Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties, 19.721 views •

Nintendo zou smartphonegames willen laten werken op zijn Wii U. Het gamebedrijf heeft volgens een gerucht ontwikkelaars voorzien van conversiesoftware om games die voor smartphones zijn bedoeld om te zetten naar de Wii U.

Het draaien van die apps op Nintendo-apparaten moet de hardware populairder maken, meldt The Japan Times op basis van anonieme bronnen. Het is onduidelijk hoe smartphonegames moeten worden omgezet naar de Wii U en of ontwikkelaars daar interesse in hebben. Vermoedelijk gaat het om bekende games, die op veel smartphones worden gespeeld.

De games moeten ertoe leiden dat mensen meer tijd doorbrengen op hun Wii U, waarna Nintendo-games ook populairder kunnen worden, zo zou de gamemaker redeneren. Nintendo lijkt nog altijd geen plannen te hebben om zijn games uit te brengen voor smartphoneplatforms. Veel andere game-uitgevers doen dat inmiddels wel. Het gaat niet goed met de verkoop van de console, zo bleek uit de kwartaalcijfers van Nintendo.

Wii U

Reacties (93)

Oo dat klinkt heel interesant in mijn ogen!
Rare ogen heb jij ;)
Ja, inderdaad, dat heet Synesthesie. Dan zie je bijv. geluid en hoor je kleuren. Het gebeurt vaak bij mensen die LSD gebruiken, dus mithe, voortaan eerst ff uitspacen voordat je op tweakers gaat commenten :P
Het heet toch tweakers? :P
Ik zie liever Nintendo games op m'n smartphone.

Super Mario voor 5 in de AppStore. Of Zelda. BAM. Cashcow.
Daarmee daalt ook de waarde van deze IP's als ze dus niet meer exclusief op nintendo systemen gedraaid worden. Bovendien kun je deze games al op je smartphone spelen zonder dat je ervoor hoeft te betalen. Het lijkt mij vanuit commercieel oogpunt een heel slecht plan.
Het lijkt mij vanuit commercieel oogpunt een heel slecht plan.
Dat denk ik eigenlijk niet. Als ik even als voorbeeld Zelda pak, die heeft behoorlijk veel fans. Deze mensen spelen liefst elke deel die Nintendo heeft gemaakt (*kuch* CD-I), dus als ze bijvoorbeeld Link to the past zouden uitbrengen zal dit vast genoeg geld opleveren voor Nintendo. Maar ook vast genoeg nieuwe spelers, misschien zitten er wel aantal tussen die Zelda misschien zo leuk gaan vinden dat ze wel een Wii U kopen zodra de nieuwe Zelda uitkomt.

De mooiste Zelda (qua graphics) komt toch uit voor de Wii U, de mensen die het willen spelen zullen het toch moeten kopen, ondanks dat Nintendo paar n of meer Zelda's dan gaat uitbrengen voor een Smartphone.

Het zijn ook nog eens 2 verschillende markten, dit kan Nintendo alleen maar meer geld opleveren en ook nog eens reclame voor je andere producten. Mensen die een spel heel leuk vinden zullen vast wel verder kijken.

[Reactie gewijzigd door linkkrw op 7 mei 2013 17:56]

Was te verwachten dat ook weer deze console zou floppen bij het grote publiek. Net als de Wii was deze in het begin erg in trek, maar dat zwakt heel snel weer af.
De Wii was de best verkochte Console van z`n tijd dus je reactie gaat echt nergens over....
Het is misschien nog iet een flop, maar de verkoopcijfers zijn niet naar verwachting. Ik denk dat Nintendo toch de meerwaarde van zijn console moet bewijzen, wii was inderdaad wel innoverend maar de Wii U heeft dit nog niet kunnen bewijzen, ondanks de 7" controller.

Btw voor de geinteresseerden op amazon.co.uk is de wii u nu 150 pond +/- 185 euro.
De Wii was de best verkochte Console van z`n tijd dus je reactie gaat echt nergens over....
De console was een verkoopsucces ja, maar daar verdient Nintendo weinig tot niets aan. De attach-rate (aantal games per console) was dramatisch laag voor de Wii, waardoor de console voor Nintendo in financieel opzicht een enorme flop is geweest. De resultaten van Nintendo waren dan ook niet best de afgelopen jaren, vorig jaar werd zelfs het grootste verlies in de geschiedenis van het bedrijf geleden.
Dit is bullshit. Je mag de attachrate zelf uit gaan rekenen (cijfers zijn makkelijk te vinden op de most sold games pagina op wikipedia en bij de bijbehorende consoles zelf) maar de attachrate van de Wii en PS3 ligt vrijwel gelijk (tot op vorig jaar stond de Wii zelfs boven de PS3). De 360 zit iets hoger.
Bijzonder, aangezien piraterij een zeer groot probleem is bij de Wii.

De rest van je post slaat ook totaal nergens op: de Wii (en de DS) waren een ongekend succes voor Nintendo. "It prints money!". Twee jaar geleden was inderdaad het enige (!) verlies in de gehele geschiedenis van Nintendo (overigens een verlies over n jaar, wat lager lag dan het verlies van Q4 in hetzelfde jaar van de gamedivisie van Sony). Zo'n verliesje kan je ze niet kwalijk nemen, na een paar jaar miljoenen binneslepen. Overigens was dat ook het jaar van crisis, zwakke yen en hoge R&D kosten voor de volgende (deze) generatie.
Afgelopen jaar draaiden ze trouwens net precies winst.
Nintendo heeft vanaf het begin al winst gemaakt op de hardware van de Wii,
zitten nu op bijna 100 miljoen verkochte systemen, tel uit je winst
En dan hebben we het nog niet over der royalties op alle verkochte spellen de afgelopen
jaren.
In conclusie, wat je zegt slaat als een tang op een varken.
[...]


De console was een verkoopsucces ja, maar daar verdient Nintendo weinig tot niets aan. De attach-rate (aantal games per console) was dramatisch laag voor de Wii, waardoor de console voor Nintendo in financieel opzicht een enorme flop is geweest. De resultaten van Nintendo waren dan ook niet best de afgelopen jaren, vorig jaar werd zelfs het grootste verlies in de geschiedenis van het bedrijf geleden.
Nintendo was enige die juist altijd winst maakt op console en games, vanaf begin zijn Nintendo console winstgevend in tegenstelling tot MS en Sony tegenhangers die altijd (in begin) console met verlies verkopen.

Daarbij komen best veel games rechtstreeks uit de Nintendo stal, dus bij die games is alle winst voor Nintendo zelf.
Dat is nu met de Wii U wel anders. Nu verkopen ze hem onder de productieprijs. De tablet is niet aan de goedkope kant om te maken. Volgens schatting kost de Tablet los $79,25 en de tablet inc. de console $225,-
Al is de hardware binnen in de Wii U niet heel denderend. Maar in verhouding altijd nog beter dan de Wii, die ong dezelfde hardware had als de Gamecube. Maar daar komt de rest van de kosten nog bij.

Via Amazon.com is de Wii U duurder ($279,- = 213,-) dan van Amazon.co.uk (150 pond = 178,27)
yep best verkochte console misschien, maar ook de meest stofhappende console, ken zelf bijna niend die em nog gebruikt...
Guess what: mijn PS3 en Xbox 360 staan hier anders ook al +1 jaar stof te happen. Ik game vooral op de PC. Mijn Wii heb ik echter na een vorige week nog eens opgezet om wat Wii Fit te doen. Was nog steeds dikke fun.
Onderbouw je reactie anders in plaats van commentaar te geven. Ik geef mijn reactie omdat ikzelf vind dat de console is geflopt bij de echte gamers. Leuk voor kinderen en oudere mensen, maar een gamer die bijvoorbeeld veel call of duty, FIFA of dergelijke speelt zie je niet snel met een nunchuck in zijn handen.

De Wii U heeft hetzelfde probleem een complexe controller waarmee er nog niet een game is geweest die deze volledig ondersteund. Rayman wordt wellicht de eerste.
Ik zie het niet als probleem maar juist andere doelgroep, dat het jou niet aanspreekt wilt niet zeggen dat het niemand aanspreekt. Staan meestal toch wel Wii only games in de top 10 van verkochte spellen elk jaar. ;)

Zie ook lijsten zoals dit.
http://nl.wikipedia.org/w...stverkopende_videospellen
Hoewel Call of Duty en Fifa spellen zijn die als een kanon verkopen en het ergens wel klopt dat die misschien wat minder lekker spelen op de Wii, zijn dat wat mij betreft ook niet echt "hardcore" titels. Er zijn ook redelijk wat prima third party hardcore titels aanvankelijk en sommigen exclusief op de Wii uitgebracht: twee Resident Evil-on rails games, Mad World, No More Heroes, House of the Dead: Overkill, Xenoblade: Chronicles, The Last Story, Pandora's Tower. Het zijn dan wel niet zulke commercile mainstream klappers als Call of Duty en Fifa (die overigens ook wel in inferieure versies voor de Wii zijn uitgebracht), maar dat wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat de Wii alleen leuk is voor kinderen en oudere mensen. Zet daar nog wat first-party klappers als Super Mario Galaxy 1 en 2, twee Zelda's, Mario Kart, Super Smash Bros, Metroid Prime, Donkey Kong Country Returns en twee Kirby's naast en je kunt volgens mij wel concluderen dat de Wii eigenlijk een prima console is geweest, met voor elk wat wils.
"Was te verwachten dat ook weer deze console zou floppen bij het grote publiek. Net als de Wii was deze in het begin erg in trek, maar dat zwakt heel snel weer af."

Ik zie nergens in jouw orginele post dat je VINDT dat de console is geflopt. Je brengt het als feit.

Zijn kinderen geen echte gamers? Onze kinderen mogen elke dag een half uur op de WII en dat vinden ze eigelijk al veel te kort. Ben je alleen een echte gamer als je call of duty dan wel FIFA speelt?
Zijn Raving Rabbits/Mario Kart/Epic Mickey/Skylanders geen echte games?
Dit is niet te vergelijken met de Wii, die is heel erg succesvol geweest.
De Wii is inderdaad vaak verkocht, mede door de introductie van de WiiMote. Wat ik interessanter vind ik hoeveel mensen ook daadwerkelijk veel gegamed hebben op hun Wii. Ik ga er van uit dat de gemiddelde speeltijd op de Wii een stuk minder is dan de op X360 of PS3.
De speeltijd is toch helemaal niet belangrijk? Het gaat erom hoeveel doosjes ze hebben verkocht en met hoeveel marge ze dat hebben gedaan.
Op de lange termijn wel natuurlijk. Als ik nauwelijks met de wii speel dan komt er ook geen wij-u in huis.
Juist, verkoch is verkocht en de marge is binnen. Als de mensen er na een week niet meer naar omkijken, maar wel nieuwe spellen blijven kopen, heb je een ideale situatie.
Ik denk dat dit in het verleden meer waar was dan tegenwoordig. Denk aan DLC die de laatste tijd een opmars maakt, maar bijvoorbeeld ook aan advertenties. Verder is de speeltijd belangrijk voor online multiplayers, het is zo saai in je eentje.
was dat maar zo meestal zit de grootste marge op de games zelf,
nu was de Wii toevallig meteen al profitable, per verkochte unit, Nintendo verdient het meeste aan 3rd party royalties en eigen verkochte games.

echter de 3rd party developres wilden niet meer developen voor de Wii aangezien hun games niet verkochten, en ze zijn ook erg angstig om voor de Wii-u te developen.
http://www.gamasutra.com/...ifficult_path_forward.php

ook het uitstel van system sellers zoals Rayman Legends helpen niet eme,
zeker gezien Ubisoft als een van de sterkere partners gezien werd...

en zoals al gezegd werd, is de ervaring van de consumenten uiterst belangrijk als je meer games wil verkopen of meer opvolgende consoles. de relatie met je klanten is extreem belangrijk en de best verkopende gamedevelopers zijn n de dev's die consistent goede kwaliteit afleveren.
Nouja, als mensen ook nieuwe games blijven kopen is het natuurlijk beter. Zou graag wat verkoopcijfers willen zien van bijvoorbeeld Mario Kart Wii (kwam uit toen de Wii op z'n hoogtepunt was) versus Skyward Sword (wat echt de laatste grote game was voor de Wii).
De Wii zelf is inderdaad geen flop, maar de Wii "gamemarkt" is geflopt. Bij de Wii heb je het laagste gemiddeld aantal games verkocht per console. Van daar wordt er door veel mensen gezegt dat de Wii is geflopt.
Onderbouw dat eens met cijfers. Je kan ze op wikipedia vinden bij 'most sold games' (daar staat totale gamesales per console) en bij de console zelf vind je de huidige stand.

De Wii cijfers liggen vrijwel gelijk met die van de PS3, en verschilt niet enorm veel van die van de Xbox 360. En hou daarbij in je achterhoofd dat er veruit het meest pirated is voor de Wii.

Ik snap echt niet hoe mensen hier een excuus omheen kunnen draaien. De Wii was een enorm succes, of je het nou leuk vind of niet.
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=20988

dit is de beste non NDA bron die ik ken, echter er zijn bronnen die duidelijk laten zien dat de 360 zijn attach rate 2,5 X zo hoog ligt als de Wii, en dat de games die verkocht werden op de wii meer dan 45% van nintendo zelf waren.

bij de PS3 lkicht het getal ruim 2x zo hoog,
hoe komt dat, simpel de wii ligt de laatste 2-3 jaar stil. er wordt weinig meer voor verkocht, en daarom maakte nintendo verlies.

Nintendo is nu net winstgevend,
maar maakte vorig jaar flink verlies:

"For the fiscal year ended March 31, 2013, the company posted revenues of 635.4 billion yen ($6.4 billion), down 1.9 percent year-over-year, and profits of 7.1 billion yen ($71.4 million), compared to losses of 43.2 billion yen ($434.5 million) year-over-year. Nintendo said a favorable exchange rate from a depreciated yen helped the company out of the red, as the Japanese company exported goods to regions with stronger currency."

bron:
http://gamasutra.com/view...i_U_struggles_to_sell.php

dus het is niet eens de Wii-u het is ook grtotendeels te danken aan de sterke dollar en euro dat Nintendo nu geen verlies maakt.
het gaat neit goed met nintendo en dat is erg jammer, want de Wii-u is een echt leuke console..

[Reactie gewijzigd door freaq op 6 mei 2013 18:48]

Met een leuke console alleen kom je er tegenwoordig niet meer. Mensen willen meer dan wat leuke gimmicks. Bij Sony en Microsoft weet je dat je een complete homecinema-ervaring krijgt nst een berg vette games. Daarnaast heb je krachtigere hardware en dus de mooiste games, of de mooiste technologische hoogstandjes (physics, ai, bepaalde rendertechnieken, etc.).

Sure, er is een bepaalde doelgroep die helemaal weg is van Nintendo-games, maar ik heb zo'n vermoeden dat die groep flink wat kleiner is dan de groep die momenteel opgroeit met franchises als Call of Duty, Need for Speed, Uncharted, Halo, Killzone en Battlefield. Wil je zeker zijn van het merendeel van de nieuwe games in die reeksen? Dan moet je absoluut niet voor de Wii/Wii-U gaan.

Nintendo heeft het met de Wii gewoon verkloot. Al hun hoop gevestigd op een gimmick en niet op fatsoenlijke hardware waardoor veel ontwikkelaars weg zijn gelopen. De Wii zelf ligt daardoor bij veel mensen waarschijnlijk stof te happen en die (grote) groep mensen denkt wel twee keer na voordat ze een Wii-U kopen. Nu met de Wii-U flikken ze hetzelfde geintje: nieuwe gimmick, belabberde hardware en nu zijn ontwikkelaars aan het begin al terughoudend. Mijn mening is dan ook dat de Wii-U zeker qua software flink flopt en qua hardware bij lange na niet het succes zal evenaren van diens voorganger.

Ontopic: Nintendo moet hun games op smartphones/tablets uitbrengen, niet smartphones naar de console halen. Mensen willen misschien wel Mario spelen op hun iPhone, niet Angry Birds op hun tv.
Het laten vallen van een eigen ecosysteem (hardware+software), een extreem winstgevende strategie, zou zelfmoord zijn. Mario op je iPhone voor 5 dollar zou waarschijnlijk meer verkocht worden dan Mario op de TV voor 50 dollar plus de console van 250 dollar, maar waar ze de meeste winst op draaien moge duidelijk zijn.

Het zal een kwestie van tijd zijn tot we zien of je mening werkelijkheid word. Ik heb het systeem zelf niet, maar ik geloof er nog wel in. Kijk hoe de 3DS van start ging, slecht verkocht totdat 3D Mario en Mario Kart uitkwamen. Inmiddels zijn ze de 30 miljoen gepasseerd.

Dit jaar komen dezelfde systemsellers naar de Wii U.
Zullen we dat maar niet doen.
Zelf denk ik dat het de wiiu potentie heeft pc gamers naar console te krijgen en dan met name RTS.
Zie link interresant mits Nintendo het goed aanpakt.
-wii-u/
http://nintendoenthusiast.com/14331/nintendo-wii-u-strategy/
Hoe gaaf zou het zijn als je spellen als Red Alert. Zou spelen op de wiiu in vole glorie op de bank. Zelf kijk ik heel erg naar kickstarter project battle words chronos.
http://nintendoenthusiast...nos-guns-of-icarus-wii-u/
Ik vermaak me prima sinds ik vorige generatie console heb overgeslagen.
Ps ben benieuwd hoe innovatief Watch dogs zal zijn.

Edit andere link
Zelf ben ik beniewd hoe Xbox en Sony het straks doen aangezien er nu ook gqmes op mobile tablet zijn

[Reactie gewijzigd door Offens1490 op 7 mei 2013 08:20]

Het is heel simpel.

Als je 100 miljoen Wii's verkoopt, en 869 miljoen games (PDF), dan leert een heel simpel rekensommetje dat n Wii bezitter gemiddeld ~8,7 games heeft.

Als je 70 miljoen PS3's verkoopt, en zo'n 600 miljoen games (bron) dan zijn dat per PS3 bezitter ~8,6 games.

Dan heb je het totale aantal verkochte consoles en het totale aantal verkochte software volgens de dichtsbijzijnde bron. Wat wil je nog meer? ;)

Dan kan je wel een leuke bron opzoeken die van een beperkte regio gaat onderzoeken, of van een beperkte periode gaat onderzoeken, of opeens 1st party titels gaan excluden... er is hier maar n juiste conclusie, en dat is dat de attach ratio van de Wii gewoon net zo goed is als bij de rest.
Dat die gekochte games first party titels zijn of voornamelijk party titels zijn een hele andere discussie toch?

Je eigen bron, daterend uit 2008 (5 jaar geleden) geeft zelfs aan dat de Wii een hogere attach rate had dan de PS3 in het eerste plaatje! En dan kom je vervolgens, totaal niet onderbouwd met een uitspraak "echter er zijn bronnen die duidelijk laten zien dat de 360 zijn attach rate 2,5 X zo hoog ligt als de Wii" en denk je zelf dat de PS3 2x zo hoog ligt. Hoe kom je aan die getallen? Je eigen bron ontkracht je eigen bewering?

Nintendo is nu net winstgevend maar maakte vorig jaar verlies ('flink' is relatief, het was minder dan SCE in Q4 van dat jaar) - voor het eerst in het bestaan van het bedrijf. Dat is trouwens exact wat ik in een andere post aanhaalde, ik snap niet waarom je dat in dit draadje op moet pakken.

Je hoort mij niet zeggen dat het goed met Nintendo gaat, integendeel. Maar het eeuwige Nintendo gebash is weer op hoog niveau. Mensen moeten wat meer op hun bronnen letten voordat ze weer schreeuwen dat ze Nintendo kut vinden. That's all.

[Reactie gewijzigd door Richh op 6 mei 2013 20:53]

De Wii zelf is inderdaad geen flop, maar de Wii "gamemarkt" is geflopt. Bij de Wii heb je het laagste gemiddeld aantal games verkocht per console. Van daar wordt er door veel mensen gezegt dat de Wii is geflopt.
Daarom hebebn ze zoveel games verkocht. :P
http://nl.wikipedia.org/w...stverkopende_videospellen

Edit/
En stuk voor stuk eigen Nintendo games, dus volledig winst voor Nintendo zelf.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel Nintendo aan de Wii in totaal heeft verdiend, geen dure ontwikkelingskosten zowel niet voor de hardware als de software(games zijn simpelste te maken van drietal(wii, xbox360 en ps3)).

Daarnaast zijn alle top titels van Nintendo zelfs en hebben ze gelijk van dag 1 winst gemaakt op de console zelf, ipv geld verliezen hadden ze gelijk winst per verkochte console.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 6 mei 2013 20:22]

Die Wii was alleen in trek door dat bewegen het "nieuwe" gamen zou zijn.
Nu heeft iedereen het gezien en gedaan en is de interesse weg. Ook omdat je dit nu ook gewoon met de PS3 en Xbox kan doen.

Ook is gebleken dat het spel aanbod beperkt was op de Wii, de echte goede games kwamen voornamelijk alleen van Nintendo zelf af wat ik heb gezien. (Ik heb geen Wii zelf, dus neem me niet kwalijk als ik hier naast zit)
Voor mij al een reden om geen Wii U te kopen.
De meeste wii's zijn na een maand stof gaan happen in de kast. Iedereen wou actief bezig zijn op de WII, daarbij was de WII steeds uitverkocht en daardoor was hij erg populair (mensen zijn schapen). Maar wat het grote probleem was dat er alleen party games waren. Dat is leuk als er vrienden kwamen, dan blaasde je de stof van het ding. Alleen als je alleen was, waren die party games maar saai. De meer serieuze games, die je weken zou gaan spelen kwamen pas rond het einde.

De rede voor zo'n weinig aanbod in games kwam omdat ze een te ingewikkeld platform hadden. Xbox360 heeft allemaal libraries beschikbaar gesteld voor Visual studio waardoor ontwikkelaars werden geholpen met ontwikkelen. Als je echter iets voor de WII moest maken, was het allemaal te ingewikkeld. Ze hadden het zo ingewikkeld gemaakt dat alleen mensen van Nintendo zelf begreep hoe het werkte. De spellen voor de Xbox en de PS3 konden hierdoor niet zomaar geport worden naar de WII.

Ik hoop dat ze van hun fouten hebben geleerd, want ik zou het jammer vinden als Nintendo ten onder zou gaan. Hebt hun Mario altijd leuk gevonden. Maar de WII U staat zo slecht op het moment, dat ik me afvraag of ze er winst op gaan maken.
De Wii is heel lang populair geweest. Echter toen iedereen zo'n ding had, kwamen ze erachter dat hij bij de meeste mensen na een maand of twee, stof stond te happen. Deze mensen zullen dus ook minder snel een Wii U kopen, ook omdat deze nou niet echt (een bij mensen goed bekend) USP heeft.

Bekijk de volgende charts even:
http://www.vgchartz.com/t...=Global&ending=Yearly

Als je alle andere lijnen wegklikt (op de legenda) en alleen de blauwe (Wii) en gele (Wii U) lijnen laat staan, zie je het grote verschil tussen de Wii en de Wii U qua verkoopcijfers.

Niet voor niets dat bij de bekendmaking van de Wii U, de aandelenkoers dropte. De analisten hadden deze flop al voorspeld. De Wii U is berhaupt nooit populair geweest.

[Reactie gewijzigd door Roet op 6 mei 2013 17:02]

Ja, de Wii was leuk maar Nintendo kan zelf niet genoeg games maken om iedereen tevreden te stellen en omdat de console veel zwakker was dan de concurrentie kreeg het heel weinig fatsoenlijke third party support (en goede third party games zoals Little King's Story verkochten voor geen meter).
Na een maand of twee? Nee dat verklaart waarom het systeem toch 100 miljoen keer over de toonbank is gegaan en dat het aantal verkochte games per console vrijwel gelijk ligt met die van de PS3.

De Wii U verkocht op launch vrijwel even goed als de Wii. Echter, sinds januari is het drastisch ingekakt, naar PS Vita-achtige cijfers. Niet heel gek, aangezien er totaal geen games voor uit zijn gekomen. Jouw chart slaat nergens op, aangezien je met n punt per jaar niet echt gedetailleerd bezig bent.

Die aandelendrop valt overigens behoorlijk mee.
Dat mensen na twee maanden niets meer doen met de Wii, wil niet zeggen dat andere mensen ineens stoppen met kopen. Als er 100 miljoen mensen dat ding kopen, maakt dat niet opeens mijn redenatie onwaar dat het merendeel er na een tijdspanne van enkele maanden op uit gekeken is.
Als ik om me heen kijk, staat bij 90% van de eigenaars dat ding weg te stoffen. Dat het een tijdje een verkoopkanon is geweest weet ik ook wel hoor. Maar het is geen langdurig succes. Ik zie om me heen dat mensen met een PS of XBOX nog wl frequent spelen.

Dat de chart nergens op slaat vind ik een beetje krom. Je krijgt toch een goed overzicht van het sales-verloop van zowel de Wii als de Wii U? Dat het niet gedetailleerd genoeg is doet er mijn inziens niet toe, het gaat om de trend die uit het grafiek is af te lezen; neerwaarts, al na een jaar na de release. Ik zie niet in wat een grafiek op maand-niveau hier aan toe zou kunnen voegen, behalve een mogelijke opgaande trend in de laatste maand. Maar dat is niet het geval.
"Twee maanden" is een geweldige 'pak-m'-beet' reactie. Je haalt geen 100 miljoen verkopen als een systeem maar twee maanden gebruikt wordt. In mijn omgeving zie ik hetzelfde, ik game zelf ook amper meer op mijn Wii, maar toch zie je nog wekelijks Wii games terug in de charts.

Ik denk ook dat je een redenatiefout maakt, kopers kunnen ook tevreden zijn met hun Wii als ze 'm maar een paar keer per jaar aan zetten. Ik denk niet dat mama Wii Fit en dochter Just Dance daarom geen Wii U willen.

De grap is, er s geen jaar na de release. Het systeem is sinds november uit! De sales van 2013 zijn incompleet dus dat de lijn neerwaarts is, is meer dan logisch. Die lijn is daarom ook bij ieder systeem neerwaarts.

De eerste maanden van de Wii U waren prima en gelijkwaardig aan de eerste Wii. Dat mag best gezegd worden lijkt me. Je ziet dat Nintendo de afgelopen drie maanden geen games klaar had liggen voor het systeem en daarom verkoopt het systeem nu ook slecht.
Ik raad je aan af te wachten tot Nintendo eind dit jaar eindelijk software uit gaat brengen. Het puntje 2013 op de grafiek gaat nog zeer ver stijgen.
Heb zelf een Wii U (zwarte versie). Leuk apparaat en bijzondere bediening, maar heb het alweer een tijdje niet gespeeld.

Grootste nadeel vind ik dat je alleen geluid kan uitsturen via HDMI. Mijn versterker heeft dat (nog) niet. De huidige andere game consoles (360 en PS) kan je gewoon aansluiten via een optical op je versterker. Aansluiten op mijn beamer is dus helaas nog niet mogelijk.

Er zijn ook niet echt heel veel goede games voor beschikbaar (Naast de Mario game). Content blijft belangrijk. Dus met deze mogelijkheid kan je de populariteit van het mogelijk wel vergroten.

Maar dat duurt altijd nog even.

[Reactie gewijzigd door Black Piet op 6 mei 2013 16:56]

Heb zelf een Wii U (zwarte versie). Leuk apparaat en bijzondere bediening, maar heb het alweer een tijdje niet gespeeld.

Grootste nadeel vind ik dat je alleen geluid kan uitsturen via HDMI. Mijn versterker heeft dat (nog) niet. De huidige andere game consoles (360 en PS) kan je gewoon aansluiten via een optical op je versterker. Aansluiten op mijn beamer is dus helaas nog niet mogelijk.
Met een adapter als deze kan je van het HDMI signaal lossless een PCM, AC3 of DTS stream splitten naar een S/PDIF TOSLINK aansluiting voor oudere versterkers met digitale aansluitingen. Volgens een review op Amazon.com zou het goed moeten werken met een Wii U. :)

[ontopic]
Uit het artikel:
Nintendo zou smartphonegames willen laten werken op zijn Wii U. Het gamebedrijf heeft volgens een gerucht ontwikkelaars voorzien van conversiesoftware om games die voor smartphones zijn bedoeld om te zetten naar de Wii U.
Het lijkt erop dat Nintendo laaghangend fruit wilt grijpen. Immers maken steeds meer ontwikkelaars spellen voor mobiele platformen omdat dit ze gewoon meer oplevert. Nintendo probeert hiervan wat mee te nemen door dit soort ontwikkelaars tegemoet te komen om toch ook voor een console te ontwikkelen.

Op zich is dit een logische stap, met de tablet die bij de Wii U zit. Touchbediening is geen probleem en qua gebruikersinvoer kunnen veel spellen 1-op-1 overgezet worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 mei 2013 17:44]

Of een externe DAC als je een gewone versterker hebt.
Dit jaar komt er een 3D Mario, een Mario Kart en een remake van Zelda: Wind Waker. Een strategie die werkte bij de 3DS :)
Als ze met de Ouya gaan concurreren maken ze wellicht een kans, maar dan moet ook echt iedereen ervoor kunnen ontwikkelen zonder meer dan $100 te hoeven te betalen voor een devkit. Gewoon zoals XNA en PS Mobile, maar dan met iets meer moeite van Nintendo erachter (want XNA is dood en PS Mobile is nog steeds hier niet beschikbaar).

Ik ben best geinteresseerd om voor consoles te ontwikkelen, maar dan moet het geen $2000 kosten en een speciale devkit vereisen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 6 mei 2013 17:03]

Met OUYA concurreren is niet zo lastig, aangezien de verkoopcijfers van dat apparaat nog niet eens de launchweek van de Wii U in gaan halen.

Overigens kan je met de Unity Engine heel simpel en gratis ontwikkelen voor de Wii U. Nintendo heeft zelfs een compleet HTML/JS framework opgezet waar zelfs de grootste noob een eenvoudig spelletje mee kan maken. Daarnaast vraagt Nintendo amper fees aan indies.

Momenteel is Nintendo dus juist enorm goed bezig voor ontwikkelaars als jij :)
https://gdc2013.nintendo.com/
Dat heb ik allemaal meegekregen ja, maar helaas is er nog steeds een devkit nodig. Als een van mijn games redelijk succesvol is dan zou ik zeker een Wii U versie overwegen.

Overigens is Unity voor Wii U nog niet helemaal af en delen ze die nog niet uit aan onwikkelaars, al was dat een paar maanden geleden dus het kan dat dat ondertussen wel zo is.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 6 mei 2013 18:46]

Wel, toen de Wii uitkwam sprak deze blijkbaar een grote groep aan die voorheen misschien nooit een console had gekocht. Hij sprak een hoop non-gamers aan. Deze doelgroep is echter een stuk minder loyaal en ziet wss helemaal geen meerwaarde aan de Wii U zeker als z'n voorganger buiten de party games niet gebruikt wordt. Nintendo had met de Wii een markt aangeboord die waarschijnlijk maar eenmnalig was in deze tijd.
Als Nintendo zijn product niet op eigen kracht kan verkopen en daar een trucje als deze voor nodig heeft, dan is hij in mijn ogen geen lang leven beschoren......

Als Nintendo zelf nou eens smartphones zou gaan maken of op deze markt zou gaan inspelen ala sony in der tijd....
Nee Sony en Microsoft doen dat zeker niet. Sony/Microsoft jat alles 1 op 1 kijk alleen maar naar de revolutie van de gamepad sinds de nes altijd verbeterd door Big-N en direct gekopieerd door de andere 2. Het valt me nog mee dat Sony nog steeds de analoge stik op zo'n kut plek zet zeer onergonomisch.

En dat laatste ja ik snap ook niet dat Nintendo niet gewoon smartphones gaat maken, kunnen ze best groot mee worden.
Ben je gek lol, tegen Samsung/Apple is geen kruid opgewassen.
Nintendo is een gamehardware/software maker en niets meer.
Dat waren Sony en Microsoft ook niet. En Sega hebben ze al weggeconcureerd. Dus een Samsung of Apple kan je ook wel aardig de concurrentie mee, aan Nokia zie je ook haast niet meer terwijl dat toch altijd wel goede toestellen waren.
Hoezo mag Nintendo niet meer mogelijkheden aanbieden?
Gaat dit niet gewoon over de deal die Nintendo met Unity heeft gesloten voor de WiiU?
http://www.engadget.com/2...ity-nintendo-partnership/
Want daarmee kun je dus relatief makkelijk een game voor mobile ook op de WiiU laten werken.
Moet je wel een license hebben of Homebrew kunnen draaien...
Dat moet je sowieso om voor de WiiU te kunnen/mogen ontwikkelen.
Op het moment dat je console het moet hebben van smartphone games, weet je dat er iets niet goed is....
Ugh... Mensen, hou toch eens op met te melden dat de Wii een succes was. Ja, iedereen kocht zo'n ding. Maar bijna niemand gebruikte dat ding na verloop van tijd.
Alleen de Wii exclusives werden gekocht en gespeeld (ok, ok...er zijn altijd wel een aantal uitzonderingen zoals Last Story e.d.). De Wii werd het boegbeeld voor shovelware, en als dit nieuwsbericht enigszins waar is, dan gaat de WiiU hetzelfde lot krijgen.

Je gaat dan de Candy Crush, Angry Birds en alle andere puzzel spelletjes krijgen die stikken van de IAP's. En dan nog, waarom zou je voor een WiiU kiezen ipv je eigen foon.

Naar mijn mening is Nintendo echt volledig de draad kwijt. Zonde, want ze hebben echt veel meer in hun mars dan dat ze nu laten zien.
Staan nog gewoon wii games in de salescharts, dus dat stofhappen is gewoon bullshit.
Precies. Ik snap niet waarom mensen dat downmodden overigens.
apps op een console? dat is als call of duty op je smartphone.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True