Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 119, views: 38.999 •

In de eerste drie maanden van 2013 is het marktaandeel van Android in vijf grote Europese markten, de VS en AustraliŽ ten opzichte van 2012 wederom gestegen. Ook het Windows Phone-aandeel blijkt een stijging door te maken. Apple's iOS, BlackBerry OS en Symbian leveren in.

Android-logoDe iPhone-verkopen in de landen waarin door onderzoeksbureau Kantar werd gemeten, daalden gemiddeld met een procent, terwijl de Android-verkopen met 10,7 procentpunt stegen. Het Windows Phone-aandeel steeg met 2,5 procentpunt.

De groei gaat vooral ten koste van BlackBerry-telefoons en Symbian-telefoons, waarvan de verkopen 5,4 en 5,6 procentpunt daalden ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. De Europese verkopen in de eerste drie maanden van 2012 en 2013 werden door Kantar gemeten in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk; Nederland en België zijn niet meegenomen in het onderzoek.

De cijfers van de vijf Europese landen laten ook onderlinge verschillen zien. Spanje blijkt een echt 'Android-land' te zijn geworden; maar liefst 93,5 procent van de in 2013 verkochte smartphones in dat land draait Android. In de eerste drie maanden van 2012 was dat nog 76,8 procent. Alle andere besturingssytemen in Spanje werden weggedrukt door Android en daalden in populariteit. In buurland Italië blijkt naast Android, Windows Phone ook goede zaken te doen. Het marktaandeel die smartphones steeg daar van 5,9 naar 10,9 procent. Ook in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk steeg het aandeel verkochte Windows Phones.

In de zeven onderzochte landen verkochten iPhones alleen in Japan beter dan Android-telefoons. Het iPhone-aandeel ligt daar op 49,2 procent, terwijl Android een aandeel van 45,8 procent voor zijn rekening neemt. Windows Phone en Symbian zijn op het eiland met 0,3 en 0,2 procent nauwelijks een partij. Van de landen waarin resultaten van 2012 bekend waren bleek iOS het alleen in Frankrijk beter te doen dan dezelfde periode in het jaar daarvoor. Die stijging bedraagt echter slechts 0,7 procentpunt. Daarbij moet in het achterhoofd worden gehouden dat de verhouding tussen Android en iOS ook per kwartaal verschilt; Apple brengt nieuwe iPhones meestal in de zomer of in het najaar uit, wat vaak in die periode tot een flinke stijging in de verkopen leidt. Kantar voorziet dat de stijging van het Android-aandeel voorlopig nog doorzet, dankzij de start van de verkoop van de HTC One en de Samsung Galaxy S4.

De genoemde cijfers zijn gebaseerd op afkomstig van Kantar Worldpanel, dat onderdeel is van reclame- en pr-bureau WPP. De cijfers worden bepaald aan de hand van enquetes onder ongeveer een miljoen mensen in Europa en 240.000 mensen in de Verenigde Staten.

Verkoop Smartphone OS

Reacties (119)

Reactiefilter:-11190112+181+23+30
In ieder geval Symbian is te verklaren; Nokia heeft de afgelopen maanden nog nooit zo weinig Symbian telefoons verkocht. Als de concurrentie dus ook maar 1 GSM verkoopt, neemt per definitie het marktaandeel van Symbian dus af.

Daarbij is Nokia eigenlijk wel een beetje klaar met Symbian in de huidige vorm en zijn ze op dit moment groothandel in WindowsPhone; of hier nog een alternatief/nieuw/ander OS naast komt, valt nog te bezien.
De groei van windows is toch ook frappant, ze staan nu toch op positie 3 na android/ios. Een kijken of ze een echte goede 3de kunnen worden.
Hoewel MS flinke fouten maakt in de manier hoe ze hun OSen plaatsen, is de groei van WP op zich helemaal niet zo raar.

Gebruik zelf een Lumia 900 met WP 7.8, en ben zeer tevreden met het OS, werkt voor mij iig allemaal net een stuk prettiger dan mijn voorgaande S II met Android 4.0.

Met WP werkt alles gewoon net even wat logischer dan bij Android, en zit het imho iig slimmer in elkaar dan de concurrentie.

Wat ik niet snap is Windows RT, zowel Android en iOS werken op beide mobile platforms, waar er tot nu toe iig een onderscheid is bij MS tussen de twee, en dat doet beide platforms geen goed!
Windows RT werkt prettig, heeft een goede browser (ja internet explorer :)) en je hebt er ook nog eens office 2013 op. Sinds ik een surface RT heb raak ik onze iPad niet meer aan. Werkt allemaal zeer vlot.

Windows phone vind ik dan echter een drama, daar vind ik iOS en Android (heb zelf een HTC One X) veel beter. Mijn vriendin heeft een HTC 8s (windows phone 8) en vind dat niet prettig werken.
Wat vind je dan niet prettig aan WP?

Off topic: Mijn vriendin heeft toevallig ook een 8S en komt van Android en vindt WP juist helemaal fantastisch. Zelf heb ik een Lumia 920 (ik kom van Android EN iOS) en vindt het ook fantastisch werken.
niet prettig is bijv tethering via usb. nou zou je denken dat kan toch oo draadloos? nou draadloos werkt nou vaak niet goed (afhankelijk van apparatuur) en usb werkt 10x beter en je kunt je foon tegelijk mee laden.
Wat ik niet snap is Windows RT, zowel Android en iOS werken op beide mobile platforms, waar er tot nu toe iig een onderscheid is bij MS tussen de twee, en dat doet beide platforms geen goed!

Windows RT gebruikt dezelfde kernel als Windows Phone.

In feite is er dus geen verschil tussen iOS/Android en Windows. De schil is anders, maar het binnenwerk indentiek.

Sterker nog, waar Apple en Google nog MacOS en ChromeOS hebben heeft Microsoft diezelfde Windows RT/Phonr kernel inmiddels ook draaien op haar PC's. Je nieuwe Windows 8 PC draait dezelfde kernel als die Lumia 920.

Wees die niet verbaast als een app op een bepaald moment alle 3 de platforms kan draaien....
Sterker nog, waar Apple en Google nog MacOS en ChromeOS hebben heeft Microsoft diezelfde Windows RT/Phonr kernel inmiddels ook draaien op haar PC's. Je nieuwe Windows 8 PC draait dezelfde kernel als die Lumia 920.
Android en ChromeOS hebben dezelfde kernel. Dat is de kernel waar trouwens 99% van heel internet op draait: Linux.
een beetje klaar met Symbian ?
Er wordt als since de pureview 808 geen enkele Symbian toestel uitgebracht, ze zijn er ook officieel mee gekapt... Dat is onderhand alweer een jaartje geleden...
Denk dat ze daar gezien deze cijfers onderhand echt enorm veel spijt van hebben:

Symbian: -5.6% , WP : + 2.5%

De 808 is nog steeds een heel mooi toestel waarop Symbian het toch echt niet slecht doet, waardoor je je echt serieus af moet vragen waarom ze in hemelsnaam Symbian hebben laten vallen.
Verkopen van Symbian waren al aan het inzakken voordat Windows Phone door Nokia op de markt werd gebracht. Dus die cijfers hadden er zonder Windows Phone vrijwel zeker nog slechter uitgezien
Ja, omdat ze zelf al hadden aangekondigd de boel te nek om te draaien. Zonder Windows Phone hadden ze die aankondiging niet gedaan, en zou Symbian naar alle waarschijnlijkheid nog steeds veel meer verkocht worden.
Al ruim voor ze die aankondiging deden
Dat is niet geheel correct. De officiele aankondiging vond plaats in februari 2011, terwijl 2010 een recordjaar was aangaande Symbian smartphone verkopen. Neem dan ook nog eens mee dat de geruchten ook al een paar maanden speelden. Al met al zou er heel goed een verband kunnen zijn met instortende Symbian verkopen en de aankondiging van de WP-only strategie. Het niet meer vernieuwen van de Symbian reeks hielp verder ook niet bepaald mee.
WP is nog niet in evenveel landen verkrijgbaar geweest als Symbian. Ze komen nu pas met een mooie budgetlijn die ruim voldoet aan wat daar de standaard is en goed de concurrentie aankan met Samsung e.d.
In China en India zijn er het afgelopen kwartaal aardig wat toestellen verkocht en dat zal nog wel even doorgaan.

Ook de 920 is nu eindelijk overal verkrijgbaar (die was in Nederland en andere delen van de wereld pas in maart/april goed verkrijgbaar). Dus wat dat betreft gaat dat wel komen.

Verder is het logisch dat het niet meteen 10 of 20% marktaandeel krijgt. Mensen moeten weer geinformeerd worden dat het er uberhaupt is en geprikkeld worden om ernaar te kijken. Dat doe je niet in een jaar (WP7 was ook pas bij WP7.5 in Nederland en kreeg pas bij WP8 wat meer bekendheid).

Verder hebben ze natuurlijk last van fanboys en slecht geÔnformeerd winkelpersoneel.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 29 april 2013 15:22]

Persoonlijk denk ik dat slecht geÔnformeerde/fanboy verkopers Windows Phone (en even goed BlackBerry) geen goed doen...
Hoor vaak dat ze het niet handig vinden, en die kadertjes lijken wel heel achterlijk. Tot je een degelijke demo geeft en de echte kracht van Windows Phone laat zien... Net zogoed bij BlackBerry...
Denk dat ze daar gezien deze cijfers onderhand echt enorm veel spijt van hebben:

Besef dat er geen nieuwe CPU's en modems zijn voor Symbian. Zelfs nu ruim twee jaar later nog niet! Het Symbian platform was gebaseerd op Ti en STe/m. Ti had aangekondigd te stoppen en STe/m gaat ook niet echt lekker.

Een van de hoofdoorzaken waarom men de stekker eruit rukte was omdat Symbian hierdoor effectief een doodlopend pad was. Op het moment dat Elop het roer overnam, was er nog niet eens een LTE product intern op de roadmap!!!

Als Nokia lekker bij kas had gezeten en een jaar of 1 a 2 had gehad had men kunnen overwegen door te gaan. Die luxe had men niet. De brandende boorplatform analogie, was helemaal niet zo slecht gekozen ...

Men is in het diep gesprongen, en kans nu alsnog verzuipen, maar op het platform blijven zitten was een zekere dood geweest.
De genoemde cijfers zijn gebaseerd op afkomstig van Kantar Worldpanel, dat onderdeel is van reclame- en pr-bureau WPP. De cijfers worden bepaald aan de hand van enquetes onder ongeveer een miljoen mensen in Europa en 240.000 mensen in de Verenigde Staten.

Deze cijfers zeggen helemaal niets mede omdat dit op basis van een enquete is. Kun je helemaal niks mee. Dit zijn geen sales vanuit een winkel of provider etc.

Wat je wel kan zeggen hoe populair toestellen zijn? maar sales?

Apple heeft juist in de maanden veel verkocht in Amerika (verizon >60 apple)

[Reactie gewijzigd door nlb op 29 april 2013 14:39]

Inderdaad, deze cijfers conflicteren met de verkoopscijfers die we overal zien. Android is volgens de meeste cijfers gepiekt en het is net iOS dat stijgende is. Beetje bizar dat dan enkel deze enquete Tweakers haalt.
Wereldwijde groei van iphone loopt terug, als android en wp wel stijging in groei laten zien kan niet anders dan andere marktaandeel verliest. De vraag is alleen wie wat heeft verloren.
nieuws: Verkoop iPhone groeit nog maar nauwelijks

Maar verder klopt het wel dat deze cijfers er helemaal naast kunnen zitten, maar ze kunnen ook recht op het doel zitten, weten we alleen als de cijfers bekend worden gemaakt, zal binnenkort gebeuren.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 29 april 2013 18:17]

Inderdaad, deze cijfers conflicteren met de verkoopscijfers die we overal zien. Android is volgens de meeste cijfers gepiekt en het is net iOS dat stijgende is. Beetje bizar dat dan enkel deze enquete Tweakers haalt.
Waarom zou dit niet Tweakers halen. Omdat het in de appelkraam past?
IOS is stijgende maar minder dan de gehele markt dus in feite dalen ze. Je moet de cijfers ook wel kunnen interpreteren voor je iets zegt.
Nu heb je het over zachte cijfers, maar bij je statement over de Apple verkopen zie ik niet eens een bron.

Een ander punt, welke cijfers zijn wel "hard". In het topic van afgelopen vrijdag, nieuws: IDC: Apple verliest marktaandeel op wereldwijde smartphonemarkt stonden dan zogenaamde harde cijfers (afgezien die van Samsung misschien) maar die cijfers boden helemaal geen kader voor de te verwachten trend, of tendens. Dus hoe hard die cijfers ook zijn vertellen die mij weinig.

Om deze cijfers te diskwalificeren door te stellen dat ze niet hard zijn doe je ze te kort. Wat ikzelf heel leerzaam vond zijn de grote verschillen tussen landen onderling, de impopulariteit van WP in Japan, de populariteit van Apple in de VS (home base?) maar vooral de vrijdag zo gemiste trendmatige informatie. Want misschien geen feitelijke verkopen biedt deze informatie veel inzicht in waar we vandaan komen, maar vooral ook waar we naartoe gaan. Misschien geven deze cijfers juist een goede indicatie waar we in de nabije toekomst verkopen mogen verwachten. Uit de huidige verkoopcijfers is dit niet af te lezen, want die kijken altijd terug.

Compliment aan Tweakers voor het delen hiervan.

[Reactie gewijzigd door teacup op 30 april 2013 10:45]

Tweakers heeft zich wederom laten vangen door de marketing van Samsung zal je bedoelen?

Chart: Android owns two-thirds of smartphone sales – or does it?

AT&T announced iPhones comprised 80 percent of its 6 million iPhones sold during the first quarter, which ended in March. Likewise, Verizon said iPhones accounted for almost 56 percent of smartphones it sold during the three-month period.

Kantar, however, puts AT&T and Verizon iPhone percentages at 63 and 45.7 percent, respectively, according to Fortune’s Philip Elmer-DeWitt.

“That’s a big enough discrepancy to wipe out the 0.9 percent of U.S. market share Kantar says Apple lost over [the] year,” he writes.


The Fortune Apple watcher also noted that Kantar’s parent firm, UK-based WPP Group, has a marketing deal with Samsung, the top-selling Android smartphone maker.


Begint heel hard op te vallen dat de marketing van Samsung de redactie van Tweakers regelmatig bij het ootje neemt.

[Reactie gewijzigd door olapola op 1 mei 2013 14:26]

Ik vind het nog altijd knap dat iOS zo sterk vertegenwoordigt is in de VS. Had die veel minder ingeschat.
En bij Windows Phone. Was dat niet dat 80% van alle WP verkopen door Nokia gedaan is?
Dat iOS sterk vertegenwoordigd is in de VS is helemaal niet gek. Het is van origine een amerikaans bedrijf. En amerikaanse producten hebben in de VS altijd een streepje voor.
Dat iOS sterk vertegenwoordigd is in de VS is helemaal niet gek. Het is van origine een amerikaans bedrijf. En amerikaanse producten hebben in de VS altijd een streepje voor.
En Google is dat niet natuurlijk .... oh wacht.
Ik vind 45% marktaandeel iOS nog behoorlijk laag, in mijn doelgroep (studenten) hier in de VS schat ik het aandeel toch al snel rond de 75 procent. Bijna iedereen loopt met een iPhone rond, denk ik ook omdat iMessage volledig is ingeburgerd, whatsapp kennen ze niet eens. En de massa heeft een iPhone, Apple maakt gigantisch veel reclame, het is Amerikaans en ook een mode accessoire met die lelijke grote covers die ze hier geweldig vinden.

Apple is in Nederland nog echt een status symbool, in de VS niet. Hier hebben veel mensen een MacBook en staan de bibliotheken vol met imacs, dat zie je in Nederland niet.

Er beginnen nu wel mensen naar andere toestellen te kijken omdat ze al jaren een iPhone hebben, toch wel een teken voor Apple om het design van het OS eens op te frissen. Grappig is dat ze dan vooral Samsung Note toestellen willen, zijn populairder dan Galaxy volgens mij, of anders de RAZR. HTC zie je maar amper. Lumias beginnen wel echt populairder te worden, en verdiend, maar de gebrekkig Google ondersteuning en het ontbreken van het superpopulaire Instagram breekt ze toch echt op. Toch heb ik 3 vrienden met een Lumia en 3 of 4 met Android..

Vind deze vergelijkingen wel altijd behoorlijk scheef omdat Android heel veel budget toestellen verkoopt, iOS zich in de absolute top van de smartphone markt bevindt en Lumia ook hoog in de markt zit volgens mij. Ben benieuwd hoe een dergelijke grafiek met toestellen van minimaal 450 euro verkoopprijs er uit ziet.

Edit: Op aangeven van The GostInc maar even 'waarde' aangepast naar 'verkoopprijs', maar je snapt toch wel wat ik bedoel? Beetje zinloos om daar een hele post aan te besteden, ik denk dat alle tweakers hier wel een idee hebben welke toestellen ik bedoel.

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 29 april 2013 19:25]

Vind deze vergelijkingen wel altijd behoorlijk scheef omdat Android heel veel budget toestellen verkoopt, iOS de absolute top van de markt is en Lumia ook hoog in de markt zit volgens mij. Ben benieuwd hoe een dergelijke grafiek met toestellen van minimaal 450 euro waarde er uit ziet.
Het aantal toestellen dat meer dan 450 euro waard is... is praktisch 0. Een iphone 4S zit ergens rond de $300 kostprijs, een Galaxy 4S zit daar niet ver vanaf. Verkoopprijs zegt nog minder, want als een webwinkel een toestel onder de 450 euro verkoopt, maar KPN er net boven, wat doe je dan? En hoe ga je om met sponsoring, in de VS betaal je misschien $100 voor een toestel, plus een abbo van $50 per maand.

iOS is trouwens zeker niet de absolute top van de markt, er zijn namelijk ook toestellen van >$1000, met diamanten, goud en andere verfraaiingen. Zelfs met je §450 kostend toestel ben je nog steeds een goedkope sloeber :+

Overigens word ik persoonlijk een klein beetje moe van de discussie over 'betere' of 'superieure' toestellen vs. 'budget' toestellen en dat het vergelijk dan scheef is. Alsof BMW-rijders gaan klagen dat budget-auto's de statistieken scheef trekken.
Je kunt niet zomaar arbeid, ontwikkelingskosten, marketingkosten, distributie, winst etc. wegstrepen en alleen naar de materialen kijken. Als je dat zou doen kom je uiteindelijk bij een "waarde" van 0 uit. Immers, wat Apple als kostprijs betaald is voor de toeleverancier ook weer materiaal + andere kosten en winst. En voor de toeleverancier van de toeleverancier geld hetzelfde, etc. Uiteindelijk is het allemaal spul dat we ergens uit de grond gehaald hebben.

Wat mij betreft is waarde iets heel persoonlijk iets. Koop je een telefoon die je na 1 keer spelen in de la laat liggen is de waarde misschien wel 0. Gebruik je hem om je zieke moeder or verre liefde te bellen is de waarde misschien wel onbetaalbaar.

Voor mij is een telefoon, ongeacht het type, toch zeker zo'n 5000 euro waard. Ik doe er ongeveer een jaar mee, het maakt mijn werk ongelofelijk veel makkelijker en ik heb ook er veel plezier van in mijn vrije tijd.
Het land (Japan) waar alles om status draait heeft de iPhone de overhand, toch leuk om te zien wat veel mensen al jaren roepen maar altijd ontkent wordt nu eindelijk bevestigd is :)
Wat wordt al jaren geroepen maar vervolgens ook weer ontkend?
Dat het in Japan om status draait?
Wat heeft het hebben van de overhand door de iPhone dan met status te maken?

Het maakt overigens niet uit wat de discussie is. De gebruikte redenatie is een cirkel-redenatie, welke nooit leidt tot een gefundeerd argument.
Volgens mij begrijp je Japan niet zo goed.

Het marktaandeel heef tmeer te maken dat Android relatief laat bij het feestje arriveerde invergelijking met iOS en dat daardoor mensen al gelocked zaten in een ecco systeem. Daarvoor waren er een hoop aparte Japanse OS based toestellen met elk hun eigen systeem.

Japan is altijd een heel ander land geweest betreft mobieltjes. Dit heeft niks met status te maken. Status in Japan heeft meer met hun persoonlijke status te maken, een goede baan, huis, relatie etc en is juist niet heel erg materialistisch.
Vergeet niet dat een iphone in Japan ook goedkoper is dan vergelijkbare android telefoons.
En in Spanje waar de werkloosheid piekt is Android dan weer heel groot? Is daar dan mee bewezen dat Android enkel voor marginalen is?

Natuurlijk niet! Beetje dom om zo'n vergelijkingen te plaatsen op dingen die jij zo graag wil zien.
Wow spanje heeft veel android fans, of zou dat vooral komen doordat dit low-end toestellen zijn, omdat de gemiddelde (werkloze) spanjaard de iphone niet kan betalen?
Daarom heeft iOS ook een hoger aandeel in ItaliŽ dan in Duitsland. Oh wacht ;)
Wat jij zegt heeft er vast mee te maken, maar je kunt niet zomaar een verband leggen tussen de economische situatie in een land en het aandeel van Apple daar. Blijkbaar wil niet iedereen die een iPhone kan betalen ook daadwerkelijk een iPhone.

Maar ik ben ook wel benieuwd hoeveel low-end Androids (en datzelfde geldt voor Windows) er worden verkocht vs high-end. Het is jammer dat dat niet uit deze gegevens te halen valt.
In Spanje zijn ook veel hobby programmeurs en dan ben je bij android beter uit dan bij IOS en WP

Ook zijn er veel mensen die illegale software draaien en ook dan bij je bij android beter uit.

Dit is al zo vanaf het homecomputer tijdperk, ik weet dat de MSX ook heel populair was/is in Spanje.

En vergeet de sinterklaas inkoop centrale niet :) alle android zut die mensen op 5/12 krijgen wordt in Spanje ingekocht
Smartphones zijn inmiddels wel zo mainstream dat je dat groepje geeks ook in Spanje niet gaat merken. Wat betreft illegale software zou het wellicht kunnen, maar ik denk dat maar weinig mensen weten wat een apk bestand is.
In Spanje zijn ook veel hobby programmeurs
Integenstelling tot andere Europese landen bedoel je? Waar haal je dat gegeven in hemelsnaam vandaan dan?
Dat laatste vermoed ik ook ja, terwijl je in Engeland juist relatief veel iOS gebruikers ziet, ik vraag me af wat daar de verklaring voor is. Ik had trouwens in Japan wel verwacht dat het aantal Android gebruikers (ook door merken als Sony) groter zou zijn.
Sony doet pas sinds kort echt mee in het allerhoogste segment van de smartphone wereld. Ik kan mij de kritieken op Sony Ericsson telefoons nog wel herinneren, op moment dat een telefoon van dit merk uit kwam was de concurrentie al verder om de specificatiegrens op te rekken.

Dat Sony qua smarphones op in hun thuis land nog niet zo heel groot is valt dus prima te verklaren.
Sony? Japannners zijn niet echt dol op Sony, eerder op Sharp en Panasonic. Sony wordt door veel Japanners niet meer gezien als echt "Japans".

In Japan heerste een aantal jaar geleden een sterk gerucht van de "sony-timer", Sony spullen zouden na een bepaalde tijd automatisch kapot gaan. Met als resultaat dat je in de meeste elektronica winkels geen Sony meer kon vinden.
Geen stereotypering, wel feiten.
En het is ook niet zo'n rare conclusie. Android heeft een veel bredere doelgroep, van budgetphones tot high end phones. Bij iPhone heb je de keuze uit 1 model, en die prijst zich in de high end klasse. Het is dan ook niet zo raar om te stellen dat in een land waar veel werkloosheid en armoede heerst er niet zoveel geld is om een high end telefoon te kopen, en de iPhone valt dan meestal gewoon af.

Het wordt pas echt stereotypering op het moment dat je daar andere conclusies uit gaat trekken, bijvoorbeeld dat Android gebruikers klaplopers zijn, wat natuurlijk nergens over gaat. Maar dat deed Nintendo_freak niet.
Stereotypering van de bovenste plak. Hij legt de relatie werkloos = androidgebruiker. Het feit dat jij dit nou met een quasi-wetenschappelijk sausje probeert goed te praten is ronduit schokkend en denigrerend.
Als je nou eens probeert om die politiek correcte oogkleppen heen te kijken en gewoon leest wat er staat.
Hij legt de relatie werkloos = androidgebruiker
Om precieser te zijn, hij legt de relatie werkloos = weinig inkomen (feit), en vervolgens dat mensen met een lager inkomen minder dure telefoons kopen. Oftewel, Werkloos => Androidgebruiker. Let op de richting van het pijltje. Wat is daar nou in hemelsnaam schokkend aan? Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die relatief weinig te besteden hebben en toch een dure telefoon kopen, of andersom mensen die zat te besteden hebben maar een telefoon niet zo belangrijk vinden en gewoon een goedkoop dingetje kopen. Maar er is niets stereotyperend aan de stelling dat mensen met lagere inkomens goedkopere telefoons kopen. En zijn er goedkope iPhones? Neen. Zijn er goedkope Android telefoons? Jazeker. Het ligt derhalve voor de hand dat er in de lage inkomensgroep relatief meer Android wordt gebruikt. En die stelling op zich zegt in z'n geheel niets over die mensen, noch iets over wat voor soort iemand je bent als je Android gebruikt. Denken dat dat wel zo is, dŠt is pas stereotyperend.

Want tov wie is het dan denigrerend? De lagere inkomensgroep? De Android-gebruikers? En waarom dan precies? Volgens mij maak jij gewoon de fout door te denken dat A => B ook B => A impliceert, dus dat Android voornamelijk door lagere inkomensgroepen gebruikt wordt. Maar dat is niet wat er wordt beweerd. Elke hond is een dier, maar niet elk dier is een hond.

Als ik beweer "in de lagere inkomensgroep is het hebben van een telefoon populairder dan het niet hebben van een telefoon", dan denk jij zeker ook dat dat impliceert dat iedereen met een telefoon in de lagere inkomensgroep valt?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 29 april 2013 16:38]

Om precieser te zijn, hij legt de relatie werkloos = weinig inkomen (feit), en vervolgens dat mensen met een lager inkomen minder dure telefoons kopen. Oftewel, Werkloos => Androidgebruiker. Let op de richting van het pijltje. Wat is daar nou in hemelsnaam schokkend aan?
Het probleem met je stelling is dat ze niet opgaat. We zien dat het aandeel iphones in italie groter is dan in Duitsland. Hoewel er in Italie meer werkloosheid is. Dus je stelling klopt toevallig voor Spanje maar voor andere landen niet en dus is je verband werkloos ==> androidgebruiker niet waar.

Je rukt een verband (geen oorzakelijk verband) dat toepasbaar is op een beperkte groep (Spanjaarden) uit z'n context en generaliseert het naar andere bevolkingen.
Dat maakt het stereotyperend, denigrerend en schokkend.
Android vind in zelf een beterbesturingssysteem dan IOS . Bij IOS zit alles zo dichtgepot ,

+ punten Android
Veel applicaties
Heel veel toestellen die het draaien
Widgets
Alles integreert goed.

Ik heb zelf een Ipad 2 gehad maar na een weekje weer weggedaan. Heb nu een Nexus 7 en daar ben ik zeer tevreden mee. Er is niks mis met Android . Apple en Google zijn beiden even goed.
Ik vind het leuk om te zien dat "Windows Phone" toch stijgt in aantal bezitters, ondanks alle commentaar om me heen dat het maar niks is..
Zelf heb ik een Lumia 900, en deze blijft snel en doet wat ie moet doen.
Al zijn er natuurlijk wel een paar wensen zoals: Customizeable ringtones voor gesprekken/sms en andere zaken.
ach, de iphone is ook populair geworden zonder customizable SMS ringtones ;)

Gun het WP ook wel. Mooi platform. Toetsenbord is ongeŽvenaard op zowel android als iOS (ook de betaalde toetsenborden in de Play Store). Heb nu zelf weer een android (water"proof" telefoon vind ik toch verrekte handig) maar zie mezelf in de toekomst wel weer naar WP8 switchen bij een nieuw abbo
Je wens kan zonder probleem ingewilligd worden! Neem een kijkje op:
http://www.windowsphone.c...add-ringtones-to-my-phone
Customizable ringtones voor gesprekken in WP7 is al mogelijk hoor, al moet het via een omweg:

•It must be either a WMA or an MP3 file
•It must be 39 seconds or shorter in length
•It must be smaller than 1MB in size
•It cannot be copy protected / have DRM restrictions

En het genre moet ringtone zijn, als je dan synchroniseert zal het nummer tussen je ringtones staan ;)

Voor SMS, Whatsapp en al het andere werkt het jammer genoeg niet, dat mag er van mij snel in komen idd.

OT: Mooi dat WP aandeel pakt, hoop dat dit weer wat ontwikkelaars trekt om de vele missende apps aan te vullen!
It cannot be copy protected / have DRM restrictions
Hoe zorg je hiervoor? Onder het eigenschappen venstertje kan ik die "Nee" niet veranderen in "Ja" bij "Beveiligd.

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimpģ op 29 april 2013 13:06]

Deze cijfers wijzen juist uit dat WP geen succes is. Als de voormalige gigant Nokia vol overtuiging overstapt van Symbian naar WP en het resultaat is dat het aandeel Symbian (waar Nokia dominant in is) daalt met 5.6%, terwijl het aandeel van WP (Waak Nokia dominant in is) met minder dan de helft daarvan stijgt. En als je beseft dat Nokia nog steeds best wel erg goede telefoons maakt, dan is dus duidelijk dat WP het HEEL erg slecht doet.
Dat Symbian harder daalt dan Windows Phone stijgt betekent dat het relatief minder gaat met Nokia. Als je Windows Phone echter op zich bekijkt is het natuulijk wel degelijk zo dat die stijgt. Bovendien zijn alle Symbian toestellen imiddels aardig oud en dus ook een stuk goedkoper. Qua winst kunnen ze bij wijze van spreke beter 1 Lumia 920 verkopen dan 5 symbian toestellen.

Ze maken sinds kort ook weer winst, dus zo heel slecht gaat het niet :)
..§439 million ($585 million) profit. That's a significantly healthier figure than last quarter's $754 million loss, and a big improvement on Q4 2011's figure, a huge $1.2 billion deficit
Het is overig procentpunt, niet procent ;)
Het is dus onzin om WP opzich te bekijken. Ik was jaren lang een Nokia fan, nokia maakt hele mooie hardware, en als ik in het verleden geen beroerde ervaringen had gehad met mobiele OSsen van MS, dan had ik zonder nadenken gewoon weer een Nokia gekocht ongeacht het OS dat er op staat. Als Nokia fans van hun Nokia afstappen, of zoals ik, na een 2 jarig avontuur met Android er voor kiezen om toch niet bij Nokia terug te komen, dan licht dat in mijn beleving niet aan de hardware, die is nog steeds top namelijk. Dat licht dan volgens mij gewoon voor 80% of 90% aan de keuzes die Nokia gemaakt heeft m.b.t. het afsterven van Symbian en omarmen van WP. Dat het relatief slecht gaat met Nokia is het directe gevolg van de keuze van Nokia voor WP. Dat het relatief goed gaat met WP is het directe gevolg van die zelfde keuze. Zonder Nokia zat WP nu op 1% ofzo. Zonder WP was Android slechts een tijdelijkg Hype geweest en waren Symbian en Nokia nu gewoon wat Android en Samsung nu zijn.
Het laatste financiele kwartaal heeft Nokia wederom verlies geleden

http://www.gsmarena.com/n...ld_150_loss-news-5877.php

Netto verlies van 150 miljoen euro.
Nokia verkoopt ongeveer elke Windows Phone die het kan produceren.
Ze kunnen dus niet eens harder stijgen qua Windows Phone marktaandeel.
Nokia heeft ook veel productie capaciteit ingeleverd omdat ze zowat alles in Europa hebben opgedoekt. De Windows Phones zijn op dit moment zo populair dat Nokia's chinese partner er nog niet genoeg kunnen maken.
Denk dat Foxcon graag nog wat extra telefoontjes krijgt om te produceren ;)
Heb je daar een bron van? Als ik kranten en nieuwssites mag geloven verloopt de verkoop van WP8-toestellen helemaal niet zo vlot als gehoopt.

Zelf heb ik ook een WP8-toestel overwogen, maar ik verkies de personaliseerbaarheid en widgets van Android boven de eentonige tiles van WP8. Bovendien verkies ik Chrome, Google Docs, GDrive en Gmail al jaren boven de alternatieven van MS.
Dat is dus feitenlijk allemaal nieuws aangaande de Lumia 920. De Lumia 920 is verre van de enige Windows Phone smartphone die Nokia momenteel in de markt heeft en zeker niet de meest populaire (kijkende naar average selling price).

Op die manier zou je ook kunnen stellen dat HTC alles wat het produceren kan, verkoopt en dat de vraag eigenlijk veel hoger ligt, puur omdat ze niet genoeg HTC One's kunnen maken. Die stelling zou je met soortgelijke nieuwsberichten kunnen onderbouwen, maar ook geheel incorrect zijn.
Het gaat over Q1
Het is logisch om de berichtgeving over 920 te nemen omdat dat enige Nokia W8 telefoon was die in heel Q1 redelijk breed beschikbaar was en daarmee dus wel de populairste.

Andere Nokia Lumia telefoons met W8 zijn pas mondjesmaat beschikbaar gekomen in Q1 of komen pas in Q2 en de juist de Q1 releases van bijvoorbeeld de Nokia Lumia 620 in landen als India zijn in Q1 door Nokia een maand uitgesteld en hebben daardoor nog maar weinig impact op de cijfers van Q1
http://news.thewindowsclu...stponed-march-2013-60303/

[Reactie gewijzigd door hAl op 1 mei 2013 19:28]

Zulke reacties bewijzen dat gebruikers Windows Phone GEEN kansen geven, maar eerder afgaan op een korte eerste kennismaking.
Android scoort idd zeer goed bij de integratie van Google producten (zou jammer zijn moest dit niet zo zijn).

Maar eenmaal je andere diensten gebruikt, zoals mail van je internet provider of Outlook, slaagt Android in mijn ogen de bal helemaal mis. Je wordt dan aangewezen om zelf maar een andere email client te zoeken.
Standaard ben ik bv. bij mijn Galaxy S3 aangewezen op minstens 2 mail app's (Eentje voor Gmail, andere voor Internet Provider, Outlook).
Instellingen (zoals POP3 of imap settings) worden in sommige gevallen niet standaard overgenomen (Iets wat mijn Symbian, Meego, BlackBerry 7, BlackBerry 10, iOS, Windows Phone toestellen WEL kunnen).
SMS'en gebeurt in een venster dat nog oubolliger aandoet dan wat Symbian te bieden had nog VOOR Symbian3.

Widgets geven mij niet meer informatie dan wat ik op een Windows Phone Tile kan zien... en voor sommige dingen geven de widgets zelfs minder info!

Het bladeren tussen de verschillende pagina's verloopt niet altijd even vlot en er treedt soms zeer veel vertraging op als je door de instellingen bladert.
De instellingen zitten ondertussen nog dieper weggegraven dan bij Symbian of BlackBerry 7.

Op Android heb ik toegang tot mijn Skydrive via een app, maar op Windows Phone heb ik geen toegang tot GDrive (tenzij ik een app vertrouw die niet van Google afkomstig is, of via de browser werk. Maar omdat Google geen ondersteuning biedt voor Windows Phone werkt de helft niet meer...) Do no Evil???

Nu zijn, in mijn ogen, veel van de vermelde zaken de schuld van Samsung en hun schil rond Android (ramt hun Windows 8 toestellen ook vol met overbodige, geheugen vretende, Samsung diensten). Bloatware, iets waar we 5 jaar geleden van gruwelden, is nu weer gemeengoed en stevig ingebakken in onze smartphones. (En op de pc kon je die nog makkelijk snel en zelf verwijderen zonder heel het OS weer te installeren...)

Volgende Android toestel die ik koop is daarom een Nexus. (ik gebruik de toestellen voor training doeleinden, en maak dus gebruik van Android, Windows Phone, BlackBerry)
Waarom maken ze die grafieken zo moeilijk te lezen. IOS staat bovenaan maar heeft een veel lager percentage als Android, maakt het erg onduidelijk imo.
volgorde in tabel is voor elk land gelijk, terwijl marktaandeel rangorde niet gelijk is, dus wat jij wilt kan helemaal niet.
Eh, ik heb toch zelden een goeie tabel gezien waar de volgorde altijd gelijk staat. Die worden altijd naar de data gerangschikt. Of geven je de mogelijkheid om zelf te rangschikken.
Alle andere besturingssytemen in Spanje werden weggedrukt door Android en daalden in populariteit. In buurland ItaliŽ blijkt naast Android, Windows Phone ook goede zaken te doen.
Sinds wanneer grenst Spanje aan ItaliŽ?
Als je de zee meerekend grenst Minorca (SP) aan SardiniŽ (it)
Als je het water meerekent grenst Nederland aan elk ander land wat aan een oceaan ligt...

VS ons buurland? China ons buurland? Als dat zo is, ja dan is Spanje ook het buurland van ItaliŽ...
Er lopen gewoon landsgrenzen in het water. In de Noordzee bijvoorbeeld loopt een grens tussen Nederland en GB. Er is nergens een plek in het water waar Nederlands territorium grenst aan dat van China of de VS.
Tussen de US Virgin Islands en het CaraÔbische eilandje Saba dat bij Nederland hoort, loopt een maritieme grens waardoor Nederland en de VS wel 'ergens' aan elkaar grenzen. Maar dit terzijde.
Volgens mij vergeet jij het begrip territoriale wateren :)
En die grens houdt op bij twaalf zeemijl uit de kust dus inderdaad grenst Spanje niet aan Italie.
ik kom uit Italie, kan je verzekeren dat niemand maar dan ook niemand Spanje als buurland ziet ;) Net zo min als Marokko en Bosnie...
Ik heb toevallig afgelopen weekend mijn Xperia T binnen gekregen waar Android 4.1.2 op draait. Ik zat te twijfelen tussen Android en Windows Phone maar uiteindelijk toch gekozen voor Android. Een van de reden was de grotere keuze aan applicaties voor dat platform ten opzichte van Windows Phone.

Ik kan begrijpen dat developers eerder naar IOS en Android kijken als er applicaties gebouwd moeten worden, omdat daar de meeste consumenten gebruik van maken. En veel mensen waaronder ik dus kiezen ( nog ) niet voor Windows Phone, omdat daar de applicaties nog een beetje missen. Maar zodra het marktaandeel van Windows Phone stijgt zal het ook aantrekkelijker zijn voor developers om op dat platform een applicatie te ontwikkelen. Even afwachten dus maar ik denk wel dat er in de toekomst steeds meer mensen overstappen naar Windows Phone.
3 jaar geleden gingen developers voor iOS en veel apps kwamen niet op Android. Nu is Windows Phone aan de beurt. Binnen een jaar zullen de meeste belangrijkste apps ook op op Windows Phone verkrijgbaar zijn.

Maar Windows Phone zal voorlopig niet zoveel apps als Android krijgen omdat de eisen strenger zijn. Bij Android kun je meer dan 2.000 rekenmachine apps vinden, waarvan 1.800 hetzelfde doen.
Ik hoop het dat er volgend jaar al een groot deel van de Android en IOS apps ook voor Windows Phone beschikbaar zijn. Want ik vind het, zover ik het heb gezien, een mooi platform. Dat mag ook wel gezegd worden. En concurrentie is natuurlijk altijd goed.

[Reactie gewijzigd door Jeroen V. op 29 april 2013 12:26]

Ik begrijp de discussie over het ontbreken van apps op windows phone nooit.
Welke nuttige apps mist windows phone dan eigenlijk?
Dat begreep ik eerst ook niet, maar begin het nu wel te snappen. Als je een toestel koopt gebruik je misschien maar een paar van de vele programma's die al aanwezig zijn. Met apps kun je dingen doen die je nog miste.

Je kiest zelf wat je er nog graag bij wilt hebben. Of het nu een leuke, handige of gewoon essentiele app is. Het gaat erom dat je jouw telefoon kunt personaliseren door er meer je eigen draai aan te geven. Dus als er een platform is die veel apps mist dan is de keuze soms snel gemaakt.
Maar noem eens een paar voorbeelden van apps welke je mist op het WP-platform?

Wellicht dat dit een handige tool is.
Waarom zou je als consument kiezen voor een telefoon van §676,00, met closed-source software waarvan de producent, in dit geval Apple, nauwelijks innoveert? Consumenten die weinig te besteden hebben of gewoon minder behoefde hebben aan een dure telefoon kiezen liever voor een goedkope Android-oplossing...
Omdat niet iedereen Android fijn vindt? Beide platformen hebben zijn voordelen. IOS blinkt uit in consistentie, veiligheid en integratie met Apple producten. Veel mensen die dat kunnen waarderen. En dat closed source zal velen een zorg zijn zolang alle apps nog eerder op IOS uitkomen.
Het nauwelijks innoveren is ook een verzinsel, tenzij je elk jaar nieuwe producten verwacht.

Kortom ieder zijn keuze.
Heel simpel: omdat de telefoon kan bellen, e-mailen en twitteren. Verder ligt de telefoon lekker in de hand en was de prijs voor mij betaalbaar.

Over de rest kunnen we heel lang discussieren maar is, voor mij persoonlijk, totaal niet relevant. Hier op Tweakers kunnen we vanalles belangrijk vinden maar voor veel consumenten speelt dat toch minder.

Als ik iemand een telefoon adviseer krijg ik meestal 1 a 2 vragen in de trant van "kan ik er mee whatsappen?", "werkt de ABN-AMRO app daarop?" of "zijn de foto's een beetje goed?" en dat is het dan wel.
met closed-source software waarvan de producent, in dit geval Apple, nauwelijks innoveert

Eh even denken?

- prachtige hardware
- uitstekend update support anders dan dat 'andere' bedrijf uit Silicon Valley
- altijd de laatste en beste apps
- fantastisch ecosysteem met add-on apparatuur

En nee, ik ben geen fanboy, want ik gebruik geen van die Sillicon Valley OS'en maar die afkomstig uit het rechtachtige noorden daarboven 8-)
En heel terecht windows phone is sinds 8 een heel volwassen systeem geworden. Vind het alleen jammer dat het ecosysteem waar ze het over hadden tussen desktop laptop en tablet nog maar minimaal wordt benut.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.