Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 76, views: 17.358 •

Ondanks de dalende pc-verkopen heeft Microsoft in het afgelopen kwartaal 19 procent meer winst gemaakt. Dat was vooral te danken aan de divisies die verantwoordelijk zijn voor Windows en de Surface-tablets, blijkt uit de cijfers.

Windows 8Microsoft maakte in het afgelopen kwartaal 7,6 miljard dollar winst, op een omzet van 20,5 miljard dollar. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf vannacht heeft gepresenteerd. De omzetgroei werd grotendeels veroorzaakt door de goede prestaties van de Windows-divisie: de omzet van die divisie groeide met 23 procent ten opzichte van een jaar eerder, naar 5,7 miljard dollar.

Overigens komt dat mede door een boekhoudkundige truc: de omzet die Microsoft behaalde uit upgrades van eerdere Windows-versies naar Windows 8, werd pas dit kwartaal bijgeschreven. Was dat niet gebeurd, dan was de omzet van de Windows-divisie grofweg gelijk gebleven. Hoewel Microsoft geen verkoopcijfers bekendmaakte, blijkt uit de cijfers dat het beter gaat met de Windows-divisie en Windows 8 dan analisten hadden gevreesd.

Ook de betere prestaties van de Business-divisie, waar onder meer zakelijke licenties onder vallen, hielpen mee. De omzet uit die divisie groeide met 8 procent naar 6,3 miljard dollar. De entertainment division van Microsoft, waar onder meer de Xbox 360 en de Surface-tablets onder vallen, groeide met maar liefst 56 procent naar 2,5 miljard dollar. Volgens Microsoft is de groei grotendeels te danken aan de verkoop van de Surface-tablets.

Met de internet-divisie van Microsoft ging het opnieuw slecht: die divisie maakte 262 miljoen dollar verlies. Dat is wel minder dan een jaar eerder, toen die divisie 480 miljoen dollar zag wegvloeien. Daarnaast moest Microsoft het afgelopen kwartaal 733 miljoen dollar afschrijven, dankzij een boete van de Europese Commissie.

In een conference call met aandeelhouders zei chief financial officer Peter Klein, wiens vertrek op dezelfde dag bekend werd gemaakt, dat bij de ontwikkeling van Windows Blue rekening zal worden gehouden met de 'feedback' van klanten op Windows 8. Veel klanten zijn ontevreden over de nieuwe interface van Windows 8, die verwarring kan oproepen. Onder meer het ontbreken van het startmenu heeft bij een deel van de gebruikers onvrede veroorzaakt, maar volgens geruchten komt die terug in Windows Blue.

Microsoft heeft nog steeds vertrouwen in het besturingssysteem: in een e-mail naar medewerkers schrijft ceo Steve Ballmer volgens The New York Times dat het besturingssysteem samen met Windows Phone 8 de weg vrijmaakt naar 'groei op de lange termijn'.

Reacties (76)

Hoewel Microsoft geen verkoopcijfers bekendmaakt, blijkt uit de cijfers dat het beter gaat met de Windows-divisie en Windows 8 dan analisten hadden gevreesd
Wat een rare zin? Hoopten de analisten dat het juist slechter zou gaan met Microsoft? En zo ja, waarom dan?
Daarnaast kan ik nou niet echt uit het artikel halen dat specifiek de Surface (welgeteld 2 tablets) verantwoordelijk zouden zijn voor die groei? Zo goed worden die apparaten toch niet verkocht (of zijn simpelweg niet beschikbaar in een hoop landen).

Maar los daarvan, netjes van Microsoft dat ze in deze kwakkelende tijden de omzet en winst op peil weten te houden. Dat doen een hoop bedrijven ze niet na.
Nee, ze vreesden dat het slechter ging (vrezen != hopen). Vanwege de kwakkelende pc-markt bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door vstrien op 19 april 2013 08:44]

Gewoon een zinsfoutje. Dat kan je aangeven dmv de feedback knop bovenaan het artikel.
Ja, en dat baseren ze op uitspraken dat het niet goed gaat met de pc verkopen.
Wat vreemd is.. dus de nieuwe pc's met Windows 8 verkopen niet goed, maar blijkbaar hebben de mensen met zijn allen dus windows 8 op de huidige pc gezet via een upgrade of losse aankoop.

Het gaat dus niet slecht met de pc markt door windows 8, maar door een andere reden. Gezien de stijging van tablets lijkt het er dus op dat mensen kiezen voor een software upgrade ipv een upgrade van de hele pc hardware. Wat in mijn ogen ook terecht is. Windows 8 draait op veel pc's beter dan Windows 7, dus er is geen reden om de pc te vervangen. En met het uitgespaarde geld kan dan weer een tablet gekocht worden.


Daarnaast is de pc-markt natuurlijk ook afhankelijk van bedrijven. En door virtualisatie (VMWare View, XenDesktop) worden pc's op de bureaus steeds meer vervangen door thinclients. Dat komt de pc-markt natuurlijk ook niet ten goede en de verkoop van Windows weer wel.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 19 april 2013 15:43]

Vrezen is toch niet hopen? Ik vrees, ik ben bang dat.
misschien bedoelde hij het wiskundig != als ongelijk aan ;-)
in de wiskunde wordt dat echter aangegeven met /= waarbij de slash door het is teken zit. != is mij een onbekende combinatie.
het is een programmeer notatie, de '!' is een 'negation' oftewel het tegenovergestelde. '!=' is dus: 'niet gelijk aan'
!= is 'ongelijk aan' in scripting :)
Maar los daarvan, netjes van Microsoft dat ze in deze kwakkelende tijden de omzet en winst op peil weten te houden. Dat doen een hoop bedrijven ze niet na.
Een hoop bedrijven passen dan ook geen truukjes toe en hebben in bepaalde markten ook geen monopolie of plukt nog altijd de vruchten van een monopolie. Waarmee ik op dat laatste doel dat ik heel wat plekken ken die toch op windows blijven omwille van legacy stuff. Windows zal nooit helemaal weg te denken zijn.

Echter was Windows 8 en Surface echt een succes dan hadden we gewoon cijfers gekregen i.pv. een vage statement waar ze eigenlijk kunnen beweren wat ze willen. Door zo'n statement te geven kan niemand van de aandeelhouders hun echt accountable houden.

Microsoft heeft een hele voorgeschiedenis om zaken veel rooskleuriger te laten overkomen dan wat ze werkelijk zijn en ook om zwakke producten te laten inhaken op meer succesvolle producten. De Zune was ook geen drama want de entertainment afdeling had beter gescoord dan wat verwacht was, dat dit meer had te maken met de Xbox 360 vertelden ze er natuurlijk niet bij.

Veel bedrijven die ik ken (en ook als ik mij oor te luister leg bij oud collega's) migreren naar Windows 7 i.p.v. 8, me dunkt dat de minder slechte resultaten van de Windows afdeling meer heeft te maken met dergelijke migraties dan dat iedereen nu opeens Windows 8 begint te lusten of Surface tablets begint te kopen.

Zeker dat laatste want ik maak ook apps professioneel (ook voor professionele omgevingen) en ik heb echt nog nooit een vraag gehad inzake Surface tablets of zelf WP toestellen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 19 april 2013 08:52]

Was Windows 8 en Surface echt een succes dan hadden we gewoon cijfers gekregen i.pv. een vage statement waar ze eigenlijk kunnen beweren wat ze willen.
De omzetstijging is een feit, daar kan je niet echt omheen. Dat ze de cijfers om concurrentieredenen niet exact uitsplitsen naar individuele produkten is logisch, waarom je concurrenten wijzer maken? Er is bijna geen enkel bedrijf die dat doet, exacte verkoopcijfers en winstmarges van alle produkten vrijgeven.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 april 2013 08:57]

Het is zo scheef als scheef zijn kan men praat over licenties niet over windows 8 de licentie is niet hetzelfde als een fysieke windows 8 op een computer , het is een onuitputtelijke bron van vermaak voor mij:

http://www.tomshardware.c...dows-8-7-Sales,20890.html
"More than 60 million licenses sold is on par with the record setting pace we saw with Windows 7," said Microsoft Chief Marketing Officer and Chief Financial Officer Tami Reller, in a Windows blog interview
gaan met die banaan !!
Let wel, deze tijdelijke stijging is van een upgrade cyclus die veel, en veel liberaler was dan voorgaande upgrade cycli ( PRO versies te verkrijgen voor Eur 40, upgrade vanaf zowat alles)

De kannibalisatie die dit veroorzaakt wordt pas op termijn zichtbaar. Ik denk ook dat deze cijfers hierom ook niet te vergelijken zijn met eerdere Windows upgrade cijfers.
Toch altijd leuk hoe mensen op basis van hun eigen ervaring in hun eigen omgeving, denken te weten hoe het over de hele wereld gaat.
  • In het eerste jaar na een nieuwe release van een Windows Client OS, zijn de bedrijven zelden of nooit al bezig met migratie. Dat jaar wordt vooral gebruikt voor het bepalen van de strategie en de planning van de (eventuele) migratie, includief het aanpassen / doorontwikkelen van alle bedrijfsapplicaties die vanuit die nieuwe desktop gebruikt zullen worden.
  • Bij WIndows 8 komt daar nog eens extra de nieuwe Windows App Store bij (incl. de bedrijfs-interne versie daarvan). Mede dankzij de ervaringen die er inmiddels zijn met Win8 tablets, is vrijwel elk groot bedrijf dat ik ken, bezig met het ontwikkelen van WIndows 8 Apps, en zullen ze dus ook over gaan op WIndows 8(.x)
Bovendien laat elke beurs-genoteerd bedrijf de cijfers zo voordelig mogelijk zien. Daar is MS echt niet uniek in. En vergeet niet dat in deze cijfers ook een forse eenmalige kostenpost is meegenomen: In verhouding tot de 733 miljoen dollar boete van de EU valt het oppoetsen in het niet.
Je begrijpt toch wel dat je truukjes kunt uithalen om het ene kwartaal er beter uit te laten zien dan de andere, dat je geen truukjes kunt uithalen om de verkopen in het totaal beter te maken.

Nu hebben ze inderdaad meer winst door alles in 1 kwartaal te gooien, anders hadden ze minder winst en hadden ze meer winst in het kwartaal daarvoor. Netto blijft de winst exact hetzelde.
In praktijk komt het er op neer:

Door het overboeken van de upgrade winst van Windows 8:

Vorige Gerapporteerde Periode: 100%
Huidige Gerapporteerde Periode: 90% + 10% ( transfer )

Waarbij je normaal zou hebben, indien men geen boekhoudkundige trucjes uithaalde:

Vorige Gerapporteerde Periode: 110%
Huidige Gerapporteerde Periode: 90%

Het gevolg is vooral algemene indruk... Bij de transfer optie dat men nu deed, geeft het een stabiele indruk. Daartegen, bij de normale boekhoudkundige manier, zou je in de oude periode een stijging zien ( vooral van wegens het nieuwe character van Windows 8, de upgrade promo prijzen enz ), maar je zou een veel zwaardere daling zien in de Huidige Periode.

In feiten verdoezeld men hiermee eigenlijk, dat er een grondig terugval is in de verkoop cijfers. Vergeet ook niet, bij die vorige periode, had je nog het "voordeel" van voor een klein bedrag te kunnen upgraden naar Windows 8. En dat is toen afgesloten in die periode.

Nu dat dit wegvalt, wegens de promo gedaan was, het feit dat men langzaam door hun originele basis is van mensen dat wilde upgraden, enz ...

Combineer dat met de terugvallende PC verkoop cijfers, dan kan je een conclusie trekken, dat de PC+W8 verkoop grondig teruggevallen is. En dat men voor een tijd, dit gecompenseerd heeft, met de Windows 8 Online upgrade verkoop.

Boekhoudkundige trucjes ... het probleem is, dat grapje gaat niet meer op voor de volgende gerapporteerde kwartaal. De kans bestaat dat we een grondige daling zullen zien in de Windows divisie hun inkomsten zonder deze boekhoudkundige trucjes.
De analisten vreesden voor slechte cijfers omdat volgens hun de PC markt ingestort zou zijn... Ze hoopten niet dat het slechter zou gaan met MS, maar ze wel slechtere cijfers verwacht / voorspeld.

Dat Surface voor een aanzienlijk deel verantwoordelijk is voor de groei bij Entertainment & Devices meldde Microsoft zelf.
Nou ja, de PC markt is wel degelijk ingestort. Zowel Intel (eergisteren) als AMD (gisteren) laten forse omzetdalingen zien, en ook Apple verkocht fors minder Macs. Dat Microsoft de omzet wel redelijk op peil weet te houden is dan inderdaad opmerkelijk.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 april 2013 09:51]

Apple presenteert zijn cijfers pas volgende week dus dat is nog puur speculatie. En de 700.000 Macs die in het vorige kwartaal minder zijn verkocht zijn precies gelijk aan het aantal iMacs het jaar ervoor. Het vorige kwartaal heeft Apple echter geen iMacs uitgeleverd. Verwachtingen zijn echter dat Apple minder krimpt dan de markt op het moment.
Q1-2013 komt idd nog uit, maar het vorige kwartaal gaf al aan dat ook de Mac verkopen aardig onder druk staan. De daling van de PC markt als geheel is al een tijdje bezig.

Vorig kwartaal daalde Apple meer dan de markt, maar het kan idd best zijn dat Apple dit kwartaal minder krimpt dan de rest van de markt.
offtopic:
Volgens mij is correct nederlands: "het is niet zo slecht als gevreesd" en "het is beter dan verwacht" en niet deze rare constructie.

Verder staat er in de header 2x dat er 19% winst is gemaakt, beetje overdreven.

Wel netjes van Microsoft ondanks de barre tijden en best gedurfde stap met Win8.
Zolang microsoft een aandeel van 74.28% (febraury) heeft in de pc markt.
Zie ik niet opeens veel mensen overstappen op een andere OS.
Want als je Apple wil mag je een diepe portomonee nemen.(en persoonlijk vind ik OS X vreselijk)
Als mensen Linux willen draaien zullen ze een basis pc kennis nodig hebben.
}:O
Mensen stappen dan ook niet naar een ander OS op de PC, maar kopen gewoon minder PC's en meer tablets (met voornamelijk iOS/Android).
Of krijgen een Android tablet gratis omdat ze een Tv kopen, zich opgeven voor een cursus bloemschikken o.i.d., of overstappen naar een andere energieleverancier.

Dat heb ik nog niet gezien bij Win8 tablets.
Hoopten de analisten dat het juist slechter zou gaan met Microsoft?
Niet hoopten, maar verwachtten.
Daarnaast kan ik nou niet echt uit het artikel halen dat specifiek de Surface (welgeteld 2 tablets) verantwoordelijk zouden zijn voor die groei? Zo goed worden die apparaten toch niet verkocht
De omzet in die Entertainment divisie is flink toegenomen, en zoveel produkten maakt die divisie niet. De Xbox heeft echt niet spontaan een enorme verkoopboost gekregen ofzo. Dat Surface verantwoordelijk is voor de omzetgroei is helemaal niet zo gek.

Dat de internet divisie (Hotmail/Bing/Skydrive/etc) het slecht doet, verrast me niks. Dat is toch een beetje een 'loss leader' voor de rest van de Microsoft business, ze geven veel van die diensten gratis weg om het Windows ecosysteem aantrekkelijk te maken. Ik neem aan dat bv iCloud of Google Drive op zichzelf ook niet (erg) winstgevend zijn, maar wel zorgen voor meer verkopen van iPhones en Android devices.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 april 2013 08:48]

Ze geven het gratis weg, of het is gewoon onderdeel van het hele ecosysteem? Tis maar hoe je er naar kijkt.
Zoiezo een beetje een raar artikel. Veel rare zinnen en rare vooronderstellingen zoals dat veel klanten ontevreden zijn. Ik heb namelijk nog geen artikelen met harde cijfers gezien die dat ondersteunen.
Ook de terugkeer van de startknop ben ik nergens tegengekomen behalve op tweakers.
Nog geen koffie gehad?
Zo zie je maar weer hoe veel je op al die analisten kunt vertrouwen....
idd ik denk dat het bedrijf het wel goed gaad doen. Ze deden het toch minder als verwacht. zo dat is 10k verdiend :)
Overigens komt dat mede door een boekhoudige truc: de omzet die Microsoft behaalde uit upgrades van eerdere Windows-versies naar Windows 8, werd deze maand bijgeschreven. Was dat niet gebeurd, dan was de omzet van de Windows-divisie grofweg gelijk gebleven
Dit is toch niet heel gek? Waar zou dit anders moeten bijgeschreven worden? Voor de rest mooi om te zien dat het ze goed af gaat. Surface en Win8 zijn mooie producten. En hopelijk luisteren ze (zoals de geruchten) naar de kritiek van mensen om zo hun producten te verbeteren.

Edit: Na wat uitzoekent: Het gaat niet persé om de upgrades maar om de pre-orders van win8.

[Reactie gewijzigd door km.verburg op 19 april 2013 09:07]

Die upgrade licensies hadden ook het vorige kwartaal bijgeschreven kunnen worden, neem ik aan?
De entertainment divisie is met 56% gestegen, voornamelijk door de Surface. Dit betekent dat de omzet gestegen is van 1,6 miljard naar 2,5 miljard.

De groei is grotendeels te danken aan de Surface, wat voor mij betekent dat de groep sowieso iets gegroeid is. Dit betekent dat de Surface zelfs minder dan 900 miljoen voor extra omzet gezorgd heeft.

De prijsklasse van de Surface zit tussen 500 en 1000 dollar. Laten we zeggen een gemiddelde prijs van 750 dollar. Als ik dan snel reken zijn er iets meer dan een miljoen Surface tablets verkocht afgelopen kwartaal.
Je moet voorzichtig zijn met dat soort getallen en het verbinden van dit soort conclusies over aantallen.

De 56% is gebaseerd op GAAP omzet. Dat betekent dat sommige omzet boekhoudkundig door de tijd verdeeld moet worden in plaats van het in 1x mee te rekenen. Voorbeeld: als je een abonnement van een jaar verkoopt in kwartaal 1 dan moet je het inkomen verdeeld over het jaar meerekenen in je cijfers.

In de cijfers van Microsoft kun je zien dat als je "non GAAP" omzet bekijkt (dat is dus wat er werkelijk in deze periode is verkocht, zonder de verrekening van abonnementen etc) dan is de stijging 33%.

Ik wil dus alleen maar zeggen: het zou ook best een half miljoen kunnen zijn in plaats van een miljoen. Om het preciezer te weten moet je meer gedetailleerde cijfers kennen.
Goede toevoeging. Ik had de non-GAAP niet bekeken, baseerde me enkel op de cijfers uit het artikel.

Als ik eerlijk ben vond ik de uitkomst van mijn berekening al iets aan de positieve kant als het vergeleken wordt met wat analysten baseren op gegevens uit het kanaal en de supply chain.

Het kerstkwartaal werd geschat op tussen de 400.000 en 700.000 Surface RT verkopen volgens mij.

Maar al hebben ze zelfs een miljoen Surfaces over de toonbank laten gaan, dan is dit ver onder de initiële verwachting van 3 tot 4 miljoen in het kerstkwartaal. En hier ging het nog om Surface RT alleen volgens mij.
Mee eens. Volgens mij is het algemene gevoel dat de Surface nog vrij weinig doet in de markt. Maargoed dat hoeft misschien geen probleem te zijn, MS heeft bijna nooit een product dat in 1x mega aanslaat. Ze hebben echter geld genoeg om een paar jaar door te ontwikkelen en uiteindelijk te groeien.

Grootste gevaar voor hen is volgens mij dat met de krimpende pc-markt en het toenemend gebruik van andere devices dan pc's, uiteindelijk hun gouden koeien (desktop-Windows en Office) steeds minder gaan opleveren en ze wel naar andere dingen móeten gaan kijken. Natuurlijk is het Surface / Windows 8 verhaal bedoeld om daar een reactie op te zijn. We zullen zien of die op tijd is geweest of niet.
Volgens mij kwam dat ook door de hele beperkte beschikbaarheid. In Nederland is ie nog niet zo gek lang geleden gelanceerd en ik denk dat de meesten nog wachten op de Surface Pro.
Ja, alleen maakt Nederland nou niet echt indruk. Het gaat natuurlijk om landen waar ook mensen wonen. In Amsterdam zitten ze ook niet te wachten op de verkoopcijfers van Schiermonnikoog als ze een nieuw product in Nederland lanceren, zou ik zo denken.
Het enige dat ik geleerd heb uit presentatie van kwartaalcijfers is dat bedrijven alleen precieze getallen noemen als ze goed zijn. Als de verkopen tegen vallen noemen ze deze niet en puur alleen de omzet die gedraaid is.
Hangt sterk van het bedrijf af - Apple's iDevices lopen prima, maar ze geven absoluut geen gedetailleerde cijfers vrij wat de winstmarge op die dingen is.
Wat een verschil wat betreft windows met wat hier staat http://www.nu.nl/gadgets/...beteringen-windows-8.html, waar windows juist als oorzaak van matige resultaten wordt gezien

[Reactie gewijzigd door belstrekkie op 19 april 2013 08:53]

In het artikel staat het hier ook; de winst van de windows divisie is te danken aan een boekhoudkundige truc. Hadden ze die niet toegepast was de winst gelijk gebleven, iets waar Wallstreet meestal niet zo blij mee is.
Heel langzaam begin Windows op de mobiele platforms op stoom te komen. Het is niet heel erg snel maar het komt wel. Dit komt ten dele door goedekope smartphones met Windows 8 maar mogelijk ook omdat mensen Windows 8 op de mobiele platforms los gaan koppelen met die van de desktop en notebooks die op de markt bij consumenten een slechte naam hebben.

Ik verwacht ook dat de update 'Blue' voor Windows 8 veel van het beschadigde vertrouwen in Windows 8 kan herstellen bij consumenten. Windows 8 is geen slecht O.S. maar de interface zit toch voor velen in de weg (ongeacht of je er mee moet leren om gaan of niet). Een Windows 8 'SE' is in dat licht mogelijk wel een goede uitkomst om Windows 8 alsnog de 'lift-off' te geven welke het nodig heeft.

De vraag is natuurlijk of het snel genoeg gaat. In het wild hoor ik meer mensen over Ubuntu praten en dan heb ik het over gewone gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 19 april 2013 09:28]

maar mogelijk ook omdat mensen Windows 8 op de mobiele platforms los gaan koppelen met die van de desktop en notebooks die op de markt bij consumenten een slechte naam hebben.
Ik zie er toch ook wel een stukje geslaagde strategie in. Microsoft heeft enorm gepushed naar de nieuwe interface (fka metro), met als voordeel dat als de consument eenmaal kennis heeft gemaakt met één van de varianten (mobiel, tablet of windows8 op de pc) zij dit gaan herkennen in de overgebleven varianten.

Mijn ouders bijvoorbeeld vinden het een groot voordeel om één systeem te kennen. Nu hebben ze gekozen voor een Android telefoon en Android tablet naast de windows pc, maar nu windows op elk platform vertegenwoordigd is zouden ze voor een nieuw apparaat graag voor windows kiezen.
De herkenbaarheid van de nieuwe interface speelt daarin zeker een rol. En weet je de weg en/of logica van het systeem, dan is dat zo voor elk platform.
hadden ze vorig jaar niet een paar mega-afschrijvingen?

http://www.automatisering...ft-miljarden-af-op-online

kortom: goeie spin weer: tov een slecht jaar doe je het beter en een deel van je verkopen van Q4 2012 (W8 Upgrades) tel je bij het nieuwe jaar...

kom maar op met dat pers offensief dat het best wel goed gaat allemaal bij MS...

Wat ik me ook oprecht afvraag: hoeveel mensen hebben W8 gekocht, geinstalleerd om vervolgens weer te downgraden naar W7? Hier 2 maal... Mischien leuk voor een Poll :-)
Dat maakt Microsoft toch niets uit? Je hebt een Windows licensie, of je dan W7 of W8 installeert zal ze worst zijn.
idd, en omdat het ze een worst is, ben ik hardop aan het nadenken om een macbook te kopen als de blue update het voor mij ook niet gaat worden.

jammer dat grote bedrijven als adobe hun software niet porten naar linux, dat zou de keuze voor mij iig een heel stuk makkelijker maken...
Ook Apple is het een worst of je Snow Leopard, Lion of Mountain Lion installeert :)
klopt, maar osx zit me minder in de weg dan windows 8 8-)
Na enkele maanden de dev preview en release preview te hebben gebruikt heb ik 2 W8 licenties gekocht . Zie geen enkele reden om terug naar 7 te gaan.
Die paar tweakers tellen helemaal niet (mee). Het gaat om de massa.
Lijkt toch op gesjoemel met cijfers als je het mij vraagt. Dit is natuurlijk om de aandeelhouders koest te houden want volgens mij gaat het toch echt wel slecht met de tablets en mobieltjes van microsoft. Kijk alleen in je omgeving hoeveel mensen zo een windows 8 mobiel/tablet hebben.

Helaas zal deze ontkenning microsoft in een snellere neergaande spiraal terecht laten komen. Hoe lang kan je het nog volhouden met de voorsprong met je server/desktop/office producten?