Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 28, views: 8.090 •

Op de website van Acer heeft korte tijd een laptop met AMD's nieuwe Temash-apu gestaan. De apu in kwestie is de A6-1450, die al eerder in demonstratievideo's van AMD verscheen. De quadcore-soc beschikt over 'Jaguar'-cores en tikt op maximaal 1,4GHz

De apu, die op 28nm gebakken wordt, werd door AMD bijvoorbeeld al gebruikt om de Turbo Dock-technologie te demonstreren. Er bleek toen dat de A6-1450 'Temash'-apu standaard op 1GHz zou tikken, maar zichzelf automatisch kan overklokken naar maximaal 1,4GHz. De ingebouwde gpu is een Radeon HD8280 met een klokfrequentie van maximaal 500MHz. De laptop die Acer op zijn site zette lijkt klaar voor de verkoop, wat zou betekenen dat AMD de apu al aan oem's levert.

AMD heeft de Temash-apu al enige keren gedemonstreerd. De apu zou de game DiRT Showdown op een resolutie van 1920x1080 soepel kunnen draaien. Daarbij zou het stroomverbruik niet hoger dan 5,9 watt uitvallen. Het is vooralsnog onduidelijk of de A6-1450 ook dergelijke prestaties neer kan zetten.

De laptop werd opgemerkt door Techreport. Het gaat om een nieuwe variant in de V5-serie en de laptop  heeft als volledige typenaam V5-122P-0463 meegekregen. Het is opvallend dat Acer de laptop met de Temash-apu van AMD heeft uitgerust. AMD heeft de apu, die voor zover bekend alleen als soc geleverd zal worden, speciaal ontwikkeld voor tablets en hybride pc's. De laptop valt daardoor ook in een lage prijsklasse; de adviesprijs die op Acers website stond was 450 dollar.

De 11,6" laptop gaat Windows 8 draaien. Acer heeft de laptop uitgerust met een harde schijf met opslagcapaciteit van 500GB en hoeveelheid werkgeheugen van 2GB voorzien. Het touchscreen zou een resolutie van 1366x768 pixels hebben en er is een 3 cellige accu aanwezig. Het is onbekend hoe lang daarmee gewerkt kan worden, maar de voor tablets ontwikkelde Temash-apu moet erg zuinig zijn.

Acer V5-122P-0463

Reacties (28)

Kijk....nu begint t leuk te worden.......6W en een goede prijs.
niet meer wat het geweest is ???

acer is nooit kwaliteit geweest hoor, acer is een budget b-merk...

het enige waar ze mij nog van doen hebben opkijken was de smartphone die ik van ze gekocht heb (het enige acer ding dat ik ooit gekocht heb trouwens)....

zo'n acer liquid glow E330, is volledig stock android (goed zo!) en bij dieper nazicht blijkt dat het moederbordje dat erin zit hetzelfde is als de samsung galaxy nexus, alleen een iets lichtere cpu zit erop, en nfc zat er ineens bij ipv optioneel .. (zit in de backcover)
nu, hoe weet ik dit? er zijn tools die je het type/modelnaam/code van je moederbord laten uitlezen, en dan schrik je wel even als je bij je acer ineens 'Product_board: Toro" ziet staan in de configfiles ..
Ik ben het met je eens. Van alle laptops die op mijn werktafel terecht komen zijn minstens de helft Acers. Dat met die resolutie snap ik ook niet; je koopt tegenwoordig voor ¤ 600 vrijwel het zelfde als 3 jaar geleden; een dualcore, 4 - 8 GB RAM, 15,6" @ 1366x768 (standaard TN-panneel met belabberde kijkhoeken), een simpel 5400 rpm schijfje van 320 - 500GB en een standaard DVD brander.

Dit is ook de reden dat ik geen nieuwe laptop koop. Het heeft veel meer zin om een geheugenuitbreiding en SSD te kopen in plaats van je laptop te vervangen.
Met het grote verschil dat deze laptop een touchscreen heeft he, verder is het een 11,6 scherm, dus ik zou het (zeker gezien de prijsklasse) eerder een netbook noemen. ;)
@tweaker2010 : Een touchscreen op een laptop vind ik een compleet overbodige gimmick. Een muis bedienen vergt minder inspanning. Bovendien heb ik geen zin om constant de vette vingers van mijn scherm af te poetsen.

Zodra er betaalbare 15,6 of 17,3" laptops zijn met full-HD (zonder touchscreen) i.c.m. een AMD CPU + GPU (of APU) zal ik de overstap wagen. Tot die tijd houd ik mijn inmiddels 3 jaar oude HP Pavilion DV6-2120ED met Turion64 M520 / 8GB DDR2 / 128 GB Crucial M4 SSD / RadeonHD 4650 / 15,6" @ 1366x768 en USB 3.0 (ExpressCard 54 module).

Deze laptop is vlot genoeg voor de taken die ik er mee uitvoer. Alleen een groter scherm + full-HD resolutie zou fijn zijn. Voor de rest heb ik er niks over te klagen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 1 mei 2013 15:25]

Een dualcore van 3 jaar geleden is toch écht een heel stuk minder dan een dualcore van dit jaar... 1366x768 op 11,6" is nog steeds 135 ppi, wat niet heel erg slecht is. Dit is trouwens ook een budgetlaptop, en eeen quadcore. Voor ¤600 vind je tegenwoordig een http://tweakers.net/price...6cb-xx005h/specificaties/ budget ultrabook met een flinke gpu.
De processoren van nu zijn een stukje sneller, maar de bottleneck in dit soort laptops (bij 'kantoor'gebruik) is toch vaak de harde schijf en dan ga je echt niet veel verschil merken, veel laptops worden nog steeds met van die ellendige slome 5400 toeren mechanische ondingen in de markt gezet.
@EvaluationCopy : Precies. Door de traditionele HDD van je "oude" laptop om te ruilen voor een SSD en er wat geheugen bij te prikken zul je meer prestatiewinst boeken dan een nieuwe laptop aan te schaffen die een vlottere processor heeft. Spaar je bovendien ook een hoop geld mee.

De Turion64 X2 M520 is zeker geen snelheidsmonster te noemen, maar ik ben eerlijk gezegd nog geen enkele taak tegen gekomen waarbij ik het gevoel had dat de processor niet meer voldoet. Zo'n Crucial M4 SSD zorgt natuurlijk ook voor de nodige compensatie.

Bij veel mensen zit dat hele snelheidsgedoe tussen de oren. Ik heb honderden (high-end) laptops op mijn werktafel gekregen die dusdanig slecht geconfigureerd waren en vol met troep zaten dat ze nog langzamer waren dan mijn 3 jaar oude HP van ¤ 575,-

Aan een snelle, dure laptop heb je alleen maar wat aan als je weet hoe je er mee om moet gaan.
En dat is dan ook exact wat ik na 3 jaar gedaan heb met mijn "Slechte" Acer 5739G Laptop.
En ben het daarom volledig met je eens, geheugen uitbereiden en de HDD verwisselen met een SSD en je hebt een zo goed als nieuwe Laptop voor minder geld ;)
Een Intel Core i5 3317U is toch echt een dualcore, en de combinatie CPU+GPU in de Asus K56 verbruikt veel meer energie dan de Temash APU.

Bovendien: Waar het volgens mij om gaat is dat de eerste Temash APU's geleverd worden, niet dat deze Acer niet de beste koop is. De Temash zelf is echt reuze interessant vind ik persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door Mark Lavrijsen op 1 mei 2013 11:50]

Een dualcore van 3 jaar geleden is toch écht een heel stuk minder dan een dualcore van dit jaar... 1366x768 op 11,6" is nog steeds 135 ppi, wat niet heel erg slecht is. Dit is trouwens ook een budgetlaptop, en eeen quadcore. Voor ¤600 vind je tegenwoordig een http://tweakers.net/price...6cb-xx005h/specificaties/ budget ultrabook met een flinke gpu.
Dat is nog altijd 33% meer dan deze laptop introductie prijs en eerste model. Verwacht dat er mee zullen volgen met lagere prijzen en andere specificaties, ook met full HD.

En budget laptops hebebn nog alijd 1366 en dat zijn meestal 15", en dat is prima te doen voor huis en tuin computer werk. Je zit minimaal twee of drie keer verder af dan je tablet voor je neus vast heb. Wil maar zeggen dat full hd op 11" tablet minder scherp is omdat die veel dichtbij word gehouden dan laptop die over het algemeen voor je op tafel staat.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 1 mei 2013 12:18]

hehe na 5 latops viel het kwartje?
Acer is kwalitatief niet het beste merk idd, hoewel ik zelf al een aantal jaren zonder problemen met een Acer werk.

Feit is wel dat Acer zich langzaamaan meer gaat richten op wat meer kwaliteit terwijl ze hun andere merk Packerd Bell naar voren schuiven om de budget markt te bedienen.

Hier een nieuwsbericht daarover: http://tweakers.net/nieuw...oor-goedkope-laptops.html
Dus,

Ik heb de "standaard Acer-klachten" ook meegemaakt met Toshiba's Tecra en Sattelite-series, en de HP/Compaq 9000 en 7000 series. En ik heb er heel wat meer dan 5 versleten.

Acer heeft ook duurdere modellen, maar die zijn niet interessant om in bulk in te slaan want als je een high-end machine wil denk je niet aan een merk als Acer. Je zet ook geen Skoda tussen de "luxere merken" in de showroom van de autodealer.

Je moet een Acer Aspire/Extensa van +/- 300 euro ook niet vergelijken met een Lenovo of HP voor meer dan 1000 euro, maar met een DELL van +/- 300 euro, en dan krijg je van DELL een apparaat dat op alle fronten minder is, behalve het merkstickertje.

[Reactie gewijzigd door Maikel_1976 op 1 mei 2013 21:45]

Weet je wel wat je roept? 300DPI?

We mogen al blij zijn als we een videokaart hebben die de meest grafische spellen op 1080p kunnen afspelen zonder consesies te doen op grafische instellingen, als high de max is wil ik toch graag met 60FPS op high spelen en niet met 40fps op medium.

Als je de DPI's doorrekekend en een 5" scherm met 1080p doortrekt naar een 15" scherm (voor het rekengemak) dan heb je een resolutie van 5760x3240, en met een desktopmonitor van 25" is dat al 9600x5400.

1080p is wellicht wat te weinig om een beetje lekker in de desktopomgeving te werken, maar een 3xHD of 5xhd resolutie hoeft van mij nou ook weer niet. Nog maar niet te spreken over de kosten die het met zich mee brengt.

De Quad HD (2x1080p) zou ik al wel leuk vinden op een 17" laptop, maar om te gamen zijn die hoge resoluties echt geen pretje. Ik zou bij wijze van spreken nog liever gamen op een 720p scherm dan een 1080p scherm, al is het alleen maar voor de speelbaarheid.
Mocht het boven genoemde zo zijn, dan ben ik blij dat ik een 5 jaar oude Acer Loptop heb. Deze werkt nog steeds perfect. Kan er zelfs nog nieuwe games voluit mee spelen (Assassin's Creed 3 / Far Cry 3. Mazzeltje dus blijkbaar. Ik heb het hier dan over een Acer Aspire 5739G.
Als ik het goed begrijp presteert de in jouw Acer Aspire 5739G geïntegreerde Geforce GT 240 M dus hetzelfde of beter dan een GTX 670 en/of 7970 GHZ welke het minimale zijn om Far cry 3 op de hoogste kwaliteit lekker mee te spelen..... Knap :+ .

Maar even serieus een dual core van 3 jaar geleden is qua prestatie niet te vergelijken met een dual core van het heden. Ditzelfde geld voor de videokaarten (in ieder geval qua efficiëntie). De rest van de specificaties zijn afgelopen jaren helaas niet veel verbeterd.
Het zal allemaal best wat TTarmor aanhaald, maar ik ondevind echt geen enkel probleem met het af en toe spelen van de twee aangehaalde games.

Specs Acer Aspire 5739G :

CPU : Intel Core 2 Centrino P8700 @ 2.56 Ghz
RAM : 8 GB DDR 3 @ 1333 Mhz

(Dat deze volgens Acer met max 4GB Ram overweg kan is bij deze ook meteen ontkracht)

SSD : 256 GB OCZ Vertex 4 SSD
GPU : Nvidia GT240M

Ik zal wat verder kijken online, als ik U was, aangezien er aardig veel verschillende Types zijn van de 5739G. (klinkt vreemd i know)
Ik kwam daar ook pas later achter na wat meer zoeken, aangezien de CPU nog wel eens wil verschillen.
Sommige hebben een T6600 of P7600 en P7350 en de mijne een P8700.
Ik vind dat dan ook erg vreemd bij dit type Laptop, van uitgaande dat een type nummer voor een vast type laptop staat lijkt mij, met dan ook allemaal de zelfde specs, maar niet dus.
Ook ik vind dat vreemd, maar zins de SSD er in is gekomen, heeft deze laptop een enorme boost gekregen (niet erg vreemd, maar toch) ;)

[Reactie gewijzigd door flipperkast op 1 mei 2013 13:11]

Ik heb hier een ASUS laptop van eind 2011 met een Llano (dat was de eerste generatie) APU, maar dat is ook een quadcore die tikt ook op 1,4GHz. Werkt prima, en de accu gaat bij gemiddeld gebruik zo'n drie uur mee. Ben benieuwd hoe lang deze Acer het uit zou houden, de Llano die ik heb verstookt 35 watt.
Volgens mij wordt er gewoon gestuurd op accuduur.

Een laptop houdt het in de regel zo rond de 3 uur vol, of rond de 6 uur vol als je voor een optie kiest of het is een mid- of high-end toestel. Als je die stelregel aanhoudt kun je besparen op kosten.
Het ging min of meer om de Temash APU , dat Acer met een model komt is ook wel grappig. Maar de specs zijn niet zo geweldig de batterij is een beetje aan de lage kant. Het geheugen zou 2gb zijn wat ook weer iets is waar bij je je shouders ophaalt.

Dat wil niet zeggen dat dit het enige is wat uitkomt met een Temash APU :) .

Als je op youtube zoekt naar Temash krijg je voornamelijk tablets voor je neus dus dit is wel een verrassing.
Is dit wel Temash? Ik dacht dat de quad-Jaguars voor laptops Kabini chips waren?

(edit: bestaat Kabini dan nog wel?)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 mei 2013 13:34]

http://www.cpu-world.com/...-A6-Series%20A6-1450.html

Ja, misschien kan jij Acer ff bellen Dreamvoid , kan je uitleggen dat ze een Kabini moeten hebben :) .

In het artikel staat overclocken van 1.0GHZ naar 1.4GHZ , dit is natuurlijk TURBO en niet overclocken -1 voor Jelle.
Begrijpen doe ik het inmiddels ook niet meer :?

Temash zou voor het lagere segment zijn (voornamelijk tablet spul)
Temash zou in dat lagere segment een E voorvoegsel krijgen dus ipv A6-1450 => E4-3500.
Hiermee is de naamgeving verwarring inmiddels wel bijna compleet.

Off-topic:
Iemand enig idee waarom aandelen AMD gisteren als enige met 5 % omhoog gingen ?

@hieronder Dreamvoid:
Je bent toch niet ziek ofzo ? (Dit gezien je een aantal positieve uitspraken over AMD doet.....)

Vwbt de koersstijging, meestal is er bij een dergelijk percentage wel iets meer aan de hand wat pas veel later algemeen bekend word...

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 1 mei 2013 16:27]

AMD blijft een nerveus aandeel, er is wel vaker 'spontane' volatiliteit.

Maar er komt de laatste tijd toch goed nieuws naar buiten, het ziet er steeds meer naar uit dat Temash/Kabini wel op tijd van de band af gaat rollen. Als het lukt dan kan AMD deze zomer nog goed geld verdienen met Windows tablets/netbooks, minstens totdat Intel met de nieuwe Atoms komt, en als die mochten tegenvallen nog wel wat langer.

edit: financieel gaat het nog steeds niet best met AMD, maar dit is toch gewoon positief nieuws? Als je het vergelijkt met het Hondo debacle vorig jaar (half jaar te laat en geen OEM design wins) is er een wereld van verschil. Temash lijkt nu gewoon op tijd te zijn, met een grote OEM als Acer aan boord.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 mei 2013 18:29]

@dreamvoid:

Ja dit is positief nieuws maar ook weer niet zo spectaculair dat het de stijging van gisteren (+5 %) en vandaag (+15 %) verklaard. Totaal dus 20 procent omhoog.

EDIT:
Het gaat om een nogal vreemd gerucht dat Intel AMD zou willen overnemen:
http://usmarketbuzz.com/a...-on-swirling-rumours-4875#
"AMD surged more than 14 percent on Wednesday on a flurry of rumours, at the top of which was that of bigger rival Intel planning to acquire it"
EDIT

Back-on-topic:

Ik heb wat gemengde gevoelens over het plaatsen van een chip bedoeld voor tablets in een notebook. Samen met de vaak beroerde scherm resolutie en een standaard prijs van rond de 450 dollar gaat dat imho zorgen voor tegenvallende gebruikers ervaringen.

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 2 mei 2013 16:45]