Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 30, views: 17.563 •

De voormalige ceo van Silicon Knights wil met behulp van een crowdfundingactie een spirituele opvolger op Eternal Darkness maken. Omdat Nintendo de rechten op de merknaam Eternal Darkness heeft, gaat het om een spirituele opvolger, met de naam Shadow of the Eternals.

De crowdfunding-actie gaat maandag van start, maar IGN weet al te melden dat de ontwikkelaars van de te bouwen game 1,5 miljoen dollar met de actie willen ophalen. De game wordt gebouwd door Precursor Games, waarvan Denis Dyack de chief creative officer is. Hij was de oprichter van Silicon Knights, de ontwikkelaar van Eternal Darkness, en samen met Nintendo verantwoordelijk voor de game. Het is onduidelijk of er ook ander oud-personeel van Silicon Knights meewerkt aan de nieuwe titel.

Shadow of the Eternals moet een twaalfdelige serie worden, maar het bedrag van 1,5 miljoen dollar lijkt enkel voor de eerste episode te zijn bedoeld. Het spel krijgt een ander verhaal dan Eternal Darkness, vermoedelijk om problemen met het auteursrecht op het oorspronkelijke spel te voorkomen. Dat is namelijk in handen van Nintendo. De makers beloven dat het spel een tijdspanne van 2500 jaar overbrugt, waarbij onder meer Egypte, Engeland, de Verenigde Staten en Hongarije worden bezocht.

Eternal Darkness verscheen in 2002 voor de Gamecube. Hoewel de titel geen commercieel succes was, deed het spel het wel goed onder recensenten en wist het zich te ontwikkelen tot een culthit. Ook het oorspronkelijke spel speelde zich in een groot aantal verschillende perioden in de geschiedenis af, variërend van 26 voor Christus tot het jaar 2000.

Reacties (30)

Hoewel ik crowdfunding een goed idee vind, ben ik eigenlijk benieuwd hoe goed dit werkt (in het geval van games). Komen die spellen ook echt uit, of blijven ze maar uitgesteld worden. Dat is in ieder geval het idee dat ik krijg, maar misschien dat alleen de negatieve gevallen eruit worden gepikt door de pers? Probleem (in mijn ogen) is namelijk dat 'het geld al binnen is' voor de makers, en daardoor de drang om (snel) iets te produceren afneemt/verdwijnt. Omdat er niet één (of enkele) grote investeerders zijn, noch een contract, is er niemand die de developers even op de vingers tikt als het te lang duurt. Uiteraard, soms kan een investeerder er teveel bovenop zitten (met gerushte games die gewoon niet af zijn tot gevolg), maar we weten ook allemaal wat er kan gebeuren als er niemand op de planning let, zoals bij DN forever gebeurde.
Iemand zal de mensen die aan de game werken moeten betalen. Het geld dat via Kickstarter binnengehaald is, zal een keer op raken. Op dat moment moet het gewoon af zijn want meer geld krijg je niet. Het lijkt mij dat dat de stok achter de deur is.
Of er komt uiteindelijk geen game uit. En dat is waar ik een beetje bang voor ben. Er zijn zoveel kickstarter projecten, maar wie houdt in de gaten dat het geld uiteindelijk ook gebruikt wordt waar het voor bedoeld is? En beter nog: wie zorgt dat er iets gebeurd als het niet daarvoor gebruikt wordt?
gezien de grote hoeveelheid projecten lijkt het mij vanzelfsprekend dat een aantal projecten gaan falen en dat er ook een paar oplichters bij zijn, maar ik ga er van uit dat de bekendere namen dit dan toch maar 1 keer kunnen
Het kost jaren om een grote game te ontwikkelen. De eerste game die een mega succes was op kickstarter, Double Fine Adventure, is pas vorig jaar via kickstarter gefinancierd. De oorspronkelijke planning was om het oktober 2012 klaar te hebben, maar omdat ze veel meer geld kregen dan verwacht (3.3 miljoen in plaats van 400K) gaan ze dat geld ook gebruiken om de game nog groter en beter te maken, dus duurt het langer. De game is ondertussen omgedoopt tot Broken Age en heeft een site met trailer.

Andere grote successen kwamen daarna pas, zoals Star Citizen, Planetary Annihilation en Project Eternity die pas een geplande release in 2014 of zoiets hebben. Ik gok dat Broken Age nog zo'n half jaar duurt en dat daarna ook andere games langzaam aan beginnen binnen te druppelen.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 4 mei 2013 15:48]

Ik blijf het jammer vinden dat mensen het over successen blijven hebben mbt dit soort projecten. Ja, er is een hoop steun en een hoop geld opgehaald, maar zolang er nog geen product afgeleverd is kun je niet spreken van een succesvol project.
Twee kleinere projecten zijn ondertussen wel op de markt gekomen:

Star Command: Deze iOS game heeft heel veel vertraging gehad en de scope van de game is nog maar 30% van wat "beloofd" werd tijdens de Kickstarter campaign. Ook kreeg je bij het steunen van dit project niet de game gratis erbij, omdat verkopen in de iOS App Store van cruciaal belang zijn om de rankings te bestijgen en mass-market te geraken.

FTL: Deze game is een behoorlijk succes geworden met goede recensies, veel verkopen en het behalen van de deadline. Niets dan lof.

Ik heb beide games gesteund, en ben er zeer tevreden over. Daarnaast heb ik nog mijn steun gegeven aan: Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues, Torment: Tides of Numenera, Jon Shafer's At the Gates, Dreamfall Chapters: The Longest Journey, Maia, Star Citizen, Project Eternity, Shadowrun Returns, Wasteland 2, TAKEDOWN.

Naast het feit dat ik erg uitkijk naar de verschillende release in de komende jaren krijg ik er veel meer voor terug. Met al die games die ik hierboven noem krijg ik meerdere updates per week met nieuwe verhalen over het development proces, nieuwe concepten, discussies en nog veel meer. Het bedrag voor het "backen" bevat mijn inziens dan ook meer dan alleen toegang tot het spel (en vaak ook de beta).

The great Gianna Sisters: twisted dreams is ondertussen ook al op de markt.
Ik vroeg mij dus ook altijd al af hoe dit nou zit. Bedoel sommige halen zo 2 miljoen dollar binnen, wie zegt dat hun daarna niet gewoon lekker op de Bahama's met pensioen gaan..
Kijk bijvoorbeeld naar Giana Sisters: Twisted Dreams. Kickstarter is gestart eind juli. Eind augustus doel bereikt. 23 oktober is het gereleased voor de pc. Daarna ook in de xbox market en playstation store. Dus zo snel kan het ook.
@ Intrique
Niet vergeten dat Giana Sisters een functionally 2d side scrolling game betreft die al gedeeltelijk af was ten tijde van de kickstarter, om even te vergelijken:

Planetary Annihilation was nog 0% af tijdens de kickstarter (ze hadden alleen een art video) en gaat eind deze maand nog op alpha (deze game gaat compleet vernietigbare planeten met procedurally generated terrein bevatten in 3d)

Double Fine afventure heeft ongeveer 20x het budget van GS en is (obviously) een true adventure game, dus heeft veel meer coding time nodig dan de gemiddelde RTS of een FPS.
De game is ook de enige op kickstarter die zelfs ZONDER concept art tijdens de sales pitch het zo ver heeft kunnen schoppen voor zover ik weet.

back on topic:

Ik heb Eternal Darkness vroeger echt helemaal kapot gespeeld :D
als in serieus.. ik moest de disc laten poleisten |:(

Als ze het gevoel van het origineel kunnen terughalen en in een nieuw jasje stoppen word dit echt een game voor mij!
Het paranoia gevoel van de game werd alleen maar versterkt door de Sanity Effects. O+
Ik moest iig wel even slikken toen ik de eerste keer zag staan:

The adventure continues in Eternal Darkness: Sanity's Redemption.
en
Would you like to delete all your saved files?

Als dat niet de ergste soort psychologische horror is dan weet ik het ook niet meer. :+
Je ziet aan Leisure Suit Larry dat het spel bijna klaar is. De alpha's en beta's worden onder de mensen die grotere bedragen hebben gedoneerd verspreid (ik heb het laagste bedrag gedoneerd en krijg daarom alleen de uiteindelijke versie, geen previews). Ook van SpaceVenture zijn al beelden beschikbaar (wederom alleen het laagste bedrag gedoneerd :) ).
Dit is natuurlijk niet maatgevend voor álle projecten, maar ik heb goede hoop dat mijn geld niet weggegooid is.
Ow geweldig!! Ik heb Eternal Darkness echt dood gespeeld vroeger. Nog steeds vind ik het één van de beste horror games die ooit gemaakt is. De manier van verhaal vertellen, de manier van magiegebruik en natuurlijk de meest opvallende feature, de Sanity Effects, alles was gewoon zo goed gedaan in dit spel. :)

Hopelijk word dit spel niet alleen op de Wii U uitgegeven (wat eerst het plan was van de volgende ED). Anders moet ik nog een nieuwe console kopen ook voor dit spel!
Zo vet! Eternal Darkness blijft echt een van mijn favoriete games. Ben benieuwd of en wanneer dit spel daadwerkelijk uitkomt.

Ik zou overwegen om speciaal hiervoor een Wii U aan te schaffen.
Als ze het spel op de wii U willen uitbrengen en Nintendo heeft de rechten, dan is 1 + 1 toch gewoon 2? Hier kunnen ze toch samen van profiteren, aangezien de naam het wel goed doet denk ik
Nu vond ik Eternal Darkness geweldig, maar hier heb ik mijn twijfels over.
1) Episodical lijkt mij niet geschikt voor Eternal Darkness en Too human was ook al the ambitieus
2) Dit patent

Misschien ben ik een doemdenker maar volgens mij gaat dit niet uitpakken.
Ik ben ook zeer sceptisch. Het is achteraf bekend geworden dat Nintendo een enorm dikke vinger in de pap had tijdens de ontwikkeling van Eternal Darkness om er voor te zorgen dat het spel aan de kwaliteitseisen van Nintendo kon voldoen. Volgens een artikel op Kotaku was deze bemoeienis van Nintendo ook de reden dat de wegen van Silicon Knights en Nintendo zich hebben gescheiden.

De beide Silicon Knights spellen sindsdien zijn dramatische flops geweest. Ik hoop dat ik het fout heb, maar ben bang dat ze zonder de samenwerking met Nintendo geen waardig vervolg op Eternal Darkness kunnen maken.
Klopt, datzelfde denk ik onder andere ook over Rare, is toch wel frappant dat die met 1 van de beste multiplayer, fun-racing en platformers kwamen ineens. Zelfs een company zoals Square heeft Final Fantasy verfijnt in samenwerking met Nintendo, Final Fantasy 3 ( 6 in Japan ), daar heeft Nintendo heel veel gameplay verfijningen doorgevoerd.

ED is 1 van de beste games die gen, dat verhaal ging gewoon onder je huid zitten, ik heb sindsdien nooit meer zo'n spel gespeeld helaas. Daarom behoudt hij een speciale plek in mijn gamersgeheugen. Ik nam het toen net opgekomen Gamekings al niet serieus, maar toen ik hun review zag van Eternal Darkness werd mijn vermoeden bevestigd. ED heeft dus ook goede functie gehad '-)
Silicon Knights is ook verantwoordelijk voor de Legacy of Kain reeks en heeft daaruit veruit de beste game ontwikkeld. Dat Nintendo hierover zegt dat het kwaliteits controle gaat lijkt me sterk. Lijkt me eerder te gaan over een verhaal van dumbing down the horror om het spel voor kinderen toegankelijk te maken.
Het is niet Nintendo die zegt dat het om kwaliteitscontrole gaat, maar juist een voormalig medewerker van Silicon Knights die zegt dat de qualiteit van de spellen er juist op vooruit is gegaan door de "bemoeienis" van Nintendo. Daarnaast kan ik je echt ten sterkste aanraden Eternal Darkness een keer te proberen, het spel is juist een vrij donkere en lugubere psychologisch horror spel en is daardoor absoluut niet geschikt voor kinderen. Het spel is juist ook één van de wat innovatievere horror spellen van zijn tijd, waardoor je ook niet van een "dumbed down" spel kunt spreken.
Dat patent is idd wel een goed punt. Ik ben geen expert op dit gebied maar het zou kunnen dat dit soort papenten nauwelijks te beschermen zijn.

Hoewel ik ook erg enthousiast ben over een vervolg benik wat scepsceptisch naar mijnheer Dyack en 12 episodes van 1.5 miljoen lijkt me lastig op te brengen.

Het uitbrengen in episodes lijkt me dan wel goed te werken. In deel één was het verhaal ook al opgedeeld in verschillende tijden en dat zouden zo episodes kunnen zijn.
software patenten gelden niet in europa en eigenlijk nergens anders dan in de vs, als het aanslaat buiten de vs nemen ze gewoon een licentie en verkopen ze het daar alsnog of ze vinden een andere maas...

persoonlijk lijkt dit me een leuk iets, ik hoop alleen dat ze bij het kiezen rekening houden met alle gebruikers, als ze voor een spel als dit een game engine gebruiken die ook eens werkt op mindere pc's en dus kiezen voor gameplay over looks zou het best wat worden,

voor mij eigenlijk 2 eisen:

1 game spelbaar dual core athlonII / core2 duo systemen met genoeg ram en recente midrange vga kaarten,

2 game engine die werk of in de toekomst kan worden onder linux (of officieel support krijgt voor wine)

als aan deze 2 voorwaarden wordt voldaan kan dit wel eens mijn eerste buy-in worden.
Volgens het IGN artikel komt het uit voor de Wii U en PC.

Eternel Darkness vond ik toch wel een van de beste spellen die ik gespeeld heb. De gameplay vond ik op sommige momenten licht vervelend (zoals al die vallen in de chapters met ellia en lindsey). Maar het verhaal werd op een enorm goede manier verteld.

Heb het iets van 6 keer uitgespeeld haha.
Heb het spel nog voor de cube, was 1 v/d horror spellen vond ik, en ook n lekkere duistere sfeer als je bijna dood was, insanity mode ofzo

Of dit wat gaat worden, denk het zelf niet, maar ben wel erg benieuwd
Ik zou zeggen: Silicon Knights, begin er niet meer aan en laat het verleden lekker rusten. Eternal Darkness was fantastisch vanwege het Sanity-systeem, het verhaal, de graphics en de Runes die je kon gebruken. Als er ook maar een paar onderdelen niet in het volgende spel terecht komen, dan zal het al afbreuk doen aan het oorspronkelijke spel en dat zou gewoon verschrikkelijk jammer zijn.
Het oorspronkelijke spel heeft al elementen gemist die het velen malen gaver hadden kunnen maken. Het magicsysteem zou oorpsronkelijk een "vrij" systeem worden waarbij je je eigen spreuken kon bouwen.

Uiteindelijk is dat hele systeem weggevallen :(
Zie:
http://www.ign.com/articl...-darkness-sanitys-requiem
But there's more to the magick system still. The differently colored magicks must be learned and applied correctly to different beasts. Some weapons must be enchanted a specific color in order to trigger events. The magick system runs even deeper though. Players will eventually be able to make their own spells. It's a language. The runes symbolize nouns, verbs and adjectives, and if gamers can correctly complete a magick sentence, a unique spell will be born. Different gamers will be able to conjure original spells. According to Silicon Knights, even members of the development team who have played through the game several times have been amazed at the different spell formations they have been able to construct each time through. There are, in fact, several instances where players will be challenged to form the correct magick sentence in order to conjure a spell needed in a particular spot. The level of satisfaction after correctly doing so cannot easily be measured. Indeed, the magick system as a whole is one of the most intuitive and comprehensive we've played. Brilliantly done.
Hier is dus 0,0 van in het uiteindelijke spel terechtgekomen.

[Reactie gewijzigd door Iceman B op 6 mei 2013 15:13]

Hopelijk kunnen de Silicon Knights door deze funding een vervolg maken van Dark Legions. Op de releasedatum na (tegelijk met Warcraft), een briljant spel, en voor mij persoonlijk één van de weinigen die ik me nog écht herinner uit mijn jeugd.
Lovecraft Videogame Association? Zag ik dat nou goed in de trailer? Ik heb het origineel nooit gespeeld en ken het ook niet maar zitten daar referenties in naar Lovecraftiaanse mythes enzo? Zoja, dan lijkt me dit een interessant project.
Alhoewel ik vanaf dag 1 na het spelen van Eternal Darkness zit te roepen om een remake, reboot, sequel of wat dan ook, weet ik niet of ik hier blij mee moet zijn.

Meneer Dyack schijnt niet helemaal ok te zijn:
http://kotaku.com/5955223...con-knights-x+men-destiny

Ik wacht het eindresulataat wel af, als dat er ooit komt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Microsoft Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013