijn telefoon gebruikt als WiFi hotspot zal niet onder redelijk en billijk gebruik vallen van een consumenten abonnement.

ze hebben er wat mij betreft een klant bij, ik bel veel, ik sms veel en ik internet redelijk veel en het grootste voordeel het is per maand opzegbaar. Ik ga over 10 maanden 6 maanden naar t buitenland dus ideaal.

Edit: gewijzigd, ik dacht het zo te lezen :)

[Reactie gewijzigd door geishin op 8 mei 2013 13:37]

Je doet alsof dit vreemd is?
Helemaal niet?
Graag de bron hiervan aub. De meeste cafe's hebben al gratis wifi, waarom zouden de eigenaren bezwaar maken als ik hun internet verbinding ontzie door mijn toestel als hotspot te gebruiken?
Nee, de cafebaas vindt dat prima. De telco wil echter niet dat de cafebaas zo'n verbinding inzet voor z'n klanten in plaats van een vaste verbinding.
Duur? Onbeperkt bellen, smsen en onbeperkt internet? Vind ik niet. het is duur als je inderdaad geen beller, smser of internetter bent.. maar daar richt hij zich dan ook niet op. Hij richt zich blijkbaar op klanten met hoge rekeningen. Dan is dit juist echt goedkoop !

Hij doet het wel slim, want Nederland doet niet meer veel aan bellen of smsen.. tegenwoordig is dat alleen internet geworden, tenminste 'zakelijke' wereld niet meegerekend. De term 'Onbeperkt' komt aantrekkelijk aan. Dat doet hij best wel slim,

[Reactie gewijzigd door ibson op 7 mei 2013 08:50]

Ik kon 5 jaar geleden bij T-Mobile en later bij Telfort onbeperkt internetten voor 10 euro per maand. Ik bel en SMS heel weinig. Dus ja, 40 euro vind ik veel geld.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 7 mei 2013 09:37]

5 jaar geleden hadden we alleen een Nokia 3310 met snake.. toen kwam 3330 uit me snake 2 waar je door je muren heen kon gaan. wouw ! wat een hype.

Tegenwoordig doen we veel meer met ons toestel, omdat het echt ook veel kan. Letterlijk alles. Grootste boosdoener? Het internet, dus verdienmodel is veranderd. Al moet ik zeggen dat het nog steeds absurd door is 'geworden'. Maar dat komt doordat we gewoon meer internetten, tijden veranderen, dus ook de prijzen helaas.

Kwam toevallig dit net tegen, https://mobilevikings.com/nld/nl/
Wist niet dat Mobile Vikings in Nederland actief was. Ook nog eens KPN netwerk: portalmmm.

Moet je nagaan 15 euro, prepaid.. 1.5GB 500 sms.. perfecte deal, wat mij betreft. Wie belt er nu nog?

[Reactie gewijzigd door ibson op 7 mei 2013 09:53]

Onzin
5 jaar geleden werd de iPhone 3G gepresenteerd en ik loop al sinds 2003 rond met een smartphone die initieel niet minder kan dan de huidige smartphones (die kunnen het alleen beter).
Ik bedoel meer figuurlijk. Niet iedereen kon die Iphone 3G betalen. De term smartphone was vrij nieuw. I-Mode heeft het toen ook niet gered in 1999. Mensen waren hier niet klaar voor.

Tegenwoordig wel, mensen beginnen het normaal te vinden. Ze zijn er klaar voor. Tegenwoordig is het normaal om te "Watshuppenn". Dus iedereen schaft ook één aan. Je hebt zelfs senioren launchers tegenwoordig in Google Play voor extra grote buttons.

[Reactie gewijzigd door ibson op 7 mei 2013 10:00]

Ik heb een tijd lang in de telecombranche gezeten als journalist/reviewer/tester
En in 2007 werd er toen al geroepen we gaan over UMTS bellen, instant messaging etc.
(door de providers zelf)

Geen probleem met hoe toen het internet op mobieltjes was ingericht.
Ze hadden toen niet verwacht dat een gigantisch winst model omver geblazen zou worden door een (whats)app.
Klopt, en ik werk al jaren zelf in de telecombranche als verkoper dus die verandering maak ik mee, en zie de doelgroep ook veranderen. Ik spreek 'de klant' zelf in levendewijze. :) Maar dat geeft geen toevoeging. Ieder ziet het vanuit zijn eigen perspectief.

Vele factoren spelen mee. De komst van de Iphone en 'eindeloos online', waren grote onderdelen wat het omver blies. ( en natuurlijk andere smartphone's die nog een pad probeerden te creëren.

Omgeving, behoeften, tijd.

Neem een voorbeeld als Google Glass. Zijn mensen klaar voor the next level? Ik persoonlijk denk het nog niet, maar over een paar jaar is het weer heel normaal. Vanuit zo'n perspectief bekijk ik het. Wij zijn tenslotte de betalers.

[Reactie gewijzigd door ibson op 7 mei 2013 10:35]

Overigens vind ik het niet heel duur met wat je er voor krijgt...
Had een all-in flatfee duurder in geschat.
Normaal ga je er van uit dat sim-only iets van 30 euro max is oid
De Vodafone Red abonnementen al eens bekeken? We leven in een nieuwe wereld. 40 euro is daar 400 minuten en 500Mb. Hetzelfde voor onbeperkt minuten/data op een redelijke snelheid en het KPN netwerk is dus niet gek.
Je vergeet de toestelkorting.

Een Red abbo van 65 euro geeft je tot 400 euro toestelkorting. Gooi dat ding op marktplaats en je zit teruggerekend voor een jaarabbo ONDER de 40 euro.
Vergelijk het dan even met de Vodafone Red SIM ONLY abonnementen, of klik eens door naar toestelen, en het zal je opvallen dat je per maand of eenmalig nog een aanzienlijke bijdrage mag doen.

De subsidies van providers zijn lang zo hoog niet meer. Als je nu een Samsung Galaxy S4 met het duurste zakelijke abbo (79 ex btw) neemt voor 2 jaar betaal je nog bijna de helft van het toestel.
Ik sta op het punt van vernieuwen en de rekensom is simpel.

Het maakt me niet uit wat ik betaal: het gaat me erom hoeveel korting ik krijg.

BIj een sim-only betaal je 15 euro per maand minder. In een jaarabbo is dit 180 euro korting.

Op veel toestellen krijg je 300+ euro korting, wat sim-only dus oninteressant maakt.

Een nieuw toestel is goed verkoopbaar.
Ik weet niet waar jij die vodafone red abonnementen bekijkt, maar sim-only moet je natuurlijk wel met sim-only vergelijken he...
http://www.vodafone.nl/sh...en/aanbiedingen/sim_only/
Onbeperkt bellen en SMS dus, alleen 1 GB data ipv onbeperkt, maar wel zonder een snelheidscap. Voor veel mensen is dat een betere deal omdat ze toch niet aan die 1 GB komen. Je hebt het risico dat je er overheen gaat, maar zelfs dat valt wel mee als je zorgeloos internet activeert waarbij je per 50 MB over de bundel heen 2 euro betaalt. Als je ineens gigabytes meer gebruikt dan je verwachte dan doe je toch iets goed fout, dus dat lijkt mij zo slecht niet.

Ik maak zelf trouwens toch wel redelijk veel gebruik van mijn toestel, maar ondanks dat ik 2 GB mag verbruiken varieert mijn gebruik een beetje tussen de 200 en 500 MB. Ik zou niet goed weten wat ik zou moeten doen om veel meer data te verbruiken, buiten de hele dag youtube filmpjes kijken of radiostreams luisteren. Als dat niet is wat jij graag met je toestel wil doen, waar heb je dan al die data voor nodig? Het enige andere is als je je telefoon als modem gebruikt voor je laptop of zo, dan kan het ook harder gaan.
Waarom zou je sim-only nemen als je met een toestel een veel betere korting krijgt?
Je doet je nieuwe toestel dan ongeopend van de hand. Cash.
Ik snap je opmerking niet. Je doet alsof jouw mening een feit is, maar volgens mij heb je het nog nooit berekend.
Een toestel met sim-only is echt stukken goedkoper, en dat is wel een feit:
Ik betaal voor mijn sim-only ¤10.50/maand, en heb een iPhone 4S. Als je alles bij elkaar optelt kom je met die zogenaamde "aanbiedingen" altijd rond de ¤1000 voor een 2 jarig contract. Een losse 4S (¤537 volgens pricewatch) en een sim-only van ¤10.50 (¤252 voor 2 jaar) kost dus minder dan ¤800. Dat scheelt toch echt zo'n 20%.

Komt nog bij dat je niet met telefoons blijft zitten waar je een koper voor moet zoeken :+
Zelfs als ie ongeopend en gloednieuw is, ga jij er toch geen winkelprijs voor kunnen krijgen, want normale mensen kopen het dan liever in de winkel, als het daar net zo duur is. Dan hebben ze tenminste waar ze heen kunnen als er iets mis mee is.
Als je komt met een halve berekening dan kan ik je ook niet verder helpen. Het gaat hier om het feit dat je al een toestel hebt. Een toestel kopen bij de provider is sowieso vaak duurder.


Volgens mij begrijp je me niet. Korting op een toestel is (veel) hoger dan korting op abbo. Sim-only is, zover ik constant nareken, al lang niet boeiend meer.

Maar ik houd je niet tegen.
in verband met de vodafone red abo's heb je volkomen gelijk, omdat een sim only dan vanaf 40 euro begint (onbeperkt bellen/smsen, X gb aan data)

Echter als je rond gaat neuzen bij andere virtuele providers dan kom je nog prima sim only abonnementen tegen die tussen de 10 en 15 euro zijn en dan heb je ~300 minuten en ~500 mb. Voor veel gebruikers is dit meer dan voldoende. Het verschil met de abonnementen met toestel is dan wel opeens een paar tientjes in de maand en dan kan het dus lonen om zo'n goedkope simonly te nemen en je toestel los te kopen.
Ik denk dat hij wel een gemiddelde heeft uitgerekend. De meeste mensen gebruiken nu eenmaal niet veel van hun databundel. Tegenwoordig gebruik ik amper 100 MB per maand omdat ik het meeste via Wifi regel. Die paar mailtjes of Whatsapp-berichten die ik per maand krijg verbruiken amper data.

Wat je gaat krijgen is dat mensen zich blind staren op dat onbeperkte abonnement, maar er in feite mogelijk weinig van gaan gebruiken. Dat betekent dat sommige mensen in verhouding veel te duur uit zijn met zo'n SIM-only abonnement van ¤ 40 per maand. Hier verdient deze nieuwe provider een leuke som geld mee.

De kleine groep (grootverbruikers) zullen echter weer heel veel data verstoken, wat de nieuwe provider weer wat extra geld kost.

Ik denk dat er onder de streep toch wel winst gemaakt zal worden. Veel mensen zullen zo'n abonnement afsluiten om zorgeloos te kunnen communiceren. Het zal de eerste twee maanden wel pieken, daarna zal het bel / sms en dataverbruik afnemen en zal de winst van deze provider toenemen.

SMS zit tegenwoordig bij de meeste providers al onbeperkt in het abonnement, zelfs bij de heel goedkope SIM-only abonnementen. Zo bijzonder is dat dus niet.

Het uiteindelijke doel zal eerder zijn om andere providers te bewegen hun abonnementen aan te passen. Ik hoop dat ze daar succes mee hebben, want de prijzen stijgen de pan uit tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 7 mei 2013 10:37]

ik neem aan dat KPN dat maar beperkt mag doen, ze mogen alleen de onderhoud/kosten aan het netwerk berekenen gok ik...
Op zich is het een goede zet, zeker in deze tijden wanneer de providers bundels aan het beperken zijn (voornamelijk internet). Ik ben wel benieuwd of er nog "kleine lettertjes" zijn die verwijzen naar een FUP oid waardoor je alsnog met een "beperkt" abonnement zit.
Dat kan haast niet anders. In een tijd waarin andere providers (wiens netwerk ze gebruiken) de datalimiet weer invoeren en de prijzen verhogen, kun je geen deal met hun afspreken waarin niet een of andere beperking zit. Een FUP is het meest waarschijnlijk, al ben ik benieuwd waar de grens komt te liggen.

@remyvv: de klassieke FUP wellicht niet, maar er moet gewoon iets zijn wat je beperkt. Anders zou KPN dit ook kunnen aanbieden :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 7 mei 2013 08:57]

Het abonnement heeft geen limiet of fair use policy, al zal 'fraude' worden tegengegaan
Denk dus dat het zoiezo niet een FUP gaat worden
Kan inderdaad best zoiets zijn van "Nee hoor, er is geen FUP, maar als je meer dan x gebruikt dan noemen we dat fraude." :)
Gewoon een FUP met een ander label dus.
Goed initiatief. De providerwereld wordt weer gedwongen om na te denken over prijsvormingen. De grote 3 verschillen niet zo heel veel meer van elkaar. De kleinere, virtuele, providers kunnen daar verandering in brengen op dezelfde netwerken.

Het enige wat mij opvalt is het qua prijs niet eens zo heel veel scheelt met abonnementen die er nu zijn. Als je kijkt naar een onbeperkt abonnement waar een toestel bij in zit en je zou de bijdrage aan het toestel er af halen dan kom je vergelijkbaar uit.

Toch leuk dat Rottier het weer probeert, met een toepasselijke naam. Ik hoop er nog veel meer over te horen.
Als ik het zo lees lijkt het mij een zeer interessant abonnement. Jammer dat ik nog een jaar moet wachten. Maar ga hem zeker in de gaten houden. De snelheid is meer dan voldoende, ik heb toch nog nooit (veel) hoger gehaald. Ook al kan mijn telefoon
wel sneller.
Iets minder naief aub.
Een MVNO die onbeperkt data aanbiedt op het netwerk van een provider die dat niet doet?
Proefballonnetje: zodra het uit de klauwen gaat lopen trekt KPN de stekker eruit.
Ik denk dat jij eerder naïef bent. Ze zullen wel contract hebben voor het huren van het netwerk. Hierin zal vast vermeld worden hoeveel data over het netwerk heen mag. Kom je daar overheen, bijbetalen.
Kun je ook alleen onbeperkt internet krijgen? Ik bel namelijk nauwelijks en smsen ook niet. Want ¤ 40 vind ik best veel geld voor een abbonement.
Zo werkt all-you-can-eat nu eenmaal niet. Je gaat ook niet naar een all-you-can-eat wok en vraagt dan of je niet voor de helft van de prijs alleen kip kan eten, want je lust geen inktvis o.i.d. \

Je neemt een abbo en de provider hoopt de kosten van alle klanten te kunnen dekken met de per klant vaste inkomsten. Daarbij is het juist van belang dat niet iedereen alles maximaal gebruikt, want dan komt de provider niet uit de kosten.
Inderdaad, wanneer ik naar een all-you-can-eat ga waarbij ik de helft niet lust, ga ik naar de concurrent. Simpel toch?
Maar in de telecomwereld is die concurrent er niet, want die hebben alleen ook een menu waar je de helft niet van lust, voor een hogere prijs.
Dit is een interesante ontwikkeling in de Telecom branch, al vraag ik me idd ook af hoe lang dit stand blijft houden. Providers willen juist meer gaan verdienen via internet en Bellen en SMS laten vallen. Al vind ik het slim om buitenlands bellen en 0900 nummers bellen als aparte rekening te brengen,

Extra cash..
De enige ontwikkeling die eraan zit te komen is dat dit de enige vorm van abonnement is die ze nog kunnen bieden, en dan onderscheid kunnen maken in snelheid en toestelprijs.

De glorieuze tijden van telecombedrijven komen aan hun einde. Het mogen dan wel beursgenoteerde bedrijven zijn die ieder jaar hun winst willen behouden, maar dat gaat over 10 jaar dus echt niet meer lukken.
Laten we hopen dat je gelijk hebt. Ik verwacht overigens dat ze die winst grotendeels weten te behouden. Ze zullen andere diensten gaan aanbieden, convenanten sluiten met appstores e.d. Die zijn nu volledig in handen van Google en Apple.

Zodra providers hun gewicht achter een onder OS zetten om er ook aan te kunnen verdienen komt er nog wel eens iets anders (er zijn alternatieven, de meeste worden hier op tweakers niet als kansrijk gezien, maar er wordt niet voor niets in geinvesteerd, probleem is dat het gewoon jaren duurt om een goed os te ontwikkelen terwijl de hardware/formfactor zich ook blijft ontwikkelen).

Daarnaast klagen de providers nu wel over de kosten van dataverbruik, maar als die infrastructuur er eenmaal ligt (4g overal), kunnen ze nog jaren vooruit. De markt is ook nog steeds groeiende, lang niet iedereen is volledig aan de smartphone (waarom bestaan er anders databundels van 200Mb). Er komt ook steeds meer vervaging tussen vaste en mobiele netwerken, daar zijn genoeg interessante diensten uit te halen.

Dan is er nog de ontwikkeling dat providers in feite banken willen worden: mobiel betalen, niet alleen voor je parkeerkaartje, maar voor vrijwel alles. Ik zou hun aandelen voorlopig nog liever blijven kopen dan van een of andere volgende social media hype.
Als mensen massaal overstappen naar die ene provider (hopelijk in de toekomst providers) die écht onbeperkt bellen + sms'en + internetten biedt, dan kunnen ze niet anders. Dan zitten ze als een kat in het nauw met hun veel te dure abonnementen en MOETEN ze hun hele business plan wel aanpassen, want afname klanten = afname omzet = afname winst = afname aandelenkoersen.

Wat dat betreft juich ik iedereen toe die zou overstappen naar deze nieuwe virtuele provider. De consument bepaalt de hele markt indien er daadwerkelijk marktwerking is. Dat is momenteel niet echt het geval met het KPN/Vodafone/T-Mobile kliekje welke riekt naar kartelvorming. Oftewel, als je de huidige prijzen zat bent, stap over! Koop je toestel gewoon los, en neem dit abonnement. De volgende overstap die je daarna maakt is naar eenzelfde abonnement voor een lagere prijs dan 40 euro, want dat komt ook nog wel met de jaren. En koop je toestellen lekker wanneer je zelf wilt, of dat nou bij iedere nieuwe Galaxy of iPhone is of pas om de 4 jaar, je hebt in ieder geval zelf de keuze!

[Reactie gewijzigd door Xeanor op 7 mei 2013 12:19]

voor die ¤40 heb je ook een Red abonnement bij Vodafone,
hier heb je dan 4GB aan data bij tegen 28.8 Mbps.
dat lijkt me zelfs voor de meeste powerusers wel genoeg.
alleen kun je deze niet elke maand opzeggen.
Die van 4GB is ¤50 per maand of kijk ik verkeerd? http://www.vodafone.nl/mo..._abonnement/vodafone_red/
Kun je beter met toestel nemen, dan duik je onder de ¤40 als je het toestel verkoopt.
40eu voor een sim-only is ontzettend veel. De meeste mensen halen toch niet zo hoog... Of het nou fair use is of onbeperkt maakt voor 99.99% toch niet uit. De snelheid is niet super hoog, dus hoe wil je zo hoog komen? Daarnaast gebruiken de meeste mensen in veel gevallen toch wel wifi.
Ik heb 2MB en nog onbeperkt maar 2MB is snel zat voor streaming radio, youtube en zelfs facetime.
Die 7.2 is bijna 3x zo snel...
2Mbit dan toch?
Kleine b ja (excuses).
Maar gezien je dit ook voor de duur van slechts 1 maand kan afsluiten wel interessant als je een drukke maand voor de boeg hebt. Gewoon als extra erbij eenmalig, bijvoorbeeld verhuisperiode waarin je veel met bellen/internetten zonder aansluiting etc.
Dat klopt. Maar vaak is het zo dat je aansluitkosten betaalt. Daardoor is het niet voordelig om er slechts 1 maand gebruik van te maken.
Ik denk dat bij fraude moet worden gedacht aan het 'misbruiken' van je dataverbinding.
Even puur theoretisch;
Je krijgt 7.2Mbps, wat er op neerkomt dat je er 75GB per dag door zou kunnen persen.
Dat is 2,2TB per maand, en ik denk dat ze dat niet willen...
Waarom niet? Als je jezelf profileert met 'echt' onbeperkt internet dan moet je ook 'echt' onbeperkt internet aanbieden en niet stiekem toch een fair-use-policy hebben.

[Reactie gewijzigd door Amito op 7 mei 2013 08:45]

Of aan situaties waarin je je dataverbinding verhuurt aan huisgenoten.
Dit is wat ze met fraude bedoelen:
Er geldt ook geen Fair Use Policy (FUP) waarbij gebruikers die een x aantal keer meer data gebruiken van gemiddeld alsnog afgeknepen worden. Wel zal fraude worden tegengegaan. Als een telefoon bijvoorbeeld als hotspot wordt gebruikt in een café bijvoorbeeld.
Bron

[Reactie gewijzigd door ShakerNL op 7 mei 2013 10:44]

Ik had dat voorbeeld ook zien staan, maar ik vind het niet erg sterk. Mag je bijvoorbeeld je telefoon wel op een bank in het park als hotspot gebruiken? Of is tethering in zijn geheel verboden? Of mag je de internetverbinding niet aan anderen ter beschikking stellen, is dat de bedoeling?

Daarom heb ik in het artikel gesteld dat uit de voorwaarden moet blijken wat fraude is. Tethering verbieden bijvoorbeeld mag niet - ook niet als dat in een café gebeurt. All bytes are created equal en in Nederland geldt dat netneutraliteit in de wet is verankerd. Ze kunnen uiteraard wel stellen dat je je internetverbinding niet mag verhuren, zoals Engelfriet hierboven stelt. Voor de rest weten we helaas nog niets.
Ik gok dat ze excessief gebruik wel aan banden zullen leggen.
Er werd net een voorbeeld geplaatst van 75GB per dag, wat haalbaar is.
Wat bij normaal (computer) gebruik al veel is, kan me best voorstellen dat ze een XXGB per dag wel als max zullen tellen en lijkt mij gewoon redelijk fair.