Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 167, views: 39.705 •
Submitter: Ferenc1971

Er zijn screenshots online verschenen van een testbuild van de eerste grote update voor Windows 8. Op de afbeeldingen zijn een aantal nieuwe features te zien, zoals een aangepaste zoekfunctie, een uitgebreid configuratiescherm en vermoedelijk een ingebouwde filemanager.

Een aantal van de gelekte screenshots lijkt een Modern UI-versie van de Windows Verkenner te tonen. De huidige versie van Windows 8 heeft in de nieuwe interface geen filemanager ingebouwd en gebruikers moeten dus terug naar de klassieke desktop voor bestandsbeheer. Op de screenshots is ook te zien dat er meer opties aan het configuratiescherm binnen de Modern UI-interface toegevoegd zijn. Voor het instellen van de scherm-time-out hoeven gebruikers bijvoorbeeld niet meer het configuratiescherm binnen de klassieke desktopomgeving te openen. Daarnaast zijn de al bestaande instellingen op een andere manier ingedeeld.

Twitter-gebruiker AngelWZR heeft de build in handen en zette ook een aantal screenshots online. Daarop valt te zien dat het nu mogelijk is om touchpad gestures aan en uit te zetten. Ook tonen zijn screenshots dat veel van de netwerkinstellingen die eerst enkel via de klassieke desktop gewijzigd konden worden nu onderdeel zijn van het Instellingen-menu in de Modern UI.

Ook opvallend is een nieuwe zoekbalk die op verscheidene screenshots in de rechterbovenhoek te zien is. In principe heeft Windows 8 op elk mogelijk scherm al een zoekknop, maar die zit enigszins verstopt in de Charms-balk die opgeroepen kan worden door met de muis naar een hoek te bewegen of door op een touchscreen of touchpad van buiten naar binnen te vegen. Er gingen eerder al geruchten dat Microsoft de zoekfunctie wilde uitbreiden en prominenter wilde weergeven.

De screenshots zijn van build 9369 van Windows 8, een testbuild van de release die waarschijnlijk deze zomer uitgebracht gaat worden onder de naam Windows 8.1. De versie van Windows 8 die afgelopen oktober uitkwam heeft buildnummer 9200. De Windows 8.1-update stond lange tijd bekend onder de codenaam 'Blue' en moet de Modern UI-interface verder uitbreiden en enkele kritiekpunten van het besturingssysteem aanpakken.

Eerder deze week kwam naar buiten dat Windows 8.1 waarschijnlijk een optie krijgt om gebruikers meteen de desktop te tonen als de pc gestart wordt. Nu krijgt elke gebruiker eerst de Modern UI voorgeschoteld en moeten desktopgebruikers op de Desktop-tile klikken. Daarnaast zou Microsoft ook overwegen om voor diezelfde desktopgebruikers het klassieke startmenu terug te brengen. Microsoft zal de update voor Windows 8 vermoedelijk eind juni aankondigen tijdens zijn ontwikkelaarsconferentie Build 2013.

Uitgelekte screenshots Windows 8.1 Uitgelekte screenshots Windows 8.1 Uitgelekte screenshots Windows 8.1 Uitgelekte screenshots Windows 8.1 Uitgelekte screenshots Windows 8.1 Uitgelekte screenshots Windows 8.1 Uitgelekte screenshots Windows 8.1 Uitgelekte screenshots Windows 8.1 Uitgelekte screenshots Windows 8.1 Uitgelekte screenshots Windows 8.1 Uitgelekte screenshots Windows 8.1 Uitgelekte screenshots Windows 8.1 Uitgelekte screenshots Windows 8.1 Uitgelekte screenshots Windows 8.1 Uitgelekte screenshots Windows 8.1 Uitgelekte screenshots Windows 8.1

Reacties (167)

Reactiefilter:-11670155+1112+24+30
Volgens mij ontkrachten deze screenshot de laatste geruchte: nieuws: 'Windows 8.1 ziet terugkeer startknop en maakt startscherm optioneel'

@wildhagen: zou best kunnen. Maar ik had verwacht dat als deze features ingebouwd (of laten we zeggen terug gezet) gaan worden, dat die zeker worden belicht

[Reactie gewijzigd door Gentix op 17 april 2013 08:39]

Tikje kort door de bocht, dit is natuurlijk nog een zeer vroege build, waarschijnlijk nog niet eens een alpha-versie, laat staan een beta. Tot de RTM kan er nog zo enorm veel veranderen.
Het wordt wel verwarrend nu, Windows 8.1 is eigenlijk Windows 6.3 (https://goput.it/1hy.png).
Nee, dat is de versie van de kernel, niet van Windows zelf. Windows 7 is kernelversie 6.1, Windows 8.0 is versie 6.2 en Windows 8.1 is dus kernel versie 6.3
Ik vermoedde dat de "grote' updates kernelwijzigingen zouden blijven zijn (Windows 8, Windows 9 zogezegd) en de nieuwe Blue-updates voornamelijk op kosmetisch niveau (en hier en daar een feature). De screenshots tonen echter Windows 8.1 als NT 6.3. (8.1 is trouwens nog steeds een code name volgens mij, niet?). Dat vind ik wel opvallend.

De grote vraag blijft denk ik wel: gaat de support soortgelijk zijn aan die van service packs? Met andere woorden: blijft 8.1 langere ondersteuning genieten, terwijl die voor 8.0 stopgezet wordt, ůf zou men voor 8.1 een kleine bijdrage moeten neerleggen (Apple-model) en blijven de OS'en naast elkaar bestaan?

Het is in mijn ogen sowieso een goede aanpak van Microsoft. Ze willen niet dezelfde fout maken als bij Vista. Dat het systeem minder positief is ontvangen, is een feit, maar het is daarmee nooit goed van de grond gekomen. De gevolgen waren o.a. dat pas Windows 7 ruim werd geadopteerd en de ondersteuning van XP verlengd moest worden. Daarnaast het imagoprobleem dat het bedrijf hierdoor opliep.

Door Windows 8 tussentijds "bij te patchen", heeft - Windows 8- als naam een betere reputatie. Windows 8 an sich is namelijk een goed systeem, evenals de tactiek om vol in te zetten op mobiele devices. Microsoft zal er zeker niet op zitten te wachten om Windows 8 "het kneusje van de familie" te laten worden en dat iedereen uitkijkt naar Windows 9.

Slim!

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 17 april 2013 09:33]

Wie zegt dat 8.1 niet als service pack uitgerold gaat worden?
Dat zegt Microsoft toch,
kan je lezen en redeneren tegelijk,
zie hier, de geschiedenis:

Windows NT 3.1 / NT 3.1 Server = Windows NT 3.1 (1983)
Windows NT 4.0 / NT 4.0 Server = Windows NT 4.0 (1995)
Windows 2000 / 2000 Server = Windows NT 5.0 (2000)
Windows XP (WinXP i386) = Windows NT 5.1 (2001)
Windows 2003 Server (+ WinXP x64) = Windows NT 5.2 (2002)
Windows Vista / 2008 Server = Windows NT 6.0 (2007)
Windows 7 / 2008-R2 Server = Windows NT 6.1 (2009)
Windows 8 / 2012 Server = Windows NT 6.2 (2012)
Windows 8.1 / 2013 Server = Windows NT 6.3 (2013)
Bron:

Dat is dan toch logisch dat dit een Major versie is,
en dus een betaalde upgrade?

Tenzij Microsoft strategisch een 'zet wil maken' en alle bestaande klanten van Windows 8, tegemoet wil komen, is het idd commercieel beter voor Microsoft, de upgrade uit te laten voeren als Service Pack, of een vette kortings-bon. Maar het ziet er naar uit dat ook Microsoft geld nodig heeft, en Windows 8.1 die centen kan terug verdienen...

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 21 april 2013 01:01]

"Als Windows 8 een goed systeem is waarom windows 8.1 ?"

Dus jij zegt dat het OS faalt omdat er een nieuwere versie uitkomt?
Misschien zit er ergens wel een stukje waarheid in: de verkopen lopen niet zoals verwacht, maar om te zeggen dat het een mislukking is vind ik overdreven.

"Het is een patch (bug fix) op een incompleet OS waar men zich niet aan wil branden (nog publiek nog industrie)."

Toch vreemd dat er in de industrie toch al veel servers op Windows Server 2012 beginnen draaien. En Windows Servers 2012 is toevallig dezelfde codebase als Windows 8. En ja, ik zie meer en meer bedrijven beginnen experimenteren met WS 2012. Dat betekent inderdaad niet dat het meteen alle kritische systemen zal beginnen draaien, maar wel dat er vertrouwen is om een eerste golf van systemen erop te laten draaien (waterval model).

Ik vind dus je reactie wat kort door de bocht, het spijt me.
Jij haalt twee dingen door elkaar. We hebben het over Windows 8 en niet Windows Server 2012. Dat die twee dezelfde codebase hebben doet daar niets aan af.

Windows 8 wordt op dit moment door het publiek nog niet echt gewaardeerd. Veel consumenten willen terug naar Windows 7 vaak omdat deze nog werkt met het model dat bijna 18 jaar geleden geintroduceerd is (Windows 95). Windows 8 is een geheel nieuw concept. De desktop in zijn vorige vorm bestaat niet meer en Microsoft is/was bezig alles richting de nieuwe ModernUI te pushen. Microsoft is hier altijd positief over geweest. De verkopen zouden zoals geplanned zijn en Windows 8 zou volgens hun positief ontvangen zijn.

Een half jaar later komen er steeds meer verhalen, welke regelmatig goed onderbouwd zijn, over het feit dat de verkoop toch achter blijft. Microsoft zou ineens overwegen het mogeiljk te maken voor de liefhebbers om de Desktop als standaard in te stellen en het oude menu Start zou zijn rentree maken. Microsoft blijft hier natuurlijk stil over. Immers, als ze dit naar buiten brengen, gaan ze door het stof en stort te verkoop van Windows 8 vermoedeleijk nog verder in, in afwachting tot Windows 8.1 (codename Blue).

De feiten zijn zoals ze zijn. Diverse bronnen hebben aangegeven dat de verkoop achter blijft bij de verwachtingen en Microsoft wil uiteraard een debacle als met Windows Vista voorkomen, dus moeten ze in actie komen. Voor de rest kan je speculeren over Windows 8.1 wat je wil, maar zo lang er nog geen beta/RC is, zie ik het als koffiedik kijken.
Windows 8 wordt op dit moment door het publiek nog niet echt gewaardeerd. Veel consumenten willen terug naar Windows 7 vaak omdat deze nog werkt met het model dat bijna 18 jaar geleden geintroduceerd is (Windows 95).
Klopt. En dat komt omdat het zo goed werkt.
En als iets goed werkt moet men er met de vingers afblijven.
Windows 8 is een geheel nieuw concept. De desktop in zijn vorige vorm bestaat niet meer en Microsoft is/was bezig alles richting de nieuwe ModernUI te pushen. Microsoft is hier altijd positief over geweest. De verkopen zouden zoals geplanned zijn en Windows 8 zou volgens hun positief ontvangen zijn.
Niet iedere verandering is een verbetering.

De kracht van de desktop is dat het zo veelzijdig is. Maar ook multitasking.
Het gebruik van vensters is nu eenmaal zeer voordelig. En dat principe heeft MS gewoon de nek om gedraaid.

Met de tablet omgeving is multitasking gewoon verleden tijd.

Als zeer intensieve en ervaren computergebruiker kan ik niets met die Metro omgeving doen.

Dan kan ik net zo goed de computer het huis uit verbannen.
Doei computer!
Vanuit het oogpunt van de ervaren en vooral ook professionele gebruiker, kan ik je alleen maar gelijk geven.

Ps. Let op, dit is mijn persoonlijke mening!
@ - Lollie Stick Ik ben ook een ervaren gebruiker en doe ook veel dingen die niet iedereen op een PC doet.

Maar wat is dan het verschil? Je opend je programma's en gaat aan het werk, toch?
Zelfs als je programma's ontwikkeld en dergelijke, werk je toch vanuit je programma's, die werken nu toch niet minder goed? (mits ze de juiste driver updates hebben gekregen).
Je vergeet dat MS die desktop totaal wilt verbannen en alleen met Metro verder wilt.
Die desktop zit in Windows 8 puur om de overgang minder drastisch te maken. Die desktop zit er maar als een aanhangsel en ongewenst in het OS. Daarom is er ook geen koppeling tussen desktop en Metro.
Als je het hebt over "totaal willen verbannen" dan zou ik het standpunt van veel mensen ook wel begrijpen.

Hier zouden ze inderdaad voor een probleem zorgen als ze er niet een passende oplossing voor implementeren in komende versies.

Maar met een beetje geluk, in het ergste geval als Microsoft zich daarmee de das om doet, zorgt zelfs dit voor een positieve verandering.
En dat is een opening creŽren voor een andere partij,
Linux.
Ik denk dat als zij het slim spelen, zullen ze er goed aan doen om zich aan te passen aan de huidige veranderingen en zoveel mogelijk ontwikkelaars er van te overtuigen software standaard compatibel te maken op Linux.

Zo zal er een verplaatsing kunnen gaan plaatsvinden van Windows naar Linux voor mensen die hard opzoek zijn naar een alternatief voor Windows of Mac OS.

Dus, goed of slecht. Er komen veranderingen aan en we kunnen we met zijn allen gaan lopen schelden op elkaar maar dat helpt niet O-)
Gelukkig zijn jij en de meeste mensen die jij kent ook de bepalende factor! :+
hij is niet alleen en de gigantisch tegenvallende resultaten qua verkoop en migratie zijn daar een duidelijke indicatie van.
Daar zijn natuurlijk nog genoeg andere redenen voor aan te dragen; bijvoorbeeld dat je geld maar een keer uit kan geven en de meeste hardware die ten tijde van vista is aangeschaft ook vandaag nog prima zijn werk doet - mijn laptop met merom, gekocht in februari 2007, draait nog steeds als een zonnetje met Windows 7. Tel daarbij op dat er vandaag de dag veel meer op tablets en smartphones gedaan wordt, en de (onzekerheid over de) crisis ervoor zorgt dat mensen liever niet te veel geld uitgeven, en je kunt die cijfers niet meer als hard bewijs gebruiken.
Wel natuurlijk als indicatie, samen met de reacties uit de samenleving. Onder andere mensen die ik soms spreek die uit zichzelf beginnen te vertellen dat ze geen Windows 8 willen omdat het zo anders is. En het klopt ook; ik kan niet met een gerust hart mijn oudere buurvrouw of mijn moeder een windows 8 machine aanbevelen.
Ik gebruik Windows 8 op mijn andere laptop en ben er maar matig tevreden over. Dat Metro gedoe heeft voor mij geen meerwaarde en het OS voelt gewoon ontzettend schizofreen en onaf aan. En dan gaat het mij nog niet eens om het verdwijnen van het startmenu, dat gebruikte ik toch al niet zo heel erg vaak. Het gaat mij om de algehele feel en de bruikbaarheid. Er zijn bijvoorbeeld twee sets van settings, en ik heb geen idee welke set waar effect op heeft. En al die levensgrote schuiven en letters. Sorry, maar ik ben achter in de twintig. Ik kan nog lezen. En ik wil graag zoveel mogelijk informatie in een keer zien - ik denk dat de meeste jongere mensen tegenwoordig wel gewend zijn aan een information overload en makkelijk de belangrijkste dingen eruit pakken. Kleine lettertjes en icoontjes kun je groter maken als je dat wilt; ik heb liever dat allles scherp en duidelijk is.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 17 april 2013 13:03]

Je kan iemand best Windows 8 aanbevelen hoor. Ik zou dat wel doen op basis van gezond verstand. Als iemand voor het eerst met een computer werkt en nog nooit met een voorgaande versie van Windows gewerkt heeft, zou ik Windows 8 best aan durven raden ;)

Het is vooral onwennig voor bestaande Windows-gebruikers. Nieuwe gebruikers zullen hun weg net zo snel vinden als in een vorige versie van Windows. Met dat verschil dat als Microsoft deze trend toch doorzet, wat opzich wel aannemelijk is, ze bij een oudere versie ze alsnog moeten wennen aan de nieuwe interface. Die mensen moet je het zo makkelijk mogelijk maken op basis van de gegevens die je nu weet; dus Windows 8.

edit:

Hierbij laat ik andere besturingssystemen bewust buiten beschouwing!

[Reactie gewijzigd door LollieStick op 17 april 2013 18:13]

@Buggle - Je hebt inderdaad wel een goed punt wat betreft het benutten, of in dit geval het niet benutten van ruimte op het scherm.

Een cleane look is natuurlijk mooi en rustig en absoluut om aan te juichen. Maar zoals jezelf zegt, er mag best beter gebruik gemaakt worden van de ruimte en meer nuttige informatie getoont worden.
@Dasiro - Ik denk eerder dat men geschrokken is van de totale revamp van Windows.

Eerlijk gezegd had ik in het begin ook mijn bedenkingen en toegegeven, niet alles werkt nog even soepel. het bekijken van foto's om een voorbeeld te noemen, het duurt soms een eeuwigheid tot de app geopend is.

Maar in plaats van "wat de boer niet kent lust 'ie niet" denk ik dat het beter is als mensen wat opener zouden zijn naar vernieuwing.
Want ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat meer dan de helft van de mensen die lopen tevloeken en te klagen, W8 nog niet eens hebben uitgeprobeerd.
En dan hebben ze zelfs de mogelijk gehad om dit gratis te doen!

Het is een stap in de juiste richting, aanpassen an het nu en niet vast blijven houden aan oude concepten omdat mensen dat misschien gewend zijn. Wennen moet je altijd, ook toen Windows net op de markt kwam.
Nu is het alleen een questie van door ontwikkelen en verbeteren.
Het is een stap in de juiste richting, aanpassen an het nu en niet vast blijven houden aan oude concepten omdat mensen dat misschien gewend zijn. Wennen moet je altijd, ook toen Windows net op de markt kwam.
Nu is het alleen een questie van door ontwikkelen en verbeteren.
En dat is onzin.

De reden dat de desktop zo lang meegaat is omdat het zo goed werkt.

De mening die nu is, is dat die desktop "verouderd" is en heel nodig vervangen moet worden.

Door een tile systeem wat heel veel lijkt op de iPad?

Het punt is juist dat een tablet OS totaal niets te zoeken heeft op een PC!

En mensen die zeuren dat de tegenstanders van Windows 8 niet moeten zeuren, doen in de meeste gevallen niet meer dan wat surfen op internet, e-mailen en wat andere zaken. Zij gebruiken de PC net zoals zij de tablet gebruiken.

Dus de tablet gebruikers gaan bepalen wat de PC wel en niet zou moeten kunnen?
Dacht het niet!

En ja, ik heb met Windows 8 gewerkt: waardeloos!

De enige echte goede Windows is Windows 7 en zeker niet 8!

Maarja, een zeer intensieve gebruiker die op het systeem ook nog een aparte server heeft draaien (zoals EasyPHP), films en muziek bewerkt, intensief photoshop gebruikt, FTP software draait, Office 2003 gebruikt (2007 en 2010 kan ik niets mee), moet zich dus aanpassen aan het tablet gebruik?

Microsoft wilt met Windows 8 bereiken dat de PC net als de tablet gebruikt gaat worden: zonder desktop en met Metro!

En dat zie ik niet zitten. Dat is eerder een enorme stap achteruit in plaats van vooruit.
Maarja, de tablet gebruikers die de PC als tablet gebruiken hebben een andere mening en vinden dat ik niet moet zeuren en modden mijn postings toch alleen maar negatief.
Ik ben blij dat je aangeeft dat dit jouw mening is, anders zou ik bijna denken dat je mijn mening niet waardeert.

Ik heb ook trouwens nooit gezegd dat Windows "verouderd" is en dat het niet meer goed werkte.
Ik ben het met je eens dat voor velen, Windows 7 de beste is tot nu toe.

En wat jij zegt over dat mensen die films/muziek/photoshop/enz, enz. niet kunnen werken met W8, vind ik dus onzin.
Ik werk met 3ds Max, Maya, Photoshop, Aftereffects, soms Nuke en nog wat meer. En ik heb tot nu toe nergens problemen mee.

En wat heeft de Ipad met dit verhaal te maken? Appels en peren...
Ben ik het niet mee eens.

Ik vind windows 8 alles behalve fijn om mee te werken. Vooral als je net begint en je de ballen verstand hebt van alle truckjes die je moet uitvoeren om door het systeem te kunnen werken.
Neem als voorbeeld de linker balk die te voorschijn komt wanneer je de muis links onder in de hoek zet en dan naar boven beweegt.
Pas wanneer je alle truckjes weet kun je vrij goed werken met windows 8.

Maar al met al is windows 8 een goed OS.
En het werkt zeer vloeiend.
Maar je blijft zien dat het echt tot zijn recht komt op tablets.
Zie de dell xps 12 die ik recentelijk even onder ogen heb gekregen.

Dus al met al is windows 8 een prima OS maar al die tablet elementen zijn niet echt goed over nagedacht.

Daarnaast ben ik wel benieuwd naar Windows 8.1.
Ze hebben het over een aantal vernieuwingen en toevoegingen en dat betekend misschien dat MS probeert het OS te verbeteren zonder een nieuwe uit te moeten brengen.

Ik ben benieuwd
Dat probleem heeft MS ook al snel erkend, en nieuwe systemen en installaties hebben een wizard die mensen de werking van het systeem uitlegt. Maar verder heb je met een half uurtje rondspelen de meeste aha erlebnisse wel gehad als je niet bang bent om rond te kijken en op dingen te klikken.
Klopt als je een beetje technisch bent en zoiets snel oppakt is het geen probleem.

Ik ken mensen genoeg die dat niet zijn en die kopen een laptop met windows 8 en vragen na 20 min "zet windows 7 erop, hier kan ik niks mee".

Zover ga ik dan weer niet maar ik erger me, na nu bijna een half jaar gebruiken, dat ik me nog steeds erger aan de handelingen die ik moet verrichten aan om bepaalde doelen te bereiken.

Maar nogmaals, ik vind windows 8 niet verkeerd maar kan veel beter.

Grootste voordeel van windows 8 vind ik dat metro soepel blijft lopen ook al is de pc/laptop druk bezig.
Heb amper haperingen.
Niet waar, windows identificeert zichzelf als versie 6.3 in het geheel in dit gevaal. 6.x is dan ook de correcte versienummering van windows (en niet enkel de kernel). "Windows 8" is gewoon de productnaam.
Dat kan je nu wel zeggen... Maar als MS overstapt naar namen waar niet toevallig een getal in voorkomt, dan is het toch echt weer NT 6.3 als je het over het gedeelte onder de motorkap hebt. Ook zijn bij mijn weten niet alleen de kernel maar ook alle ingebouwde/meegeleverde applicaties van de huidige windowsvarianten voorzien van het 6.x-versienummer.

Kortom het is wat kort door de bocht om te zeggen dat de aanwezigheid van een 7 of een 8 in de naam van de Windowsversie, aanleiding is om het versienummer nu alleen aan de kernel toe te dichten daar waar MS dat niet eens doet.

Zie daarvoor alleen al de eerste foto bij dit artikel. In de about-box staat met koeienletters
Windows 8 Pro
Version 6.3
en wordt met geen woord over een kernelversie gerept. Bij tussentijdse updates zal er ook zeker geen kernel 6.4 verschijnen (althans dat is nog nooit vertoond), die krijgt gewoon een hoger buildnummer. I rest my case.

Edit: Wat Blokker_1999 hierboven zegt dus.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 21 april 2013 23:54]

Mensen moeten eens ophouden met de Windows versie en de kernelversie gelijk te stellen. Van Ubuntu 12.10 word toch ook niet gezegt dat het eigenlijk versie 3.5.4 is?
Ergens vind ik het logisch

Linux kernel en je distri zijn niet echt gebonden
Windows en zijn kernel wel

Al heb je helemaal gelijk :P
De Windows kernel wordt ook gebruikt in Windows Phone, net zoals iOS en OS X ook dezelfde kernel gebruiken. Bovendien, de kernel is maar een klein deel van de code. Er kunnen gigantische veranderingen in de bovenliggende frameworks zijn die een nieuw versienummer rechtvaardigen, terwijl de kernel weinig verandert.
Ergens vind ik het logisch

Linux kernel en je distri zijn niet echt gebonden
Windows en zijn kernel wel

Al heb je helemaal gelijk :P
Niet echt. De server versie en de client versie van Windows die tegelijk uit komen, draaien over het algemeen dezelfde kernel. Met Windows Phone er bij zijn dat al 3 OSen die een zelfde kernel versie dragen. Dat ze allemaal bij 1 bedrijf weg komen is daarbij niet echt relevant.
Bevat niet elke generatie eenzelfde kernel?
En dus kernel gebonden aan generatie?

Volgens mij is het niet zo zoals bij sommige Linux distri's dat je main stream hebt met de laatste stable kernel, experimenteel met de aller nieuwste en de extra stable met alleen bewezen software en kernel
Windows en zijn kernel zijn nooit gebonden geweest, qua versies, behalve NT3.1, 3.5 en 4. Daarna kwam Windows 2000 (NT5), XP (5.1), 2003 (5.2), Vista (6) etc.

Ik snap dus eerlijk gezegd niet wat je zit te bazelen.
Lol

Gekoppeld dus

Windows 2000 (Client + Server NT5) en dus niet 1 versie van Windows 2000 met de 3.5 kernel en een Windows 2000 met de "experimentele" 5.1 kernel

Al zal dat intern bij MS wel anders zijn
Lol

Gekoppeld dus [...]
Niet dus. Er zijn meerdere producten die dezelfde kernel gebruiken bij MS. Dat Windows 7 alleen maar NT 6.1 gebruikt wil nog niet zeggen dat NT6.1 niet ook in Windows Server 2008 R2 wordt gebruikt.
Intern bij MS gebruiken ze vermoedelijk de buildnummers.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 21 april 2013 23:48]

Alleen gaat het niet om de kernelversie. Windows als product in geheel heeft in deze screenschots versienummer 6.3 . Ik denk dat jij het verschil moet leren tussen een productnaam en een versienummer. Er is geen enkele verplichting om tussen de 2 een link te hebben.
Onzin. Je hebt toch ook Ubuntu 12.10, die noem je ook geen Ubuntu 3.2, omdat daar toevallig kernel 3.2.x in zit.
Tikje kort door de bocht, dit is natuurlijk nog een zeer vroege build, waarschijnlijk nog niet eens een alpha-versie, laat staan een beta. Tot de RTM kan er nog zo enorm veel veranderen.
Het is nou niet alsof het veel werk voor MS is om de startknop weer aan te zetten. Het heeft ze juist veel moeite gekost om em eruit te slopen.

Het is juist kort door de bocht om te denken dat het nu opeens veel werk is, terwijl het ding gewoon al bestaat.
Dat hoeft niet, in dat artikel wordt namelijk gesproken over een register waarde. Deze staat standaard op het niet tonen van de startknop en het weergeven van het startscherm. Hier kan je dus geen conclusie uit trekken en we zullen dus moeten afwachten op screenshots met de feature of zelfs een uitgelekte build.
Niet perse, ga er maar van uit de Windows 8.1 als finale buildnummer ergens tegen de 10 000 aan gaat zitten. En de publieke testversie zal weg 9500 worden (ofzo), en dan kan er veel veranderen. Ook kan het best zijn dat de functies er al zijn, maar nog volledig uit staan, zo was de File Explorer voor Metro in build 9364 ook al aanwezig, maar volledig onzichtbaar.
Hoef niet perse, de functie zo volgens dezelfde geruchten een opt-in zijn, het kan dus best goed zijn dat deze gebruiker die functie gewoon niet heeft gezien/gevonden en het dus wel degelijk mogelijk is dat de startknop is terug te halen (laten we het hopen).
Dit zou ik persoonlijk erg fijn vinden: "Daarnaast zouden Microsoft ook overwegen om voor diezelfde desktopgebruikers het klassieke startmenu terug te brengen."
Ik denk niet dat ze het klassieke startmenu terug gaan brengen. Het hele idee van Windows 8 is de Metro interface. En dat gaan ze niet zomaar op geven ben ik bang.
Ach ja ik heb er toch weer een door classic shell te installeren :) ik zit 99,9% van de tijd op de desktop. Dat Metro is leuk voor touch screen device maar niet voor desktops en laptops met alleen muis en toetsenbord.

Er zitten ook te veel beperkingen aan. Je kunt niet zo maar apps toevoegen aan de metro interface sommige dingen kun je daar gewoon niet terug vinden en moet je toch naar de desktop.
Dat je 99.9% van de tijd niet in je startmenu zit, vind ik eigenlijk best wel logisch. Dat je niet alle nieuwe features van Metro gebruikt, wil nog niet zeggen dat je het niet als startmenu kunt blijven gebruiken. Ik gebruik ook maar een handvol apps, maar zit ook vooral op de desktop te werken. Maakt dat Metro dan meteen slecht? Nee, want deze interface heb ik bv ook op de tablet (precies hetzelfde) en daardoor kan ik mijn applicaties gewoon sneller vinden. Vooral het groeperen van applicaties vind ik zelf erg handig.
De startknop is in ieder geval terug volgens de screenshots, maar niet zoals velen zouden verwachten. Die zit blijkbaar in het startscherm!
Aah, net wat meer mogelijkheden en weer wat gebruiksvriendelijker. Ik ben persoonlijk erg blij met de meer uitgebreidere customization (kleur) mogelijkheden.
Wat is het toch met dat zoeken? Waarom ligt daar zo'n nadruk op?
Organiseer je data goed en je huppelt er zo naar toe.

(Ik blijf gruwelen van deze interface op een desktop.)
Als je duizenden mails hebt (denk aan maillists van Yahoo Groups enzo die je vaak wil bewaren) dan is een zoekfunctie toch wel handig. Dan hoef je geen duizenden mails door te lezen, maar kan je gerichter op inhoud zoeken.

Ook als je de inhoud van documenten snel wil doorzoeken is het handig om een goede zoekfunctie te hebben, zonder alle documenten apart te moeten openen en door te lezen.
En als je een scherm hebt met maar twee opties is het natuurlijk ook handig dat je op 1 van de twee opties kan zoeken :) (screenshot 4)
Dat is dus voor alle PC Settings...
@ADQ
Ik moet zeggen dat ik het onder Ubuntu 12.10 en 13.04 veel gebruik, al hoewel ik precies weet waar al m'n files staan. Het is gewoon sneller voor mij om m'n Super key in te rammen, te typen, pijltje naar beneden -> [enter] en het bestand word in de desbetreffende applicatie (gedit, Libre Office, VLC whatever) geopend.

Ik heb m'n muisgebruik zien halveren, daar hou ik van.
Ik vind het zoeken in de charmsbar juist heel goed ingericht. Altijd in elke app op dezelfde plaats en op dezelfde manier zoeken. En als iedereen zijn app zo schrijft dat er meteen gezocht wordt als je begint te typen, dan werkt het helemaal vlekkenloos. Het zit bijvoorbeeld wel in het startmenu, maar ik mis het weer in bijvoorbeeld de store.

Enige nadeel met zoeken via de charmsbar is dat je daar geen opties kan toevoegen (zover ik weet). In mijn recepten app wil ik kunnen zoeken naar recepten of naar personen die recepten hebben geplaats. Dit krijg je niet voor elkaar met de zoekfunctie in de charmsbar. Dit kan alleen als je in verschillende schermen in de app een ander searchcontract met de charmsbar opsteld, terwijl ik juist vanuit mijn hele app automatisch wil laten zoeken tijdens typen. Als tijdens typen de charmsbar verschijnt, dan wil ik eigenlijk dat je daar een vinkje kan plaasten waarnaar je wilt zoeken. Recepten of personen...

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 17 april 2013 08:55]

Voor ieder wat wils. Ik zweer bij zoeken. Ik organiseer nooit mijn mails en ook niet mijn startmenu. De hoeveelheid entries daarin is zo groot dat het gestructureerd bijhouden me teveel tijd kost, terwijl zoeken een aktie van secondes is.
Het structureren van het startmenu kost je ook weer niet zo gigantisch lang. Ik heb na mijn installatie meer tijd besteed aan het installeren van applicaties, dan het ordenen van mijn startmenu. Nu heb ik echter wel wat betere structuur erin, waardoor ik ook zonder te zoeken snel mijn applicatie kan vinden (zeker handig als je even de naam niet meer weet). Verder zie ik nu dat ik vaker een applicatie gebruik die ik even was vergeten, terwijl die uitstekend is voor de taak die ik wil uitvoeren.
Ze moeten eens werken aan de useability van de Metro. Ik kom vaak in een scherm waarvan ik de context niet ken en niet weet wat ik moet doen. Ik heb bv niet kunnen vinden hoe ik een attachment moet downloaden van mijn mail in de mail app. Of de skype app zo instellen dat ik alleen de "online" mensen zie..En zo kan ik er nog veel meer opnoemen.

De Metro interface is een grote stap achteruit in alle aspecten van de useability.
Het grootste probleem met metro en usabilty is dat we dingen op een bepaalde manier gewend zijn te doen. Met de metro interface is dit in sommige gevallen ''opnieuw uitgevonden'' en is het daardoor in sommige gevallen niet logisch, terwijl als je er over nadenkt dan spreekt het best wel voor zich. Voor veel nieuwe pc gebruikers is het allemaal stukken gebruikersvriendelijker, voor mensen die van Win 7 komen wordt het ineens een stuk ingewikkelder. (zoals de pc afsluiten voor de eerste keer of zelf op het desktop komen)

Mijn grootste ergernis is dat sommige apps gewoon minder functies hebben dan hun desktop tegenhanger. Zo kun je met skype dus niet filteren & met de mail zijn de functies ook beperkt. Om het meeste uit die programma's te halen moet je vaak overschakelen naar de desktop versie, wat eigenlijk overbodig zou moeten zijn.
Een van de meest bekende usability experts is Jakob Nielsen. Zijn mening is dat er toch echt wel meer mis is dan alleen maar het opnieuw moeten wennen.
Zie http://www.nngroup.com/ar...-disappointing-usability/
Het is goed te merken dat hij gewoon een fan is van andere platformen. Als je al gaat zeuren dat je niet herkent wat je wel en niet in kunt drukken, dan heeft ie volgens mij nog nooit van gestalt gehoord. Verder komt ie daarbij met een voorbeeld waar weinig mensen problemen mee zullen hebben.

Hij zegt ook dat gebruikers bepaalde problemen hadden met het navigeren en vinden van features. Maar hij vergeet even dat die gebruikers waarschijnlijk een heleboel verkeerde usability taken hebben aangeleerd vanwege de fouten in eerdere Windows versies. Laat een complete leek (is ook weer lastig) navigeren en je zult zien dat die (na enige gewenning) veel sneller progressie maakt.

Ook dat er minder informatie op het scherm staat is juist iets wat onder information overload past. 9 headlines op een website is prima, maar dat duurt gewoon langer om door te krijgen. Een grote foto met een headline als belangrijkste bericht maakt meer indruk en vervolgens kan de gebruiker gewoon naar rechts scrollen waar het (gvd) meer berichten krijgt te zien dan op de website.

Livetiles lijkt ie ook niet te begrijpen. Hij geeft aan dat er applicaties zijn die het goed doen, maar ook slecht. Waarbij die slechte applicaties dan weer allemaal 3rd party zijn. Alsof je bij Android geen vage applicatie-icoontjes hebt.

Dat van die charms heeft ie deels gelijk in. Dat het lastig zichtbaar is. Maar als je ze eenmaal gevonden hebt, is het niet moeilijk om te herhalen.

Ik twijfel dan ook zeer aan wat voor usability test deze man zijn testpersonen onderworpen heeft, maar je kunt niet alles gaan schuiven op usability. Sommige argumenten waar hij mee komt, valt eerder onder smaak dan usability.
Het idee van de 21e eeuw is echter juist dat je leert met een information overload om te gaan. Latere generaties hebben er echt geen problemen meer mee om snel over dingen heen te skippen en er binnen splitseconds uit te halen wat voor hun relevant is en wat niet. Het gevolg is ook dat ik op een willekeurige website binnen enkele seconden iets heb aangeklikt waarvan ik denk dat het is waar ik naartoe wil, en mijn moeder daarbij duizelig wordt: zij bekijkt en leest eerst alles om te bepalen waar ze naartoe wil. Ik vind zo'n enorme foto met een headline juist verschrikkelijk irritant, omdat dat betekent dat je voor de rest van het nieuws dus moet gaan scrollen. Dit was ook het voornaamste commentaar op Tweakers 7; dat de dingen teveel uit elkaar stonden en mensen dus moesten gaan scrollen. Dat is irritant.

In het verlengde daarvan zal de usability voor iemand als mijn moeder, die niet opgegroeid is onder omstandigheden van een information overload, dus toenemen. Voor iemand als ik, en vele jongeren met mij, is de usability juist drastisch afgenomen, omdat je nu veel langer bezig bent met klikken, scrollen en tikken. Nog altijd beweegt een oog sneller, en daarom werkt meer informatie op hetzelfde scherm dus ook sneller als je gewend bent daarmee om te gaan.

De conclusie is dus (1) dat usability afhangt van je doelgroepen, en dat (2) metro dus te eendimensionaal is. Maar mijn insteek is desondanks positief, omdat ik geloof dat Win8 pas het begin van een lange reis is, die ze met regelmatige updates beetje bij beetje daarheen gaan brengen waar het naartoe moet. Of ik het daar altijd mee eens zal zijn is een ander verhaal, maar we zullen het zien. Ik denk wel dat ze metro het beste van begin af aan optioneel hadden kunnen maken, zodat je niet deze schizofrene beleving krijgt waarin er eigenlijk twee verschillende omgevingen bestaan. En dan doel ik niet op een vinkje ofzo, maar als een keuze in een (post-)installatiewizard of op het inlogscherm. Qua volledigheid van de usability experience zit windows 8 namelijk nog echt in de beta- of zelfs alphastatus. Dit is gewoon verre van een volwassen product. Ik vermoed dat we met dit tempo ook gewoon nog drie tot vier jaar nodig hebben totdat er echt een afgrond geheel staat.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 17 april 2013 13:18]

Web usability expert dan, met Windows 8 zit die lichtelijk buiten zijn comfort zone en dat was ook te merken aan dat artikel ook.
Een van de meest bekende usability experts is Jakob Nielsen. Zijn mening is dat er toch echt wel meer mis is dan alleen maar het opnieuw moeten wennen.
Zie http://www.nngroup.com/ar...-disappointing-usability/
Als ik dat artikel zo lees, dan vraag ik me af wat de beste man heeft zitten doen in Windows 8 en of hij daadwerkelijk hetzelfde OS gebruikt als ik.

Het veranderen van de kleur van de achtergrond van het start scherm? Zou het toevallig in PC Settings, onder Personalisation, Start Screen zitten? Goh ja daar zit het, nou dat had ik echt niet verwacht met dergelijke naamgeving.

Menu items die er uitzien of ze niet klikbaar zijn? Is het echt zo moeilijk om even je cursor die kant op te bewegen om te proberen of iets te klikken is? Als je dat 1 keer geprobeerd hebt, dan zie je direct dat er een duidelijke highlight is bij klikbare elementen en dan weet je ook direct dat niet alles dat klikbaar is op zo'n lelijke 3-kleuren-grijs knop hoeft te staan.
Eerlijk gezegd ben ik in de modern interface maar bar weinig dingen tegengekomen waarvan ik zou verwachten dat ze klikbaar zijn, maar die dat niet bleken te zijn. Daar is echt niet zo'n knop-vorming kader voor nodig.

Sorry, maar voor een usability expert zit die Jakob Nielsen wel erg vast in ouderwetse verwachtingspatronen.
De Metro is goed ingericht, alleen de apps zijn niet altijd goed geschreven. De 2 apps die jij noemt zijn van Microsoft, maar ik neem aan dat je ook niet Microsoft apps bedoeld. Het ligt in mijn ogen dus niet aan de Metro interface maar aan de apps (de programmeurs/ontwerpers).
Ja ik weet dat het microsoft apps zijn, bij deze apps kun je ook wel merken dat de intergratie in Windows 8 prima werkt. Ik vind het persoonlijk alleen erg jammer dat de apps gewoon minder features hebben dan hun desktop versies. Iets wat ik dan niet begrijp, aangezien het ook gewoon features zijn die je mag verwachten in de app versie. Al zou ik waarschijnlijk als tablet gebruiker die features niet missen.
Sorry, mijn reactie had eigenlijk bij @maniak terecht moeten komen, jouw reactie was nog niet zichtbaar tijdens het typen van mijn reactie en is om de een of andere reden als reactie op jouw bvericht gekomen.

Ontopic:

Ik vind ook dat er wel wat meer aandacht aan de apps van vooral Microsoft had mogen worden besteed. Ik heb net als velen dat ze Windows 8 op de markt wilden brengen en dat de apps 'afgeraffeld' zijn. Maar ook met de laatste updates van de apps worden maar mondjesmaat opties toegevoegd.

Ik heb het vermoeden dat Microsoft het kiss principe wilt aanhouden, maar juist daarom missen de 'powerusers' veel opties.
kiss betekent zoveel als hou het simpel, niet hou het beperkt. Microsoft richt zich teveel op consumtiegebruik en te weinig op creatief gebruik terwijl creatie het voornaamste en in de toekomst vermoedelijk het enige bestaansrecht zal zijn van een "klassieke" PC.

Geef toe dat en modern interface bij het draaien van dreamweaver of visual studio toch aleen maar in de weg loopt.

Wie zich beperkt tot facebookje kijken en mailtje lezen zal de modern UI misschien wel weten te apprecieren maar voor die dingen heb je geen PC meer nodig, daarvoor heb je een tablet. vreemd genoeg slaat windows RT ook niet aan. ik vrees dat mensen gewoon windows-moe aan het worden zijn. 20 jaar lang hebben we ons door periodes van vastlopers, BSOD's Virussen, trojans, scareware, toolbars, viruskillers met een jaarabonnement, defragmentaties, gefragmenteerde updates, driver ellende en allerlei andere beslommeringen geworsteld en nu is er de Apple / android tablet die altijd werkt, altijd up to date is, niet gaandeweg vertraagt. en dat is gewoon een verademing voor veel leken. Toegegeven windows is veel verbeterd in de loop der jaren maar op de manier waarop IOS, android, of in eigen rangen pakweg Ubuntu werkt is toch nog iets anders. en mensen associŽren gewoon veel sneller windows met een maandelijkse consultatie bij "computeroom" of de Pc boer die 60 euro per uur aanrekent voor de pc op te kuisen. dus dan laat je die windows tablet links liggen.
Ik ga niet beweren dat ik hier de absolute waarheid verkondig maar het feit blijft dat het voor geen meter meer verkoopt. En het moet ergens aan liggen.
paradoxaal genoeg bestaat windows 8 juist om de veranderende rol van de computer; ze gebruiken de desktopcomputers nu om de consumptie naar windows phone te lokken - WP heeft nu namelijk meer exposure omdat mensen het op hun mobiles herkennen. Ze zijn er een jaar of twee te laat mee, maar de gedachte is niet gek: nu je nog een grote userbase hebt die het liefste een desktop of laptop thuis hebben staan waar ze ook mee 'consumeren' heb je nog de mogelijkheid die mensen op die manier te bereiken en windows phone te pushen. Zodra je met de omstelling wacht ben je die userbase kwijt en moet WP het volledig op eigen kracht doen. Het is nog maar de vraag of dat zou gaan lukken.

Edit: ha, ik heb ook een N8, beter krijg je ze niet!
Maar wat je zegt is niet wat ik bedoel. Ik bedoel niet dat ze het gelijk willen trekken, maar dat ze Windows 8 vooral als een trojaans paard gebruiken momenteel (zonder de negatieve connotatie, natuurlijk) om Windows Phone beter aan de man te brengen. In die zin is het even door de zure appel heenbijten als het ware voor de desktopgebruikers. Je ziet dat het concept van daaruit beter uitgewerkt gaat worden voor de desktop, waar 8.1 al meer richting (richting!) de klassieke(re) desktop gaat. 8.2 wordt misschien nog wel meer een normale computer. De prioriteit op dit moment ligt bij MS gewoon vooral op de creatie en ondersteuning van hun ecosysteem - en daar hoort (blijkbaar) een beetje dwang bij.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 17 april 2013 21:41]

paradoxaal genoeg bestaat windows 8 juist om de veranderende rol van de computer; ze gebruiken de desktopcomputers nu om de consumptie naar windows phone te lokken
Daar zit dus ook gelijk het probleem: een desktopcomputer is geen tablet en ook geen smartphone.

De tablet is inderdaad enorm in populariteit toegenomen. Maar een tablet kan niet gebruikt worden als een desktopcomputer.

De tablet is een aanvulling op het huidige computergebruik, maar is geen vervanging van de desktop.


Ik heb zelf de Nokia N8 met Symbian. Werkt perfect.
Maar ik zit niet te wachten dat die Symbian op de desktop MOET. Dus dat die Symbian als vervanger van Windows 7.

En dat is dus precies wat MS gedaan heeft.
Oliedom.
Windows Live Mail en Windows Mail hadden ook altijd minder features dan de outlook tegenhanger. Daardoor is het niet zo raar dat ie wat meer mist. Verder zijn het natuurlijk allemaal nieuwe applicaties en daarbij duurt het gewoon even voordat het aantal features uitgebreid is.

Verder moet je niet kijken naar wat alle gebruikers willen zien, maar wat de gemiddelde gebruiker wil zien. Die heeft geen geavanceerde features nodig en daarom zit het er ook niet in.
in de charmbar staat de knop naar je instellingen :p

Het is een nieuwe interface, dus logisch dat je eens moet kijken wat de mogelijkheden zijn. Er staan er veel uitgelegd en in mijn review geef ik ook een link ernaar.

http://www.hanselman.com/...dMyCheeseOhThereItIs.aspx
Als ik dit plaatje mag geloven, dan hebben ze het opslagverbruik aardig weten te reduceren. Dit is denk ik voornamelijk voor de Surface tablets, waarbij de Windows-installatie een aardige portie van de harde schijf in neemt. Dit zal ook handig zijn voor de ultrabooks die vaak maar een 128GB ssd hebben.
Wow, lijkt me wel zeer netjes 9GB tegenover de huidige 20GB (64bit). Dan gaan de systeemvereisten voor het eerst terug omlaag. Nu ja, theoretisch gezien gingen ze met Windows 7 en 8 ook al omlaag (zelfde vereisten, maar later jaar is een verbetering).
werk nu al paar maanden met windows8 en moet toegeven het eerste wat eruit is gevlogen is de metro namelijk met installatie van classic shell ( http://www.classicshell.net/ ), zo heb ik weer de goed werkende startknop terug die ik eigenljik wel een beetje miste, niks zo hatelijk tijdens een vpn verbinding om een search te doen en dan richting de metro interface te vliegen.

hopelijk geeft micosoft binnenkort een update vrij zoals aangegeven in artikel:

Daarnaast zouden Microsoft ook overwegen om voor diezelfde desktopgebruikers het klassieke startmenu terug te brengen. Microsoft zal de update voor Windows 8 vermoedelijk eind juni aankondigen tijdens zijn ontwikkelaarsconferentie Build 2013.

kunnen we alleen maar toejuichen !
Van mij hoeft hij niet naar de desktop, vind het prima werken zo want ben het al gewend.

Vind het wel een goed ding dat het configuratiescherm nu meer wordt opgenomen in pc-settings. hoef je nog minder naar de desktop mode.
dus eigenlijk de features die al in Windows 8 hadden moeten zitten? (misschien wegens tijdsgebrek ofzo?)
Is op zich niets mis mee. Je kunt ook niet jaren aan een OS werken waarna vervolgens blijkt dat de helft niet gebruikt/gewaardeerd wordt. Breng een stabiele basisversie uit, proef de reacties van gebruikers en breng daarna een update uit op basis van die terugkoppeling.
Alhoewel je in principe gelijk hebt zijn dit natuurlijk geen dingen die niet ter sprake gekomen zijn in het ontwikkeltraject. Toegegeven, de RTM is op veel punten veel beter dan de Developer en Consumer Previews, maar de reacties op de manier waarop ze Metro gepusht hebben hadden al redenen genoeg kunnen zijn om eens te heroverwegen wat ze eigenlijk aan het doen waren. Ik ben niet zo iemand die bang is voor verandering, en heb direct een upgradelicentie aangeschaft en gebruik Win8 dus nu al enkele maanden, maar alhoewel het niet zo erg is met Win8 als sommige critici willen doen geloven, klopt er gewoon veel niet aan het systeem.

Kortom: juist voor dit soort dingen heb je een test-traject. En kijkende naar hoeveel mensen CP en zelfs DP geinstalleerd hebben gehad, is het gewoon ongeloofwaardig te beweren dat ze er nu pas achter gekomen zijn dat er iets niet helemaal klopt.
Ik zie niets dat mij zou overhalen om terug Windows 8 te installeren. Die tablet interface wordt blijkbaar nog altijd door je strot geramd. Heb het een kans gegeven vanaf het moment dat het is uitgekomen tot vorige maand waar ik er echt genoeg van had.

Ik ben een Windows gebruiker sinds 3.1 (heb zelf ME gekocht) en kan geen versie herinneren waar ik zo'n ontzettende hekel aan heb gehad als Windows 8. Enkel die hard Microsoft fanboys kunnen volgens mij argumentatie vinden om die ramp te verdedigen. Voor mij mogen w8 dvd's gedumpt worden op hetzelfde stort als waar men de Atari ET cartridges heeft gedumpt.

Denk dat er geen enkele UX regel of studie is die het niet met de voeten treed. En ik pas mij makkelijk aan in andere interfaces gezien ik smartphones en tablets gebruik die helemaal anders zijn dan Windows, voor er weer iemand dat idioot argument naar boven haalt. Het verschil is dat die dingen goed zijn ontworpen met het oog op mijn gebruiksgemak, niet met het idee dat ze worden bedreigd door alternatieve platformen en ze de boel dus maar moeten forceren.

Laat computers computers zijn en tablets gewoon tablets...

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 17 april 2013 08:52]

Laat computers computers zijn en tablets gewoon tablets...
De huidige W8 aanpak voor desktop is net zo absurd als je nu W7 op tablets zou installeren en iedereen zou vragen een toetsenbord en muis aan te sluiten en die op de bank te gaan gebruiken.
Klopt, maar het is niet anders.

Het direct starten naar de desktop kan al in de 2012 Server versie, dus dat Windows 8.1 dit krijgt is zeker mogelijk, de echte startmenu krijgen we niet terug, zal vast wel weer in metro draaien.

De bestandsbeheer in Metro kan beter, nu is het op 1 hoop gegooid zooitje, maar hopelijk gaan ze daar aan werken.

Ik heb op mijn Laptop Windows 7 (die blijft er ook op, toshiba blokeert de drivers van Ati in windows 8, en custom drivers zijn bagger) en op de desktop Windows 8, met start8 erbij is het een perfect systeem en eigenlijk merk ik dat ik metro alleen gebruik voor de weer app en jetpack joyride, voor de rest de normale desktop en ja hij start ook direct in de desktop.

Als dat nou eens stock zou zijn in Windows 8 zou dat ideaal zijn.
Als windows 9 ook flopt dan zullen ze wel wakker worden.

Denk maar niet dat je de consument iets wat ze niet willen door hun strot heen duwt.
exact verwoord, hier ook iemand met precies dezelfde ervaring!
beide machines waar ik windows 8 op heb gedraaid zijn terug naar windows 7.

zo lang alles van modern ui niet uit te schakelen is (waarmee ik beodel direct opstarten in desktop, standaard startmenu, en die verschrikkelijke charm-bar die ik echt mega irritant vind op mn dual 24" monitor set-up!) blijf ik windows 7 gebruiken en als windows 8 zo blijft, koop ik een macbook pro voor het eind vh jaar. niet dat ik fan van os-x ben, maar dat os zit me tenminste niet zo in de weg als windows 8.
Een macbook heeft ook zijn ergernissen in de vorm van versions en autosave. Helaas zijn die features ook niet uit te zetten.
Het grootste probleem wat ik heb is dat het gewoon niet af is.
Veelste snel gelanceerd waardoor ik echt allemaal rare fratsen zie

De rest is meer een kwestie van smaak denk ik. Het heeft niet mijn voorkeur en daarom heeft Windows 8 ervoor gezorgd dat ik 100% over ben op Linux (had ik nooit verwacht). Ik vind een veredelde touch interface gewoon echt helemaal niks voor normaal gebruik met muis en KB.

Android vind ik zelfs makkelijker werken met muis en tb en dat vind ik wel een heel kwalijke zaak

Mjah over smaak valt niet te twisten
Denk dat vele mensen het startmenu sowieso niet meer gebruikte en deze dan ook niet missen.
Ik gebruikte in windows 7 ook al fences waar ik al mijn programma's in categorieŽn op de desktop zitten. Even dubbelklikken op je desktop en ze zijn niet zichtbaar/niet zichtbaar.
Verder heb laat ik alles met desktop apps runnen, dus zie die metro niet vaak , alleen als ik deze wil gebruiken.
Zaken als control panel, device manager, disk manager zijn in w8 nu makkelijker/sneller op te roepen , dus dat vind ik een groot pluspunt.
Dus voor mij is w8 totaal geen ramp, vind het makkelijker/sneller werken als w7.
Maar kan best begrijpen wanneer je altijd het startmenu gebruikte om je programma's op te starten de nieuwe interface niet handig is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013