Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieën Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 62, views: 31.918 •

Er is een afbeelding online verschenen van een midrange-toestel van HTC. De telefoon vertoont grote overeenkomsten met HTC's duurste model, de One. Alleen op details wijkt het aluminium ontwerp af.

HTC zou de M4 in de markt willen zetten als kleinere versie van de One, meldt EVLeaks op PhoneArena. De auteur heeft een wisselende reputatie wat geruchten betreft en zat er vooral bij afbeeldingen en specificaties van de Galaxy S4 een aantal keer flink naast. EVLeaks was wel de eerste die specificaties en afbeeldingen van de HTC One publiceerde.

Het ontwerp van de telefoon lijkt veel op dat van de One. Het patroon van de speakergrill is rond afgewerkt, in plaats van rechthoekig. Bovendien zit de flitser boven de camera in plaats van ernaast, zoals bij de One. Daarnaast staat er een Beats-logo achterop, zonder de tekst Beats Audio ernaast. De afmetingen van de telefoon zijn onbekend, maar een vergelijking van de plaatjes wijst erop dat de telefoon rond 125x63mm groot is.

De kleinere One heeft een 4,3"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels, aldus het gerucht. De soc heeft een processor met twee kernen, maar het type en kloksnelheid zijn onbekend. Een eerder gerucht wees op een soc uit de Snapdragon 400-serie van Qualcomm; de processor zou in elk geval 4g-ondersteuning hebben. De kleinere One heeft een werkgeheugen ter grootte van 2GB, maar het opslaggeheugen bedraagt 16GB, de helft van dat van de One. De accu heeft een capaciteit van 1700mAh.

De telefoon zou binnen twee maanden gepresenteerd worden en snel daarna worden uitgebracht. Over prijs en beschikbaarheid in Nederland is nog niets duidelijk.

HTC M4

HTC M4 HTC One persplaatje (voor vergelijking met M4)

Reacties (62)

Ik vraag me altijd af of die midrange toestellen het waard zijn. Heb altijd 1 van de duurste toestellen genomen en merk al snel dat na 1 jaar en heel wat updates het toestel wel flink langzamer word. Hoe zit dat dan bij het nemen van een midrange? Zoek in ieder geval nog steeds iets om mijn GS Note 1 te vervangen.
Ik vervang mijn high-end altijd om de 2-3 jaar. Dit omdat ik dat kleine beetje techniek dat erbij komt in 1 jaar niet waardig genoeg vindt voor 300 euro. Ik heb ook een mid-range en ik moet zeggen dat die redelijk snel is (Xperia Sola). Maar je krijgt waarvoor je betaald: Af en toe een haperingetje. Nouja, hij was toch maar 180 euro.

Ik zou wachten op de volgende nexus telefoons: Altijd verse android updates! Geen gezeur van ''de update is momenteel bij de providers voor nadere bewerking'' o.i.d.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 1 mei 2013 12:50]

Ik ga niet meer voor een midrange, de Sola was mijn eerste Android telefoon en die was te snel vol met software en daardoor werd hij ook te traag*. De officiele upgrade naar ICS kon daar maar deels iets aan veranderen (yep, ik was de gelukkige met een Belgisch toestel van CB).
Daarna heb ik gekozen voor een quadcore toestel met 4,3" scherm en wat is dat een groot verschil qua snelheid zeg.
Wat mij betreft is dit een gemist kans van HTC als er inderdaad maar een dualcore in zit. Op dit moment maakt het wellicht niet veel uit, maar als er steeds meer apps meerdere cores gaan ondersteunen dan ga je je denk ik wel "genaaid" voelen met je midrange toestel.
Ik hoop dat er alsnog een quadcore variant uitkomt, want dat zou makkelijk moeten gaan in een toestel van dit formaat.

edit *Het toestel werd heel erg traag doordat er na een reboot maar 100MB vrij was van de 512MB. Met het intern geheugen van deze HTC hoeft dat het probleem niet te zijn.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 1 mei 2013 21:02]

Ik juich dit alleen maar toe. Uiteindelijk is er een serieus grote markt voor midrange toestellen.
Ik had in den beginnen nog een high end Android (HTC Desire) maar ben nu ook overgestapt naar een mid range (Desire X) omdat ik het uiteindelijk niet meer waard vond om ¤500 uit te gaan geven voor zo'n toestel.
Niet iedereen zit te wachten op een toestel waar je de laatste nieuwe games op kan spelen, maar zoals mij gewoon wat op internet willen zoeken en apps gebruiken zoals Whatsapp, bank specifieke, trein/tram/bus en GPS. Daarvoor heb je heus geen toestel nodig van ¤500.

Dat een toestel traag wordt na verloop van tijd denk ik eerder bewust door de fabrikant gedaan. Als je gebruik gaat maken van een custom rom merk je dat die toestellen perfect de laatste nieuwe versie aankunnen. Echter het lijkt mij eerder een excuus van de fabrikanten om geen updates meer te moeten uitbrengen of mensen over te halen een nieuwe smartphone te kopen.
Ook de standaard apps en extra "diensten" die erop staan maken het toestel veel trager dan het feitelijk is. Mijn Desire kon met mijn verbruik 4 dagen meegaan, met die sense enz erop maar 2.
Snapdragon 400 en 2GB geheugen is niet echt midrange. Het zal eerder neerkomen op high-end prestaties(zeker doordat door de lagere schermresolutie de CPU/GPU minder pixels hoeven te berekenen) in een kleiner jasje.
Is eigenlijk een beetje de opvolger van de One S wat dat betreft.

Zelf vind ik 4.3 inch een mooi maatje voor een telefoon, en met 1280x720 pixels is het scherm op dat formaat meer dan voldoende scherp.
De One S is een prima toestel, afgezien van het formaat (met 4,3" scherm nagenoeg even groot als de Xperia ZL met 5,0" scherm!!) is er zowat niks op aan te merken. Hoop dat deze opvolger iig. een stuk compacter zal zijn, want voor een 4,3" telefoon was de One S behoorlijk aan de grote kant (naar mijn mening). ;)
Precies mijn gedachten, de Snapdragon 400 is prima voor iedere applicatie die momenteel beschikbaar is. Het grote verschil met de 600 is dan ook eigenlijk dat de 600 het op lagere clocks kan afhandelen en zo theoretisch zuiniger zou kunnen omspringen met de accu.

Maar goed, 4.3" 1280x720 mét Snapdragon 400 is een mooi toestel, ik zou best een sneller high end model willen, maar groter dan 4.3" wil ik simpelweg niet. Zeker gezien hoe compact de One is zou dit wel eens een leuk toestel kunnen worden. Maar HTC zal deze ook wel weer de komende maanden voor de hoofdprijs willen slijten.

Ik kijk de kat wel even uit de boom, ik moet zeggen dat ik de Sense van de One niet zo geweldig vind, ik koop dit toestel echt pas als er S-off en perma-root voor is naast een mooie ASOP rom.
De doorsnee consument maakt het niet uit welke versie van Android er op zijn toestel staat hoor.
Verder denk ik dat (gezien de specs) dit toestel wel eens flink goedkoper kan worden dan de 'echte' One. En dat terwijl het design precies eender is, het lijkt dat HTC wat dat betreft Samsung achterna gaat, ik denk dat er veel vraag is naar dit toestel met herkenbaar design voor een scherpe prijs.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 1 mei 2013 13:42]

de samsung galaxy note 2 is wellicht een goede keuze als je de note wil vervangen. Dat het toestel langzaam wordt kan wellicht worden verholpen met een factory reset. tenzij je langzaam bedoelt in de vorm van verouderd of langzamer dan nieuwe modellen.
als ze de s4 plus dualcore met een 1.7 ghz processor en adreno 320 gpu er in douwen lijkt hij me wel leuk concurrent voor de xperia sp
Doet me denken aan wat Sony doet met de SP t.o.v. de Z. Die heeft echter wel een flink grotere accu
Lijkt wel of HTC een busines model van Samsung achterna wil gaan? Veel verschillende modellen uitbregen met weinig variatie? Zou het jammer vinden, maarja wat moet dat moet om in leven te blijven.
Ook Nokia heeft dit gedaan toen iedereen hun design van de Lumia geweldig vond. Niet zo gek dus dat HTC wil vasthouden aan deze body. Overal hoor je mensen die zeggen dat ze een HTC willen omdat de One een mooi design heeft én de body niet van plastic is gemaakt.
HTC maakt al lange tijd Alu bodies en blijkbaar niet altijd goed verkocht. Samsung is van plastic en dat houdt mensen blijkbaar niet tegen.

Nokia heeft wel een consistente design (altijd herkenbaar als Nokia), maar de verschillende modellen in hun portfolio verschillen redelijk veel van elkaar qua design.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 1 mei 2013 13:40]

Ik vind de term plastic altijd wat denigrerend overkomen. Kunststof of polymeer klinkt al heel anders.
Veel polymeren hebben uitstekende eigenschappen v.w.b. sterkte en gewicht. In sommige situaties is het materiaal daardoor geschikter dan metaal. Alu deukt vrij makkelijk en die deuk krijg je er net meer uit.

Ik weet zeker dat als Apple met een low-end toestel zou komen en zou roepen dat het van polymeer is dat hele volksstammen daar achteraan hobbelen en dan roepen dat polymeer veel beter is dan plastic.

Ik heb zelf een S2, ik lees wel eens negatieve recties over het fragiele batterijklepje. Hoe vaak moet dat klepje los? Bij mij hooguit een keer per jaar. Ondertussen is het wel een licht en dun toestel.

Ik ben benieuwd of HTC het redt met hun Sense, het is m.i. een pluspunt omdat het wat meer af is dan een kale Android. Het werkt alleen tegen op het moment dat er updates moeten komen.
Misschien dat ze Sense als optionele launcher kunnen gaan aanbieden, als Facbook het kan met Home waarom HTC dan niet?
vaak wordt de term "plastic" dan ook gebruikt als men niet een premium gevoel krijgt bij een toestel. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld de SIII qua materiaal er ook "goedkoop" uitzien. Dat ligt niet aan het feit DAT er plastic/kunstof/polymeer gebruikt wordt, maar aan het uiterlijk van het type kunstof. Mijn galaxy nexus is ook van plastic en die ziet er beter uit, evenals een SII.
Ik geloof best dat de SIII en S4 van degelijk materiaal gemaakt zijn, het ziet er in mijn ogen niet mooi en goedkoop uit.

Dit is natuurlijk ook allemaal een persoonlijke mening, waar een ieder anders over mag denken. mijn punt is eenvoudig dat mensen de term plastic roepen als ze iets lelijk en goedkoop eruit vinden zien.
"Veel verschillende modellen". De afbeelding zegt natuurlijk nog helemaal niks zolang HTC zelf niks naar buiten brengt. Daarnaast zijn dit pas twee toestellen die op de markt zullen komen. Ik verwacht ook niet dat HTC binnenkort nog met een budget-versie komt, een water/stof dichte versie etc.
Jammer dat ze niet op ware grootte naast elkaar staan, dan kun je gelijk het verschil zien. Verder lijkt me dit een prima alternatief voor mensen die een kleinere telefoon willen of een kleinere beurs hebben.
Niemand weet nog hoe groot deze is, het is een paatje dat gelekt is zonder andere voorwerpen ernaast.
Ik heb een midrange toestel van samsung (mini I) en ben erg tevreden daarover! Waarom? Omdat je er emee kan bellen/smsen en navigatie op kan zetten. Om te surfen en te gamen is het waardeloos wegens het te kleine scherm, maar surfen en gamen doe ik liever achter mijn desktop of tablet.
Slimme aanpak van HTC om een populair design door te zetten in een kleinere vorm-factor. Er is volgens mij een redelijk grote markt voor smartphones van dit formaat, omdat er toch veel mensen zijn die 4.7" en 5" schermen net iets te groot vinden.

Als deze telefoon ook nog eens bestaat uit 'premium' materialen zoals aluminium, en ook een niet al te hoog prijskaartje heeft, zou HTC hier goede winst uit kunnen halen.
Leuk iniatief, maar als deze telefoon ook in Nederland uit komt hoop ik wel dat ie goedkoper wordt dan de One X.

Voor zover nu duidelijk is lijken me het redelijk gelijkwaardige specs vergeleken met de One X, met een ietwat mindere accu. Bovendien zou de One X de software die nu op de One draait ook binnenkort moeten ontvangen, dat mag ik tenminste hopen.
Leuk iniatief, maar als deze telefoon ook in Nederland uit komt hoop ik wel dat ie goedkoper wordt dan de One X.
De One X is het oude topmodel, deze HTC One Mini staat (qua prijsklasse) een stuk lager in de markt.
Waarmee natuurlijk niet gezegd is datde One Mini goedkoper wordt dan de One X. Die kun je nu voor 369 ¤ krijgen, en met deze specs zie ik de introductieprijs van de One Mini niet heel erg veel lager worden.
Ik hoop nog erg dat de sense 5 update wat batterij verbeteringen met zich meebrengt.. Vooral omdat het lichter zou zijn.. vind met een custom rom (ARHD) de battery van de One X nog steeds erg slecht (zeker als je de screenon time vergelijkt met bv. de iphone 4s/5). De HTC one heeft hier wel verbetering gebracht, maar ben bang dat dit komt omdat qualcomm beter geoptimaliseerd is.. is voor mij in ieder geval voorlopig de laatste telefoon met een nvidia soc...

[Reactie gewijzigd door Agil1ty op 1 mei 2013 12:59]

Het scherm van een HTC One X is qua schermoppervlak ook wel haast twee keer zo groot als dat van een iphone. Niet zo gek dat de screen-on time dan in het voordeel valt van de iPhone.

Dat heeft verder maar heel erg weinig met optimalisaties van het OS te maken. De helft van de beschikbare accu lading gaat op aan het scherm, een kwart gaat naar alle overige standaard hardware (de radio's met name) en dan hou je nog een hooguit kwart van de accu over waar OS optimalisaties wat zouden kunnen doen.
Tweaks aan het scherm kunnen wel degelijk lijden tot lager stroomverbruik. HTC en ook samsung doen dit al enige tijd. Voor sommige mensen zoals ik zelf zie je dan het scherm flikkeren. dit omdat de backlight leds heel snel knipperen. Hierdoor zijn de leds een deel van de tijd dus uit en verbruiken ook aanzienlijk minder stroom.

Het nadeel is echter dat ik knettergek wordt van het onrustige knipperende beeld. (niet iedereen kan het zien overigens)

je kunt het goed zien als je je telefoon op halve brightness zet en dan de telefoon snel beweegt terwijl je er naar blijft kijken. in plaats van dat je een vaag beeld ziet zie je verschillende beelden in je ogen. dit wijst erop dat je scherm knippert. als je de brightness op full zet zonder energy saving aan dan zie je het bewegende scherm wel als een waas.

Maar zoals ik al zei de meeste mensen zien het niet.

[Reactie gewijzigd door armadillo op 1 mei 2013 15:16]

En toch jammer dat ze er geen Quad Core processor inzetten. Want ik ben niet op zoek naar een 5" telefoon, en ook niet op zoek naar een telefoon van +¤500,- om het verschil pas te merken.

Dan kun je wel chinese telefoons importeren, maar dat heeft om 1 of andere reden ook niet mijn voorkeur.

Als een Google Nexus 4 voor +-¤350.- te krijgen is, dan is zoiets toch ook te maken (Q processor, fatsoenlijke resolutie) voor de iets kleinere handen voor geen waanzinnige prijs.
Midrange toestellen met quadcore zul je nog niet veel zien, dit is het snelste wat er nu is dus zul je er alleen high end me zien was met dualcore enzo ook..
Verder is de htc one 4,7 inch dus geen 5 dus echt veel groter is die niet, maar ja one is wel boven de 500 euro.
Ben bang dat de Chinese markt voorlopig de enige markt is waarop men (Xiaomi en Meizu) 4,3/4,3" toestellen met een quadcore uitbrengen en dat alles in een toestel die kleiner is dan 126 x 65mm.
Het is toch niet omdat er geen quadcore inzit dat het automatisch betekent dat het een traag toestel is? De iPhone 5 is een dual core en kan zeer goed mee met de quad cores.
Dat gerucht van die telefoon met 4.3"scherm, LTE en Snadragon 400 kan ook de HTC First geweest zijn. Die heeft namelijk exact de specs uit dat gerucht.

Lijkt me toch eerder dat ze in de HTC One Mini gewoon dezelfde processor zullen zetten als in de HTC One. Net zoals De HTC One S exact dezelfde specs had als de HTC One X (afgezien van de scherm grootte uiteraard).
De One S had een Dual Core Snapdragon S4, de One X een Quad Core Tegra 3. Is nogal een behoorlijk verschil. Mij lijkt de verhouding tussen de One en de One mini gelijk. Ik zie geen rede in deze om aan het artikel te twijfelen.

Edit: @J0YR1D3
Tegra 3 vs S4, Ik vind het verschil in snelheid nogal noemenswaardig...

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 1 mei 2013 13:40]

In de praktijk waren ze ondanks de verschillende soc toch bijna net zo snel :) Alleen het scherm was minder van de One S, performance overall was nagenoeg gelijk.

Vind de One 'Mini' een mooi toestel, maar ben op de accuduur en "onverwoestbare" coating na erg tevreden over de One S. Snel, licht, goed scherm en geheugen genoeg voor apps.

[Reactie gewijzigd door J0YR1D3R op 1 mei 2013 13:30]