Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties, 28.133 views •

TeamPixel gaat het geld teruggeven dat de ontwikkelaar via Kickstarter heeft ingezameld. De studio wilde er de rechten op Homeworld mee kopen. Die rechten worden geveild in de nasleep van het faillissement van THQ, maar teamPixel heeft niet het hoogste bod gedaan.

Ontwikkelaar teamPixel maakt via Kickstarter bekend dat er een hoger bod is gekomen op de rechten op ruimte-rts Homeworld. Dat wil zeggen dat de kleine studio de rechten niet in handen krijgt. Daarom gaat de studio de 58.644 dollar terugbetalen die het heeft opgehaald. Het bedrag werd bijeengebracht door 1318 donateurs.

De rechten op de game staan te koop sinds het faillissement van uitgever THQ. De diverse onderdelen van het bedrijf worden per opbod verkocht. Toen bekend werd dat de rechten op een aantal games in de eerste veilingronde niet verkocht waren, besloot ontwikkelaar teamPixel te proberen de rechten te kopen op Homeworld, de game die voormalig THQ-studio Relic Entertainment in 1999 afleverde. De studio besloot om via Kickstarter geld in te zamelen om een bod uit te kunnen brengen. Het lukte teamPixel om de beoogde 50.000 dollar via Kickstarter op te halen, aangevuld met nog eens 13.675 dollar via het vergelijkbare IndieGoGo. Buiten beide inzamelingen om ontving teamPixel bovendien nog een onbekend bedrag van particulieren. Dat alles blijkt echter niet genoeg om de rechten op de game in handen te krijgen.

Welke partij een hoger bod heeft uitgebracht, is niet bekend. De uitslag van de tweede veilingronde wordt later deze week verwacht. Uit een document (hier als pdf) van het United States Bankruptcy Court blijkt dat voor de tweede veilingronde een opbrengst van 6 tot 7 miljoen dollar wordt verwacht. Naast de rechten op Homeworld worden ook die op Red Faction, Darksiders, Titan Quest, Costume Quest en Stacking geveild. De rechten op series als Company of Heroes, Metro, Saints Row en Homefront werden in januari al verkocht.

Homeworld

Reacties (48)

Reactiefilter:-148046+135+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Mmmm.. Nostalgie ;) Was indertijd ook heel blij dat dit draaide onder Linux (met Wine)

Er is trouwens nog flink wat community involvement, hier bijvoorbeeld: http://www.homeworld2complex.com/index.html

Is een Mod die HW2 weer wat "extra dimensies" aan speelplezier geeft :P . En wordt nog goed onderhouden. Laatste update was vorige week!
ik speel het de laatste tijd ook werkt ook nog steeds goed onder windows 7/8
en geeft een extra diepgang
b/v recruiten van manschappen waardoor je in het begin gewoon niet meteen een super vloot kan maken maar je eerst honor punten moet krijgen om omhoog te gaan in je military rang doormiddel van Reseachen / bouwen / vechten.
had ook gelezen dat een aantal van de oude Homeworld makes nu bezig zijn met een spel genaamd Hardware shipbreakers ook een RTS
Oh, wow. Zoals ik net al schreef kwam ik niet ver in het spel vanwege de interface. Dit ziet er bijzonder goed speelbaar uit!

Thanks voor de link, hier ga ik weer uren speelplezier aan beleven. Epic space battles: here I come!
Ik ben best blij dat ze de rechten niet gekregen hebben. Ik denk dat daarvoor de belangstelling ook niet zo groot was op kickstarter. Dit was ook veel te lezen op de nog steeds grote community sites van Homeworld. Ik hoorde ook dat ze er een eventuele mobile game zouden maken :( .Vele hopen toch dat de rechten naar Sega gaan, en dan dat Relic weer de draad kan oppakken met Homeworld. Hoewel je er ook vanuit moet gaan dat het oorspronkelijke team wat Homeworld heeft gemaakt, ook bij lange niet meer compleet is bij Relic. Ik ben in elk geval blij als Homeworld weer een remake krijgt of een deel 3.

Maar dit is ook interessant. Van deze game laten ze weinig informatie los, maar is van de oorspronkelijke makers van homeworld. Als je die stem in die teaser hoort dan denk je direct terug aan homeworld.

http://blackbirdinteractive.com/media/

Ik ben in elk geval benieuwd :P Je kunt je al aanmelden voor de beta.

[Reactie gewijzigd door AlfABetA op 22 april 2013 18:04]

Holy, die stem! Meteen weer de beelden van de Bentusi Traders, met hun kick ass schip.
Prachtig art work ook, ademt precies de HW sfeer uit.
Tx voor de link, tijd geleden dat de HW cd's rondjes hebben gedraait, maar ga dit binnenkort maar weer eens aanslingeren. Ben nu wel erg benieuwd wat Hardware gaat worden ...

Edit: Daar lijkt toch zomaar een HW poster in hun kantoor te hangen _/-\o_ !

[Reactie gewijzigd door dutch_camel op 22 april 2013 21:55]

Gearbox Software heeft de rechten gekocht claimen ze op hun website:

http://www.gearboxsoftwar...ld-acquisition-and-plans/
Zag het net ook op hun fb...
Ben benieuwd of ze er iets van kunnen maken, het is nou niet bepaald een genre waar ze ervaring mee hebben, en na het debacle aliens... We zullen het maar af moeten wachten.
Nou niet echt nieuws waar ik vrolijk van wordt. Bedrijf met een stel vrij matige games op hun cv, geen ervaring met RTS, voor zover ik kan zien ook geen ervaring met het vertellen van een serieus verhaal.
Ik denk dat we er niet zo rouwig om hoeven te zijn dat het Team Pixel niet is gelukt al had ik ze het graag gegund. De ontwikkelaar heeft zo goed als geen ervaring met echte spellen en als ze al een kickstarter nodig hebben om iets simpels als rechten te kopen hoe hadden ze dan verwacht de, pakembeet, een/twee miljoen (minimaal) op te hoestten om een goede game te maken die qua scope en gameplay in de buurt komt van de vorige 2 delen?
Nu is het alleen hopen dat niet EA of een dergelijke uitgever de rechtten in handen heeft en effe flik denkt te gaan cashen, ik ben alleen bang dat dit wel het geval zal zijn.

Homeworld super serie! Vond het toen echt waanzinning, atmosfeer, moeilijk, veel opties, enorme vloten bouwen maar toch won je zelden met brute kracht, echt een RTS waarbij vooral de S goed uit de verf kwam. Ik hoop dat wie er mee aan de haal gaat de serie eer aandoet!
Dat dit uberhaupt mag op Kickstarter, een willekeurig doel verzinnen waarvan ze niet konden weten of dit wel of niet genoeg was. Dat heeft weinig meer te maken met het funderen van de ideeŽn, maar is in mijn ogen gewone commerciŽle uitbaterij.

kleine toevoeging: ik lees geruchten dat er voor de Homeworld IP $1.350.000 betaald is. Dat maakt de $50.000 hier niet alleen willekeurig, maar zelfs een lachertje.

[Reactie gewijzigd door DeTeraarist op 23 april 2013 01:13]

Uitbaterij van wat? Je pledge voor een kickstarter, maar je betaald pas als het doel behaald is.

Goal niet gehaald, betaal je niets.

Middels kickstarter konden ze wel bepalen hoeveel ze konden bieden, pas als het bod geaccepteerd zou worden, zouden de pledgers pas betalen.

Enige vraagstuk zou zijn, wat daarna met de rechten zou worden gedaan. Reboot, doorverkoop, noem het maar op, maar neem aan dat ze dat wel aardig compleet in kickstarter hebben uitgelegd.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 22 april 2013 11:42]

Bij Kickstarter krijgt het project het geld als het doel gehaald is. Dus ze hebben het geld gewoon ontvangen.

Maar dat kan ook niet anders. Met beloftes kun je een veiling niet in gaan. Het gaat inderdaad wel tegen het idee van Kickstarter in.
Maar daar hebben ze al op gereageerd, ze gaan alles terugstorten ťn vermelding in hun doorstart van een space-RTS:
As promised, we are offering full refunds to all of our generous donors. To facilitate this process, we've established a website where you can verify that we have properly recorded all of your contributions, supply us with any special instructions for your donation, and track your refund. As a special thanks, we would like to offer each and every donor a special credit in our upcoming space RTS game. Yes, this means we will still be moving forward with our own Homeworld-inspired space RTS, but under our own intellectual property. We hope all of you will stay in touch and follow us during the production of our game.
Er is niet echt een 'idee' achter kickstarter, het is elke vorm van crowdfunding.
Ok, het idee wat ik bij Kickstarter heb dan:) Toch heb ik het wel gewoon gesteund.

Het ging hun dan ook niet alleen om het bod op de veiling. Want ze hadden zelf ook wel door dat dat moeilijk zou worden als er een commerciŽle partij interesse zou hebben. En als er een groep van de oorspronkelijke programmeurs mee zouden bieden, zouden zij zich terugtrekken.

Waar ze zeker in geslaagd zijn is het onder de aandacht brengen van het spel, hopende op een voortzetting ervan ongeacht of ze de veiling zouden winnen.
Uitbaterij van het geld, dat ligt nu bij dat bedrijf rente op te leveren(26 Maart was het doel al bereikt, bijna een maand dus). Mensen moeten wachten tot ze het terugkrijgen en kunnen dat zelfs volgen via een website. Ondertussen vangt dat bedrijf er rente over en missen de mensen dat.

[Reactie gewijzigd door DeTeraarist op 22 april 2013 19:57]

Dat dit uberhaupt mag op Kickstarter, een willekeurig doel verzinnen waarvan ze niet konden weten of dit wel of niet genoeg was. Dat heeft weinig meer te maken met het funderen van de ideeŽn, maar is in mijn ogen gewone commerciŽle uitbaterij.
Je weet toch nooit of het doel gehaald word van kickstart actie zelf, de actie zelf kan ook niet gehaald worden. Als kickstart actie niet gehaald word word het geld teruggestort, zal nu dus ook gebeuren.

En zat toch heel duidelijk idee achter, zeker niet verder gelezen dan artikel op tweakers. ;)

Idee erachter was "save home world", men wist dus heel duidelijk waar men aan mee deed!

Edit/
En willekeurig? Nee alles behalve dat, is niet zo dat ze wakker werden die dag en dachten we gaan kickstart actie opzetten en nu nog even doel erbij bedenken.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 22 april 2013 11:58]

Dat de geplande actie kan falen dat is wel bekend door de tal van andere kickstarters die nooit het daglicht zien. Deze actie had gewoon een hele grote kans van mislukken, aangezien het bedrijf niet wist hoeveel ze moesten bieden.

Het is behoorlijk bewezen dat de $50.000 willekeurig was, want ze hebben verloren, ze wisten dus niet hoeveel ze nodig hadden, anders hadden ze hoger ingezet.

Ik heb weldegelijk verder gekeken, maar op de kickstarter stond alleen maar dat ze het niet gehaald hadden en hoe ze het geld gingen terugstorten met allerlei mooie screenshotjes van hun nieuwe website. Ook op savehomeworld.com is er niets meer over het idee terug te vinden, ja behalve dat ze een RTS in de maak hebben die dan misschien van het Homeworld IP gebruik had kunnen maken.
+1 omdat ik het inderdaad vreemd vind dat ze hiervoor een kickstarter hebben kunnen starten, maar zo te horen wordt alles terugbetaald, dus met die commerciele uitbaterij zal het wel meevallen.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Toch jammer dat zo'n initiatief mislukt. Het was overigens niet de bedoeling van TeamPixel om de game verder te ontwikkelen. Zo staat het op de website savehomeworld.com.
teamPixel, LLC and its staff remain only as fans of the Homeworld series and make no expression of official involvement with or ownership of the Homeworld franchise.
Wie weet gaat de nieuwe eigenaar er wat moois van maken :Y)
Was het niet te verwachten dat ze de veiling niet zouden winnen omdat het bod, 58.644 dollar, openbaar was op Kickstarter? Of hebben ze meer dan 58.644 dollar geboden?
Zoiets had ik ook, als mede bieder doe je lijkt mij wat onderzoek en dan is het niet moeilijk om op de kickstarter pagina uit te komen om te weten wat je meer moet bieden. Maar in het artikel staat ook: "Buiten beide inzamelingen om ontving teamPixel bovendien nog een onbekend bedrag van particulieren"

Ofwel het bedrag was hoger dan de 58k, hoeveel hoger is niet bekend. En mede bieders waren dus niet precies op de hoogte van het bedrag.
"Het was overigens niet de bedoeling van TeamPixel om de game verder te ontwikkelen"

Ja, die tekst staat er NU, na afloop van de veiling, die ze niet gewonnen hebben. Ze waren zeker wel van plan om het te gaan gebruiken!
Toch jammer dat zo'n initiatief mislukt.
Dit was ook niet zo verwonderlijk, ze wilden $50k ophalen, daar houd je na kosten maar $45k van over, dat is niet veel voor een IP als Homeworld. Dus het verbaasd me geheel niet dat ze niet het winnende bod hadden.

Wat ik niet begrijp is dat ze als kleine ontwikkelaar niet gewoon een 'Homespace' maken ipv. Homeworld 3. StarDrive heet ook geen Masters of Orion 4, maar lijkt dezelfde feel te hebben wat Masters of Orion populair maakte. Zelfde kan makkelijk worden gedaan met een Homeworld achtige game...

Edit:
@Fleximex: Het is zelfs minder dan dat, er gaat van die $58.644 5% naar Kickstarter en 3-5% naar Amazon. Dus als andere bieders op de hoogte waren dan zouden ze een goede gok kunnen doen. De kans is echter groot dat de vermeende waarde sowieso een stuk hoger ligt dan dit en andere bieders daar een heel stuk dichterbij zou liggen.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 22 april 2013 13:18]

Tsjah, ook niet de meest handige manier van bieden als je een concurent hebt. De hoogte van je bid is immers al publiek bekend en is het een koud kunstje om er, zonder al teveel geld extra aan te besteden, een hoger bod te doen.
Dat is waar, maar je top-bod is ook bij een gewone veiling bekend, namelijk wanneer je stopt met bieden. Alleen bij een geheime veiling zijn de bedragen onbekend, maar daar was hier a.f.a.k. geen sprake van.

Dus zo'n ramp was dat nou ook weer niet.

Mij, als enthousuiste HW-speler, maakt het ook niet zo heel veel uit WIE de rechten gekocht heeft als wel het WAAROM.
Is het om een concurent de net om te draaien (al zal dat gezien de leeftijd van HW wel meevallen), of heeft men plannen voor doorontwikkeling van het spel ?

In dat laatste geval moet ik aan dat Sinterklaaslied denken: "vol verwachting klopt mijn hart..." :)
Ik vind het ook jammer, maar ik vind het wel vreemd dat zo'n kleine studio bereidt is om er veel geld voor te willen betalen. Juist in het SF genre heb je feitelijk onbeperkte mogelijkheden om zelf je IP te onwikkelen. Zoals ik al zei: Homeworld is en blijft een schitterende serie, maar daar kan het toch ook gewoon bij blijven? Waarom moet er nou per se weer een reboot komen? Kans is toch groot dat het de verwachtingen niet waar kan maken.
Handelen uit nostalgie leidt vaak tot teleurstelling.
Het is goed mogelijk dat een andere studio de torenhoge verwachtingen niet kan waarmaken.
MAAR aan de andere kant heb je voor een relatief "klein" bedrag wel het IP in handen en onder die merknaam ga je toch echt wel HEEL wat meer mensen aanspreken dan wanneer je iets onder je eigen (onbewezen) titel uitbrengt.
Dus al is het bagger, de kans is veel groter dat je verkopen toch een heel stuk hoger zullen uitvallen dan onder je eigen titel.

Puur economisch gezien is het dus zeker geen slechte zet.
Voor ons als gamer daarentegen is het misschien niet slecht dat een grotere studio het IP in handen krijgt en er ook effectief tijd & kosten insteekt om er iets van te maken.
Dit stond voor het weekend al online op PC gamer....

Maargoed, ben benieuwd wie de licentie heeft en wanneer we een nieuwe installment kunnen verwachten. Homeworld is nog steeds de vader van de space RTS's
Inderdaad. Deel 1 was erg gaaf. Versie 1.5 ook maar deel 2 vond ik lang niet zo goed.
Ik hoop dat ze back to basics gaan met betere GFX :)
Graphics is inderdaad lichtelijk verouderd, maar erger was de interface. Het met ALT+Click van schip naar schip springen is vreselijk, en de enige reden dat ik het een jaartje geleden niet verder schopte dan missie 2 of 3.

Qua difficulty en verhaal was het spel (Homeworld 2) ťcht geweldig.
Toevallig heb ik alle spellen in de Homeworld reeks 1 maand geleden opnieuw gespeeld (Deze spellen hebben iets wat tot nu toe nog niet door andere spellen is behaald). Hoewel de graphics van deel 1 (en dus ook Cataclysm) niet goed zijn verouderd, is het nog heel goed te spelen.

Homeworld 2 is zelfs grafisch zeer uitstekend (Ik ging helemaat uit m'n dak nadat ik deel 1 en 1.5 uit had), vooral schade aan de schepen is fantastisch (kraters van raketinslagen, submodules die ontploffen, etc), en na wat instellingen in het register, zeer goed te spelen op een modern OS met hedendaagse resoluties. Qua verhaal vond ik het wat minder, maar de grafische pracht en het gevoel, dat is ťcht Homeworld.

Ik zit al 10 jaar te wachten op deel 3. Ik hoop dat dit dat ook wordt opgepakt door een studio die liefde voor de serie heeft, en dus de grafische stijl blijft behouden, de speelstijl en een ouderwets verdien-model (dus geen DLC, maandelijkse kosten of social gaming onzin). Gewoon een goede gameplay, mooi, sereen verhaal en de "Homeworld" kwaliteit.
Het is dan te hopen dat de nieuwe eigenaar het niet alleen maar verworven heeft om een potentiele concurrent van de markt te halen.
Kan iedereen alsjeblieft stoppen met het vermelden dat een nieuwsbericht al veel eerder ergens anders stond. We weten inmiddels wel dat Tweakers niet de snelste is, dat hoeft niet bij elke nieuwsbericht herhaald te worden lijkt mij...

In ieder geval ben ik ook benieuwd wie de licentie heeft en of we een nieuwe installment kunnen verwachten. Ik heb me echt gigantisch vermaakt vroeger met Homeworld, heerlijke RTS die alles had wat een RTS nodig had :)
Het is jammer dat deze kickstarter niet gelukt is, maar ik vind het daarentegen ook niet echt jammer, aangezien er iemand meer geld voor overhad en er hopelijk dus iets in ziet en er iets van gaat maken. Homeworld/cataclysm & hm2 blijven me favoriete RTS'en *kijkt met traantje in de ogen naar Cataclysm cd box*

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True