Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 34, views: 17.090 •

Electronic Arts stopt met de Facebook-games SimCity Social, Sims Social en Pet Society. De games gaan in juni offline. SimCity Social begon nog geen jaar geleden; de twee andere waren al langer online. Playfish heeft het personeel nodig voor andere projecten.

Electronic Arts, eigenaar van ontwikkelaar Playfish, maakt het stopzetten van de drie Facebook-games bekend via het forum van de studio. De uitgever stopt in juni met SimCity Social, Sims Social en Pet Society. Spelers van de drie games hebben tot 14 juni de tijd om hun in-game-krediet op te maken. Playfish sluit de drie games omdat de studio het personeel dat aan de games werkt, wil inzetten voor andere projecten. Welke dat zijn, maakt de studio niet bekend. Vooral het stopzetten van SimCity Social is opvallend. De game ging nog geen jaar geleden, op 25 juni 2012, van start. Pet Society is sinds 2008 te spelen, Sims Social sinds 2011.

Het is niet duidelijk of het stopzetten van de games verband houdt met de bezuinigingen die Electronic Arts moet doorvoeren. De uitgever maakte eerder deze maand bekend ruim 100 medewerkers te ontslaan. De ontslagen zouden vooral gevallen zijn bij EA Mobile Montreal, een studio die net als Playfish casual games maakt. De ontslagronde volgde op het vertrek van directeur John Riccitiello, die in maart opstapte na tegenvallende financiële resultaten.

Reacties (34)

En weer een bewijs dat je geen geld moet steken in die FB games. Voor je het weet stopt de game wegens gebrek aan succes of om een reden zoals EA geeft. En weg is je geld.
EA geeft in dit geval geen reden van het stopzetten. Over één zinnetje heen gelezen.

Ik weet niet of EA al een nieuwe directeur heeft. Maar het kan zijn dat de nieuwe directeur niets ziet in facebook/casual games en heeft de andere medebeslissers overtuigt dat dit niet de goede weg is. Mede ook dat zij de andere casualgame studio heeft gesloten.

[Reactie gewijzigd door Gertjuhjan op 15 april 2013 17:21]

Volgens mij staat er wel een reden in de tekst, namelijk dat ze het personeel op andere games in gaan zetten.
Ja dat zou ik ook zeggen als ik bij de marketing van EA zou zitten. Het kan er zo maar om gaan dat die games geen of amper winst maken. Of zelfs verlies. Dus dan is het geen rare zet om alles op te doeken.

Als het echt winst zou maken zouden ze het niet stop zetten.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 15 april 2013 19:35]

Ontwikkelaars overplaatsen is nooit de reden dat een game sluit.

Het besluit is meestal:
- Wij kunnen elders waarschijnlijk meer verdienen.

Daarna wordt personeel overgeplaatst, servercapaciteit hergebruikt etc. Waarom ze ervoor gekozen hebben om de stekker eruit te trekken is mij niet duidelijk. Ze kunnen toch met een man of 5 de spellen draaiende houden tot ze doodbloeden, en nog genoeg verdienen aan microtransacties?
Tja, dan is de vraag hoe lang wacht je? M.a.w. wanneer is iets doodgebloed? Vijf werknemers kosten ook een redelijk bedrag per jaar. Dit terwijl dit soort spelletjes drijft op dynamiek in het spel. Nieuwe gebouwen, upgrades, thema's bijv. met kerst een kerstthema. Stuk voor stuk vrij arbeidsintensieve processen.

Zodra je dus die paar man op zo'n game laat denk ik dat het grote doodbloeden al is begonnen en je weldra ook die paar man niet meer kunt verantwoorden omdat de inkomsten gewoon uitblijven. Dus dan maar beter gelijk aankondigen dat de boel dicht gaat. Die vijf man zitten er dan nog tot juni en dan is het project afgesloten.

Dat lijkt me overigens voor die medewerkers in kwestie ook fijner; Je weet gelijk waar je aan toe bent.

[Reactie gewijzigd door 0rbit op 15 april 2013 21:13]

Ja, maar voor de gebruikers niet. Ik kan me wel voorstellen als je 50 euro in zo'n spel stopt (zou ik nooit doen, maar goed) en je krijgt een week later te horen dat ze er mee kappen, dat je dan behoorlijk baalt/boos wordt.

Dan kan je het beter een jaar lang laten doodbloeden, i.p.v. 2 maanden (!!) van te voren aankondigen dat je gebruikers maar kunnen stikken.

En dan kan je ook nog eens je geld terug krijgen!!

Stel, ik ontdek dat spel gisteren.. Raak er direct verslaafd aan en koop gelijk 50 euro aan kredits. Volgende dag: Ja, joh bedankt voor je geld; veel plezier nog 60 dagen en dan is het bye bye naar je cash.

Ik vind dit echt schandalig afgehandeld door EA-games.
Het gaat volgens mij niet echt lekker daar :s (Nou ja, behalve de zakken van de topmannen).

Als ze het spel nog een jaar hadden voortgezet na de aankondiging (Al is het zonder updates) krijg je al heel wat minder boze klanten (Zie topics van de spellen; linkje staat in het artikel).
Maar dan kan je het toch alsnog laten draaien zonder het te updaten?
En weer een bewijs dat je geen geld moet steken in die FB games. Voor je het weet stopt de game wegens gebrek aan succes of om een reden zoals EA geeft. En weg is je geld.
Gelukkig is dat met andere online games niet het geval.
Modern Warfare 2 nog recentelijk gespeeld, nee? Well, de rest van de wereld ook niet: je vind ws. geen enkele server die enigszins populated is(en dan bij voorkeur ook nog zonder cheaters).

Oftewel: ook de 'normale' games zijn weggegooit geld.
Deze casual games draaien op microtransacties. Modern warfare 2(volgens mij) niet.
Ook is modern warfare 2 uit 2009 en Sim City Social uit 2012.

Dus ik vind het geen goede vergelijking.
Zit wel een verschil tussen. Als je games als CoD en BF koopt dan weet je van tevoren dat de games meegaan tot de nieuwe versie uitkomt. Bij FB games weet je dat nooit en heb je in ieder geval nog de single player. Bij de FB games heb je helemaal niets meer.
Een groot verschil hiermee is dat je het zo ongeveer kan verwachten, cod spelers gaan naar de nieuwe versies van het spel en de oudere versies worden rustig maar met een facebook game kan je zonder iets te weten gewoon gisteren geld uitgegeven hebben en vandaag te horen krijgen dat ze er mee kappen en weg is je geld. Dit is echt iets heel anders dan spellen die rustiger worden naar mate ze ouder worden.

Overigens zover ik weet is alteriwnet nog steeds bevolkt en dus cod6/mw2
Ik kwam vandaag toevallig nog de stats tegen van Steam met meest gespeelde games op het moment, en wat blijkt: MW2 multiplayer staat op nr 15 met meer dan 8.000 spelers tegelijkertijd. Daarmee staan ze boven bioshock infinite, dus je argument slaat nergens op. Stel dat MW2 vandaag de dag wel dood zou zijn, wat het dus zeker niet is, dan is die toch meerdere jaren zeer populair geweest en heeft daarmee ook een levensduur gehad van meerdere jaren in tegenstelling tot het ene jaar dat simcity social zal zien. Ook zal, als de multiplayer van MW2 dood is de single player nog altijd speelbaar zijn en eventueel als je wat met vrienden regelt zou je nog steeds multiplayer met hen kunnen spelen.

Snap eigenlijk niet waarom EA ervoor gekozen heeft om dit spel echt af te sluiten ipv dood te laten bloeden, bij die laatste is het de community die het spel stopt wat altijd beter is dan wanneer de ontwikkelaar het van je afpakt zeker als je er veel geld aan uitgegeven hebt. In ieder geval een duidelijk teken dat je nooit microtransacties moet kopen bij spellen van EA, wat ik trouwens toch al niet deed maar nu ook zeker niet zal gaan gebeuren.
En weer een bewijs dat je geen geld moet steken in die FB games. Voor je het weet stopt de game wegens gebrek aan succes of om een reden zoals EA geeft. En weg is je geld.
Dat geld is altijd al weg. Je weet vantevoren dat het spel ooit stopt, hoe populair het ook is op het moment. Farmville anyone? Zeer populair, velen hebben daar veel geld aan gespendeerd.
Ik speel ook 2 spellen, voorheen via FB, maar door de 30% regel van FB inmiddels op eigen servers. En betaal ervoor. Het maakt het spel wat makkelijker (niet makkelijk!), en heeft wat andere voordelen. Ik zie het als abbo, en betaal met plezier.
En als de games stoppen? Heb ik heerlijk plezier gehad.

Edit: En ik heb er een stel echte vrienden aan overgehouden, dat is ook wat waard.

[Reactie gewijzigd door ADQ op 15 april 2013 18:47]

Dat geldt ook voor always online drm. Als EA verder gaat bezuinigen en besluit de simcity-servers offline te halen ben je ook gewoon de sjaak. Als consument heb je wat dat betreft nul rechten.
Je moet zowiezo geen geld steken in F2P browser of phone games,. Al helemaal niet als ze van EA zijn. Dat is maar weer bewezen.
Niet geheel:

EA switched users from game-specific virtual currencies to a common currency in four Play4Free games. Existing balances in the current currencies were converted into the new common currency - called “Play4Free Funds” - without loss for the customer. Affected games and currencies are:


Maar of je hier nou zo blij mee moet zijn aangezien je het alleen kan besteden aan de volgende spellen.

• Lord of Ultima - diamonds
• Battlefield Heroes - battlefunds
• Battlefield Play4Free - battlefunds

(De mensen die simcity of the sims spelen of elk ander niet geweldadig spel moeten kortgezegd maar gewoon dik gaan knallen -_-)
Het is niet duidelijk of het stopzetten van de games verband houdt met de bezuinigingen die Electronic Arts moet doorvoeren. De uitgever maakte eerder deze maand bekend ruim 100 medewerkers te ontslaan.

Ook al staat het niet direct in het artikel vermeldt, maar ik denk wel dat het om bezuinigingen gaat.

[Reactie gewijzigd door Rabie op 15 april 2013 17:08]

Ik heb The Sims Social best een tijdje gespeeld, en het was best een okee spel. Na enige tijd begon de nadruk echter te sterk op het social aspect te liggen zoals quests waarbij je per-se met vrienden moest samenwerken om verder te komen. Omdat ik mijn kennissen niet lastig val met Facebook games hield de lol daarom voor mij op en stopte ik met spelen. Toch jammer om te zien dat het stopt, ook al heb ik al in geen anderhalf jaar meer gespeeld.
Dit is bij veel social games het geval. Het is voor mij ook altijd een punt om op te houden. Om die reden speel ik in het geheel geen social games meer, maar liever gratis Android games die ik na een week of twee ook wel weer gezien heb :+
Er gaan in 2 jaar tijd rond de 1000/1300 ontslagen vallen bij EA. Maar EA mag van mij verdwijnen uit de game industrie.
Want? Misschien dat jij geen games van EA koopt, maar welk nadeel heb jij ervan dat andere mensen wel graag bijv FIFA spelen?
Ze hebben nog wel invloed op de rest van de game-industrie. Als EA always-on en uitmelkende DLC niet zo aan de markt probeerden te brengen zouden andere developers er heel anders over denken. Dit is als zeggen dat je Apple niet mag, en dat ze daarom geen invloed hebben op de rest van de technologie markt.
Ben ik helemaal mee eens. het aantal slechte games wat ze produceren slaat helemaal nergens op. bovendien luisteren ze niet naar de klant en trekken hun eigen plan. Met dit als resultaat. helaas voor de fifa fanboys. maar er zijn nog zat andere voetbal spellen die net zo goed zijn. Bye bye EA. en komt wel een andere die het overneemt.
Even voor de volledigheid. Er gaan nog een paar servers down binnenkort:
JetSet Secrets op Facebook
Madden Superstars op Facebook
NHL Superstars op facebook
TMI Trivia op iPad, iPhone en iPod Touch

Meer info en een complete lijst met gestopte servers in het verleden, alhier:
http://www.ea.com/1/service-updates
Bon, er gaan weer wat games plat bij EA. Niet echt groot nieuws, al zullen er een pak mensen echt niet tevreden zijn (er zijn genoeg mensen die erg/te veel geld hier aan spenderen).
Ik zie de servers van Simcity 2013 het ook niet lang uithouden, het zou niet de eerste game zijn die binnen het jaar offline gaat. Niet alle games zijn slecht van EA, maar hun houding is ronduit rot. De spreekwoordelijke druppel moet toch wel eens overlopen bij de gamers?
Ik moest ook meteen aan deze comic denken.
Heb gelukkig niets met EA en zal er ook voor zorgen dat het zo blijft... jammer voor alle ontwikkelaars die aan zoiets onmenselijks vastzitten
Spelers van de drie games hebben tot 14 juni de tijd om hun in-game-krediet op te maken.
Wat een klantvriendelijke oplossing... :')
Geen tegoedbon, store credit, niks.
Krediet wat je kan opmaken, in een spel wat over een maand uit de lucht gaat - daar zit echt NIEMAND op te wachten.

Ze zouden op zn minst mogen aanbieden je credit over te plaatsen naar een andere game van jouw keuze, of origin.

Hier maken ze geen vrienden mee.
Ik zat net 't topic van Pet Society door te nemen, bijna 7 pagina's per minuut wordt er gepost!
En wat zeggen ze dan bij EA/Playfish, je bent van harte welkom bij de andere spelletjes die we aanbieden. Ja, alsof de dames die Pet Society spelen op hele andere spelletjes zitten te wachten. Die gaan geen schiet of sport spelletjes spelen, die speelden Pet Society omdat het zo schattig was. En dan raden ze aan de ingame currency maar snel op te maken? Alsof die dames nog niet alles uit de petcash winkel hebben. Nu speelde ik het alleen voor 'ondersteuning', maar als EA hier geen goud geld uit gehaalt heeft, dan is er iets vreselijks mis met ze. Er zit geen IP aanvast, dus over rechten hoeven ze niet te klagen, sterker nog er waren altijd wel nieuwe gesponsorde items te vinden, de graphics zijn supereenvoudig, daar zitten ook niet te veel kosten aan. Het enige wat naar mijn idee voor wat kosten zorgen waren de server resources, maar als je die er al niet uit kunt halen, dan, wat ik al eerder zij, doe je iets goed fout.
Tja, dat krijg je van freemium / pay to win games.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Samsung Smartphones Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013