Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 67, views: 23.899 •

Vanaf nu kunnen 21,5"-iMacs met een ssd van 256 of 512 gigabyte worden besteld. Tot nu toe kon alleen de 27"-iMac in combinatie met een 768GB-ssd worden besteld. Ook de 27"-iMac kan in combinatie met de kleinere ssd's worden besteld.

Tot nu toe konden 21,5"-iMacs enkel worden geleverd in combinatie met een relatief trage 5400rpm-sata-schijf, of een fusion drive, Apples merknaam voor een traditionele harde schijf met een ssd als cache. Zonder er ruchtbaarheid aan te geven, zijn die mogelijkheden uitgebreid. De 21,5"-iMac kan nu ook in combinatie met een ssd van 256 of 512 gigabyte worden geleverd. Daar moet respectievelijk 300 of 600 euro voor worden bijbetaald.

De 27"-iMac kon al met een ssd worden geleverd, maar daarbij kon enkel worden gekozen voor een ssd van 768 gigabyte waar 900 euro voor moest worden neergelegd. Vanaf nu kan de 27"-iMac ook in combinatie met een 256GB- of 512GB-ssd worden geleverd, waarbij eveneens 300 of 600 euro moet worden bijbetaald. Ssd's, die gebruikmaken van flashgeheugen, zijn veel sneller dan harde schijven.

iMac met ssd

Reacties (67)

Dit zit wel erg tegen het randje sluipreclame aan.
De prijzen zijn overigens best wel ok te noemen.
Bij mijn werk wilden ze SSD's bestellen bij de nieuw Dell laptops.
Dit werd echter zo een duur grapje dat ze besloten ze maar los te bestellen.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 3 mei 2013 07:41]

Hoezo tegen sluipreclame aanzitten? Wordt toch vrij veel bij tweakers aangegeven dat een product nu met andere soort configuraties te verkrijgen is?
De prijzen zijn overigens best wel ok te noemen.
Inderdaad, mààr 120¤ voor een 256GB en 200¤ premium prijskaartje voor een 512GB SSD http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=512GB+ssd

Dan zou ik altijd voor een wazige Fusion drive gaan Voor amper 250¤ waarvan je uiteraard niet weet hoeveel SSD cache erin zit... 8Gb? 16GB? 32 GB? Extrene USB stick? :+
Fusion drive is 128GB Cache SSD en voor de "gemiddelde" consument de beste keus in dit rijtje.
Hier was gisteren al een flinke discussie over op Engadget. Apple vraagt ¤ 300 voor een 256 GB SSD en ¤ 600 voor een 512 GB SSD.

Als je in de Pricewatch kijkt, zie je dat een 256 GB SSD bereids voor ¤ 141 te krijgen zijn (¤ 159 goedkoper) en een 512 GB model gaat voor ¤ 302,50 over de toonbank (¤ 297,50 goedkoper). Sterker nog; voor ¤ 535,75 krijg je een 960GB Curcial M500 (momenteel even slecht leverbaar, maar dat even ter zijde); dat is niet alleen ¤ 64,25 goedkoper dan de grootste optie die Apple aanbiedt - je krijgt maar liefst 448 GB SSD capaciteit extra.

Wat Apple er ook niet bij zegt is dat de oorspronkelijke 1TB, 5400 RPM SATA schijf te vervallen komt die bereids in de prijs zit inbegrepen. Je krijgt de SSD in plaats van de 1TB schijf. In feite betaal je dus de prijs van de upgrade PLUS de 1TB schijf (zeg maar gerust ¤ 50) die je niet geleverd krijgt. Het is dus niet zo dat je twee drives krijgt, terwijl je daar eigenlijk wel voor betaalt.

Dit maakt deze upgrades schandalig duur naar mijn mening. Je kunt het beste een standaard iMac kopen en de schijf zelf vervangen. Apple zal dan wel aangeven dat je je garantie verliest, maar dit is natuurlijk een smerig trucje op de klant peperdure upgrades te laten betalen die ze zelf aanbieden.

Op Engadget waren er al verschillende mensen die het "scam" (besodemieteren) noemen, en om eerlijk te zijn ben ik het er compleet mee eens. Ik weet wel dat veel fabrikanten (HP, Dell etc.) dit ook doen, maar dit is toch wel ronduit schandalig ... Tenslotte verlies ik ook de garantie niet op mijn laptop als ik de harde schijf vervang ....

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 3 mei 2013 10:31]

Je mag je HDD/SSD en RAM gewoon vervangen van Apple, er is zelfs een officiële aanwijzing om dat te doen. Even als aanvulling :)

*dat geld in ieder geval voor mijn '12 Macbook Pro.

En dat het "scam" zou zijn.. Je kiest er toch zelf voor?
Velgen bij een nieuwe auto kopen zijn ook veel duurder dan wanneer je diezelfde velgen ergens anders los wilt kopen. Wat denk je van een radio?

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 3 mei 2013 10:32]

@Thomas18GT : "Je kiest er toch zelf voor?" is een argument dat ik dan zo vaak hoor. Feit is dat ze je eigenlijk dwingen op te upgraden. Je betaalt een flinke som geld voor een iMac en wordt dan opgescheept met een simpel 5400 RPM schijfje.

Dat is alsof je een dikke Mercedes-Benz van een ton koopt en er vervolgens Kenda bandjes oplegt die ¤ 250 kosten als setje van 4. Kortom; voldoet gewoon niet en moet gewoon vervangen worden.

Klanten worden gewoon besodemieterd. Ik heb er geen probleem mee als de fabrikant een paar procent extra vraagt (op een upgrade) als ze op wens van de klant componenten moeten vervangen. Dat betekent niet dat je dit component vervolgens ruim dubbel zo duur moet gaan maken, want dan ben je de boel gewoon aan het flessen.

De gemiddelde consument weet nou eenmaal niet beter dat dit normale prijzen zijn en hebben waarschijnlijk nog nooit van de Pricewatch gehoord. Fabrikanten (in dit geval Apple) maakt daar dankbaar gebruik van. De prijzen die zij vragen staan niet in verhouding met de geleverde producten.

Bovendien; in de aantallen dat Apple die SSD's inkoopt zullen ze ook een leuke korting krijgen, waardoor de winst nóg groter is.
Wat een sterke termen allemaal. Schandalig, besodemieterd..

Volgens mij is het heel helder wat je koopt en wat je ervoor betaalt. Als je dat er voor over hebt dan betaal je het en anders niet.

Zolang iemand zelf op basis van correcte informatie die afweging maakt en tot aankoop besluit, hoe is het dan 'besodemieteren'?

Jij kunt het te duur vinden, prima. Ik heb ook een Skoda in plaats van een VW omdat ik het prijsverschil te hoog vind in vergelijking met wat je ervoor terugkrijgt. Maar worden VW eigenaars daarom 'besodemieterd'? Laat staan Audi-eigenaars..

Maargoed, genoeg met de auto-vergelijkingen. Het is gewoon marktwerking. Apple maakt blijkbaar een product waarvoor mensen veel geld willen betalen. Moeten zij toch weten.
"Je kiest er toch zelf voor?" is een argument dat ik dan zo vaak hoor. Feit is dat ze je eigenlijk dwingen op te upgraden. Je betaalt een flinke som geld voor een iMac en wordt dan opgescheept met een simpel 5400 RPM schijfje."

Je kiest er toch ook zelf voor?
Sommige mensen hebben liever 1 TB HDD schijfje dan een 128 gb SSD, waaronder ik.
Ik sluit mijn programma's nooit af (16GB RAM) en start het beestje eens per maand opnieuw op.

De iMac was voor mijn oma ook een super computer, de standaardversie. Gewoon weg zetten en hij doet het. Ze snapt er alles op en ze krijgt niet telkens meldingen van allerlei updates of antivirus gedoe. Daar hebben sommige mensen gewoon graag die 1200, of hoeveel het basismodel ook kost voor over.

Dat jij voor de helft van het geld een hackintosh in elkaar zet is geweldig voor jou, geniet ervan en laat mensen ook genieten van hun, volgens jou, veel te dure iMac met slome schijf. Ze worden volgens mij prima verkocht dus er zijn genoeg tevreden klanten.
Het probleem van de 21.5" iMac is dat je er zelf eigenlijk niets aan kunt vervangen. De glasplaat is met lijm bevestigd en als deze los gaat maken ben je je garantie kwijt. Bij de 27" kun je wel zelf het geheugen vervangen maar de HDD's niet (al weet ik dat niet 100% zeker) ik heb dit voor mijn vader uitgebreid uitgezocht en hem geadviseerd de computer zo volledig te kopen als hij denkt dat hij hem in de toekomst nodig gaat hebben. We hebben hier voor de config gekozen met fusion, 8Gb geheugen en de goedkope processor.
Wat Apple er ook niet bij zegt is dat de oorspronkelijke 1TB, 5400 RPM SATA schijf te vervallen komt die bereids in de prijs zit inbegrepen. Je krijgt de SSD in plaats van de 1TB schijf

Het is ook een keuze rondje.
Hmm ja duur zeker maar de Fusion is niet te vergelijken met een gewone ssd schijf, ja daarmee ben je een stuk goedkoper uit alleen werkt dat lang niet zo efficient. Bij de Fusion worden de veel gebruikte bestanden in het flash gedeelte gestopt, dit allemaal op de achtergrond dus je kan gewoon doorwerken, dat is weer iets dat specifiek voor unix is. Waarschijnlijk zo zo een fusion drive op een windows machine niet zo efficient werken. Neemt niet weg dat deze dingen nog steeds te duur zijn en ja ook het gezeur met de garantie is inderdaad niet echt vriendelijk dat ben ik helemaal met je eens. Ben benieuwd wanneer deze fusions los te koop zouden zijn. Die garantiegebeurens is toch een wassen neus.
Dat deed Dell bij ons ook, echter kon het na enig aandringen voor de helft van de prijs.
Dus even aandringen bij je accontmanager is een goed idee!
Jammer dat ze er nog steeds de hoofdprijs voor vragen... 300 bovenop de prijs is wel heel bizar
Ik weet niet maar als ik op de Sony site kijk en ik kies daar voor het zelf samenstellen van een laptop (want die gebruikt nu eenmaal dezelfde SSD formaat) dan betaal ik voor de 512GB SSD 700 Euro extra. En voor de 256GB 500 Euro extra.
Wat is het toch altijd met iedereen die altijd maar het zelf vervangen van een harddrive vergelijken met het vooraf laten installeren van een hardrive.

Je hebt het hier niet over een normale desktop maar een all-in-one, dat is bij de meeste all-in-one desktops lastig omdat bijna geen 1 fabrikant goede mogelijkheden hiervoor bied.
Da's allemaal misschien wel juist, maar welke SSD je ook installeert, Er moet er eentje in, en vergeet niet dat je met die +300,- je 'basis HD' niet meer krijgt.

Dus bij zelf installeren: goedkoper én je hebt twee drives.

edit: Hieronder gezien dat het mogelijk niet zo makkelijk is om zelf een nieuwe HD te installen in de laatste generatie iMacs..

http://www-static.wedding...ads/2012/06/11/grinds.jpg

[Reactie gewijzigd door niley op 3 mei 2013 08:54]

@niley : Die apparaten worden met opzet dusdanig lomp in elkaar gezet zodat klanten hun geld voor upgrades bij Apple uitgeven. Dat is ook een van de redenen dat ik nooit hardware van Apple zal kopen. Die denken zeker dat ik helemaal gestoord ben.

Als ik een apparaat aanschaf moet ik op z'n minst het werkgeheugen en de harde schijf kunnen vervangen zonder dat dit te veel moeite of mijn garantie kost. Het is mooi als je makkelijk bij de CPU fan kunt komen (bij mijn HP zit daar helaas geen apart klepje voor) zodat je deze op z'n tijd kunt schoonmaken / nieuwe pasta / geheel vervangen.

Zelfde geldt eigenlijk voor laptops met MXM-videokaart. Maak daar gewoon een apart klepje voor zodat deze relatief makkelijk ge-upgrade of vervangen kan worden indien ze defect raakt.

Ik snap wel dat fabrikanten daar niks aan verdienen maar het zou het leven van een laptopreparateur zoals mij een stuk makkelijker maken ;-) Overigens is het echt niet zo dat ik enkel Apple hier op afstraf; als andere fabrikanten zulke fratsen uit gaan halen kunnen ze ook ongezouten kritiek van me krijgen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 3 mei 2013 11:55]

Omdat ik zelf de SSD of HD voor minder koop dan de prijs die een fabrikant zich vraagt voor het installeren.

Dan verkiezen veel consumenten [tweakers] het zelf vervangen boven het aanschaffen.

Verder was je vergelijking eerlijk te noemen.
De prijs van Sony is ook absurd duur. Maar het is maar net wat de gek er voor wilt betalen zullen we maar zeggen.
Sony is ook een oplichter, de retailprijs van een 250gb is 140 euro. Die 60 euro is dus gewoon pure winst.
Nee, dat is het niet, dat is een uitzondering op de standaard assemblage, dat kost extra logistieke inspanning. Jij en ik vinden het duur, maar ik denk dat de fabrikant er weinig aan overhoudt...
@ronaldmathies : Een 960 GB Crucial M500 is volgens de pricewatch al te krijgen voor ¤ 535,75. Je kunt bij zulke fabrikanten het beste de goedkoopste en kleinste drive kiezen en via internet je SSD bestellen. Bespaart je bakken met geld.
En toch blijft het me verbazen dat de mannen bij apple er mee weg komen om bijna 3x zo veel te vragen voor een GB dan de rest van de wereld
141 retail prijs voor een goede 256GB SSD 300 euro extra om het in te bouwen,
Computer zo dicht timmeren dat het bijna onmogelijk zelf te doen is , mai serieuze bijna verplichtte (als je OSX wil) markup .

Geen wonder dat apple zoveel winst maakt .

Dat is1 van de redenen die mij altijd weerhoud om apple desktop te kopen (alhoewel ik heel tevreden ben van mijn 2009 21.5" imac)
Het openen van imacs en vervangen van je hdd blijkt trouwens mee te vallen. Is lang niet zo moeilijk als werd aangenomen.
Volgens mij was dat met de vorige iMac nog redelijk makkelijk maar met de huidige generatie bijna onmogelijk.
Dat geld helaas niet voor de nieuwe (2012) iMac, daarbij heb je een heatgun nodig om de glasplaat los te maken van de behuizing. Vervolgens moet je het hele moederbord er uit halen om de SSD te kunnen plaatsen. Hetzelfde geld voor het toevoegen van extra werkgeheugen. Vervolgens moet je een nieuwe foam plakrand zien te bemachtigen om de glasplaat weer netjes terug te kunnen plaatsen. Uiteraard ben je direct ook verlost van je garantie als je zelf gaat sleutelen. Helaas doet iCentre geen upgrades voor de nieuwe iMac (dat zal om de bovengenoemde redenen zijn).

Bij de oude iMac zat de glasplaat vast met magneten, zodoende kon je zonder iets te slopen de behuizing open maken. Je moet voor de lol eens kijken naar de teardown van de nieuwe 2012 iMac op iFixit.
Valt best wel mee. Op applecomponents verkopen ze de officiële tape waarmee de glasplaat tegen de achterkant geplakt zit, alsook de set tools (snijwieltje) om de bestaande tape los te snijden. Die tools/tapes vind je ook elders (bvb ebay) terug. Ikzelf heb nog een kleine set van 20 thuis liggen voor de 27 inch.

Genoeg guides beschikbaar om hem open te maken. Hier onder andere: http://www.scribd.com/doc/118836055/2012iMac

Edit: Om nog een aantal zaken te onkrachten:
- Bij het 27inch model moet het moederbord NIET los om de HDD te vervangen.
- Werkgeheugen vervangen is kinderspel (klepje achteraan) en wordt ondersteund door apple. Hier is bijvoorbeeld hun support pagina om het zelf te doen: http://support.apple.com/kb/HT5540

[Reactie gewijzigd door perre op 3 mei 2013 08:39]

Ik moet hierbij zeggen dat mijn verhaal op gaat voor de 21,5" iMac. Deze heeft helaas geen klepje voor het bijzetten van geheugen. Verder ben ik van mening dat het verwijderen van de LCD glasplaat met een hetagun voor meer 90% van de gemiddelde gebruiker een 'No Go' is vanwege de risico's.
Perre heeft gelijk. Je hebt geen heatgun nodig om het scherm van de behuizing te verwijderen. Wij gebruiken inderdaad een soort snijwiel om de bestaande tape los te maken, en dan wordt alles weer netjes dicht gekleefd met een nieuwe tape. Dit is de officiële herstelwijze zoals ze bij de Apple Stores en de Premium Service Centers gebeurt.

Wat in vergelijking met de 2011 versie niet meer mogelijk is, is het afzonderlijk vervangen van de glazen plaat en het LCD display. Deze zijn namelijk gelamineerd en enkel in 1 stuk te vervangen. Voordeel hiermee is dat je geen stof meer tussen glasplaat en scherm krijgt bij het terugplaatsen van de glazen plaat.

Eens het scherm eruit is, kan je makkelijk aan het moederbord en kan je bv. CPU of HDD vervangen. Let wel dat er maar 1 "echte" SATA aansluiting voor normale (bij 21" 2,5" HDD, bij 27" 3,5" HDD) harde schijven. De SSD's (Fusion Drive en enkelvoudige configuraties) gebruiken een proprietary aansluiting die bv. ook terug te vinden is een de Retina Macbook Pro's. Deze zijn belachelijk duur, zowel bij Apple als bij 3rd party fabrikanten zowel OWC.

[Reactie gewijzigd door yvescorvilain op 3 mei 2013 08:55]

Beter dat je geen heatgun nodig hebt en dat er een nettere oplossing is als dat iFixit voorschrijft. Toch is het geen kwestie van schroefjes los halen en inklikken. Het blijft een klusje voor de 'handige tweaker'.
Heb je de nieuwe generatie iMac al gezien? Die is zo extreem dun dat ze een speciale lastechniek hebben moeten gebruiken om de behuizing te fabriceren. Dan kun je niet 'even' een klepje aan de zijkant of achterkant maken.

Heb je ooit een processor in een computer vervangen? Dat is net zo lastig als het vervangen van de HDD in een iMac.
CPU vervangen is niet zo moeilijk hoor. 4 Pennetjes indrukken om je cooler los te maken en een hendel voor je cpu. Komt geen heatgun of tape enz aan te pas.
En dat kom je effe doodleuk melden... kom op zeg! Een tooltje om de boel los te snijden etc etc... terwijl er een hele heisa geweest is rond niet-vervangbare batterijen. Dit is niet van deze tijd meer. Met alle hudiige technologische ontwikkelingen moet het best te realiseren zijn om makkelijk aan één en ander aan te kunnen. BMW had jaren geleden zo van die tussenmaat inbus bouten op de remblokken, Audi begon een 'beschermplaat' onder de motor te monteren (tja, zet daar dan eens een oliepan onder), ... en zo zijn er voorbeelden zat; telkens van de "betere" merken... toevallig toch?

Veel te duur, bewust geconstrueerd om je te weerhouden van enige upgrades of eigen onderhoud,... LAME!
Beetje jammer dat appple niet evolueert waarbij je pc prijzen betaald voor meer geheugen of opslagcapiciteit. Een Crucial m4 256GB kost ¤160 en als je dus een SSD kiest (voor je iMac) gaat de prijs van de normale HD die er in zat er geeneens van af? + natuurlijk dat het bijna onmogelijk is om zelf een SSD erin te stoppen.

Voor mij was dat in elk geval 1 van de redenen om geen Apple's meer te kopen.

[Reactie gewijzigd door P-39 op 3 mei 2013 07:46]

Beetje kromme vergelijking, je vergelijkt het standaard laten inbouwen van een andere disk met het zelf kopen van een disk.

Sony vraag ook behoorlijke bedragen voor die upgrades, 512GB SSD 700 Euro extra. En voor de 256GB 500 Euro extra.
Totaal geen kromme vergelijking juist. Dat is gewoon exact de prijs die zij erop verdienen, meer nog zelfs omdat als wij hem direct uit de winkel halen er ook nog een marge op zit.

Dat Sony dit ook doet is net zo belachelijk maar gelukkig kan je daar die SSD nog makkelijk zelf inbouwen. Ook gebruikt Sony geen standaard SSD's maar twee SDDs in raid 0. Of apple dit ook doet weet ik niet. Naar mijn mening praat dat de hoge prijs nog steeds niet goed maar het scheelt alweer iets.
Vergeet niet alle bloatware die je er 'gratis' bijkrijgt. Sony zet dat er niet uit liefhebberij bij. Ze krijgen daar flink voor betaald.
Bepaalde upgradeprijzen zijn inderdaad buitensporig. Het strafste voorbeeld is toevoegen van RAM. Poepsimpel bij de 27" maar toch honderden euro's duurder om het standaard te laten inbouwen. Wie 16 a 32GB wil kan een flinke duit besparen door het zelf te doen.

Anderzijds spoort Apple mensen aan om het ook zelf te doen, door dat luikje en mooie beschrijving in de handleiding omdat ze bij voorkeur willen dat je een standaard uitrusting koopt. Custom-made Macs kunnen niet massaal van de band rollen in China of gewoon uit de stock geplukt worden, wat goedkoper is voor Apple en goedkoper voor de consument. Custom-made macs moeten individueel gemaakt worden met extra papierwerk, arbeidersuren en individuele behandeling vanaf bestelling tot levering. Daarom zijn bepaalde onderdelen (afhankelijk van de fase waarin ze geïnstalleerd of moeten toegevoegd worden) duurder dan hun eigenwaarde.

Vandaar dus die meerprijs :) Anderzijds is de meerprijs soms véél hoger dan nodig...
Ze kunnen ook gewoon een mac met standaard een ingebouwde SSD verkopen, dus geen custum-made mac dan.
Maar ze willen gewoon grof geld verdienen dus daarom doen ze dat niet.
Inderdaad, Apple heeft geen enkele mac met standaard SSD, ze willen geld zien!

Oh, wacht... Ze bieden maar 8 laptops aan met standaard SSD, Schande!! |:(
Ok 2 laptops (air en retina) hebben een optie met standaard een SSD.
Maar is er geen 1 iMac of Mac Mini met standaard een SSD, dus waarom zou dat zijn?
Met laptops hebben ze toch zoiets van (kleiner en energiezuiniger), dus daarom toch maar voor standaard een SSD gekozen. Er zal heus wel een iMac komen met standaard een SSD (de volgende generatie bv), maar haast hebben ze er niet mee.

Maar het is gewoon een cultuur van Apple waar je moet kiezen en wat je het liefst eigenlijk wilt hebben je meer uit gaat geven dan dat je eigenlijk zou willen.

Dat er nu keuze is voor de goedkoopste iMac voor een ssd, waarom nu pas?
Kiest apple in dit geval voor een beetje betrouwbare hardware? Een gebrek aan specificaties doet mij altijd zeer twijfelen of je er zelfs wel een degelijke SSD voor krijgt, en gezien de prijs...
Je krijgt heus wel een degelijke SSD. Apple wordt er ook niet beter van als ze voortdurend reparaties onder garantie moeten uitvoeren.

Maar door geen specs mee te geven anders dan de grootte behoudt Apple wel de flexibiliteit om over te stappen naar een ander merk als ze dat om prijstechnische of kwaliteitsredenen goed uitkomt.

Sowieso kopen assembleurs graag hun onderdelen bij verschillende toeleveranciers in, zodat ze niet teveel afhankelijk worden van één leverancier.
256GB SSD kost je dus 300 euro + een 1TB hdd...
Oplichterij... (Zelfde geld voor Dell en Sony maar gelukkig kun je bij hun bij de meerderheid van de producten het er nog zelf in zetten)

[Reactie gewijzigd door Vinand op 3 mei 2013 07:58]

Ik vind dat je het wel degelijk kan vergelijken. En zeker op tweakers.net! Wij zijn TWEAKERS! Wij kunnen (bijna) allemaal onze eigen ssd inbouwen in een laptop, behalve in een imac dan omdat dat onmogelijk is. Ik heb net bij m'n lenovo een msata ssd ingebouwd, en ben erg blij dat ik het zelf kan doen voor weinig geld. Die prijzen van apple viind ik gewoon belachelijk!
En jouw tijd is gratis ?
Zolang je het zelf kunt doen, kun je in ieder geval de afweging maken of je zo'n klusje zelf wil doen om er een bedrag mee te besparen. Voor 100+ euro steek ik er met plezier een uurtje in om een SSD te bestellen en die zelf te monteren. Maar voor een tientje zou ik wel aan Apple overgelaten hebben.
alle fabrikanten vragen belachelijke upgrade prijzen. Hierin is apple conform de standaard.
Wij zijn TWEAKERS! Wij kunnen (bijna) allemaal onze eigen ssd inbouwen in een laptop, behalve in een imac dan omdat dat onmogelijk is.
maw Tweakers kunnen omgaan met een schroevendraaier maar dubbelzijdige tape doorsnijden en opnieuw aanbrengen is te moelijk 8)7

[Reactie gewijzigd door Carbon op 3 mei 2013 09:56]

Je kunt bij de nieuwe iMac makkelijk de HDD zelf vervangen. Eerst met een plektrum rond het scherm gaan om de lijmlaag los te krijgen, daarna met twee zuignapjes het scherm optillen en dan met kun je er gelijk bij. Vier torxjes losdraaien en een kabeltje lostrekken.

Het is zelfs stukken makkelijker dan de vorige generatie, omdat de glasplaat en beeldscherm één component zijn. Je hebt dus niet meer zoals eerst dat er stof op het scherm kan komen.

Apple doet dus niets anders dan elke andere willekeurige fabrikant.
"stukken makkelijker"?

Bij de vorige generatie zat je niet met lijm. Zuignapjes om glas af te nemen, 8 schroefjes los en je kan overal aan. het feit dat glasplaat en scherm 2 losse elementen waren bij het vorig model is net een pluspunt vind ik, want dan moet je niet beide vervangen bij een defect. Het scherm of glasplaat proper maken kon toch gewoon met een zuignapje in de hand.

Lijm afsteken met eventueel de hulp van een heatgun, noem ik toch een stap ontoegankelijker.
Mensen, ontopic graag. Als de hoeveelheid opslagruimte niet boeit, is dan een "full" SSH sneller dan een Fusion drive?
SSD en Fusion drive zijn uit tests even snel gebleken. Als je echter met meer data zit dan de opslagcapaciteit van een SSD (die bij Fusion drives 128GB bedraagt) zal er data die minder vaak benut wordt naar de HDD verhuisd worden. In andere woorden: het OS en de vaakst gebruikte data blijft op de SSD.

Wanneer je beroep doet op programma's of bestanden die je zelden gebruikt en dus van de HDD moeten gelezen worden zit je met HDD-snelheden. Schrijven gebeurt steeds via de SSD, dus schrijfsnelheden zijn steeds van SSD-niveau.

Als je voor een volwaardige SSD kiest zorgt zal ieder bestand met volledige SSD-snelheid gelezen worden. De Fusion drive combineert dus het este van beide, met een compromis op de snelheid van zelden gebruikte data.