Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 65, views: 13.238 •
Submitter: Voet01

Gameontwikkelaar Gearbox Software heeft de rechten op de Homeworld-games overgekocht van uitgever THQ. Over een eventuele nieuwe game in de serie wil Gearbox nog niets zeggen. Wel wil het bedrijf Homeworld 1 en 2 zo snel mogelijk online beschikbaar stellen.

Brian Martel, chief creative officer bij Gearbox, zegt een grote fan te zijn van de gameserie en heeft zich persoonlijk sterk gemaakt voor de aankoop. Het eerste doel van Gearbox is om beide games in de franchise beschikbaar te maken op verschillende onlineplatforms. Waarschijnlijk doelt het bedrijf hier onder andere op Valves distributieplatform Steam. De ontwikkelaar roept mensen op om via hun forum suggesties te leveren voor wat er in de toekomst met de franchise moet gebeuren. Ook zegt het bedrijf dat mensen die mee willen en kunnen helpen aan de ontwikkeling van een volgende Homeworld contact kunnen opnemen.

Eerder deze week werd al bekend dat een bod van ontwikkelaar teamPixel op de rechten voor de Homeworld-serie het niet gehaald had. De ontwikkelaar had geld via Kickstarter ingezameld om de rechten te kunnen kopen, maar het uiteindelijke bod bleek te laag. De rechten op de game staan te koop sinds het faillissement van uitgever THQ. De diverse onderdelen van het bedrijf worden bij opbod verkocht.

Homeworld

Reacties (65)

Homeworld is een echt uniek spel, het spel gaf me het gevoel dat ik echt "op de vlucht" was. Ik hoop dat ze bij een deel 3 het gevoel kunnen behouden. Tevens hoop ik dat ze Homeworld 1 en 2 eerst wat revampen voordat ze op Steam worden gezet :)
Laat ze er alstjeblieft vanaf blijven. Gewoon de originele versie op steam met evt kleine aanpassingen zodat de boel goed loopt op moderne hardware en OS.
Als ze de graphics en textures willen verbeteren, dan graag in een apparte release en in de gameplay zit ik helemaal niet op een revamp te wachten.
Hun eigen visie mogen ze botvieren op Homeworld 3.
Inderdaad, gewoon de orginele versie die goed draait op moderne OSen. Het enige dat ze wel mogen toevoegen is ondersteuning voor hogere (widescreen) resoluties (zodat je gewoon meer ruimte te zien krijgt).

Verder hou ik het in ieder geval in't oog, de eerste Homeworld was een supergame.
HW2 loopt perfect op windows 7
Ik heb een erg dubbelop gevoel bij deze aanschaf. Gearbox zijn reputatie is de afgelopen jaren erg gedaald. Nu is het tof dat zo'n bekende en unieke serie een nieuwe eigenaar heeft en een toekomst, maar nu is de vraag kan Gearbox hier wat mee, en een goed eindproduct afleveren? Ik denk dat veel mensen liever hadden gezien dat Sega deze serie had gekocht.
Borderlands 1 was een groot success, nummer 2 vond ik zelf ook een erg successvol spel. Ik denk dat als ze iets met homeworld gaan doen ,dat er een hoop budget in word gegooid gezien het een behoorlijk belangrijke titel voor de game industrie is geweest.
Aliens space marine was een disaster... En nee ga niet zeggen dat dit komt omdat een ander bedrijf dit gemaakt heeft, want het is gearbox die de opdracht kreeg en verantwoordelijk was voor het afleveren van de game, niet dat andere bedrijf, gearbox heeft het zelf verziekt..
Daar heb je het in feite mis.

The game drew additional controversy due to the fact that much of the games development was not by Gearbox Software, but was outsourced to other developers in order to compensate for mismanagement on behalf of Gearbox.

While Sega initially denied that any such outsourcing occurred, sources claimed that developers Demiurge Studios and Nerve Software were responsible for the game's downloadable content, while TimeGate Studios was responsible for the majority of the game's campaign, and were unable to create the planned Beta version on schedule despite several delays.

This caused the game to be rushed through redesigns, certification and shipping, despite being in a largely unfinished state.[43]

Dus in feite was het TimeGate Studios die de game verziekt heeft.
Misschien doelt SuperDre een beetje op de bekende uitspraak: "If you give a monkey a gun and it shoots someone, who's fault is it?."
Niet dat ik nu wil stellen dat Demiurge studio en Nerve software per se 'monkeys' zijn ;) maar feit blijft dat Gearbox eindverantwoordelijk was en zij nam een groot risico vrijwel alles door een andere partij in elkaar te laten zetten, wat een gigantisch domme zet is gebleken. Wat mij betreft heeft Gearbox het dan ook inderdaad verpest.
Misschien doelt SuperDre een beetje op de bekende uitspraak: "If you give a monkey a gun and it shoots someone, who's fault is it?."
Niet dat ik nu wil stellen dat Demiurge studio en Nerve software per se 'monkeys' zijn ;) maar feit blijft dat Gearbox eindverantwoordelijk was en zij nam een groot risico vrijwel alles door een andere partij in elkaar te laten zetten, wat een gigantisch domme zet is gebleken. Wat mij betreft heeft Gearbox het dan ook inderdaad verpest.
Inderdaad de opdrachtgever geeft de opdracht , bij aflevering behoord de opdrachtgever de kwaliteit te controleren en eventueel fouten te laten herstellen. Aannemer doet niks anders dan opdracht uitvoeren. Hoe dan ook is het schuld van opdrachtgever, die gaf de opdracht en accepteerde het eindresultaat. Als eindresultaat dus niet goed is heeft opdrachtgever niet goed aangestuurd op zijn wensen en heeft het eindproduct dus aangenomen met gebreken.

Baasje is verantwoordelijk voor de aap, net als de hond die vals is gemaakt en iemand doodbijt word de baas voor moord aangerekend. Geef je aap pistool is die gene wettelijk verantwoordelijk voor moord die de aap pleegt.
Nee hoor, het liep al fout door mismanagement van Gearbox.

Daarna heeft men zaken moeten outsourcen naar andere ontwikkelaars.
Dat dat ook fout ging staat los van de fouten van Gearbox.

Eigenlijk is de kans dat outsourcing dan fout loopt zelfs groter - je gaat in een noodsituatie op zoek naar een externe partij.
Vaak krijg je dan ook geen deftige ontwikkelaars meer mee - die voelen de bui al hangen en willen hun handen niet verbranden.

Had Gearbox hun werk goed gedaan was TimeGate nooit betrokken partij geweest.
in order to compensate for mismanagement on behalf of Gearbox.
Wel degelijk de schuld van Gearbox, ze hadden het zelf moeten developen of gewoon nooit de opdracht moeten aannemen omdat ze het erg druk hadden met Borderlands 2 (wat de hele reden van het outsourcen was).
Ze hadden 6 jaar voor de game. 4 jaar hebben ze er zelf aan gewerkt, 1 jaar lag de game bij TimeGate Studios die met game zaten waar nauwelijks aan gewerkt was, en daarna heeft Gearbox een jaar aan de game gewerkt en uitgebracht.

Gearbox heeft in die 6 jaar hun resources volledig besteed aan de Borderlands serie wat ook gemaakt is met het geld van Sega. Het is gewoon schandalig hoe Gearbox dit heeft aangepakt.
Laten we hopen dat ze er van geleerd hebben. Moet wel zeggen dat in deze teveel waarde word gehecht aan negatieve dingen. Gearbox heeft ook gewoon veel gave games gemaakt (of er aan bijgedragen) laten we dat niet vergeten.
Laten we hopen dat ze er van geleerd hebben.
Ik betwijfel het ten zeerste. Dat had je kunnen zeggen na Duke Nukem Forever en dat hebben een hoop mensen ook gedaan, maar na Aliens: Colonial Marines mag de hoop toch wel opgegeven worden. Ik heb me prima vermaakt met Borderlands (en zal dat vast ook doen met BL2), maar het is nu niet bepaald een hoogstandje game design en storytelling. Ik verwacht wel kwaliteit van Homeworld 3 en hierbij houd ik dan ook mijn hart vast, deels omdat Gearbox geen ervaring heeft met RTS, deels omdat Gearbox zo een puinhoop heeft gemaakt met 3rd party properties (die ze dus niet zelf ontwikkeld hebben).

Ik had liever gezien dat de rechten naar Sega en THQ Relic waren gegaan...

Edit:
@Oxidda: Oeps, ik bedoelde Relic. ;-)

DNF wordt erbij gehaald omdat ze een crappy game hebben opgeleverd, ongeacht wat de staat was toen ze het in handen kregen. Als ontwikkelaar heb je ook een reputatie hoog te houden en als je crap door ontwikkeld en crap aflevert zal je daar ook zeker op afgerekend worden.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 april 2013 11:57]

Sega en wie? THQ is niet meer.

Ik snap overigens niet hoe men elke keer DNF erbij haalt. Daar was men duidelijk in, men maakt het spel af en thats it. Ze hebben precies gedaan wat ze beloofd hadden! Dat het spel dan meh was, dat was eigenlijk gewoon te verwachten.

Colonial Marines daarentegen is toch idd een reden om een beetje angstig te zijn. Enigste wat we kunnen doen is afwachten en wat de tijd gaat brengen.

EDIT:
Aha, Relic! Ja dat zou wel een logische keus zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door Oxidda op 23 april 2013 13:26]

Ik vond dat spel echt zo belachelijk moeilijk om te spelen/alles aan te sturen. (voor RTS begrippen een belachelijk stijle leercurve)
Jammer dat ik daardoor nooit de pracht en praal van deze game heb ervaren.
Dat is grappig, want ik vond dat nou juist weer niet. Ik heb me, na de tutorial, eindeloos vermaakt met alle delen van deze game serie.
De leercurve was voor zover ik me kan herinneren niet hoger dan bijvoorbeeld Command and conquer.

Ben je niet in de war met het recentere Sins of a Solar Empire? Deze heeft in de eerste indruk en screenshots dezelfde soort gameplay, echter is totaal anders.
Stijle curve? Rock-paper-scissors principe voor welk type unit waartegen sterk en zwak is, het enige waar je goed rekening mee moest houden is dat je echt in 3 dimensies kan aanvallen - dus ook oppassen wat van boven en beneden komt. De Tactical View is alleen wel ff interpreteer werk in eerste instantie...
laten we het erop houden dat na jaren van C&C(2,5d), Starcraft(2,5d) en Total annihalition(2,5d, met 3d models) de echte 3d gameplay van Home-world voor mij een (te) lastige omschakeling was.
Zo echt 3D vond ik het niet. Er was een enorm hoogteverschil uit te buiten, maar er was nog altijd een duidelijk onder en boven.

Als je eens Nexus: The Jupiter Incident heb gespeeld weet je wat het is als er echt geen boven en beneden is. Dat kan inderdaad behoorlijk lastig zijn.
moeilijk?

zodra je de camera kan besturen en snapte hoe je hoogste kon aangeven was je klaar. en dat werd allemaal uitgelegt in de tutorial.
Ik kan hier maar 1 ding over zeggen, YES.
Gearbox is over het algemeen een best aardige developer (Aliens:CM daar gelaten)
Borderlands was weer erg sterk.
En herriner me nog steeds de eerste game die ik van hun speelde, Half-life Opposing Force O+
Je vergeet even hoe Gearbox Duke Nukem Forever heeft afgeraffeld...
Gearbox heeft gewoon gedaan wet ze gezegd hadden. Ze hebben DNF aangenomen, en net genoeg effort in gestoken om het speelbaar te maken.
Uw ontevredenheid kan je beter uiten bij ex-3D Realms management.
Dit,
Gearbox moest het alleen afmaken.
Om het echt weer goed te maken zouden ze weer van voor af aan moeten beginnen.
En na alle tijd die 3D Realms erin had gestoken was dat niet te doen.
Ik ben wel blij dat gearbox het heeft gekocht hoor, volgens mij had veel erger gekund :)

We wachten af! :D
Heerlijke game, die Ion-frigates blijven me bij staan! Vond ook niet bijzonder moeilijk om onder de knie te krijgen. Vond het juist een redelijke overzichtelijke 'rts', met voldoende variatie in schepen, van fighters en corvettes tot complete slagschepen. En zag er ook nog leuk uit ook, destijds :)
Homeworld 2 met 6 man op een map gaf ook zo veel coole mogelijkheden tot samenwerken.. En je kon zo veel kanten op. Ik was altijd fan van de snelle destroyer naar de resource patch warpen.. Of in het level met die muur van radioactief stof gewoon je hele moederschip er doorheen douwen terwijl je frigs spamt..

Ook vet was dat je met sommige units echt het 3d aspect kon uitbuiten; een hiigi battlecruiser had boven en onder een ion canon. Recht van boven aanvallen met een vagyr battlecruiser was dus erg effectief..

Zucht..
Homeworld zelf vond ik ontzettend gaaf, maar de besturing was best pittig, dat kan toch echt beter.

Ben wel benieuwd hoe ze het gaan aanpakken. Ik denk eerst een heruitgave op Steam/GOG en dat voor hun de graadmeter is om te kijken hoeveel animo er is voor een echte sequel.

Dat zal trouwens best pittig worden want een RTS is toch hele andere koek dan een shooter (die Gearbox toch voornamelijk heeft gemaakt).
Ik was verbaasd over de animaties en geluiden in het spel, het was erg zwaar maar zeer mooi hoe de turrets op destroyers geluid maakten als ze gingen draaien. Ook was dit de eerste echte 3D RTS met best lastige animaties zoals turret barrels, gravity wells die transformeren, samen met een zeer nu nog steeds indrukwekkende game engine.

Daarnaast was de sfeer van de single player campaign een van de mooiste die ik ooit heb gezien!
vooral de muziek bracht sfeer, "Adagio for strings" is een prachtig nummer!

zie hier

Niet voor niets een prijs gewonnen voor beste soundtrack (1999)

en dan die zwart/wit cutscenes, die keek ik met genoegen helemaal uit zonder te skippen... (uitzonderlijk, meestal erger ik er me rot aan, zeker als je ze niet kunt overslaan)

[Reactie gewijzigd door jastas op 23 april 2013 10:49]

Klinkt goed! Ik ben benieuwd of er een deel 3 gaat komen. Als ze naar de community luisteren kan dit echt een geweldige game worden. Eindelijk een waardige opvolger van het eerste deel?
Naar de community luisteren? De meeste communitys worden het niet met elkaar eens, hoe kan een gemiddelde dev daar dan naar luisteren.
Daarbij krijg ik nooit echt de indruk dat datgene wat zich community noemt ook daadwerkelijk voldoende vertegenwoordiging is voor mensen die de game willen spelen!

Als ik Gearbox was zou ik juist heel behoudend omgaan met input van de community. Mits het echt een heel goed idee is.
Heel goed nieuws dit!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013