Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 54, views: 16.849 •

Asus heeft een 24"-monitor voor professioneel gebruik aangekondigd. De monitor beschikt over een ah-ips-paneel met een resolutie van 1920x1200 pixels dat vanuit de fabriek is gekalibreerd. De monitor is kantelbaar, draaibaar en in hoogte verstelbaar.

De kleurweergave van het nieuwe paneel zou volgens Asus goed zijn: de kleurruimte zou 99 procent van Adobe's wide gamut rgb bestrijken. Bovendien zou de monitor ondersteuning hebben voor de weergave van 10-bit 'deep color'. De helderheid van het scherm bedraagt 350cd/m² en de 'Asus Smart Contrast Ratio' is maar liefst 80.000.000:1. Het is onbekend hoe hoog de contrastverhouding ligt als dynamisch contrast wordt uitgeschakeld.

De monitor zit ruim in de aansluitingen; er zijn displayport-, hdmi-, dvi-d- en d-sub-aansluitingen beschikbaar. De PA249Q kan het beeld van twee inputs tegelijk weergeven. Daarbij kan gekozen worden voor een picture-in-picture-modus of picture-by-picture-modus. Om het aansluiten van randapparatuur te vergemakkelijken heeft Asus een 4-poorts usb-3.0-hub in de monitor ingebouwd.

De fabrikant kon nog geen Nederlandse prijs voor de monitor geven, maar het is op basis van de prijs van voorganger PA248Q de verwachting dat het nieuwe model rond de 500 euro zal gaan kosten. De monitor zal in mei of juni door Asus in de schappen gelegd worden.

Asus PA249Q ProArt

Reacties (54)

Eindelijk weer een monitor met enigszins fatsoenlijke beeldverhouding. Zeker voor een professionele markt (of gewoon high-end users) is 1920x1200 echt wel een stuk fijner dan 1920x1080. De prijs valt behoorlijk mee, zeker ten opzichte van de NEC monitor die van de week langskwam voor 750 euro.
500 euro voor een goede monitor met IPSvariant is imho heel redelijk.
Eindelijk weer een monitor met enigszins fatsoenlijke beeldverhouding. Zeker voor een professionele markt (of gewoon high-end users) is 1920x1200 echt wel een stuk fijner dan 1920x1080. De prijs valt behoorlijk mee, zeker ten opzichte van de NEC monitor die van de week langskwam voor 750 euro.
500 euro voor een goede monitor met IPSvariant is imho heel redelijk.
Ik zit eerder te wachten op schermen met een 2400 bij 1800 resolutie, die zijn voor zakelijk gebruik m.i. veel fijner, twee naast elkaar
sorry hoor, maarvmet de afstand die de monitor normaal van je af staan in een kantoor zou 2400x1800 op 24" toch voor heel veel mensen veel te klein zijn. en ga niet zeggen dat je dan dedpi in windows moet verhogen, want daarmee doe je de hogere resolutie eigenlijk weer mee teniet.
Ik ben het met je eens dat die resolutie ook zijn nadelen kan hebben, maar ik gaf aan waar ik nog steeds op wacht.

De door mij genoemde resolutie heb ik niet aan een beelddiagonaal gehangen, ik hoop dat er een fabrikant goede schermen rond de 28 kan uitbrengen, zodat je nog met twee schermen kan werken op een bureau.

Op dit moment gaat het qua diagonaal niet verder dan 21,3 inch met een resolutie van 1600 bij 1200, zie link. Als ik zie hoe hoog die dpi kan zijn, en er nog steeds een monitor gebruiken voor werk (al dan niet in combinatie met een laptop en een dockingstation), begrijp ik niet waarvoor er geen 4:3 schermen met deze dpiwaarden verkocht word.

edit link vergeten in te voegen, alsnog gedaan

[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 16 april 2013 23:08]

Mee eens dat 16:9 het gewoon niet is voor een monitor. Ben benieuwd hoe de beeldkwaliteit van een scherm als dit in de praktijk uitvalt, ben nog steeds geen fan van LCD maar mischien dat het ooit de kleurweergave van CRT en Plasma kan halen wie weet. Weet iemand een plek waar je dit soort higher-end schermen in werking kan zien? Bij de gemiddelde computer zaak hebben ze nog altijd die rommel van rond de 200 euro staan en verder komt het niet.
Volkomen mee eens, zeker nu MS op die plaatsverslindende ribbon over is. De ouderwetse werkbalken polaatste ik gewoon links naast mijn documenten. Nu heb ik alleen keuze voor autohide of niet en autohide is gewoon reuze irritant.

Verder is de kleurruimte leuk voor het bewerken van fotos en kan ik hem als derde monitor naast mijn huidige twee hangen omdat hij een display port heeft.

Ideaal, ik als het beeld in tests echt zo goed blijkt als ze claimen is het mijn volgende monitor.
Wat jij in het algemeen "fatsoenlijk" noemt, verschilt wel per gebruiker. Zodra je met games of video afkomt, verkiest men eerder een 16:9 verhouding, 16:10 is voornamelijk voor zakelijk gebruik interessant en dan nog is het afhankelijk van de use-case.
Wat jij in het algemeen "fatsoenlijk" noemt, verschilt wel per gebruiker. Zodra je met games of video afkomt, verkiest men eerder een 16:9 verhouding, 16:10 is voornamelijk voor zakelijk gebruik interessant en dan nog is het afhankelijk van de use-case.
Ik zie eerlijk gezegd geen enkele reden om 16:9 te verkiezen boven 16:10 voor games. Ik ben nog geen enkele game tegengekomen die wel 16:9 kon maar geen 16:10. En gamen vind ik op 16:10 toch wat fijner dan op 16:9, gewoonweg omdat je net wat meer ziet.

Voor films is 't deels waar, maar veel films zijn tegenwoordig 21:9, dus als je dan een 16:9 monitor hebt heb je sowieso zwarte balken, die zijn bij een 16;10 verhouding hooguit wat groter.
Volgens heb je in FPS games juist meer aan 16:9, omdat je FOV dan net wat breder is. Voor RTS games is 16:10 juist weer prettiger.

De gemiddelde gebruiker zal het waarschijnlijk niks uitmaken. Mij persoonlijk ook niet, ik zit nu op 1440p dus ik heb ruimte genoeg :)
Maar beide ratio's hebben hun plus en min punten.

[Reactie gewijzigd door Zeara op 16 april 2013 13:38]

"En gamen vind ik op 16:10 toch wat fijner dan op 16:9, gewoonweg omdat je net wat meer ziet."

Was dat maar zo:
http://gathering.tweakers...message/39722737#39722737
Misschien dat je even kunt uitleggen wat we moeten zien dan? Het enige verschil wat ik zie is dat SC2 op 16:10 meer ingezoomd is dan op 16:9. Op 16:10 verandert er aan de verticale viewport niets terwijl het horizontaal juist smaller is dan de 16:9. In mijn ogen doet de resolutie er op dat moment dan ook geen reet aan toe en zie je op een 19:9 dus wel degelijk meer.

Misschien hadden ze beter een ander spel als voorbeeld moeten nemen?
Onder aspect ratio gebruikt ie volgens mij DoTa of iets in die richting en dan zie je het wel wat duidelijker

http://www.mmo-champion.com/threads/1239867
Misschien dat je even kunt uitleggen wat we moeten zien dan? Het enige verschil wat ik zie is dat SC2 op 16:10 meer ingezoomd is dan op 16:9. Op 16:10 verandert er aan de verticale viewport niets terwijl het horizontaal juist smaller is dan de 16:9. In mijn ogen doet de resolutie er op dat moment dan ook geen reet aan toe en zie je op een 19:9 dus wel degelijk meer.
16:10 is niet meer ingezoomd, alleen horizontaal smaller. Die tweede gif laat zien dat een 16:10 scherm fysiek groter is. Voor dezelfde beelddiagonaal is een 16:9 scherm kleiner in oppervlakte, dus alles wordt iets kleiner afgebeeld dan op een 16:10 scherm.
Hoe je het ook noemt, je ziet minder van het speelveld aan de linker en rechter randen. Dat is een nadeel.
Vind ik toch niet waar en volgens mij de meeste consumenten ook. Ik heb liever meer breedte dan hoogte, ik zie dan ook nog liever iets tussen 1:1.66 en 1:2.33. Bijvoorbeeld richting 1:2.
Ik gebruik nu 23" 1:1.6 (16:10) en dat vind ik regelmatig te hoog en voor film net niet breed genoeg. Ik denk dat ik om te werken wel met een iets lager en bredere monitor zou uit kunnen komen maar het zou aan de taak die ik wil uitvoeren kunnen liggen dat ik liever wat meer hoogte zou kunnen gebruiken.
Omdat ik nu 23"gebruik lijkt me dus 24" 16:9 fijner, ook om meerdere pagina's/mappen naast elkaar te plaatsen.
Voor entertainment liever richting de 1:2.33

Wel netjes dat Asus zich op betere kleurweergave focused, Ik moet nog steeds wennen aan de kleur-inconstistentie wanneer de inkijkhoek anders is (boven aan het scherm en onder aan het scherm is niet het zelfde). Het is net of je naar een schilderij kijkt en de kleur veranderd enorm door jou inkijkhoek. Bij CRT's waren de kleuren overal op het scherm, ongeacht de inkjikhoek altijd het zelfde, ik zou als "artist" zo ook nooit nauwkeurig kunnen werken. Hopelijk brengt de toekomst beter.
Daarentegen zijn contrasten, snelheid (en diepte) wel een stuk beter geworden.

Mijn monitor is dan ook niet zo'n dikke, Philllips van rond de 110 euro.

(het gaat erom dat je het vermoeiender en onnatuurlijker is als mens om je ogen op en neer te bewegen ( of je hoofd ), zijwaards gaat sneller en is minder vermoeiend.
Net zoiets als 3d proberen te zien in spellen zonder te bewegen zoals in FC3, een goede engine zou 3d uit zien bij een stilstaand plaatje, hehe)

[Reactie gewijzigd door dreee op 16 april 2013 19:42]

Bestaat al jaren voor eenzelfde prijs bij Dell. Die hebben zelfs een budget 24" met deze resolutie voor ~300 euro.
Bestaat al jaren voor eenzelfde prijs bij Dell. Die hebben zelfs een budget 24" met deze resolutie voor ~300 euro.
Nope, dan krijg je geen wide gamut, wat dit Asus scherm heeft. Voor wide gamut moet je voor de U2410 of de nieuwe U2413 gaan.
Voor dat geld kan je in mijn ogen beter naar een Dell scherm met hogere resolutie kijken...
Wat dacht je van de Dell U2412M? 1920x1200 IPS-scherm voor onder de 300 euro.

Weliswaar geen wide-gamut, maar wel meer hoogtepixels voor relatief weinig geld.

[Reactie gewijzigd door jjkester op 16 april 2013 17:08]

Zijn mooie schermen, ik heb er drie van naast elkaar staan op mijn werk. Twee voor het development systeem en een voor het test systeem.
Of de U2713HM, ongeveer 500 euro. Ik heb er nu 2 naast elkaar staan en het is een waar genot, de ruimte, resolutie, kijkhoek, kleurechtheid en resolutie.

Het is weliswaar geen wide gamut, maar ik heb begrepen dat om daarvan te profiteren, je gehele workflow in 10 bit moet zijn: je GPU, je scherm en je software. Dat is inderdaad alleen voor pros interessant.
Opvallend dat er weer een advertorial verschijnt voor een beeldscherm dat eigenlijk weinig bijzonders biedt, behalve dat het in de markt wordt gezet als een product voor zakelijk/professioneel gebruik.

Wat betreft de kalibratie: het is leuk dat het scherm gekalibreerd uit de fabriek komt, maar een echte kalibratie kan pas plaatsvinden in de kamer waar je het scherm gebruikt (met het bijbehorende licht waarin je het scherm gebruikt). Bovendien moet je een kalibratie om de zoveel tijd herhalen wil je er zeker van zijn dat het scherm goed afgesteld blijft. Dus eigenlijk is dat verhaal over kalibratie meer marketingpraat dan dat het echt nuttig is voor de professional. Het is in elk geval zeker niet zo dat een gekalibreerd scherm betekent dat je je Spyder of andere kalibratietools weg kunt doen!
Ik zou het niet weinig bijzonders noemen. Het is namelijk een update t.o.v. de vorige generatie die nog met H-IPS panelen uitgebracht werden. Deze worden met AH-IPS panelen uitgebracht. Dat komt in de praktijk neer op een minder heftige coating zodat het scherm er minder korrelig uitziet.

Daarnaast werd de vorige generatie met CCFL backlights geleverd, en de nieuwe generatie met LED, wat ook weer energiezuiniger is. Ook is de kleurruimte iets groter nu t.o.v. de vorige generatie (99% aRGB vs. ~95%-98% aRGB).

Voor de professionals (denk aan o.a. fotografen) is dat een mooie vooruitgang. Voor de huis, tuin en keuken gebruiker is dit scherm pure overkill.

Daarnaast is een 24" scherm niet meer zo groot tegenwoordig, als je het afzet tegen 27" en 30" schermen. Maar veel mensen willen denk ik niet zo'n groot scherm, en anderzijds kun je wel makkelijker 2 van deze schermen naast elkaar zetten voor een multi-monitor setup (iets wat mij persoonlijk wel aanspreekt).

Maar goed, ik baseer me overigens grotendeels op de specs van de Dell U2413 wat een vergelijkbaar paneel gebruikt. Ik kan me niet voorstellen dat deze Asus daar veel van zal afwijken. Ik ben ook benieuwd hoe dit Asus scherm zich zal verhouden t.o.v. de Dell U2413 omdat ik in de loop van dit jaar in de markt ben voor een nieuw beeldscherm.

[Reactie gewijzigd door Sakete op 16 april 2013 12:57]

Professionals die een 24" scherm willen of nodig hebben die hebben er meestal al één. Thuis heb ik een 24" DELL uit 2007, op het werk van een nieuwere generatie. Ik zou graag upgraden maar geen enkel fabrikant komt met een scherm dat een resolutie van hoger dan 1920x1200 voor een prijs waarvoor je niet twee van de eerder genoemde schermen koopt.

Een iets betere kleurechtheid, of iets lager energierverbruik of snellere USB-hub is niet genoeg om te upgraden. Ik wil gewoon een beter scherm met meer pixels. Zelfs een iPad heeft tegenwoordig meer pixels dan deze "high end" schermen.
Hoe bedoel je pure overkill voor de huis tuin en keukengebruiker? Ik ben een huis tuin en keukengebruiker (ik game, kijk eens een film, kijk websites) en ik vind de beeldkwaliteit van het gemiddelde computer scherm wat iedereen heeft van rond de 300 euro (heb er zelf ook 1) gewoon compleet ruk en waardeloos.

Ik mis de tijd van de CRT monitor, wat een kleurbeleving en immersie was dat vergeleken met tegenwoordig. Gelukkig heb ik een plasma-tv die dit behoorlijk evenaart, maar die is niet geschikt als computer scherm.

Ik zou graag 800 euro uitgeven aan een computer scherm puur om mee te gamen en ander huis tuin en keukengebruik als de beeldkwaliteit gewoon stukken beter is (kleurweergave, contrast en zwartwaarden redelijk in de richting van een CRT scherm) want eigenlijk hebben PC singleplayer games me niet meer kunnen boeien sinds mijn CRT stuk ging. Op de een of andere manier mist er wat, een bepaalde inleving, immersie in de virtuele wereld die mede gecreërd werd door de felle vloeiende kleurweergave
@sakete

Ik denk niet alleen een vergelijkbaar paneel als de Dell U2413, maar identiek http://www.tftcentral.co.....htm#new_lgdisplay_panels, de LM240WU9 (er zijn er twee, dit zal dan die met Adobe RGB zijn.)

[Reactie gewijzigd door abacaxi op 16 april 2013 15:34]

Die NEC van laatst was idd niet heel special, maar deze heeft tenminste 10bits ondersteuning.. Dat is wel weer leuk. Heb je wel een fireGL of quadro nodig geloof ik.
en vergeet ook niet dat calibratie moet plaatsvinden met de weergever die je het meest gebruikt, want ook de videochips hebben werkelijk invloed op de kleurweergave...
De fabriekskalibratie is wel degelijk nuttig. Het kalibreert onder dezelfde omstandigheden om fouten in het product te minimaliseren.

Dat neemt niet weg dat je zelf ook nog moet kalibreren, maar als je fabriekskalibratie niet wordt gedaan en je hebt een produkt met te grote kleurafwijkingen, dan kun je thuis kalibreren wat je wil, maar het komt dan nooit meer goed.
professionals willen echt geen 1920x1200 meer maar 2560x1600 of eventueel 2560x1440.
met die achterhaalde resolutie kan je echt niet lekker tekenen of foto bewerken.
Professionals kunnen ook gewoon mensen zijn die met Office applicaties werken en dan heb je echt niet (veel) meer nodig.
Ik heb 1440x900 voor mijn neus, vind ik zat.
Er hangt een laptop aan die nu al over z'n nek dreigt te gaan als ik foto icoontjes in de verkenner wil bekijken. Wordt er niet beter op als 't scherm 2x zoveel pixels heeft...
De kracht van deze monitor zit in zijn kleurechtheid, niet in de resolutie. Als je dus als professional voornamelijk in Office zit, dan heb je geen 10 bit wide gamut nodig, dan kun je voor de helft van de prijs een monitor met je favoriete resolutie kopen.
Als grafisch vormgever ben ik het hier niet mee eens. Professionals hebben meestal meer dan 1 monitor. Ik heb zelf twee 24 inch displays met een resolutie van 1920*1200. Ik wil zeker geen hogere resolutie omdat dan alles kleiner wordt.

Zo heb ik ook een 17 inch macbook pro. 1920*1200 is hierop gewoon niet fijn werken als je 8 uur lang naar je scherm moet staren.

Ik vind mijn twee 24inch displays zelfs fijner werken dan het 27inch imac scherm met 2560x1440.
Het hele woord 'professionals' snap ik niet t.o.v. deze monitor.
De rode rand is een no go voor mij. Ik hou niet van kleuren op mijn monitor laat staan rood.

Maarre, de 2560x1440 van Asus die voor 500 euro in de prijslijsten staat heb ik dan liever. Is ook IPS.
Mee eens.
Dat soort details maken een monitor na enige tijd hopeloos ouderwets.
En die knopjes aan de zijkant verdienen ook niet de design award.
Ik wacht vol ongeduld op schermen met een hogere pixeldichtheid (retina). Op mijn telefoon is het beeld haarscherp, terwijl ik op mijn semi-professioneel scherm de pixels kan tellen. Ok, dat is wat overdreven maar het is een stap vooruit die vroeg of laat ook bij de losse schermen gezet moet worden!
Hoe staat zo'n scherm als deze Asus kwalitatief nou in verhouding tot een Eizo?
Zou er nog een variantje komen voor dit? http://tweakers.net/nieuw...erm-met-padfone-dock.html

Zou voor de zakelijke markt en tweakers/gadgetfans misschien wel een mooie extra zijn.

[Reactie gewijzigd door RBouwman op 16 april 2013 15:00]

Toch jammer dat ze -blijkbaar- ervanuitgaan dat professionals geen gevoel voor design hebben... Zo'n rode streep? jaren '80 knopjes? De specs zijn geweldig maar om tegen zo'n behuizing nou de hele dag te moeten kijken.. Dan doe ik het toch liever met de wellicht iets minder professionele ultrasharp serie van Dell. Mooi strak!
Dus jij kiest iets wat mooier is omdat het mooier is, nou ja.
tja, het is ook niet mijn design (alleen een zwarte dunne rand zonder belettering), maar over smaak valt te twisten, er zullen genoeg mensen zijn die dit wel mooi vinden. kijk anders maar eens in een gemiddelde computerwinkel hoe een gemiddelde consumenten monitor er uit ziet, mijn god wat een spuuglelijke monitoren zijn dat, vooral die 'nieuwere' samsungs...
Wat ik nog steeds mis is dat de monitor kan kantelen op de voet. Dat biedt meer mogelijkheden voor professioneel gebruik, dat is hartstikke fijn als je aan het programmeren bent of veel met tekst werkt. Dan het liefst een HOT-switch, zodat je tijdens het gebruik de monitor kan kantelen en dit wordt opgemerkt door het OS. In het OS is deze mogelijkheid aanwezig maar is een probleem als je de monitor zelf niet kunt kantelen. Daar valt wel wat op te bedenken maar ziet er niet uit.

EDIT:
Ik heb een e-mail gestuurd naar de "ben heck show" om te vragen of hij een keer een oplossing voor kan bedenken, ben benieuwd! Zie ook:
http://www.youtube.com/user/thebenheckshow

[Reactie gewijzigd door Erwines op 16 april 2013 15:36]

ik moet je eerlijk zeggen dat ik in al die jaren nog nooit de neiging heb gehad om mijn monitor te kantelen tijdens programmeren..
Ik had dat ook niet omdat ik niet beter wist maar heb 1 keer een gekantelde monitor gezien bij iemand die reviews en blogs schrijft etc en vond dat een verdraait handige oplossing! Echter de monitor zat gekanteld gemound aan een wall mount (arm), dit was geen bestaande oplossing alleen een handige vinding.

[Reactie gewijzigd door Erwines op 16 april 2013 22:23]

Wat ik nog steeds mis is dat de monitor kan kantelen op de voet. Dat biedt meer mogelijkheden voor professioneel gebruik, dat is hartstikke fijn als je aan het programmeren bent of veel met tekst werkt. Dan het liefst een HOT-switch, zodat je tijdens het gebruik de monitor kan kantelen en dit wordt opgemerkt door het OS. In het OS is deze mogelijkheid aanwezig maar is een probleem als je de monitor zelf niet kunt kantelen. Daar valt wel wat op te bedenken maar ziet er niet uit.
Dan pak je toch een monitor met pivotmount? En het scherm draaien kan vaak ook wel dmv een hotkey of door een simpele menukeuze.
Zover ik een pivotmount begrijp kan ik niet inzien hoe je hiermee een monitor kan kantelen.
Mooi schermpje, jammer van de resolutie.
Ik heb recentelijk hun 27 WQHD scherm gekocht. (Prachtig schermpje ook)
De resolutie van die 27 WQHD scherm is 2560x1440 en om die reden ben ik al even op zoek naar een mooi 24 inch schermpje met dezelfde resolutie die als tweede schermpje kan dienen.
Het tweede schermpje dient dan als monitor om mee te nemen voor LAN-Parties en als tweede scherm voor Teamspeak, Steam friends list etc tijdens het gamen. Vind het namelijk prettig als beide schermen een gelijke resolutie gebruiken zodat ik geen onzichtbare muren heb bij het van scherm naar scherm navigeren. Echter is een 27 inch te groot om met LAN-Parties mee te nemen. Ik wacht dus nog even op een 24 inch WQHD versie. (Als die ooit komt :9 )
Maar als je werkt met een grotere en kleinere monitor naast elkaar maar wel met dezelfde resolutie, dan zijn dingen op de ene monitor groter dan op de andere. Ook dat is niet helemaal optimaal vind ik zelf. Dan zou ik liever een stukje hebben waar je cursor niet beweegt, want dan kun je je monitoren precies uitlijnen.

Enne, een 27" kan makkelijk mee naar een lanparty, dat gaat zelfs met m'n 30" nog prima.
Inderdaad, maar het is ook hoe sterk/groot je bent. Iemand van 1.65 kan bijvoorbeeld een 27'' monitor moeilijker vasthouden dan een persoon van 1.90 . Gebruik nu zelf een Samsung Syncmaster 24'' en die werkt prima. Maar ik ga binnenkort eens overwegen een andere te kopen, want deze is wel een beetje afgebruikt : de kwaliteit is te oud. Deze beeldscherm ziet er overigens best wel nice uit :)