Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 53, views: 11.534 •

De Nederlandse veiligheidsdienst AIVD stelt dat er steeds vaker digitale aanvallen zijn die een bedreiging vormen voor de binnenlandse veiligheid. Onder meer China, Rusland en Iran probeerden Nederland volgens de AIVD te bespioneren.

AIVDDe AIVD noemt geen cijfers, maar ziet 'steeds vaker' digitale aanvallen die de nationale veiligheid bedreigen, schrijft de veiligheidsdienst in zijn jaarverslag. Onder meer vanuit Rusland, China en Iran werden volgens de AIVD spionageaanvallen uitgevoerd op Nederland. Bij een van die aanvallen kwam spionagemalware terecht in e-mails van ambtenaren. Om welke malware het ging, meldt de AIVD niet. Mogelijk gaat het om een aanval die al eerder uit de doeken werd gedaan en waarvan de AIVD denkt dat China erachter zit.

De dienst verwacht dat de hoeveelheid digitale aanvallen in de toekomst zal toenemen. Ook de gevolgen van de aanvallen worden heviger, verwacht de dienst. Nederland is volgens de AIVD onder meer een doelwit vanwege de sterkte van de kenniseconomie, de 'open samenleving' en de 'uitstekende ict-infrastructuur'. Om de aanvallen het hoofd te kunnen bieden, werken de AIVD en MIVD samen in een speciale 'samenwerkingseenheid', die zich richt op de bestrijding van digitale aanvallen.

Daarnaast helpt de veiligheidsdienst bedrijven en overheidsorganisaties bij 'de detectie van complexe digitale aanvallen op hun netwerk'. Onder meer bij de rijksoverheid kijkt de AIVD mee wat voor verkeer het netwerk passeert, om dreigingen te kunnen opsporen. Of de bezuinigingen bij de AIVD gevolgen hebben voor de digitale activiteiten van de dienst, is nog niet duidelijk; een woordvoerster van de veiligheidsdienst kan daarover niet direct duidelijkheid verschaffen.

Reacties (53)

Wanneer kunnen we de 1e digitale wereld oorlog verwachten???
Zodra skynet het overneemt.
Zodra hollywood er klaar voor is. Verbaasd me echt dat hier nog geen "kaskrakers" over zijn gemaakt.

Edt: gericht op het hier en nu, geen toekomstfilms.

[Reactie gewijzigd door rotterdams op 23 april 2013 15:08]

ik verwacht dat dat niet zo'n succes wordt, er valt immers maar weinig te zien. een paar packetstromen op een beeldscherm, een paar zwetende systeem- en netwerkbeheerders die driftig op een keyboard lopen te rammen.

Ik denk niet dat dat een blockbuster wordt.

[Reactie gewijzigd door Magic op 23 april 2013 15:15]

Beetje offtopic, jammer dan.

Moet gelijk denken aan de film WARGAMES, ze bedenken er wel wat op ;-)
Ik denk dat er een boeiende thriller gemaakt kan worden over de effecten van een dergelijke 'oorlog' en de daaropvolgende dreiging van daadwerkelijke aanvallen.

Een goed geplaatste digitale aanval kan een land economisch in een paar dagen volledig naar de klote helpen. Ik denk dat daar een mooie film over te maken is.
Er zijn genoeg films over hackers gemaakt die wel boeiend waren. Volgens mij is de truuk om de techno-talk zoveel mogelijk achterwege te laten en vervangt door dingen waar de gemiddelde mens zich mee kan identificeren. Vervang bijvoorbeeld "ik kan de server niet meer bereiken" door "als we het systeem niet fixen gaan we allemaal dood", en geram op een keyboard door moeite doen om fysiek bij een server te kunnen komen en een usb stick erin te steken die alles magisch hackt/fixt.
Behalve dat tegenwoordig bijna alles aan Internet hangt, waardoor je zeker wel problemen gaat zien.
Wat dacht je van een aanval op een grote backbone, waardoor de hele infrastructuur van een land plat gaat of problemen krijgt?
Betalingsverkeer, nutsvoorzieningen, alles gaat plat of krijgt het zwaar te verduren.
Digitale oorlogsvoering is niet gericht op systeembeheerders het leven zuurmaken maar om een land te destabiliseren.
Van dit concept is best wel een blockbuster te maken. Kijk alleen al naar Cyprus en Griekenland welke chaos er ontstond toen mensen niet meer bij hun geld konden.

Het is voor senarioschrijvers een kleine moeite om hier een actiefilm van te maken waar de nodige geweld in te vinden is. Beelden van een zwetende IT'er zal er mogelijk voor zorgen dat meer mensen bewust worden om niet alles op het internet te zetten.
Die Hard 4 had wel wat weg van digitale oorlog. Uiteraard ook wat overdreven en was het niet direct oorlog tussen twee landen, maar meer tussen de bad guys en de VS.
Het probleem met dergelijke films is dat het heel moeilijk is om het a) realistisch te maken en b) voor de gemiddelde mens nog steeds interessant om te zien.

Zie bijvoorbeeld series als CSI en Bones waar software geen statische schermen tonen maar vet animeren en allerlei vage bliebgeluiden maken. Ver van realistisch, maar het is tenminste niet dodelijk saai.

[Reactie gewijzigd door gimbal op 23 april 2013 15:28]

Je bedoelt Die Hard 4.0?
Is die niet al bezig? Als zo de bericht geving volgd.

- VS verdenkt China van het uitvoeren van digitale aanvallen.
- Israel wordt door zo'n beetje iedereen aan gevallen
- Israel valt zo'n beetje iedereen aan.
- Onze banken worden aangevallen
- VS valt o.a. Iran aan.

Volgens mij is de "eerste digitale wereld oorlog" al bezig.
Volgens mij valt het wel mee wie Israel allemaal aanvalt. Alleen Iran toch?
Volgens mij ook al. Dit is echter terrein van de MIVD niet AIVD, dus het persbericht snap ik geen bal van.
Ik denk dat deze oorlog al gaande is. Maar niemand zegt er iets van:P

Edit:
Wat wica hierboven zegt!

[Reactie gewijzigd door Gertjuhjan op 23 april 2013 15:41]

Aanvallen en spionage acties uit "bevriende" naties worden uiteraard niet als aanval gezien.
Idd, Alsof de VS, Turkije, BraziliŽ en India zo'n schatjes zijn.

Ik vind dit bericht een beetje stemmingsmakerij.

Ik heb wel het idee dat de hackers van China met een bottere bijl te werk gaan dan andere landen. Mijn inziens is dat als je hackt, dat je dan jezelf zoveel mogelijk probeert te verhullen. Dat er nog miljoenen Chinezen met een gecrackte versie van XP (en dus niet kunnen updaten vanwege WGA) het internet op gaan is enkel een voordeel voor als 'n hacker ff snel een Chinees IP nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 23 april 2013 15:23]

Of de bezuinigingen bij de AIVD gevolgen hebben voor de digitale activiteiten van de dienst, is nog niet duidelijk; een woordvoerster van de veiligheidsdienst kan daarover niet direct duidelijkheid verschaffen.
Volgens minister Plasterk niet, was net in het vragenuurtje, ze zullen bezuinigen op het monitoren van bepaalde landen en zich meer concentreren op meer actuele dreigingen. Daaronder valt ook cyberaanvallen, dreigementen van aanslagen, het recruteren van jongeren voor SyriŽ, en Jihad-extremisme in het algemeen. Maar het blijft een pijnlijke bezuiniging, aldus de minister, en de veiligheid in het algemeen kan hij niet garanderen, bij bezuinigingen gaat de veiligheid omlaag.
Volgens zijn bewoordingen verderop in de speech dus wel.

"Je kan niet zomaar een derde van het budget weghalen zonder dat het raakt aan de veiligheid. De vraag is nog de mate waarin, daar moeten we goed naar kijken."

Dat stukje gaat vooral over de extra bezuinigingen in 2015 (of 2018.. forgot), maar het feit blijft hetzelfde.
Oh het is heel simpel om 1/3 van het budget weg te halen van de AIVD. Die spioneert toch met name alleen op de eigen burger. Dus 50% mag van mij ook wel. AIVD heeft geen lor met internet te maken, dat is terrein van MIVD.
Toch grappig dat dit nu uitkomt, vlak nadat men dreigt te bezuinigen op de AIVD :)
"Misschien denken ze nu dat we onmisbaar zijn en bezuinigen ze niet." Of ben ik nu te paranoide?
Ik denk er precies zo over, hun machtspositie is in het geding. Dus dan gaan ze maar mensen bang maken en hopen dat ze niet gekort worden.
Het is wel weer heel opvallend dat de AIVD met de bericht na buiten komt, helemaal na het volgende bericht op nu: 'Bezuinigingen AIVD raken aan staatsveiligheid'

In een eerdere versie van dit nieuwsbericht (voordat deze ge-edit was) stond dat er vooral banen mbt inlichtingen-buitenland op de toch stonden.
Daar wordt hetzelfde jaarverslag als in dit Tweakers artikel genoemd en geciteerd hoor.

Enige is dat ze daar de invloed leggen op het bangmaken van het volk, en hier bij Tweakers nog wat meer naar de inhoud van het verslag kijken in plaats van wat nu.nl en zo'n minister roepen ;)
AIVD zal wel vaker berichten dat dreigingen, aanvallen en aanverwante zaken toenemen: http://www.nrc.nl/nieuws/...gheid-het-is-niet-anders/ zoals al eerder is becommentarieerd. Normaliter geven ze niet veel informatie prijs.

[Reactie gewijzigd door kritischelezer op 23 april 2013 15:25]

Ik vindt het nog steeds een vreemde gewaarwording dat op het eerste
gezicht de 'echte' en de digitale wereld los van elkaar lijken te opereren.

Wanneer de veiligheid van een natie in het geding komt in de digitale
wereld lijken er amper, sancties, boycot's, invallen, waarschuwingen,
politieke verontwaardigingen of wat-dan-ook uit voort te vloeien.

Een ijskoude oorlog die zonder blikken of blozen op
de achtergrond voort woedt met onvoorziene gevolgen.


@mad_max234
Ik heb het gevoel dat niet alleen bedrijven dit soort hacks
uitvoeren. China zal denk ik (geen bewijs van) ook onofficieel
individuen 'in opdracht' laten werken en resources toereiken.

En als Rusland ambtenaren omkoopt,
waarom dan niet online doorspioneren?

[Reactie gewijzigd door Mative op 23 april 2013 20:15]

Het probleem is dat het geen landen zijn die de hacks uitvoeren, maar juist personen die andere bedrijven proberen te hacken. Is niet zo dat China overheid de hacks uitvoert, want als dat wel zo is en kan het bewijzen dan zullen er zeker wel acties ondernomen worden. Bijvoorbeeld de VS heeft dat al als oorlogsdaad in wet opgenomen. Maar dat geldt uiteraard niet voor als hacker op zich zelf opereert om bedrijfsgeheimen te verkrijgen.
Het probleem is dat het geen landen zijn die de hacks uitvoeren, maar juist personen die andere bedrijven proberen te hacken.
Hiermee raak je een kernpunt, mad_max234.

Naar de huidige samenleving kijkende zouden we kunnen zeggen dat we in een overgangstijd leven. Twee effecten zijn hiervoor aan te wijzen:
  • Europa wordt (tegen wil en dank voor velen) steeds belangrijker ten opzichte van de oude (Europese) natiestaat (bijvoorbeeld Nederland). Er is geen betere keuze dan Europa om tegenwicht te bieden tegen andere machtsblokken. De ontwikkeling van andere machtsblokken gaat harder dan Europa momenteel bijhoudt. Dit is zorgwekkend.
  • Internationale veiligheid wordt in toenemende mate bepaald door gelegenheidsgroeperingen, netwerken of zelfs individuen. Deze vloeibare dreiging analyseren zal meer inspanning kosten van slimmere mensen en systemen.
Nederland, Europa en zijn veiligheidssystemen zijn door bovenstaande veranderingen kwetsbaar. Beide veranderingen verlopen heel snel. De nog nationaal georiŽnteerde veiligheidssystemen zullen vooral door hun organisatiestructuur maar ook door de kennis bij de beschikbare medewerkers na-ijlen op deze ontwikkeling. De mate van na-ijlen zegt iets over de mate van onveiligheid.

En juist op dit moment worden bezuinigingen overwogen. Het deprimerende ligt wat mij betreft in het woord "bezuinigingen". Veel meer visie dan 1/3 minder geld is niet aan het reactieve "plan" te ontdekken. Juist in dit kwetsbare tijdsegment zo weinig visie? Terwijl juist diensten als AIVD en MIVD ingrijpend moeten veranderen.

Een schot voor de boeg:
  • Integratie AIVD en MIVD. Er is al verregaande samenwerking in 2012. De volgende stap is integratie. Ook het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) kan onder deze gemeenschappelijke noemer gaan vallen. Alle instituten hebben een gemeenschappelijk belang, de veiligheid van Nederland.
  • Digitale techniek neemt een steeds prominentere plaats in in het takenpakket van de Nationale Veiligheidsdienst. Kijk kritisch of het huidige personeel aansluit bij dit takenpakket. Deze analyse is een uitgangspunt voor een reorganisatie en training van personeel.
  • Intensivering en uiteindelijke integratie van de veiligheidsdiensten van de Europese landen. Oh zo moeilijk, maar noodzakelijk om echt snel te kunnen acteren op het ontstane vloeibare veiligheidsprobleem. Vooral voor dit laatste zullen heel wat heilige huisjes geslecht moeten worden.
Zien jullie het bovenstaande snel gebeuren? Nee, ik ook niet echt.
Ik denk dat je onderschat hoe lastig hacken is op industrieel nivo. Gros van die hacks wordt toch echt gedaan door mensen getraind door inlichtingendiensten. De paar nieuwsberichten die je hoort over wat whizzkids die iets voor elkaar kregen is echt heel sporadisch terwijl het juist de inlichtingendiensten wereldwijd zijn die al die ellende creeeren.

D'r is geen consultant die zo maar eventjes door je linux firewall heenkomt. Echter voor de MIVD's/N*SA's is dat eitje.

DUS de spionage waar je het over hebt zijn met name inlichtingendiensten en daar hebben we er allemaal te veel van.

Nederland zit op de 100+ en USA op de 2000+.
Kwestie van verouderde structuren "echt" vernieuwen! Oude methoden goed inpassen, en nog steeds op werkzaamheid toetsen. Goed bestaand wetenschappelijk analyse prg misschien kopen?

"NETHERLANDS" HET JARENLANG WEGGEGOOIDE GELD!

The Transnational Institute and the Dutch Campaign against Arms Trade published a report about European military spending.

The report, Guns, Debt and Corruption: Military spending and the EU crisis, demonstrates how military budgets across Europe have been largely protected, at a time of severe social cuts.
http://www.stopwapenhande...EU_MilSpending_Crisis.pdf


EU militaire uitgaven zijn de “olifant in de porceleinkast”

Lees dit maar eens, dan worden er vele wijsgemaakte zaken duidelijk!
http://gonenativeblog.wor...fant-in-de-porceleinkast/

Ik zal mezelf alvast (-) minnen want dit is weer schoppen tegen het overbekende zere been! :) van verschillende ouderwetse zichzelf instandhoudende organisaties!
Hoe bestrijd je Botnets? zullen wij daar eens een antwoord op zien te vinden?
Terug hacken en opruimen van de besmetting volgens onderstaand artikel
http://webwereld.nl/bevei...strijden-door-terughacken-

Maar ook opvoeden van computer gebruikers. Een condoom campagne hebben we al gehad, nu nog veilig computer gebruik... ;)

[Reactie gewijzigd door kritischelezer op 23 april 2013 16:22]

Niet terughacken: IP adres uitzetten.
Hoe bestrijd je Botnets? zullen wij daar eens een antwoord op zien te vinden?
Daar is al antwoord op, alleen werken niet alle landen mee, en is er veel verzet vanuit illegale donwload hoek en complottheorie hoek om wetten door te voeren waarmee we dat beter kunnen bestrijden.

Botnetwerk kan je zo neerhalen mits je beschikking hebt tot alle data en servers wereldwijd en geen landen en groepen de wetten proberen tegen te werken die dat mogelijk moeten maken voor landen om dat voor elkaar te krijgen.
Inlichtingendiensten opheffen ben je zo vanbotnets af.

Want die botnets komen alleen binnen door de gaten in de software. Die gaten zijn gemaakt in die software om de inlichtingendiensten te faciliteren. 'bugs' kun je het namelijk niet noemen van die bewust gecreeerde gaten.

Op het moment dat er geen mensen betaald worden om alles simpel in de gaten te houden, dan worden die gaten dus ook niet meer geproduceerd en komen de botnets dus lastiger bij je binnen.

Inlichtingendiensten creeeren wel ellende namelijk, maar ze ruimen hun rotzooi nooit op. Dus 100 inclihtingendiensten in NL, 2000+ in USA (dat zijn de officiele overheidsbetaalde diensten), dan praten we dus over enorm veel gaten veroorzaakt door nog maar 2 landen, waarbij NL een grootmacht is hierin.
slechte beveiliging in nederland.....
Misschien maar Nederland is een land met een hoge bandbreedte, hoge dichtheid en veel technologie, dus veel potentiele targets.

[Reactie gewijzigd door BazerK op 23 april 2013 17:14]

Je bedoelt: Na China en USA is Nederland het land dat het meeste online hackt en aan ellende veroorzaakt, dit op de Nederlandse belastingbetaler.