Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 13.298 •

Ontwikkelaar Undead Labs maakt bekend dat openwereld-zombie-game State of Decay in juni op de markt verschijnt. De game verschijnt als download voor de Xbox 360 en Windows, en wordt uitgegeven door Microsoft Studios. De muziek is geschreven door Jesper Kyd.

De mededeling op de website van ontwikkelaar Undead Labs is kort: June. Officially. De makers melden niet op welke dag de zombie-game verschijnt. De studio had al eerder laten weten dat State of Decay te downloaden zal zijn via Xbox Live Arcade. Er verschijnt ook een versie voor Windows.

State of Decay is de eerste game van Undead Labs. De studio maakt gebruik van CryEngine 3. Daarmee heeft het een open spelwereld gecreëerd waarin spelers moeten zien te overleven, te midden van hordes zombies. Spelers moeten op zoek naar voedsel, water, onderdak, wapens en munitie, en kunnen een kamp opzetten om zombies te weerstaan. Spelers kunnen daarbij een verbond sluiten met computergestuurde overlevenden die, net als de speler, ook niet geïnfecteerd zijn. In het kamp kunnen ze de rollen verdelen en bijvoorbeeld de bevoorrading van het kamp onderling regelen. De voorraden in de omgeving nemen echter af, zodat spelers na verloop van tijd op zoek moeten naar een andere locatie.

Undead Labs is opgezet door Jeff Strain, die ooit als lead programmer betrokken was bij de ontwikkeling van World of Warcraft. Nadat World of Warcraft verschenen was, verliet Strain Blizzard om ArenaNet op te richten en aan mmog Guild Wars mee te werken. Ook met Undead Labs wil Strain een mmog maken, die draait op een door de studio zelf vervaardigde engine. Er wordt al aan het project, dat intern bekendstaat als Class 4, gewerkt. Ook de mmog moet verschijnen voor de Xbox en Windows, en wordt door Microsoft Studios op de markt gebracht.

State of Decay

Reacties (40)

Ik hoop dat de windows versie niet als games voor windows komt maar helaas...
Volgens mij zijn ze toch al wel afgestapt van Games for Windows Live? Ik verwacht overigens dat er nog wel een opvolger van zal komen, maar zoveel Windows games brengt Microsoft niet meer uit nu.

Gezien het feit dat het bij lancering geen MP of Coop bevat, zie ik ook niet echt de noodzaak hiervoor in.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 15 april 2013 13:52]

Waarschijnlijk gaat dit terugkomen in de games tab op Windows 8. Al moet ik bv, Resident Evil 5 nog wel spelen met Games for windows. Iets wat misschien met de aankondiging van de nieuwe Xbox wel nieuw leven in wordt geblazen. Cross-buy zou geniaal zijn!
Deze game ziet er wel heel cool uit. Ook vet dat je multiplayer kan spelen! Hopelijk komt de PC versie ook in Juni uit!.
Er staat toch duidelijk dat ook de Windows (PC) versie uit komt in Juni? Of lees ik het dan raar?

Ik vraag me wel af of deze game in de Windows Store aangeboden gaat worden of dat ze het via een ander platform als download aan gaan bieden. Zou opzich wel een leuk voorbeeld kunnen zijn over wat allemaal kan binnen de Windows Store, wie weet een goede boost.
Er staat op de site dat de Xbox 360 versie in juni uitkomt niet dat de PC versie ook in juni uitkomt.
State of Decay is enkel singleplayer... Studio Undad labs werkt al wel aan een opvolger, een mmog die dus wel multiplayer is.
Dat had wel wat beter in het artikel mogen staan.\
Ging er van uit dat het een mmo was :o
Ah, daarmee zijn Day Z en War Z gelijk ten dode opgeschreven. Niet geheel onterecht aangezien het hier een full blown developerteam betreft met goed budget en een goede grafische engine.

Ik gok erop dat Day Z en War Z gewoon te lang in ontwikkeling zijn geweest (waarbij 1 van de 2 opok gewoon het uitzuigen van geld was). Het concept klinkt me erg leuk maar doet me een beetje denken aan S.T.A.L.K.E.R. niets mis mee natuurlijk aangezien dat spel ook erg goed was.
Ik heb zowel Day Z als War Z nooit gespeeld, dus ik kan hier niks inhoudelijk over zeggen. Maar ik hoor wel her en der verhalen dat in die games je elkaar kan afslachten, en dit nog wel eens leidt toch 'leuke' trolls die mensen voor de lol af maken. Ik vraag me dan af of ze daar in deze game rekening mee houden?

Nogmaals, ik sta open voor reacties van mensen die deze games wel gespeeld hebben :P
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, iets dat ik mis bij deze game en bij WarZ is de sfeer. DayZ heeft een bepaalde vibe die je gewoon het gevoel geeft dat het menens is. Deze game ziet er veel meer 'fun' uit.
Als ze hierboven gelijk hebben en er geen Multiplayer in doen, dan denk ik dat DayZ en WarZ nog wel effe door zullen gaan. Juist het online/coop gebeuren zal hier wel een groot gemis zijn denk ik. Ik snap dan ook niet dat ze dat niet toevoegen.

De Dev heeft in ieder geval aangegeven dat er bij de lancering geen coop of multiplayer in zit. Misschien komt dat nog post-launch, maar ik ga er eigenlijk niet vanuit.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 15 april 2013 13:53]

DayZ is een mod op ArmaII die heel populair geworden is. Maar doordat het een hobbyisten project was had je veel last van hackers en bugs. De ontwikkelaar van DayZ werkt nu bij het bedrijf achter Arma II. Ze werken nu aan een echte Day Z game. (Lees de blog posts op http://dayzgame.com/).

WarZ kopieerde gewoon het concept van DayZ en voegde microtransacties toe. Om snel te cashen.

Ik denk dat het niet erg is dat games als State of Decay en The last of us erbij komen voor de wat minder hardcore spelers.

Day Z wordt net als de mod realistisch en keihard. Geen check points, geen regels, geen tutorials, geen kaart, puur beginnen op een random locatie op het strand met n verbanddoosje en een zaklamp. Je zoekt maar uit hoe je overleeft in een wereld vol zombies (en players die al dikke wapens hebben), verkeersborden in het Russisch, zonder vastgesteld doel behalve overleven.
WarZ is al dood (en terecht), maar ik zie deze game niet echt in DayZ's vaarwater zitten.
DayZ is juist zo populair omdat het heel ver af ligt van wat een full blown developerteam met goed budget en bijbehorend marketingteam er van zou maken.
Het is leuk om budget te hebben, maar dat betekent ook dat je bij het bedenken/maken van een spel geen risico's kan nemen omdat je wat te verliezen hebt., dus ik zie het niet zo snel voor me dat een studio aan een dusdanige hardcore game zal beginnen als DayZ.

Sowieso; als dit inderdaad alleen een singleplayer game wordt zijn het per definitie al 2 verschillende markten en zal ik hem, zelfs als liefhebber van het genre, niet eens kopen.

[Reactie gewijzigd door P4N75 op 15 april 2013 15:31]

Wat ik zo jammer vind aan de hedendaagse zombie spellen is dat het merendeel echt heel veel actie heeft, of teveel sandbox is. Een mooie mix van beide, met wat MMO(RPG/Adventure) elementen - zoals een soort van quest systeem of events waarbij meerdere personen strategisch samen (kunnen) werken - zou mij dus persoonlijk veel meer aanspreken.

Als ik naar het filmpje kijk krijg ik hier wel het gevoel dat men naar objectives werkt welke niet alleen draaien om overleven of je medespelers neermaaien (ik heb dan echter op het werk ook geen geluid, dus misschien mis ik wel iets), dus dat geeft mij dan wel de hoop dat dit eens wat anders kan worden.
Volgens mij heeft Dead Island precies wat jij omschrijft. Of ben ik hier fout?
Dat gevoel kreeg ik van het eerste uur spelen nou niet echt.

Ik denk dat ik een vergelijking zou maken: Ik zou eerder op zoek zijn naar wat Fallout 3 achtigs (qua freeroaming, maar met duidelijke objectives) terwijl het gros eerder een veredelde quake 3 of een minecraft is, waar je niet kunt minen en naast zombies alleen andere players hebt.
Vele Zombiegames beginnen al snel te vervelen, maar het laatste jaar worden ze steeds realistischer en draaien ze meer om survivalen. Een positieve insteek. Day Z is ook zo'n game, al trekt mij dat niet helemaal. Deze game lijkt me daarentegen wel interessant. Door zulke games wordt het Zombie-genre zowaar volwassen en serieus.
Kijk, zo krijgen de XBox bezitters ook een (op het eerste oog geinige) Zombie titel. Wij (de PS3 bezitters) hebben dadelijk "The Last of Us", jullie hebben dadelijk State of Decay. Het is mooi dat ieder platform zo zijn eigen titels krijgt; zo is er ten minste iets te kiezen.

Het is alleen hopen dat ze dit concept goed uitwerken. Bij "The Waling Dead : Survival Instinct" lieten ze in ieder geval zien hoe het niet moet. Wellicht dat ik State of Decay straks op de PC ga spelen ... we wachten de reviews af :-)
Ik weet niet of je The Last of Us en deze game naast elkaar kan zetten. The Last of Us lijkt me van een hoger kaliber. Een game dat dichter in de buurt komt bij The Last of Us is I Am Alive, qua gameplay en setting, that is.
@hyptonize : Je hebt natuurlijk wel gelijk; "The Last of Us" zal kwalitatief een stuk hoogwaardiger zijn aangezien het van Naughty Dog af komt. alwaar "TLoU" nogal grillig en serieus moet zijn, lijkt SoD meer op een "TWD"-kloon.

De Cry Engine 3 is ideaal voor grote open spelwerelden, maar levert naar mijn mening minder mooie teksturen dan de 'Naughty Dog Engine 3" in combinatie met "Havok". Ik verwacht ook dat "TLoU" in 3D speelbaar zal zijn (net als Uncharted 3), wat letterlijk voor een extra dimensie zal zorgen.

"I am Alive" vond ik wel aardig, maar kwam op een aantal punten niet helemaal goed uit de verf. Zo vond ik het grafisch aspect wat tegenvallen. Desondanks zijn de grafische engines niet per definitie bepalend voor het speelplezier. Als Microsoft haar best doet op het uitwerken van State of Decay, kan het zeker een erg vermakelijke game worden.

Persoonlijk zou ik graag een MMOG zien met een zombie thema. Gigantische steden waar je ook letterlijk in alle gebouwen en ruimtes kunt, inclusief liften, roltrappen en ga zo maar door. Mini-games alwaar je wapens kunt combineren en upgraden (dus letterlijk alles op kunnen rapen om zo iets mee te fabriceren), ruimtes kunt barricaderen en nog veel meer. Totale vrijheid met honderdduizenden te gelijkertijd.

Dt zou een spel zijn dat ik zou kopen.
The Last of US is een echte systeemtitel. State of Decay is een arcade game. Die hebben doorgaans minder diepgang. Ik verwacht ook niet dat de prijs gelijk zal zijn. Hoogstens 1600 ms points (20 euro)
Dit is toch ongeveer hetzelfde als warZ, dayz etc? of is dat te kort door de bocht?

Ik had iig nog niet van deze partij gehoord en ben wel nieuwsgierig. Wil wel graag zo'n type game spelen, maar als het even kan in 1 keer de "beste" kopen.
Ze hebben dezelfde setting, dayz was alleen een mod voor Arma II, state of decay is een compleet spel.
Ik ben eigenlijk aan het wachten op Fortnite. Zelfde idee, maar dan met een ander sausje. Wanneer die uit komt weet ik niet.

Edit: deze is echter wel serverbased. Lijkt me wel erg tof om met vrienden een steeds groter fort met meer outposts te maken.

[Reactie gewijzigd door Masuchievo op 15 april 2013 14:05]

op heel veel day-z servers word je harder door mensen geraped dan door de zombies .
dat vind ik persoonlijk erg jammer, zou het veel cooler vinden als je een beetje meer samenwerking ziet
Er zijn zogenaamde 'friendly' servers waar samenwerken erg wordt aangemoedigd, deze zijn dan weer vaak erg saai omdat er geen pvp is.
Ik ben gewend het MET mijn maten, TEGEN de rest van de server te spelen.
Voor mij persoonlijk de perfecte gulden middenweg.
Ik zou bandits dan ook niet als 'getroll of gegrief' bestempelen zoals hieronder; er zijn mensen in het spel die je willen doden; deal with it!

[Reactie gewijzigd door P4N75 op 15 april 2013 14:53]

Dat er mensen zijn die je willen doden in de game, is tot daar aan toe, aangezien 't als een van de features van de games word gepresenteerd, is 't behoorlijk te verwachten.

Het ligt 'm aan 't feit dat er verschil is tussen PvP, en het campen van spawn om zoveel mogelijk mensen die net 30 seconden een game gejoined zijn een stuk lood door hun schedel te jagen.
Als ik een dezer dagen een zombie game ga spelen, zal 't eerder Dead Island: Riptide zijn, de hele (quasi)MMO opzet m.b.t. een zombie game trekt me gwoon niet zo, dan speel ik toch liever andere MMO shooters (Warframe of zo, natuurlijk wel net weer een ander soort MMO, maar laat gaan)
Jammer genoeg is niet de game zelf, maar de spelers in de game vaak de ondergang voor dit soort spellen. Het getroll en gegrief bij zowel DayZ als TheWarZ in de 'early days' heeft er bij mij in elk geval niet voor gezorgd dat ik 't spel meer ging spelen..
Klopt, de voornaamste zwakke plek van DayZ en WarZ waren de hackers en met name bij DayZ het missen van endgame content, dat is ook niet zo verwonderlijk gezien het feit dat het een mod is. Ik kijk echter met hoge verwachting uit naar DayZ Standalone.

State of Decay voelt voor mij vooral aan als een test voor Undead labs om te kijken of hun ideen in de praktijk werken en als opstapje (ook financieel) om deze in een MMO te gieten. Vermoedelijk zal de MMO gelijkaardig zijn aan deze game maar dan zonder bots/npc's en met spelers.
Geen endgame content vind ik geen zwakke plek. Het gaat er juist om om zo lang mogelijk te overleven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.