Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties, 12.675 views •
Submitter: Jens VD

Facebook groeide in het afgelopen kwartaal in Europa met 10 miljoen dagelijks actieve gebruikers, de grootste groei in twee jaar tijd. Ook in andere continenten groeide de social-networkingsite. Vooral het aantal gebruikers dat de site alleen mobiel gebruikt nam sterk toe.

Het aantal gebruikers wereldwijd dat dagelijks Facebook bezoekt, steeg van 526 miljoen in het eerste kwartaal van 2012 naar 665 miljoen in het afgelopen kwartaal. Ten opzichte van het afgelopen kwartaal steeg het aantal dagelijkse gebruikers met 47 miljoen. Berichten dat het gebruik in de VS en Europa terugloopt, spreekt Facebook met zijn statistieken tegen.

In Europa was zelfs de grootste groei in twee jaar zichtbaar: het dagelijks aantal bezoekers in Europa steeg van 169 miljoen in het laatste kwartaal van 2012 naar 179 miljoen in het afgelopen kwartaal. Het aantal maandelijks actieve Europese gebruikers nam met 8 miljoen toe tot 269 miljoen. Ook in de VS, Azië en vooral de, door Facebook niet nader aangeduide 'andere delen van de wereld', nam het dagelijkse en maandelijkse gebruik toe.

Opnieuw steeg mobiel gebruik van de social-networkingsite sterk. Het aantal gebruikers dat maandelijks op de site actief is, steeg naar 751 miljoen, waar dat vorig kwartaal nog 680 miljoen en een jaar geleden nog 488 miljoen was. Het aantal gebruikers dat Facebook uitsluitend mobiel gebruikt steeg ten opzichte van vorig kwartaal met 32 miljoen naar 189 miljoen.

Facebook slaagt er als een van de weinige grote sites in om geld te verdienen aan de omschakeling naar mobiel. Inmiddels komt 30 procent van Facebooks omzet uit mobiel. "We hebben veel progressie geboekt in de eerste paar maanden van het jaar", zei Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook. De winst van de site kwam uit op 219 miljoen dollar. Wel kampt de dienst met sterk stijgende infrastructuur- en personeelskosten.

Facebook Q1 2013 Facebook Q1 2013 Facebook Q1 2013

Reacties (31)

Toch wel mooi dat facebook met hele andere cijfers komt dan het laatste nieuwsartikel. Vraag me toch af of ze de cijfers niet mooier maken dan ze zijn...

Maargoed, beurs genoteerd, altijd het mooiste uit de cijfers halen :) Alleen raar dat beide berichten gaan over het aantal ingelogde gebruikers, waarbij dit onderzoek een flinke steiging ziet, tegenover een forse daling van het bericht hieronder.

nieuws: Onderzoekers: Facebook verliest bezoekers in VS en Europa

@ GeKo: My feelings exactly, stond nog vers in mijn geheugen.

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 2 mei 2013 09:01]

precies mijn eerste gedachte!

Al met al zijn er m.i. toch steeds meer tekenen dat facebook zijn marktpositie geen jaren meer zal kunnen handhaven. Als ik aandelen FB zou hebben, zou ik ze toch echt op korte termijn verkopen.
Als ik aandelen zou hebben zou ik nooit dergelijke bedrijven kopen zolang ze zwaar overschat worden.
Google begint eindelijk een bedrijf van waarde te worden. Maar bedrijven als Facebook die meer "waard" zijn dan een 100 jaar oude multinational als KLM/Air france. Nee als iemand die inschatting maakt dan slaat hij/zij de plank compleet mis.
Als ik aandelen zou hebben zou ik nooit dergelijke bedrijven kopen zolang ze zwaar overschat worden.
Ach, zolang de koers stijgt maakt het toch niet uit wat het onderliggende bedrijf waard is? Zo werkt het systeem (helaas) nou eenmaal.
Mee eens. Google aandelen gaan weg tegen een 10-15x verwachte EPS over 2013. Facebook daarentegen schommelt tussen de 40-100x verwachte EPS. Dat investeerders het risico durven te nemen verbaast mij ook. Wellicht dat ze allemaal snel verkopen, maar om nou Facebook aandelen aan te schaffen met een lange termijn strategie..

[Reactie gewijzigd door densoN op 2 mei 2013 12:56]

Het blijft een terugkerend thema, maar als Facebook met deze cijfers de data van de onderzoekers tegenspreekt dan is de meest voor de hand liggende verklaring dat de onderzoekers fout zaten met hun schatting, of op z'n minst met hun verklaring...
"While smartphone minutes have doubled in a year to 69 a month, that growth is not guaranteed to compensate for dwindling desktop usage."
Als deze zin in het artikel van de Guardian over dit verlies klopt, dan lijkt het erop dat de daling op de desktop plaatsvond, maar dat deze in tegenstelling tot de verwachting wel ruimschoots werd gecompenseerd op mobiel.
Spreekt dit bericht een eerder bericht op Tweakers niet tegen?

http://tweakers.net/nieuw...kers-in-vs-en-europa.html

Of is lezen een kunst?
Subtiel verschil: Het artikel van 29 april gaat over een onderzoek van een extern buro, en schrijft dat het bezoekersaantal terugloopt in een aantal Europese landen, met name wordt het Verenigd Koninkrijk genoemd.

Dit artikel gaat over een rapportage van Facebook zelf, die beweert dat het aantal gebruikers in heel Europa toeneemt. Het zou dus best zo kunnen zijn dat het aantal actieve gebruikers in o.a. het VK weliswaar afneemt, maar dat de rest van Europa dat ruimschoots compenseert.

Een ander dingetje wat mij opvalt in het artikel van de 29e is dit zinnetje:
De gebruikers die niet meer op Facebook komen, verruilen de dienst voor alternatieven als Instagram, dat door Facebook is overgenomen, ...
Ik durf te wedden dat Facebook die gebruikers gewoon meetelt.

De vraag is verder een beetje wat Facebook ziet als een actieve gebruiker: iemand die z'n Facebook account bezoekt (dit is duidelijk wat The Guardian/SocialBakers onderzocht heeft), mensen die andere websites hebben bezocht die eigendom zijn van Facebook (bijv. Instagram), en/of mensen die hun Facebook account hebben gebruikt om in te loggen op externe websites (bijv. Spotify)?
Lies, damned lies and statistics. Zo is het geen geheim dat mensen dubbele accounts hebben, is het geen geheim dat er bedrijven bestaan met duizenden accounts waar je likes kunt aanschaffen, de verkoop van smartphones zal ook bijdragen aan het aantal gebruikers.

De waardering van het bedrijf is natte vingerwerk en ondanks winst is het maar de vraag of het model lang houdbaar is. Waar ze voor moeten vrezen is dat iedereen Facebook massaal de rug toekeert.
Het kan best zijn dat er meer gebruikers bijkomen maar ik merk in mijn omgeving dat iedereen afhaakt maar gewoon zijn profiel laat bestaan om nog af en toe mee te lezen.
Niet zo gek natuurlijk sinds de laatste update waar je alleen nog maar reclame meuk ziet en berichten van vrienden niet meer doorkomen.
Mensen die af en toe lezen, horen absoluut ook bij de cijfers van de actieve gebruikers. Die zijn alles behalve afgehaakt want Facebook wekt nog steeds hun nieuwsgierigheid.
Inderdaad, ikzelf ben zo iemand die bijna nooit iets post op facebook, maar wel af en toe kijkt waar familie/vrienden mee bezig zijn. Ik zie op die momenten dan ook nog steeds reclamel, wat voor FB het belangrijkste is.
maar gewoon zijn profiel laat bestaan om nog af en toe mee te lezen.
Ik snap niet dat mensen zoveel meer doen dan dit. Ik kan me best voorstellen dat je af en toe een fotootje of berichtje plaatst, maar de diarree die sommige mensen de social media insturen gaat gewoon nergens over, nog even los ervan dat de gemiddelde (werkende) persoon daar geen tijd voor heeft of zou moeten hebben.

Dus dat er mensen zijn die af en toe facebook gebruiken vind ik dat 'normaler' klinken en heb ik niet het idee dat ze afhaken. Tenzij ze hun ziekelijk poepprobleem ergens anders voort zetten, maar afgezien van bijvoorbeeld LinkedIn of Google+ die hun eigen 'niche' proberen te creëren, zie ik nu niet echt veel sociale media opkomen en richting een wereldschaal gaan.
Wie zegt dat men opzoek is naar nieuwe FB, denk dat er toch best veel mensen zijn zoals ik die op de hele social media is afgeknapt, voegt totaal niks toe al denken sommige dat wel uiteraard. Heb wel beter bestedingen voor mijn tijd. Maar zullen er ook zijn niet zonder social media niks meer hebben aan hun smartphone, dat soort simpele mensen heb je ook, die doen niks anders met hun pc of smartphone dan uren staren en posten op de FB pagina.

Maar als ik zo om me heen kijk in de kroeg en andere plekken zie ik minder mensen die steeds om de zoveel minuten op hun mobile kijken. Zag er ook niet uit, zelfs volwassen mensen die als tieners met mobieltjes bezig waren. :D
Komen ze nu met dit bericht naar aanleiding van het vorige bericht in de media, waarin werd gezegd dat het aantal gebruikers in Europa en de VS afneemt?
nieuws: Onderzoekers: Facebook verliest bezoekers in VS en Europa

Dus of dit onderzoek klopt niet helemaal, of de deelconclusies rammelen, of in individuele landen krimt het aantal bezoekers maar wordt ruim gecompenseerd door andere EU landen (uit het vorige onderzoek weggelaten?). In ieder geval gaat dit bericht van het positieve uit en het vorige van het negatieve..

Uit het onderzoekers artikel:
Facebook verliest miljoenen bezoekers, zowel in zijn thuisland als in verschillende Europese landen.
Uit dit artikel:
In Europa was zelfs de grootste groei in twee jaar zichtbaar: het dagelijks aantal bezoekers in Europa steeg van 169 miljoen in het laatste kwartaal van 2012 naar 179 miljoen in het afgelopen kwartaal. Het aantal maandelijks actieve Europese gebruikers nam met 8 miljoen toe tot 269 miljoen.
Wellicht dat het totale gebruikersbestand gestegen is.. Maar in individuele landen gestagneerd is?

Jammer overigens dat ze niets zeggen over de tijd die gebruikers gemiddeld spenderen:
Ook de doorgebrachte tijd neemt af: in december brachten gebruikers gemiddeld nog 121 minuten door op Facebook, tegen 115 minuten in februari, aldus The Guardian.
Fb ontkracht het vorige bericht in de pers in ieder geval zelf met een algemene tekst:
Berichten dat het gebruik in de VS en Europa terugloopt, spreekt Facebook met zijn statistieken tegen.
Edit: Ben niet de enige die hier direct aan denkt zo op de vroege morgen.. :P

[Reactie gewijzigd door Hoowgii op 2 mei 2013 08:15]

Het kan best zijn dat er meer gebruikers bijkomen maar ik merk in mijn omgeving dat iedereen afhaakt maar gewoon zijn profiel laat bestaan om nog af en toe mee te lezen.
De cijfers van Facebook gaan over de Daily Active Users, er zijn dus meer mensen die dagelijks actief zijn. Ben toch ook wel benieuwd naar de verschillen tussen beide onderzoeken, de uitkomsten liggen extreem ver uit elkaar. :?
Het lijkt erop dat iedereen wel zin heeft in een teloorgang van Facebook. Niet bijzonder hier, maar ook andere (buitenlandse) websites. Nieuwsberichten met slechte cijfers worden positief onthaald, en positieve cijfers worden kritisch bekeken. Blijkbaar is het iets menselijk om succesvolle personen/bedrijven graag te zien falen, en massaal voor een underdog te kiezen.
Wordt zeker en vast vervolgd.
Ik denk dat dat ook te maken heeft met hoe FB met haar gebruikers en hun gegevens omgaat. En dat het steeds meer een groot reclamebord wordt.
Ik denk niet dat het overgrote deel van de gebruikers dat weet of, zich daar druk om maken.

Aan de andere kant zie ik mensen ook niet massaal migreren naar Google+ om een voorbeeld te noemen. Helaas zie ik wel steeds meer mensen Twitter gebruiken alsof het Whatsapp is.

Zelf gebruik ik Facebook eigenlijk alleen nog maar voor chatten en af en toe een beetje bijlezen van wat mensen doen die ik helaas niet veel kan spreken.
Ik hoop zelf ook dat Facebook minder populair wordt en we naar
een onafhankelijker platform migreren zoals Diaspora of Movim.


@Bananenplant
Dat is inderdaad één van de obstakels die overbrugt moeten worden,
het zal niet zo simpel zijn dan 'Als één schaap over de dam is...'
Een ander groot obstakel is dat je profiel niet overdraagbaar
is en je alles 'kwijt' bent zodra je overstapt.

Het begint meestal met een klein groepje early adopters die
het momentum op gang brengen en een tipping point bereiken.
Dit kan tegerd traag gaan of verassend snel door bijvoorbeeld
een 'privacy' probleem dat aanslaat bij de massa of nieuwe
software die je profiel scant en gemakkelijk over laat zetten op
een ander platform. Het is praktisch onmogelijk te voorspellen.

[Reactie gewijzigd door Mative op 2 mei 2013 11:03]

Hoe cool het ook klinkt, ik denk dat er behalve de geeks uit m'n kennisenkring geen hond naar zo'n open source social network gaat. Als er een ding is dat Facebook goed gedaan heeft is dat een merk neerzetten dat iedereen kent waardoor ook iedereen erop te vinden is waardoor het merk ook levert wat het zegt te zijn. Dat zie ik met zulke alternatieven nog niet gebeuren.

Het probleem met Facebook is volgens mij vooral dat het nieuwe er nu wel af is en dat tante Sjaan comments begint te posten bij de partyfoto's van haar neefjes en nichtjes. Wat helemaal niet hoeft als de neefjes en nichtjes de privacysettings goed zouden regelen :P .
Tenzij ik mij mislees kan je deze gang van zaken gemakkelijk toeschrijven aan telefoon/tabletgebruik, mensen die voorheen niet zo "invested" waren in facebook, en misschien wel een profiel hadden maar dat eigenlijk niet gebruikten, hebben ondertussen misschien een smartphone/tablet waardoor hun FB toegankelijker wordt.
Leuk dat die stijging zo hoog is als het echt zo is, maar ik geloof dat het vorige artikel toch wat reeler is, ik denk dat Facebook wel weer z'n tijd heeft gehad, nu is het nog wel populair met de mobiele interface, maar de groei zal niet aanhouden.
Nee beursgenoteerde bedrijven mogen niet liegen. Dus of je de info nou leuk vind of niet het klopt als een bus
Mwa, er is geen grotere leugen dan statistieken.

Cijfers zijn polyinterpretabel, ik vergelijk het altijd met de reclame van de staatsloterij.

Nu met een kans van 1 op 2 dat de jackpot valt!!!

heb je dan 50% kans ? op de jackpot als je een lot koopt ? of heb je een kans van 1 op 5.000.000 dat je wat wint en als je wat wint heb je dan 50% kans op de jackpot ? of heb je 50% kans op winst en een kans van 1 op 5.000.000 dat je dan ook de jackpot wint ?

[disclaimer]
Het gaat mij niet om de exacte getallen, maar om de manier van interpreteren
[/disclaimer]
Heb net die facebook troep gedeactiveerd op m'n telefoon, denk over een paar jaar is het een tweede hyves..
Same here.

Ik denk ook dat ze niet verder kunnen pieken dan waar ze op dit moment zijn.
Hier ook. De app heeft enkele verrotte updates gehad en toen was voor mij de koek even op. Mijn 'oude' Desire HD heeft er geen trek meer in en ik mis Facebook steeds minder op persoonlijke vlak.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True