Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties

Telenet stelt voor 'gesegmenteerde en gerichte advertenties' op digitale tv te gaan bieden, op basis van het profiel van zijn klanten. Het voorstel is een antwoord op kritiek van televisiezenders, die hun inkomsten zien dalen door gebruik van de personal video recorder.

In België wordt druk overleg gevoerd tussen Vlaamse omroepen en aanbieders van digitale televisie. De kritiek van de zenders is dat ze advertentie-inkomsten mislopen omdat gebruikers met hun personal video recorder van de settopbox via de epg en 'uitgesteld kijken' reclames skippen. Telenet stelt nu voor om kijkers via zijn tv-aanbod gepersonaliseerde reclame voor te schotelen.

"Wij kunnen zien wie de klant is en welke programma's hij bekijkt. Op die manier weten we welke reclame relevant is voor die klant", zegt Vincent Bruyneel, hoofd strategie bij Telenet. Hij benadrukt dat privacyregels hierbij gerespecteerd moeten worden. Volgens Telenet is de kijker de traditionele reclame beu en zijn gerichte advertenties een oplossing voor de zenders. De provider stelt dat slechts 5 procent van het totale kijkgedrag 'uitgesteld kijken' betreft en dat gebruikers twintig jaar geleden al advertenties konden negeren dankzij vhs-videorecorders. 

Telenet ziet niets in het verplicht gebruik van decoders die niet de mogelijkheid hebben om reclame door te spoelen. "We verwachten dat die consument dan op zoek zal gaan naar alternatieven, zoals internationale platformen, waar veel minder Vlaamse content is", aldus Bruyneel tegen De Morgen.

Een meerderheid in het Vlaamse parlement diende vorige week een wetsvoorstel in die aanbieders van digitale televisie verplicht om toestemming aan omroepen te vragen om functionaliteit aan lineaire tv-uitzendingen toe te voegen. De aanbieders zouden daarmee toestemming aan de zenders moeten vragen om opnamefunctionaliteit met de pvr te mogen leveren.

Reacties (107)

Reactiefilter:-11070105+169+26+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik kijk het journaal en nog wat andere nieuwsprogramma's. Vaak 's ochtends bij het ontbijt of 's avonds na het eten. Om half 9 schakel ik lekker over op mijn mediaspeler. Films kijken op tv is een werkelijke ramp geworden door al die reclames. Het is al eerder aan de orde gekomen, maar om je toch nog een idee te geven hoe ik laatst een film keek:

20.30: Begin film
20:45: Reclame (10 minuten)
20:55: Film
21.15: Reclame (10 minuten minstens)
21.25: Film (misschien iets later)
21.40: Reclame (10+ minuten)
21:50: Film
22:05: Reclame (5 minuten)
22:10: Film
22:25: Reclame (5 minuten)
22:30: Hart van f&ckin NL (20 minuten)
22:50: Reclame (5 minuten)
22:55: Film
23:15: EINDE FILM

Be-la-che-lijk!
Ik begrijp ook niet dat milioenen Nederlanders (en miljarden mensen wereldwijd) zich elke dag laten overspoelen met zo'n grote lading bloeddruk verhogende, leugenachtige reclametroep.
Ik ben er in 1995 mee gestopt. Alle films en series vooraf downloaden. Wel het avond journaal kijken, maar strak getimed en het geluid pas aan als het echt begint met "goedenavond".
In de overige programma's zoals spelletjes, koffietijd, etc. heb ik gelukkig geen interesse.
Een goede docu kijken kan mooi in eigen tijd een dagje later via uitzendinggemist.nl.
.
Met mijn dank aan jullie reclame kijkers!
Als iedereen deed wat ik doe zou TV failliet zijn. }> }>

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 27 april 2013 14:18]

Schande inderdaad ! een film tussen je reclame :Y)

edit: was als reactie op Freakster86 bedoeld

[Reactie gewijzigd door C-dude op 28 april 2013 01:27]

De aanbieders zouden daarmee toestemming aan de zenders moeten vragen om opnamefunctionaliteit met de pvr te mogen leveren.
grapje neem ik aan?
die prutsers denken te gaan beslissen waar ik naar kijk of zo?

8)7
Dat is toch al tijden zo? Waarom denk je dat je bij een gekocht DVD-tje vaak verplicht naar allerlei rommel moet kijken voordat je de film kan starten (tenzij je een speler hebt die de "unskippable" optie negeert).

Lees deze interessante post (en reacties) maar eens over DRM:
DRM's purpose is to give content providers control over software and hardware providers, and it is satisfying that purpose well.
Hier zie je hetzelfde: de content aanbieders (zenders) willen zoveel mogelijk controle over de distributie. Of dit de oplossing is, valt te bezien. Misschien zijn er betere alternatieven te bedenken dan inkomsten via reclame ... (een abonnement service ofzo).

Ik kijk tegenwoordig erg weinig TV meer. Vanwege de reclame, het gevoel dat je als kijker weinig serieus genomen wordt (b.v. de laatste 10 minuten van een film onderbreken voor Hart van Nederland), maar ook vooral vanwege het weinig boeiende aanbod. De echte vernieuwingen zie ik vooral bij aanbieders als YouTube: een grote keuze aan originele content ... helemaal in te richten naar je eigen wensen (b.v. kijken wanneer jij dat wilt).

[edit] abbonement -> abonnement

[Reactie gewijzigd door Cameleon73 op 27 april 2013 17:25]

Een leuk weetje een van de drijvende kracht achter dit verhaal Christian Van Thillo is, eigenaar van de Persgroep. De persgroep is ook eigenaar van Tweakers.net (zie onderaan pagina)

http://www.demorgen.be/dm...ramkoers-met-Telenet.dhtm

Wat ik ontzettend interessant vind in dit verhaal is dat het de eerste keer dat je als Vlaamse burger merkt hoe de machtsverhoudingen zijn inzake politieke invloed. Normaliter is het zo dat men aan Telenet NIET raakt en dat is het verhaal van alle politieke partijen van CD&V tot de N-VA.

De reden is tweeledig ten eerste na de verkoop van de kabel aan Telenet door de intercommunales, heel wat politici een postje hebben gekregen in de vele diverse ondernemingen die Telenet kent. En dat brengt hun een aardig centje op.

Ten tweede aanziet men Telenet een beetje als een Vlaams symbool van superioriteit (ook al is het niet moeilijk de top te bereiken als de politiek op veel vlakken de ogen dichtknijpt) en dat is voor sommige partijen echt belangrijk.

Van Thillo is natuurlijk een veel machtig man en heeft natuurlijk de populistische (zoals de meeste media onder de paraplu van de persgroep) zender van Vlaanderen in handen VTM en ditto rechtse krant Het Laatste Nieuws. Allebei niet bepaald media voor de meerwaardezoeker of mensen die veel nadenken, maar kan de opinie toch makkelijk beÔnvloeden. Ik denk dat hij de vergelijking met Murdoch zeker kan doorstaan op dat punt.

In een normale ideale maatschappij zouden dergelijke politieke beslissingen of decreten worden opgemaakt met wat goed is voor de burger en eigenlijk gewoon de logica zelve. Het is onlogisch nu te gaan vallen over het opnemen of doorspoelen van reclame alsof we de afgelopen 20 jaar nooit zoiets hebben gehad als de videorecorder. Het enige verschil is usability maar in principe is het net zo makkelijk om reclame te skippen.

Je moet weten dat inzake corruptie lijsten (ik ben overtuigd dat veel politici - zeker op lokaal niveau is dat nog erger - aan passieve corruptie doen inzake besluitvorming) wij bijvoorbeeld toch iets lager scoren dan bijvoorbeeld Nederland.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 27 april 2013 15:13]

[...]
grapje neem ik aan?
die prutsers denken te gaan beslissen waar ik naar kijk of zo?
Ja: CI+

- verbieden dat een programma kan worden opgenomen
- verbieden dat een opgenomen programma kan worden gekopieerd
- verbieden dat een opgenomen programma na een bepaalde tijd nog kan worden bekeken
- verbieden dat bij het afspelen van een opgenomen programma de reclame wordt overgeslagen

http://nl.wikipedia.org/wiki/CI%2B

[Reactie gewijzigd door airell op 27 april 2013 15:26]

Precies, dus... wat is de oplossing? Je TV abo opzeggen en die zooi niet meer kijken. Werkt uitstekend; het scheelt geld en je wordt weer wat minder aan de manipulaties van de media-industrie bloot gesteld.
Het wordt tijd dat meer mensen dit doen, dat is de enige manier waarmee we deze organisaties kunnen laten voelen dat al dat verbieden nergens toe leidt. Helaas zullen de meeste mensen alleen maar klagen en het vervolgens toch blijven slikken.
Ik heb zelf ook al jaren bijna geen tv meer gekeken; 6TB aan harddisks en ezrss werken ook prima en zijn op de lange termijn goedkoper.
Je wilt dus wel graag tv kijken maar er niet voor betalen of een andere concessie er voor doen.

Als het je echt zo dwars zou zitten kijk dan niets, nu toon je alleen maar je onverzadigbare vraag naar tv aan en zullen content providers je het alleen maar lastiger maken om te downloaden.
Reclame is gewoon te ver doogeschoten. Voor elk uur televisie, kijk je 25 minuten reclame. Ik kijk zelf al bijna geen tv meer hierom.
25 minuten lijkt me een beetje overdreven, want het maximum wat is toegestaan aan reclame is 12 minuten per uur (zie dit artikel)

Gepersonaliseerde reclame lijkt me overigens al een stuk beter. Ik hoeft als 35+ en alleenstaande man geen reclame van tampons (met of zonder vleugeltjes), maar reclame voor computers, gadgets of auto's zijn weer interessanter bijvoorbeeld.
25 minuten lijkt me een beetje overdreven, want het maximum wat is toegestaan aan reclame is 12 minuten per uur (zie dit artikel)
Die 12 minuten geldt alleen voor verkochte reclamezendtijd. Daarnaast mogen de zenders onbegrensd 'reclame' maken voor hun eigen programma's (zgn. promo's), en die spotjes duren vaak minstens even lang als de verkochte reclamezendtijd.

Je moet voor de gein eens een aflevering van een Amerikaanse serie opnemen, en dan afspelen terwijl je alle reclame doorspoelt. Die afleveringen duren volgens de EPG een uur, maar als je ze alle reclame overslaat ben je in ongeveer een half uur klaar.
Je moet voor de gein eens een aflevering van een Amerikaanse serie opnemen, en dan afspelen terwijl je alle reclame doorspoelt. Die afleveringen duren volgens de EPG een uur, maar als je ze alle reclame overslaat ben je in ongeveer een half uur klaar.
Amerikaanse series van "een uur" zijn nagenoeg allemaal een minuut of 45.
Amerikaanse series van "een half uur" zijn nagenoeg allemaal een minuut of 20.

Maar inderdaad wel grappig:
Britse series van "een uur" zijn nagenoeg allemaal..... een uur.
Dit is niet helemaal waar, series van de Britse Publieke omroep zijn allemaal een uur, ga je naar bijvoorbeeld een Misfits van een commerciŽle omroep dan kom je ook op de 45 minuten. Dit gaat meestal ook op voor Nederlandse publieke omroep.

[Reactie gewijzigd door qlum op 27 april 2013 16:10]

De opnames die ik van de BBC heb van afgelopen week zijn effectief:
57m voor 1 uur
43m voor 45m
28m voor 30m
De resterende zendtijd is (steeds dezelfde) reclame voor andere programmas en/of 1m nieuws.
De BBC is dan ook de Britse Publieke Omroep. Die můgen geen reklame uitzenden.
Sorry, je hebt helemaal gelijk, het is geen reclame maar informatie over andere programmas die beschikbaar zijn/worden op het kanaal dat je kijkt of een van de andere kanalen of diensten als BBC iplayer in de hoop dat mensen hier naar kijken/gebruik van maken.

Of toch niet? Vandale definitie rclame:
het geheel van middelen die men inzet om de verkoop te bevorderen, aanhangers te werven enz.


Het is dus gewoon reclame, maar niet (direct) voor commercieele producten. De VRT noemt dit ook gewoon reclame:
De VRT-televisienetten mogen wel reclame ten behoeve van zelfpromotie uitzenden (dat zijn o.a. spots ter promotie van boeken, cd’s en dvd’s die afgeleid zijn van VRT-programma’s en VRT-evenementen).

[Reactie gewijzigd door Dorank op 27 april 2013 23:16]

De meeste van die Drama series duren gemiddeld 43 minuten dus dat valt nog wel mee, er is een groot verschil tussen 17 en 30 minuten reclame.
In die link staat ook dat een programma maar 1x per half uur onderbroken mag worden. Ik kan me herinneren dat een tijdje terug een paar zender iets van elke 10 min reclame had (van 1 minuut). En ook die 12 minuten, daar valt vast niet de voorstukjes onder voor 'sterren dansen op het ijs' en oude onzin films die al 400x op tv zijn geweest.
De meeste zenders laten 8 minuten van 'het programma' zien, waar je regelmatig reclame in ziet. Om vervolgens zo'n 7 minuten tussendoor te laten zien, wat natuurlijk niet allemaal als reclame wordt geclassificeerd. Maar dat is het wel.

Totaal kijk je dus zeker 25 minuten per uur reclame, als je het op tv kijkt. Beter om dingen of op te nemen, en af te spelen. Of over te streamen/kopieren en afspelen. Maar dan ben je wel zelf verantwoordelijk voor de directie van het programma beleid. Je maakt dan namelijk je eigen zender.
En als je pech hebt krijg je terwijl bijvoorbeeld een film draait een logo of afbeelding van een andere show in beeld. Of wordt het programma onderbroken door Hart van Nederland..

Zo te lezen ben ik niet de enige die steeds minder televisie kijkt. Hetgeen wat op TV is vind ik persoonlijk steeds minder boeiend en voor mijn gevoel wordt de reclame alsmaar meer en meer.

Ik vraag me af wat voor profiel ze dan willen opbouwen. De zin "Wij kunnen zien wie de klant is" is mij een beetje onduidelijk. Je kunt natuurlijk zien wat iemand kijkt en reclame maken voor vergelijke programma's (al dan niet op andere zenders), dat zou ik niet eens zo erg vinden, maar hoe kunnen zij zien 'wie de klant is'? Hoe breed gaan ze een persoonlijk profiel opzetten van iemand? Ik vind dit allemaal een beetje onduidelijk nog, ik heb helaas nu ook de tijd niet om mij verder in te lezen..
Ik kijk tegenwoordig totaal geen TV meer. Voor entertainment heb ik youtube. Daar staat veel onzin op ja, maar er zijn ook een boel hele goede kanalen met content waar ik *echt* in geinteresseerd ben. Er is gewoon geen enkel programma op TV wat mij nog aanspreekt. Om nog maar te zwijgen over die reclame de hele tijd... Ik word er stront ziek van. Telkens weer dezelfde onoriginele reclame met dezelfde gerecyclede humor... De hele tijd probeert men ons via marketing te beÔnvloeden, maar dat weiger ik gewoon. Als er vroeger reclame op TV was, weigerde ik die steevast om te kijken. Ik ging dan naar de WC, of wat anders doen. In ieder geval geen aandacht schenken aan die achterlijke reclames. Als men me niet kan beÔnvloeden, is het in ieder geval geld verspilling voor hun geweest.
Er staat dat bepaalde programma's maar 1x per half uur onderbroken mogen worden.
Het gaat hier dan om films, journaals en kinderprogramma's.
Vergeet ook niet de aankondigingen van nog komende programma's mee te tellen, dat is gewoon reclame voor het eigen zenderaanbod. Al met al nader je de 25 minuten met gemak. Een gemiddelde tv-serie/-show duurt zo'n 40 minuten, de rest is reclame en zenderpromotie. Vooral op Discovery en NG en Animal Planet/TLC kunnen ze dat goed, Vier of vijf keer per uur hetzelfde filmpje over een programma later in de week.
Wie kijkt er nog naar Discovery en NG en Animal Planet/TLC, dat is tegenwoordig toch een soort MTV, als in: zenden alleen nog maar "reality" shows uit :(

De zenders die bang zijn dat ze advertentie-inkomsten mislopen hebben een reden om te vrezen. De settopboxen en zelfs moderne TVs zelf maken timeshiften beschikbaar voor iedereen, samen met de toenemende irritatie aan (de frequentie en lengte van) reclames zal ervoor zorgen dat de blokken tussendoor zinloos worden. Helaas zal het betekenen dat er waarschijnlijk overlays komen in de programmas zelf voorzover dat toegestaan is (als daar al regels over bestaan).
@Dorank : Ik kijk er niet meer naar. Vond het vroeger wel leuk om American Chopper en Storm Chasers te kijken, maar tegenwoordig is er alleen nog troep op.

American Gold Diggers, Pawn Stars, Harcore pawn, Cajun Pawn Stars, dat ge-eikel met die garageboxen dat echt nergens op slaat, American Loggers, Ice Road Truckers en natuurlijk dat gesukkel met die kreeften in Deadliest Catch.

National Geographic HD keek ik vroeger wel vaker vanwege de mooie documentaires, maar tegenwoordig is het om te janken. Ook History HD heb ik opgezegd omdat 75% van hun programma bestaat uit documentaires over Hitler.

Het is gewoon niet leuk meer, vandaar dat ik het TV-Extra zenderpakket ook heb opgezegd. Zelfde geldt voor HBO. Bespaart me alles bij elkaar toch weer bijna § 30 per maand - dat is § 360 per jaar. Daar doe ik liever andere dingen mee.
Het is overdreven, want het is MEER!

Kijk maar even naar "History Channel", een serie als pawn stars (antique roadshow for rednecks). Als je de serie download kun je precies in de media speler zien hoe lang het duurt MAAR dit is INCLUSIEF de "coming next" en flashbacks bits. Als je de unieke content eruit filters, dan houd je nog geen 15 minuten over. Het programma duurt echter een half uur. De rest is reclame. Toegegeven, omdat het kanaal totaal is ingestort alleen maar reclame voor hun zelf maar toch.

En wat is er in godsnaam intressant aan reclame voor computers? Als ik wil weten wat er uit is en of het goed is of niet, dan zoek ik het zelf wel op. Ik hoef echt geen dansende mannetjes in pakken te zien (kun je zien hoe lang geleden het is dat ik TV met reclame keek).

Het probleem voor reclame makers is heel simpel, het media consumeren is veranderd van passief naar actief. Vroeger keek je wat je werd voorgeschoteld op de enige tv-zender en dan nam je het korte reclame blok er voor of er na voor lief. Dat is voorbij, ik kan nu kiezen wat ik kijk en waarneer en dan wil ik geen tijd kwijt zijn aan onzin. Als ik een film opzet, dan wil ik een film NU zien, niet eerst 5 minuten reclame en al helemaal geen reclame in het midden.

Vroeger had ik geen keuze, nu wel. Het maakt niet uit wat voor reclame het is, het gaat erom dat als ik actief iets wil doen, ik niet wil worden opgehouden.

Maar waarom probeer ik jou te overtuigen. Jij vind reclames over auto's intressant... |:(
@sfc1971 : Waar het echt een ramp is, is bij het programma "Wegmisbruikers". Niet alleen krijg je iedere paar minuten reclame, ze duwen je aan het begin ťn het einde van een deel (tussen de reclameblokken) dezelfde fragmenten onder je neus over wat er later in het programma te zien is. Dat telt weliswaar niet als reclame, maar het is wel vulling om de zendtijd mee vol te krijgen.

Tenenkrommend gewoon ...

En wat denk je van bioscopen ? Hier in Nederland valt het nogal mee, maar als je in Amerika naar de bioscoop gaat krijg je ook reclame, teasers en previews voorgeschoteld (een kwartier lang) alvorens je de film te zien krijgt. En dan heb je nota bene betaald voor je ticket.

Zelfde principes als met legale DVD's en Blurays. Eer de film eindelijk eens is gestart na al die FBI waarschuwingen, previews, onhandig geanimeerde menu's e.d. heb ik mijn zak chips al leeg.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 28 april 2013 11:09]

En van die overige 48 minuten "show" is de helft vervolgens ook weer reclame. Jij dacht dat James Bond voor de leuk een Heineken drinkt? TV moet ergens van betaald worden.

Ik zie hier overigens een gouden kans voor de googles en facebooks, zo moeilijk moet het niet zijn om tv profielen te koppelen aan bijvoorbeeld Google profielen. (in de backend welteverstaan, als klant weet je dit "niet").

Edit: ik heb overigens inderdaad ook liever gepersonaliseerde reclame dan die random troep die nu voorbij schalt. Alleen dan liever wel op basis van een generieke voorkeur (man, 20 - 30 jaar, WO) en niet op basis van een persoonlijk profiel. Op zich houdt dat ook verband met het programma... en dat terwijl ik nu weinig reclame - programma koppeling zie.

[Reactie gewijzigd door kjast op 27 april 2013 13:52]

Nieuw ? Nee telenet jat dit idee gewoon uit de USa waar Hulu dit al een tijdje doet. Nu is hulu ook kijken via internet en kunnen ze dus precies zien wat je doet.

Bij telenet zie ze dat zo: Wij kunnen zien wie de klant is en welke programma's hij bekijkt

Telenet heeft er geen zak mee te maken wat is kijk op welke uur. Op die manier kunnen ze idd een profiel van je opmaken dat weer doorverkopen aan weet ik wie. De oplossing je box niet actief maken alleen naait telenet je dan met extra zenders, die moet je per box betalen. Telenet licht de boel gewoon een beetje op.
Aan de andere kant komt dan de privacy kwestie die nu ook met gepersonaliseerd adds op het internet ook weer op. Om je gepersonaliseerd adds te geven moet je informatie hebben. Maar goed zolang het optioneel is vind ik het best.
Ik kijk vrijwel alleen met timeshifting en de reclame blokken op de NL commercieele omroepen zijn 7-9 minuten (ik skip altijd 7 minuten en dan in increments van 15s op zoek naar het vervolg) en daar zijn er zo'n 3 van per uur indien er een programma van 1 uur ingeplanned is (dat is inclusief reclame voor programmas op de zenders). Dat komt dus uit tussen de 21m en 27m. Bij de publieke omroepen zijn de blokken ongeveer 4-8m tussen de programmas.

De boetes in het verleden van iets meer dan 100k EUR zijn natuurlijk veel minder dan de structurele opbrengsten. Vandaar dat in dat de berichtgeving nu is:
De omroepen nemen met name de regels voor reclamezendtijd goed in acht. Het Commissariaat heeft in 2012 geen grote overschrijdingen meer geconstateerd van de maximaal toegestane hoeveelheid reclame per uur.

Er zijn nu dus nog altijd overschreidingen maar niet iets om je moe voor te maken door te handhaven.
Tampons met vleugeltjes :P _/-\o_

Een gat in de markt.
Daarom neem ik nu gewoon alles op en kijk niets meer 'realtime' (behalve voetbal, daar heb je geen reclame tijdens de wedstrijd :P), komt er reclame gewoon even paar minuten doorzappen en weer verder gaan.

Sta je soms verbaast hoelang er reclame is tijdens bepaalde films, rustig 5-6 minuten reclame, en dat zo'n beetje elke 20-30 minuten.
ja precies, elk uur 12 min = elk half uur 6 min reclame, dus om de 24min 6min reclame..
ze moeten toch ergends hun geld vandaan halen hoewel ik het zelf te veel reclame vind.
behoren ze ook wel weer inkomsten te genereren om films en programma's aan te kopen.

@ Marking, wel goed lezen het gaat om films, kinderprogramma's en journaals... dus geld het niet voor alle programma's.
Ik lees het prima, films zijn allemaal herhalingen en journaal is meestal toch maar 15 min. Datgene waar ik TV voor kijk, series, vallen hier dus gewoon wel onder.
Gedurende heel de wedstrijd heb je reclame, maar ik snap wat je bedoelt ;)
Mee eens, ik kijk om de zelfde regen geen tv meer. Ik heb inplaats hier van gewoon google chrome met adblock. Werkt prima
@amatoer : Precies. Ik heb het TV-Extra pakket van Ziggo al opgezegd. Helaas ben je verplicht tot het afnemen van TV-Basis indien je bij hun een internetverbinding hebt, maar als het aan mij lag had ik zelfs het basis-pakket opgezegd.

Ik word zo ongelooflijk moe van al die schreeuwreclame waar ze je om de paar minuten mee lastig vallen dat de TV misschien nog een uur per maand aan staat tegenwoordig. Bovendien komt er sowieso niks fatsoenlijks op dat het kijken waard is. Ik had 170 zenders met waardeloze troep. En om nou voor dat ene interssante programma een hoop geld te betalen iedere maand ... nee dank je.

Films en series pluk ik gewoon van internet af. Als ik van m'n werk thuis kom wil ik ontspannen film kunnen kijken. Al die reclame waarbij consumenten worden neergezet als complete debielen kan mij eerlijk gezegd gestolen worden.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 28 april 2013 11:07]

Het valt hier in Nederland nog best wel mee. De Turkse zenders in Turkije zijn helemaal gek bezig. Een soap serie van 1.5 uur doen ze met reclame minimaal 3 uur over. Het verschilt heel vaak, soms krijg je de eerste uur geen reclame maar daarna iedere 10 minuten 10 minuten reclame. De andere keer krijg je voor iedere 15 minuten 10 minuten reclame (eigen zender reclame nog niet inbegrepen). Hierdoor hebben honderden mensen websites geopend waar ze dus soap series beschikbaar stellen voor het publiek. Deze worden embded geplaatst op hun websites en verdienen nog een beetje zakgeld dmv advertenties.

Ik keur dit soort praktijken niet maar de manier van inkomsten genereren is via reclames achterhaald. Wil je nog wat leuks kijken word je gepusht om heel de avond op de bank te zitten.
Ik kijk zelf al bijna geen tv meer hierom.
Ik heb om deze reden mijn hele abbo weggedaan. Ik lees nieuws op het internet, en als ik wat wil zien, download ik het wel.
Reclame is gewoon te ver doogeschoten. Voor elk uur televisie, kijk je 25 minuten reclame. Ik kijk zelf al bijna geen tv meer hierom.
Niet alleen TV, overal proberen ze er rijk mee te worden tegenwoordig, sites die je steeds meer reclame verplicht opdringen. :( Als ik filmpje start met reclame druk ik de venster gewoon even weg en lees dan eerste even eerst andere nieuws bericht in ander tabblad. Krijg steeds meer afkeer tegen dat soort gedrag. Of website brede overlayers, ook heel irritant.
Ik heb liever helemaal geen reclames dan dat ze dit op m'n kijkgedrag afstemmen. ,Maarja.. de klant is helaas nog(steeds) geen koning.

De reclamespots hebben m'n kijkgedrag overigens drastisch beÔnvloed; ik kijk nog amper televisie.

De reden: overheersende reclamespots (dit is natuurlijk al jaren zo maar het lijken er steeds meer te worden en/of frequenter te worden uitgezonden).

[Reactie gewijzigd door born4trance op 27 april 2013 13:53]

Ik heb liever helemaal geen reclames dan dat ze dit op je kijkgedrag afstemmen, maarja.. de klant is helaas nog(steeds) geen koning...
Zonder reclame geen commerciele zender... die zullen hun inkomsten toch ťrgens vandaan moeten halen, ze hebben geen geldboom in hun kantoor staan.

Bij de publieke omroep, waar sowieso al minder reclame is, zou reclame wel weg kunnen, maar dat betekent wel dat er meer overheidsgeld (dus van de belastingen) naartoe moet, want ook zij zullen hun kosten moeten kunnen opbrengen...
Nou en. Zoek maar een verdienmodel die geen subsidie nodig heeft. Gebruik dan maar acteurs die geen rib uit je lijf kosten.
Als men er niet voor wil betalen moet je maar iets zoeken waar men wel voor wil betalen.
@wildhagen : Quote : "Zonder reclame geen commerciele zender... die zullen hun inkomsten toch ťrgens vandaan moeten halen, ze hebben geen geldboom in hun kantoor staan."

Zouden wij daar echt een traan om laten als er een aantal commerciŽle zenders minder zouden zijn ? Zenders als RTL en SBS gaan voor kantiteit, niet kwaliteit. De programma's die er op komen zijn gewoon om te janken.

Het trieste is dat half Nederland dusdanig gedementeerd is dat ze er iedere avond naar zitten te kijken. Mensen vinden het lekker om te zien hoe anderen zich compleet voor schut zetten en hun partner besodemieteren in de hoop er tijdens het eind van de serie met een geldbedrag vandoor te gaan. Dan heb ik het nog niet gehad over al die irritante BN-ners die te pas en te onpas hun kop laten zien. Zeker van die irritante figuren als Frans Bauer, de Toppers en Jan Smit. Bah ...

Zegt behoorlijk veel over hoe onze maatschappij in elkaar steekt. Zoals gezegd triest ... diep triest.
Als ik me niet vergis gaat alle reclame inkomsten nu al automatisch naar de schatkist van NL en niet naar NL NPO1, 2, 3
Het voordeel van deze techniek is dat je theoretisch minder reclame zou hoeven kijken, aangezien de specifieke zendtijd duurder verkocht kan worden. In het huidige systeem schiet de adverteerder grotendeels met hagel. Er is wel ongeveer te bepalen welke doelgroep naar welke zenders kijkt, maar je hebt nooit 100% dekking. De adverteerder betaald dan dus ook voor 'waste'. Zendtijd die niet bij de juiste doelgroep aankomt.

Als je zendtijd in kan kopen op een specifieke doelgroep, is de adverteerder bereid om meer te betalen, aangezien hij zekerder is van de doelgroep waar hij die advertentie ruimte voor inkoopt. Dat zou dus betekenen dat je in plaats van 5 minuten algemene reclame, slechts 2,5 minuut reclame hoeft te kijken. En daarbij is al de reclame die je ziet ook nog relevant voor jou! Dus geen tampons en haarproducten, maar games, gadgets en auto's.

Dit is echter de theorie. Het zal helaas wel de kant op gaan dat je evenveel reclame te zien krijgt, en de tv zenders meer gaan verdienen.
Dat laatste zullen ze waarschijnlijk proberen, maar het probleem is dat ze wederom te laat zijn. Mensen zijn nu al gewend aan geen reclame als ze dingen via een PVR of de computer bekijken. Terwijl zij dus waarschijnlijk evenveel reclame aan ons voor willen schotelen is ons tolerantie niveau alleen maar omlaag gegaan.
Het lijkt erg op het probleem met legale videodiensten op internet. Het heeft te lang geduurd voor er Łberhaupt opties kwamen waardoor heel veel mensen gewend zijn geraakt aan het downloaden van gratis rips van zeer hoge kwaliteit, waardoor velen nu geen genoegen meer nemen met overpricete en beperkte (door DRM en karig aanbod) streams tegen een veel te hoge prijs.
Kan iemand mij eigenlijk vertellen wat tegenwoordig nog het voordeel is van live televisie versus on-demand? Is het werkelijk zoveel handiger om op een bepaald tijdstip achter de televisie te moeten zitten? En dat je anders een peperduur kastje aan moet schaffen dat een hoop stroom trekt en slechts twee/drie films simultaan op kan nemen (wat als de vier films die je wilt zien gelijktijdig uitgezonden worden?).

Ik vind het een achterhaald concept. Zelf ga ik op de bank zitten wanneer ik wil, pak ik de afstandsbediening en klik ik op de film of TV-serie die ik wil kijken. Geen gehannes met reclames doorspoelen of dat de opname te vroeg gestopt is en je het einde mist. En als Doctor Who van de dinsdag naar de donderdag verschuift heb ik daar ook geen last van (in tegenstelling tot menig recorder die daar compleet van over de zeik gaat).
On-demand werkt prima, maar met de huidige stand van de techniek niet als iedereen op zo'n manier tv gaat kijken.
Je hebt helemaal gelijk. Alleen jammer dat je vaak bij de reguliere aanbieders geen on-demand pakket kan afnemen zonder voor de 'grote berg meuk' te moeten betalen.
Dus stel papa kijkt graag 's avonds laat naar XXX zenders, dan krijgen de kids 's middags tijdens spongebob squarepants reclame voor diverse apparaten op batterijen... :s

Hoe dan ook, er wordt hier alleen maar geluisterd naar de wensen van de televisie aanbieders, betekend dit dan dat we goedkoper of zelfs gratis televisie kunnen kijken? Bovendien hoe zit dat met de privacy?

Naast de cijfers die in het artikel worden genoemd lijkt het me ook dat er in de loop der jaren veel meer TV gekeken wordt, de pvr functie wordt bij ons vooral gebruikt voor het opnemen van dingen als we er niet zijn, niet om reklame te skippen.
hier ook zo, als ik een programma bekijk en er komt reclame begin ik te zappen, neem ik het op en er komt reclame spoel ik door.
Ik heb in de states gezeten die sitcoms en andere meuk die hier 20 miuten duren doen ze daar een uur over. Dit wordt gevuld met reclame voor aankondigingen en nieuws.
Voordeel is wel dat de meeste zenders een 1 uurs programa hebben.
Ik heb nu al (in NL) dat ik tijdens een reclameblok even opsta om iets te gaan doen (nog gezond voor je lijf ook) en vervolgens niet meer de behoefte voel om het programma verder te kijken omdat ik er teveel uit ben en mijn gedachten inmiddels ergens anders heb.
Moeilijk voor te stellen dat men zo'n sitcom-blok in de States blijft kijken, of het moet om achtergrondvulling gaan.

TV-reclames zie ik sowieso amper meer. Deze gaan altijd op zacht, of volledig weggedrukt rond de schaarse programma's die ik nog bekijk (teveel alternatieven voor de traditionele TV).

Ik ben benieuwd hoe sterk gepersonaliseerd de reclames moeten worden, wil ik ze alsnog bekijken. Het lijkt me trouwens niet ondenkbaar dat informatie die via andere devices en diensten over je verzameld worden, ooit ook ingezet gaan worden om TV-reclames op de individu af te stemmen. Het verschil tussen TV en andere typen media wordt hoe dan ook al steeds kleiner.

Wat ik dan wel jammer vind, is dat door personalisatie steeds meer onzichtbaar wordt wat anderen voorgeschoteld krijgen. Dit leidt tot een soort gedwongen tunnelvisie en verdere vervreemding van anderen.

[Reactie gewijzigd door Timfonie op 27 april 2013 15:03]

Ja, want gepersonaliseerde reclame werkt op websites ook zo goed... Mensen gebruiken script- en addblockers omdat ze het dan evengoed niet willen bekijken en al helemaal niet willen dat bedrijven hun interesses volgen. Ergens wel een beetje logisch. Behalve het blokkeren van reclame doorspoelen zullen ze niet veel kunnen doen denk ik, de mensen zullen het toch wel weer accepteren want dat doen ze altijd. Mensen ergeren zich niet persť aan reclame, mensen ergeren zich aan een teveel aan reclame. Het feit dat het dan ook nog steeds dezelfde saaie reclame is maakt het niet veel beter. Overdaad schaadt.
Al kan Telenet daar niet veel aan doen, het zijn de zenders die daarbij het initiatief moeten nemen.

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 27 april 2013 14:59]

Vorig jaar was er nog dit bericht; in 2011 werd in NL meer dan een miljard uitgegeven aan reclame op tv. Een record. Vorig jaar werd tv-reclame ingehaald door internetreclame: 1,1 miljard.
Nu weet ik dat het artikel over BelgiŽ gaat, maar daar zal de ontwikkeling niet heel veel anders lopen dan in Nederland, denk ik zo.

Kortom, de advertentiemarkt groeit nog steeds, alleen neemt internet het van tv over en dat heeft alles te maken met het feit dat je op internet veel gerichter kunt adverteren.

Dat ze nu proberen een stukje van de reclamemarkt terug te pikken door ook tv-reclame af te stemmen op je zapgedrag is nog wel te begrijpen. Ik vraag me alleen af hoe ze dat willen doen. Immers, als ik vanavond het Journaal kijk en vervolgens een Engelse detective, wat zegt dat? Dat ik misschien wel geinteresseerd ben in een e-book van Reginald Hill bij Bol.com?
Dan vergeet je toch iets,

MORE MONEY!

De advertentie industrie wil alsmaar groeien, kijk je 5 minuten reclame dan waarom geen 6 minuten, en waarom geen 7 minuten?

Steeds maar MEER geld, stil stand is achter uitgang. Groeien met 1000% dit jaar en 10000% volgende jaar.

Reclame is niet "we hebben X nodig om dit jaar tv te maken als we X halen zijn we blij." maar MEER MEER MEER!

Dat is ook waarom gerichte reclame niet werkt. Omdat als uit mijn profiel blijkt dat ik alleen geintresseerd ben in X en Y een reclame maker MEER wil en toch ook Z gaat pushen.

Vergeet niet dat de KLANT voor reclame niet jij de kijker bent, maar de adverteerder zelf die de klant is van het advertentie bedrijf. Wil het advertentie bedrijf meer verdienen, dan moeten ze meer reclame verkopen. Niet aan de kijker maar aan de adverteerder.

Iedereen zou echt eens bij een pitch voor een reclame campagne moeten zitten, vaak brengt het advertentie bedrijf het zo dat de kijkers zitten te smachten om alsjeblieft toch deze reclame te mogen zien die hun leven compleet zal maken omdat ze eindelijk van product X weten. Vergeleken met het adverten van een advertentie campagne zelf zijn de leugen in de consumenten reclame campagne niets.
Gerichte reclame is nog erger , ervaar ik. Gaan ze dingen pushen, die ik allang gekocht heb, nog weken na de aanschaf. Omdat je eens gegoogled heb op een bepaald artikel.
Ze hebben nml. nooit een volledig goed beeld van je en je krijgt dus ads voor je neus, van apparaten die je allang in huis hebt. Nee, dit gaat ook niet werken!
Zoals in het artikel vermeldt wordt, het is al twintig jaar mogelijk reclames te skippen. Als we daarnaast niet vergeten dat het tegenwoordig heel makkelijk is de televisie compleet voorbij te gaan en je programma's reclamevrij te streamen of downloaden zijn, en het mag duidelijk zijn dat als iemand geen reclame wil zien, die persoon het ook weet te vermijden. Gezien 95% van de klanten dit niet doet en reclames dus blijkbaar niet zo vervelend vindt, als ze er twintig jaar lang vrijwillig naar kijken, denk ik niet dat Telenet zich veel zorgen om haar inkomsten hoeft te maken. Met gepersonaliseerde reclame kan natuurlijk wel nog meer geld worden verdiend, en meer data over de klant verzameld.