Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 59, views: 18.769 •

Later dit jaar verschijnen er laptops met Atom-soc's die 200 dollar kosten en Android draaien. Dat heeft Dadi Perlmutter, vice-president van Intel, verklaard. Varianten met Windows 8 worden mogelijk iets duurder. Eind dit jaar trekt de laptopmarkt aan, hoopt Intel.

Vertrekkend ceo van Intel, Paul Otellini, zei vorige week dat er laptops met quadcore-Atoms en touchscreens op komst zijn, waarvan de prijzen rond de 200 dollar zouden liggen. Hij zei niet op welk platform de laptops zouden draaien, maar er verschenen berichten dat Intel fabrikanten zou aanraden Android te gebruiken om het prijspunt te halen. Dadi Perlmutter, vice-president bij Intel en topman op gebied van producten, bevestigt nu tegen CNet dat de genoemde 200-dollar-laptops voornamelijk Android-modellen zullen zijn.

"De prijzen van Windows 8-laptops zijn afhankelijk van wat Microsoft voor zijn besturingssysteem vraagt. Die prijzen kunnen iets hoger uitvallen", meent Perlmutter. De laagste prijzen van laptops met Core-chips kunnen uitkomen op 399 tot 499 dollar, volgens Intel, maar niet bekend is of dat chips op basis van de komende Haswell-architectuur zijn of dat de prijzen van Ivy Bridge-modellen zo laag uit gaan vallen om voorraden weg te werken.

Volgens Perlmutter gaat eind dit jaar of begin 2014 de markt voor pc's aantrekken als een nieuwe reeks laptops op de markt komt. Dat zal voornamelijk om laptops met tableteigenschappen gaan. Grootste kritiekpunt tot nu toe is dat die producten te duur zijn, maar volgens Intel zal dat dus veranderen, onder andere door de komst van Atom-quadcores op basis van het Bay Trail-platform. Er verschenen al eerder laptops met Android als OS, van onder andere Asus, HP en Toshiba, maar deze destijds genoemde 'smartbooks' werden geen succes. Naast het verschijnen van Android-laptops zijn er volgens GigaOm ook nieuwe aanwijzingen dat er tablets met Chrome OS op komst zijn.

HP Compaq Airlife 100

Reacties (59)

Een ietwat "rugged", of steviger dan de tablets, zoals netbooks als de NC10, met voldoende aansluitingen (SD, USB) zou fantastisch zijn!

Doch, enig idee waarom intel Android zou aanraden over bvb Linux Mint? Beide OS-en zijn gratis, maar Linux lijk me toch iets optimaler voor een keyboard/trackpad device?
Omdat er ook touchscreens inzitten en Android daar toch net wat beter voor is.
Kwestie van tijd,
Ubuntu heeft al een versie voor tablets.
http://www.ubuntu.com/tablet

Het zou mooi zijn als dergelijke versie erop worden gezet omdat je net wat meer vrijheid hebt mbt software.

@onder
Nou zou ik niet graag angry birds als maatstaf willen gebruiken, maar je kunt het terdege wel spelen op Linux mbv chrome.
Daarnaast ben ik van mening dat het wel los zal lopen met allerlei apps op verschillende platformen, en dat het steeds meer richting een standaard zal gaan. Kleine apps geschreven in HTML5 zouden theoretisch op alle platforms moeten draaien zonder al te veel moeite.

[Reactie gewijzigd door Iblies op 26 april 2013 11:04]

Meer vrijheid met betrekking tot software? Voor linux zijn er weet ik het hoeveel programma's te krijgen, maar geen angry birds. Mensen willen geen vrijheid mbt tot software, mensen willen angry birds.

(ps 1. En ja, je kan angry birds op linux draaien. Moet je aan de slag met wine en dll's. Gedoe dus. En dat kan ik niet echt onder meer vrijheid scharen. )

(ps 2. Angry birds is een voorbeeld. Kan ook wordfeut of ander populaire android appjes zijn)

[Reactie gewijzigd door elbo op 26 april 2013 10:34]

Je zegt het niet helemaal correct, maar je hebt wel een punt.

Mensen willen vooral gemak, zoals bijvoorbeeld een goed gevulde app store die makkelijk te gebruiken is zoals bijvoorbeeld Google Play. De app store van Ubuntu stelt niets voor en zelf programma's moeten gaan zoeken voor Linux en compilen is veel te lastig voor de gemiddelde consument.


Daarnaast heeft Intel natuurlijk de laatste 2 jaar hard zitten timmeren aan een x86 Android versie, dat moeten ze natuurlijk wel ergens voor gebruiken.
Installeer chrome en installeer angry birds via de webapps. Dat is echt niet ingewikkeld.

Voordeel van android kan ik wel bedenken op laptops: Instant on. Al start linux ook razend snel op.
Ik zou zelf ook liever linux hebben omdat daar gewoon vťťl meer uitgebreide software voor te krijgen is in plaats van gecastreerde apps maar ik kan de keuze voor android wel begrijpen voor dit soort apparaten.
Het voordeel van Android is instant on? Als ik mijn Android telefoon opstart, dan is die echt niet "instant" aan. Dat duur een halve of hele minuut. Dat mijn telefoon altijd aanstaat is wat anders. Het scherm staat uit, schermvergrendeling staat aan als je 'm per ongeluk aanzet, maar dat is niet "uit" en zelfs niet "stand by".
Had over het stukje gelezen dat ze touchscreens zouden kunnen hebben, doch denk ik dat Linux een meer flexibele oplossing is, zo hebben dan fabrikanten de optie eentje te bouwen zonder touchscreen, en misschien wat meer spenderen aan batterij/bouwkwaliteit/scherm.
Maar, zoals onderstaand reeds aangehaald, het zou er inderdaad mee te maken kunnen hebben dat Android zijn naamsbekendheid mee heeft tov Linux. "Linux" is een beetje taboe bij de gemiddelde gebruiker imho.

Wij hebben intussen 4 android devices in huis en ik ben zeker een fan, maar voor een mini-laptop zie ik toch liever Linux/Windows, anders is het niet meer dan een tablet met een toetsenbord :).
Android *is* Linux.
Ja, onderwater draait android inderdaad linux. Maar behalve command line commando's kun je eigenlijk geen linux desktop software draaien op android. Want een linux desktop systeem draait een andere windows manager en die zijn (NOG) niet compatibel met android.

[Reactie gewijzigd door leuk_he op 26 april 2013 10:42]

Android *is* Linux.
Niet helemaal correct, andorid draait op aangepast vork van linux kernel, andorid kernel is afsplitsing van linux kernel. Zins enige tijd zit die aangepaste andorid kernel in de officiŽle linux kernel(dacht vanaf 3.6) erbij in, maar zijn wel verschillende van elkaar.

Andorid kernel != linux kernel
Allang niet meer, Android draait gewoon een Linux kernel.
Ik denk dat dit vooral met populariteit te maken heeft, iedereen kent inmiddels android, maar linux klinkt voor nog veel mensen eng en voor nerds. Daarnaast heb je voor android bekende spelletjes en apps, kortom voor veel mensen zal het allemaal wat vertrouwder zijn.

(Ik zeg hier dus duidelijk niet dat android beter is voor een netbook, daar ben ik namelijk niet van overtuigd, dual boot lijkt me wel leuk :))
als ze dat touch screen er nou uit halen, en verkopen voor 100 euro per stuk zou het NOG mooier zijn ;p, maar nog steeds ben ik eerst benieuwd wat de specificaties van dat ding zijn.
kan me niet voorstellen dat het voormekaar te krijgen is dat er 8gb aan ram in dat ding gestampt word.
Met nieuwe massaproductie van touchscreens ga je echt geen 100 dollar besparen op touchscreen als je die weg zou laten.

Paar grote bedrijven die met touchscreens of het aansturen ervan bezig zijn atmel, Fujifilm , Uni-Pixel hebben de koppen bij elkaar gestoken om gezamenlijk nieuwe technieken te bedenken om kosten heel ver terug te dringen voor touchscreens.

En willen ze helemaal goedkoop gaan, pakken ze een van de chinezen touchscreens voor paar dollar, die zitten ook in tablets van 100 dollar, doen het opzich prima hoor, niks mis mee om die te gebruiken in netbook waar touchscreen ondersteunde invoer is, muis en toetsenbord heb je ook nog.
Android is net als alle andere distro's ook een Linux variant.
Voor die prijs zijn ze inderdaad concurrerend met tablets. Nu nog een model waarbij je het toetsenbord ook kunt wegklappen om hem echt als tablet te gebruiken.
Hij lijkt op mijn Asus Transformer.. Wat maakt deze dan beter dan wat ik nu heb?
Hij lijkt op mijn Asus Transformer.. Wat maakt deze dan beter dan wat ik nu heb?
De prijs.
Wat maakt deze dan beter dan wat ik nu heb?
Een x86-processor.

Dit is pretty frickin' big news voor tweakers!
Android/Windows 8 (proper)/Linux multibooten op een convertible netbooklet? Hell yeah!

Het is natuurlijk wel te hopen dat er niet allerlei mechanismen ingebouwd worden om bovenstaande te blokkeren, maar in any case is meer development van Android x86 (of Android-IA, zoals Intel het noemt) geweldig!
Zodra de bootloader gecracked wordt ja.
Ik heb ook een transformer maar echt tevreden ben ik daar niet mee... Toch wel brakke behuizing, laadproblemen, accu wordt snel minder...
hopelijk dan toch met de nieuwe generatie atom
Mooi. Goedkope laptopjes met x86-cores en een toetsenbord. Kan een informatica-student om meer vragen? :)
Ja, als informatica student heb je wel wat meer performance nodig can een quad-core Intel Atom processor aan boord. Zelf gebruik ik een Asus X202e-CT009H met een i3 en een touchscreen. Slomer dan dat moet het echt niet zijn want dat is te traag.

EDIT: Spelfouten gecorrigeert.

[Reactie gewijzigd door Game_overrr op 26 april 2013 11:39]

Waarvoor? Om te gamen? Sorry, maar software ontwikkeling is niet echt heel erg zwaar...
Renderen van Graphics, FPGAs programmeren, Video bewerking, daarvoor heb je een zware machine nodig.
Code schrijven kan je in kladblok en is inderdaad niet zo zwaar :p Het gaat hem eerder om de software errond. Als je wat vloeiend Visual Studio of Eclipse wilt draaien, moet je met een Atom toch niet afkomen denk ik ... Ook de mogelijkheid om een virtuele machine moet er zijn. En code compileren is wel degelijk iets wat veel van je processor vergt. Daarnaast is een HD-scherm wel zo prettig tijdens code schrijven.

Nu moet wel gezegd worden dat bij ons op de unief zeer veel software via Citrix te gebruiken is en draait op de servers van hen ipv op je eigen machine. Het draait vaak een stuk beter lokaal, maar het is wel mogelijk met gewoon een 'thin client'.
Visual Studio vereist Windows. Eclipse op Ubuntu 12.04 draait bij mij zeer acceptabel op een 10 jaar oude pentium 4. Ik kan me niet voorstellen dat die atoms trager zijn.
Als jij Eclipse draait op je Pentium 4, good for you. Het is dan een teken dat je geen dergelijk grote projecten draait. Voor mij is dat lang niet goed genoeg. Ik heb voor Android de emulator nodig en voor Windows Phone de WP Emulator tijdens het ontwikkelen, en daarnaast staan constant andere applicaties open (browsers en andere tools) Veel succes om dat te draaien op je systeempje.
Zeg dat maar tegen mijn virtuele machines.
Volgensmij is bij vrijwel iedere studie SPSS nodig, zelfs op het hbo. Lijkt me wel handig om paar tientjes meer te besteden aan iets met Windows.
Hoewel ik het met je conclusie eens ben, zijn er echt heel veel studies die geen SPSS nodig hebben. Begin al met het merendeel van de technische studies. (IIG in mijn omgeving ken ik geen technische studies die SPSS moeten gebruiken, enkel communicatie, psychologie, etc).
SPSS is er toch ook gewoon voor Linux en Mac?
Maar niet voor Android geloof ik?
Ja Windows want als je een computer voor een studie gebruikt moet je ook hetzelfde software kunnen draaien wat ze op school gebruiken.
Misschien dat dit soort ontwikkelingen scholen kan gaan laten nadenken over alternatieven voor hun huidige software/les materiaal?
Gezien het hier over studenten ging: Informatica opleidingen moeten geen Visual Studio/Eclipse meer gebruiken maar een marge alternatief die verder totaal niet in de industrie wordt gebruikt omdat die compatible is met Android? (Al moet ik zeggen dat mijn beperkte ervaring met Eclipse niet echt positief is, maar goed).

Werktuigbouwers moeten afstappen van Autocad en overstappen op een smartphone app? EL'ers moeten eerst Xilinx/Altera software porten naar iOS?

Als je nu enkel een laptop nodig hebt voor je studie om wat te tikken, okť dan kan je waarschijnlijk wel ook zoiets gebruiken, maar bij elke studie waar een laptop voor wat specifiekere zaken gebruikt moet worden is het compleet onrealistisch. En zelfs als je enkel wat hoeft te tikken zou ik toch eerder voor iets met windows RT gaan dan android.
Ik reageer louter op het feit dat Windows blijkbaar nog steeds als enig alternatief voor software op scholen gezien wordt.
'tuurlijk, Autocad, Eclipse, Xilinx/Altera hebben meestal vrij "zware" machinerie nodig om fatsoenlijk te draaien, da's niet "handig" voor zo'n laptopje als Intel nu op de markt brengt. En de markt heeft mensen nodig met handson ervaring met dat soort software. Betekent dat dit nu automatisch dat Windows het enige viable platform blijft voor scholen om les in/op te geven? Dat vraag ik me sterk af...
En Android is dat wel? Waarom zou je van een goed werkend platform overstappen naar een zwaar beperkt OS?

Deze laptops met android zijn alleen bedoelt om te internetten en niks anders. Android kan verder ook niks anders behalve wat spelletjes.

Verder is windows niet het enige platform, maar wel voor scholen. Omdat OSX veel te duur is met de bijbehorende hardware, en linux niet zomaar commercieel gebruikt kan/mag worden. Daarnaast is Windows ook het meest potente OS wanneer het gaat om scholing/industriŽle/commerciŽle software.
Ik zou op zijn minst vragen om een groter scherm. En weet niet wat de resolutie is, maar je wel iig full-HD op zijn minst hebben.

Leuk dingetje hoor, maar wil je echt programmeren op zo'n klein scherm die ze lijken te hebben?

[Reactie gewijzigd door Sissors op 26 april 2013 10:31]

Fulltime ontwikkelen? Nee. Maar, voor een schoolopdracht/hobbyprojectje kan het best werken...
achja , wat doe je er mee dan??
hier hebben alle gsm,s en.tablet android.

gemakkelijk en snel :)
Gewoon normaal gebruik filmpje kijken op inet loopt vaak vast enz, en alles is up to date!
En veel apps heb ik er niet op een stuk of 5!
Ook valt geluid vaak weg en me tablet ( Transformer) is langzaam. Nou hier op werk hadden we ook Android telefoons, allemaal behalve 2 zijn de de deur uit. Gebruikers klaagden, dat gewoon te traag en laggy was. Zijn nu op WP overgestapt....veel sneller en soepeler. Ik zelf gebruik nog steeds me N9 wat sneller is dan mijn vriendin's Experia T.
Klink bijna of je aan het trollen bent. Wel eens aan gedacht dat je misschien een brakke app er op heb gezet (ook al zijn het er maar 5)? Ik heb verscheidene spullen in handen gehad en ja, de een is sneller dan de ander. Maar de klachten die je noemt zijn erg onspecifiek en volgens mij, de wijze waarop je het beschrijft, een hoax.
Dus omdat jij deze problemen niet hebt/kent bestaan ze niet??? Zo je vind je zelf wel heel wat he? Android fanboys, die kijken niet verder dan hun neus lang is!
Google eens zou ik zeggen, meeer mensen hebben er last van!

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 29 april 2013 09:03]

Je loopt gewoon inhoudloos te trollen, zonder bron of een wat betere omschrijving van je issues. Wat is traag? Ik werk bij een grote verzekeraar waar ook veel van dat spul is en daar hoor ik dergelijke klachten nauwelijks. Ik zeg niet dat jij ongelijk hebt, maar als je alle namen in je bericht vervangt met andere devices (bijvoorbeeld windows phone 7.5) dan heb je net zo veel gelijk als nu.

[Reactie gewijzigd door zjoram op 29 april 2013 21:30]

Neej het ligt eraan wat voor toestel je hebt, als je een goedkope android telefoon van 130 euro heb aangeschaft kon ik t wel voorspellen voor je dat er zoiets zou gebeuren, maar ik heb de hox en heb tientalle mobiels gehad wel van elke melk en ik ik mer k projectbutter egt wel aan me vingers bergeleken met ics
Heb een ASUS Transformer en me vriedin heeft een Experia T, geen goedkope apparaten :(
Misschien heeft je downmod wel iets te maken met het feit dat je niets interessants te melden hebt. Het is misschien wel je eigen mening, maar met het artikel heeft het niets te maken!
Ik vraag me af hoe veel goedkoper een Android laptop zal kunnen zijn - Microsoft vraagt iets van $40 voor een OEM Windows licensie, maar Android kost een OEM inmiddels ook $15-20 aan patent licensies, en dan moeten ze ook nog betalen voor de Google apps (Play store, Gmail, etc). Als een $200 Android laptop maar $20 goedkoper is dan de Windows versie, dat wordt het nog een moeilijk verhaal.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 april 2013 10:45]

Ik krijg telkens meer het idee dat willekeurige nieuwe computers teveel kunnen naar de zin van de fabrikanten en dat overal straks een Android of iets anders op wordt meegeleverd om de boel enigzins te beperken en de prijs hoog te houden. Het idee van de PC waarbij een industriestandaard een groot scala aan hard- en software ondersteunt en de eindgebruiker het voor het kiezen heeft wordt systematisch kapotgemaakt om plaats te maken voor gesloten systemen die een kunstmatige vraag naar mogelijkheden en performance hanteren om het lucratief te houden.
Er zijn opvallend veel mensen die dat totaal niet inzien en letterlijk meer betalen voor een produkt met "de nieuwste features" die technisch gezien eigenlijk al jaren oud zijn.
Ik ben persoonlijk van mening dat een Windows computer veelste veel kan wanneer je kijkt naar doorsnee gebruik. Dat wij verwend zijn door de Windows/Linux markt is allemaal leuk en aardig maar het is natuurlijk veelste uitgebreid voor doorsnee users

Android is perfect voor de doorsnee computer gebruiker en ze krijgen nu dus de mogelijkheid om voor een heel klein bedrag (itt) een laptop te krijgen die alles kan en doet wat ze willen.

Als ik kijk naar mezelf, en mijn werk even buiten beschouwing laat, dan heb ik zelf al meer dan genoeg aan Android... Al ben en blijf ik natuurlijk een Tweaker en werk ik nu met Fedora maar in theorie heb ik daar genoeg aan
Tsja, ChromeOS is nog beperkter, en dat verkoopt toch inmiddels wel aardig. Er is dus een markt voor.
Als het touchscreen is, lichtgewicht, redelijke webcam en microfoon (die is vaak te triest voor woorden bij goedkope tablets) en redelijke speakers + mogelijkheid voor SD kaartje dan lijkt me dat het heel goed zal verkopen. Verder misschien 1 USB aansluiting voor externe opslag, meer lijkt me niet nodig.

Het gaat er, zoals anderen ook al zeiden, bij Android niet om dat het OS zo superieur is vergeleken met Linux Mint, Ubuntu of Windows. Het gaat om de simpele interface waar precies die apps in de Playstore staan waar "gemiddelde consumenten" behoefte aan hebben. Linux is voor mensen die goed hun weg in een algemeen OS kunnen vinden. Android/iOS is ook voor mensen die Windows al te ingewikkeld vinden (bijv. vrachtwagenchauffeurs, huismoeders, kassiŤres, etc.).
De hardware is er normaalgesproken altijd eerst. Vervolgens de mogelijkheden daarvan weer beperken door een vast stuk software er bovenop te leggen wat ook nog eens extra kosten met zich meeneemt, wie schiet daar wat mee op?
Mensen die een eenvoudige standaardinterface nodig hebben kunnen dat toch altijd krijgen, hoe geavanceerd de hardware ook is? Ik geloof dat het vrij laten van een hardwareplatform voor de eindgebruiker de meeste mogelijkheden oplevert voor de laagste prijs.