Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 55, views: 21.529 •
Submitter: icratox

Electronic Arts zet een flinke groep mensen op straat. Hoeveel wil de uitgever niet zeggen, maar schattingen lopen uiteen van 130 tot 250. De meeste ontslagen zouden vallen bij EA Mobile Montreal. De ontslagen volgen op het vertrek van directeur John Riccitiello.

Uitgever Electronic Arts heeft een korte verklaring afgegeven over de ontslagronde. Daarin stelt het bedrijf dat het 'zijn focus gaat verscherpen' en dat het daarom de omvang van bepaalde teams wil aanpassen. De uitgever wil echter niet bekendmaken hoeveel mensen worden ontslagen en waar de ontslagen vallen. Er gaan diverse geruchten rond over de ontslagronde. Zo zou vrijwel het hele team van EA Mobile Montreal op straat gezet zijn. De schattingen over het aantal medewerkers dat is ontslagen variëren. Volgens Joystiq gaat het om 60 tot 70 vaste medewerkers en ruim 100 tijdelijke krachten. Volgens Kotaku zijn er zelfs 250 tot 300 mensen ontslagen bij de vestiging in Montreal, waaronder alle ontwikkelaars en het grootste deel van het testteam.

De stap om juist in Montreal mensen te ontslaan is opvallend. EA heeft de laatste jaren veel aandacht besteed aan games voor mobiele platforms. Zo kocht het ontwikkelaars als Playfish en Chillingo. De laatste is bekend van games als Angry Birds en Cut the Rope, al nam EA niet de rechten op die games over.

De ontslagen volgen op het vertrek van directeur John Riccitiello, die in maart opstapte na tegenvallende financiële resultaten. Bij zijn vertrek maakte Riccitiello duidelijk dat niet alleen de financiële resultaten tegenvielen, maar dat ook een intern operationeel plan niet of niet volledig is gerealiseerd.

Reacties (55)

Angry Birds is toch van Rovio?

Anyway, ik denk dat de mobiele games niet de businesscase hebben gebracht die EA had verwacht.... Het wordt tijd dat mobiel betalen eens gemeengoed wordt.

[Reactie gewijzigd door Devroet op 12 april 2013 10:24]

Chillingo is de uitgever voor Rovio's Angry Birds inderdaad

[Reactie gewijzigd door RevoNL op 12 april 2013 10:27]

Chillingo was niet de ontwikkelaar, maar de uitgever.....
Waarom heb je voor dit soort mobiele games nog een uitgever nodig eigenlijk? Distributie kan het argument niet meer zijn......
Tja, Ontwikkelaars moeten ergens de initiele investering vandaan halen. Dat is in sommige gevallen gewoon de uitgever.
Kickstarter! Ik denk eigenlijk dat op de lange termijn "uitgevers" gaan verdwijnen, aangezien Kickstarter zo succesvol is. Voor middelgrote spellen zie je dat al denk ik. Alleen de allerduurste AAA-spellen zitten nog bij de bureaucratische reuzen.
Angry Birds is op zo ongeveer alle platformen beschikbaar. Het zit niet alléén maar in de mobiele app markets. En zelfs dan vergt het onderhoud als je je app in meer dan 4 markets hebt staan en ze allemaal netjes en in sync wil houden. En dan ook nog es meerdere games, 2 varianten van iedere game, verschillende hardware waarvoor ondersteuning (of niet) geclaimed moet worden (is een instelling in de market) en OS-versies...

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 12 april 2013 12:38]

Distributie kan het argument niet meer zijn......
Na de distributie moet je ook nog promoten. Dat is waar Chillingo om de hoek komt kijken. Promotie is minstens de helft van het werk bij het maken van een succesvolle app.

Tegenwoordig heeft Rovio dat natuurlijk niet meer nodig, maar in het begin nog wel.
Ja er zijn vrijwel tot geen gratis ea games verkrijgbaar op wp. Die betaalde apps zijn wel van top, maar dan ook echt top kwaliteit. Hoe dat op android zat weet ik niet meer. Ze hadden wellicht zoals ze bij android deden veel met reclame moeten doen. Ik weet niet waar het mis gegaan is. De ea games zijn gewoonweg van hoog kwaliteit.
Hopelijk gaan ze voor Ubuntu ontwikkelen.
Ik ben geen fan van EA, maar hoe meer games voor Linux ontwikkeld worden, hoe beter. Zo komt de mainstream massa er misschien ook terecht, en komen de betere games vanzelf mee.
Persoonlijk heb ik liever geen games op Linux van EA dan dat EA zijn gang gaat en door gaat met hun businessplan om ook aan Linux gebruikers te verdienen.

Ze ontwikkelen alleen voor Linux omdat er geld aan te verdienen is, dus de motivatie is geld en geld alleen, de doelgroep zelf boeit EA helemaal niets.

Ze hebben niet voor niets gigantisch veel uitbreidingen en infame aankopen bij de Sims, nu wordt ook C&C een pay to win spel wederom niet omdat de doelgroep daar op zit te wachten.

EA probeert al een tijdje hun imago te verbeteren en dat de pr lukt dat aardig, maar achter de naam zit nog steeds een bedrijf dat andere bedrijven opslokt en uit schijt als het niet meer in lijn der financiële verwachting ligt.

(Dungeon Keeper 3 mag dan wel weer uitgebracht worden, ook op Linux)
Ik denk ook dat Angry Birds van Rovio is, en niet van bovengenoemd bedrijf.

Daarnaast verbaast het mij niet zoveel dat juist bij de mobiele afdeling ontslagen vallen. Je kan er veel geld mee verdienen als je een grote hit bent, maar je wordt net zo snel weer vergeten. We hebben het hier wel over een 'wegwerp' segment, waar producten zoals games een enorm korte levensduur hebben.

[Reactie gewijzigd door Darkblaster op 12 april 2013 10:27]

Er valt nog steeds redelijk te verdienen in de mobiele games markt, maar EA (en andere grote uitgevers) willen gewoon teveel winst (consistent) genereren en dat kan je eigenlijk wel vergeten. Daar komt bij dat ontwikkelaars van games steeds minder uitgevers nodig hebben om games uit te geven, helemaal op het mobile games vlak (waar het ontwikkel budget ook opgebracht kan worden door een kleine ontwikkelaar). Rovio heeft ook vrolijk na de eerste Angry Birds game op iOS gezegd van "Wij hebben geen uitgevers nodig!" en hebben vrolijk al hun daarop volgende games zelf uitgegeven.
Je kan er veel geld mee verdienen als je een grote hit bent, maar je wordt net zo snel weer vergeten.
Het probleem van EA is dat het gewoon een bedrijf is die gedreven is door grote hebzucht i.p.v. op een gezonde manier winst te behalen. Er is geen enkele bedrijf die het niet doet om te groeien of voor de winst, maar ieder heeft zijn eigen manier omdat te behalen.

De ene doet dat door het beste product te willen lanceren met de beste customer support, maar je hebt er evenzeer die dat willen behalen door de consument gewoon uit te persen en niet te luisteren. EA valt in die laatste categorie.

Dat en dat het de koning midas is van de gameswereld maar ipv zaken in goud te veranderen, verandert het allemaal in een goeie portie stomende kak.

Kijk naar het mobiele segment waar ze Firemint hebben overgenomen en (natuurlijk) en hun toppers zoals Real Racing en Flight Control hebben verneukt.

EA heeft en laat nog altijd een kerkhof na van studios en games... . En is dat nu op PC, consoles of het mobiele segment , veranderen doet men niet.
We hebben het hier wel over een 'wegwerp' segment, waar producten zoals games een enorm korte levensduur hebben.
Ik vind dat een rare uitspraak want ik heb zo het gevoel bij die spelers dat ze er net veel meer tijd insteken dan wat een gemiddelde "core" gamer doet met 1 titel. Ik benijd hun inzet zelf een beetje als ik mijn backlog bekijk.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 12 april 2013 11:00]

Het wegwerp-segment is juist het meest lucratieve!

Duizenden exemplaren in korte tijd verkopen, waar naar een maand slechts een enkeling nog naar omkijkt, dus bijna geen bugfixes en die ene die klaagt laat je lekker in zijn/haar sop gaar koken in plaats van ondersteuning bieden.

En bij de volgende hype weer duizenden exemplaren verkopen!
Het probleem met EA is tevens dat de passie voor het spel is verdwenen. Ze produceren enkel nog eenheidsworst met franchisesaus. Dat boeit niet meer. de tijd dat je kon imponeren met fraaie graphics ligt ook al ver achter ons. De beleving ligt vandaag vooral in originele en gewaagde spelconcepten.
Het vaak verkeerd bij overnames, dat zie je niet alleen terug in de gaming-wereld, maar dat komt ook terug bij andere acquisities. De aanschaf die Google vb allemaal heeft gemaakt zijn ook niet allemaal vlekkeloos verlopen.

In sommige gevallen mag je gerust spreken dat er wordt gestuurd op marktdominantie, alleen is er dan officieel sprake van een aanvulling van de productportefeuille. Andere gevallen wordt er met een game meegelift op het succes van een film. Het ziet er dan allemaal gelikt uit, maar de game is mediocore op zijn best.

EA is als producent te groot om veel risico's te lopen en dat zie je ook terug in hun beleid. Series met een "gevestigde" naam die vaak terugkomen en niet veel toevoegen. Daar moet het grote geld vandaan komen.
along with over 100 people working under EA's contract system. These are mostly quality assurance testers.
Na de compleet gefaalde launch van Simcity (en andere games met kinderziektes), lijkt me dit niet echt de meest logische keuze als ik heel eerlijk ben
Sowieso een beetje vreemd dat na al dat gedoe met simcity de ontslagen vallen in de mobiele afdeling...
Toch heeft simcity nu al meer dab 5 miljoen sales behaalt, voor EA dus geen tegenvallende resultaten
Toch heeft simcity nu al meer dab 5 miljoen sales behaalt, voor EA dus geen tegenvallende resultaten
Hoeveel daarvan waren pre-orders, nog voordat men van de problemen afwist?
Precies, voor het eerst in lange tijd had ik best geld over gehad voor SC, maar mijn geld hebben ze niet, en krijgen ze niet meer. Ik vermaak me lekker met SC 4 deluxe.
@ refriednoodle

wat maakt dat uit? voor EA en de aandeelhouders is het verkoop aantal en dus omzet/winst belangrijk. dat de launch gruwelijk k*t was en dat veel kopers teleurgesteld waren is pijnlijk maar voor EA minder belangrijk. je hoor nu al eingelijk geen negatief nieuws meer over simcity, terwijl de meeste servers toch behoorlijk vol blijken te zitten volgens mij. over een jaar zal het merendeel meer als tevreden zijn met simcity, grotere map patch en misschien een uitbreiding en merendeel van de simcity liefhebbers kijkt alweer uit naar simcity 6.

misschien niet helemaal de manier om op deze manier te denken als bedrijf (klant vriendelijk gezien), maar je zie het maar THQ, je kun het ook op een andere manier doen en compleet van de kaart geveegd worden.

[Reactie gewijzigd door huntedjohan op 12 april 2013 12:45]

Grotere map patch? Verwacht je maar aan regio's met grotere mappen waar je lekker kan voor bijbetalen.

Ik heb alvast mijn laatste EA game gekocht voor het komende jaar en Origin only's kunnen voor mij levenslang de boom in...
je suggereer iets waar je totaal geen weet van heb. daarnaast denk ik dat je eerder jezelf in de vingers snijd als ea door te zeggen dat je de laatste EA game gekocht heb. je ben er zeker ook zo 1 die alles tegen origin heb, maar wel alles via steam wil doen.
Gezien Simcity al deluxe content aanbood vanaf de release voor ¤20, zal extra stuff/content zeker niet gratis zijn (reclame content niet meegerekend (zoals de gratis Nissan Leaf addon momenteel)).
En nee, ik snij mezelf niet in de vingers, de le laatste EA game die ik kocht was SSX vorig jaar, ik ben (en dit is gewoon puur persoonlijk, niet dat ik een wrok koester) niet echt een fan van hun momenteel lopende gamereeksen. Ik heb nu al tijdsgebrek om al de games te spelen die ik wil, dus als ik er eentje wil aanschaffen heb ik keuze genoeg.

Moest Origin naar behoren werken zou ik er geen problemen mee hebben, jammergenoeg heb ik er sinds dag 1 klachten op:
-Als Nederlandstalige belg is het enorm leuk dat de store altijd in het Frans opstart.
-Je kiest een installatietaal voor je game, Origin negeert dit en kijkt naar de taal waarop de client loopt.
-Meerdere keren dat Origin niet met de winkel verbinding kon maken.
Na de compleet gefaalde launch van Simcity (en andere games met kinderziektes), lijkt me dit niet echt de meest logische keuze als ik heel eerlijk ben
Of juist wel, want daar is iets heel erg verkeerd gegaan. Of dat aan de testers ligt of aan management is even de vraag, we weten het niet.
Of juist wel...

Als een game met zoveel bugs door je QA heen komt klopt er iets niet helemaal lijkt me.
Als iemand die al jaren QA en testing doet voor grote bedrijven: ik ben het nog maar zelden tegengekomen dat een negatief advies van QA veel gewicht draagt in een beslissing om iets uit te brengen.
Meer nog, ik kan het aantal keren dat we een volledige geplande (mandagen + materiaal) QA konden uitvoeren op één hand tellen.
Gerushte release?
Het is niet het eerste spel dat te vroeg op de markt komt. QA kan daar weinig aan doen...
Gelukkig voornamelijk op het mobiele vlak, en minder op de core games.
Al is het dan weer jammer dat EA één van de weinige uitgevers is die WP goed support (al gaat het de laatste tijd wel stukker beter)

Men komt er denk ik achter dat als 'iedereen' op alleen mobile focust de taart dan wel heel groot mag zijn, deze opgedeeld moet worden in een heleboel hele kleine stukjes.
waaronder alle ontwikkelaars en het grootste deel van het testteam.
Want EA heeft in het (recente) verleden meermaals bewezen dat ze het wel afkunnen zonder een -volledig- testteam. ;)

on-topic
Natuurlijk erg vervelend voor de betrokkenen. Al heb ik binnen de IT-branche het idee dat mensen weer vrij snel aan het werk komen. De branche groeit ontzettend hard, maar de populariteit voor de IT-gerelateerde opleidingen blijft daar bij achter. Wat dat betreft dan ook geen slechte branche om, helemaal in tijden van crisis, werkzaam te zijn.
Toen ik las welke mensen gingen ontslaan vond ik het ook jammer. Als complete buitenstaander kan ik zo nog wel betere posities nomineren die onder de maat hebben gepresteerd....
Angry Birds is gewoon van Rovio, maar bij de initiele launch op iOS, heeft Rovio Chillingo gebruikt als publisher/supporter. Toen EA het zooitje probeerde over te nemen, hebben zij geen recht gekregen op het IP van Angry Birds en heeft Rovio zelf Angry Birds op Android en WP uitgebracht.

Tja, Mobile platform is leuk, maar de marges zijn klein en de hype-waarde te groot. Ene moment ben je de grootste, paar maanden later speelt niemand het meer (draw anything bijvoorbeeld).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 12 april 2013 10:34]

Het gaat al jaren lang niet meer om spelen bij Electronic Arts, verkoop en zo snel mogelijk brood op de plank. Kijk naar het verhaal met Star Wars The old Republic. Spel 6 tot 8 maanden te vroeg uitgebracht, tot stomme verbazing van de meeste developers werd het aangekondigd als eind 2011 als release date.

Het spel was zo gammel dat er werkelijk sprake was van een Alpha meer dan een Beta. Het kraakte aan alle kanten hun PvP zone was werkelijk zo slecht gedaan dat vrijwel elke graphicscard het niet trok of na verloop van tijd terug ging naar 5fps. Laat staan hun raiding content dat was ook zo buggy en alles scripted en bijna alles wat niet normaal werkte.

Uiteindelijk zijn er een zooitje mensen weg bij Bioware maar dat wil niet zeggen dat het ten goede komt voor de gamer.
Rovio Mobile is de uitgever van Angry Birds op Maemo & Android.
Chillingo Clickgamer is de uitgever van Angry Birds op iOS, PSP & PlayStation 3.
Ja ik begrijp dat EA geld wilt verdienen , en ik denk ook dat zeker in de crisis-tijden uitgevers dit moeten doen , anders krijg je 2 scenario's , of het wordt naar China uitgefaseerd , met alle gevolgen van dien , of game bedrijven zoals , EA en Blizzard, ubisoft gaan op zijn gat , en dan heb je uiteindelijk alleen bedrijven over die ook hun centjes verdienen in andere takken , zoals Sony en Microsoft.
Naar mijn idee kunnen ze het zich niet meer permiteren, die extra developement tijd , maar toch zullen ze het voor elkaar moeten krijgen om een developement cycle op te zetten wat een stabiele game kan leveren zeker in FPS shooters , en voor games zoals simcity .... ze kunnen het ook gewoon zeggen .. ja features worden er later bijgevoegd, daar is niets mis mee EA ik kan dat heel goed begrijpen , maar ga geen 10.000 dlc's maken en ons uiteindelijk 100 tot 200 euro laten betalen :Y)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 12 april 2013 12:19]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013