Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 52, views: 24.786 •

Samsung heeft een concept ontwikkeld voor het aansturen van een tablet met de hersenen. Door middel van het aflezen van de hersenactiviteit kunnen aan een Galaxy Tab 10.1 diverse commando's worden gegeven.

Het systeem werkt met een helm die via eeg de elektrische prikkels in de hersenen opvangt, waarna deze worden vertaald naar commando's om een Galaxy Tab 10.1 aan te sturen, zo meldt MIT Technology Review. Met het concept is het voor een gebruiker die aangesloten is op het systeem mogelijk om via gedachten bijvoorbeeld een liedje te selecteren, een applicatie te starten of de tablet aan of uit te zetten. Voor de ontwikkeling heeft Samsung samengewerkt met wetenschappers van de universiteit uit Dallas.

Het door Samsung en de Amerikaanse wetenschappers ontwikkelde systeem is nog niet bedoeld om op de markt te worden gebracht. Het ging de makers er vooral om de juiste hersensignalen te kunnen filteren zodat de gedachten van een gebruiker daadwerkelijk omgezet worden naar acties op de tablet. Het is nog onduidelijk wanneer een tablet met een dergelijke vorm van bediening gereed kan zijn voor commercieel gebruik. Een belangrijke voorwaarde is dat het benodigde eeg-systeem sneller gebruiksklaar wordt; dat proces kost momenteel nog ongeveer 45 minuten.

Er zijn vele wetenschappelijke instituten die werken aan een zogenaamde brain-computer-interface, waarmee bijvoorbeeld robotledematen aangestuurd kunnen worden. Onlangs kwamen onderzoekers van de Brown University met een draadloze interface, waarbij gedachten draadloos verstuurd kunnen worden naar een ontvangend apparaat.

Samsung-tablet met hersenbediening

Reacties (52)

En dan kunnen ze ook gelijk zien wat er in ons hoofd omgaat en dat opslaan voor "slechts" 4 jaar?

Nee dankje, ik hou het wel op mn vingers.

Dit is misschien wel vet als ontwikkeling voor game, net zoals bijv. de oculus rift dat je om je heen kijkt en je wereld zien kan, en met dit erbij ook nog is rond lopen kan zonder de hulp van een controller.

[Reactie gewijzigd door TheAwesomeBart op 20 april 2013 17:10]

Nee, ze weten niet waar je (specifiek) aan denkt - alleen dat een bepaald gebied in de hersenen actief wordt.

Zo'n apparaat moet namelijk eerst leren welk gebied actief wordt als je aan bepaald onderwerp (in dit geval een commando, bijvoorbeeld 'ga aan') denkt.
Ik ben ook meer bang voor de techniek waarin ze er wel achter kunnen komen waaraan je denkt. Maar zoals Destor het zegt klinkt het als een betere techniek, maar ik ben er toch niet helemaal gerust op. :(
Ik begon toch wel dergelijk over gamen, maar ik zou het toch niet fijn vinden als mensen mijn hersenen kunnen afleiden in de toekomst. Stel je voor, dan kun je letterlijk helemaal niets meer geheim houden. Dan kun je net zo goed ook bloot over straat gaan lopen, maar misschien zie ik dat dan maar weer verkeerd.
Het 'vertalen' van elektrische prikkels naar bijvoorbeeld specifieke gedachtes is niet mogelijk nog. Er kan geen 'image' gemaakt worden van woorden of beelden die in jouw hoofd geformuleerd worden vanuit jouw onbewuste. Dat zou alleen kunnen als ze je geheugen zouden kunnen downloaden en ik ben bang dat daarvoor nog niet genoeg opslagcapaciteit zit op een pad ;-)
Wat ze waarschijnlijk doen is inderdaad kijken welke gebieden in je hersenen oplichten in combinatie met de focus van de ogen. Zo zou je bijvoorbeeld voor een pad kunnen maken voor mensen met een dwarslaesie of met een spierziekte. Misschien zelfs mensen die in coma liggen kunnen laten communiceren.
Is het zo dat mensen in coma nog wel actieve hersenactiviteiten heeft dan? Ik heb namelijk geen idee daarover, maar ik dacht altijd dat juist in een coma de hersenen zo min mogelijk inspanning hoeven de bieden.

Het zou wel mooie resultaten bieden mocht dit wel binnen een coma werken, sowieso voor mensen die door een lichamelijke aandoening (tijdelijk) niet kunnen communiceren maar wel contact kunnen hebben met de 'buitenwereld'.
Als iemand die voor hersenbesturing tools heeft ontwikkeld - het is meestal de fase net voor de dood dat alle functies uitvallen en dat alleen een apparaatje dat op hersengolven werkt nog enige vorm van communicatie zou kunnen brengen. Met nadruk op zou.

Het probleem is dat er dan weer helemaal geen budget is meestal en dat het apparaatje en met name de sensoren dan weer spotgoedkoop moeten zijn, waardoor het ontzettend moeilijk is om via hersengolven te communiceren met andere mensen.
Ja, of voor mensen met een locked-in syndroom.
http://en.wikipedia.org/wiki/Locked-in_syndrome
Een afschuwelijke toestand, trouwens.

Denk vooralsnog dat het wat gedachten betreft vooral gaat om visuele signalen: links, rechts, boven, onder, actie: pijltjestoetsen + enter dus. Inhoudelijk gedachten lezen zal nog wel ff duren.
Ze slaan toch ook 4 jaar op waar je klikt? En met hotmaps houden ze zelfs bij waar je met je muis hover (en mensen dus vaak lezen) ;).
Las net dat ze al 2 jaar Apple SIRI gevens opslaan...

Maar dit artikel is weinig nieuws, hier zijn ze al lang mee bezig. En nu op een tablet..
Wel efficient op andere manieren, maar ik ben er ook bang. voor. Straks offeren we mensen op om als computer te dienen.

De techniek kan natuurlijk ook voor goede dingen gebruikt worden. BV de aanpak van parkinson en dementie. Ook ato immum ziektjes mogelijk.

Het menselijk brein is tot veel in staat. Als we dat ook nog kunnen regelen dan wil ik niet weten wat de mens kan. (goed of slecht).

Ook heb ik al gezien dat er gedachte tussen ratten werden over gedragen. Voor de vooruitgang, gewoon een kind van 12 opofferen om verschrikkelijk veel kennis te krijgen (of een stuk of 10) om direct verder te gaan. daarna weer alles in een tiental kinderen etc etc.
Maar door bepaalde hersengebieden af te lezen kun je toch al wel belangrijke data verzamelen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het zien van een bepaald product, waarbij een hersengebied actief wordt dat iets te maken heeft met een gevoel van herkenning of vreugde. Op die manier zou je als bedrijf dus kunnen meten hoe een klant over je product denkt, of een profiel van een gebruiker kunnen opbouwen.

Of de iets engere variant: iemand ziet een foto gerelateerd aan een bepaalde extremistische opvattingen, en krijgt daarbij een gevoel van euforie (o.i.d.). In een Big brother-achtige wereld zouden er dan alarmbellen gaan rinkelen bij een geheime dienst.

Hoewel ik niet denk dat het laatste geval snel ge´mplementeerd zou worden, geeft het wel aan wat je met dit soort informatie zou kunnen in mijn optiek.
Volgens mij doen ze toch allang hersenonderzoek naar de effecten van reclame? Tensminste staat mij iets van bij dat ik dat ooit op BelgiŰ gezien had.
als dat even vlot gaat werken als spraakbesturing, dan hebben ze nog een hele lange weg...
Lees het laatste zinnetje: "Onlangs kwamen onderzoekers van de Brown University met een draadloze interface, waarbij gedachten draadloos verstuurd kunnen worden naar een ontvangend apparaat."

Dus jawel, ze zullen wel degelijk instaat zijn om ons gedachten te lezen over enkele decennia...

[Reactie gewijzigd door segascope op 20 april 2013 21:27]

Nee, dat zullen ze dus wel degelijk niet.

Het gaat hier (ook in het gelinkte artikel) alleen maar om het "scannen" van stroompjes die door je grijze spul worden afgegeven en daarna worden gekoppeld aan patronen die je zelf hebt ingevoerd.

Je zou het kunnen vergelijken met het kijken naar het zwaaien van de klepel aan een klok. Je ziet wat het ding doet, maar het zorgt er niet voor dat je door daar naar te kijken ook weet hoe de klok intern werkt. Daarvoor moet je hem openmaken en de paden / radartjes bekijken.
Enkele decennia? Ik denk al veel eerder. De vraag is, wat gaan we daaraan doen om die ontwikkeling te stoppen?

Heeft iemand enig idee daarover?
Hij krijgt wel een -1 maar zo'n raar idee is dat niet, Wat voor informatie is meer waardevol als informatie over hoe iemand zijn hersenen reageren op bepaalde informatie.
Dat was het eerste wat ik dacht toen ik de kop las.
Dit lijkt me echt iets voor mensen met spierziekten, zoals ALS. Zo kun je je tablet toch nog gebruiken om allerlei acties uit te voeren of zelfs om toch nog te kunnen communiceren.
Of in ziekenhuizen bij mensen die na een operatie tijdelijk niet kunnen praten, door hun behandeling, of een voedelslang die bijv. de stembanden blokkeert.
Daar is het ook voor bedoeld, alleen denkt Samsung echt dat de consument staat te springen om een helm op zijn kop te zetten om zijn tablet te bedienen.

Ik sta echt niet te wachten om een helm op mijn hoofd te zetten om een tablet te bedienen maar ja mensen zijn tegenwoordig wel zo gek om vrijwillig een bril op te willen zetten
Laat dan meteen een implantaat in je hoofd zetten zodat je gewoon een prostaat aan kan sturen. Dan kun je niet alleen je tablet bedienen, maar ook gewoon het eten klaarmaken ^^

http://www.popsci.com/tec...controlled-prosthetic-arm
Je prostaat aan sturen? WTF?
-- Oh nu snap ik het pas. Je bedoelt een prothese.

[Reactie gewijzigd door masteriiz op 20 april 2013 20:15]

prostraat werkt volautomatisch gelukkig, moet er niet aan denken om telkens bewust zaadvocht aan te maken.
Ik stel voor dat we ALS proberen te genezen, niet gevaarlijke technologie uitvinden die naast iemand met een spierziekte controle geven, ook nadelig ingezet kan worden.
Een belangrijke voorwaarde is dat het benodigde eeg-systeem sneller gebruiksklaar wordt; dat proces kost momenteel kost dat nog 45 minuten.

Ik geloof dat ik die 45 minuten minder erg vind dat de hele dag met die kopvod in de rondte te moeten }>
Een belangrijke voorwaarde is dat het benodigde eeg-systeem sneller gebruiksklaar wordt; dat proces kost momenteel kost dat nog 45 minuten.

Ik geloof dat ik die 45 minuten minder erg vind dat de hele dag met die kopvod in de rondte te moeten }>
Mutsje/hoodie er over en ze ziet er niks van, nog ff Google Glasses aan je tablet hangen
en je doet nauwelijks onder voor de gemiddelde cyborg uit een slechte jaren 70 actie film :+
Zou dit dan de eerste echte stap gaan worden naar mind control? Ik vind het maar een eng idee, en natuurlijk verbeterd de techniek zich en hebben we op den duur complete gedachte lees sessies.
Lijkt mij helemaal niet te vroeg en zeer belangrijk dat (al klinkt het vanzelfsprekend) er dit jaar nog in de wet moet worden vastgelegd dat hersenactiviteit uiterst privÚ. Stel je toch eens voor dat iemand wordt veroordeeld aan de hand van een gedachte. Bedenk je eens wat adverteerders kunnen doen als ze naast je surfgedrag ook op kunnen slaan wanneer jij ergens behoefte aan hebt of hoe jij over te halen bent en andere zwaktes. Gedachtes worden veelal gefilterd voor wij er naar handelen of onze gedachtes uitspreken.
Als je dit zwaar overdreven lijkt t.o.v. dit bericht, bedenk je dan eens dat het besturen van een tablet ook al een ongefilterde gedachtegang is. En welke adverteerder zal niet graag weten waar een consument het meeste aandacht voor heeft? Gedachten kunnen ook zeer makkelijk gemanipuleerd worden (denk niet aan een roze olifant). Fred 'als-je-niks-te-verbergen-hebt-heb-je-niks-te-vrezen' Teeven wordt al vochtig bij deze techniek.
tja, alsof gebruikers uberhaupt met een 'helm' op willen zitten om hun tablet/whatever te bedienen (behalve eventueel vanwege medische redenen zoals verlamming). Voordat men dit kan detecteren zonder een helm zijn we nog wel een decennia verder..
Heb je ooit de eerste computer vergeleken met die welke je nu hebt? Dat blijft niet een helm zoals op de foto. Wie weet wat er allemaal mogelijk is.

Combineer filtertechniek en hypergevoelige sensoren met enorme rekenkracht om de juiste signalen op te pikken en misschien is een klein apparaatje ergens achter je oor met een beugeltje naar je andere oor al afdoende.
Dit is gewoon PR om het merk Samsung qua innovationleader perceptie te verbeteren/in stand te houden. Kwam het op nu.nl ook al tegen.
Dit soort onderzoek komt vrijwel dagelijks op Discovery Channel langs. Niet echt origineel.
Mensen, lees alsjeblieft even op wikipedia wat EEG is, voordat je begint over mind control...

Totaal niks met mind control te maken, alleen het meten van een verandering in de frequentie van de hersengolven.

if frequency = a lot of alpha
then start spotify op me tablet

Echt geen super advancede iron man shit dit nieuwsbericht hoor...
Mensen zoals jij hebben geen fantasie en kunnen niet vooruit denken. Anderen kijken wel vooruit en zien zorgelijke ontwikkelingen. Want dat is wat dit is, een ontwikkeling in een keten van ontwikkelingen.

Het gebruik van EEG is op dit moment nog gelimiteerd, maar dat is geen garantie dat in de toekomst op basis van deze vondsten niet een koers gevaren gaat worden om steeds meer informatie uit te lezen en op te slaan. Blijkbaar ben je niet op de hoogte van het onderzoek dat wekelijks hier voorbij komt over dit soort zaken.

Je zult moeten leren wat verder te kijken dan je neus lang is want anders sta je straks weer voor een voldongen feit en is het te laat om dit soort onderzoek nog te stoppen. De bom moet eerst vallen voor die afgaat, en op dit moment begint de bom te vallen. Mensen als jij willen pas discusieren over nut en noodzaak als de geheime dienst al een werkend apparaat heeft of de Gestapo voor je deur staat.

We kunnen ons niet laten gijzelen door sprookjes over hoe deze techniek zieken zou kunnen helpen. Dat is precies omgekeerd evenredig aan de mantra dat om kinderporno te bestrijden we meer privacy moeten opgeven ten gunste van veleigheidsmaatregelen.

En ik zeg niet dat dat niet kan, maar het goede gebruik op termijn van dit soort zaken is altijd secundair aan hoe het misbruikt gaat worden. De atoombom werd eerst gebruikt voordat men kernenergie ging ontwikkelen.

Gezien de trend richting surveillance dictatuur en nanny-controle maatschappij en de privacyloze samenleving denk ik dat je je mening moet corrigeren.
Ik bestuur mijn tablet al met mijn hersenen. Wat dachten ze dan, dat mijn vinger in beweging zet?
Dit lijkt een simplistische opvatting maar in feite is het zeer wijs.
Het zou wat zijn als je straks met een virtual reality bril op je kop zit en je alleen hoeft te bedenken wat je doet.
Dat kon al honderdduizenden jaren, dat je gaat zitten en alleen maar bedenkt wat je gaat doen. Miljoenen mensen doen dat elke dag.

Het leuke hieraan is dat die dingen straks dan ook ECHT gebeuren!

[Reactie gewijzigd door RetepV op 20 april 2013 18:43]

Dat kon al honderdduizenden jaren, dat je gaat zitten en alleen maar bedenkt wat je gaat doen. Miljoenen mensen doen dat elke dag.

Het leuke hieraan is dat die dingen straks dan ook ECHT gebeuren!
En dan zeker in een wereld zoals WoW..... ik denk dat vele mensen dat graag zien :) Die zien het echte leven toch liever niet aan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Apple Games AMD Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013