Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Uitgever Deep Silver maakt bekend dat voor de pc-versie van Metro: Last Light minimaal een 2,2 GHz dualcore-cpu en een GTS 250 of HD Radeon 4000 nodig is. Om het onderste uit de kan te halen is een 3,4 GHz multicore cpu als de Intel Core i7 en gpu als de GTX 690 nodig.

Deep Silver, de nieuwe uitgever van Metro: Last Light geeft drie opstellingen voor de pc-versie van de shooter: wat minimaal nodig is, wat aangeraden wordt en wat de optimale samenstelling is van de pc waarop de game gespeeld wordt. De game draait op Windows XP en latere Windows-versies en vraagt minimaal een 2,2 GHz dualcore-cpu als een Intel Core 2 Duo, aangevuld met 2GB ram en een videokaart die overweg kan met DirectX 9.0, zoals de GeForce GTS 250 of een kaart uit de HD Radeon 4000-serie.

Aangeraden wordt een systeem dat Windows Vista, Windows 7 of Windows 8 draait. Het systeem zou opgebouwd moeten zijn rond een 2,6 GHz quadcore als een Core i5, 4GB aan ram en een DirectX 11-videokaart als een GTX 580/660 Ti of een Radeon HD 7870. Wie de game optimaal wil laten presteren, heeft een pc nodig die een 3,4 GHz multicore-cpu heeft als een Core i7, 8GB aan ram en een DX11-kaart als de GeForce GTX 690 of Titan. De makers noemen geen equivalent van AMD, maar kaarten gebaseerd op de HD 7990 zouden ook moeten voldoen. De makers raden bovendien aan om de game te spelen op een 120Hz monitor.

Metro: Last Light is de opvolger van Metro 2033, de shooter uit 2010 die gebaseerd is op de gelijknamige roman van Dmitry Glukhovsky. Last Light werd in 2011 aangekondigd als Metro 2034 en speelt zich ook in dat jaar af. Het verhaal in Last Light komt echter niet overeen met het gelijknamige boek van Glukhovsky. De schrijver heeft wel meegeschreven aan het script van Last Light. Net als Metro 2033 zou Metro: Last Light op de markt gebracht worden door THQ. Na het faillissement van THQ nam het Duitse Koch Media de rechten op de game over, om ze onder te brengen bij dochteronderneming Deep Silver. De game verschijnt op 14 mei en naast de pc-versie verschijnt er een editie voor Xbox 360 en PlayStation 3.

Op zoek naar hoop in Metro: Last Light

Reacties (62)

Reactiefilter:-162061+129+24+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Metro Last Light PC aims for the technology throne: Developer talks about DirectX 11, Tessellation, GPU-Physx & Co.

Heavily Multithreaded, 100% load on all cores unless GPU bound can scale to insane amounts of cores (tested upto 16)

Nvidia 3D Stereo

GPU PhysX, improvements, especially in destruction and debris. (non scripted)

Improved graphics in almost all places, but the performance is still on 2033-level, and even better in many places. Actually, until you turn on tessellation/displacement it is the same. That's because a lot more content is tessellated and displaced comparing to 2033.

DX9 mode disables a lot of stuff, and it is fastest by default. But if you turn off all API specific effects, all APIs will run at similar framerates on equal hardware, except that DX11 will be slightly faster. Regarding the effects, around 50% of all improvements will be visible in DX9 mode, +30% in DX10 and another +20% in DX11.

Metro developer: I firmly believe that the PC version of Metro: Last Light is one of, if not the best looking game you can actually buy, period, at the moment. We're still proud of how we've managed to adapt that for the current generation of consoles."

Het hart van Metro is de 4A engine die is gemaakt door Oles Shishkovtsov and Aleksandr Maksimchuk, de programeurs van S.T.A.L.K.E.R's X-Ray Engine.
Shishkovtsov and his colleagues split from the development of S.T.A.L.K.E.R because that "its inherent inability to be multi-threaded, the weak and error-prone networking model, and simply awful resource and memory management which prohibited any kind of streaming or simply keeping the working set small enough for 'next-gen' consoles" along with its "terrible text-based scripting", which he explained led to the delays in the original game.

Metro is trouwens pas nu echt goed speelbaar maar verbazing wekkend CPU afhankelijk , de ingebouwde benchmark op een Q9550 @3.6GHz en een i7-2600K @4.6GHzis mega zolang er geen GPU limitaties zijn. (+/_ 40 FPS vs 100 FPS)

De echte frame killers bij Metro 2033 waren ADoF, AA 4* en de Very High settings.
Zolang je het op "High Settings" houd, ADoF disabled en slechst AAA gebruikt met een moderne CF/SLI en goede Quad Core is de performance 60 Frames +.

Met een huidige High end PC is Metro Maxed Out te spelen op Very High (Alleen ADoF bliift een Frame Rate Killer)

[Reactie gewijzigd door Zanac-ex op 19 april 2013 11:51]

Mogelijk hebben ze een AMD kaart weggelaten bij de optimale specs, aangezien je dan geen GPU Physx kan draaien.

Maar je kan natuurlijk altijd nog CPU physx proberen of Hybrid Physx. Echter de laatste optie kunnen ze nooit officieel voorstellen.
Over hybrid PhysX

http://physxinfo.com/wiki/Hybrid_PhysX

Had er zelf nog nooit van gehoord eigenlijk. Grappig dat Nvidia Physx blokkeert als er een AMD gpu inzit. best raar.
Als je beetje bekent bent met nVidia bedrijfsvoering dan vind je dit niet zo raar. Als je nagaat dar PhysX jaren lang totaal niet geoptimaliseerd is voor de CPU door gebruik van sterk verouderde instructie sets. PhysX is een NV paradepaardje wil je dat gebruiken dan mag je geen spul van de concurentie gebruiken.

Gelukkig is daar omheen te werken.
Het is eerder marketing aan het werk. Toevallig heeft NVIDIA aangekondigd dat zij Metro: Last Light bundelen met hun GeForce kaarten. Voor de leek lijkt het alsof alleen NVIDIA kaarten het spel op z'n allerhoogst kan draaien.
http://anandtech.com/show...nnounced-metro-last-light
En het gros heeft dat ook: een 120hz monitor....
Dit is nodig voor 3D vision. Normaal scherm is 60Hz, maar 3D is in feite gewoon 2 schermen (een voor links, een voor rechts) dus 120Hz.

Als je 3D wil van Nvidia moet je een speciale 3D monitor aanschaffen die op 120Hz draait.
Met een normale monitor krijg je bakant epilepsie op 30Hz per oog :)

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 19 april 2013 11:13]

Dus, 120hz monitoren zijn niet ALLEEN voor 3D gaming, die zijn dan ook voornamelijk voor inderdaad een betere spelbeleving, het verschil tussen 60/75 en 120/144 hz&FPS is zeer duidelijk merkbaar, alhoewel is het verschil tussen 30 & 60 wel groter, het is een bruikbaar verschil, alhelemaal voor games zoals Counterstrike, Doom, Quake en soortgelijke games.

Maar voor een shooter zoals Metro, Battlefield etc. wat totaal niet linear is, er niet echt een competitieve game van gemaakt kan worden, dan is het niet echt nodig.
Bij counterstrike, quake en dergelijke games gaat het vooral om reactie en skill, en dat kan verbeterd worden met een 120/144hz monitor die je dus meer refreshes geeft en je in theorie sneller kan reageren (maar dat hangt per persoon heel erg af van de omstandigheden en voorkeuren.)

Maar bij totaal niet-lineaire game(zoals Metro in dit geval) is dat dus niet zozeer 'NODIG' (nogmaals, je moet zelf bepalen wat nodig is).
Nee goed, maar toen ik de laatste keer heb gekeken waren er enkel 22 en 24 inch 120Hz monitoren, maar dat is ook alweer een jaar geleden ofzo. Speciale Nvidia certified dingen zeg maar.

Weet niet hoe ver 120Hz inmiddels ingeburgerd is, maar zie het om me heen nog niet zo veel.
maar als jij beter kunt reageren en sneller, is dat dan niet gewoon cheaten :)
Wat wil je dan? Dat de PC platform gesloten wordt en een console wordt. Waar elke PC dus gelijke hardware heeft en dus niemand een voordeel? Ontkom je niet aan.

Mijn k/d ratio wordt ook o.a. bepaalt door mijn glasvezel. Ping in veel shooters is erg laag.

[Reactie gewijzigd door projectnewtt op 19 april 2013 14:26]

Je bij al die oude games :P Toen der tijd werkte de entities(speler characters) ook met frame rates. Vandaar vroeger 120hz bij zulke spellen bijna een must was, of met screentearing spelen. En bijv* bhoppen werkte niet naar behoren. Entitie langzamer.. En ga zo maar verder.

Tegenwordig gaat het alleen nog maar om de spelbeleving. De games worden tegenworidg ook niet meer zo gemaakt. En de echte proffesionele spelers kunnen er beter op reageren, maar de meeste zullen het alleen vloeiender zien. De ogen kunnen het misschien wel waarnemen, maar volgens mij de hersenen niet. Of het was andersom(weet het niet zeker meer)

Je zou ook een bak van een beest moeten hebben om Metro in 3D te spelen }>

[Reactie gewijzigd door 291608 op 19 april 2013 15:07]

Zo deze heeft dus net zo veel CPU en GPU kracht nodig als Metro 2033, om alles vloeiend te spellen op zijn hoogste (1920x1080-DX11-Image quality settings maxed out-AAA anti-aliasing activate) instellingen heb je een Intel Core i7 en met een Geforce GTX Titan of Geforce GTX 690 nodig.

Kan haast niet wachten, word zeker weer een heerlijke spel om te spellen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 20 april 2013 00:40]

Is geen vereiste die 120hz monitor, gewoon een aanrader voor een betere spelbeleving..
Ik vermoed dat meer mensen een 120hz monitor hebben dan een GTX 690 of een GTX Titan ;)
Vond 2033 zo vet, of ik deze ga spelen is niet zeker, met 2033 had de pc het ook al zwaar na medium. Spelen op 120hz gaat hem voor velen niet worden denk ik, veel zullen nog op de ouderwetse 60 zitten neem ik aan.
Ik vraag me af om mensen uberhaupt 120 FPS halen
Zou ik dit spel kunnen spelen met de sterkste gpu van de mobiele hasswell chip denken jullie?
Of kan ik misschien beter voor de xbox versie gaan?
Alvast bedankt voor de info.
Shooter zowieso altijd op de pc.

Al helemaal als je voor grafische kwaliteit gaat, aangezien de graphics op de kruisdoos nou niet de meest denderende zijn.
Als je op de GPU van de Haswell wil gaan spelen, kan je beter de Xbox360 versie kopen. Die zal er beter uitzien.
40 reacties en niemand die het over verhaal, gameplay of wat dan ook heeft, alleen maar over de graphics? Geen wonder dat fabrikanten geen moeite meer doen om fatsoenlijke, originele game-play in elkaar te draaien, gamers van nu nemen genoegen met goede graphics.

Ik ben in ieder geval behoorlijk onder de indruk van het getoonde fascisme in het spel, kan een meeslepend verhaal opleveren.

Had Cevat Yerli toch gelijk:

nieuws: Crytek: graphics zijn bepalend bij games
Het onderwerp is dan ook ''Deep Silver maakt systeemeisen pc-versie Metro: Last Light bekend''
Daarom heeft iedereen het over de graphics en bijhorende eisen

het verhaal is idd prachtig.

[Reactie gewijzigd door A87 op 19 april 2013 13:54]

Ja heb idd gelijk verhaal is zeker belangrijk!
Mijn pc had al moeite met 2033 dus dit word em denk ik niet. Hoewel ik een nieuwe build aan het plannen ben dus het is wel een mooie game om die te testen. :P
Nee dit wordt em niet misschien toch maar eens mijn pc upgraden.
120Hz monitor heb ik wel....
Maar als ik ook daadwerkelijk 120fps haal met mijn 6950's lijkt me heel stug :+. Achja dan maar als toekomst doel een pc bouwen die Last light aankan :9. Arme portomonee ;(.
Ben benieuwd, ik voldoe niet aan de eisen van een monitor. Ik zou zeggen dat 120 hertz alleen belangrijk is voor 3d. Maar dat vertellen ze niet. 120 hertz zorgt waarschijnlijk dat je geen tearing krijgt dus dat is misschien wat ze bedoelen, mits je dus echt weet boven de 50/60 fps te clocken...

Ik heb zelf een HD7950 OC 3gb
i5 3750k met 16gb ram.
Ik mag hopen dat ik de game in ieder geval spelen kan op de ena hoogste settings.

Ik heb erg veel zin in de game. Misschien 2033 nog even spelen voor ik hier aan ga beginnen :)
Ik heb ook jouw i5 met een MSI GTX 660. Kan innegevaal Metro 2033 op maximum gamen als ik de kaart 10% overklock met een full HD beeldscherm.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG Nexus 5 (2015) Apple iPhone 6s FIFA 16 Microsoft Windows 10 Home NL Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Gear S2 Skylake Samsung Galaxy S6 edge+

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True