Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 41, views: 33.554 •

Markus 'Notch' Persson, de ontwikkelaar van Minecraft, heeft de gratis game Drop vrijgegeven. Het is een game waarin zo snel mogelijk letters ingetypt moeten worden om een zo hoog mogelijk puntenaantal te halen. De game is gemaakt met de Unity game-engine.

Markus Persson kondigde het vrijgeven van Drop via Twitter aan. Het is een simpele webgame waarin het spel aangeeft welke letters de speler in moet typen. Het tempo waarin de letters ingetypt moeten worden neemt toe naar mate de speler er meer goed heeft. Drop is een poging van Persson, de bedenker en programmeur van Minecraft, om met de Unity game-engine te leren werken. Om de game te kunnen spelen is de Unity web-plugin nodig. Persson heeft eerder games gemaakt waarin het intikken van tekst centraal staat.

Persson gaf eerder deze maand nog aan dat hij in een creatieve impasse verkeerde. Hij probeert de ontwikkeling van 0x10c af te ronden, de beoogd opvolger van Minecraft. Door een gebrek aan inspiratie heeft hij de game echter tot nader order uitgesteld. Persson, beter bekend onder zijn nickname Notch, heeft meer projecten om handen. In februari kwam naar buiten dat hij ook betrokken is bij de ontwikkeling van Age of Wonders III, de nieuwe rpg van het Nederlandse Triumph Studios. Persson treedt op als financier, zodat Triumph Studios de game kan maken zonder inmenging van een uitgever.

Drop

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)

Reacties (41)

Sja niet echt hoofdpagina waardig imho.
Afgezien van de maker is de game nou niet zo onderscheidend van de rest van de indie games.

Kwa typen blijft "typing of the dead" trouwens HET spel wat mij betreft :)

[Reactie gewijzigd door heuveltje op 29 april 2013 10:27]

waarom dit op het hoofdpagina komt dat weet ik ook niet maar tog leuk dat hier aandacht word aan besteed. nu notch met Unity bezich is kunnen we misschien wel iets leuks verwachten :) ik vindt het altijd wel leuk dat dit soort 'simpele' games worden gemaakt. ik vindt 'Drop' wel leuk eigelijk :D

mijn record is 34! :D
Het is voorpagina waardig omdat Notch een fenomeen is in de games industrie en de dingen die hij doet (ook al zijn het kleine) door velen graag gelezen wordt.
Wellicht had er dan iets meer achtergrond informatie over Notch bij gemogen, want ik ken hem alleen van Minecraft.
Wat maakt hem een fenomeen, en dus deze "game" noemenswaardig?
Hij is een fenomeen, omdat hij met Minecraft heeft bewezen dat ook zonder miljoenen euro kostende graphics en super grote publishers als EA je miljoenen copieen van een game kan verkopen. Zijn maar weinig die hem dit na hebben gedaan nog.

Sinds wanneer is het zijn van een fenomeen gerelateerd aan hoeveel titels iemand heeft uitgebracht?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenomeen

[Reactie gewijzigd door ro8in op 29 april 2013 14:14]

"Fenomeen" hij heeft één hit gehad. Leuk spel, dat zeker, maar ik schaar hem onder de meest over-rated personen in de game-industrie.
0x10c is geen beoogd opvolger van Minecraft. Persson noemde het een spirituele opvolger, als in "weer iets innovatiefs en unieks met wat herkenbare elementen van Minecraft". Minecraft wordt namelijk nog steeds ontwikkeld. Pakweg elke drie maanden komt er weer een grote update wat weer een scala aan nieuwe opties en mogelijkheden toevoegt. En het einde van die updates is nog lang niet in zicht.
Op zich is het wel verbazend. Vroeger had je shockwave, flash, java en meer die allemaal werden gebruikt om in de browser spellen te kunnen renderen. De laatste jaren werd het steeds minder en zag je een verandering richting HTML5 en verwante technologieën, maar desondanks is the unity web plugin echt vreselijk in opkomst. Op zich kan ik begrijpen dat het cross OS deel ervan developers aanspreekt, maar gewoon apart hoe zo iets alsnog het zo goed kan doen :D .

Ach ja, en bij Notch zelf, ik begin over het algemeen wel steeds meer het gevoel te krijgen dat minecraft echt een toevals treffer was, de andere projecten waar hij geld in gooit zijn geen van allen echt 'WOW" dingen IMHO, maja, wie weet, ik krijg graag ongelijk :D.
Tja, dat is het nadeel van het hebben van succes. Mensen verwachten dat alles wat je daarna maakt, van het zelfde kaliber en dit is zelden goed waar te maken. (al moet ik zeggen dat met de aankondiging van 0x10c ook bij mij de wenkbrauwen omhoog gaan staan)

IMHO doet ie lekker waar hij zin in heeft,.........en laat ie dat nou net doen ;-)
@maquis:

Ik sluit me volledig bij je aan. Ik vind het top dat een spelontwikkelaar gewoon doet waar die zin in heeft. Zonder de druk van een uitgever of trademarker (naam eigenaren die eisen stellen aan een product).
Al is deze game simpel en zal een groot publiek deze game links laten liggen, vind ik het geweldig dat de kleine vergeten groep die dit wel leuk vind nu iets erbij heeft.

Vroeger waren veel games slechts voor een kleine groep bedoeld (omdat er gewoon nog geen massa bestond die één bepaalde game wouden staat ter zijde) en door de opkomst van uitgevers als Ubi en EA de gamemarkt een beetje verziekt is geraakt.
je haalt cross os aan, maar volgens mij is de unity web plugin windows only, of heb ik dit fout?
De Unity plugin is er ook voor Mac OS X.
Mac OS, Android, linux, Windows(en als je de consoles meerekend X360, PS3, WII-U)
http://unity3d.com/create-games/
De plugin is er *niet* voor linux, enkel voor Windows en Mac.
Using Unity, you can publish your game on the following platforms:

Mac OSX App, Windows Executable, Linux desktop, Web Browsers, via Unity Web Player, iPhone, iPad, Android phones and tablets, Wii U, PS3 and Xbox 360


Bron: http://unity3d.com/create-games/
Maar niet de plugin, alleen Linux desktop. Maar een survey van laatst wijst erop dat ze zelfs de editor naar Linux willen gaan porten dus die plugin komt er wel.

Over cross-platform support hoef je je bij Unity niet druk te maken, alleen dit jaar al hebben ze BlackBerry X support aangekondigt, Playstation 4, Playstation Vita/Mobile en Wii U.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 30 april 2013 00:20]

Unity heeft volledige DirectX11 support en bijna native performance, daarnaast is het gewoon de beste game engine van het moment qua workflow en content pipeline. HTML5 is niet vergelijkbaar, het is niet af, WebGL word nog niet door iedereen ondersteund en de meeste browsers doen niet eens audio in HTML5. Daarnaast is Javascript gewoon heel erg traag vergeleken met C#. Mozilla kan wel leuk van die neppe benchmarks uit hun duim zuigen dat het bijna net zo snel is als C++ maar daar klopt natuurlijk geen hol van.
Ik snap dat hij iets maakt om Unity te leren kennen, maar waarom is dit nieuws. Dit is een enorm simpel spelletje dat iedereen kan maken, maar de titel laat het niet klinken of het een geweldig spel is. Ze hadden het beter "Minecraft bedenker leert Unity met gratis game drop" kunnen maken.
Grappig. Ik zal het eens een draai geven. Een gratis webbrowser based spel is sowieso iets wat laagdrempelig is om te gaan spelen. :)

Hoop dat Notch snel de vibe weer vind voor 0x10C.
Grappig. Ik zal het eens een draai geven. Een gratis webbrowser based spel is sowieso iets wat laagdrempelig is om te gaan spelen. :)
Het feit dat ik een plugin moet installeren (ook al weet ik wat Unity inhoud) stoot mij persoonlijk dan weer af... En onze IT afdeling al helemaal :p Ik probeer het wel als er een HTML 5 variant van is :)
Wie heeft al die mensen ervan overtuigd dat HTML5 een fatsoenlijk platform voor game development is? Behalve wat casual Facebook games heb ik nog geen games gezien die ervan gebruik maken en probeer maar eens een developer ervan te overtuigen dat hij zijn cross-platform ondersteuning, fatsoenlijke workflow en een groot deel performance moet inleveren voor 'de toekomst van het web'.

En mensen maar juichen als Mozilla met iets komt dat eruit ziet als een 10 jaar oude game, terwijl we met plugins allang gewoon theoretisch de laatste games kunnen draaien met bijna native performance.
Ik heb het spel even geprobeerd, maar de letters zijn soms erg slecht te lezen, vooral in combinatie met als het allemaal wat hectischer wordt.

Daarnaast valt me het op dat Notch nooit iets echt kan afmaken, op Minecraft na misschien, maar daar is hij ook al vertrokken:

-Dat ruimeteschip spel heeft hij (tijdelijk?) verlaten.
-Dat Scrolls spel (niemand zit er op te wachten volgens mij) lijkt ook weinig vooruitgang te boeken.
-Over het algemeen zie je dat Notch bezig is met het maken van simpele spelletjes en dan wegwezen, omdat hij ook regelmatig meedoet aan die 24 uurs game developer events.
Notch en een hele hoop andere programmeurs krijgen kicks van iets nieuw te leren. Als je weet precies wat voor code je de komende 200 uur moet gaan schrijven is het heel erg lastig om het te doen.

Dit is uit ervaring :)
Precies dit. Opstarten, doordenken en (voor mij) nieuwe features programmeren is waar het uiteindelijk om gaat.
Ja, Minecraft was echt een gelukstreffer volgens mij. Overigens hebben ze dat na een paar jaar ook volgepropt met features waar niemand op zit te wachten en nog steeds geen modding API geïmplementeerd.

Nee, ze kunnen beter wat meer mainstream games gaan ontwikkelen want die niche dingen die ze nu maken gaan echt dat bedrijf niet overeind houden. Minecraft is zo'n beetje de meest mainstream game die er is.
tis best een lastig spelletje als je het mij vraagt helpt je wel wat sneller typen goed voor mensen die niet zo snel kunnen typen

keep up the good work
Best grappig bedacht, simpel maar toch spannend. Maar verder heeft het niet veel.
Er bestaan reeds honderden van dit soort typspellen. Echt origineel is het niet. Niet dat iemand het tegendeel beweert. Hij zit dus echt wel in een creatieve impasse. Hij kan misschien beter eens op vakantie gaan ofzo?
Leuk spel om te spelen op typcursus. De mensen met de hoogste score krijgen dan een beloning :).

Een getest en de eerste keer had ik 81 punten. Na een paar keer 133 en nu is het tijd om weer door te werken :+ .

[Reactie gewijzigd door CedricD op 29 april 2013 11:28]

Grappig dat ik de eerste 2 rondes bizar slecht scoorde met 44 - 62 punten :P

Maar toen ik herkende dat het woorden waren, ik ook ruim boven de 100 kwam
Het is ook maar een klein aantal woorden wat zich herhaald, als je dat weet, is het niet zo moeilijk om boven de 350 te komen:
http://imgur.com/iq2b1lX (met spaties tussen de woorden: http://imgur.com/pjMjtbw)

[Reactie gewijzigd door PB. op 29 april 2013 16:14]

De C64 versie was nog eerder, van juli 1984: http://www.gb64.com/game.php?id=7816&d=27
Zelf dacht ik dat MSX Computer Magazine ook een eerdere versie had die je zelf ook nog in kon typen, maar dat was in december 1987, in nummer 19: http://www.msxcomputermagazine.nl/jaargang3.html
Klopt. De versie van radarsoft werd bij het tv spelprogramma It's all in the game gebruikt.

http://nl.wikipedia.org/w...n_the_Game_(spelprogramma)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013