Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 128, views: 33.088 •
Submitter: boe2

Microsoft heeft aangekondigd op 21 mei een evenement te organiseren waarop het bedrijf de nieuwe Xbox-console wil presenteren. De datum lekte eerder al uit en over een nieuwe Xbox verschijnen al maanden geruchten.

Het evenement wordt gehouden op de Xbox Campus van Microsoft, maar zal ook via een livestream te zien zijn op xbox.com. Behalve dat het gaat om een nieuwe generatie van zijn Xbox-console laat Microsoft geen verdere details los. Wel moeten tijdens de E3-bijeenkomst, die medio juni in Los Angeles wordt gehouden, nieuwe games worden getoond voor de nog onaangekondigde console, die ogenschijnlijk simpelweg Xbox zal gaan heten.

De datum 21 mei werd eerder al in geruchten genoemd en is nu dus door Microsoft bevestigd. De nieuwe console heeft de codenaam Durango en zou naar verluidt altijd een werkende internetverbinding moeten hebben. Daarnaast zouden games niet langer rechtstreeks van een disc kunnen worden gespeeld en zou het apparaat een nieuwe versie van Kinect meekrijgen. Vermoedelijk ligt de Xbox nog voor het einde van het jaar in de winkels.

Xbox-uitnodiging

Reacties (128)

Reactiefilter:-11280122+176+23+30
Als ze dit al op 21 mei doen, hebben ze niks boeiends meer voor E3 :S
ach jaaa..
Wie zegt dat ze alles al laten zien, van de ps4 is ook nog niet alles bekend. Lijkt mij dat er genoeg over blijft.
Haha, de presentatie van een console zonder de console zelf :+
Maar in ieder geval hebben ze iedereen nieuwsgierig gekregen :)
Sony kwam er anders ook mee weg ;)
Ze hebben genoeg verteld over de console. Wat maakt het dan uit hoe het ding eruit ziet? Nintendo deed het zelfs op zo'n manier dat veel mensen dachten dat het een Wii peripheral was.
Dat veel mensen dachten dat het een Wii peripheral was/is, dat is hen nu een beetje dwars aan het zitten als je naar de verkoopaantallen kijkt... ;)
In het geval van de PS4 is eigenlijk al het belangrijke gepresenteerd, een deel van de nieuwe interface, de games en de controller. De console zelf is gewoon een lelijke doos die in mijn geval achter een deurtje verdwijnd. Ze wilde focussen op de belangrijke dingen, dat vind ik een goede zet. Plus dat het voor Sony wat betreft concurrentie gunstiger is aangezien zelfs van een simpele doos Microsoft al heel veel kan leren en kan "stelen" voor hun console.
"^^sony fanboy. Geef gewoon toe dat die sony "presentatie"gewoon dikke bs was."

Alhoewel Ritchie007 terecht gedownmod wordt vanwege de flame, heeft hij wel een punt.

De sony presentatie wàs echt afgrijselijk slecht.

Dit filmpje (voor wie hem nog niet gezien heeft) illustreert goed hòe slecht de presentatie daadwerkelijk was:
http://www.youtube.com/watch?v=0rJDn0jRnUQ


Hoe teleurstellend het ook moge wezen, ik vrees zelf dat er een grote kans is dat de Xbox 'presentatie' een vergelijkbare onzinnige vorm aan zal gaan nemen.. we zullen het zien!
achter een deurtje? Dan zal hij zo overleden zijn vanwege oververhitting!
Toch zonde van je >450 euro's.
achter een deurtje? Dan zal hij zo overleden zijn vanwege oververhitting!
Toch zonde van je >450 euro's.
Dat iets achter een deur staat impliceert dat het uit het zicht is, niet perse dat het niet geventileerd is.
Een console hoort bij een TV dus de console komt dan wss in een audiomeubel te staan. Als je dan het deurtje dichtlaat heb je zeker te weinig ventilatie.
tenzij er voldoende ruimte is en de achterwand niet aanwezig is.....
Draait hier al jaren zo met de XBox360, nooit enig probleem mee gehad. Ding qua design altijd al lelijk lomp gevonden

[Reactie gewijzigd door LessRam op 25 april 2013 01:43]

Lees nou even wat The Zep Man zegt.
Je moet het niet te letterlijk opnemen. Mensen krijgen hem dan gewoon niet te zien. En of er mogen maar een select aantal mensen een echte demo bijwonen na het tekenen van een NDA.
Dat ze hem niet hebben laten zien is gewoon erg vaag. Verder waren er minder games dan verwacht en bleef een grote (onverwachte) klapper uit. Geen onaardige nieuwtjes, maar het had veel korter gekund.
Je kan beter niet over Sony praten op tweakers, deze gasten zijn allemaal aandeelhouders van Microsoft en Samsung....inclusief de staff members.
als ze een werkende console laten zien dan liggen ze weer een lichtjaar voor op Sony.
Die hadden niks anders dan een papieren tijger die uit zou komen. Niet echt overtuigend was dat. Het is dat zoveel mensen daarop hebben zitten wachten.
Eerder een papieren poesje. Het zal me niets verbazen als er binnenkort mobieltjes verschijnen die sneller zijn.
Op het evenement kunnen ze over de console zelf praten: hardware, entertainment en TV. Op de E3 kunnen ze games laten zien. Lijkt mij prima zo.
Verder kun je natuurlijk iets langere termijn dingen laten zien. Bij de E3 draait het de laatste tijd toch vooral om games die dit jaar uitkomen met een klein deel wat volgend jaar komt. Verderweg is toch wel over nu, dus verwacht veel game-aankondigingen op de xbox 3 presentatie en meer ingame beelden of gameplay op de e3. Op BUILD 2013 zal waarschijnlijk de technische kant wat meer belicht worden, dus daar verwacht ik ook niet veel van.

De presentatie van Sony duurde vooral lang met weinig info en veel gepraat over specs. Ik denk niet dat MS dat gaat doen bij deze onthulling.
Of we hebben alle details van de nieuwe console en krijgen met de E3 een heel scala aan games gepresenteerd. Ik vind het een slimme zet! Kijk nu maar naar Sony, het is inmiddels al tijden stil rond de Ps4 en de aankondiging. Op deze manier krijgen we een heerlijk voor proefje met ietsje later het hoofdgerecht!

Nu is de grote vraag, welke geruchten zijn allemaal waar? En gaat de volgende Xbox gewoon Xbox heten?
Lijkt net een kat en muis spel. We gaan niks laten zien eerst de concurrent.

Misschien krijgen we wel Xbox 720
Je vergeet dat Microsoft op de E3 vele gameplay beelden van de nieuwe Xbox kan laten zien, terwijl ze op 21 mei voornamelijk met tech- demo's zullen komen denk ik. ;)

[Reactie gewijzigd door iApp op 24 april 2013 23:13]

Dit keer een latere aankondiging dan Sony.

Ben benieuwd hoe dit zich gaat vertalen naar verkoopcijfers tussen nu en 4 jaar. Volgens mij heeft MS er veel baat bij gehad dat ze hun 360 eerder dan de PS3 destijds hadden aangekondigd/ in de winkel liggen.

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 24 april 2013 20:09]

Had niks met de aankondiging te maken, Microsoft was gewoon 1 jaar eerder op de markt met hun Xbox360. Dat is heel wat anders dan dit keer, want ze verwachten dat Sony en Microsoft het dit keer rond dezelfde tijd releasen
Ik ben ook heel benieuwd. Het verschil tussen MS en Sony is wat betreft spelcomputer nog nooit zo klein geweest denk ik. Toch knap dat Microsoft zich zo makkelijk in die markt heeft weten te mengen. Was 1 van de eersten in Nederland die hem had en ga de nieuwe ook weer halen, is de bedoeling. Wel even afwachten of de geruchten over een altijd actieve internetverbinding kloppen. Daar zit ik echt TOTAAL niet op te wachten.
Toch knap dat Microsoft zich zo makkelijk in die markt heeft weten te mengen.
Moah, zo knap vind ik het niet. Ze hebben maar 1 generatie consoles minder meegemaakt dan hun grootste concurrent, Sony. En voor de eerste Xbox hadden ze ook al ruimschoots ervaring met api's toegespitst op games, in de vorm van DirectX.

Het enige wat je knap zou kunnen noemen, is dat ze de hoeveelheid geld hadden om in het Xbox-project te pompen, want in de begindagen zat niemand echt op de Xbox te wachten, maar ze hebben het toch doorgezet. Niet elk bedrijf zou de middelen hebben gehad om dat risico aan te durven.

Ik vind het knapper van Sony, die met hun eerste PlayStation de concurrentie aangingen tegen gevestigde namen als Nintendo en Sega. De eerste is van de troon gestoten, de tweede op hardware-gebied helemaal van de kaart geveegd.
Ik weet niet in hoeverre je kunt zeggen dat Nintendo van de troon is gestoten? Als je kijkt naar het aantal verkochte Wii's...?

En Sega heeft zichzelf eigenlijk meer van de kaart geveegd door steeds te laat of niet te innoveren.
De E3 is een paar weken vanaf dat datum. Lijkt mij een goed moment om het apparaat aan te kondigen om zo de media zoet te houden. Ik ben vooral benieuwd naar de entertainment/Xbox TV opties van dit ding. Er gaan geruchten rond dat er twee consoles worden aangekondigd: de volwaardige nieuwe Xbox en een Xbox TV doosje met ondersteuning voor Xbox LIVE Arcade. Dat laatste vind ik heel interessant vanwege de behoorlijke aanbod games, die ook nog eens kwalitatief prima zijn. We gaan het zien, ik ben benieuwd :)
Er gaan ook geruchten dat de volwaardige Xbox ook achter je digitale receiver kan aangesloten worden. Hierdoor moet deze als een soort overlay gebruikt kunnen worden voor het TV signaal. Erg interessante mogelijkheden krijg je dan maar Europa zal misschien weer buiten de boot vallen.
Toch wel jammer dat zowel Sony als Microsoft hun consoles niet tijdens de E3 onthullen. Natuurlijk krijg je tijdens een eigen abonnement 'eigen' aandacht op alle game-websites en is alles gefocust op jou en niet op tal van andere bedrijven, maar een persconferentie met volledige onthulling inclusief tal van techdemo's en games heeft toch nog altijd mijn voorkeur. Beter dan 'we laten maar een beetje zien, de rest komt later' wat ze nu doen.
Je klinkt een beetje nostalgisch naar jaren terug, dat een beurs nog een evenement was waar je tig concurrenten waren die de bezoeker(uitgevers, investeerders en hobbyisten) enthousiast moesten maken voor hun product om zo het aan de man te brengen en een marktaandeel te veroveren.

Zelf vind ik dat soort dingen ook leuk, maar de markt voor "videogames" is dat niveau allang ontgroeid, en waarom een standje huren om naast de concurrent te staan als de doelgroep vanuit thuis te bereiken is, en de markt groot genoeg is om je eigen evenement te houden?
Wees gerust, zowel MS als Sony hebben nog steeds conferenties op E3. Bekijk het zo, nu dat er 2 evenementen zijn betekent het dat je 2 keer meer kan genieten van de aankondigingen...
Mag als je de nieuwe Xbox gaat vergelijken heb de huidige waarden van een High End PC ,. dan is het maar een kreupel ding die Xbox...
Sorry, ik lees net voor de 3e keer je zin, ik snap er echt geen zuurkool van.
Ik word niet bepaald warm van het moeten upgraden van hardware, vernieuwen van drivers, aanpassen van instellingen en al die launchers/patchers/releaseplatformen.

Sure, PC gaming heeft zo zijn perks, maar voor normaal gamen gaat het op de console tegenwoordig toch een stukje meer ontspannen. PC gaming is wat dat betreft veel serieuzer geworden en dat moet je liggen.

Gameplay is niet zozeer gebonden aan het platform. Ik denk dat het eerder de instap om ervoor te ontwikkelen is, maar ook dat lijkt nu over te gaan naar mobiele apparaten.

Ik kan nou niet echt zeggen dat er de laatste tijd op de PC nog hele unieke AAA titels uit zijn gekomen. Dat zijn vooral voortboorduringen op bestaande ideeën en franchises. De nieuwe consoles bieden de mogelijkheid om weer wat nieuwe dingen uit te proberen en wat nieuwe franchises te starten. Iets waar de PC alleen maar van kan profiteren. Zeker nu ze dichter naar elkaar groeien qua prestaties.
@martinspire
de hele Dota genre is er al 1 verder heb je ook nog DayZ en andere survival games die eerst eigenlijk voor de pc kwamen

dus zeggen dat ze niet bestaan is dikke onzin
verder zie ik überhaupt geen RTS games op console komen die competitief gespeeld worden

dus dat zijn 2 volledige genres die gewoon niet op de console aanwezig zijn

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 24 april 2013 23:58]

Dota is niet bepaald uniek meer. DayZ zijn ook een mix tussen zombiegames en free roaming. Ze hebben een unique selling point, maar zijn daarbij niet echt veel anders dan andere games.

Sure het kan misschien nieuw aanvoelen, maar zijn verder redelijk 13 in een dozijn. Overigens zou ik DayZ geen AAA titel noemen maar eerder een AA (al is het eigenlijk een indy-game).

Wat ik bedoel is dat dergelijke games niet inherent zijn aan het pc-platform. In principe kan het overal op worden uitgegeven, maar mogelijk niet meteen. Verder hebben consoles ook weer games die de pc niet hebben. Dus wat dat betreft verschilt het weinig.
Ja maar die games lopen over 5 jaar nog altijd goed op een xbox terwijl je op pc zeker dan al een hardware upgrade hebt gezien. ook ben je zeker dat op een xbox een game altijd loopt (in theorie dan toch) terwijl op pc .... Voordat iemand wat zegt ik ben actief in games op 3 platformen (pc, xbox, ps3). Bovendien neem hierbij ook de prijs in acht de xbox gaat waarschijnlijk zo'n 500-600 euro kosten (misschien minder) stel daar maar eens een high end game pc voor samen.

Nu ja we zullen zeker wel zien de 21ste.

[Reactie gewijzigd door Johan tb op 24 april 2013 20:21]

Voor 600 euro stel je een prima game pc samen. Tuurlijk, het kan duurder, maar als je op 1080p gamet dan heb je dat absoluut niet nodig. Vooral niet als je blijkbaar met 30FPS genoegen neemt (want huidige consoles doen vaak niet meer, de nieuwen moeten we nog afwachten).

Je hebt gelijk dat een console, vooral als je deze aan het begin van zijn lifecycle koopt, langer mee kan gaan*, maar bij de PC hoef je in principe alleen over een paar jaar nog eens een videokaart te kopen en dan kun je er ook weer tegen. Het idee dat je elk jaar móet upgraden is eigenlijk absurd en komt vooral doordat mensen elkaar helemaal gek maken dat ze de nieuwste hardware moeten hebben. Dat is eigenlijk alleen nodig als je op hele hoge resoluties gaat gamen (met een goede 30" monitor of eyefinity setup), maar dan is het ook niet meer te vergelijken met consoles.
PC hardware kost over het algemeen wel wat meer dan consoles, maar bij een nieuwe console scheelt het niet zo gek veel en wat je niet moet vergeten is dat de games voor PC veel goedkoper zijn.

Overigens vind ik het wel typisch dat hierboven gezegd wordt dat alleen racegames fijn zijn met een controller, juist een racegame speel ik veel liever met een goed stuur en pedalen, maar dat is allemaal erg beperkt op consoles. Verder zijn er zat games die heerlijk spelen op consoles en mensen die dat fijn vinden ga ik echt niet lopen afkraken, ik kan er alleen niet zo goed tegen als mensen roepen dat gamepc's zo duur zijn... Mijn eigen gamepc draait alles nog prima op full HD (en meestal stukken beter dan 30 FPS), maar een ongeveer gelijk presterend systeem heb je al voor een goede 500 euro. Speelt heerlijk met mijn xbox controller :)

edit: * Oh ja, vergat ik nog te zeggen, maar je moet ook maar zien dat je console het zolang overleeft he, zowel de 360s als PS3s van het eerste uur gingen vrij vaak kapot na een paar jaar. Voor de prijs van een nieuwe console op dat moment (want buiten garantie) had je ook een videokaart kunnen kopen.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 24 april 2013 21:34]

Die 30 FPS is tenminste bij de xbox NIET console gebonden Forza 4 en Horizon lopen gewoon aan 60 FPS. Bovendien vergeet ook niet dat bepaalde titels console gebonden zijn: Forza, Gran Turismo, Halo, etc
Je kunt natuurlijk verwachten dat met de nieuwe consoles ook de eisen aan nieuwe games weer omhoog gaan. Dus in dat opzicht zul je nu inderdaad niet veel kwijt zijn, maar dat was rond de lancering van de 360 en ps3 ook wel anders.

Tuurlijk kun je genoegen nemen met mindere graphics, maar dan valt het voordeel van gamen op een pc gewoon al grotendeels weg.

De controller (in ieder geval die van de 360 imo) werkt prima voor shooters, platformers, free roaming en andere games. Het is meer een kwestie van (lang) wennen, maar als ik naar mijn eigen skills kijk is het in ieder geval goed te doen.

Online werkt tegenwoordig ook prima, zeker met de voicechat en friendslist doet het niet onder voor de mogelijkheden op pc (waar het voor de huidige generatie en aan de start ervan nog wat onbetrouwbaar of minder uitgebreid was).

Dat consoles uitvallen is geen nieuws. Ook pc hardware kan stuk gaan (en dat doet het dan ook). Misschien dat de rate bij de 360 wel erg hoog was, maar daar kreeg je dan ook weer langere support voor terug (wat imo best goed werkte). Ik denk niet dat ze eenzelfde fout nog een keer gaan maken. Die hebben er heus wel van geleerd.
Ja een langere support. Daar kwam wel eerst slechte publiciteit aan te pas voordat ze da deden. Als nog gewoon schandalig voor een duur apparaat.

[Reactie gewijzigd door Hunterrnl op 25 april 2013 10:00]

Lekker belangrijk. Ik ben pas geleden een paar uur bezig geweest een paar oude PC-games aan de praat te krijgen, die wilden DirectX 9 over DirectX 10 heen installeren en aangezien dat niet kon startte hij gewoon niet. Van zulke onzin heb ik nu al 10 jaar last gehad, met consoles heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad.

Het is zo fijn als het gewoon werkt. Daarom vind ik consoles zo fijn. Nu hopen dat deze nieuwe XBOX net als de vorige zo veel als mogelijk backward compatible is :)

[Reactie gewijzigd door ktf op 24 april 2013 20:24]

Het is zo fijn als het gewoon werkt. Daarom vind ik consoles zo fijn. Nu hopen dat deze nieuwe XBOX net als de vorige zo veel als mogelijk backward compatible is :)
Er is gezegd dat de nieuwe xbox net als de PS4 niet BC zal zijn.. misschien wel via een service als gaikai zoals de PS4 zal krijgen..
Van de PS4 was dit een zekerheid, maar was dit bij de Xbox niet enkel een gerucht?
Ik hoop alleszins dat BC wel aanwezig is, ik heb teveel Xbox 360 games en de kans is groot dat ze de huidige generatie meteen aan de kant schuiven (+ ik wil geen nieuwe Xbox 360 kopen natuurlijk als ik de nieuwe heb staan).

Zoals met het altijd online gerucht, ik denk dat dit wat overdreven is. Tuurlijk ga ik niet tevreden zijn als de console altijd online moet zijn (mijn internet ligt er wel nooit uit, maar ik heb geen glazen bol over de toekomst). Als het internet er uit zou liggen zou ik net willen gamen. Ik denk dat het net als bij de PS4 zal zijn dat ze aanraden de console altijd met internet te laten verbinden zodat deze de updates kan binnenhalen als de console uitgeschakeld is. Dat is wat ik hoop, ik kan natuurlijk ook mis zijn. Altijd online verplichten voor tijdens het gamen zou hetzelfde zijn als in hun eigen voet schieten denk ik.
Zoals ik het heb begrepen komt er een Xbox Mini, à la Wii Mini. Deze kan je aansluiten op je Xbox 720 (ook gewoon los) en voilà: Backwards Compatibilty!

Wat Always Online betreft hoop ik echt dat MS slimmer is. Ik sla m echt over als ie Always Online is.

Edit: het lijkt erop dat de nieuwe Xbox Infinite gaat heten.

Infinite entertainment. Infinite possibilities.

Bron.

[Reactie gewijzigd door Jobbie op 24 april 2013 23:14]

Een plaatje van imgur is geen bron. Bovendien staat er Xbox Infinity en niet infinite. Lijkt me een hoax.
Als je een bron voor dat niet-BC zou hebben zou dat best fijn zijn ;) Ik heb er hier eentje met een gerucht dat dat iig wel zo zou zijn! :D

http://www.xboxworld.nl/news/19035/
DirectX 9 en DirectX 10 zijn 2 aparte dingen -.-
Backward compatible maakt me eigenlijk geen hond uit. Misschien voor het eerste of mogelijk 2e jaar, maar daarna speel je toch alleen de nieuwe games. Het zou fijn zijn als het erin zit, maar ik zie het meer als bonus.
Dus jij bedoeld dat een console op basis van de huidige high-end pc's maar kreupel is? Als je na gaat wat ontwikkelaars nog weten te bereiken op die oude bakken (lees: Xbox360 en PS3) dan wil ik niet weten wat er gebeurd als ze hun engines gaan optimaliseren voor de huidige hardware die momenteel in high-end pc's zit. Ik heb zo'n vermoeden dat het dan niet echt meer kreupel te noemen is ;)
Mag als je de nieuwe Xbox gaat vergelijken heb de huidige waarden van een High End PC ,. dan is het maar een kreupel ding die Xbox...

Love PC gaming ,.. alleen voor de race games is een joysitick en een heerlijke bank ideaal..
laatste paar console(xbox360 en ps3) hebben altijd high end hardware(power en cell) gehad van dat moment. Ik zou niet weten wat beter zou zijn dan beste pc hardware van dit moment, zijn denk ik wel de best chips die je kan krijgen voor de prijs die voor console te rechtvaardige is.

Of weet jij een chip die beter is in deze prijs range?

Daarbij kan je van console verwachten dat die heel veel meer uit de hardware weet te halen, reken maar op enkele factoren meer aan prestatie doordat geen geen extra API level tussen zit die alles heel erg vertraagd. Soms kan factor van 10 keer schelen tussen pc en console.

Wees dus maar niet bang dat consoles dit keer niet zover voor ligt dan andere keren, gat tussen pc en console zal weer behoorlijk groot zijn.

Lees dit maar eens hoeveel de API games op de pc erg traag maken, en je dus vele sneller hardware nodig hebt om hetzelfde voor elkaar te krijgen dan ze op de console, zodra je de hardware direct gaat aansturen met instructie valt hele api level weg die alles zo traag maakt op de pc, hardware kan dan zijn volle kracht laten zien.

http://www.bit-tech.net/h.../16/farewell-to-directx/1

http://www.techspot.com/n...f-pc-gaming-graphics.html

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 24 april 2013 20:35]

Waarom gaan ze dan niet gelijk alle games in Assembly coden. Dan heb je er helemaal geen last meer van ;)

Denk eens aan time to market?
Dat is ook het voorstel van AMD topman en sommige game ontwikkelaars in de links die ik gaf, maar bij console heb je maar 1 gpu en cpu en hoeft men dus maar 2 instructieset aan te leren en dan nog is stuk lastiger te lezen en te schrijven dan met API. API maakt het leven van programmeur stuk makkelijker en het samenvoegen van alle type hardware mogelijk. De API is de lijm in het geheel bij de pc hardware, die kan je niet zomaar weghalen.

Microsoft, Nvidia, Intel en amd zullen dan om de tafel moeten gaan zitten en gezamenlijk met oplossing moeten komen, anders word het zeer lastig allemaal als ze hun eigen ding blijven doen. En moeten we nieuwe weg inslaan, eerste wat er moet gebeuren is dat Microsoft api verplichting laat vallen en volledig toegang geeft de low level instructies van de gpu, dan moet er iets van gezamenlijk instructieset afgesproken worden, en vervolgens moeten programmeurs het gaan oppakken.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 24 april 2013 22:35]

Games bestaan uit miljoenen regels code. Normaal gesproken is daar maar 5-10% echt performance kritisch. De leesbaarheid van de code is veel belangrijker. Voor multiplatform games is overdraagbaarheid een tweede vereiste. Daarnaast zijn compilers tegenwoordig prima in staat geoptimaliseerde code te genereren, vaak beter dan een programmeur dat kan. Nee assembly programmeren is geen goed idee.
Dat hele 'DirectX zit in de weg'-verhaal is al kort na verschijning genuanceerd. Ja, een laagje ertussen kost wat qua performance maar dat weegt over het algemeen niet op tegen de extra kosten, tijd en complexiteit die coden voor bare metal met zich meebrengt. Zie http://www.rockpapershotg...x-not-that-bad-after-all/
Maar op een Console heb je geen 1001 verschillende configuraties van verschillende hardware dit scheelt kwa optimalisatie. DirectX is natuurlijk niet slecht maar als je de hardware direct aanspreekt is het sneller.

Dit "gebeurde" ook al onder Open-GL met extensies die dan speciaal voor Y of X waren. In een Windows omgeving met een desktop PC is DirectX zo gek nog niet op een Console (zelfs die van MS) zal alles toch op hardware niveau worden aangesproken.
Dat gold ook voor zijn voorgangers. Toch zijn het geslaagde producten geweest. Specs op papier zijn niet alles.
Appels met peren vergelijken. Een high-end PC kost meer dan ¤1000, die XBox misschien ¤300-400 en de PS4 waarschijnlijk ook. Daarnaast draait die PC over 5 jaar de nieuwste games niet meer, terwijl die XBox of Playstation de meeste games prima op 1080P of 720P en 30FPS draait. Wel met wat mindere graphics, maar het draait.

In het begin van een generatie is een console dus een goede investering, later word dat de PC.

Daarnaast is er een gigantisch probleem in PC gaming dat 32 bit heet, wat nog steeds 30% (wat een gigantisch aantal is dat geen ontwikkelaar mag negeren) van alle Steam gebruikers gebruikt. Niet alleen kunnen ze hierdoor maar 4GB geheugen gebruiken (waarvan het OS de helft inneemt), ook voorkomt het dat ontwikkelaars 64 bit executables gaan gebruiken.

De huidige consoles hebben maar 512MB shared RAM, de PS4 al 8GB, dus dat Microsoft zolang 32 bit blijft ondersteunen gaat een gigantisch probleem worden in deze generatie.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 april 2013 20:39]

Appels met peren vergelijken. Een high-end PC kost meer dan ¤1000, die XBox misschien ¤300-400 en de PS4 waarschijnlijk ook. Daarnaast draait die PC over 5 jaar de nieuwste games niet meer, terwijl die XBox of Playstation de meeste games prima op 1080P of 720P en 30FPS draait. Wel met wat mindere graphics, maar het draait.
5 Jaar geleden heb ik een PC gekocht.
Deze PC speelt nu nog steeds alle games op 1080P af

Hij was iets van 550 euro (toen was de PS3 ongeveer hetzelfde geprijsd)

Nee de reden waarom ik een Xbox (en toevallig een PS3) heb is omdat het gewoon makkelijker is. Ik heb al onwijs weinig tijd (my own fault) en daarom vind ik het handig om een game erin te stoppen (soms ff updaten... :( ) en gamen maar!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 25 april 2013 09:18]

"De nieuwe console heeft de codenaam Durango en zou naar verluidt altijd een werkende internetverbinding moeten hebben."

Belachelijk. Als je een keer zonder wifi zit kan je dus niet eens gamen op je eigen console.
1. Het is maar een gerucht. Geen reden tot paniek; wacht maar gewoon op 21 mei, wanneer de feiten en fictie gescheiden worden. Er zijn namelijk zoveel speculaties die elkaar tegenspreken, dat de kans dat eentje klopt nog redelijk klein is.

2. Vaak halen mensen 'always on' en 'always online' door elkaar. Alleen de laatste heeft invloed op de internetverbinding, de eerste heeft invloed op een standby-modus als passthrough. Door de onduidelijkheid wordt het een beetje gehypet allemaal.

3. Een luchtige afsluiter: "Sometimes the electricity goes out. I will not purchase a vacuum cleaner." Ongeacht of je het ermee eens bent, het is een ironische vergelijking.

[Reactie gewijzigd door The Redman op 24 april 2013 20:45]

Inderdaad zijn het gewoon geruchten en daarom snap ik ook niet dat deze mee wordt genomen (waarschijnlijk om het aantal reacties op te krikken) want andere developers hebben dit alweer tegengesproken. Mogelijk moet de Dev-kit wel aan het internet hangen, maar dat is niets nieuws.

Wat je hoogstens zult hebben is dat er een online verbinding nodig is voor bijvoorbeeld het activeren van een game (tegen piraterij bv) maar zelfs dat zou nog niet eens hoeven.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 24 april 2013 21:04]

Mja, het is niet meer dan pure speculatie dat dit zo zou zijn. Persoonlijk geloof ik niet dat het zal gebeuren. Vind het eigenlijk ook Tweakers onwaardig de manier waarop deze speculatie in het artikel is verwerkt. Eigenlijk is het enige waar het op gebaseerd is, dat Microsoft niet expliciet het tegendeel heeft beweerd. Maar ja, ze hebben nog helemaal niks over de nieuwe generatie verteld, dus om dat daar nou aan af te leiden...

Eerst maar eens 21 mei afwachten.
Nee, dit is een gelekt feitje dat door de pers verkeerd geinterpreteerd en opgeblazen is.

De feature werd zo beschreven:
Always-online:
De XBox Durango zal wanneer je het op standby zet verbinding houden met het internet, zodat het updates kan downloaden ook wanneer je de console niet gebruikt.

Er stond niets bij over dat online zijn verplicht is, alleen dat wanneer je de console uitzet de verbinding met het internet behouden blijft.

Aldus een gelekte devkit (weet niet of het echt is, maar de screenshots zagen er legit uit).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 april 2013 20:43]

Ook is er sprake van dat je je downloadqueue via xboxlive.com kan vullen (dus demo's, online aankopen etc) en als je dan een uurtje later je console aanzet, zijn die dingen dan gedownload, mits je natuurlijk een goede internetverbinding hebt.

Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen op dit moment; men doet maar alsof de hel losbreekt over dat always-online maar kijk eens naar je smartphone? Hele volksstammen zitten op Facebook, Skype, Whatsapp etc. van opstaan tot naar bed gaan.
Het grote probleem van always-online (en dan bedoel ik altijd een internet connectie hebben) is dat zelfs glasvezel gewoon niet stabiel genoeg is. Bij mij valt om de paar uur gewoon de verbinding weg. Ik heb geen probleem met online features, maar online forceren is gewoon belachelijk, onnodig en anti-consument en dit zouden we niet moeten tolereren.
Dat is dus een feature die al bestaat, nu ook weer teruggekomen in Mac OS X waar het "Powernap" heet(dit dan in het geval ALS er wat te doen valt wat nog niet gedaan is).
Waarschijnlijk bestaat het al langer dan dat maar toch, dit is niet bepaald nieuws aangezien heel veel apparaten dit al veel langer doen.
Ja je kan inderdaad op xbox.com inderdaad je downloadque vullen met demo's en andere aangeschafte producten maar op de huidige generatie moet toch echt eerst je console aangezet worden voordat hij begint met downloaden. ZOals hij het omschrijft is dat straks niet meer nodig en doet de xbox dat terwijl hij op standby staat.
Maar het is toch nieuw op de XBox, en een leuke feature om te hebben.
Ik ben een pc gamer maar een nieuwe generatie console games zorgt er wel voor dat ook de pc games weer een boost in graphics en features gaan krijgen dus ik hoop dat het wat is :D
Ik ben een pc gamer maar een nieuwe generatie console games zorgt er wel voor dat ook de pc games weer een boost in graphics en features gaan krijgen dus ik hoop dat het wat is :D
Mits je wel de benodigde hardware hebt, want die boost zul je alleen zien bij nieuwere betere hardware, niet bij je huidige hardware..
Als de specs overeenkomen met wat tot nu toe geopperd is zullen de nieuwe consoles technisch gewoon achterlopen op een mid range PC bij uitkomst. Op zich logisch, als je er van uitgaat dat games alleen full HD hoeven te kunnen doen.
Het hangt wel een beetje af van of ze ook nog de huidige generatie gaan ondersteunen (downscaling heeft altijd wat effect).

Als je kijkt naar wat Killzone al liet zien, dan denk ik dat het wel wat meer is dan mid-end.
Altijd mooi hoe ze aankondigen dat ze een aankondiging gaan doen. O+
Microsoft zelf noemt het een "onthulling" op 21 mei, en die onthulling hebben ze vandaag aangekondigd. De pers maakt er vaak een "aankondiging" van waardoor het dan een "aankondiging" van een "aankondiging" wordt. :)

Is ook niet te vermijden, ze moeten toch bekend maken dat de onthulling er is, en mensen uitnodigen. :)
'die ogenschijnlijk simpelweg Xbox zal gaan heten'. Gaan ze nu ook nog effen de Apple toer op die met iPad ook met compleet verwarrende/overlappende naamgeving werkt *zucht*. Wordt plezant als je iets willen googlen hierover, krijg je gelijk ook alle 360 en originele XBox hits.
Als je het nu in het algemeen over een xbox of playstation hebt, heb je het over de huidige generatie(x360 en PS3).

Als je in een gamestore over een nintendo begint vragen ze ook niet of je de NES, SNES of N64 bedoelt, hooguit een Wii of Wii U, gezien beide nog in de handel zijn.
dan Google je "Xbox"-360 . althans dat zou ik doen
Ik denk niet dat het alleen Xbox zal worden. Dat wordt binnen Microsoft ook iets te breed toegepast. Ik denk eerder een naam dan een cijfer.
Daarnaast zouden games niet langer rechtstreeks van een disc kunnen worden gespeeld

wat wordt hiernu mee bedoeld??
A zonder internet geen games?
b je koopt een code en dowload een spel?
Je koopt een disc, installeert het vervolgens en vanaf dat punt word de game vanaf de interne HDD opgestart. Zeg maar een soort van NO-CD crack :P

Ik heb dat gelezen op Eurogamer, kan zo de link alleen ff niet vinden. (EDIT: Hier istie http://www.eurogamer.net/...orted-post-install-report)

Mijn mening zegt dat de Durango meer media gericht gaat worden dan games. Kijk maar naar al die nutteloze apps, en in de US al die TV apps. Ze hebben in de US notabene een Pizza Hut app, kan je daarmee pizza's bestellen, daarbij mag het natuurlijk niet ontbreken dat je de topping kan kiezen via Kinect.

En móchten de specs waar zijn op die op dit moment rondzwerven, vrees ik het ergste. De PS4 is dan veeeeeull sterker.

[Reactie gewijzigd door Nitramuse op 24 april 2013 20:41]

[quote[Mijn mening zegt dat de Durango meer media gericht gaat worden dan games[/quote] Hoe kan je nou een mening baseren op geruchten? Dit is tot op heden gewoon een aanname die je doet.
En móchten de specs waar zijn op die op dit moment rondzwerven, vrees ik het ergste. De PS4 is dan veeeeeull sterker.
Waar is je bron? er is al meerdere malen aangeven dat de specs verdomd dicht tegen elkaar aan zullen zitten. Zeker ook als je de techtekeningen ziet die sinds een paar maanden geleden al rondzwerven komen die op enkele verschillen na (kinect chip bijv.) nagenoeg overeen met die van de PS4.
Hoe kan je nou een mening baseren op geruchten? Dit is tot op heden gewoon een aanname die je doet.
Het is meer een doorloop van een feit. Kijk maar eens op Majornelson.com. Het heeft bijna niets meer met games te maken. Apps dit, apps dat, TV zender hier, TV zender daar, en natuurlijk allemaal US-centric en ik geloof niet dat ze dit anders gaan doen met de nieuwe generatie.
Waar is je bron? er is al meerdere malen aangeven dat de specs verdomd dicht tegen elkaar aan zullen zitten. Zeker ook als je de techtekeningen ziet die sinds een paar maanden geleden al rondzwerven komen die op enkele verschillen na (kinect chip bijv.) nagenoeg overeen met die van de PS4.
Misschien had ik moeten zeggen dat de PS4 sneller zou zijn. Puur en alleen al om het feit dat de Durango DDR3 zou hebben, en de PS4 GDDR5. En meer dingen, volledige analyse van de geruchten:
http://www.eurogamer.net/...analysis-durango-vs-orbis

[Reactie gewijzigd door Nitramuse op 24 april 2013 23:57]

Major nelson is ook helemaal niet gericht op de die-hard gamer. Het is gewoon een Amerikaanse blogger van MS die laat zien wat er allemaal nieuw is.

Verder is zoals je waarschijnlijk wel weet, de laatste tijd ook weinig boeiends te melden geweest. Bioshock en Tomb Raider waren de enige games wat nog 'game of the year'-materiaal is. Overigens zie je genoeg content uitkomen wat gericht is op de normale gamer (DLC voor CoD of BF3 bv).

Nederland doet het qua apps overigens helemaal niet verkeerd. Zoveel digitale aanbieders zijn er nou ook weer niet en ik denk dat ze daar ook meer mee in de picture kunnen komen op dit moment.

Veel exclusives hebben ze de laatste tijd niet bij MS, maar je kunt er eigenlijk wel vanuit gaan dat ze bij MS hard aan het werk zijn aan nieuwe Xbox 3 games. Waar ze bij Sony ervoor gekozen hebben om klappers als The Last of US en GT6 nog voor de PS3 uit te laten komen.
Flashgeheugen zou ook nog kunnen, net als een digitale download. Maar de kans is groot dat het vergelijkbaar wordt met de ps4 waarbij je het begin zult streamen als ondertussen de installatie bezig is.