Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 52, views: 23.768 •

LG is begonnen met het aannemen van pre-orders voor zijn eerste gebogen oled-tv. De televisie, die een beelddiagonaal van 54,6 inch heeft, kost 15 miljoen Zuid-Koreaanse won, omgerekend 10.400 euro. Voorlopig is de televisie alleen in Zuid-Korea te bestellen.

De gekromde tv van LG is 4,3 millimeter dik en weegt 17kg. Het oled-paneel beschikt over LG's 'wrgb'-techniek, waarbij het paneel naast een rode, groene en een blauwe subpixel ook een witte subpixel bevat. Daardoor zou de productie van witte beelden beter zijn dan bij conventionele rgb-panelen. Het gebogen paneel zou voor een 'imax-achtige' kijkervaring zorgen. LG zal in de komende maanden aankondigen in welke landen het gebogen tv zal uitbrengen en tegen welke prijs.

De gebogen televisie van LG komt niet als een verrassing; het bedrijf toonde prototypes van de tv op de CES-beurs begin dit jaar. Concurrent Samsung deed dat toen ook, maar LG blijkt als eerste in staat om de massaproductie van de panelen te starten. LG heeft naast televisies meer plannen voor gebogen oled-schermen; eerder deze maand liet het bedrijf weten dat het in het vierde kwartaal van 2013 zijn eerste smartphone met een buigbaar plastic oled-scherm wil uitbrengen.

LG 55EA9800

Reacties (52)

Zelf zie ik zo niet het voordeel van een gebogen televisie. Maar ik zou dit zeker een keer "in het echt" willen zien.
Ik kan ook moeilijk het voordeel ervan inzien. Het lijkt mij dat wanneer je recht voor het scherm zit dat de buitenste randen 'kortere' pixels hebben qua zicht
Normaal heb je juist kortere pixels want ze staan bij een rechte TV aan de zijkanten verder van jouw af dan de middelste (er van uit gaande dat je er recht voor zit)...

Je TV is bijv. 1.50 meter breed, en je zit er 2 meter van af, dan kunnen we dus de stelling van pythagoras uit de kast halen:
1.50 / 2 = 75 cm (omdat je vanuit het midden rekent hoef je maar de helft te pakken)

75*75=5625
200*200=40000

De wortel van 45625 = 213.6 cm

Je zit dus nu bijna 14 cm verder van de buitenste pixels af dan van de middelste pixels, wat er in theorie voor zorgt dat die dus kleiner zijn op jouw netvlies dan de pixels in het midden van het scherm :)

Denk dat het in de praktijk weinig uit maakt overigens, je hersenen kunnen aardig wat 'beeldbewerking' uitvoeren...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 april 2013 09:58]

Leuk verkoopverhaaltje, ware het niet dat hetzelfde ook geldt voor de camera! Objecten links in de hoek zijn verder weg dan objecten recht voor de camera, door het beeld te buigen verstoor je die verhouding.
Waardoor de verhouding nogmaals verstoord wordt bij een platte televisie. Immers, de camera verstoort de verhouding bij opname en wanneer je naar een platte t.v. kijkt herhaalt het effect zich.
nee, als je met een platte TV kijkt dan corrigeer je juist het effect.

De camera werkt met een plat vlak, de tv werkt met een plat vlek. Daardoor krijg je het correct beeld te zien op de tv.

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 29 april 2013 12:41]

De camera werkt met een plat vlak, de tv werkt met een plat vlek. Daardoor krijg je het correct beeld te zien op de tv.
Wanneer een camera een registratie maakt, dan is de afstand tot hetgeen recht voor de lens het kleinst. Naarmate het beeld groter (breder) wordt, wordt de afstand tot het buitenste deel van de beelden groter. De registratie is uiteindelijk een plat vlak, maar die is dus al vertekend.

Deze registratie wordt exact omgezet naar een platte televisie. Alleen, daar zit je verder van de buitenkant af dan van het midden. Het effect herhaalt zich derhalve en wordt dus juist niet opgeheven.
Eeh, camera zit ergens tussen plat en bolvormig, afhankelijk van lenstype en de instellingen op de lens.

Wat wel echt plat gerenderd wordt zijn games. De in-game 'camera' is een plat vlak. Je kan dat goed merken als je je FOV hoog zet. Dan zie je dat de polygonen aan de zijkant enorm uitgerekt worden.

Althans, dat is nu een beetje aan het veranderen.
Een product als http://www.oculusvr.com/ moet een bolle lens nadoen om correcte weergave mogelijk te maken. Eigenlijk moeten ze dan voor elke pixel een losse camera simuleren die onder een andere hoek de scene inkijkt,
En met die techologie kan je dus ook games renderen voor een gebogen scherm.

Met echt camerawerk is het eigenlijk nooit goed. Zodra je inzoomt verandert de 'kromming' en wordt vlakker. Andersom, bij uitzoomen, wordt het vlak krommer. Dit is dus niet te corrigeren met een statische kromming van de tv.
Een voordeel wat ik kan bedenken is dat het licht niet meer zo weerspiegelt op het scherm. Een plat scherm kan aardig weerspiegelen, een krom scherm daarentegen niet of een stuk minder.

Als voorbeeld neem ik de meegeleverde 3D brilletjes bij 3D TV's, die hebben rechte glazen. Die weerspiegelen echt veel, je kan soms zien wat er achter je gebeurd. Wanneer deze glazen een kromming hebben, dan zou je hier geen last meer van moeten hebben.
tip; zet een stuk noppenschuim achter je dat weerkaatst het light wat op de muur wordt geschenen door de tv.
Ziet er erg gaaf uit, maar het praktisch nut ontgaat mij enigszins. Met name in een woonkamer lijkt het mij juist prakisch om een plat scherm te hebben. Niet primair vanwege het feit dat dit wat chiquer lijkt op een platte muur, maar met name omdat je met een huiskamer-tv vaak vanuit veel verschillende hoeken kijkt. De ene kijker zit op de bank, de andere kijker zit aan de andere kant van de kamer. Nu hoef je een dergelijke tv niet perse voor de woonkamer te halen. Maar gezien de prijs van het product verwacht ik niet dat dit een standaard slaapkamertv gaat worden. :9

Deze techniek lijkt me vooral interessant voor computerschermen. Vaak ben je de enige gebruiker en kun je je dus ook daadwerkelijk voor het middelpunt positioneren.
misschien voor de mensen die de TV in de hoek van de kamer hebben staan. verder lijkt het mij ook niet handig in de woon kamer. misschien in een winkel om een zuil/pilaar heen nog.
om een zuil/pilaar heen? ik ging er vanuit dat het beeld aan de "binnenkant" van de boog zit... dus dan heeft het niet zoveel nu om de tv met het beeld tegen de pilaar te zetten.

Het enige nut wat ik kan bedenken is idd in de hoek van een woonkamer, en als je relatief dicht op de tv zit krijg je wel het gevoel "omringd" te zijn door het beeld... maar dat werkt alleen als je redelijk in het midden zit.
ik ging er voor het gemak even vanuit dat het scherm beide kanten op gebogen kon worden. op een recente foto van, ik geloof een smartphone van LG, zag ik dit op de rand toegepast worden.
Maar dan zou het de andere kant op gebogen moeten zijn.
Waar ik wel een praktich nut van zou zien is in een gameroom:P
En dan een race-spel of shooter met gigantisch zichtveld(zoals op het plaatje)
Veel woonkamers hebben een 2e bank 45 graden staan en ik denk ook dat je dan een stuk van 20% beeld mist met een gebogen scherm.

[Reactie gewijzigd door CPU1 op 29 april 2013 12:29]

Dat het gebogen is voor mij niet zo interessant, het feit dat oled tv's eindelijk op de markt komen is veel interessanter! Maar met §10,000 kost het wat meer dan Sony's 4K tv. Nu nog wachten tot beide technologiŽen gecombineerd worden in 1 tv. :)
Dat valt wel mee. het gaat erom dat OLED gemaakt moet worden op een flexibel substraat, en dat is op zich helemaal niet moeilijk -- ook niet met glas, dat kan ook prima deze buiging aan.
Probeer eens IMAX film te kijken bij Pathe Arena dan snap je wel waarom een gebogen scherm zo intressant is..
Interessante ontwikkeling dat gebogen panoramische scherm. Doel is om meer "in het beeld" te zitten met gelijk een breed en weids perspectief. Met 3D lijkt mij dit ideaal, zeker voor gaming!

Vraag mij alleen af of ook 55" voor een huiskamer niet wat te klein is om het panoramisch effect echt goed te krijgen voor tv uitzendingen. Linkje: http://tinyurl.com/c5ceqtd

[Reactie gewijzigd door Cr0N op 29 april 2013 09:24]

Wellicht is dat de reden dat er ook een triple setup is afgebeeld. Op zich is het gebogen wel prettig. Kijk maar naar een dubbele monitor setup, die staan ook vaak in een knik.
Games worden met een platte viewport gerendert.
Zeker als je ook 3D wilt doen is dat niet optimaal.
Zolang de game niet voor het platte scherm compenseert kun je het beter niet doen.
Wat ik raar vind is dat ik nergens de resolutie zie? Ik verwacht Ultra HD.

Ik zou graag een OLED scherm van 24" zien met lichte buiging voor de PC!
^Ditto!
UltraHD lijkt me overigens totaal niet vanzelfsprekend/nodig. Ik snap die vraag hiernaar sowieso niet. Er is NUL content voor, en het duurt ook nog wel jaren voor dat er is!
Inderdaad, een 24" monitor met hoge resolutie en lichte buiging en zeer dunne randen zou voor mij meer welkom zijn dan een TV. Dit zodat je er als op het plaatje bij het artikel drie naast elkaar kan zetten en hiermee een aaneengesloten stuk glas van kan maken.
Wat ik raar vind is dat ik nergens de resolutie zie? Ik verwacht Ultra HD.
55" lijkt me gewoon 1080p.

Ik vind 55" ook veel te klein om een gebogen scherm te hebben trouwens, voor iets wat niet zegmaar op een meter afstand staat.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 30 april 2013 01:06]

De perfecte toepassing voor schermen als deze zie ik vooral op het gebied van games, voor films en tv kijken lijkt het me toch minder fijn....
zelf vind ik het nog te duur . maar zie er wel potentie in...
Ik kan op zich wel wat voorbeelden bedenken. Sowieso in grote openbaren ruimtes als winkelcentra, warenhuizen, beurzen, kun je het design mooi laten aansluiten op het interieur. Thuis in de woonkamer, heb je inderdaad wel wat meer diepte nodig en persoonlijk vindt ik het wat minder strak staan. Ik kan me wel voorstellen dat als je relatief dichtbij zit, je meer in de film (of welke content dan ook) zal zitten. Nadeel is dan wel dat dit alleen geldt voor een heel klein groepje mensen die precies in het midden t.o.v. het scherm zitten.

Het grootste voordeel zie ik op termijn eerder bij de computer monitoren. De laatste jaren groeit dat formaat omdat gebruikers zoveel mogelijk 'bureablad' willen om overzicht te houden. Maar daar zit ook weer een grens. Is de monitor TE groot dan worden de delen aan de meest linker en rechterkant weer wat slechter leesbaar. Ik los dat nu nog steeds op met twee verschillende monitoren (van 27" en 24") maar die staan wel een beetje in een hoek. Een scherm als dit heeft niet alleen het voordeel dat je geen rand tussenin hebt, maar dat je ook weer meer hoogte terugkrijgt.
Ik zie ook toepassingen in de auto. Bv in de gebogen autoruit het dashboard projecteren.
Of op glazen. Straks bestel je een biertje en wordt er afhankelijk van het bier wat erin zit het logo geprojecteerd. ;)
en een temperatuur uitlezing van de inhoud, kan je gelijk ruilen als het je niet aan staat ;)
Principe is helemaal niet hetzelfde...

Compleet andere techniek en compleet andere redenen waarom die bol waren en dit scherm hol is...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013