Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties, 14.089 views •

Volgens anonieme bronnen van website Kotaku zal de eerste game van Respawn Entertainment, de studio van de bedenkers van Call of Duty, alleen op de nog aan te kondigen opvolger van de Xbox 360 verschijnen. Er verschijnt geen versie voor consoles van Sony en Nintendo.

Website Kotaku meldt niet wie hun bronnen zijn, maar het zou gaan om twee verschillende personen 'die bekend zijn met het project'. De twee beweren dat de debuutgame van Respawn Entertainment alleen zal verschijnen voor de opvolger van de Xbox 360, de console die Microsoft naar alle waarschijnlijkheid op 21 mei gaat aankondigen. Volgens beide bronnen zal de game niet verschijnen voor de consoles van concurrenten Sony en Nintendo. Een van de twee informanten beweert echter dat de game niet alleen voor de nieuwe console van Microsoft verschijnt, maar ook op de Xbox 360 speelbaar zal zijn.

In de game zou volgens beide bronnen de strijd centraal staan tussen de Davids en de Goliaths. De Davids zijn zwaar bewapende voetsoldaten, die het opnemen tegen de Goliaths; enorme exoskeletons waar een soldaat in plaats kan nemen. Deze mechs worden Titans genoemd en wellicht komt die term ook terug in de naam van de game. De studio legde eerder deze maand in ieder geval de merknaam Titan vast. De game wordt volgens beide bronnen een futuristische online shooter. Om de balans tussen de strijdende Davids en Goliaths intact te houden, is het aantal Titans dat mee kan vechten beperkt. Naar aanleiding van de geruchten van Kotaku heeft de studio via Twitter laten weten dat er tijdens de E3, de gamebeurs die in juni plaatsvindt, meer details bekendgemaakt worden. De game wordt door Electronic Arts op de markt gebracht.

Respawn Entertainment is vooral bekend als de studio van Jason West en Vince Zampella. Het duo was tot begin 2010 in dienst van Infinity Ward, waar ze op de loonlijst stonden als technisch directeur en algemeen directeur. Het duo stond aan de basis van de Call of Duty-franchise en was met Infinity Ward verantwoordelijk voor diverse succesvolle titels, met Modern Warfare 2 als uitschieter. Na de release van MW2 zouden West en Zampella gesprekken zijn aangegaan met andere uitgevers. Voor Activision, eigenaar van Infinity Ward, was dat reden om het duo te ontslaan. Het ontslag leidde tot een reeks rechtszaken tussen het ontslagen duo en Activision. Kort na hun ontslag meldden West en Zampella dat ze een nieuwe studio hadden opgericht onder de naam Respawn Entertainment. Inmiddels zijn diverse werknemers van Infinity Ward overgestapt naar Respawn. Eerder dit jaar bleek dat Jason West het bedrijf heeft verlaten.

Reacties (20)

lijkt me niet dat EA gaat riskeren om "de call of duty killer" naar 1 platform te brengen,
gezien de ps4 en de nextbox volgends de geruchten ook zo op elkaar lijken heeft het zelfs bijna geen voordeel meer om single paltform te developen, dus ik geloof weinig van dit gerucht...
Mee eens. Als dit spel de nieuwe CoD moet worden, dan lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat het spel alleen op de Xbox beschikbaar zal zijn. Volgens mij zijn dit niets meer dan geruchten.

[Reactie gewijzigd door Rabie op 30 april 2013 17:05]

Ben ik het mee eens.
Hoogstens zal het weer zoiets worden als een timed-exclusive, dat het een maand later pas naar de andere consoles komt.
Microsoft zou hier anders prima een zak geld voor overhebben. Zeker nu Bungie multi-platform is gegaan.
Maar wat als Microsoft nou een flinke zak geld aan EA geeft. CoD (infinity ward) is dermate populair dat ik er niet raar van op zou kijken dat gamers speciaal daarvoor een Xbox zouden kopen. Een bepaalde exclusieve game kan immers net die reden zijn om een Xbox ipv Playstation te kopen.
deze game heeft de potentie om zo populair te worden, mits het de status van CoD haalt, dat Microsoft het simpelweg neit eens kan veroorloven deze game voor zichzelf te houden.

het moet namelijk wel de winst goed maken die er op andere platformen mee gemaakt zou kunnen worden
- (min) de extra ontwikkelings kosten, welke deze generatie naar alle waarschijnlijkheden niet extreem veel toenemen met multiplatform gezien hoeveel de consoles op elkaar gelijken.

kan best zijn dat we het dan over zeg een miljard(en) hebben aan inkomsten als deze game CoD proporties aan gaat nemen, en tenzij Microsoft dat betaald zal EA wss gewoon multiplatform gaan.
kan best zijn dat we het dan over zeg een miljard(en) hebben aan inkomsten als deze game CoD proporties aan gaat nemen
Miljarden? Denk het niet. Zelfs de meest succesvolle games komen amper boven de 10 miljoen exemplaren uit, dus de totale omzet kan dan al niet boven het half miljard uitkomen. Trek daar de kosten vanaf (development-kosten, productie, licenties, marketing) en wat blijft er over? 300 miljoen? Neem even aan dat dit 50/50 verdeeld kan worden over de 2 meest succesvolle consoles, en je komt op 150M. Dit is puur nattevingerwerk, maar ik denk dat dit realistischer is dan "miljarden".

Dit is nog steeds een flink bedrag, maar als er een bedrijf is wat dit zou kunnen ophoesten om een killer app voor een nieuwe console te bouwen, is het Microsoft wel.

Ze hebben ook 50M betaald voor tijdelijke exclusiviteit van GTA4 DLC. Ze hebben complete studios gekocht om voor de Xbox te developpen (Rare, Bungie, Lionhead).

Microsoft heeft gewoon het geld om succes te kunnen kopen.
Verklaar je nader, wat heeft EA hier mee te maken? Respawn is een onafhankelijke studio die aan een eigen titel/franchise werkt. Ze hebben EA alleen benaderd om als publisher te fungeren voor dit spel.

Het spel, Titan, of hoe het ook gaat heten, van Respawn heeft verder niets met CoD, Battlefield of EA te maken.


Overigens vraag ik me af waarom dit nieuws is; een "onbekende" studio waar we nog niets van hebben gezien, waarvan een paar personen betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van meerdere CoD's...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 30 april 2013 21:15]

Hun zouden toch ook een game voor OUYA maken? Of is dat weer een andere dude geweest die een eigen studio oprichte! Ahhh even opgezocht betroft dus een ander Robotoki!;)

Ben benieuwd met wat ze gaan komen respawn.

[Reactie gewijzigd door Patrick91G op 30 april 2013 17:23]

Dit is een neppe bericht joh :)
Ten eerste het kan nu ook gewoon gemakkelijk op de PS4 worden ontwikkeld beide nu een AMD systeem. Dus de gene die zegt van we kunnen niet maken, is te moeilijk zijn gewoon een hele slechte studio.

Ten 2de beide consoles zijn erg krachtig ,en gaan zeker veel verkocht worden.
En RE kennede gaan ze voor het geld, dus waarom zou je geld mislopen als je ook meer kan verdienen.

Dus dit is gewoon een domme gerucht :) En xbox de nieuwe wordt een home entertainment console en geen gaming console zoals de PS4 wordt..... :) dus RE is echt niet dom..
RE kennende gaan ze voor het geld? Hmm, toen ze IW vormden gingen ze weg bij de MoH:AA developer die toen redelijk wat succes had. En later gingen ze weg bij IW omdat ze van Activision niks anders mochten maken dan de melkkoe CoD. Beide keren waren het risicovolle keuzes om voor zichzelf te beginnen en was het zeker niet de beste beslissing voor financiele zekerheid.

Verder zullen beide consoles elkaar niet veel ontlopen en allebei worden het home entertainment consoles. Sony weet alleen heel goed dat (zeker bij launch) het vooral de gamers zijn die het apparaat voor launchprijs aanschaft. Op de huidige generatie hebben ze die strijd namelijk redelijk hard verloren (zeker in de US), terwijl ze voor veel media platformen de beste app hebben. Met andere woorden, dat echte gamers zijn de mensen ze willen targetten en daarom hebben ze de Netflix/spotify/youtube/facebook/twitter dingen ff links laten liggen. Ik verwacht daar nog heel wat info over de komende maanden, net zoals bij de Xbox (al denk ik dat MS de nieuwe xbox vanaf dag 1 als home media box gaat aanprijzen, ze hebben hier namelijk met de huidige generatie al flink wat zieltjes gewonnen).

De console wars gaan deze keer op game gebied iig gewonnen worden met exclusives. Sony heeft een aantal hele sterke IP's en studio's tot zijn beschikking. MS heeft er maar een paar, maar ze zijn stuk voor stuk goed voor veel verkopen (Halo, GoW, Forza verkopen ontzettend goed). Sony heeft meer diversiteit en spreekt veel meer verschillende gamers aan (van jong tot oud en ook man/vrouw). Dus dat MS een flinke zak geld op tafel zou willen leggen voor een nieuwe IP van een developer waar veel van verwacht wordt is niet zo raar in mijn ogen. Het zou voor EA als publisher ook niet raar zijn om hier mee akkoord te gaan. Een nieuwe IP is altijd een gok en als MS je een gegarandeerde geldsom geeft om een deel van de torenhoge ontwikkelkosten mee te bekostigen, dan hebben ze al een groot deel van het risico weggewerkt.

Dat neemt echter niet weg dat ik exclusives (al dan niet timed) van third party devs ronduit irritant vindt. Het is hun goed recht en afhankelijk van de deal zal het financieel ook een goede keuze zijn, maar zolang het ontwikkelen voor de verschillende platformen niet ontzettend lastig/duur is, zie ik niet in waarom je je game niet op allemaal zou uitbrengen.
Dude serieus meen je die verloren in de US qua verkoop.
Joh , daar verkoopt de x320 het beste ;) is niet hun console.

In Japan kopen meer mensen de ps en in USA de xbox denk logisch na voordat je iets gaa zeggen...


RE wilt sowieso niet exclusief doen, toen ze weg gingen en de studio oprichte zeiden ze al van we willen nieuwe IP's maken voor alle martken .. Dat was het eerste wat ze zeiden, ook zeiden ze veel lof dat de PC gamers blij zouden worden met de nieuwe games die ze gingen ontwikellen ...

Maar veel exlusiviteit dan nu zal er niet meer komen.
Mensen weten onderhand wel van alle publishers en consoles wat er uitkomt en uit gaat komen. Het is een kwestie voor welke console jij gaat..

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 30 april 2013 20:02]

Ik was misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde dat Sony het heeft afgelegd vs MS met betrekking tot het aanbieden van allerlei services -> het home entertainment gedeelte van de console. De enige markt waar het hele home entertainment plaatje van de console goed werkt is de US atm. Al die fantastische services voor TV series, films, muziek zijn wereldwijd niet of moeilijk beschikbaar. En de alternatieven die wel beschikbaar zijn, zijn veelal te klein om daadwerkelijk interessant te zijn voor Sony & MS. Ik heb het dan over zaken als Netflix, ESPN, MLB, NFL, Hulu etc. dat is waar mensen in de US voornamelijk de xbox voor in huis halen. Dat hij ook nog games kan spelen is een bijkomend voordeel. Verder liggen ze wereldwijd qua verkopen dicht bij elkaar. In de US staat de Xbox ver bovenaan, in Japan de PS3 en in de rest van de wereld verschlt het per land (NL is PS3 duidelijk sterker). En over het algemeen verkopen de paar Xbox exclusives in veel grotere aantallen dan de Sony exclusives (een Killzone zit bijv. op ongeveer 50% van de Gears verkopen en bij Halo zijn de verschillen nog groter).

En over Respawn en exclusives. Dingen zeggen is heel leuk, maar toen MS met 50 miljoen bij Rockstar aan de deur stond zijn die ook vrolijk bij Sony weggegaan en hebben ze een timed exclusive deal voor DLC bij MS getekend. Zelfde heeft Activision gedaan met de CoD series en EA bij Sony met BF3. Als iemand jou tientallen miljoenen biedt om even of misschien helemaal exclusief uit te komen op 1 console dan zul je in deze tijd zeker een paar keer nadenken voordat je nee zegt. Zeker nu development & marketing kosten van dit soort titels vrij snel richting de 100 miljoen gaat is alle hulp (zowel financieel als met marketing) heel mooi meegenomen.

Ik zou het iig niet vreemd vinden als er opeens een exclusive deal op tafel zou liggen. De info van de bronnen van Kotaku lijkt iig solide genoeg om het niet 100% uit te sluiten.
Er is nog niks officieel bekend van de opvolger van de 360. Daarom kunnen we niks zeggen over de hardware, alleen speculeren.

Als ze beide een AMD processor gebruiken, betekend dat nog niet dat ze dezelfde instructieset gebruiken en dat is hetgeen wat bepaald of iets makkelijk portbaar is, of niet.
De PS4 en Xbox 720 hebben beide een 8-core AMD x64-processor. Er zullen verschillen zijn maar dat speelt vooral op compiler-niveau. Programmeers schrijven code toch in high level-talen. Belangrijker zijn verschillen op geheugengebeud, speciale hardware gebaseerde functies, etc. Maar vergeleken met de gigantische verschillen tussen de PS3 en 360 is het onderscheid tussen de toekomstige consoles van Sony en MS te verwaarlozen.
Edit: never mind.

[Reactie gewijzigd door ruudvgeleuken op 1 mei 2013 02:19]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True