Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 51, views: 14.815 •

Asus heeft in de VS een nieuwe 'netbook' uitgebracht. De kleine 10,1"-laptop wordt echter niet met een Atom-cpu maar met een Celeron-chip uitgerust. Asus levert het apparaat niet alleen met Windows 8, maar ook met Ubuntu. De Taiwanese fabrikant vraagt 300 dollar voor de laptop.

Eigenlijk mag de Asus 1015E geen netbook heten, aangezien geen Intel Atom-chip aanwezig is, maar een iets krachtiger Celeron 847. De naam Eee PC heeft Asus ook al laten vallen. Met zijn kleine 10,1"-scherm met resolutie van 1366x768 vertoont het model echter grote gelijkenissen met de netbooks van weleer. Er is 2 of 4GB ddr3 werkgeheugen aanwezig en de hdd-capaciteit is 320GB of 500GB.

Verder is hdmi, 10/100-ethernet, een usb 3.0-poort en een duo usb 2.0-varianten aanwezig, terwijl er ook nog een vga-interface aan boord is. De geheugenkaartlezer slikt sd- en mmc-geheugenkaarten en er is ondersteuning voor bluetooth 4 en wifi-n. Asus levert de kleine laptop met een drie- of zescellige accu en het gewicht is, afhankelijk van de accu, respectievelijk 1,1 of 1,25 kilo.

De meest bijzondere eigenschap van de Asus 1015E is de optie om Ubuntu als OS te kunnen kiezen, naast Windows 8. Niet duidelijk maakt Asus welke Ubuntu-variant er voorgeïnstalleerd wordt en ook is niet duidelijk hoe het met ondersteuning zit. De prijs in de VS is 300 dollar. De release toont aan dat fabrikanten nog heil zien in de onderkant van de laptopmarkt om de verkoop te stuwen, terwijl ze ook zoeken naar alternatieve besturingssystemen uit onvrede over de lauwe Windows 8-ontvangst.

Asus 1015E Asus 1015E Asus 1015E Asus 1015E

Reacties (51)

Op een 10 inch schermpje is dat geen drama hoor, zeker omdat je hem van verder weg bekijkt dan een tablet.
"Met zijn kleine 10,1"-scherm met resolutie van 1366x768 vertoont het model echter grote gelijkenissen met de netbooks van weleer."

Juist niet, want 98% van alle 10" netbookjes hebben maar een resolutie van 1024x600. 1366x768 mag dan verhuisd worden in normale laptops; in netbooks van 10" is dat een niet onaardige pixeldichtheid van 156 PPI. Ter vergelijking: een 15" laptop met Full HD scherm heeft maar een pixeldichtheid van 147 PPI.

Jammer dat er niet voor een Ivy Bridge Celeron Mobile gekozen is. Die zijn een stuk zuiniger dan deze Sandy Bridge Celeron 847. Deze laatste wordt nu massaal in goedkope laptops geplaatst, want zo geraken ze gemakkelijk af van hun resterende vooraad 32 nm Sandy Bridge wafers die met Haswell in het verschiet de status EOL beginnen te krijgen.

edit: Ook het geheugen van 2 of 4 GB is meer dan de 1 GB die je vaak gesoldeerd en dus niet upgradebaar in de Atom-netbookjes in combinatie met Windows Starter vindt.

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 24 april 2013 21:50]

Op 10 inch valt zo'n resolutie echt wel mee hoor en is best wel te doen, op 11.6/12.1/13.3 is toch veel erger. Ik denk dat het voor een apparaat van ¤300,- niet zo gek hoor denk ik.
Is de prijs voor het Ubuntu en Windows 8 model nou hetzelfde? In dat geval zie ik de meerwaarde er niet van in. Dan kun je beter Ubuntu zelf installeren met het voordeel van een *kuch* gratis windows 8 licentie.
Ware het niet dat je dan wellicht niet de goede drivers hebt voor Ubuntu. Maar ik zou in alle gevallen voor Ubuntu kiezen, dat zal de LTS versie zijn, die geoptimaliseerd is (video, energiegebruik etc.).
En dan heb je een best fraai machientje voor niet al te veel geld.
Ik meen uit het artikel op te maken dat op elke versie Windows 8 staat, en er eventueel een ubuntu versie naast gezet wordt
Hoewel je het zo zou kunnen opvatten, lijkt me het me stug dat dat bedoeld wordt. Dat het naast elkaar verkocht wordt bedoel je mee dat het naast elkaar in de winkel zou kunnen staan, niet dat het naast elkaar op de harde schijf staat.
Met het verschil dat het aanbieden van Ubuntu in principe zelf al een service is, die weinig andere fabrikanten aanbieden en waar relatief weinig mensen gebruik van maken. Als je zelf Ubuntu installeert hoeven ze je geen support ermee aan te bieden, waar ze dat wel moeten als je hem hebt gekocht met Ubuntu voorgeïnstalleerd. Hier moeten wel weer mensen voor worden aangenomen die voldoende linuxkennis hebben om daadwerkelijk behulpzaam te kunnen zijn, en de kosten die ze voor die support maken worden uiteindelijk ook doorberekend aan de koper. Dit kan in de vorm van hetzelfde betalen voor een laptop met Linux als een met Windows: de kosten die de fabrikant dan uitspaart door geen Windows-licentie te kopen komen waarschijnlijk op het conto van de supportstructuur die specifiek op Ubuntu is gericht.

Let wel, dit is slechts een van de mogelijke verklaringen. Maar kosten zijn kosten, of dat nu aan een licentie is of aan extra werknemers.

Edit: ik zie nu dat support nog onduidelijk is, maar het is alsnog een mogelijke verklaring met de tot dusver bekende informatie.

[Reactie gewijzigd door McGryphon op 24 april 2013 21:29]

Worden de kosten van de windows support dan maar even vergeten? Die zijn er natuurlijk ook en zijn mogelijk groter vanwege de grotere oplage van windows verkopen. De supportkosten per eenheid zullen voor windows misschien lager zijn, maar de kosten voor support + licentie gelijk aan alleen support voor ubuntu? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Windows support is er toch al wel bij bijna elk bedrijf, dus dat wordt inderdaad in de prijs verrekend maar de werknemers en infrastructuur hoeven er niet specifiek op te worden aangepast verder. Het uitbrengen van een tweede besturingssysteem waarvoor support geleverd wordt zorgt echter voor nieuwe kosten die gemaakt worden die anders niet nodig zouden zijn geweest. Dus nee, ik vergeet de support op windows niet, ik denk vooral dat jij me verkeerd hebt begrepen.
die "gratis" licentie kan je alleen legaal gebruiken op datzelfde toestel. Waarschijnlijk activeert deze niet eens op een niet-Asus computer.
Als je dus Ubuntu verkiest heb je er vrij weinig aan ;)
Mijn ervaring is dat MS vrij coulant is zolang je niet te beroerd bent om te bellen.
Ik heb een Vista licentie afkomstig van een Compaq laptopje die op z'n 4de moederbord legaal draait.
- Bij de 1e keer overzetten moest ik bellen en een lulverhaal ophangen; Zo van "iemand anders had wat gerepareerd en ik snap het zelf ook niet helemaal".
- Bij de 2e keer volstond een telefooncomputer activatie.
- Bij de 3e keer activeerde hij gewoon automatisch.

[Reactie gewijzigd door SuperNull op 25 april 2013 08:28]

Als de rand om het scherm dunner was geweest hadden ze er makkelijk een 11 inch of groter scherm in kwijt gekund. Dan wordt het interessanter om zo'n laptop aan te schaffen als reisgezel waar ook nog wat licht werk op uitgevoerd kan worden. Zeker voor die prijs. Ik zou er wel meteen een goedkope SSD in plaatsen vanwege de mobiliteit en natuurlijk ook de snelheid. De HDD kan dan mooi in een USB3-behuizing.
idd.. Die HD is sowieso een snelheids killer in dit soort systeempjes. Een SSD hebben ze echt nodig..
Mee eens, Ubuntu heeft niet bijster veel capaciteit nodig. Een SSDtje van 64/32 GB (misschien zelfs mSATA) zou hier voldoende zijn geweest, Ubuntu heeft zo'n 4 GB nodig om te installeren, stel dat al je programma's ook zo'n 4 GB nodig hebben, heb je nog 56/24 GB over voor je bestanden. Lijkt me meer dan genoeg opslag voor een netbookje als dit, en geeft het ook een behoorlijke snelheidsboost.
Interessant ding, een hoge resolutie voor zo'n klein scherm, die zie ik nog niet in de PW.
Als ik er al nog niet een had zou ik deze zeker in de gaten houden.
Vraag me wel af naar het prestatieverschil en accuduur in vergelijking met de Atom's, Tegra's, AMD's.
Met zijn kleine 10,1"-scherm met resolutie van 1366x768 vertoont het model echter grote gelijkenissen met de netbooks van weleer.
Klopt niet helemaal, de meeste netbooks hebben/hadden 1024x600.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 24 april 2013 20:03]

Een Celeron biedt betere prestaties dan een Atom, in CPU én in GPU prestaties. Misschien verandert dit met de nieuwe generatie Atoms. Een Atom ligt op zijn beurt in de buurt van de Tegra 3 qua prestaties.

Met AMDs pak je echter een erg groot begrip, bedoel je dan de C/APUs voor in tablets en dergelijke of de "normale" low-end APUs?
1366x768 moet zo snel mogelijk uitsterven, maar voor die netbookjes als dit wil ik best een uitzondering maken. Vind het jammer dat die 10.1' netbook markt zo klein is, want ze zijn super handig om snel mee te nemen en ook nog donders goedkoop als dit inderdad 300 euro gaat kosten
Waarom voor Ubuntu gaan als je een chromebook kan oppikken? Ubuntu is leuk voor een tweaker maar niet voor de gemiddelde consument.
Waarom zou je een tweaker moeten zijn voor Ubuntu?
Met ubuntu kan je toch echt meer dan een chromebook hoor, is tegenwoordig op goede office na voor "normale" gebruikers ook gewoon een volwaardig besturingssysteem
Nee, dit is ver verwijderd van de waarheid. Is het anders dan de meeste mensen gewend zijn? Ja zeker. Is het daarom minder gebruiksvriendelijk? Absoluut niet!

Ik durf zelfs te stellen dat Ubuntu op veel vlakken velen malen gebruiksvriendelijker is als windows! Het software centrum waardoor mensen 1 stop hebben voor alle software en dit niet op internet hoeven op te sporen, de unity dash met zijn verschillende lenses waardoor alle bestanden overzichtelijk en snel te vinden en te raadplegen zijn, de snelheid, de stabiliteit... Ik kan nog wel even door gaan.

Bekend != beter. In dit geval is het zelfs precies andersom.
Daar gaat het niet per se om, juist omdát het anders is dan de meeste mensen gewend zijn is het niet waarschijnlijk dat andere mensen dan Tweakers het gaan proberen. Als je weinig van een onderwerp weet ben je nou eenmaal snel geneigd te blijven bij wat je gewend bent (geldt niet voor iedereen, maar wel voor veel denk ik).
Als je echt nog niet met computers kunt omgaan is Ubuntu met unity veel geschikter dan Windows.

Waar iedereen altijd over liep te miepen was dat de overgang windows->linux zo moeilijk zou zijn. Gebruikers zouden hun start menu missen enzo. Opzich niet onterecht gedacht, als je kijkt naar de shitstorm toen alle linuxnerds hun gnome2 startmenuutje opeens misten.

Toch denk ik dat ook dit zwaar overdreven is. Kijk naar wat gebeurd is de afgelopen 5 jaar: al die 'domme consumenten' hebben opeens tablets en smartphones met android, ios of weetikwat. Allemaal totaal andere systemen en user interface dan hun oude windows XP bak. En toch konden ze er mee overweg. Dit kan met Linux dus evengoed.
Sterker nog, ik zou bijna willen stellen dat de overgang van Windows 7 naar Windows 8 groter is. Je mist natuurlijk wel wat software pakketten als je die gewend bent, maar die vervang je makkelijk. Qua interface vind ik het iig een stuk begrijpelijker.
Klopt..

Op Youtube ook genoeg filmpjes gezien van Windows 7 -> Ubuntu. En dat ging best goed. Van Windows 7 -> Windows 8 was een drama bij de wat oudere 40+ mensen.

Toch gek eigenlijk dat die conclusie eruit kwam... maar goed.
Nouja, het is iig een gratis OS, dus géén OS zal geen minderprijs betekenen. Je kunt er bijv Xubuntu op zetten, dat toch een best mooie "klassieke" en goed aanpasbare GUI heeft.
Het is natuurlijk een kwestie van smaak. Unity, KDE 4 en GNOME 3 zijn niet de enige desktop environments waar je uit kan kiezen, er zijn nog tal van anderen, zoals LXDE (Lubuntu), XFCE (Xubuntu), Pantheon (Elementary OS, lijkt deels op Mac OS X), OpenBox en enlightenment. Er zijn zelfs ook nog distro's met GNOME 2, mocht je dat fijner vinden.

Op Wikipedia staan nog wat voorbeelden: http://en.wikipedia.org/w...s_of_desktop_environments

Kies wat je fijn vind, forceer je niet tot een select aantal desktops :)

Overigens zullen al de genoemde vloeiend moeten draaien op deze laptop, hij heeft genoeg CPU en GPU kracht. In feite kan alles wat Unity vloeiend kan draaien ook de rest aan; Unity is (nog) een van de meer eisende DEs.
Gezien dit apparaat geen touchscreen heeft...
terwijl ze ook zoeken naar alternatieve besturingssystemen uit onvrede over de lauwe Windows 8-ontvangst
Windows 7 bestaat ook nog.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 24 april 2013 21:15]

Veel mensen vinden Unity toch echt een stuk beter dan Windows 8. En wat is er mis met KDE 4? De laatste releases zijn echt geweldig. Heel stabiel, gebruiksvriendelijk, makkelijk in te stellen zo als JIJ het wilt niet zoals een of andere for-profit organisatie dat wil! De eerste KDE 4 releases waren vraten misschien veel resources en waren instabiel. Maar sinds KDE 4.7 is KDE 4 echt heel volwassen. Ik typ dit op openSUSE 12.3 met KDE 4.10,Geen enkel probleem meegehad. Draait perfect. Veel mensen die slechte ervaringen hebben gehad met KDE hebben het op Kubuntu geprobeerd, door velen als slechtste KDE distro benoemd. Zelf had ik ook slechte ervaringen met KDE door Kubuntu.(veel segfaults etc.) Maar toen ik openSUSE probeerde zag ik pas hoe stabiel en perfect KDE kan zijn.

KDE is ook perfect voor ex-Windows gebruikers en hét alternatief voor mensen die Windows 8 niks vinden en gewoon weer een klassieke desktop willen, die toch modern is (met bijv. wel zoeken als mogelijkheid in het startmenu, maar ook nog gewoon de categoriéen indeling).

Verder mooie zet van Asus 300 dollar is geen geld voor zo'n laptop. En 1366*768 is toch een mooie resolutie voor een 10.1 inch scherm. En die Celeron 847 heeft toch net iets meer kracht dan een Atom, wat toch wel fijn is. Het nut van die 4 GB geheugen zie ik dan weer niet in (misschien dat Windows het nodig heeft of zo :P )

[Reactie gewijzigd door Superpelican op 24 april 2013 21:22]

Het fijt dat ze met ubuntu in zee gaan komt denk ik omdat Ubuntu for android wel eens heel erg groot kan gaan worden. Want wie wil dat nou niet, het ene moment gebruik je je smartphone als telefoon het andere moment dock je hem en sluit je hem aan op een scherm: en de interface veranderd naar die van een computer.
Wat heeft dit met een netbook te maken? Je zal niet je telefoon aan een bestaande computer hangen om daar Ubuntu op te draaien, daar installeer je het liever native.
Ik wil dat niet, want bijna geen enkele desktop applicatie is geschikt voor op een smartphone, en vice versa.

Ik snap ook niet helemaal hoe precies Ubuntu for Android hier groot van kan worden... Door een paar extra netbookjes?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 25 april 2013 18:01]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013