Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieŽn Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 77, views: 22.869 •

De nieuwe Xbox vereist mogelijk niet per definitie een internetverbinding om te kunnen gamen. De beslissing of een internetverbinding nodig is om te kunnen gamen, wordt volgens geruchten overgelaten aan de developer van de game.

Xbox 360 RondjeEerder deed het gerucht de ronde dat de Xbox een constante internetverbinding vereist om te kunnen gamen. Het vereisen van een internetverbinding is een manier om piraterij tegen te gaan, en werd eerder al door ontwikkelaars van pc-games toegepast.

Volgens de Amerikaanse gamessite Polygon ligt het echter iets ingewikkelder. De nieuwe Xbox, die hoogstwaarschijnlijk op 21 mei wordt aangekondigd, krijgt weliswaar de mogelijkheid om een internetverbinding te vereisen, maar het is aan de developer om daarvan al dan niet gebruik te maken. Dat claimt de site te hebben vernomen van niet bij naam genoemde bronnen. Daarnaast kunnen ontwikkelaars ervoor kiezen om enkel een internetverbinding te vereisen als de game voor het eerst wordt opgestart, om te kunnen verifiëren of de game legaal is aangeschaft.

De gamessite weet verder nog te melden dat de nieuwe Xbox de feature zou krijgen om gameplaybeelden op te nemen en die te delen met vrienden. Daarbij kan de functionaliteit automatisch worden ingeschakeld in bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld bij het nemen van een headshot. De Playstation 4 heeft al een vergelijkbare feature. Verder wordt het makkelijker voor ontwikkelaars om na de release achievements aan een game toe te voegen. Nu kan dat alleen als er downloadable content wordt uitgegeven, maar dat zou met de nieuwe Xbox niet meer nodig zijn.

Reacties (77)

Lijkt me niet handig als de ontwikkelaar het gaat bepalen. Straks kun je de ene game wel op de camping spelen en de andere niet. Gaat gegarandeerd scheve gezichten opleveren als mensen zonder internetverbinding merken dat een bepaalde game niet gespeeld kan worden terwijl die andere 3 dat wel kunnen.
Het zal naar ik aanneem gewoon op de doos staan, dus zullen er geen verrassingen zijn.
Zal ongetwijfeld op de doos staan maar hoe? Duidelijk op de voorkant of bij de kleine symbooltjes op de achterkant die aangeven dat de game ook Dolby ondersteunt? Niet iedereen gaat eerst een verpakking van een game bestuderen als ze een game kopen.
Reken er maar op dat dat niet in volle glorie op de voorkant van een gamehoes komt te staan want dat is bij PC always online games ook niet het geval.
Dat zal, als het er al op zal staan, bij de specificities op de achterkant staan.

Er IS GEEN ALWAYS ONLINE primair voor DRM op de volgende Xbox. Always on (in low power standby mode) en always online zijn er puur om het system up-to-date te houden terwijl je het systeem niet gebruikt zodat je geen lange irritante updates krijgt als je net wil beginnen met spelen. De optie is gewoon aan de ontwikkelaars en uitgevers om hun DRM te implementeren naar hun eigen gelang en dat konden ze nu tijdens de Xbox 360 en PS3 ook al, net zoals op de PC.
Heerlijk hoe men door PlayStation fanboy nonsens nieuws tot nu toe heeft geloofd, gebaseerd op 1 enkele zin uit de gelekte Durango SDK van een jaar geleden, zonder dat er ook maar 1 iemand wist wat de details daaromheen waren en elke malloot met een povere blog er steeds meer onzin omheen heeft verzonnen met de term "uit betrouwbare bron".
Dat men dat always online DRM (behalve bij MMO's en bepaalde Capcom games alleen op de PS3) nog niet gezien heeft op de consoles is juist een goed teken. Je kan bij de nieuwe Xbox gewoon totaal offline (mits je downloads en patches compleet zijn) en het zal op de PS4 er trouwens niet anders aan toe gaan dan bij de Xbox, keuzes voor DRM blijven gewoon net zo goed mogelijk:
GameSpot asked Sony Worldwide Studios boss Shuhei Yoshida in a quickfire Q&A not if PS4 would block used games but whether second hand games will require an activation code on the console.

His answer: “It's a publisher decision. We are not talking about it. Sorry.”

Speaking at a roundtable session with the press attended by Ars Technica, Shuhei Yoshida stated that "when you purchase the disc-based games for PS4, that should work on any hardware."
When asked whether games would require online registration, Yoshida noted that that decision was up to the publisher. When asked if Sony, as a publisher, would require games to be registered online, Yoshida said, "we are not talking about that plan."
Edit: @Bonez0r, je slaat de plank volledig mis met al je reacties op mij hieronder, sorry! Sure online registratie is anders dan always online, maar op het gebied van DRM zullen de Xbox en PS4 NIET verschillen, behalve dat Gaikai streaming games wel degelijk ook een vorm van always online DRM zijn omdat het niet anders kan (en ook weer andere problemen met zich meebrengt).

[Reactie gewijzigd door Thief op 28 april 2013 18:30]

Online registreren is iets totaal anders dan always online. Het eerste is eenmalig, waarna de game offline kan worden gespeeld, het tweede is zoals de naam al zegt, altijd/continu online moeten zijn (zoals bij een MMO of Diablo 3 of de nieuwste SimCity).
dat zou wel logisch zijn, maar dan sluit je nog wel het kleine deel uit dat geen toegang heeft tot internet (op hun xbox).

*typo

[Reactie gewijzigd door massareal op 28 april 2013 14:57]

Of erg slecht en instabiel internet.
Het ook aan die developers om dat in de box-art te verwerken :)
Ik gok, dat als de games het vereisen, die groene xbox balk bovenaan het doosje het woord "live" oid toegevoegd krijgen dan.

Verder een stap in de goede richting na alle commotie eromheen. Al hoop ik dat single player wel gewoon offline beschikbaar zal zijn.
Multiplayer kŠn niet offline (behalve splitscreen), dus dit gaat nou juist over de vraag of je voor singleplayer online moet zijn of niet.
Nooit gehoord van lokale area networks, bedrijfs toernooi'en etc. ? Je kunt makkelijk offline in groepen (dus multiiplayer) spelen. Online betekend via het internet, offline kan nog steeds het intranet betrekken.

[Reactie gewijzigd door Ghostier op 28 april 2013 12:12]

Klopt, je kan in mijn huis in de slaapkamer spelen tegen iemand in de huiskamer omdat ik meerdere xboxen heb.

Maar ik, of gamers die op de zaak een weekendje lopen rommelen, zijn niet de argeloze kopers die afhankelijk zijn van grote logo's en symbolen op de verpakking...

Het logo moet zo zijn dat iedereen het snapt. Als de zegel nl. verbroken is kan de game niet meer worden geruild.
Het woord Live op Xbox 360 doosjes in de groene balk bovenaan is weggelegd voor games die online multiplayer bevatten.
DRM zal denk ik nooit op de voorkant verschijnen.
Ik neem aan op dezelfde manier als de mogelijkheden die een game heeft vandaag op de 360. Daar staan op de achterkant onderaan ook een hoop symbolen die functionaliteit aanduiden zoals het aantal spelers, benodigde opslagruimte, ...
En toch is het niks nieuws, omdat op de pc het al jaren zo gaat. De meeste games hebben een offline modus, maar er zijn toch redelijk wat games die een Always-on systeem hebben (gehad), waaronder MMO's. Een redelijk deel van de gamers, gebruikt een laptop die ook niet altijd verbinding met internet heeft. Alsnog weet vrijwel iedere pc gamer welke game wel of niet online gespeeld moet worden en ik denk dat ditzelfde ook voor een xbox-gamer zal gelden. Ook zullen de developers echt wel duidelijk aan moeten geven of het spel altijd online moet zijn.

Je vergelijking met een camping en een xbox-gamer gaat mij wel wat te ver, dat zal zelden voorkomen. Ook denk ik persoonlijk dat je met een xbox niet naar een camping (of eigenlijk alle soorten vakanties) moet gaan, maar dat mag iedereen verder zelf weten.
De meeste games hebben een offline modus, maar er zijn toch redelijk wat games die een Always-on systeem hebben (gehad), waaronder MMO's.
MMO = Massive Multiplayer Online ... Ik denk dat iedereen wel kan uitvogelen dat een multiplayer game online moet zijn. Daar is inderdaad niets mis mee, het kan nu eenmaal niet anders. Het probleem komt pas als singleplayer games always-on vereisen zonder reden. Die games worden geregeld net gekocht omdat ze singleplayer en offline zijn, dan moet men niet afkomen met dergelijke praktijken. Zolang singleplayer games dus geen always-on vereien lijkt me er niets mis mee. Echter ontstaat door de berichtgeving toch de idee dat men hierover een andere instelling heeft.
Nouja, er zullen vast wel dingen worden verzonnen die een internetverbinding nodig zullen hebben. MMO's lijkt me logisch want dan speel je online, waardoor je dus al een heleboel games onder gelijke noemer kunt zetten.
Verder kun je natuurlijk dingen verzinnen als serverside berekeningen of acties van een andere speler die jouw game ook beÔnvloeden.

Daarom is dit uiteindelijk niet zo heel raar. Het is gewoon een multiplayer component, die natuurlijk online moet zijn.
Klopt. Zo speel ik zelf bijvoorbeeld Dark Souls wat intrinsiek gezien gewoon een single player game is. Maar er zit ook een multiplayer component aan wat by default aanstaat en wat er in de simpelste vorm voor zorgt dat je aanwijzingen voor andere spelers kan achterlaten. Hartstikke top, maar gelukkig is dit wel allemaal optioneel, want de UPC-verbinding valt ook nog wel eens weg.

Waar wat mij betreft een grens overschreden wordt is bij een spel als SimCity wat intrinsiek net zo goed een single player game is, maar waarbij de multiplayer component geforceerd wordt en je dus niet meer offline kunt spelen, ondanks dat het online gedeelte maar relatief weinig toevoegt.
Het is inderdaad niets nieuws, het gaat bij PC's inderdaad al jaren zo... en nog geen enkele release met deze vorm van DRM dat vanaf de start echt goed werkte. Er is altijd al een hitch geweest waardoor early buyers (en daar moeten publishers het toch van hebben denk ik zo) het spel niet onmiddellijk kunnen spelen.

Voor online games is het uiteraard niet meer dan normaal dat je online bent maar mijn single player spelletje, die wil ik nog wel offline kunnen spelen. Zelfs Steam kan je in offline modus zetten na de eerste activatie van het spel.

Verder vind ik de hedendaagse DRM enkel een probleem vinden voor de goede kopers van het spel. Ik heb nog nooit een piraat horen klagen dat hij problemen had met DRM (DRM algemeen, online DRM zal ongetwijfeld ietsjes moeilijker zijn om te kraken/na te bootsen).

Als je kijkt naar CD Projekt, ze hebben onlangs gezegd dat DRM echt niet werkt. En het kost nog eens handevol geld die je in ontwikkeling had kunnen steken (wat zeker wel mag gezien de laatste releases van games).
Het is nu bijna net zo makkelijk als vroeger, althans voor de downloader. Vroeger met de NO-CD cracks kon je ze soms zelfs in het installatie bestand proppen zodat je er nooit meer last van had. Of met tomb raider 3 dat ze de cd zo geconstrueerd hadden dat het imagefile een paar gig leek te zijn. Maar geluk was daar Clonecd! Ooow wat hekelde ik het toen al dat je voor 'niks' je cd altijd moest pakken! En het gevoel als je de beveiliging omzeild had was er een van victorie, wat was ik toch trots op mijzelf als 12jarig pikkie.

Nu met always Online heb ik er eigenlijk minder erg in. Ik speel thuis op de pc, heb altijd internet dus merk er weinig van. Niet iedereen zit in een dergelijke positie, dat begrijp ik. Wat ik wel naar vind zijn al die extra programma's: uPlay en steam. Ik wil de pc zo clean mogelijk houden en dan vind ik blizzards ingame battlenet toch verreweg het fijnste.

Op de Xbox vermoed/hoop ik dat ze een dergelijk uniform login systeem zullen implementeren. Simpelweg inloggen op je xbox account et voila, je games zijn beschikbaar. Als je dan ook incidenteel zou kunnen inloggen op andermans Xbox om games bij die persoon te spelen (evt met two-way authentication) lijkt mij dat een best flexibel systeem. Al is uitlenen er dan niet meer bij, maar gezellig gamen met vrienden weer wel.

We zullen het zien, hopelijk houden ze ons als klant te vriend, anders spelen ze piracy toch echt zelf in de hand
Het is aan de developers zelf of ze hier hun vingers aan willen branden. Gezien de recente problemen met always on-functionaliteit is het wel een risicootje zullen we maar zeggen. Ik vind het slim van MS om hier de handen af te trekken.

En zoals Ramon zegt: zolang op de doos duidelijk aangegeven wordt waar je aan toe bent, kun je niet voor verrassingen komen te staan :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 28 april 2013 10:02]

Ik zie hele meutes campingvolk met laptops en tablets sjouwen, dus blijkbaar is daar tegenwoordig ook internet te krijgen.
Yep dat heet 3G. ;)

Ik ben zeker geen fan van always-on-DRM maar er valt met mobiel internet wel een mouw aan te passen als je op vakantie gaat.

Nu zie ik ook geen enkele meerwaarde in gamen op een camping tijdens je vakantie maar goed, ieder het zijne zeg maar.
Ik denk alleen dat niemand er blij van wordt om in het buitenland mobiel internet te gaan gebruiken voor een always online of anders online legit check DRM systeem.
Dan zullen de telefoonrekeningen al rap oplopen. Ik denk eerlijk gezegd dat weinig hun Xbox meenemen op vakantie.

[Reactie gewijzigd door Thief op 28 april 2013 13:30]

Wie neemt in godsnaam een xbox mee op vakantie naar het buitenland. Dan heb je volgens mij een probleem als je dat nodig hebt om vakantie te vieren. Kan je net zo goed thuisblijven.
Dat is nu toch ook al? Lijkt mij volkomen logisch dat de ontwikkelaar bepaalt of een spel internetverbinding nodig heeft of niet :)
Verwacht dat alleen XBOX exclusieve games hiervan gebruik gaan maken. Want de PS4 versie hoeft niet altijd online; wat dus een zeer vreemde situatie met zich mee brengt. Een ontwikkelaar kan dan ook niet zeggen dat het een "must" is.
Lol..beetje beperkt referentie kader.
Meeste mensen gamen gewoon vanuit huis.
En als ze al op de camping zouden zitten met een xbox , zouden ze waarschijnlijk ook een goede verbinding hebben...
Ik had gehoopt dat de titel zou zijn: we luisteren naar onze klanten/gamers. Zij kunnen beslissen
Ik denk dat het hier met name om games gaat die voor multiplayer bedoeld zijn, zoals MMO's en misschien zelfs Battlefield of CoD. Als een game zonder internet niet te spelen is, dan is het toch heel normaal dat internet vereist wordt?

Iemand die een spel offline wil kunnen spelen, kan gewoon kiezen om bepaalde spellen om die reden niet te kopen. Het wordt heus wel bekend welke spellen altijd online moeten zijn.
De belangrijkste klanten voor de Xbox en Microsoft zijn natuurlijk de game ontwikkelaars die licentie kosten betalen voor iedere game, en zonder deze ontwikkelaars zijn er te weinig games om het platform levensvatbaar te maken. Dus ze luisteren naar hun klanten.
Dat mes snijdt natuurlijk aan twee kanten. Klanten willen niet vals beschuldigd worden of lastig worden gevallen met het cd'tje erin proppen terwijl het niet nodig is (Olds kool voorbeeld, i know). Terwijl ontwikkelaars/uitgevers niet willen dat hun creatie niet gebruikt wordt zonder vergoeding. Voor beide kampen valt een redelijk betoog te houden. Maar die twee gaan natuurlijk rechtstreeks tegen elkaar in, ergens in het midden zal een passend antwoord liggen. Ik denk echter dat piraterij altijd zal blijven bestaan, in meer of mindere mate, en dat uitgevers altijd hun investering zullen proberen te beschermen(ls: uitmelken).
Als het zo doorgaat, ben ik geen klant meer van de Pirate Bay noch ontwikkelaar. De huidige console markt heeft het zo enorm slecht op dit moment dat zelfs games die miljoenen verkopen een mislukkeling zijn in de ogen van de uitgevers.
http://techcrunch.com/201...comes-executive-chairman/
http://www.tofugu.com/201...resigns-ffx-fans-rejoice/
http://www.pcgamer.com/2012/12/19/thq-bankruptcy/

Is dit het juiste moment om nog meer klanten weg te jagen? De hardware fabrikant die ja zegt, red het volgende generatie niet, en neemt enkele andere grote bedrijven mee.
Zij kunnen beslissen
Hoe wou je dat verwezenlijken? Je kan nog steeds beslissen...stemmen met je beurs en niet die games kopen die er gebruik van maken! Dat is de enige manier om een statement te maken want al die grote bedrijven willen eerst inkomsten en dan pas hun klanten tevreden stellen.
Maar op de PS4 gaat het er precies hetzelfde aan toe, dat is al sinds februari duidelijk en deze optie is niks nieuws. Dat het op de huidige console generatie niet geimplementeerd is, is al een goed teken want de optie bestond al veel langer.
Slecht nieuws, als dit aan de publishers wordt overgelaten dan weet je al zeker dat ze er gebruik van zullen gaan maken. Als de geruchten kloppen dan hoop ik dat er een grote backlash komt(zoals tegen Sim City maar dan op een groter schaal) die Microsoft hopeljk ertoe zal dwingen om af te zien van de plannen.
Slecht nieuws, als dit aan de publishers wordt overgelaten dan weet je al zeker dat ze er gebruik van zullen gaan maken. Als de geruchten kloppen dan hoop ik dat er een grote backlash komt(zoals tegen Sim City maar dan op een groter schaal) die Microsoft hopeljk ertoe zal dwingen om af te zien van de plannen.
Hahaha, jammer voor jou Turkish, dat het op de PS4 er precies hetzelfde aan toe zal gaan. Dat heeft Yoshida al eerder duidelijk gemaakt. De keus blijft aan de ontwikkelaar of uitgever en op de vraag of Sony dit zelf zou implementeren reageerde hij ontwijkend.

Het is dus gewoon duidelijk dat de volgende Xbox zijn always on (standby modus) en always online niet primair gebruikt voor DRM, maar alleen voor het up-to-date blijven van het systeem. Zolang het optioneel blijft en de publishers er niet mee aan de haal gaan is er niks aan de hand. Deze always online optie bestond namelijk al tijdens de PS3 en Xbox 360 en tot nu toe zijn er alleen MMO games die er gebruik van hebben gemaakt, wat ook gewoon logisch is.

Zoals Grrrrrene hierboven zegt. Het is een wijs besluit van MS om zich hiervan te distanciŽren.

[Reactie gewijzigd door Thief op 28 april 2013 10:23]

Je herhaalt hier hetzelfde wat je boven ook al zei, maar het is gewoon niet waar. PS4 vereist GEEN always on. Dezelfde Shuhei Yoshida die je aanhaalt zei namelijk:
Oh yes, yes, you can go offline totally. Social is big for us, but we understand there are some people who are anti-social! So if you don't want to connect to anyone else, you can do that.
Beetje beledigend, dat wel, maar hij zegt in duidelijke taal dat je met de PS4 gewoon offline kan gamen.

Je bent echt in de war met een eenmalige online registratie:
At a roundtable this morning, Sony's game studios chief, Shuhei Yoshida, told reporters that any requirement for users to register a game online in order to play it would be left to game publishers. Sony won't require that.
Dat wordt dus wel aan de publisher over gelaten, maar zoals ik in mijn reactie boven ook al zei, een eenmalige registratie (en vervolgens altijd offline kunnen spelen) is totaal iets anders dan always on, waarbij je tijdens het spelen continu verbonden moet zijn.

PS4 Will Not Require An Always-Online Connection [UPDATE]
PS4 doesn't require an always-on internet connection
Microsoft's Always-Online Debacle Is Playing into the PS4's Hands
Tsja, gamers blijven nog steeds spellen kopen, ondanks DRM en always online. Sim City verkoopt b.v. nog steeds goed (de eerste twee weken 1.1 miljoen).

denk niet dat dit tot grote protesten zal leiden. Misschien de bekende "vocal minority" ... maar daar zien de publishers uiteindelijk toch niets van terug. Ik ben bang dat always online niet meer weg zal gaan.
Het is ook lang niet nodig bij veel games omdat de game geen multiplayer gamemode heeft en er geen savegames, settings, stats enz gesynchroniseerd worden.

Het argument dat het is om piraterij tegen te gaan gaat ook niet echt op aangezien er zat games waar een internetverbinding voor nodig is gekraakt zijn die een vorm van DRM hebben zoals starforce, safedisc en securerom
Wanneer het 'niet nodig' is om online te zijn voor een game, maken ze het helaas wel 'nodig.' zie bijv Anno2070 waarbij je offline functionaliteit mist of simcity waar ze een soort mmo van hebben geprobeerd te maken.
Alles wat EA zal publiceren zal "always-on" hebben.

Heb mijn x-box niet aan het netwerk hangen, zou dus betekenen dat ik dadelijk een x-aantal games niet zou kunnen spelen.

Slechte zet.

Mischien dat dit juist veel mensen naar de PS4 laat kijken (hopelijk dat ze bij Sony wel hersenen hebben. Ps om fanboy opmerkingen tegen te gaan, ik heb nog nooit een PS gehad, maar always-on is niet OK)

[Reactie gewijzigd door Aardschok op 28 april 2013 09:56]

Nou bijna iedereen heeft wifi, zo niet wel een utp kabeltje richting de xbox. Ik denk niet dat het een struikelblok is om deze xbox een internet vereiste te geven. Voor mij heeft internet op de 360 juist veel voordelen, ik zou niet meer zonder internet op de xbox willen.
Niet iedereen woont in Nederland waar de internetverbindingen relatief stabiel zijn.
Voor mij heeft internet op de 360 juist veel voordelen, ik zou niet meer zonder internet op de xbox willen.
De discussie gaat dan ook niet over het hebben van internet toegang op je console, het gaat over het verplicht online moeten zijn tijdens het spelen. Dat de optie er is om te internetten, prima, maar het verplicht in games stoppen, zelfs singleplayer games, gaat een heleboel mensen te ver. De enige die er baat bij heeft is de dev/publisher.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 28 april 2013 14:43]

Ja maar als die games van EA nou allemaal multiplayers zijn, Dan zit er bijvoorbeeld geen offline campaign in maar wel bijvoorbeeld net als BF3 co-op verhaallijn in, En dat is online misschien zit er wel in die games die je offline moet spelen wel alleen singleplayer.
Ik kan leven met het idee dat het spel een internetverbinding nodig heeft voor de eerste keer. Het is verre van ideaal, maar ook de minst storende vorm van DRM. Ik zou het echter wel jammer vinden als situaties als SimCity de developers geen steek wijzer zou hebben gemaakt, en ze de always-on DRM veelvuldig gaan gebruiken.
Als het daar bij zou blijven zou het nog acceptabel kunnen zijn. Maar ik ben er 100% zeker van dat die eerste online activatie misbruikt zal worden om het exemplaar van je game aan je specifieke xbox te koppelen zodat je hem niet meer 2de hands door kunt verkopen.
En dat is wel onacceptabel.
Ik zou zeggen, vanuit ontwikkelaar oogpunt, een internetverbinding bij het installeren en eerste keer spelen. Daarna gewoon speelbaar zonder internet. Maar goed alles wat softwarematig gedaan wordt vroeg of laat gehackt.
Altijd online zie ik niet zitten, mijn verbinding disconnect elke 36 uur voor een nieuwe IP-lease en dat gebeurt dan regelmatig wel eens bij het gamen. Even online gaan bij de installatie om te laten controleren of de game legaal is aangekocht is wel aanvaardbaar voor mij. Ik hoop wel niet dat we met CD keys gaan moeten werken.
Als developers er zelf voor mogen kiezen is het niet moeilijk om te bedenken dat je bij een internet panne geen EA games meer zal kunnen spelen. De andere devs en uitgevers zullen wel slimmer zijn dan dat (denk ik).
Ik hoop dat ze net als bij de PS4 voor dedicated hardware gekozen hebben voor het opnemen, als ze dit niet gedaan hebben zou het in de toekomst niet mogelijk zijn om de echte zware games op te nemen (en het is wel een feature waar ik naar uitkijk, niet persť om te delen weliswaar).
Ik denk dat de optie om de game te valideren bij het eerste opstarten wel veel gebruikt gaat worden. Het is een simpele methode voor een uitgever om even te controleren of alles wel legaal is. Het gaat ook vast wel problemen opleveren (vooral mensen die claimen een legaal spel te hebben maar dat uiteindelijk niet hebben en toch gaan zeuren), maar ik denk dat dit niet echt lastig zal zijn.
Ik heb het gevoel dat mensen een excuus proberen te verzinnen zodat ze het idee kunnen haten. Ik las bijvoorbeeld ergens: "Wat nou als je naar het buitenland op vakantie gaat en je xbox meeneemt?" ... WHAT?!

Kom op, wie heeft nou geen internet thuis? Mensen vergeten dat de nieuwe xbox wifi heeft dus je kan gelijk met je netwerk verbinden.

Natuurlijk vind ik het ook best wel een schrale oplossing om priaterij tegen te gaan, maargoed.. Zo'n groot probleem is het nou ook weer niet. Bijna iedereen die een xbox koopt heeft gewoon internet.
Zo zwart wit is het niet. In Nederland is het vanzelfsprekend dat er overal een werkende internetverbinding is van hoge kwaliteit met 99,999% uptime. Ga maar eens over de grens kijken, dan wordt dat snel anders. Ik ken wel iemand in Parijs die rekening moet houden met een internetverbinding dat bijna uurlijks wegvalt. En ook in Nederland is de uptime niet 100% en heb je in zeldzame gevallen voor langere tijd (tot een maand komt soms voor) geen verbinding. Mogelijk heb je in die tijd wel zin in een spelletje. En op LAN-parties is het ook al iets minder vanzelfsprekend. ‹berhaupt wil je niet tegelijkertijd met ik weet niet hoeveel man op het internet. Internet is nog niet vanzelfsprekend, Nederland loopt gewoon tamelijk vooruit in dekking en uptime waardoor het hier iets minder een probleem is.
Toevallig heeft TotalBiscuit het er net over gehad in een recente aflevering (vanaf 5:55) van zijn "Content Patch" game nieuws serie, naar aanleiding van een uitspraak van de CEO van Ubisoft die always on verdedigde. Ik zou dat stukje video van ongeveer 6 minuten even bekijken, staat vol met goede argumenten tegen always on drm.

Ik hoop van harte dat Sony beloond wordt voor z'n beslissing om de PS4 niet always on te maken, dat mensen massaal de PS4 kopen en niet de nieuwe xbox.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 28 april 2013 14:53]

Bij de PS4 waren er net dezelfde geruchten, dat deze altijd online ging moeten zijn voor DRM-redenen. Zolang Microsoft zelf niks verteld hierover is het allemaal maar een gerucht. Bij de PS4 kan een dev er ook voor kiezen om een online registratie te verplichten bij het eerste opstarten van de game, en in principe is het maar een kleinigheid om de game Always online te maken op PSN aangezien dat nu ook al mogelijk is. Aangezien ze dus beiden dezelfde insteek hebben op dat vlak vermoed ik eerder dat het op (dwangmatig) aandringen van de devs is dat deze implementaties gebeuren.
Zolang Microsoft zelf niks verteld hierover is het allemaal maar een gerucht.
Geen officieel bericht van MS, maar misschien heb je het gedoe rond Adam Orth meegekregen? De creative director van MS heeft een storm van kritiek veroorzaakt nadat hij twitterde dat hij niet begreep wat mensen tegen always online drm hebben. Daarbij de hashtag #dealwithit. Nu een week later heeft hij ontslag genomen bij MS. MS beweert ondertussen dat de persoonlijke mening van Orth niet de filosofie van het bedrijf reflecteert, maar "het internet" vermoedt dat Orth zijn uitspraak deed omdat de nieuwe xbox misschien wel degelijk always on drm heeft. Zekerheid hebben we nog steeds niet, die krijgen we pas bij de xbox intro in mei, maar een aanwijzing is het wel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneiPhone

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013