Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 90, views: 42.600 •

Hackgroep WiiKey beweert in staat te zijn om illegaal gekopieerde Wii U-games vanaf een usb-opslagmedium af te spelen. De groep heeft toegang gekregen tot de console via reverse engineering van de dvd-speler, de schijfencryptie en het bestandssysteem.

"Ja, het is zover. We zijn geslaagd in de volledige reverse engineering van de drive authentication, de disk encryption en het file system van de Wii U, en alles wat daarbij hoort", stelt hackgroep WiiKey op zijn eigen site. Daarmee is het mogelijk om een kopie van een Wii U-game vanaf een usb-drive te spelen. De groep is van plan om een optical drive emulator voor de Wii U uit te brengen. Die draait op Linux en is compatibel met beide versies van de Wii U. De emulator kan bovendien games uit alle regio's aan.

Bewijs voor de beweringen van de hackgroep is er niet. De groep heeft alleen een paar regels hexadecimale code gepubliceerd. De emulator wordt ook nog niet te koop aangeboden. Nintendo heeft inmiddels gereageerd op de beweringen van de hackers. "We hebben nog geen berichten ontvangen dat illegaal gekopieerde Wii U-games speelbaar zijn of ongeautoriseerde software speelbaar is in de Wii U Mode van de Wii U", liet de consolebouwer weten. Het draaien van illegaal gekopieerde Wii-games op de Wii U was al langer mogelijk. WiiKey heeft wel enig recht van spreken. De groep was eerder verantwoordelijk voor een van de eerste modchips voor de Wii.

Hex-code die aan moet tonen dat Wii U gehackt is

Reacties (90)

Het is en blijft een kat en muis spel qua beveiligen :) Linux = leuk, maar gekopieerde spellen iets minder. De Wii U is al geen echte verkoop hit en nog minder verkopen van games zal hem geen goed doen.
ach, wellicht boost het de verkopen wel.
Als je echt linux kan draaien op de Wii U word het wellicht nog interessant als XBMC platform ;)
Ze draaien geen Linux op de Wii U, maar de ODE bevat waarschijnlijk een simpele processor die een Linux kernel draait om zijn taken af te handelen, zoals een eerdere ODE voor de Wii van een ander bedrijf ook deed.
Voor een simpele XBMC is ie misschien wat duur. Tenzij je de tablet ook daadwerkelijk kunt gebruiken voor je media (als afspeelplatform of afstandsbediening) zie ik weinig nut om er 1 voor aan te schaffen.

Maar goed, dit is natuurlijk pas het begin.
De mensen dat ermee gaan prullen is nog minder dan 1% van alle total verkoop. Ik denk dan niet echt dat ze hier een markt in zien.
En het is niet zoals bij Windows waarbij het dan een gewoonte wordt en de gebruikers dan enkel nog maar bij dat ene OS kan werken. Als je iemand kent dat zijn Wii u heeft kunnen kraken dan gaan veel mensen hetzelfde vragen aan diezelfde persoon en pas dan gaan de mensen het de moeite waar vinden om het misschien te kopen. Echt een boost in de verkoop zal het naar mijn mening dan ook niet geven.
Wellicht zorgt deze hack er juist voor dat de console beter gaat verkopen; hoe vervelend Nintendo het ook zal vinden, je bereikt zo een grotere groep mensen.

Wel zal Nintendo minder gaan verdienen op games. Als ze het een beetje slim spelen met de adviesprijs van de Wii-U kunnen ze er toch nog een leuke cent aan overhouden.
Ik vraag me af of ze zo inderdaad een interessante groep bereiken. Voor een deel van de consumenten gaan ze nu weinig verdienen aan games omdat die illegaal gaan downloaden.
Ik denk dat je de grootte van dergelijke moddingcommunities enigszins overschat. Er zijn legio alternatieven beschikbaar en het ziet er naar uit dat deze hack alleen geld voor games en niet zozeer voor het uitbreiden van functionaliteiten.
Volgens mij kun je alleen games die je zelf hebt aangeschaft overzetten op de externe usb HD,dus het is meer voor t gemak van mensen die een dergelijk console hebben aangeschaft en niet continue met een schijfje in de weer willen.
Mocht dat zo zijn (ik lees het nergens terug) dan is het zelf plaatsen van ISO's op die USB-drive natuurlijk nog maar een kleine stap.
Wij hebben geen Wii-U, wel een Wii met wat games wat oude pc-games (m.n. Cars, kostte ¤5) met kopiëerspeel*-beveiligingen kinder-dvd's die destijds helemaal grijs gespeeld zijn, en dat binnenkort nogmaals zullen doormaken.

* kopieëren gaat prima, installeren vanaf de kopie of de iso ook, maar daarna moet je toch echt de originele dvd plaatsen.

Vooral de laatste zijn zwaar bekrast en haperen terwijl er destijds best voorzichtig mee werd gedaan. (ook sommige van mijn cd's hebben krassen, er gebeuren immers altijd ongelukjes)
Als ik echter zie wat er gebeurt als er andere kinderen komen spelen, dan liggen diverse games door de hele kamer, uiteraard zonder doosje en het verbaast me keer op keer dat die het nog wel doen.

Kortom, mijns inziens is dvd-rom volledig ongeschikt als spel-medium, zekere in combinatie met DRM.

Wat wel goed is zijn die cartridges van 20 jaar geleden, die gaan niet snel kapot en in feite heb je daarmee automatisch een beveiliging omdat het kopiëren van een cartridge te omslachtig is. Nu zijn die ROMs tegenwoordig ook in een file om te zetten en op een HDD te plaatsen, maar al bij al is dat voor de meesten toch net te omslachtig. Cartridges zijn alleen veel duurder om te maken, dus wordt er per exemplaar minder winst gemaakt.

Als tussenoplossing zou zoiets als DVD-ram nog kunnen, daar zat een tray omheen wat voor een minimale fysieke bescherming zorgt, maar die zijn nu weer veel makkelijker te kopiëren, vooral door piraten en zo'n tray kost ook weer extra.

Als er hier ooit nog een game-PC komt, dan zal die - vanwege drm- in een server-kast moeten zitten met evenveel DVD-drives als er games op gespeeld kunnen worden. De DVD's (of Blue-Rays) zullen dus niet gewisseld kunnen worden. Als zede game op een ander PC/laptop/... willen spelen dan zal dat moeten via RDP of zoiets.
Ik vermoed dat je nog niet bekend bent met het fenomeen "NoCD of NoDVD patch"?
Uitermate handig ook met originele spellen die je op PC installeert en vervolgens in de kast wil zetten omdat je dus inderdaad niet iedere keer door je verzameling heen wil spitten om de juiste game disc te zoeken als je wil spelen...
Volgens mij kun je alleen games die je zelf hebt aangeschaft overzetten op de externe usb HD,dus het is meer voor t gemak van mensen die een dergelijk console hebben aangeschaft en niet continue met een schijfje in de weer willen.
Je kan toch gewoon een game van iemand anders lenen en die naar je USB schijf dumpen?
wellicht zorgt dee hack ook voor nog meer twijfel bij publishers waardoor er nog minder games uitkomen op deze console... deze ahck is te snel gekomen en dat kan best eens een probleem worden...
Goed dat je het door de positieve roze bril bekijkt maar op de Console zelf word (ben ik bang) amper winst gemaakt. Het zijn toch meer de goede games waar ze het meeste op verdienen.

Wat mij vanuit Nintendo gezien slim lijkt is om een aanbod aan Hackgroep WiiKey om de hack niet op het interwebz te openbaren en ze daarvoor een bepaald geldbedrag aanbieden.

Of vragen of ze deel willen nemen aan het developers team dat die autorisatiezooi programmeerd. :X
I call bullshit! Geen echtr hardcore games uitbrengen en niet kunnen meten met next gen spul is geen reden om een console te hacken. Er zouden tal van redenen kunnen zijn maar bovenstaande slaat nergens op.
@stewie
Nintendo brengt al twee generaties op rij een echt nieuwe console uit. De Wii was iets echt nieuws doordat het motion control naar de massa bracht. De WiiU probeert nu hetzelfde met de tablet-controller, al is het te vroeg om daar nu al conclusies uit te trekken.
De concurrentie is wat mij betreft meer van hetzelfde. Tuurlijk, het ziet er mooier uit, meer polygoontjes, hogere resolutie, 7.1 kanaals geluid, maar echt vernieuwend is het allemaal niet. De gameplay staat al jaren vrijwel stil.

En wat de mini-games en ports betreft, ik zie nu al enkele games in de schappen staan die niets met ports of mini-games te maken hebben. Zombi-U bijvoorbeeld is volledig voor de WiiU opgebouwd en is echt geen kiddy game. Je kunt debatteren of Monster Hunter 3 Ultimate een port is of niet (wat mij betreft meer een remake) maar het is zonder meer géén cookie-cutter game zoals Call of Duty 37 of FIFA 2097. En dan moeten de echte verkooptoppers nog komen...
Er is totaal niets mis met gekopieerde spellen. Zolang je het maar ergens een aankoop bewijs hebt.

Aan mijn WII hangt nu ook een USB disk, veel gemakkelijker voor de kids. Niet meer CD er in CD er uit, waardoor ze kapot gaan.
Misschien wat offtopic, maar leuk om te lezen:

What happens when pirates play a game development simulator and then go bankrupt because of piracy? http://www.greenheartgame...nkrupt-because-of-piracy/
denk dat dat in zekere zin extreem geld voor start ups, voor AAA games kan het zelfs nog extra geld opleveren door het marketing aspect...

however:
meestal geniet je ook meer van spellen als je ze gekocht hebt.. (of ze vallen harder tegen natuurlijk)
@biglia : Die post stond een tijdje terug al op Gamespot. Ondanks dat deze game als parodie bedoeld is krijg je wel compleet misleidende propaganda voorgeschoteld. De developer had bij wijze van ludieke actie een aangepaste versie van het spel op een torrentsite geupload alwaar het onmogelijk is om het spel uit te spelen doordat de piracyfactor in de "simulatie" dit onmogelijk maakt. De kosten worden op een begeven moment niet meer terug verdiend waardoor je "game over" raakt.

Met deze game worden de effecten van piraterij schromelijk overdreven. Alles wat mis gaat is automatisch de schuld van hackers en piraten. Complete onzin natuurlijk. Piraterij heeft wel een bepaald effect op de verkopen van spellen maar bij verre niet zo extreem als ons wordt wijsgemaakt door gamestudio's.
Voor een kleine startup met maar 1 product kan piraterij zeker wel de nagel aan de doodskist zijn, verkijk je daar niet op.
Met verkoop van het spel moet de investering terugverdient worden. Als je al heel snel gekraakt word en nog geen kwart van je spelers hebben betaald, word dat erg lastig.
@benji83 : Dat klopt inderdaad, echter is piraterij geen nieuw concept. Dat bestond in zekere zin al bij de eerste mensen die op deze planeet rondliepen. Goed, het heeft door de tijd wel een andere invulling gekregen maar het basisprincipe blijft hetzelfde.

Als jij een spel wilt gaan maken weet je dat piraterij een factor is waar je rekening mee moet houden. Je investering verandert in een bedrijfsrisico. Dat kan twee richtingen opgaan. Het is de truc een manier te bedenken waardoor het spel aantrekkelijk is om te kopen (veel bang-for-buck). Piraterij zal dan nog steeds een rol gaan spelen maar in mindere zin.

Grote gamestudio's houden (net als de rest van de entertainmentindustrie) vast aan een verouderd verdienmodel; je geeft mensen steeds minder terwijl de de prijs kunstmatig hoog houdt. Je rechtvaardigt dit vervolgens door te beweren dat de ontwikkelkosten exponentieel zijn gestegen, verzwijgt dat er intern een hoop andere problemen zijn waar geld verloren gaat en geeft piraten vervolgens de schuld van alle onrecht in de wereld. Je kunt er gif op innemen dat die zeepbel vroeg of laat een keer gaat barsten.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 2 mei 2013 16:34]

Als je het hele artikel leest, zie je ook dat ze statistieken hebben geplaatst door te tracken welke spelers de cracked of de gekochte versie koopt. Slehct krap 7% van de spelers hadden de game gekocht, en dat is aan de hand van informatie die ze binnen hebben gekregen (de meeste piraten firewallen zo'n game vaak, dus aantal piraten is juist hoger).

De grote games-boeren zoals EA en Ubisoft, als die zeuren over piraterij dan is het zeker weten schromelijk overdreven. Dat soort titels krijgen juist meer bekendheid dankzij piraterij en hebben altijd wel een userbase.

Indie developers daarintegen, komen gewoon niet van de grond af, omdat hun allereerste productie al onmogelijk winstgevend wordt. Echt, lees het hele verhaal, is best interessant
Daar zijn wel wat dingen op af te dingen:

1. het betreffende spel is een rip off van een andere game
2.piracy zal maar marginaal effect hebben op de omzet dus niet echt een realistische sim
@blouweKip : Om je een idee te geven hoe "slecht" het met de entertainmentindustrie gaat; "The Dark Knight Rises" werd tenminste 8,230,000 illegaal gedownload en toch werd er aan deze film $1,081,041,287 verdiend (dus bijna 1,1 MILJARD dollar).

Och, wat hebben ze het toch slecht. Meer hierover alhier (stukje naar onder scrollen) : http://geektyrant.com/new...irated-films-of-2012.html

Het zou me niet verbazen als er in de game-industrie vergelijkbare getallen bestaan. Zowel gamestudio's als filmstudio's krijgen te maken met stijgende kosten, massa's personeel en piraterij. Toch gaat het met de filmindustrie uitstekend en beweert de game-industrie dat het slecht gaat. Volgens mijn logica moeten er dan toch meerdere redenen ten gronde liggen aan de slechte verkopen van spellen.

Ik blijf erbij dat spellen in verhouding veel te duur zijn voor wat je er voor terug krijgt.
volgens alle nieuws berichten omtrent game studio's gaat het toch wel behoorlijk slecht met game industrie. THQ wat plat gegaan is, veel kleine studio's worden op gedoekt om de games met een kleiner aantal developers te maken.
Nintendo is zich ervan bewust dat de Wii U al gekraakt is, en het schijnt dat een FW update de hack zal kunnen teniet doen.

BRON

Maarja, als je de boel loopt te illegaliseren, zal je de Wii U waarschijnlijk ook niet online hebben. En FW updates zullen ook wel gepurged worden vanuit de ISO... Meh...
En dus na de volgende FW update een groot gedeelte van de functionaliteit van de Wii U missen.
@Nitramuse : Kwestie van de update niet installeren, lijkt me. Je kunt natuurlijk op je klompen aanvoelen dat er binnen de kortste keren weer een nieuwe hack beschikbaar komt. Zodra het spreekwoordelijke schaap over de dam is, is er geen houden meer aan. Het enige dat Nintendo kan doen is de schade beperken. Er is nu eenmaal een hele grote groep mensen die de huidige spellen simpelweg veel te duur vindt.

Er wordt door studio's veel geklaagd dat de productiekosten steeds hoger worden omdat consumenten verlangen dat spellen kwalitatief beter worden en moeten daardoor noodgedwongen content uit het spel weglaten om dit vervolgens nogmaals als DLC te verkopen.

Om heel eerlijk te zijn merk ik enkel dat je steeds minder spel krijgt voor die ¤ 60 die je investeert en dat je steeds meer content bij moet kopen. Ik kan niet zeggen dat de kwaliteit er zo veel beter op is geworden de laatste jaren.

Naar mijn mening is die hele gamebusiness doorgestoken kaart en worden onschuldige gamers als melkkoe gebruikt om de topsalarissen van CEO's en andere hoge piefen veilig te stellen terwijl de ontwikkelaars zich tegen een relatief belabberd salaris kapot moeten werken om deadlines te halen, zeker als het "crunchweek" is.
Ja, je hebt gelijk en dat bedoel ik ook in de laatste zin, maar misschien niet zo duidelijk :P

En ik denk niet dat het een doorgestoken kaart is, het begint steeds meer op de muziek industrie te lijken. Ze blijven hangen bij een businessmodel wat niet meer van deze tijd is, een game voor de volle mep kopen stamt eenmaal uit de jaren '80 (daar is de boom begonnen).
In 33 jaar is er veel gebeurd, developer teams van 2 zijn nu teams van 100'en, en daarbij komen nog eens de money-grabbing uitgevers bij. Kosten zijn gigantisch gestegen, maar het basis model blijft staan.
Dus om geld naar binnen te halen moeten ze óf het model aanpassen en dan ook echt rigoreus, óf lekker veel on-disc DLC verkopen. En dat laatste is een stuk makkelijker.
@Nitramuse : Totdat de mensen het zat zijn en hun console gaan hacken om zo illegaal gedownloade titels te kunnen spelen. Je kunt het natuurlijk ook te bont maken als ontwikkelaar. Daarmee praat ik piraterij niet goed, maar ik begrijp wel dat dit een logisch gevolg is van de manier waarop consumenten worden kaalgeplukt.

Er zijn dan mensen die beargumenteren dat je er voor kunt kiezen om het spel niet te kopen, maar dat zet natuurlijk geen zoden aan de tijd aangezien al die uitgevers de volle mep vragen. Het lijkt er zelfs op dat ze met elkaar prijsafspraken hebben gemaakt om de prijzen kunstmatig hoog te houden. Alle AAA-titels worden voor exact dezelfde prijs verkocht, ongeacht uit welke studio het komt. Dit, terwijl lang niet iedere studio dezelfde investeringen en kosten heeft.

Maar goed, het is maar wat de gek er voor betaald. Ik wacht in de regel een half jaar tot 9 maanden voordat ik een nieuw spel koop. Daar bespaar je geld mee en de kans is bovendien groot dat het spel beter speelbaar is geworden door extra content en patches.
Het zou spijtig zijn als dit de 'dreamcast' van Nintendo wordt...
De Wii was ook heel snel gehacked, en die werd uiteindelijk een groot commercieel succes. Dus dat denk ik niet.
Maar ondanks dat ze veel units verkocht hebben, had de Wii het probleem dat er zeer weinig content was waar mensen de portomenee voor trokken.

Party games zijn leuk en aardig hoor, maar uiteindelijk heeft de Wii maar weinig top titels gekend en die zijn daarnaast nooit in prijs gedaald, altijd ¤40-50...

Games kosten dat niet meer tegenwoordig. Je koopt AAA titels de week nadat ze uitkomen voor ¤25-35 in online key winkels. Zelfs als je online rondkijkt voor de fysieke schijf kan je ze voor ¤40 krijgen en dan heb ik het nog steeds over max 1 maand oude spellen!

Gezien hoe de Wii op alle vlakken achterliep op de concurrentie en ze de hoofdprijs voor goede content bleven vragen, hebben veel mensen matige titels gekocht voor het ding, waardoor hun mening over de Wii niet echt positief beinvloed werd.

Logisch dat de klant niet massaal op de WiiU inkoopt, daarnaast, is het eigenlijk wel een verbetering? Kwa gameplay vind ik persoonlijk van niet, wtf moet je toch met die tablet van 1KG bijvoorbeeld.

Ze zullen echt met beter moeten komen om het consumenten vertrouwen terug te winnen.
" ... de hoofdprijs voor goede content bleven vragen"

Inderdaad, voor goede content mag je geld blijven vragen. Dat spellen soms na 1 maand al in de budgetbak liggen betekend over het algemeen slechte content. ;)
Maar ondanks dat ze veel units verkocht hebben, had de Wii het probleem dat er zeer weinig content was waar mensen de portomenee voor trokken.
Het aantal verkochte games per console (de attach rate) was voor de Wii vergelijkbaar met de XBox 360 en PS3. Op dit moment is het voor de Wii rond de 8.5, voor de playstation 3 rond de 9 en voor de XBox 360 rond de 10. Een en ander kan je zelf narekenen uit de cijfers van vgchartz.com, in de rechter kolom staan de wereldwijde verkoopcijfers van consoles en games.

Aangezien Nintendo de prijs van de games lang hoog houdt is er dus een goede kans dat ze per console meer aan games hebben verdiend dan de concurrentie.
@usefulidiot.198 Ik denk het niet. Nintendo heeft een aantal grove inschattingsfouten gemaakt, ja. Maar ze zullen zich wel redeemen door middel van een prijsverlaging (de eerste zijn al gespot in de UK, naar 150 en 200 pond) én wat meer media-aandacht.

Elke Wii gebruiker krijgt een berichtje met hoe fantastisch de nieuwe Wii U wel niet is. Dus ze hebben het echt wel door en zijn er achter de schermen ook echt wel mee bezig.

Daarnaast heeft Nintendo nog wel een paar euro op de rekening staan, dus ze kunnen echt wel vooruit.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Nitramuse op 2 mei 2013 16:34]

@usefulidiot.198 : Velen van jullie willen het waarschijnlijk niet horen, maar ik ben der mening dat Nintendo zich gewoon weer bezig moet gaan houden met handheld spelcomputers en games. Daar verdienen ze nog het meeste mee. Ze proberen te concurreren met de PS3 en XBox360 die ondertussen zo'n 7 jaar oud zijn en binnenkort worden opgevolgd door de next-gen versies van deze consoles.

Een nieuwe Playstation 3 kost (incl. verzenden) ¤ 194,95. Een nieuwe XBox360 kost ¤ 162,73. Beide apparaten bieden, behalve een beduidend lagere prijs en vergelijkbare prestaties, een veel uitgebreider aanbod aan games, accessoires en online diensten als de Wii-U, die in de goedkoopste variant ¤ 269 kost.

Ik snap ook wel dat de Wii-U duurder is vanwege de touchscreen controller, maar je zit dan nog steeds te kijken met een beperkt aanbod aan titels. Het nut van deze controller laat ik maar even in het midden. Concurrerende consoles bieden simpelweg meer waar voor je geld, ook al zijn ze al zo oud. Nintendo zou gewoon de eer aan zichzelf moeten houden en dat maken waarmee ze goed in zijn; draagbare spelcomputers.
Ik weet dat er echte Nintendo fans zijn die altijd Nintendo zullen kopen, maar buiten dat is mobiel gamen denk ik een erg gevaarlijke markt. Smartphones en tablets zijn steeds krachtiger en beiden een goed genoeg game ervaring voor de massa, bovendien ligt het prijsniveau van games daar erg laag.

Ik weet het, een echte hardware controller is een betere ervaring maar ook weer niet schokkend beter, niet voor de massa.
@titan fox. Inderdaad, wij hebben toen de wii gehackt was een wii gekocht omdat je dan een usb hd er aan kon hangen. Hiermee verdienen ze toch, ik heb toch een , 4 wiimotes en een hd gekocht.
Had dit niet mogelijk geweest, dan had ik die hele wii nooit gekocht omdat ik het gewoon zonde van m'n geld vond om ook maar één spelletje te kopen...
Niet om het goed te praten of zo, maar we gamen haast nooit.
Voor mij geld dus ook, zodra dat ding gehacked is schaf ik er misschien wel eens aan. Al is het alleen maar omdat linux of wiimc er op kan draaien :)
Is het probleem niet vooral dat ze vooral verdienen op de games en amper op de console zelf?
Daar heb je een punt. zie de commercie steeds meer het truukje van de printerfabrikanten na-apen; die verdienen nml. ook geen drol met hun hardware; de printer. Nee, de winst zit hem in de "coke" van de printer, oftewel inkt. Inkt is verschikkelijk duur als je het omrekent naar liter en ik heb grote twijfels (zacht uitgedrukt) of het maken van inkt nou werkelijk zo'n kostbaar zaakje is. Krijg het gevoel dat de fabrikanten het maar al te graag interessanter en ingewikkelder doen voorkomen.

En waar zijn dan die fabrikanten, die het met veel goedkopere inkt doen? Misschien zijn ze dan wat minder qua kwaliteit, maar voor vele kostbewuste klanten die niet perse de uiterste kwaliteit nodig hebben zou het een groot gat in de markt zijn.

Nee, ipv. van die budget line fabrikanten zie je overal re-fill shops en is er een bloeiende, internationale handel in tweedehands cartridges. Waarom? Omdat de officieele hardware-printer fabrikanten er niet aan willen; die hebben hun gouden ei.

En dan dit: http://www.tomsguide.com/...ina-Piracy,news-4289.html
Ah. MS verkoopt zijn produkten niet voor een scherpe prijs, maar bepalen hun prijs vooral op wat de "gek" (=burger) ervoor betalen kan/wil. Is dat symoniem voor een gezond, goed werkende kapitalistische markt? Sorry, maar dan neem ik er afstand van. Hoezo concurrentie, als er amper concurrentie is en/of die concurrent net zo vrolijk hetzelfde spelletje speelt.

Zou haast denken dat dit gedachtengoed erachter zit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijmetselarij
Misschien ook als je o.a. beseft, dat alle zittende presidenten van de USA of iig een heel groot deel ervan, allemaal lid zijn/zijn geweest van zo'n luguber, mistig clubje; zogenaamd onschuldig; niemand die het weet.

Zoals ik ook bij TNT pakket heb gemerkt: ze willen liever geen grote subcontracter met veel chauffeurs, die kunnen te mondig en machtig worden. Neem liever hebben ze allemaal losse zzzp's in "huurdienst", die kunnen ze veel makkelijker de duimschroeven aandraaien.

Veel mensen zien de vakbond niet zitten, de macht van bonden neemt daardoor af en werkgevers zien dat ook en haken er sluw op in. Zoals ik een woeste "baas" (aka subcontracte/exmedewerker tnt btw) bijn zag ontploffen toen ik een fnv button opgespeld had. Jaja, terug naar voor de oorlog, denk ik dan. Mensen, bonden werken alleen goed als er een grote schare achterzit; de macht van het getal!

[Reactie gewijzigd door Madrox op 3 mei 2013 04:53]

ben ik het wel mee eens. De enige reden voor mij om de Wii U te kopen zijn de kwalitatieve mario games. Maar ga geen 300 euro + 3x 60 euro neertellen voor 3 mariogames. 480 voor wat spelletjes is gewoon teveel van het goede.
Als je die hex cijfers veranderd naar ascii krijg je dit: WUP-PARP-00-101EUR-2??????????????????????????????????????????

Het zegt mij niks maar het lijkt wel een betekenis te hebben.
De string bevat: WUP-P-ARPP-00-101EUR-2 ... Dit lijkt in mijn ogen op codes die je vroeger terug vond op cartridges, maar ook in de headers van ROMs.

Bij de NDS werd bij flascards vaker gebruik gemaakt van de bootcode van een spel om de kaart werkend te krijgen en het flashcard menu te booten. Ik krijg ergens een vaag vermoeden dat het principe wat ze hier toegepast hebben daar niet veel van afwijkt en dat we het hier dan ook hebben over het emuleren van bootcode van een officieel spel om de DVD drive te laten 'denken' dat het om een echt spel gaat.

Maar goed, ik ben geen hacker, op dat gebied gewoon een leek met wat 'gebruikskennins' :)

Edit: Typo ROMSs -> ROMs

[Reactie gewijzigd door detheavn op 3 mei 2013 09:44]

Voor wie denkt dat hiermee de Wii U ten onder gaat aan piraterij moet ik zeggen dat dit waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Het gaat hier om een Optical Drive Emulator waarbij een modchip gebruikt word om de disk drive te emuleren via usb. Dit is een techniek die wel vaker is toegepast op de wii en de ps3. Hierbij is het nog steeds een vereiste dat de Wii U open gemaakt wordt om de chip te plaatsen en dit is nu net iets waar heel veel mensen huiverig voor zijn. Dit soort hacks hebben dan ook in het verleden nouwelijks impact gehad op de verkoop van consoles.

Homebrew kan in eerste instantie hier niet zo snel mee op gang komen, hoewel het mogelijk is om ook homebrew te laten draaien over een geëmuleerde diskdrive is dit over het algemeen niet zo makkelijk als het laten werken over een softmod. Persoonlijk ben ik best benieuwd wat hier uit rolt maar ik verwacht niet dat het veel oplevert buiten een klein beetje piraterij.
Het probleem met de mannen achter de wii-key is dat ze het allemaal doen voor hun eigen modchips om zo lekker een hoop van die chips te kunnen verkopen. Het is dus puur commercieel allemaal.

Dan weet ik even niet of het kopieeren van games meer schade toebrengt of het maken van een modchip waardoor je gekopieerde spellen kunt spelen meer schade toebrengt.

[sarcasme]
Maar gelukkig zijn er maar 3 games op de wii-u en is het dus helemaal niet interessant om hem om te bouwen :)
[/sarcasme]

[Reactie gewijzigd door GranCanaria op 2 mei 2013 17:35]

Dit is lullig voor Nintendo, ik bedoel waarom nou weer een hack uitbrengen laat
Nintendo in zijn waarde zij zijn een van de grootste grondleggers van Games.
Als die gasten een hack krijgen moeten ze weer geld gaan steken in een FW Updates
en blijft er minder geld voor AAA Games.
Als men geen geld heeft voor Games koop dan geen WiiU of een bepaalde type console.

Nintendo I Support U! :/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013