Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 71, views: 17.167 •

Motorola richt zich momenteel op de ontwikkeling van smartphones die kleiner zijn dan de huidige trend. Daarnaast heeft het bedrijf zich voorgenomen om toekomstige telefoons niet meer te voorzien van een eigen skin, maar met stock Android uit te rusten.

Tegenover PCMag zegt Motorola's hoofdontwerper Jim Wicks dat hij zich niet kan vinden in de huidige trend dat high-end-smartphones alsmaar groter worden. Volgens Wicks houdt Motorola zich aan het motto 'beter is beter' in plaats van 'groter is beter': "Mensen houden zeker van een groot scherm, maar ik denk dat fabrikanten de sweet spot momenteel overschrijden."

Hij zegt dat de telefoons die Motorola momenteel in ontwikkeling heeft minder groot zijn dan de huidige high-end-modellen van de concurrentie. Om de smartphones klein te houden zou de fabrikant zich richten op het minimaliseren van de randen rondom het scherm. Ook zou val- en krasbestendigheid een speerpunt moeten worden van de aankomende modellen. 

Ook op softwarevlak lijkt Motorola sinds de overname door Google in 2011 een nieuwe weg te zijn ingeslagen. Volgens Wicks zullen nieuwe toestellen niet meer met de eigen Android-skin Motoblur uitgerust zijn; om updates sneller uit te kunnen brengen zal Motorola zijn toestellen voorzien van een onaangepaste versie van Android. 

Volgens de ontwerper zouden deze nieuwe modellen in de tweede helft van 2013 op de markt moeten komen. Die periode komt overeen met hardnekkige geruchten over de X Phone, de eerste telefoon die door de fabrikant ontworpen zou zijn na de overname door Google. Google-ceo Larry Page zei enkele maanden terug dat bestaande smartphones niet stevig genoeg zijn en te snel leeg zijn. Het vemoeden bestaat dat het bedrijf op deze twee aspecten de nadruk heeft gelegd bij de ontwikkeling van de X Phone.

Reacties (71)

vind ik niet echt raar dat ze stoppen met een eigen skin aangezien android van google is en motorola tegenwoordig ook is dit vrij logische lijkt me.
anders zou het een beetje betekenen dat google zijn eigen standaard android skin niet goed vind.

[Reactie gewijzigd door hjvg op 17 april 2013 07:44]

Kijk, dat is goed nieuws! Eindelijk een fabrikant die begrijpt dat ik ( en met mij veel mensen) geen 5'' scherm in mijn broekzak wil. Alhoewel HTC dit met de One nog redelijk goed heeft gedaan.

Ook het feit dat hij ze val- en krasbestendiger wil maken ben ik een groot voorstander van. Bij veel moderne smartphones gaat het scherm of de behuizing al kapot als je ze van een meter hoogte laat vallen. Dat moet beter kunnen. Een smartphone met de stevigheid van een Nokia 3310? :9
Dat zal waarschijnlijk niet zo snel gebeuren, aangezien de meeste krasbestendige schermen tot nu toe graag willen breken als je ze face down of de grond laat vallen, het zou daarentegen wel een leuke ontwikkeling zijn als dit niet gebeurt.
En ligt het aan mij of heeft motorola nou een nieuwe serie 'nexus' toestellen aangekondigd, weliswaar met een Motorola merkteken erop? Snelle updates en geen skin is toch wel het grootste kenmerk van nexus of zit ik fout?
Krasvrij en 'quasi' onbreekbaar kan zat, het probleem zit em vaak in de looks & marketing. Niet veel mensen staan te springen voor een 'polymeer' glasvervangend scherm hoewel die dingen de dag van vandaag dicht in de buurt komen van the real thing qua looks en performantie. Tevens weegt het ook minder.
Grappig, ik zat me net af te vragen of er niet een soort "plastic" ( want zo heten alle polymeren in de volksmond) vervanger was voor glas. Want dingen als Gorilla Glas zijn dan wel krasbestendig, maar zoals jij zegt, ze breken nog steeds. Met een goede plastic vervanger zou dat opgelost zijn. Maar ik snap ook wel dat glas beter en kwalitatiever aanvoelt dan plastic.
Ik zag gisteren een filmpje over een bedrijf die gorillaglass screen protectors maakt. deze "glasplaten" zijn 0,4 mm dik en een hardheid van 8 - 9 wat overeenkomt met het gorillaglass nu in telefoons.

Dit zou de ideale constructie zijn. een scherm van het toestel dat onbreekbaar is, met een screenprotector die krasbestendig is. als je toestel valt breekt dan alleen de screenprotector
Dit zou de ideale constructie zijn (...) als je toestel valt breekt dan alleen de screenprotector
Wat is er ideaal aan een gebroken screenprotector? Het lijkt mij ideaal als je er niets breekt.
dan hoef je alleen maar je screenprotector te vervangen en niet je hele scherm
Er staan 60 toestellen in de pricewatch met Android 4 en een scherm tot 4 inch. Daar zitten ook stevigere toestellen tussen zoals de Defy-reeks van Motorola. Wat jij wilt, bestaat allang.

@hieronder: Zoals ik schrijf, draaien deze toestellen allemaal minimaal Android 4, dus ICS of nieuwer. Niks mis met 1 GHz overigens. In het dagelijks gebruik merk ik qua performance geen verschil tussen mijn oude Defy en mijn huidige Galaxy Nexus. Dual core is overgewaardeerd naar mijn idee.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 17 april 2013 10:51]

Check de specs even, deze blijven ver achter van de high end telefoons van 2 jaar geleden.
Een single core met 1Ghz cpu en nog niet eens Android ICS is niet alleen onveilig, maar ook nog erg achterhaald.
Sorry maat maar dat is gewoon niet waar. De defy is een prachtige telefoon en ik gebruik hem nog steeds (als deticated navigatie apparaat, bijna 2 jaar full time mijn lyal companion geweest). Maar in dagelijk gebruik trekt hij het gewoon niet bij moderner spul. Laat staan dat er geen native ICS+ voor is maar de support is gestopt bij android 2.3.7. Natuurlijk valt er via custom software redelijk veel aan te klussen maar qua performance trekt hij het echt tegenover recente modellen. Het is gewoon niet smooth genoeg om meerdere moderne apps naast elkaar te draaien. Het is tijd voor een opvolger 3.7/4", 2gb ram en rappe dual core (minimaal) cpu en dikke accu >3000mah, front camera en ip67/57.

Sony lijkt dat overigens ook prima te snappen. Bovendien moet motorola eens kappen met hun gesloten houding tegenover custom software.
Mijn Samsung Galaxy S2 viel in huis tussen de trap door 3-4 meter naar beneden, en viel plat op zijn scherm op een houten ondergrond, en er was niks aan de hand hoor.
En de Galaxy S3 van een vriend viel van niet meer dan 40cm (gleed van de bank) en was compleet gebarsten, op een hoekje hoeft het allemaal niet zo hoog te gebeuren.

@nMad, sure niet altijd even fijn maar ik kan mijn Note 2 met 5,5" goed bedienen met 1 hand, en als je kleine handen hebt kan hij zelfs nog het toetsenbord in je voorkeurs hoek plaatsen.
de galaxy s3 breekt zon duizend keer sneller dan de sterkere galaxy s2.

ik weet niet wat samsung met de s3 heeft uitgestoken maar ik heb het alvast zon 4x gebroken in totaal. de s2 nooit. en ik had/heb ze evenlang.
De One van HTC is met 4,7" praktisch even groot als de Galaxy S4. De Xperia ZL is met 5" een stuk kleiner dan beiden (en komt qua totale afmetingen zelfs in de buurt van de One S -> 4,3").

Jammer dat Sony hun Xperia SX alleen in Japan uitbrachten, want het is een behoorlijk krachtig (én KLEIN!) apparaatje.

Gezien de totale afmetingen van de Xperia ZL zou Sony in principe met een 4,3"-telefoon op de proppen kunnen komen met totale afmetingen van 116x61mm (alleen het scherm schalen van 5" naar 4,3". Bezeldikte laten zoals die is). :9~

Motorola heeft al eens een aardige poging gedaan met de RAZR i, maar die is helaas niet zo heel erg 'high-end'ish. :) De RAZR M is dat in enige mate wel, maar dan weer niet beschikbaar hier in NL :')

[Reactie gewijzigd door GS88 op 17 april 2013 11:29]

Persoonlijk vind ik dit twee goede ontwikkelingen. Telefoons met een groter scherm dan 4.3" worden onhandig omdat ze niet meer met 1 hand te bedienen zijn. Daarnaast zijn custom skins echt niet meer nodig sinds Android ICS en later.

Ben benieuwd naar de telefoons die ze uit gaan brengen!
Ik ben benieuwd wat er uit een poll als ideaal formaat zou komen. Maar dan wel een mannen poll, vrouwen gooien Notes gewoon in de tas, en hebben er geen last van. Ik schat 4 inch.

Ik mis in dit verhaal nog de batterij. De meest gehoorde klacht van mensen die de telefoon veel gebruiken is dat je erg veel moet opladen. Altijd al zo geweest natuurlijk, maar de batterijen kunnen niet hard genoeg meegroeien met de ontwikkelingen van de telefoons.
Google-ceo Larry Page zei enkele maanden terug dat bestaande smartphones niet stevig genoeg zijn en te snel leeg zijn.
Dat lijkt mij te gaan over de batterij :)
Ik schat 4 inch.
Ik denk gemiddeld 4.3 inch simpelweg omdat de meeste androids groter zijn dan 4.3 inch en de iPhone 4 inch is, kom je netto er waarschijnlijk tussen in uit...

Probleem is alleen dat mensen die een kleine telefoon verkiezen vaak een grote niet eens geprobeerd hebben (ja 1 minuut in de winkel maar dan kan je er nooit aan wennen natuurlijk).

Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat gezeur op grote telefoons (en dan doel ik niet op een 6 inch reus) omdat 9/10 mensen het niet eens echt heeft geprobeerd, de S1 was naar mijn mening groot, tot ik hem een week gebruikte, de S2, precies hetzelfde verhaal, toen de Note 1, je raad het al , weer hetzelfde verhaal :) Nu de S3 en die voelt klein aan...

Dan hebben we nog een groep die alleen maar denkt dat een grote telefoon is om iets te compenseren, of stoer te doen, maar tegelijk is er ook een groep die zegt dat je ermee voor lul loopt, erg tegenstrijdig allemaal :D Kan ook niet anders dan dat te zien als goedpraten voor de waarschijnlijke vrij kleine telefoon die ze hebben maar die die mensen zelf verkiezen (waar natuurlijk niks mis mee is)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 april 2013 14:09]

Ik heb inmiddels 4 verschillende smartphones gehad, waarvan mijn huidige (Samsung S3) de grootste is. Ik heb deze nu inmiddels 5 maanden en ben nog niet gewend aan de afmetingen. Hij blijft voor mij te groot. In gebruik is het grote scherm ideaal natuurlijk, maar qua portabiliteit (zeker in de zomer als ik geen jas bij me heb) is het gewoon too much.

Maar dat dat een persoonlijk iets is, dat lijkt me helder. Voor mij ligt de sweetspot ongeveer op 4 inch. De eerste Galaxy S of de huidige S3 mini zijn qua afmetingen ideaal. Ook tijdens gebruik vind ik het verschil tussen 4,8 inch en 4 inch niet storend en volstaat de kleinere telefon. Wel denk ik dat ik thuis eerder naar mijn tablet zou grijpen met een kleinere telefoon. Het nadeel van kleinere telefoons is natuurlijk dat ze qua specs op dit moment altijd minder zijn. Het is goed dat Motorola daar verandering in gaat brengen. Ik heb ze qua design altijd best goed gevonden, maar vond hun skin vreselijk irritant. Gelukkig gaat dat nu dus ook veranderen.

Mijn volgende telefoon zou best wel eens een Motorola kunnen worden, als ik niet kies voor een Sim-only en een mooie Chinese Jiayu ofzo.
Ikzelf heb nog altijd een Xperia Arc S en die vind ik qua maat gewoon perfect. Met mn duim kan ik in portret stand gewoon in alle hoeken komen, en in landscape tikt het met 2 duimen ook gewoon prima! Naast dat maakt de kromming t ook erg lekker in de hand en hij voelt niet zoals een blok aan in je broek. Jammer dat de specs zo achterhaalt zijn. Ik hoop stiekem op een soort van opvolger met huidige specs. Beetje nieuwe dual core en meer ram, 720 schermpje en ik ben al voldaan.
@nMad

sommige mensen vinden het bedienen van een telefoon met 2 handen juist fijner , als je het toestel overdwars vasthoud kan je met 2 handen typen ipv met 1 dat gaat echt razendsnel

en aangezien mensen tegenwoordig meer op facebook hangen via hun smartphone dan dat ze er mee bellen is dat gewoon super handig , moet wel zeggen dat ik de samsung G note qua grote wel maximaal vind . zelfs mijn vriendin met vrij kleine handen kan dat ding nog prima bedienen .
Ik typ op mijn 4 inch Nexus S in portrait ook razendsnel met 2 handen, daar heb ik écht geen telefoon voor nodig die niet in mijn broekzak past, maar ook met 1 hand besturen gaat prima.
Verder ben ik heel erg blij dat er eindelijk eens een smartphonefabrikant komt die kleinere high end toestellen gaat maken, want ik ben inmiddels wel toe aan een nieuwe telefoon, en graag een die in mijn broekzak past!
Google-ceo Larry Page zei enkele maanden terug dat bestaande smartphones niet stevig genoeg zijn en te snel leeg zijn. Het vemoeden bestaat dat het bedrijf op deze twee aspecten de nadruk heeft gelegd bij de ontwikkeling van de X Phone.
Dit spreekt mij zeer aan! Ik besef dat er zeker een grote doelgroep is voor de telefoons met grotere schermen, de Note en de Galaxy S 3 hebben dat bewezen. Ik lees echter ook veel reacties van mensen die 4" tot 4.5" groot genoeg vinden en liever een toestel met een batterij die langer meegaat willen hebben. Een degelijke telefoon die stevig aanvoelt, zonder bloatware, met regelmatige updates zoals de Nexus en een batterij met langere levensduur is :9 _/-\o_
Twee goede ideeën! Je moet je onderscheiden in zo'n drukke markt. En er is nog best veel vraag naar kleinere telefoons( 3,5-4,3).

En Stock android is een geweldig idee! Wat samsung bv mee levert is echt troep. Dat was het eerste wat ik veranderde toen ik mijn note en note 2 kreeg. Meteen Apex er op gezet. Dan kan ik toch beter leven met HTC Sense maar liever heb ik gewoon standaard Android + Apex.
Ik juich stock Android ook toe. Zo kan iedereen zelf bepalen wat hij wilt en komen updates ook sneller. Maar om nou Samsungs Touch Wiz "echt troep" te noemen gaat me te ver. Ik heb de laatste Touch Wiz in mijn custom rom zitten en kan alleen maar zeggen dat het super vloeiend werkt. Als je dan toch wil klagen, klaag dan over de bloatware. Maar schoppen aan de zijlijn is altijd makkelijk.
Tja ieder zijn eigen mening. Ik vind het troep. Onoverzichtelijk. Veel te druk een niet praktisch. Maar dat is mijn mening. En het is niet zo dat het van Zien is. Ik heb zelf 2 samsung telefoons gehad (de note2 heb ik nog) en ik vind het gewoon 3x niets.

Die bloatware moet er inderdaad ook af. Maar ik gok dat bedrijven daar te veel geld voor krijgen om dit soort toestel mee te installeren.
Wat mij betreft gewoon kaal android en alleen de play store app van google. Google+ enz wil ik ook allemaal niet. De dingen die ik nodig heb installeer ik zelf wel. Als realiseer ik me wel dat er genoeg mensen zullen zijn die die bloatware er graag bij hebben onder het mom van is toch gratis en misschien wel handig. En sommige zullen ook wel apps gebruiken.
Aanvullend op Astennu.

Om Touchwiz vloeiend te draaien heb je ook inderdaad de 4 kernen processor nodig. Probeer Touchwiz maar eens op de eerste Galaxy Tab 10.1. Om te huilen (wel wat overdreven, maar allerminst fijn).

Op de Note 10.1 draait Touchwiz al stuk vloeiender, maar dan nog hekel ik aan het feit dat ze de Android design guidelines aan hun laars lappen. Heb er lekker CyanogenMod 10.1 op gezet. Draait nu als een zonnetje.

De feitelijke functies zijn wel leuk van Touchwiz, maar de wijze waarop dat gerealiseerd is....
Dus ja, ben het met Astennu eens, het is troep. Slecht geprogrammeerde meuk.
Goede ontwikkeling. Stock android is altijd fijn en kunnen updates sneller worden uitgerold. Ik vraag me alleen af hoe klein ze gaan. Is 4,5 inch vandaag de dag klein, of moet ik dan eerder denken aan 3,7-4,3 inch?
Om 4,5 klein te noemen gaat mij een beetje ver. Dat is gewoon de middel maat. De kleinste zijn 3,2-3,5 (tegenwoordig vooral 3,5) en de grootste zijn 5,5-6" (als je de geruchten van de Note 3 mee rekent)
Geen slechte punten. Als ze qua prijs dan ook wat lager gaan zitten dan de high end, zou ze dat geen windeieren leggen.
Dit moet ook wel te doen zijn, als ze inderdaad gaan voor stock android (geen eigen software onwikkelingskosten) en een kleiner scherm. De batterij zal dan normaal al wat langer meegaan (om wille van het kleinere scherm, aangezien een scherm toch een grote energieslurper is).

Als motorola een "kleine" (4 inch), stevige (kras- en stootbestendig, eventueel spatwaterdicht) telefoon met deftige hardware (dus geen binnenwerk van 3 jaar geleden) en stock android uitbrengt, wordt dat zonder verpinken mijn nieuwe telefoon.

[Reactie gewijzigd door SteroiD op 17 april 2013 09:00]

hear, hear!
Zit nu 2 jaar met een Desire S (om het formaat) en mijn enige keus als opvolger is de iPhone 5, qua schappelijk formaat.

[Reactie gewijzigd door ozothebozo op 17 april 2013 09:40]

xperia p al gezien? Leuk toestel, goed scherm, uitstekende camera, 1Ghz dualcore, 1GB werkgeheugen, 4 " schermpje. Werkt erg fijn.
het langwerpige is bij de iphone 5 op ten duur wel een beetje hinderlijk.
haha, dit klinkt gewoon als de perfecte combo! kleiner dan die high end koelkasten van tegenwoordig en stock android! gewoon een eigen lijn nexussen (nexussi? :P ) als ze dan ook nog kunnen zorgen dan de accu het wat langer vol kan houden dan nu gemiddeld is weet ik al wat mijn volgende merk telefoon gaat worden. :)

[Reactie gewijzigd door superwashandje op 17 april 2013 08:05]

Goede keuze, want ik vind de huidige Android 4.2 interface meer dan prima en lekker strak.
Daarnaast kost een skin ook de nodige systeem resources.
Fantastische invalshoek. Heerlijk om te lezen dat een fabrikant de andere kant op durf te gaan _/-\o_

De laatste tijd merk je dat de trend gezet is voor grote schermen, Een high end toestel heeft (bijna) standaard een scherm dat groter is dan 4,3". De verkoopcijfers van 'grote' telefoons als de xperia Z, de note, etc laten duidelijk zien dat er een grote markt is voor dit formaat schermen, waardoor de kleinere schermen (rond de 4 ") achter blijven. Als er al een toestel wordt uitgebracht die wat kleiner van formaat is, is dat tevens ook een toestel met minder specs alsof high end en 4" niet samen gaan. Steeds vaker lees reacties van mensen die uitkijken naar een wat kleiner toestel, met een goed scherm en vooral een goede batterij.

Als Motorola dit kan waarmaken (en de prijzen redelijk kan houden), kunnen ze hier wel eens een Niche markt te pakken hebben. Ik ben in ieder geval geinteresseerd :*) en stock Android is een mooie bekomstigheid.

[Reactie gewijzigd door Miss_80 op 17 april 2013 08:39]