Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 49, views: 37.668 •

Anders dan eerder werd bericht, zal het Cyanogenmod-project Samsungs nieuwe vlaggenschip wel degelijk ondersteunen. Eerder zei een ontwikkelaar van het Samsung-ontwikkelteam van de populaire custom rom dat het team geen plannen in die richting had.

CyanogenMod logo (75 pix)Steve Kondik, het hoofd van het Cyanogenmod-project, schrijft op Google+ dat het project wel degelijk de Galaxy S4 zal ondersteunen. Dat betekent dat bezitters van de telefoon op termijn een release van de populaire custom rom voor hun toestel kunnen verwachten, al is niet duidelijk wanneer dat zal gebeuren.

Eerder schreef ontwikkelaar XpLoDWilD van Team Hacksung, dat verantwoordelijk was voor de Cyanogenmod-ports naar onder meer eerdere Galaxy-versies, dat er bij dat team geen plannen waren om de S4 te kopen of voor het apparaat te ontwikkelen. Later verklaarde XpLoDWilD enkel voor Team Hacksung en hemzelf te spreken, en niet te weten of er elders binnen Cyanogenmod wel plannen waren om voor de S4 te ontwikkelen. Nu blijkt dat dus wel het geval.

XpLoDWilD zei niet voor de S4 te willen ontwikkelen omdat voorganger S III veel problemen opleverde, doordat Samsung weigerde relevante bronbestanden en drivers vrij te geven. Daardoor was het moeilijk voor de ontwikkelaars om functionaliteit te porten naar Samsungs vorige vlaggenschip. Hoewel een groot deel van de Android-broncode opensource is, doen fabrikanten vaak aanpassingen aan Android, die ze niet altijd opensource maken.

Reacties (49)

Goed nieuws, kan niet wachten te rooten en Custom Rom op te zetten.
Goed nieuws inderdaad, maar eigenlijk had Steve dit al eens aangeduid in een eerdere post van hem (voor de Snapdragon variant althans, die hier dus ook verkocht wordt).
I'll probably be picking up the T-Mobile variant when they hit the shelves, assuming they don't lock the bootloaders or something silly and self-defeating like that. Since it's powered by Snapdragon, CM should work wonderfully on it :)
De Snapdragon varianten van de SIII hadden dan ook veel sneller goede CM10/10.1 ondersteuning dus hier had je inderdaad op kunnen rekenen. Maar eigenlijk wil je natuurlijk de Exynos SIV hebben want die is pas een echter vernieuwing. Ben benieuwd wanneer die enigsinds beschikbaar komt en hoeveel beter die presteerd dan de Qualcomm varianten. Ik vermoed dat het een hele boel gaat schelen tussen die twee toestellen...
Goh, een boel wou ik het niet nemen: http://browser.primatelabs.com/android-benchmarks

Zeker niet als dat beetje extra performance ten koste komt van compatibiliteit en wss ook battery life als we kijken naar de Nexus 10. En ongetwijfeld komen er ook nog een paar leuke bugs boven met de Exynos chip, zoals de EMC brick bug of de exynos root exploit.

Geef mij maar een goed ondersteunde Snapdragon 600! Die is toch MEER dan snel genoeg voor eender wat je maar kunt bedenken.

[Reactie gewijzigd door kiang op 28 april 2013 15:15]

De ondersteuning van de S3 is altijd gewoon slecht geweest, om allerlei redenen. De CM serie ondersteuning voor andere telefoons is vele malen beter.
De laatste keer dat ik een nightly gebruikte deed NFC het niet. Mijn mening is dat MIUI toch de beste rom is. Die is gebaseerd op Cyanogen (welke custom rom niet eigenlijk :) )
MIUI V5 is net uit. Nadeel is dat de Official build alleen engels en chinees is met nog wat chineze zaken af en toe tussen het engelse, en de huidige MIUI UK build (welke ook NL language pack kan) mist esssentiele onderdelen zoals permission center (nodig voor root access).
Ik heb geen issues met de originele engelse build, maar kan begrijpen als bepaalde nederlanders liever nederlands hebben.
MIUI is qua ervaring en stabiliteit (mits je de juiste build hebt) een echte aanrader.

Linkje naar official: http://www.miui.com/development.html

Linkje naar laatste unofficial: http://miuiandroid.com/community/threads/3-4-26.20211/
Linkje naar laatste multilang versie: http://miuiandroid.com/co...-multi-lang-3-4-26.20222/

[Reactie gewijzigd door Razwer op 28 april 2013 17:12]

de play store enzo moet je installeren via gapps dat is een aparte software die je via clockworkmod recovery erop moet zetten.
Je hebt ook de aanwijzingen niet goed gevolgd.

Je start altijd in recovery, waarna je de ROM flasht, een reset en cache clearance doet en Gapps (Google Apps) flasht. In dat laatste .zip-pakketje zitten apps zoals de Play Store.

Edit: was reactie op Titan Fox.

[Reactie gewijzigd door The Redman op 28 april 2013 17:25]

Het probleem is alleen dat je waarschijnlijk weer zit met een niet werkend camera, wat voor veel mensen een te groot minpunt is om cm dagelijks te draaien (hoe fijn het voor de rest ook is).
niet elke rom heeft een niet functionerende camera? word vaak wel gefixed bij latere releases van de rom.
Het is niet alleen de camera, het is gewoon een opeenstapeling, NFC enzovoort werken stuk voor stuk niet.
Toch een mooie beslissing dit. Ben een groot fan van custom roms. De voordelen zijn bijna oneindig. Wat ik me wel afvraag is of Samsung dan bij de SGS4 wel alle relevante drivers gaan vrijgeven, want anders word dit net zo lastig voor CM als de SGS3.
Laten we het hopen, misschien dat CM anders de normale Android software kan laten draaien en daarop de prettige CM skin kan aanbrengen?
Perfect!

Alleen mis je dan:

Betere camera
OLED scherm
Groter scherm
Hogere resolutie
Fysieke homebutton
Je kunt het grotere scherm en de fysieke homebutton ook als een nadeel zien. Zeker het scherm voor sommige mensen.
Ja zo kun je alle voordelen als nadeel zien.
Waarschijnlijk zie jij geen verwisselbare accu, geen SDcard-slot, minder goede prestaties en een kwetsbare glazen achterkant ook als een voordeel.

[Reactie gewijzigd door ikkuh61 op 28 april 2013 15:24]

Het mooiste blijft dat het scherm van de S4 het meest kleurechte scherm is wat er te krijgen is. Mooi dat vele reviews de kleur nog altijd als verzadigd en nadeel aangeven. Waar dit eigenlijk een non issue is geworden.

Ik vind persoonlijk dat de EU verwisselbare accu's moet verplichten. Of gratis vervanging bij slijtage.

Alleen voor waterdichte is dat onhandig, maar ook daar is wel iets op te verzinnen.
Ik heb de fysieke homebutton bij Samsung nooit fijn gevonden. Het is dus niet perse een voordeel voor iedereen.

OLED is natuurlijk ook persoonlijk, alhoewel het scherm van S4 heel goed is.

Ik heb daarom maar voor de concurrende koreaanse fabrikant gekozen. :)
Hoe meer de taart in gelijke puntdelen wordt verdeeld des te beter.
"Fysieke toetsen vind ik lelijk. "

Over smaak valt niet te twisten, maar komende van de HTC toestellen als de G1 en Desire Z mis ik de fysieke home button die heel toevallig een trackbal/pad is heel erg op mijn Samsung toestel. Scrollen door tekst door de tekst cursor precies te kunnen verplaatsen met je duim, in apps als Opera leverde dit een muis cursor op zodat je relatief goede positionering had. Op de Desire Z was dit ook nog eens een aparte LED die je voor bepaalde notificaties kon gebruiken.

Maar uit product onderzoek door HTC moet wel boven tafel zijn gekomen dat ik de enige was die dit soort functionaliteit handig vond, in hun nieuwe producten is deze feature namelijk verdwenen.
Zo vind ik die irritante virtuele buttons op mijn scherm lelijk. Smaken verschillen zoals je ziet.
Je koopt dus een toesel met 5" scherm zoals Xperia Z om vervolgens weer een deel van dat scherm aan knoppen kwijt te raken, waardoor hij effectief nog maar 4,7(?)" is. Het enige voordeel zou het zijn als het scherm echt even groot is als de telefoon, met alleen een klein beetje ruimte voor de oorspeaker, frontcamera, notificatieled en sensoren. De microfoon zit immers toch tegenwoordig aan de onderkant en niet aan de voorkant.

De hardware knoppen zijn voor mij juist ideaal. Ze zijn consistent hetzelfde, je hoeft je nooit in een app af te vragen wat het doet, terwijl je bij dynamische knoppen altijd maar weer moet kijken wat ze nou weer voor een functie bieden. Kijk, onscreen toetsen sluiten hardware toetsen niet uit, maar handig is anders.

De fysieke home button vind ik ideaal. Telefoon ligt op het bureau en ik hoef maar erop te drukken en het toestel is aan. Anders zit je toch weer aan de zijkant of bovenkant te harken met n hand op een glad bureau. Bij de Samsungs heb je in ieder geval keuze uit home + power knop, helaas heeft HTC hier ook afscheid van genomen.
Laat die S4 voor wat die is en koop een Nexus 4?
Zou dat niet persoonlijk zijn ?
Ik heb de N4 in handen gehad, en vond het geen 'fijn' model.
De vrouw heeft een S2, en heeft ook bij anderen gekeken, of ze een S3, of iPhone5 wil.
Na het vergelijken, gaat ze even wachten op de prijsdaling voor een S4, om weer 2 jaar vooruit te kunnen

Heb nu de Note, en wacht zelf op de Note "3" ( zoals het nu lijkt te zijn )
Anders zie ik over een jaartje wel welk toestel er "goed" is

Nexus wil niet per definitie zeggen dat het allemaal goed is, voor iedereen ...

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 28 april 2013 12:51]

Waarschijnlijk werd er meer gedoeld op het feit dat de Nexus al een stock android ervaring geeft.

Het probleem is alleen dat de hardware eromheen ook nogal de ervaring benvloed. Zo wil ik toch echt wel mijn 64gb micro sd kaartje kwijt.

Wat sinds kort ook een optie lijkt te worden is een Sony Xperia Z kopen waarvan Sony officieel een stock rom voor aan het uitbrengen is.
Inderdaad goed initiatief van Sony, maar ik vind de rom van sony erg fijn, dus zie geen noodzaak om naar stock over te stappen.
FYI Had ook de Note en overgestapt op de S4. Vind hem voorlopig zo 'klein' aanvoelen.
Vrees hem later weer om te ruilen voor de Note 3.
Nu is het de vraag of ze de GT-I9505 (Qualcomm) of de GT-I9500 (Samsung Exynos) gaan voorzien van CM. Het kan ook zijn dat ze beide gaan ondersteunen. Laten we hopen voor het laatste. Ik ben heeel blij met mijn nieuwe aanwinst (I9505). :*) De softwaretoevoegingen van Samsung vind ik meestal wel handig. Helaas worden dergelijke features weggelaten in CM voor de vanilla ervaring. ;(
Je kunt er in elk geval van uitgaan dat het ontwikkelen voor de Qualcomm variant waarschijnlijk sneller en makkelijker zal gaan dan voor de Exynos variant, dus ik zou me niet al te veel zorgen maken :).
Erg mooi toestel ;) maar ik vind het nieuwe touchwiz er erg gelikt uit zien. Toch ben ik blij dat er CM komt, na een tijdje wil je wel eens iets totaal anders, dat merk ik bij mijn S2 die heeft al vele verschillende roms gedraaid
Wat ik altijd heb gezegd, ze schieten enkel zichzelf in de voeten als ze hem niet ondersteunen...
Goed nieuws, heb mijn toestel gisteren opgehaald en ervaren dat er in ieder geval genoeg belangstelling voor het toestel is.. (Video). Ik heb uren in de rij gestaan, en mensen achter mij nog vl langer (wachttijd liep op tot 7/8 uur)..

Hoewel ik zeer tevreden ben over Touchwiz op mijn toestel so far, is het natuurlijk fantastisch om te zien dat deze mogelijkheden er k zijn, zeker als Samsung over een paar jaar stopt met updaten, of eerder al te traag is met bijwerken..

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 28 april 2013 14:46]

Hier een lotgenoot. :Y) Ik spot mezelf op 0:03. :P
Ik had flyer nummer 110 en sta bij het zigzag afzetting gedeelte in het filmpje, welk nummer had jij?
Overigens denk ik dat er meer belangstelling was voor de aanbieding i.c.m. toestel dan het toestel zelf.
Voordat wij tweakers aan de slag kunnen met ROM's moeten we de S4 wel rooten.
Heb jij inmiddels je toestel geroot met CF-Auto-Root? :)
Haha, grappig om (niet geheel onverwachts, maar toch) ook hier lotgenoten tegen te komen.

Ik had nummer 248, was er rond 8:30. Als je op 0:03 al staat en nr. 110 had was je er vast nog een stukje vroeger... Ik had uiteindelijk om 14:00 uur mijn toestel vast ;) Gelukkig zat het weer mee en was de sfeer goed. Reden voor mij was inderdaad ook de aanbieding en niet zozeer het toestel zelf. Als de aanbieding niet zo goed was was ik er echt niet voor naar Rotterdam gereden, en had ik er niet 5 uur voor in de rij gestaan... ;)

Rooten e.d. was ik erg fanatiek mee op m'n SGSII, maar ik ga eerst even genieten van de stock-experience op m'n S4. So-far bevalt het namelijk erg goed (Performance & Battery-wise).. :)

@Miglow, born4trance, beetje kritiek kan ik wel hebben, en het is een meergehoorde uitspraak van de voorbijgangers die dag. (De reacties van vooral oudere mensen waren dan weer fantastisch om te zien.. :) ). Ik begrijp het wel, maar voel mezelf echt geen idioot. Ik heb een 1750MB bundel en 300 min/sms/mms bundel voor 2,80 per maand voor de komende 2 jaar :D

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 28 april 2013 17:17]

Puur uit nieuwsgierigheid, wat was die aanbieding als ik vragen mag ? :p

Veel plezier met je S4 :+
(off-topic alert)

@ GT-R: ben jij toevallig btemtd op xda? ;-)

[Reactie gewijzigd door born4trance op 28 april 2013 18:02]

dubbel

[Reactie gewijzigd door born4trance op 28 april 2013 18:02]

Allemaal in de rij voor een telefoon van 650.
"Ja maar hij zit bij mijn abbo dus is hij gratis."

Ja en ze zullen zichzelf niet rijk rekenen.... Echt.
Geen Samsung Exynos meer. Daar zijn de Def's maar al te blij mee. Eindelijk goede documentatie over de werking van de SOC.
Ben er ook blij mee. Zat te twijfelen want ik ben happy met mijn S2 en wilde voor S4 gaan.
Dit maakt de keus makkelijk. Van de week eens even kijken voor nieuwe telefoons.
Had Samsung recentelijk geen broncode vrijgegeven m.b.t. Exynos? Of was dat ook maar halfbakken c.q. onvolledig?

Ben overigens benieuwd hoe de benchmarks er t.z.t uitzien tussen de Exynos en de Snapdragon :)

Tot slot: Zou de Snapdragon het van de Exynos kunnen winnen qua verbruik/efficintie wanneer de software beter geoptimaliseerd wordt, of is het verschil tussen de gebruikte achitecturen gewoonweg te groot om dit softwarematig te kunnen bijbenen?

[Reactie gewijzigd door born4trance op 28 april 2013 18:53]

Hoewel een groot deel van de Android-broncode opensource is, doen fabrikanten vaak aanpassingen aan Android, die ze niet altijd opensource maken.
Het is toch zo dat als je iets aanpast dat opensource is je dat ook moet vrijgeven?
Niet als dat bijvoorbeeld in drivers voor chips zit.
Ik denk dat we er een paar moeten gaan mollen bij Samsung, met hun Bootloader protection, het is GVD mijn eigen telefoon, en hij is al duur genoeg, mag ik ff zelf beslissen wat ik erop zet!!!!!!! :(