Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 69, views: 28.540 •

Nokia brengt zijn 'goedkoopste Lumia-toestel' volgende maand in Nederland uit voor een adviesprijs van 179 euro. De telefoon zal ook in een prepaidpakket te koop zijn, maar het is nog niet duidelijk hoe hoog de prijs dan uitvalt.

De op een na goedkoopste Windows Phone van Nokia, de Lumia 620, kost momenteel ongeveer 230 euro, 50 euro meer dan waarvoor de Lumia 520 in mei zal uitkomen. Meestal bieden retailers een telefoon iets onder de adviesprijs aan, waardoor hij in werkelijkheid vermoedelijk rond 160 of 170 euro zal kosten.

De 520 en 620 delen veel karakteristieken: beide draaien op Windows Phone 8 en hebben een scherm met een resolutie van 800x480 pixels. De duurdere 620 heeft echter een ClearBlack-display, waar de 520 dat niet heeft. ClearBlack is de marketingnaam van Nokia voor een polarisatiefilter die zwart op het scherm zwarter moet doen lijken. De 520 ondersteunt wel vanaf de release bediening met handschoenen via Super Sensitive Touch, iets dat de 620 alleen kan na een update die later uitkomt.

Het scherm van de 520 is iets groter met een diagonaal van 4", tegenover 3,8" van de duurdere 620. De accu van de 520 is bovendien iets groter: 1430mAh om 1300mAh. De camera heeft dezelfde maximale resolutie van vijf megapixels, terwijl video kan worden opgenomen op 720p met 30fps. De processor is ook dezelfde: een Qualcomm S4 Plus MSM8227, een dualcore-processor met Krait-kernen en een maximale kloksnelheid van 1GHz. Het werkgeheugen heeft een grootte van 512MB, het opslaggeheugen is 8GB groot. Nokia presenteerde de Lumia 520 anderhalve maand geleden tijdens telecombeurs Mobile World Congress in Barcelona.

Nokia Lumia 520

Reacties (69)

Dit is wel een goeie zet van ze.
Heb hier ow Tweakers gezien dat er veel animo is binnen de low-budget-segment.
En Nokia is niet een merk wat snel vergeten is, dus dit doen ze wel goed...
@djbosanac : Je doet pas echt mee als je toestellen in ieder prijssegment kunt leveren. Daarom heeft Android ook bij verre het grootste marktaandeel wereldwijd.
@djbosanac : Je doet pas echt mee als je toestellen in ieder prijssegment kunt leveren. Daarom heeft Android ook bij verre het grootste marktaandeel wereldwijd.
Apple levert ook niet in het laagste segment en toch zijn ze een grote speler, dus die vlieger gaat niet op. Daarnaast zijn er nog steeds geen high-end Nokia's met Full HD schermen omdat WP8
dat (nog) niet ondersteunt, dus is principe heeft Nokia nog heel wat marktaandeel te winnen.
De naam apple is een modestatement op zich. Net zoals Rolex, Nike, of BMW.
De lineup van Lumia zit in vrijwel elk smartphone segment met:

Lumia 520
Lumia 620
Lumia 720
Lumia 820
Lumia 920

Verder heeft Nokia natuurlijk ook nog de dumbphones, zodat in elk segment wel een Nokia te vinden is.
Ik bekijk dat toch geheel anders.

Je doet mee als je volledig achter je product staat ook daadwerkelijk een 'te gek' product vind en zelf zal willen kopen. Als daar geen sprake van is, dan is het gedoemd te mislukken op langer termijn.

En ik denk niet men een budget product met net zoveel passie maakt als een goed uitgewerkt product.
Ach, dit is gewoon strategie, schaken. Nokia is op zoek naar invloed, en het high end segment gaat niet snel genoeg. Het profiel van high end is wel hoog, geeft een merk smoel, maar betekend weinig voor marktaandeel. Nokia en Microsoft hebben nu belang bij marktaandeel.

De definitie van product stopt niet bij de telefoon zelf. Beschikbaarheid van apps en de aanwezigheid van een bloeiende WP8 gemeenschap horen daarbij. Met een marktaandeel van 3 procent eind 2012 is daar nog iets op te lossen.

Nokia doet dus het enige logische wat ze in dit kader kan doen. Breed gaan. Een zo groot mogelijk deel van de markt bestrijken met een zo breed mogelijk productscala. Die goedkopere producten zijn wat minder inspiratievol? Inspiratie is trouwens een relatief begrip. Voor mensen met een kleiner budget zijn de mogelijkheden die binnen hun bereik liggen heel inspiratievol. Laten we daar onze neus niet voor optrekken. In zekere zin is het meer een kunst om een complete telefoon voor een 170 Euro budget te maken dan dat een hooivork met technologie wordt geschept in een 500+ Euro exemplaar.

Die Nokia Lumia 800, dat vond ik een prachtige telefoon (want uniek, puur qua uiterlijk). Deze huidige goedkopere telefoons missen dat. Misschien zelfs kraak noch smaak. Daar kan ik je volmondig gelijk in geven. Meer een resultaat van strategie dan van passie. Maar ja, is het vingeren van overtuiging een "te gek" product te hebben ook niet een beetje strategie?

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door teacup op 20 april 2013 19:14]

Idd, ik ben ook van plan om hem aan te schaffen om eindelijk van Androit af te zijn.
@Dr. Rockzo : Waarom wil je zo graag van Android af ? Heb met enkele Windows Phone toestellen zitten spelen, maar eerlijk gezegd kan ik er niet warm van worden. Het enige voordeel dat WP vooralsnog heeft is dat het zelfs op simpele hardware vloeiend draait, alwaar Android toch hongeriger is qua systeembronnen.

Afgezien daarvan is het een kwestie van smaak. Persoonlijk geniet Android nog steeds mijn voorkeur.
Ik heb met verschillende Androit toestellen last van vastlopers, hangende schermen in de menu's, freezes. Bovendien is Androit is gewoon totaal niet gebruiksvriendelijk, ik zou eigenlijk zeggen amateuristisch. En ik koop inderdaad altijd goedkopere toestellen < 250 euro maar dan nog vind ik de kwaliteit bedroevend.

Heeft Microsoft z'n os'en eindelijk redelijk veilig en stabiel, brengen tegenwoordig kenissen hun Androit telefoons/tablets die platliggen vanwege malware of andere problemen. Ik denk dat het probleem met Androit is dat Google niet direct aan de verkoop van Androit verdient maar alleen indirect aan advertentieinkomsten en daarom ook niet gemotiveerd is om echt een goed product te ontwikkelen(afgezien daarvan heb ik m'n twijfels of ze dat uberhaupt wel kunnen).
@Dr. Rockzo : Hmm, dat is natuurlijk vervelend. Ik kan me er (tot nog toe) niet in die kritiek vinden. Het heeft er wellicht ook mee te maken dat ik een toestel heb (Galaxy S3) waar ik destijds ¤ 500,- contant voor heb neergeteld en alle onnodige meuk en services heb verwijderd.

Maar goed, ieder toestel hoort natuurlijk fatsoenlijk te draaien, of je nou een goedkoop of duur toestel hebt. Toch zullen vastlopers eerder terug te voeren zijn op de hardware, niet op Android. Als Android namelijk echt zo'n onstabiel OS was, waarom heeft het dan zo'n gigantisch marktaandeel (ik meende 75% wereldwijd) ?

Windows Phone heeft ook beslist z'n mankementen. Gelukkig is er hier zo veel keus in toestellen, dus kun je naar een alternatief besturingssysteem uitwijken indien je niet tevreden bent. Ik vind het nogmaals jammer dat jij blijkbaar zo veel problemen hebt gehad, maar hier draait alles vooralsnog als een zonnetje.

p.s. Bovendien is het "AndroiD", niet "AndroiT". Je vertypt je daar de hele tijd.
Stop toch met die argumenten in de stijl van 'de gebruiker is vrij, hij kan er heel veel mee doen,...'
Ik kan evenveel doen op mijn Lumia 920, als op mijn iPhone 5, Samsung Galaxy S3, BlackBerry Z10.
Het enige verschil is dat ik op die Galaxy S3 ZELF een OS op kan installeren, nadat ik me hier in heb verdiept, een tijdje heb geklooid tot ik de juiste versie heb geïnstalleerd...

En dat wil Jan Modaal net helemaal niet. Jan Modaal wil een toestel dat gewoon werkt als je hem uit de doos haalt.
Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry 10,... het kan Jan Modaal geen moer schelen.
Hij laat zich adviseren door de geek in de vriendenkring, door ervaringen die zijn vrienden oplopen met hun eigen smartphone, door verkopers die vaak een zeer groot voorkeur hebben voor OS x of y (afhankelijk van eigen gebruik en incentives, meestal grote fanboys van een bepaald merk).
Ik geef regelmatig demo's, met alle vernoemde toestellen, aan verkopers en na een degelijke demo (duurt makkelijk 2 uur) krijg ik elk OS wel verkocht. Het hangt er maar van af hoe goed je elk systeem kent.

Je smeekbede om geen Windows Phone toestellen te kopen raakt ook kant noch wal... Zeker als je er je (volledig onterechte argument) speech over vrijheid bijhaalt. Deze zaken maken net dat Android niet goed kan scoren tegenover gesloten systemen als BlackBerry 10, Windows Phone en in zeker mate iOS...
Net omdat de eindgebruiker die van zijn vrijheid geniet bij Android zelf moet gaan bepalen wat veilig en wat niet veilig is... Net zoals bij onze geliefde Windows PC...
Niet alleen Ja Modaal. Ik zat tot m'n 16 altijd alles te klooien in windows. Dingetjes aanpassen dit en dat. Tot custom muis-cursors aan toe. Maar op een gegeven moment was ik het zat. Nu wil ik gewoon dingen die werken en 0,0 tijd hoeven te besteden aan het tweaken van dingen. Ik heb wel wat andere dingen aan m'n hoofd. Ik verander zelfs de achtergrond van m'n desktop/telefoon niet meer. Kan mij het schelen wat daar staat.
Dan ben je gewoon geen echte tweaker, meer een... Jan Modaal?

(En nee dit voegt niets toe aan de thread maar het is wel TWEAKERS.net)
Wat een onzin verhaal. Het probleem komt voort uit de populariteit van windows en het nalaten van het installeren van updates en een virus scanner. Als linux of osx zo populair waren als windows was het voor hen niet anders afgelopen. Androit licht nu ok onder vuur met mailware en virussen en dit is nog maar het begin. laats zijn r nog 60.000 aps uit te playstore gehaald.
wp8 draait elke app in ze eigen omgeving en kan dus geen andere app infecteren. apps blijven niet op de achtergrond vol draaien, iets wat bij androit wel gebeurd.
Ik heb n androit samsung g2 maar soms is het als of er stroop in zit. Heb ook paar dagen met een N620 gespeeld. draait lekker soepel.
werk gewoon stuken beter is logischer opgebouwd, en ziet er ook beter uit. Maar goed dat is mijn smaak.
Ik heb nog nooit een vastloper gezien op android. (Htc medewerker)
wel vaker op wp blueacreen gezien (8s). Daarbij loopt de 8s lang niet zo vloeiend dan de 8x. De sgs3 (ja betere hardware) loopt nog vloeiender dan de 8x.

Windows moet sneller en harder aan wp8 werken, zitten nog wel redelijk fouten in.

Ook app ontwikkelaars doen niet hard hun best voor wp8 (whatsapp loopt regelmatig vast bijv wa openen en je krijgt alleen zwart beeld)

Wp8 is zeker leuk, maar het lijkt al een paar maanden stil te staan.
Windows Phone BSOD? Right, 8S loopt niet zo vloeiend als de 8X ja wel 1 seconde langer meestal. (8S heeft ook een 1Ghz dual core en de 8X 1.5Ghx dual core en 1gb aan ram ipv bij de 8S 512mb)

Whatsapp krijgt een update binnenkort volledig opnieuw geschreven, en dan doet hij het als het goed is wel goed.

[Reactie gewijzigd door CokeZero op 20 april 2013 15:25]

Laatste paar maand is de ontwikkeling van whatsapp, facebook en twitter juist in een stroomversnelling gekomen voor WP(gelukkig maar). Vind persoonlijk WP nog steeds soepeler op de 8s,620 en al helemaal op 8x en 920 dan android op de S3. Maar dat is een kwestie van smaak denk ik dan.

Voor mijn gevoel begint het WP platform juist eindelijk een beetje in beweging te komen. Ik wil in ieder geval niet meer terug naar android of ios zolang ik de keuze heb.
Voor WP8 heb je geen Zune meer nodig, voor WP7 wel.
Je hebt Zune toch helemaal niet nodig?
dat zeg je goed WP7 stond gelijk aan zune.
maar WP8 werkt gewoon met je windows verkenner gelukkig
lang leve plug an play :)
En ach met Zune valt ook best te leven.
Tot op zekere hoogte. Mij irriteerde het gruwelijk in combinatie met mijn "oude" Lumia800. Vooral met muziek. Zune nam/neemt gewoon de controle over, ID3 worden gewoon vernaggeld, en als je pech had krijg je compleet andere cover art dan je zelf hebt ingesteld.
Het is inderdaad instelbaar, maar 1 foute instelling en je zorgvuldig bewerkte collectie ligt in puinhoop. Niet alleen op de telefoon maar ook bij de bron. Ik had gelukkig een backup, maar Zune had bij mij maanden werk verkloot. ID3 tags in een puinhoop, mijn hele iTunes collectie van zo'n 900 CDs zorgvuldig ingelezen en bewerkt. Een PUINHOOP!!
Persoonlijk kan me dat bij fotos en films niet zoveel schelen; maar daar zullen andere mensen vast juist problemen mee hebben.

Nee doe mij maar gewoon lekker drag&drop in Explorer/Verkenner. Sneller en veiliger. Ik ben er blij mee in combinatie met mijn Lumia920
Zune is niet meer nodig voor Windows Phone 8.
Zune? Slecht? Vind het veel beter als iTunes, je systeem slaat er tenminste niet van dicht!
Goeie zet?

Vind het eerder een onlogische en inconsistente lineup.

Het duurdere model is 0.2 inch kleiner, voor wat dan?

Konden ze net zo goed 1 toestel uitbrengen.
Slechtere scherm, slechtere camera, geen nfc, geen compass, geen drive+, geen frontcamera.

Dus ja het is wel degelijk low-end

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 19 april 2013 20:11]

Misschien wel leuk om te melden dat je in de eerste 3 maanden een gratis extra cover kan aanvragen, waarmee het deze telefoon mijns inziens de beste "budget"-telefoon van dit moment maakt.
Wacht... de 520 is buiten de clearblack technologie technologisch gezien beter of minstens gelijk aan de 620, hij is knapper en goedkoper. Waarom schrappen ze de 620 niet meteen?
De 520 heeft geen NFC, geen flash en geen front-camera. Verder zijn de afmetingen (en de hoeken) anders, wat meer een kwestie van smaak is.
Omdat de clearblack (Amoled) juist goed samen gaat met Windows Phone...

Geen Amoled/ClearBlack voor Lumia is een dealbreaker voor een Windows Phone telefoon voor MIJ.
Een polarisatiefilter is niet hetzelfde als Amoled. In de verste verte niet...
De L920 moet het ook stellen zonder Amoled.... En ondanks dat ik de L800 (met Amoled) gewend was zie ik het verschil niet in dagelijks gebruik. alleen wanneer ik ze naast elkaar leg zie ik dat het zwart van de L800 net iets voller is.
De 620 heeft clearblack technologie, een hogere ppi, nfc, verwisselbare/te combineren covers, een frontcamera, een led flitser voor de camera, nokia drive+ (in tegenstelling tot nokia drive). Verder hangt het veel af van of je een kleinere of grotere telefoon wil.
Omdat de 620 ook het volgende heeft
- Frontfacing camera
- NFC
- Nokia Drive + (internationaal met alle mappen)
- Clearblack
- Gyroscoop (compas, City Lens functionaliteit)
- Dolby geluid
- Aparte GPU

Toegegeven het zijn geen echt schokkende verschillen maar wel net genoeg om een verschil te maken.
Mensen die waarde hechten aan een wereldwijde gratis navigatie, NFC-mogelijkheden en videobellen moeten dus voor een 620 ipv een 520 :)

En wil je de voordelen van een 520 gecombineerd met de voordelen van een 620 dan ga je voor de 720 (hoewel je dan wel nog steeds de wereldwijde navigatie mist)

[Reactie gewijzigd door Ryceck op 19 april 2013 15:18]

Clearblack biedt wel écht meerwaarde voor Windows Phone hoor. Het is uiteraard 'maar' een marketingterm, maar het voegt zeker wat toe. De overgang van het scherm naar de rand is amper zichtbaar. Dit kun je ook erg goed zien op de marketingfoto's, maar uit ervaring kan ik zeggen (Lumia 800) dat het er in de praktijk ook zeer chique uitziet.
De 520 heeft ook een aprate GPU, een Adreno 305.
Wat is er dan anders aan de GPU van de 620 ten opzichte van de 520? Ze hebben allebei de Adreno 305 die in de Snapdragon processor zit, ze hebben ook allebei precies dezelfde Snapdragon SOC.
De Lumia 620 heeft geen gyroscoop en daarnaast ook geen 'Dolby geluid'. De verschillen met de Lumia 520 zijn dus echt minimaal.
Wat "beter" is verschilt per persoon. Ik ga binnenkort een 620 halen omdat hij met 3.8" een beter scherm heeft dan de veel te grote 520. Ik had liever een 3.5" gehad maar die is er (nog) niet.
De 520 krijgt volgens mij bepaalde software zoals Here Drive ook niet, waardoor je geen gratis offline navigatie hebt. Dat is een belangrijk selling point van Nokia voor zijn overige Lumia telefoons vind ik.
De 520 krijgt Here Drive, waardoor je alleen in het land waar de SIM kaart geregistreerd staat gratis offline navigatie krijgt. De 620, 820 en 920 hebben Here Drive+, waardoor je wereldwijd gratis offline navigatie hebt.

Er zijn geruchten dat de 520 en de 720 ook de + variant krijgen wanneer die uit de beta is, maar wat daarvan waar is weet ik niet.
Er wordt beweert dat binnenkort een betaalde upgrade naar Nokia drive plus beschikbaar komt voor toestellen die momenteel Nokia drive hebben
de kost prijs en de juistheid van deze informatie in niet bekend.
Mooi bericht, 179 euro en meeste aandieders bieden onder de adviesprijs aan. Wat staat ernaast: BelSimpel, 188 euro.

Voor de rest is het wel een leuk budget toestel (nu is 180 euro nog redelijk wat geld).
Dat super sensitive touch werkt op mijn 920 erg goed. In de koude dagen (dus deze maand nog) veel plezier van gehad op de fiets, even muziek aanzetten zonder je handschoenen uit hoeven te doen, ideaal.

Alleen, concureert hij niet te veel met de 620?

Edit:
Prominent Facebook en WhatsApp in de promotie plaatjes, meteen goed adverteren.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 19 april 2013 15:06]

Voordat die lager-dan-adviesprijs voorspellingen komen moet je eerst even wachten tot hij daadwerkelijk verkrijgbaar is.
Dat komt omdat de Lumia 520 dus pas over een maand hier uitkomt, zoals je in het artikel hebt kunnen lezen. Belsimpel biedt een geïmporteerd toestel aan, die zijn meestal duurder.
Dat zijn hele mooie specs voor die prijs, al ben ik wel benieuwd wat ze er dan aan opslag en RAM insteken.

Als het dan ook in de praktijk een degelijk toestel blijkt te zijn.. kans voor nokia!
Technische kenmerken
GSM-Chipset Qualcomm S4 Plus MSM8227
Processorsnelheid 1GHz
CPU Core Dual Core
Werkgeheugen 512MB
Opslaggeheugen 8GB


Zo rechtstreeks uit de pricewatch, jammer dat het niet in het artikel zelf staat vermeldt.
Wow, wat een grote bezel.
Nu lijkt de Nokia even grootals de normaal 4,7 inch telefoon.

Groter is tegenwoordig toch in...
Nokia doet het gewoon met de grotere bezel.
Je ziet niet precies hoe groot de bezel is.
Er is aan de zijkanten van de tiles een ook nog een deel zwart.
Kijk maar naar de tijd die rechtsboven in het scherm staat.
of kijk hier:
http://cdn.pocket-lint.co...20-hands-on-preview-1.jpg

[Reactie gewijzigd door RJVB op 19 april 2013 15:28]

Dat lijkt alleen zo omdat langs de tiles zwarte randen zitten, daardoor lijkt het scherm kleiner dan het werkelijk is.
dualcore en 8bg opslag, netjes. Dat hebben nog steeds lang niet alle telefoons van die prijs.
Dat komt ook omdat minder dan 8GB eigenlijk niet werkbaar is voor WindowsPhone omdat het OS 2 to 2.5 GB in beslag neemt. Voor mensen die niet app-geil zijn is dat niet zo'n probleem, voor de rest wel want apps kun je niet op de externe SD kaart zetten. De HTC 8S en de Huawei zijn daardoor maar beperkt aan te raden als budget WP8 phone, terwijl de Lumia 620 en 520 dat dus beter doen. Had de 620 nou maar een grotere accu, zal wel komen door het kleine schermpje.
dat zou voor bedrijven toch wel interessant zijn.
Als je een groot partij koop wordt het nog goedkoper.
Ja! Eindelijk! Zit hier al aardig wat tijd op te wachten!
Kan niet wachten :Y)

Als we het toch over prijzen hebben, bij smartphoneshop en bol.com zelfs ¤200 in de preorder.
http://www.smartphoneshop...okia-lumia-520-zwart.html

BOL:
http://www.portablegear.nl/redirect.htm?PRID=33399038

In Engeland staat hij momenteel, inclusief verzenden, op ongeveer ¤184 (daar is hij al te koop)
http://www.ebay.nl/itm/32...1423.l2649#ht_1062wt_1168

Benieuwd wat de uiteindelijke prijs zal zijn.

[Reactie gewijzigd door foekie01 op 19 april 2013 20:12]

Deze wil ik en alleen voor Nokia Ovi Maps. Niks heeft dat ooit geevenaard, Tomtom of Garmin is er niets bij.
Helemaal mee eens :) Dat is dan ook de reden dat ik eigenlijk zat te kijken naar de Lumia 520, maar geen Drive+ laat me daar wel een beetje op afknappen. Ik ga niet vaak naar het buitenland, maar als ik ga dan is navigatie toch wel handig. Tijd voor een Nokia Lumia 620 dus :D

Dan kan ik ondertussen mijn 808 ter reparatie opsturen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013