Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties, 31.633 views •
Submitter: Dark0z

Ontwikkelaar Stainless Games heeft aangekondigd dat de Android-port van Carmageddon, de controversiële racegame uit 1997, vanaf vrijdag 10 mei via Google Play beschikbaar zal zijn. Op de introductiedag is de game bovendien gratis te downloaden, zo beloven de ontwikkelaars.

Carmageddon voor iOS kwam al in oktober beschikbaar en inmiddels heeft Stainless Games ook de release van de Android-editie aangekondigd. De port bevat elf verschillende omgevingen, 36 levels en er kan uit dertig voertuigen worden gekozen. De Android-port van Carmageddon zal vanaf vrijdag 10 mei via Google Play verkrijgbaar zijn. Op de introductiedag zou er bovendien niets betaald hoeven te worden. Wat uiteindelijk de prijs voor de game zal worden, is nog onduidelijk.

Carmageddon kwam in 1997 oorspronkelijk uit voor Windows- en Mac-computers. De game werd controversieel omdat het mogelijk was voetgangers omver te rijden. In Duitsland moest de uitgever het spel zelfs aanpassen: in plaats van voetgangers moesten er zombies getoond worden met groen bloed. Inmiddels werkt Stainless Games ook aan Carmageddon: Reincarnation. Deze zal op de next-gen-consoles uit moeten komen.

Reacties (67)

Reactiefilter:-167064+133+24+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Vet! Duurde eventjes na de iOs versie, maar het is een goed zoethoudertje tot Carmageddon Reincarnation klaar is }>
Die komt trouwens niet alleen op de nieuwe generatie consoles, maar ook PC, Mac en Linux.

Deze oude versie is ook op gog.com voor de pc verkrijgbaar.
Yup, ik wou inderdaad hetzelfde zeggen:
Redactie; C:Reincarnation komt *ook* voor de next-gen consoles uit, naast Windows, Mac en Linux. Zoals het er nu staat lijkt het net alsof hij alléén op de (next-gen) consoles uit komt.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 6 mei 2013 10:18]

Leuk nostalgisch spel, maar de bediening op het touchscreen van een tablet lijkt me nu niet echt optimaal als ik het filmpje zo zie. DIt is meer iets voor op een Transformer met keyboard dock.
Leuk nostalgisch spel, maar de bediening op het touchscreen van een tablet lijkt me nu niet echt optimaal als ik het filmpje zo zie. DIt is meer iets voor op een Transformer met keyboard dock.
Ik heb gezien hoe het werkt met de ios versie en dat gaat toch echt best leuk hoor. Persoonlijk zou ik een keyboard prefereren, maar het is zeker goed te spelen via touch. Ook omdat je niet heel veel meer nodig hebt dan gas geven, remmen, sturen en evt repareren. Dat kun je prima doen met 2 vingers.
ik heb de iOS versie al helemaal grijs gespeeld op de iPhone 5, 1 van de weinige 'race'-spelletjes op de telefoon die daadwerkelijk lekker speelt met de touchscreencontrols. Zal op Android dus wel niet anders zijn, ga hem zeker uitproberen op mijn android tablet :D

Jammer dat Splat Pack er niet bij in zit, zou leuk zijn als ze die ook uitbrengen voor de mobiele devices!
iemand een id wat de minimum hardware specs zijn?
MS-DOS 6.2 / Windows 95
75MHz CPU
8MB RAM(16MB Win95)
20MB Hard Disk Space
2MB Graphics card
4x CD-ROM Drive
SoundBlaster or 100% Compatible

"As easy as stealing candy from a baby"

[Reactie gewijzigd door !null op 6 mei 2013 10:30]

Ik neem aan dat hij bedoelt voor de Android Versie?
Ik zou het tenminste een hele prestatie vinden als iemand nog een PC-systeem up & running heeft wat níet aan de minimum-eisen van Carmageddon voldoet.

De kans is groter dat je PC-systeem te nieuw is, zoals wel vaker het geval is met oudere games, waardoor de game of helemaal niet meer opstart, of alles zo snel gaat dat het onspeelbaar is, of andere dingen niet meer werken zoals het geluid of de multiplayer.

De versie die al een tijdje op GOG.com te krijgen is werkt echter weer op elke moderne PC. Een beetje klooien in de settings en je krijgt hem zelfs aan de gang op "high-res" (d.w.z. hoger dan de lage standaard resolutie) en met anti-aliasing.
60 dollar gedoneerd op kickstarter... resultaat dat we een half+ jaar langer kunnen wachten op de uiteindelijke pc game. pffffff oplichters met de belofte voortijdig te releasen.
voor mij NOOIT meer funden in een kickstarter project.. vanwege dit soort geintjes.

Voel me best hard genaaid.. als ik dit wist kregen ze echt geen euro en kocht ik het wel eind van het jaar op steam.

[Reactie gewijzigd door A87 op 6 mei 2013 12:28]

Ik heb ook gedoneerd, zelfs voor nog meer geld dan jij, maar ik heb er geen spijt van.
Ik was natuurlijk ook een beetje teleurgesteld dat het langer gaat duren dan ze oorspronkelijk gedacht hadden (was eerst eind 2012, wordt nu tweede helft 2013) maar ze zeggen dat ze die extra tijd gebruiken om er extra content in te stoppen doordat de Kickstarter dusdanig boven verwachting was geëindigd dat ze het kunnen verantwoorden om er meer tijd in te steken. Het doel was minimaal $400.000 en ze hebben $625.000 opgehaald.

Heel simpel gezegd kun je stellen: het gros van dat geld gaat naar de personeelslasten van de mensen die de game maken, dus met meer geld heb je gewoon meer tijd nodig om dat geld 'op te maken', maar daar krijg je dan dus wel meer game (content) voor terug. Of meer mensen inhuren om méér geld in dezelfde tijd op te maken natuurlijk, maar ik weet niet of dat laatste een realistische optie is voor een misschien wel eenmalige klus bij een kleine games producer als Stainless. Ik bedoel, de afwas gaat ook niet 2x zo snel als je 2x zoveel mensen aan hetzelfde aanrecht zet... zeker niet als je zelf volledige controle wil houden over het eindresultaat. ;)

Dus ja, daardoor duurt het iets langer. Dat is even geduld hebben. Maar bekijk het zo: je krijgt dezelfde game, sterker nog, waarschijnlijk zelfs uitgebreider/beter dan wat het plan was toen jij in de Kickstarter stapte, dus je krijgt nog steeds waar voor je geld, alleen dan wat later. Dat is vervelend omdat mensen van nature ongeduldig zijn, maar ook bij games die zónder Kickstarter worden gemaakt, daar wordt de planning wel eens van bijgesteld gedurende het maken van de game. Dat heb je nu eenmaal met planningen, en zeker zo’n vroeg stadium in het proces, wanneer zo’n beetje al het werk aan de game nog van start moet gaan. Alleen bij andere games reageren mensen er wat minder fel op omdat ze zelf (nog) niet meebetaald hebben aan de game en dus minder betrokken zijn.

Maar ja, dat is nu eenmaal de aard van Kickstarter projecten: doordat jij meebetaalt kunnen dingen gemaakt worden die anders door gebrek aan startkapitaal of investeerders misschien NIET gemaakt zouden kunnen worden, en je krijgt er een stukje exclusieve betrokkenheid voor terug. Maar ja daar zitten natuurlijk onzekerheden aan die nou eenmaal bij zo'n vroeg stadium in het proces horen. Je weet nog niet precies hoe het eindproduct wordt (tenminste bij een game niet, bij sommige andere Kickstarter projecten wel) en ook nog niet definitief wanneer de game klaar is. Ja, natuurlijk, ze noemen een gepland opleverjaar of kwartaal, maar dat blijft zoals bij elk project altijd een planning die kan veranderen. Van dergelijke onzekerheden hebben alle investeerders last; dat hoort er nu eenmaal bij.

In elk geval heb ik er het volste vertrouwen in dat met de makers van de game (dezelfde mensen als die de originele Carmageddon 1, Splatpack & Carmageddon 2 gemaakt hebben) en met de tipjes van de sluier die ze tot nu toe hebben opgelicht op hun website en via de Kickstarter, er uiteindelijk een vette game komt te liggen die de moeite waard is en waar ik weer heel wat uurtjes mee zoet zal zijn. Dan maar wat later.... Dat is inderdaad even geduld hebben, maar niet meteen een reden om te zeggen dat je genaaid wordt, of om compleet het vertrouwen in Kickstarter.com op te zetten naar mijn idee....

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 6 mei 2013 14:29]

Dat was de shit, origineel gekocht samen met mn broer die was toen net 16 geworden. Helemaal kapot gespeeld op onze vet stoere pentium 150mhz. Misschien hadden we toen net een pentium 2 met 350mhz, maar dat was volgens mij 1998 en dit spel kochten we rond mei 1997. De originele doos heb ik nog en t spel ook. Nog een keer veel later geinstalleerd, maar was met die graphics niet meer te spelen.
Dat was de shit, origineel gekocht samen met mn broer die was toen net 16 geworden. Helemaal kapot gespeeld op onze vet stoere pentium 150mhz. Misschien hadden we toen net een pentium 2 met 350mhz, maar dat was volgens mij 1998 en dit spel kochten we rond mei 1997. De originele doos heb ik nog en t spel ook. Nog een keer veel later geinstalleerd, maar was met die graphics niet meer te spelen.
Ach, zelfs met die graphics is het nog best te pruimen moet ik zeggen. Ik heb het een tijdje terug nog zitten spelen op een 30" monitor, en ja, je kunt de pixels tellen, maar de flinke schep nostalgie daaroverheen maakt dan al wel veel goed hoor :)
Hij is nu uit op GOG.com, dus hij doet het weer / nog steeds op de PC. Met een beetje klooien in de settings krijg je hem op high-res en mét anti-aliasing aan de gang, dat speelt toch een stuk beter. :) Nog steeds leuk wat mij betreft...
Heerlijk! Erg leuk dat dit op 10 mei gewoon gratis te downloaden is.
Even tegen Google Now zeggen: "Remind me to download Carmageddon on may the 10th" zodat je het niet vergeet. :)

Ik zie dat ze het spel (of in ieder geval de dynamics van de auto's) twee keer zo snel hebben gemaakt. Eindelijk. Mijn grootste ergernis was altijd de permanente slow motion van de springende botsende vliegende auto's.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 5 mei 2013 13:52]

Die eerste versie is nog van voor het 3Dfx tijdperk, dus alles werd in software gerenderd. En je moest er inderdaad een flink rappe PC voor hebben wilde het lekker lopen.

Hedendaagse smartphones hebben veel meer rekenkracht dan de PC's van toen, 3D acceleratie of niet.
Van de eerste versie had je toch echt een Glide (3DFX) version van de game, dat was ook de enige manier om het in hogere resolutie te spelen
Jup, maar die patch is later pas uitgekomen en als ik het me goed herinner zelfs niet eens officieel, maar gemaakt door een ontwikkelaar bij Stainless in z'n vrije tijd. Memories ...
Als ik het me goed herriner had ik toen al een voodoo3d kaart die je met een of andere vage kabel buitenom door moest lussen met je agp kaartje:) Of was dat nog een pci kaart?

Ik ga m zoiezo downloaden. Even lekker wat oude gevoelens ophalen...altijd mooi!
Als ik het me goed herriner had ik toen al een voodoo3d kaart die je met een of andere vage kabel buitenom door moest lussen met je agp kaartje:) Of was dat nog een pci kaart?
Dat klopt, de meeste Voodoo kaarten waren een add-on. De Voodoo kaart deed de 3D Graphics en vertrouwde voor 2D op de videokaart die er al in zat. Maar goed Voodoo was niet de enige merk die zulke Add-on kaarten maakte, vroeger was vrij normaal om 2 kaarten te hebben. De ene kaart voor de 3D taken en de andere voor de 2D, tegenwoordig zit alleen gewoon in één kaart.
Voodoo? Merk? Heiligschennis! ;)
Het ontwikkelaar van de Voodoo was uiteraard 3dfx :) En na het bankroet gedeeltelijk opgekocht door nVidia.

[Reactie gewijzigd door D-Three op 7 mei 2013 09:42]

[...]

Dat klopt, de meeste Voodoo kaarten waren een add-on. De Voodoo kaart deed de 3D Graphics en vertrouwde voor 2D op de videokaart die er al in zat. Maar goed Voodoo was niet de enige merk die zulke Add-on kaarten maakte, vroeger was vrij normaal om 2 kaarten te hebben. De ene kaart voor de 3D taken en de andere voor de 2D, tegenwoordig zit alleen gewoon in één kaart.
Dat is niet zo'n lange periode geweest.
Vroeger had je ook Hercules kaarten (hogere resolutie dan CGA, maar wel monochroom) Toen kwamen de Tseng kaarten. Daarna S3 en ATi.

Een andere mijlpaal waren de kaarten van Matrox, volgens mij waren die er net iets eerder dan de 3dfx kaartjes. 2D waren de Matrox kaarten heer en meester. Die 3dfx kaartjes had je bijvoorbeeld ook van S3/Diamond.
De Voodoo 1 en Voodoo 2 hadden dit nodig. Vanaf de Voodoo Banshee dat er ook een 2e chip op de kaart. Voor de Banshee waren het letterlijk 3D accelerators die alleen 3D konden doen.
werkt zeker niet bij Nederlandse google now?
Offtopic:
Nee je moet 'm even op engels zetten, dan kan je opeens veel meer. Van vragen waar de nearest supermarket is tot navigeren. Remind me to turn off the potatoes in 16 minutes, etc. :P Als je in het engels Whatsappt dan kan je ook gewoon punten en komma's dicteren. :)
Zover ik weet spreek Google now alleen Engels, dus vandaar dan meeste mensen hem op Engels hebben staan. ;)
ik vraag me af hoe je zo een spelletjes zou kunnen spelen op een android stick verbonden aan TV. Daar heb je helaas geen touchscreen... en dus enkel toestanden zoals Angry Birds zijn dan speelbaar.
ik speel vaak race spellen op mn android tablet met een gepairde ps3 controller via bluetooth.
zal ook wel bij carmageddon werken :)
hmmm.. als je dit werkend hebt, dan hoor ik dat graag van je. Ik heb ook een ps3-controller die ik gebruik voor het mobiel kunnen spelen van mijn oude PSX-games, maar voor zover ik heb kunnen zien heeft stainless geen HWbutton-support toegevoegd..
Je kunt een toetsenbord en muis pairen. Misschien dat dat werkt.

Daarnaast zijn er ook voorbeelden te vinden die een game-controller hebben aangesloten op USB. Maar ik vermoed dat dat niet bij elke game zal werken, maar wel het proberen waard natuurlijk.
Mits je device geroot is kun je zeer hendig ook een ps3 controller via blauwtand op je android device aansluiten. Keymappings zitten er dan bij, GENIAAL!
thx, mss werkt dit dan ook voor een wii mote. eens opzoeken :-)
Ah, de eerste 3D-game die ik als klein jochie gespeeld heb :). Was er destijds niet voor weg te slaan! Carpocalyse Now vond ik trouwens nóg beter. Hoop dat ze die ook naar Android brengen.
Ik moest even denken hoor... Carpocalypse Now: oh je bedoelt Carmageddon II. :)

Vond je die beter joh? Smaken verschillen... het waren allebei goeie games dus het liep niet veel uit elkaar. Het zal er wel aan liggen dat ik Carmageddon 1 en Splat Pack gewend was (héééééél erg veel gespeeld), maar die vond ik leuker. Ik vond de levels mooier en ik vond dat in Carmageddon 2 je auto wel erg snel kapot of total loss ging, dat werd nogal frustrerend. En als ik het me goed herinner had je in Carmageddon 2 ook voetgangers die altijd opzij sprongen en die je dus nooit kon raken. Niet dat ik nou persé bloed moet zien om lol te hebben, maar na Carmageddon 1 voelde dat toch een beetje als een lame politiek correcte verandering. :P
Kan niet wachten.
1 van de eerste pc games die ik heb gespeeld dat ik mij kan herinneren
ibetyoucantprintcunt

Eerste wat in mij opkwam...
mooseontheloose?
Die heb ik vaak gebruikt. :) (Pinball mode)

En "wall climber" en de "Pedestrian electro bastard ray" zette ik meestal ook wel aan (weet de cheat codes effe niet meer). :)
Als ik google kom ik hele andere cheat codes tegen die me onbekend voorkomen; misschien voor een andere versie ofzo...
Vergeet je de Apogee games niet en Commander Keen of stunts....?
Veel te nieuw. Het oudste PC-spel dat ik speelde was Castle Adventure :Y)

Aan Carmageddon heb ik ook veel lol beleefd, dus ik ga zeker kijken in de Play Store op 10 mei :)
Voor mij deze denk ik http://en.m.wikipedia.org/wiki/Snipes_(video_game) of een andere text based game :)

Maar stainless is goed bezig. Ik volg ze dan ook nauw op de voet en vind het prachtig hoe ze het publiek betrekken bij de ontwikkeling van hun game. Carmageddon voor Android had dan wat vertraging, maar ze bleven net zo lang werken zodat de game soepel speelt op meerdere devices. Als ze aan reincarnation net zoveel aandacht besteden als aan het oppoetsen van carmageddon voor Android, dan kunnen we echt goud verwachten!
Space invaders op een Sinclair zx81 van een vriend. Zonder de uitbreiding naar 16 kb geheugen, dus met 1 KB. Later heeft iemand daar nog chess in weten te proppen
Hahahah, op die kloterige membraamtoetsen. Was ook heel blij met zijn opvolger; de ZX Spectrum. (Ant Attack, Manic Miner, Jet set willy en wat grafische hoogtepunten als Starion en Knightlore)

Eigenlijk was het eerste spel dat ik thuis speelde 'Pong' (althans een imitatie ervan) daarna Timex ZX80 (of ZX81??). En daarbuiten natuurlijk alles wat in de arcadehallen stond, meeste spellen waren toen ook op de Z80 gebaseerd. Was destijds een hele populaire processor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True