Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 31, views: 18.313 •

Mozilla wil high-end programma's als Photoshop CS6 en games van Steam via de browser naar goedkope computers gaan streamen. Dat zegt een topman van Mozilla. Daarvoor ontwikkelt Mozilla een nieuwe codec met de naam Orbx.js.

Orbx.js moet content in 1080p vanaf de server naar de browser gaan streamen. Daaronder zijn video's, waarvoor geen plugin nodig zou zijn, games via Steam en programma's als Photoshop CS6. De acties van de gebruikers worden uitgevoerd aan de kant van de server, terwijl die de uitkomst als html5-pagina terugstuurt naar de browser.

Mozilla heeft daarvoor de samenwerking gezocht met het bedrijf Otoy, zo meldt The Next Web. De codec moet het ook mogelijk maken om van drm in video af te komen: in plaats daarvan zouden de bedrijven 'html5 watermarking' gebruiken. Het watermerk zou dan eveneens aan de kant van de server geverifieerd worden voordat de stream wordt verzonden.

Het is onduidelijk wanneer Mozilla de technologie wil implementeren in zijn Firefox-browser. Daarover laat de browserbouwer zich nog niet uit.

Reacties (31)

Niet subtiel uitgedrukt, maar streaming games zie ik eerlijk gezegd ook niet snel een succes worden. Heb Gaikai destijds geprobeerd, en dit werkte aardig met spellen als The Witcher 2 en Farming Simulator. Beeldkwaliteit was laag, maar met de input lag viel nog te leven.

Toen Trackmania Nations in Gaikai gespeeld, en dit moet zeer slechte reclame zijn geweest. Totaal onspeelbaar doordat de bewegingen van de auto zo laat op het scherm te zien waren. Een FPS zal er ongetwijfeld ook last van hebben. Inputs van en FPS op een stand-alone gaan haast real-time, de lag hier zorgt er enkel voor dat andere spelers een tikkeltje later op te merken zijn. Een multiplayer FPS met zowel streaming als stand-alone spelers zal nog wat worden denk ik.

Allereerst moeten er genoeg servers zijn zodat iedereen met een ping van <20ms kan spelen lijkt me. Voordat dit zover is..

[Reactie gewijzigd door sm1ley op 3 mei 2013 23:39]

Ik heb de FPS Homefront anders heel aardig kunnen spelen via OnLive (servers in USA en UK). Indien je niet zo'n gaming pro bent zoals mijn broer (jarenlange ervaring met Counterstrike op hoog niveau) dan merk je het verschil niet of nauwelijks, ik in ieder geval niet. Heb het spel met veel plezier uitgespeeld.
Vraag is hoe ze dit licentie-gewijs gaan aanpakken als het server OS Windows is. Iedereen een RDS CAL laten betalen?
Het worden steam-games. Deze worden steeds meer Linux. Dus dat kan vanuit linux worden geregeld.
Of photoshop dat ook kan, dat weet ik niet.
Het worden geen Steam games. Het is een plugin die gewoon meer kan. Even een quote uit de source:
Mozilla is partnering with cloud-based 3D graphics rendering firm OTOY to develop a new codec called ORBX.js, which is capable of streaming high-definition video and Windows, Linux or Mac OS X apps to any browser that supports HTML5.

The breakthrough will allow users to run high-end desktop applications such as Adobe Photoshop CS6, Autodesk 3ds Max 2014 and even Valve’s Steam video game platform without any plugins or native code extensions. For video, that means no irritating plug-ins like Silverlight, Flash or QuickTime.
Er wordt dus html5 naar je toegestuurd vanaf servers die het werk doen.
het is inderdaad gewoon een portal welke:
  • inputs van toetsenbord en muis doorgeeft aan de server,
  • en tegelijkertijd het beeld terugstuurt naar de gebruiker
dat is in essentie aloles wat er gebeurt, het supprt dan ook in principe elke applicatie die met muis en toetsenbord gebruikt worden, en bijv touch kan je ook versturen, of een gamepad. of welk andere input type.

erg practisch, ik hoop alleen dat ze de stream lagvrij kunnen houden dat is en blijft de crux van dit verhaal. meer dan 100ms is gewoon niet prettig werken. en voor gamen is meer dan 60 ms storend.

(dit is de gemiddelde input lag bij 30 fps bij veel games.)
it komt omdat je input geeft terwijl het frame daarvoor berekent wordt,
en het dus gemiddeld 1,5 frame duurt voor je je input pas echt ziet.

1/30 = 33.3333 ms * 1.5 = 50 ms
daarbij toevoegen van input lag van de periphials zelf en encoden van beeld en decoden in de monitors/tv inputlag kom je netto zo rond de 60-70ms input lag uit.
dat is in essentie aloles wat er gebeurt, het supprt dan ook in principe elke applicatie die met muis en toetsenbord gebruikt worden, en bijv touch kan je ook versturen, of een gamepad. of welk andere input type.
Naja, voor de duidelijkheid, als ik het goed gebruikt support het geen enkele applicatie, maar kunnen third parties dan services aanbieden die die codec zouden gebruiken die dit (en meer) mogelijk zouden maken. Dus een dienst zoals onlive zou plotseling heeel veel concurentie kunnen krijgen zonder dat die concurentie veel geld in de ontwikkeling van de nodige technologie zou hoeven te stoppen.
erg practisch, ik hoop alleen dat ze de stream lagvrij kunnen houden dat is en blijft de crux van dit verhaal. meer dan 100ms is gewoon niet prettig werken. en voor gamen is meer dan 60 ms storend.
Klopt simpelweg niet. Neem onlive, daar kun je heerlijk op gamen en zit de lag blijkbaar toch wel rond de 150-200ms. Natuurlijk, bij een fast paced fps zul je het toch wel gaan merken, maar bij het gros van de spellen gaat dat gewoon lekker. En trouwens, volgens datzelfde onderzoek waar ze ook de latency hadden gemeten bij het spelen van killzone 2 lokaal kwam die ook rond de 100-150ms uit (hun setup was een 60 fps camera en dan een knop op een xbox controller inklikken waardoor o.a. een ledje ging branden en verschil meten totdat er op het scherm 'iets' gebeurd). (Dat was trouwens in 2013, ondertussen zou het best beter kunnen werken :+ vast wel eigenlijk want toen waren ze al bezig hun servers breder geographisch neer te zetten).

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 3 mei 2013 21:09]

Dat doe ik al:
remote een geemuleerde photoshop via wine onder linux starten, om vervolgens via nx/nomachine een remote sessie te starten.

> Dat is wat omslachtig!
< heb je helemaal gelijk in, maar het werkt wel! Photoshop CS2+ draait aardig onder linux. De prestatie is minder tozv een windows machine, echter als je beetje overkill (extra ram/cpu hebt) dan valt het reuze mee. Zelfs me wacom pentablet functioneerd.

> Remote, werkt dat wel?
< Vnc/teamviewer, neej dat niet (mijn mening).Echter een tool als nx/nomachine die rechtstreeks tegen windows/gtk spreekt heeft minder last van lag en haperingen; user-input gaat heel aardig. Hierdoor kan ik remote photoshoppen! (of world of warcraft spelen :X)

Bedoel; als ik het kan met wat eenvoudige open-source tools, en prestatie/performance is na tevredenheid, dan ben ik erg benieuwd wat de tovenaars van mozilla in elkaar knutselen wat specifiek hiervoor ontwikkeld gaat worden.

Wat biedt open-source toch veel mogelijkheden }:O

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 3 mei 2013 23:54]

Deze worden steeds meer Linux.
Dus eigenlijk is Steam nu windows-support voor hun games aan het maken....
Wel 20 hele games op de library van duizenden. Keep dreaming.
Want voor iedere Citrix user betaal je ook een RDS licentie? Nee... het is gewoon andere software.
Ja voor elke citrix gebruiker betaal je OOK een RDS licentie.
Is dit vergelijkbaar met iets als OnLive?

Ik vond dat altijd wel aardig, maar niet super werken.
En het laatste is wel een vereiste als je een beetje soepel een FPS wilt spelen.
Ja, exact het zelfde eigenlijk. Maar ik snap niet dat Mozilla hier achter aan gaat. Om het echt goed te laten werken moet elke gebruiker binnen 500km van een server wonen (claimde OnLive geloof ik). Mozilla heeft geen data centers over de wereld verspreid en volgens mij ook niet de resources om deze infrastructuur op te zetten. Sommige andere bedrijven misschien wel (Google, Microsoft, Amazon?).
Mozilla kennende maken ze de benodigde software/codecs en die kunnen bedrijven dan zelf inzetten.
Steam word dan ook nadrukkelijk genoemd.
Misschien begrijp ik het helemaal verkeerd, maar ik denk eerder dat het de bedoeling is dat je bijvoorbeeld een game of applicatie op je tablet ziet, terwijl het zware werk wordt gedaan door je desktop die als server dient.
In mijn optiek is dit alleen interessant wanneer het ook voor consumenten mogelijk wordt om zelf de server software te installeren op bijvoorbeeld een (dikke) homeserver. Alle pogingen tot streaming games (en applicaties) hebben tot nu toe bewezen dat ze floppen wanneer de server software niet beschikbaar komt.
Ja, absoluut waar, want onlive is echt zo'n gigantische flop... ehm, nee.
Ik begrijp niet wat bedrijven hier in zien, zijn dit 'kortzichtige' mannetjes aan de top die weer het eerste beste idee dat ze krijgen 'moeten' realiseren?

Elk persoon dat serieus Photoshop gebruikt werkt, omdat het opdrachten binnenhaalt en gebruikt dus waarschijnlijk geen goedkope computer maar iets richting een workstation. Als je grote foto bestanden gebruikt, hoe wil je dit constant naar de server en client heen en weer sturen? Het lijkt mij enorm onpraktisch. Ben je niet zo'n serieuze photoshop gebruiker dan wordt het vaak via de illegale wegen binnengehaald of een soortgelijk programma gebruikt.

Betreft gaming, ik denk dat onLive echt genoeg zegt.. Ben je serieus een gamer dan koop je een console of een gaming pc, je wilt geen lag. Ben je dan toch die ene uitzondering die geen gaming apparaat heeft maar wilt gamen en van deze dienst gebruik gaat maken... denk niet dat de service van die paar enkelingen overeind blijft staan.
Als je het originele artikel leest en dan het artikel hier op t.net dan is de insteek een geheel andere. Op 'The Next Web' is er bijvoorbeeld helemaal geen sprake dat een topman van Mozilla zegt dat ze high-end programma's als Photoshop CS6 en games van Steam via de browser naar goedkope computers willen gaan streamen.

Wat Vlad Vukicevic wel zegt, dat is dat Mozilla gelooft dat video op het web open en niet belemmerend moet zijn.

Ik vraag me overigens ook af hoeveel bandbreedte je nodig hebt om de gegevens continue naar een browser te streamen - zeker als het om 60fps+ moet gaan en wat als de verbinding ergens even stokt... Goedkopere computers impliceert bij mij al snel ook een minder snelle internetverbinding en heb je dan nog genoeg voor full screen video op 1080p en 60fps?

Op het moment dat je veel elementen offline kunt bufferen (bijvoorbeeld per level oid) en die dan uit de cache gebruikt dan kun je volstaan met een niet al te snelle verbinding...

Maar goed misschien is die codec zo goed dat je bijna geen bandbreedte nodig hebt...
Zou je zoiets niet ook gewoon thuis kunnen opzetten.
Ik bedoel, ik zou het een uitkomst vinden als de game pc staat te ronken in de computerkamer en ik in de huiskamer met een simpele HTPC de games op mijn tv kan spelen in 1080p.
Yep, zou ik ook wel willen, je hebt het bijkomend voordeel dat je zo geen lag hebt.
vraagje: feitelijk gezien kan zoiets toch al met X-forwarding onder linux/Unix? behalve dat watermerken dan!?
Lijkt op wat SPOON.NET al een tijd doet. http://spoon.net/ Veel tools die via een remote worden gebruikt.
Ik vind dit wel mooi klinken, dan hoef je niet meer om de 3 jaar een nieuwe GPU te kopen om high-end te kunnen gamen maar meer een GPU die is gebaseerd op cloudgaming zoals de AMD Sky 900.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013