Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 140 reacties, 24.300 views •

In het komende jaar blijft internet in treinen van de Nederlandse Spoorwegen gratis. De NS heeft de overeenkomst met T-Mobile, dat de internetverbinding in de trein verzorgt, met een jaar verlengd. Eind dit jaar zijn alle intercity's van internet voorzien.

NS-treinBegin deze maand zou de overeenkomst tussen de NS en T-Mobile over het aanbieden van internet in de trein aflopen, maar naar nu blijkt is die overeenkomst met een jaar verlengd. Of mensen daarna wel moeten betalen voor internettoegang, is nog niet bekend.

Vandaag wordt de driehonderdste intercity-trein van internet voorzien. Vanaf dan zijn er nog 65 intercity-treinstellen die nog geen internettoegang hebben. Eind dit jaar moeten ook die treinen van wifi zijn voorzien. Alleen de intercity's krijgen internet; sprinters en stoptreinen niet. "In die treinen zitten mensen vaak toch een stuk korter", aldus woordvoerder Edwin van Scherrenburg van de NS.

Daarnaast zegt de NS grote stations met gratis wifi te willen uitrusten. Eerder al maakte de vervoerder bekend Den Haag Centraal en Hollands Spoor van gratis hotspots te willen voorzien. Op de meeste grotere stations is nu al betaald internet van KPN aanwezig; onduidelijk is of die hotspots gratis worden, of dat er nieuwe hotspots zullen worden opgetuigd.

In februari werden er via de hotspots in de trein 1,8 miljoen internetsessies opgezet, blijkt uit cijfers van de NS. Die hadden een gemiddelde duur van 43 minuten en de gebruikers verstookten gezamenlijk 20 terabyte aan data.

Reacties (140)

Reactiefilter:-11400129+186+28+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Laatst toevallig nog gesproken met Léon Jansen, de IT-baas van NS Reizigers. Ook zij weten daar donders goed dat de snelheden niet altijd even top zijn (hij omschreef het zelf als iets met trechters) en T-Mobile is ook niet altijd even te spreken, waar de IC's al 'stofzuigers' worden genoemd omdat nietsvermoedende mensen zomaar hun dataverbinding even kwijt zijn ;)
Er zitten nogal wat gaten in het netwerk van T-mobile. In de tijd dat ik nog dat netwerk gebruikte, merkte ik dips in hun netwerk op dezelfde plekken met mijn telefoon als met mijn laptop via de trein-wifi. Overigens presteerde dat trein-wifi een stuk beter dan mijn telefoon zelf.

Recent niet echt veel meer met de trein geweest en binnen de spits kan ik me voorstellen dat de verbinding nogal sloom is, maar buiten de spits heb ik met regelmaat op plezierige snelheid geinternet/gewerkt. Enige vage dat je naar Google Duitsland werd geleid. (Zal wel met Google's geo-location implementatie te maken hebben).

Al met al: het is heel aardig als gratis dienst en vind het absolute goeie service van de NS. Maar nog net te onbetrouwbaar om de eigen dataverbinding achterwege te laten voor een forens.
Vreemde conceptie dat je in een stoptrein geen Internet krijgt omdat je er te kort in zit. Je mist je IC komt in de boemel waar je meer dan een uur in zit en hebt dan geen Internet. Ander voorbeeld, de IC is stuk en er wordt een stoptrein ingezet.
Ben benieuwd hoe straks [na een jaar] het Internet dan door reizigers betaald gaat worden. Allemaal meebetalen op een kaartje? -pardon, chip- ook als ik geen Internet heb?
Ach ja, dat is weer NS logica.

De Arriva treinen tussen Zwolle - Emmen hebben wel wifi. Werkt ook redelijk. En de Arriva treien zijn toch echt geen IC's'. (Sneltrein/stoptrein)

Blijkbaar zit er toch voldoende marge in, want de Arriva krijgt toch echt niet meer geld van de OV pot dan een NS. (Maar dat is even een eigen menig, geen bron :) )
Ook ik hoop dat het veel langer gratis zal blijven.

Zoals ik in een andere reactie ook al zei werkt WIFI in de trein de laatste tijd (sinds een jaar of zo) in mijn ervaring echt prima. Het is echt wel een stuk beter dan in het begin (voor degenen die hun negatieve commentaar nog op een enkele ervaring uit die tijd baseren).

Ik heb ook een prima 3g bundel op mijn smartphone, maar 1 van de redenen dat ik WIFI in de trein zo fijn vind is dat de accu bij een goede WIFI verbinding veel minder snel leeg geslurpt wordt. En de trein zal waarschijnlijk voor 3g (hopelijk straks ook 4g?) een buiten antenne hebben, dus toch nog een stuk beter bereik.

Overigens heb ik laatst per e-mail een suggestie ingediend bij het Android dev team bij NS, om een app te maken (of aan de Reisplanner app toe te voegen) die het openen van de web sessie met het accesspoint automatisch doet. Het gebeurt me nu nog te vaak dat m'n smartphone zich automatisch aanmeldt op de accesspoint maar dat al m'n verbindingen weg zijn omdat ik vergeet via de browser een sessie te openen.......

En men is bezig dit te ontwikkelen, was het antwoord :)

[Reactie gewijzigd door eymey op 22 april 2013 10:15]

Zoals ik in een andere reactie ook al zei werkt WIFI in de trein de laatste tijd (sinds een jaar of zo) in mijn ervaring echt prima.
En dit is dan weer geheel locatiegebonden. Je kunt niet elke dag van Eindhoven naar Den Bosch rijden en dan zeggen dat wifi prima werkt. Dan kan namelijk 5 km verderop compleet anders zijn.

Ik heb op verschillende trajecten verschillende ervaringen, maar mijn meest positieve ervaring is toch dat je net wat paginas kunt openen zonder teveel plaatjes. Mediarijke paginas kun je sowieso vergeten en vaak zijn ook de 'makkelijke' paginas niet altijd mogelijk. Tevens regelmatig meegemaakt dat de verbinding wegvalt voordat een pagina laadt of zelfs geheel niet tot stand kan komen. Ik kan me de frustraties hierboven dus prima voorstellen.

Je kunt zeggen dat het gratis is en je niet moet zeuren, maar als de dienst niet bruikbaar is kun je net zo goed geen dienst opzetten en ons belastinggeld teruggeven.
Drie redenen waarom het draadloos internet via wifi in de trein vooral bij drukte niet goed werkt:
  • Hoe meer wifi clients, hoe meer (protocol) overhead en hoe lager de totale doorvoer wordt, en deze totale doorvoer moet ook nog eens met meer clients gedeeld worden.
  • Uplink gaat via 3G welke nogal eens wil wegvallen door storing of door de snelheid die gereden wordt.
  • Het AP waarmee je verbonden bent moet de snelheid voeren van de langzaamste client die verbonden is. Die kan heel laag zijn.
Reden 1 en reden 3 zijn ook de oorzaak waarom op grote conferenties wifi niet werkt en nooit goed zal gaan werken. Het is er niet voor ontworpen.

[Reactie gewijzigd door Arnout op 22 april 2013 12:40]

Draadloos is inderdaad niet geschikt voor massaal gebruik. Maar er zijn wel degelijk oplossingen om het werkbaar te maken. Nu is het niet werkbaar en ik betwijvel of ze gebruik maken van alle truukjes, want ik heb geen 5 ghz op mn telefoon.

Werken met verschillende kanalen, 2.4 + 5 ghz en per wagon of etage een AP moet het probleem met slecht bereik en overhead acceptabel maken. Met QoS moet ook iets te doen zijn zodat emailen en laden basic HTML sneller gaat.

De uplink moet dan ook maar upwaarderen naar 4G ;)
Wifi kan best werken in grote gebouwen, tis eerder alleen zo dat de meeste zalen ect gebouwd zijn voordat er wifi was, en er geen rekening mee is genomen, waardoor het achteraf wifi installeren niet alleen heel duur maar ook verre van optimaal is.

Leuk om te lezen:

+-80 000 gelijktijdige verbindingen tegelijk in nieuw 49er's stadion.
Het is goed dat er WiFi in de trein is, alleen vindt ik het wel altijd zeer traag. Ik heb nog nooit behoorlijk kunnen internetten in de trein. Ik ga altijd over op 3G vanwege de eindeloze wachttijden van dat T-mobile WiFi netwerk. ;(

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 22 april 2013 09:50]

Ik zit veel op het traject Leiden Uitrecht maar ik kan tot nu toe bijna altijd goed internetten. Het is mischien niet snel (Youtube kan je over het algemeen vergeten) maar dat vindt ik ook niet erg. Sterker nog, vindt ik alleen maar goed.

Het gaat mij om het lezen van pagina's, youtube zou teveel kosten waardoor de drang om het betaald te maken alleen maar hoger wordt. Dus hou de snelheid vooral laag of zorg dat je bepaalde diensten niet kan gebruiken (streaming). Hou het goedkoop en voor iedereen interesant.
Ik zou video in er algemeen blokkeren. Bepaalde sites ala YouTube, en bestanden met extensies als flv, avi, wmv zou ik ook blokkeren. Dat zou ik ook duidelijk communiceren naar de klanten toe.
En het is niet wenselijk, maar als je op de server een scala aan advertentiesites blokkeert, krijg je op het netwerk vanzelf meer ruimte.

Zo voorkom je overbelasting maar kun je toch een aardige service hebben. 's Morgens kunnen er makkelijk 700 mensen in een intercity zitten en als een gedeelte er gebruik van gaat maken dan heb je al goede verbinding nodig om simpele sites door te geven.

En als NS zou ik er geen geld voor vragen. Zo gauw dat gebeurt dan ga je verwachtingen kweken en het is maar de vraag of daar aan kunt voldoen. Je moet in staat zijn om pieken op te vangen en dat is een heel andere tak van sport dan treinen op tijd laten rijden. Als bedrijf zijnde zou ik het dan uitbesteden en er een andere naam op plakken.
Ik vraag me nog maar af of mensen uberhaubt een abbonoment gaan nemen om wifi in de trein te hebben. Als ik mijn telefoon gebruik voor internet is het meestal al een stuk sneller. Ik heb daarom het idee dat zo goed als niemand interesse heeft in betaald wifi.
Ik vraag me af of dat wel zou mogen, gezien de "wet" op netneutraliteit...

OT: Wifi in de trein is echt heel handig. Ik moet zeggen dat ik alle problemen waar anderen het hier over hebben nooit heb gehad; de verbinding was niet supersnel maar meer dan snel genoeg en iig sneller dan mijn 3G verbinding. Enige was wel vervelend is is het inloggen; dat moet via de browser (wat al jammer is, je kan niet meteen je app aanzetten), maar heb 1x gehad dat ik op een pagina kwam waarop stond dat de pagina alleen werkte op IE of Firefox 8)7 Was echter wel toen ze net begonnen met die proef, daarna nooit meer problemen gehad.
Ik zou video in er algemeen blokkeren. Bepaalde sites ala YouTube, en bestanden met extensies als flv, avi, wmv zou ik ook blokkeren.
Nee, niet doen. De transparantie van data-overdracht moet behouden blijven. Dit is iets dat ze prima met heel simpele traffic shaping kunnen oplossen. Met andere woorden, hun routers moeten gewoon per minuut bijhouden hoeveel iedereen gebruikt en aan de hand daarvan bepalen hoeveel bytes per seconde iedereen in de volgende minuut mag consumeren. Uitzonderingen en speciale gevallen zoals een lage latency voor VOIP zijn niet heel erg relevant, want dat werkt vooralsnog toch niet :)
En als NS zou ik er geen geld voor vragen. Zo gauw dat gebeurt dan ga je verwachtingen kweken en het is maar de vraag of daar aan kunt voldoen. Je moet in staat zijn om pieken op te vangen en dat is een heel andere tak van sport dan treinen op tijd laten rijden. Als bedrijf zijnde zou ik het dan uitbesteden en er een andere naam op plakken.
Van mij mag de NS hier best geld voor vragen. Er zijn genoeg reizigers die hier geen gebruik van maken (oudere reizigers hebben meestal geen tablet of smartphone) dus waarom zouden zij dan aan deze 'gratis' service mee moeten betalen? Vergelijk het maar met internet in een hotel, dat werkt ook prima voor de (zaken)mensen die hier behoefte aan hebben.
owh is dat geblokkeerd? vorige week nog paar keer geprobeerd om youtube filmpje te kijken in de trein......
youtube kan sowieso niet, streaming video wordt geblokkeerd
Tegenwoordig niet meer, Youtube werd altijd geblokkeerd, kwam er laatst achter dat het gewoon werkt! Daarnaast moet ik zeggen dat WiFi de laatste tijd goed werkt in de treinen (behalve tussen Eindhoven en Den Bosch, daar zijn er veel punten waar er uberhaupt geen 3G is, maar daar kan NS niks aan doen, behalve switchen naar Vodafone dan..)
Ik heb het idee dat in sommige treinstellen gewoon YouTube werkt. En dan heb ik het écht over de NS treinen op het t-mobile AP. Dit 'probleem' speelt al een paar jaar.
@ ronaldmathies
Waarom zou het meer kosten als er meer data wordt verbruikt wellicht wordt er net als de vaste kabel alleen per maand een vast tarief betaald.

Daarnaast heeft 3/4de van de mensen niks aan het internet als je alleen wat pagina's kan lezen. Neem aan dat dit ook niet de bedoeling was van de NS.

@ KoploperMau
Helemaal eens de wifi is vaak zo traag en slecht dat je beter op je instabiele maar beter werkende 3g kan vertrouwen.

knap dat de gemiddelde sessie duur dan 43 minuten is... kan me het eigenlijk niet voorstellen.
Dat snap ik natuurlijk, maar zelfs Somda komt op het WiFi vaak niet op nauwelijks tevoorschijn.
Vandaar dat het nog een jaar gratis is. Als ze geld willen vragen voor een dienst dat nog flink verbeterd moet worden zullen de klachten de pan uitrijzen.

Heb zelf ook regelmatig mogen 'ervaren' hoe belabberd het internet in de trein is.
Wat betreft snelheid en connectie, 1-50kByte/s en als je er handig in bent werkt het binnen 5 minuten.
De NS heeft een systeem bedacht waarbij je voor elke keer connecten toestemming moet geven via je Browser. Alleen word de pagina vaak niet getoond. Eenmalig toestemming geven voor een maand gaat helaas niet, ze bieden iets van software waardoor het automatisch gaat maar die heb ik nog nooit kunnen downloaden.

Mijn oplossing:
- verbind met de NS wifi
- ga handmatig naar www.nstrein.ns.nl
- akkoord gaan en connecten, na een minuutje herhalen

Vervolgens kun je mail checken, een beetje browsen en redelijk kleine data pakketjes versturen. Leuke gratis service, maar helaas niets waard vergeleken met 3G en verpletterd door 4G.
Wat Ronaldmathies ook zegt:

In het begin was WIFI in de trein een drama. Maar dat laatste tijd moet ik zeggen dat het echt goed werkt.

September vorig jaar heb ik in een intercity van Leeuwarden naar Duivendrecht gezeten en al die tijd was er een prima verbinding (geschikt voor wat surfen, facebooken, etc.)

En op het traject tussen Hilversum en Apeldoorn, waar ik vaker reis, gaat het tegenwoordig ook eigenlijk altijd goed.
gunstig, fraai dat er toch nog aan de reizigers wordt gedacht.
Je kan beter zeggen goed dat ze aan de toekomst denken. Niks beters dan mensen ergens aan te laten wennen voor dat je er geld voor gaat vragen. Slim van de NS
De vraag is alleen hoe toekomstbestendig dit allemaal is: ik kan me voorstellen dat binnen afzienbare tijd (niet lang na het verlopen van het vernieuwde contract) de uitrol van 4G/LTE een grote vlucht genomen zal hebben. De verbinding van je mobiele telefoon zal dan weer een stuk rapper zijn dan de verbinding die de NS aanbiedt, tenzij men upgradet. Ook het creëren van een hotspot met de mobiele telefoon wordt steeds meer gemeengoed...
Sowieso is het nu puur een service, dus klagen over een trage verbinding lijkt mij dan niet aan de orde. Maar ik zie dit gratis wifi vooral voor de mensen die geen 3G op hun telefoon of laptop hebben. Voor hen is internet blijkbaar niet zo belangrijk (anders hadden ze wel 3G of een dongel) dus dan is elke snelheid mooi meegenomen. De zakelijke mensen die in de trein werken hebben toch wel een dongel, want nog niet elke trein heeft wifi, en waarschijnlijk hadden ze die dongel toch al langer.
Als ik in de trein zit gebruik ik ook geen wifi omdat ik 3G heb.
Was de NS maar zo lief tegen klanten. Dit is geen service 'an sich', maar een door de overheid opgelegde eis met subsidie (bron). Vervolgens speelt de NS en het ook nog zo door de dienst als het ware uit te besteden aan T-Mobile, en zitten jij en ik als reiziger in de trein tegen zo'n schermpje aan te staren waar vaker het logo van T-Mobile dan bruikbare reisinformatie op getoond wordt. Het zou me niks verbazen als de NS hier nog winst uit haalt door de combinatie van subsidie en sponsoring.
Ik snap ook niet dat providers dergelijke schermpjes mogen tonen. Dit is gewoon "kapen" van het HTTP protocol. Het bederft de transparantie van gegevensoverdracht op het internet, en het zou m.i. verboden moeten worden.
Haha "het zou verboden moeten worden". Ik vind dat we ieder detail over alles vast moeten leggen! Goed voor de werkgelegenheid van ambtenaren!
Dit is geen detail, en bovendien dit staat al vast: http://www.w3.org/Protocols/

Wat nu als je een applicatie hebt die automatisch van een url gaat downloaden, maar er komt ineens een "tmobile" banner in de datastroom voorbij en die app crasht, dan ben je niet blij denk ik.

Men moet zich gewoon netjes aan de regels houden. Als ze zonodig banners willen laten zien, dan maken ze maar een "app" om verbinding te leggen met het internet ofzo.
De NS is dan ook gewoon 100% staatseigendom, dus voert nou eenmaal uit wat de overheid wil. Als ze er winst op maken betekent dat gewoon dat er X hoeveelheid minder subsidie naar de NS hoeft.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 april 2013 11:45]

Dat is nu al. Het internet in de trein is belachelijk traag en vaak zat zijn er verbindingsproblemen.

Ik hoor af en toe wel mensen die het gebruiken, maar ik vind het verschrikkelijk. Zet nu eigenlijk standaard weer mijn telefoon op wifi hotspot. Werkt veel beter.
Dat is nu al. Het internet in de trein is belachelijk traag en vaak zat zijn er verbindingsproblemen.
Ik denk dat de reden dat het 'gratis' blijft ook hier direct mee te maken heeft, ik ga echt niet betalen voor de brakke wifi hotspots in de trein. Gewoon internet pagina's browsen of een e-mail binnen halen was vaak al haast niet te doen, laat staan dat je iets streamt.

Ik heb eind 2011 vier maanden lang elke dag een kleine vier uur in de trein vertoefd en gebruikte haast nooit de wifi hotspots. Naast de brakke verbinding, was ook de inlog procedure enorm lastig en vaak heel buggy. Ik begrijp sowieso niet waarom je in zou moeten loggen voor een gratis wifi verbinding. Ik heb op een gegeven moment de wifi hotspots op trein/bus/station gewoon moeten blokkeren omdat het steeds een wifi verbinding wilde leggen en vervolgens amper data doorliet.
Dit overdreven methode van inloggen heeft met de regelgeving te maken. Op het moment dat je je netwerk helemaal open gooit ben je verplicht om een logboek te tonen op het moment dat je hiertoe gedagvaard wordt wegens bv criminele activiteiten vanaf je netwerk. Op het moment dat je eerst akkoord moet gaan met een set algemene voorwaarden (waarin je eisen stelt aan het gebruik) kan je die logplicht omzeilen. Let wel, de manier van inloggen die de NS momenteel doet (ze weten immers nog niets van de gebruiker) is juridisch verre van waterdicht, maar vaak wordt het toch zo ingezet omdat de kans dat dit tot op de bodem wordt uitgezocht klein wordt geacht.
Klopt het is gewoon zeer slecht gesteld met die NS hotspot.

Enige keer dat hij het een klein beetje 'redelijk' deed was toen de trein nagenoeg leeg was en dat was zelfs maar 2 á 3 mbit/s
Oftewel dat haal ik via mijn mobiel zelf ook wel :P
Ik vind dit toch wel overdreven, ''belachelijk traag'', ja het duurt wat langer maar niet te lang. Ik vind het zelf erg handig omdat ik geen abbonement heb, even wat YT kijken mailtje checken etc. Je mag er geen hoge eisen aan stellen., het is beter dan niets en zeker voor zo'n klein bedrag.
Ik ben forens en reis dagelijks tussen Den Haag en Utrecht. Met als gevolg dat ik in het begin de WiFi heb geprobeert. Groot succes, je kan soms wel 2 paginas ophalen in die 37 minuten.
Dus ik ben gewoon terug bij 3G, van dezelfde provider, en dat werkt een stuk beter.

Geen wonder dat ze het gratis houden, het totale verbruik zal erg laag zijn.
je kan soms wel 2 paginas ophalen in die 37 minuten.
zie hier de reden waarom het in de stoptreinen en sprinters niet aangeboden zal worden. Je hebt simpelweg niet genoeg tijd om 1 pagina te openen :')
Vergeet buitenlanders alsjeblieft niet. Hier nu een tijdje in Zwden, en het is heerlijk om op bepaalde stations en treinen even gratis WiFi te kunnen gebruiken om m'n mail + nieuws te checken, zonder een nieuw data abonnement te hoeven kopen.
Je kan beter zeggen goed dat ze aan de toekomst denken. Niks beters dan mensen ergens aan te laten wennen voor dat je er geld voor gaat vragen. Slim van de NS
Nuja wennen...die wifi werkt de helft van de tijd toch niet ( bij arriva dan toch), sosm ben ik wel 10 minuten bezig om voorbij 'accepteer gebruiksvoorwaarden' te komen, je blijft maar klikken maar 't wordt nt onthouden.

Dan kan ik net zo goed over 3G gaan imo...
Moet de NS vooral doen. Hoe jaag ik me mensen de trein uit?
Nou ja, ik vind het eigenlijk niet kunnen dat er een potentieel risico aanwezig blijft dat klanten vanaf volgend jaar wellicht wel moeten gaan betalen. Je kunt niet eerst iets geheel gratis maken om mensen er aan te laten wennen en vervolgens geld te gaan vragen. Zeker niet met de constante prijsstijging van een treinkaartje.

Ik denk dat gratis internet wel het minste is dat de NS kan blijven aanbieden, ook na dit jaar. We moeten ook niet vergeten met hoeveel ellende ze de reiziger ieder jaar opzadelen; vooral in de herfst en winter. Bovendien zijn we die lamlendige OV-chipkaart ook nog niet vergeten ...

Betalen voor internet in de trein ? Nee dank je NS, dan gebruik ik mijn eigen databundel wel; daar smijt ik nu al 90 - 95% van weg iedere maand.
Positieve nieuwsberichten zijn de beste reclames die er zijn, daar betalen ze wel voor :)
Zowieso snap ik niet waarom betaald moet worden voor WiFI in de trein, dit moet gewoon onderdeel van de service zijn.

Net zo goed als dat bij zitplaatsen stopcontacten in de muur horen te zitten zodat je je laptop aan de voeding kunt hangen in de trein. In Engeland zag ik dit al heel vaak, gewoon gratis.
Totaal niet mee eens. Als je electriciteit of internet wilt in bijv. de trein laat dan alleen de gebruikende klanten betalen en niet iedereen.

Als een stad gratis wifi aanbieden wil en ze doen dat dmv terugverdienmodel advertenties oké. Maar weer de (zeker in grotere steden) minderheid wel belastingbetalers laten opdraaien voor kosten néé.
Helemaal niet, als je een hotel boekt reken je de electra toch ook niet appart af? Als je een concertkaartje koopt betaal je toch ook niet appart voor de electra?

Wat is dat tegenwoordig met overal voor betalen, dit zijn gewoon simpele dingen die de service en klant-ervaring verbeteren en die ook nog eens verwaaloosbaar zijn als kosten aangezien deze treinen zelf al op electra rijden.
Helemaal niet, als je een hotel boekt reken je de electra toch ook niet appart af? Als je een concertkaartje koopt betaal je toch ook niet appart voor de electra?
Maar wel de minibar als je daar gebruikt van maakt. Er zijn trouwens genoeg hotels waarbij je pas een code voor WiFi krijgt wanneer je betaald hebt, extra service kost gewoon meer geld.
Alleen cheapo hotels en budget arrangementjes. Meeste hotels waar ik geweest ben zit het gewoon in de prijs inbegrepen.
Dan bieden ze het gratis aan 1e klas reizigers en niet 2e klas.

De uplink kan het gewoon niet aan, dat upgraden voor alle gebruikers kost een hoop geld en ik persoonlijk heb geen zin om dat te gaan betalen met mijn treinkaartje, of via de belasting.
Het probleem is dat als je er een betaalde dienst van maakt de kosten ineens enorm stijgen. Je hebt een financiele administratie nodig, een helpdesk en je moet iets van een kwaliteitsniveau kunnen garanderen.

De gebruiker moet zelf meer werk moet verrichten (abonnement afsluiten, inloggen), het wordt ingewikkelder, en veel mensen weigeren iets te betalen, hoe goedkoop het ook is. Hierdoor valt het gros van de gebruikers af.

Uiteindelijk moet je voor een dienst, die een paar cent kost als je het in het treinkaartje verrekend, enkele euro's gaan vragen als je er een losse betaalde dienst van maakt.

Het kost jou misschien een paar cent extra, maar dat wordt vast wel weer gelijk getrokken bij een ander bedrijf of instelling, waar jij gebruik maakt van een gratis service, die in de prijs zit verrekend, en ik niet.
Je betaald al genoeg voor de trein, een trein die te laat komt door 1cm sneeuw, een trein die propvol zit dan mag je wel wat extra voor krijgen als service.
Ontsporen de treinen in Nederland niet en masse als er ook maar een enkel sneeuwvlokje op de rails komt? In Groot-Brittanië geldt trouwens hetzelfde, als ik de Britten die ik ken mag geloven. Elke winter wordt er weer flink geklaagd.
En wie zal dat dan gaan betalen? Het zal dan allemaal aan de reiziger doorberekend worden uiteindelijk. Of de belastingbetaler als de NS weer veel subsidie moet krijgen van de overheid. Kosten van elektriciteit, Mobiel internet + routers in de trein worden uiteindelijk allemaal doorberekend. Het verschil zit erin dat de een er gebruik van maakt en dus waar voor z'n geld krijgt...
Zowieso snap ik niet waarom betaald moet worden voor WiFI in de trein, dit moet gewoon onderdeel van de service zijn.
Als het 'onderdeel van de service' zou zijn, zou het nog steeds niet gratis zijn.

Enige verschil is dat dan *alle* reizigers meebetalen, en de tarieven omhoog gaan.

Niets is gratis.
Heeft iemand eigenlijk enig idee hoe dat netwerk in elkaar zit? Ik neem aan dat je in feite ook gewoon op een 3G netwerk zit wat onder verdeeld wordt tussen de wifi gebruikers in de trein.
Yep, routers met 3G uplink.
klopt, soort van wifi tethering op je telefoon: 3G verbinding wordt omgezet in wifi verbinding.
Op intercities in NL wel. ThalysNet daarentegen werkt via satteliet (http://www.21net.com/).
Iedereen maar klagen dat het traag is, zeker is het traag als je youtube in HD wilt kijken (omdat de meeste die luxe gewend zijn) maar het valt mee, ik vind 2mb/s prima snelheid voor chat en nieuws lezen hoor ze moeten echter geen geld voor gaan vragen tenzij het een flink stuk sneller en stabieler wordt maar anders mag het gewoon gratis zijn.

Trouwens ik typ dit bericht in de trein en gebruik die wi-fi, de snelheid is nu 3mb/s maar de trein zit ook vol en iedereen maakt er (mis)bruik van :P

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 22 april 2013 10:06]

@mizgala28, de reden waarom je nu snel internet hebt is omdat je toevallig ergens zit waar het bereik van tmobile goed is en omdat bijna niemand het ook nog maar probeert om te connecten...
Heel grappig om te lezen. Hoe voller de trein des te beter het bereik. Zou het niet heel stomtoevallig zo zijn dat jij gebruik maakt van de ad-hoc functionaliteit van je buurman die ook in de trein zit?
Als het zelfs bij een volle trein nog 3 mbit/s is, dan mag iedereen denk ik dik tevreden zijn :). Sneller is echt niet realistisch.
Internet in de trein werkt perfect tussen Amsterdam en Alkmaar. Ik heb zelf niet eens een 3G abonnement. Bevalt me prima zonder.

m.i. hoort deze extra dienst gratis te blijven aangezien je al genoeg betaalt voor het treinkaartje voor de intercity. Zodra dit een betaalde dienst zou worden, zou het vrijwel niet meer gebruikt worden en dan is zonde van de gemaakte investeringen.
aangezien je al genoeg betaalt voor het treinkaartje voor de intercity.
Probleem is, je betaalt juist te weinig voor het treinkaartje, het spoor is voor zo'n 50% gesubsidieerd. De kosten nog verder verhogen door er WiFi services maakt het gat alleen maar groter.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 april 2013 12:24]

Aan de linkerkant kost het geld, maar aan de rechterkant bespaar je. Files bv. kosten de overheid en het bedrijfsleven ook een godsvermogen. Daarnaast scheelt het kosten voor wegverbreding, wegdekherstel, milieumaatregelen, etc.

Met andere woorden: het kost wel, maar de overheid heeft er ook voordeel van. En men wil meer mensen de trein in krijgen (o.a. met gratis wifi), zodat de wegen dan minder te lijden hebben.

Overigens faalt alles en iedereen hierin, of je nu met de auto gaat of met de trein, in de file sta je sowieso. Voordeel is dat in de auto gemiddeld wat minder mensen flauwvallen.
het spoor is voor zo'n 50% gesubsidieerd
Volgens mij is dat al lang niet meer zo. De NS krijgt geen subsidie voor vervoer op het hoofdrailnet. Prorail krijgt wel subsidie waardoor de NS wel indirect gesubsidieerd wordt. Als ik echter naar de jaarrekening van de NS over 2012 kijk was de bruto omzet 4,6 miljard. Het jaarverslag van Prorail over datzelfde jaar geeft een subsidie van 1,7 miljard aan. Dat komt per saldo uit op een procent of 25 van het totaal.

edit: cijfers aangepast

[Reactie gewijzigd door Tribits op 22 april 2013 19:52]

Maar de opbrengst uit kaartverkoop was <2 mld, en het jaarverslag geeft ook nog aan dat er ruim 500 miljoen aan subsidie door de NS ontvangen is :)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 april 2013 02:19]

Ik weet het niet hoor, maar denken ze echt dat mensen daar voor gaan betalen, dat internet in de trein? Ik probeer er bijna dagelijks gebruik van te maken, maar het is amper de moeite. Ik ben vaak van Den Haag HS tot voorbij Delft bezig met het binnenhalen van mijn krant via die verbinding, en soms krijg ik zelfs helemaal geen werkende verbinding tot Rotterdam. (En vice versa uiteraard)

No way dat ik daar voor ga betalen, mijn eigen 3G verbinding werkt dan vaak nog beter.

[Reactie gewijzigd door DFKT op 22 april 2013 09:52]

Precies! Laatst probeerde ik de snelheid van de Wifi in de trein op het traject Rotterdam-Lelystad te testen. Het kostte me drie pogingen om de test aan de gang te krijgen. Bij de derde poging mat ik 0,23Mbps downlink. Je hebt er niks aan.

Net als jij gebruik ik vaak m'n 3G-verbinding in de trein en die werkt in de buurt van steden helemaal prima. Die is zelfs in de trein goed genoeg om 's avonds een nieuwsuitzending mee te kijken. Alleen op station Den Haag Hollands Spoor is de 3G-verbinding slecht. Ik neem aan dat dat door de overkapping komt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True