Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 125, views: 26.202 •

Adam Orth, de Microsoft-medewerker die een week geleden via een reeks ongenuanceerde tweets de always-on-strategie verdedigde die de consolebouwer vermoedelijk gaat hanteren bij de opvolger van de Xbox 360, werkt niet langer bij het bedrijf, melden anonieme bronnen.

Adam Orth trad vijftien maanden geleden als creative director in dienst bij Microsoft Studios, maar twee anonieme bronnen van website Polygon stellen dat hij niet langer voor Microsoft werkt. Microsoft wil het vertrek echter niet bevestigen. Het bedrijf 'reageert niet op personele zaken', kreeg Polygon te horen.

Het is dus niet duidelijk of het vertrek van Orth verband houdt met de controverse die een week geleden ontstond over een reeks tweets die hij de wereld instuurde. Zo stelde Orth: "Sorry, ik snap de ophef niet rond een console die always on moet zijn. Ieder apparaat is tegenwoordig always on. Zo zit de wereld tegenwoordig in elkaar." Orth eindigde zijn tweet met de hashtag #dealwithit. Hij reageerde met zijn tweet op geruchten dat de opvolger van de Xbox 360, die Microsoft naar verwachting in de komende maanden gaat aankondigen, een permanente internetverbinding vraagt, zodat er dus geen games gespeeld kunnen worden als de verbinding wegvalt.

In een reactie op de tweet van Orth stelde een medewerker van uitgever BioWare dat games als Diablo III en SimCity een permanente internetverbinding vragen, wat de makers van beide games veel kritiek opleverde omdat veel spelers een internetverbinding hebben die niet stabiel is. Daarop reageerde Orth dat de elektriciteit ook wel eens uitvalt. De medewerker van BioWare betoogde vervolgens dat de voorzieningen in grote steden doorgaans goed geregeld zijn, maar dat elektriciteit en internet op het platteland vaak minder goed geregeld zijn, waarop Orth reageerde: "Waarom zou je daar willen wonen?"

Vooral de ongevoelige toon van Orths tweets kwam hem op veel kritiek te staan. Die was dusdanig fel dat Microsoft zich genoodzaakt zag om publiekelijk excuses aan te bieden voor de tweets van Orth. De consolebouwer stelde dat Orth geen woordvoerder is van Microsoft en zijn persoonlijke mening gaf. Orth had inmiddels iets vergelijkbaars getweet.

De tweets van Adam Orth onder elkaar geplat

Reacties (125)

Reactiefilter:-11250119+181+24+31
Sorry hoor, maar wat een mafkees/aso.

Goed dat hij door Microsoft eruit is getrapt.
Dat is dus maar de vraag aangezien Microsoft het verhaal noch bevestigd noch ontkent.
Wat ook exact het juiste is. Een bedrijf hoort gene uitspraken over HR zaken te doen. Net zoals dat Apple zich niet uit liet over de ziekte van Jobs.
Jij als bedrijf hebt een relatie met een medewerker. Niet de klant. Jij als bedrijf staat immers voor continuiteit. Daarom heb je meer dan ťťn medewerker.
Uiteindelijk ben jij in alle gevallen verantwoordelijk als werkgever voor dit sort publiekelijke figuren.
Je bent echt niet de partij om te vertellen hoe je iets afwikkelt.
Ik snap weinig van wat je vertelt. Er staat volgens mij nergens dat Adam Orth overigens is ontslagen, misschien heeft hij zelf zijn biezen gepakt.

De reacties op twitter zoals hierboven komen op mij over als een beperkt intellect en zwart/wit denken. Dat voelt veilig, maar leidt over het algemeen niet tot de juiste conclusies.

Er staan ook een hoop onwaarheden in: "every device is always on". Volgens mij is het juist de tendens om standby-verbruik terug te dringen. Dan is always-on niet de meest geschikte optie.

Ik hoop ook ten zeerste dat Microsoft niet ook in de val van DRM tuint. Maar goed, dat lost zich heel snel op. EA is ook al door de shit getrokken.
De reacties op twitter zoals hierboven komen op mij over als een beperkt intellect en zwart/wit denken.
Dat zo'n vent het dan daar binnen dat bedrijf tot creative director schopt zegt misschien ook iets over het bedrijf zelf. Dit soort gasten komt alleen maar op zo'n positie terecht bij Microsoft als ie precies past in het plaatje van het management. Ik denk dat hij exact (maar onhandig en slecht getimed) heeft verwoord hoe Microsoft er over denkt... Voor mij dus geen XBOX. Ik ben sowieso na de eerste al afgehaakt...

[Reactie gewijzigd door Delgul op 11 april 2013 12:54]

Het is niet alsof EA nu een kleine speler is die een beetje bijbeunt in de marge... de consument moet EA nog veel harder straffen voordat ze echt inzien dat Always On niet gaat werken of prettig wordt gevonden.

Ik blijf er heilig van overtuigd dat als we niet gaan - en blijven - stemmen met onze portemonnee dat we binnen de kortste keren geen weg meer terug hebben en Always On op zodanige manier verplicht wordt dat je niet anders meer kan. Het lukt ze nu al aardig om een wildgroei aan diensten waar je niet om vraagt op je PC te plempen (Uplay, Origin...) en dit is nog maar het begin.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 april 2013 15:56]

Er zijn initiatieven, regelgeving, e.d. om apparaten zuiniger te maken. Dat heeft te maken met efficiŽnte netadapters e.d.

Tegelijkertijd is er wel degelijk een trend waarbij veel apparaten altijd aanstaan en altijd connected zijn. Je smartphone is daar een goed voorbeeld van: geen enkele smartphone die tegenwoordig met 1 knopdruk uit kunt zetten. Windows 8 heeft een speciale standby modus waarbij ook in de slaapstand nog e-mail ontvangen kan worden en weergegeven.

Op zich heeft hij dus wel gelijk, hij brengt het echter wel heel bot. Een console waarbij alle games in de online store staan is goed voorstelbaar. Dat je geen enkel spel meer kunt spelen omdat je internetverbinding plat ligt, is weer wat overdreven IMO.
Wat een onzin. Betreffend heerschap was niet de krullenjongen van Microsoft maar de creative director. Dan ben je niet zomaar een medewerker. Vervolgens twittert hij, direct of indirect, over allerlei strategische beslissingen van het bedrijf. Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat wanneer daar allerlei vragen over rijzen, je als bedrijf duidelijkheid verschaft. En indien nodig dus ook over het (al dan niet verdere) functioneren van betreffende medewerker op die sleutelpositie. Als een concurrent dat niet doet, wil nog niet zeggen dat dat correct is.

Voor wat betreft een eventuele afhandeling op HR-gebied van zijn contract kun je ook stellen dat openheid geboden is. Wederom niet nodig, en zelfs kwaliijk, als het de eerste de beste krullenjongen van het bedrijf zou betreffen, maar hier speelt wederom mee dat het een sleutelfiguur is. Met zeer waarschijnlijk bijbehorend salaris. Dus hebben aandeelhouders het recht om te weten of er eventueel afkoopsommen moeten worden betaald bij figuren op dit soort posities. Die openheid, dat eventuele gebrek aan privacy, zit gewoon verdisconteerd in (de beloning van) dit soort posities.
Verhaal is volgens dit artikel wel bevestigd door Microsoft:

"Game Informer has learned from sources close to the matter that Orth is no longer with Microsoft. A call to Microsoft's main switchboard confirmed this fact."
Mwoach, kan me ergens wel in zijn uitspraken vinden. Mijn computer is ook always on, en ik moet serieus tien jaar teruggaan voor een periode waarin dat niet zo was. Als DRM techniek zuigt het een beetje, maar ik heb geen enkele moeite met bijvoorbeeld Steam. Daarmee kun je welliswaar veel spellen nog wel offline opstarten, maar Steam protesteert toch wel een beetje als je het opstart zonder internetconnectie. De voordelen in termen van cloudopslag zijn het mij wel waard.

Natuurlijk, een dergelijke mening kun je op iets minder botte toon brengen, maar aangezien hij geen spokesperson is voor Microsoft vind ik het niet zo vreemd dat hij dat op zijn persoonlijke twitter account zet.
Je computer is always on? Je begrijp dat always on betekend dat je ten alle tijde een internetverbinding nodig hebt, en niet dat je pc gewoon altijd aan staat? Want een pc heeft absoluut geen internetverbinding nodig, hoogstens bepaalde software die je op je pc wilt laten draaien.
Jij bedoelt Always Online. Dat is wat anders dan Always On.
Ja, en ja. Sinds ik geen dialup meer gebruik hebben mijn PC's altijd een actieve internetverbinding als ze aanstaan, en er staat tenminste 1 PC hier altijd aan - daar draait onder andere mijn website op. Alleen mijn laptop wil nog wel eens geen internet hebben als ik op reis ben, maar een gameconsole zul je ook niet zo snel in je rugzak stoppen om in de trein te lopen gamen.

Besides, er zijn genoeg tweakers die mediacenters hebben die ook altijd on en online zijn (en bijvoorbeeld op de achtergrond de laatste series binnenhalen), een permanent actieve internetverbinding is echt niet zo vreemd volgens mij.
@FragFrog:
Ja, maar dat ben jij ;) En dat geldt vast voor een boel Tweakers hier ook.
Dat geldt echter niet voor de hele doelgroep van Microsoft. Een aardig deel - blijkbaar zelfs in een eerstewereldland als de VS - heeft gewoon geen stabiel internet of kan niet always online zijn. En dan kunnen ze niets met hun duurbetaalde XBox of games.

Maar zelfs in Nederland kan je ISP wel eens uitvallen. Je zou dan niets met je Xbox kunnen. En dan nog te bedenken dat maar een klein deel van de kopers technisch zo goed onderlegd is als de meeste Tweakers hier. Het gros van de gebruikers zou niet eens weten waarom hun Xbox het plotseling niet meer doet.
Al is het maar een uur, je irriteert je er mateloos aan, en misschien kan het een reden worden om naar de concurrent te kijken die geen always online verplicht stelt.
Lijkt me dus geen slimme strategie voor een product of platform als deze.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 11 april 2013 13:03]

Je gaat nu van je eigen situatie uit, en laten we eerlijk zijn, Tweakers.net is nou niet direct representatief voor het Nederlandse volk.
Je zou er bijvoorbeeld versteld van staan hoeveel gezinnen de console regelmatig van plek versjouwt. De kids willen beneden op de grote TV spelen, prima, sluiten we dat even aan. Maar als het journaal komt moet de boel weer naar boven.

Of we sluiten de console gewoon sowieso niet aan op het internet, want er ligt geen netwerkkabel in die kast, we hebben geen wi-fi of het is gewoon teveel gehannes. Bovendien, het is een spelcomputer, geen PC. Dat jij er een mediacenter, een webbrowser en een on-line winkel op gebruikt, wil niet zeggen dat iedereen dat doet. Ik denk zelfs dat het gros van de gebruikers gewoon een DVD-tje in dat machien wil steken en dan spelen, zonder al dat gedoe met patches, installaties en andere meuk. Daar koop je immers een PC voor.
Herkenbaar scenario hier :)
Daarnaast wil je de huidige Xbox 360 niet allways on hebben ivm het stroomverbruik; een beetje moderne media center of thuis server is 4 tot 10 x zuiniger.
Altijd een internetverbinding hebben en altijd _nodig_ hebben zijn twee compleet verschillende zaken die je door de war haalt.
Precies, wat een arrogante kwal. Vooral om dan openlijk bepaalde steden af te kraken. Daar maak je geen vrienden mee.

Mensen geven duidelijk aan niet gecharmeerd te zijn van die optie. Er zal ook een groep zijn die daarom een concurrend product (lees PS4) zullen kopen. Persoonlijk zie ik het ook niet zitten dat een console constant online moet zijn. Hij heeft er wel gelijk in dat we in een wereld leven waar veel apparaten 24/7 online zijn, maar voor een console zie ik (behalve DRM) daar het nut niet van in.

Zeker niet om de singleplayer campagne van een spel te kunnen spelen. Er was enkele jaren terug ook zo'n spel (een of andere fps / sniper game geloof ik) voor de PS3 dat zonder PSN helemaal niet eens gestart kon worden. Ik vind dat een kwalijke ontwikkeling.

Deze Microsoft medewerker had zich niet zo zeer moeten laten gaan. Natuurljk heb je recht op je eigen mening, maar het is niet handig als je dusdanig emotioneel wordt dat je je werkgever daar openlijk schade mee toevoegt.

Door zulke uitspraken te doen jaag je mensen op de kast en veroorzaak je een negatieve hype (kijk maar naar alle berichtgeving omtrent dit artikel) die je uiteindelijk klanten zal kosten. Zo iemand kun je inderdaad maar beter eruit trappen, al is het maar om je eigen reputatie te beschermen.
hoezo mafkees/aso? het is op zijn persoonlijke twitteraccount, enuh de manier van reageren verschilt echt niet zo als die van menig tweaker (inclusief mezelf vaak).
Dat dacht ik ook jah. De term mafkees en aso benaderen het karakter van zijn tweets erg dicht...
Waarom mag hij geen persoonlijke mening meer hebben? Omdat we onszelf en ons apparaatje zo belangrijk vinden?
Vreemde gang van zaken, al begrijp ik Microsoft ook wel weer, het is een politieke move. Zo'n kerel is geen reclame voor je bedrijf.
Als je zo een baan hebt moet je soms politiek handelen, daar is helemaal niets raars aan. Dit waren in ieder geval geen politieke antwoorden.
Sorry meneer, met onze autos kunt u alleen rijden als het zonnig is. Zodra er een spatje regen valt, start de motor niet meer.
Tja, dan moet u maar niet in het regenachtige Nederland gaan wonen.


Dat dit Orth's mening is, wil niet zeggen dat hij als creative director zich zo ongezouten uit kan laten, met een soort superioriteitsgevoel van 'i don't care what you say, your argument is invalid'.
Juist wel, nu komen we (en de aandeelhouders, klanten, en management etc) er nu a l achte, in plaats van pas nadat de consoles al in de huiskamers staan en iedereen zijn geld terug wil
Geen hele rare stap dit. Maar natuurlijk moet dit weer even worden uitgemolken want dergelijke berichten leveren op tweakers weer veel views op.

Verder is het nog even afwachten of het nou wel Always on (altijd aan) of Always Online is (altijd aan+online). Maar het zijn natuurlijk geruchten en daar worden we de komende tijd toch wel weer mee doodgegooid.

Daarnaast heb ik alweer gelezen dat het zo is dat de developer consoles altijd online moeten zijn maar dat dit met de uiteindelijke versie helemaal niet zo hoeft te zijn. Op zich is het dus geen raar idee om dat als beveiligingsmaatregel op te nemen om lekken te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 11 april 2013 11:20]

We zijn toch redelijk terughoudend geweest met het nieuws hierover. Het is de eerste keer dat we er iets over plaatsen.
Nee, daar staat inderdaad niks over Adam Orth (in de reacties wel, maar daar heeft T.net weinig over te zeggen) :)

Waarom zou T.net niet mogen melden dat degene die zich zo bizar heeft uitgelaten over de klanten van MS vertrokken is bij MS? Dat staat helemaal los van de geruchten over de nieuwe XBox :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 11 april 2013 12:12]

Inderdaad, het is nieuws, tech en van belang voor een grotere groep mensen.
Interessant nieuws levert views op. Ik vind dit namelijk best een interessante ontwikkeling, het zegt niet alleen iets over dit persoon maar vooral ook over de angstvalligheid van Microsoft vwb Always-On.

Het wordt nu in korte tijd een heel stekelig onderwerp, dat is alleen maar goed, want het dwingt de grote jongens wel twee keer na te denken over een al te dwingende vorm van always-on... een gedrocht dat liever vandaag als morgen de nek om wordt gedraaid.
Beetje onnozel om een creative director te ontslaan voor deze reden (als dat het geval is). Hij mag op zijn persoonlijke Twitter account toch zeker zijn persoonlijke mening verkondigen. Hij schrijft nergens dat hij voor Microsoft spreekt...
Klopt, maar hij heeft wel wat zaken omtrend de nieuwe xbox min of meer laten lekken en ik denk dat ie daarmee zijn contract om zeep heeft geholpen.
Die man heeft z'n functie en werkgever in z'n Twitter-profiel staan.
Iemand met een dergelijke functie moet een stuk beter nadenken over wat hij op het internet neerzet dan de gemiddelde Tweaker hier. Daar wordt hij voor betaald, en daar mag z'n werkgever ook vanuit gaan.
Bovendien heeft hij zichzelf aardig in de vingers gesneden.
Zijn toekomstige werkgever krijgt zijn sollicitatiebrief onder ogen en denkt "Let's Google Adam Orth"
je weet dat dat officieel helemaal niet mag, toch?
Echt niet? Iedere zichzelf respecterende werkgever doet dat volgens mij wel.
je weet dat dat officieel helemaal niet mag, toch?
Oh, bron plz? Ik zag laatst bij een vacature staan "Een google-check maakt deel uit van de sollicitatie-procedure".

Maar ja, dat zegt ook niet veel over of het wel/niet mag, want ondanks dat we ondertussen in 2013 leven, zijn veel werkgevers nog in de 18e eeuw blijven steken qua arbeidsrecht & gelijke behandeling e.d., getuige vacatures waar nog steeds dingen in staan als:

- Niet ouder dan 23 jaar (want dan ben je te duur...)
- Wij zoeken een [bepaald geslacht] !!!11111
- Wij zoeken iemand van nederlandse afkomst
etc.

Vooral op de site nationalevacaturebank zie je dat nogal eens bij vacatures van kleinere bedrijven/eenmanszaken.
Je mag iemand niet specifiek daarom weigeren nee.

Maar reken maar dat ik, samen met de rest van de afdeling je helemaal doorlicht als ik je CV onder ogen krijgt, vaak zelfs op verzoek van HR.

En als men dan dingen vind die niet door de beugel komen of je duidelijk iemand bent die ze niet in die functie wilt hebben, kun je er op rekenen dat je dan gewoon met een smoesje afgewezen word, desnoods "past niet in het team".
In nl misschien..
Hij reageert als Microsoft-medewerker op een discussie over een Microsoft-product. Dat roept gewoon vragen op, en als je daar een botte toon bij aanslaat slaat dat ook over naar het bedrijf zelf. Natuurlijk, juridisch slecht hard te maken, maar de link leg je zelf ook.
"Gelukkig" hoeven ze ook niet zo veel juridisch hard te maken. Veel arbeidscontracten in de USA staan toe om werknemers per direct en zonder opgaaf van reden te ontslaan. Er is geen wettelijke ontslagtermijn daar en ontslagrecht is ook bijna niet-bestaand (alleen voor redenen zoals discriminatie of seksuele intimidatie zou je juridisch nog een case kunnen maken, maar dat is niet echt van toepassing hier, lijkt me).
Die is er wel, Fisker heeft dat gemerkt toen ze 3/4 van hun personeel op staande voet ontsloegen. Er moet namelijk een overgangsperiode van ten minste 60 dagen zijn voor zo iemand ontslagen kan worden anders kan de werknemer via de rechtszaal compensatie eisen.
Ik denk dat het ook vooral gaat op de manier waarop hij zijn mening verkondigd. Hij is bot en kortzichtig.

Bovendien zijn het natuurlijk volstrekt loze argumenten die hij aan draagt. Een stofzuiger heeft stroom nodig om te werken, een mobiele telefoon heeft netwerk nodig om te kunnen bellen. Een gameconsole heeft natuurlijk geen internet nodig om games af te kunnen spelen.
Ja maar toch is dat niet acceptabel, je hebt in bepaalde functies meer een voorbeeldfunctie van een bedrijf en bedrijven worden niet graag geassocieerd met dit soort uitingen. Ongeacht of het mag of niet is er teveel kans dat mensen negatief over microsoft gaan denken op die manier en dan ben je als creative director erg makkelijk vervangbaar
das het leuke in Amerika. zodra ze vinden dat je het niet meer goed doet ben je weg. klaar!!! hier in Nederland mag je dit gewoon zeggen zonder de zaak uitgetrapt te worden. hier mag je foutjes maken (kleintjes dan) daar ben je gelijk de laan uit.
Dat zou je zeggen, zeker in the land of the free dat freedom of speech zo hog in het vaandel heeft staan. Maar ik vermoed dat veel werkgevers daar (en hier trouwens ook) er anders over denken.
Offtopic: Heb ineens A Perfect Circle - Freedom of Choice en Pennywise - Land of the Free? in mijn hoofd zitten ;)
Freedom of speech beschermd je alleen voor het kunnen zeggen wat je wilt, niet voor de gevolgen ervan. Dat is in Nederland niet anders. Daarom kon Wilders ook vervolgd worden.
Vervolgd maar niet veroordeeld.

@topic, ik hoop toch echt dat Microsoft niet de weg van al die anderen gaat volgen met always-online meuk. Waar je nog vroeger alleen bij installatie even moest activeren, moet je nu continu een verbinding open houden.

Bij de PC games kun je nog met wat cracks en whatnot eromheen, wat je eigenlijk niet eens wilt, maar ok, bij een console wordt dat al een stuk lastiger.

Stemmen kan in ieder geval nog steeds door de console gewoon niet aan te schaffen.
Als je aan een consumentenproduct werkt moet je de consument wel een beetje begrijpen en niet met zo'n ontzettende arrogante toon je potentiele klanten te woord staan. Dat straalt slecht af op het bedrijf en op het product en dus raakt het direct Microsoft.

En sinds wanneer is het zo dat als je op je persoonlijke twitter tweet dat het dan niet vanuit het bedrijf kan zijn? Hij is een direct aanspreekpunt voor het bedrijf via Twitter; Iemand in die rol moet slim genoeg zijn de consequenties daarvan in te zien.

Prima dat ie weg is, zo iemand heeft niets te zoeken in een consumentenmarkt.
Waar zeg ik dat je moet luisteren naar consumenten?
Ik zeg dat je ze moet begrijpen, dat is iets heel anders.
Als je je mening uit over zaken die gerelateerd zijn aan je werk, zal dat ook afspiegelen op je werk, ook al is het in je vrije tijd. Helemaal in deze tijd waar iedereen weet voor wie je werkt.
Natuurlijk is dat niet onnozel.

Zodra je een bepaalde functie hebt zal alles wat jij publiekelijk zegt gekoppeld worden aan het bedrijf waardoor jij werkt. Dat een normale werknemers op de administratie afdeling een mening heeft boeit niemand maar wanneer een prominent persoon iets zegt wat je strategie kan schaden dan is dat naar mijn mening een reden voor ontslag

Edit: Sorry ff refresh voordat ik post :)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 11 april 2013 11:30]

Klopt. Ergens heb je daar wel gelijk in. Echter, als een politieagent in zijn vrije tijd tegen een boom pist of te hard rijdt dan is dat toch ineens 'anders' dan wanneer ik dat als (vul maar een andere functie in) doe.
Neehoor, als je je zo denigrerend uitspreekt over bepaalde gebieden waar waarschijnlijk ook klanten wonen van microsoft, dan is het niet raar dat dit consequenties heeft. Als een medewerker van t-mobile zich uitspreekt over slecht bereik in Almere, door te stellen "waarom zou je daar in godsnaam willen wonen". verwacht je dan serieus dat t-mobile deze medewerker niet op het matje roept omdat we hier "vrijheid van meningsuiting" hebben?

Wat je op internet verkondigd heeft in zekere mate ook betrekking op andere zaken waar mee je verbonden bent.
Ik vind zijn gedrag eerder onnozel.
Bovendien is de gedachte privť en werk gescheiden leuk, maar als je over je werk gaat praten op je privť twitter-account vervaag je die grens zelf. En als creative director bekleed je ook nog eens een functie waarmee je toch je bedrijf representeerd.
Als ik zijn leidinggevende was zou ik ook even een goed gesprek aan hebben geknoopt met hem. Of ze hem ontslagen hebben is wat onduidelijk, dat staat er namelijk niet, enkel dat hij er niet meer werkt. Ze kunnen ook gezegd hebben: "lever die functie maar in, we zetten je ergens anders in of je stapt op, aan jou de keuze."

Wat hij uitkraamt is in ieder geval kortzichtig. En als consument moet je zulke always-on apparatuur niet willen hebben als je het mij vraagt. Maar dat is een andere discussie...
Hij werkt voor microsoft in een hoge functie en geeft commentaar over een microsoft product.
Als werknember ben je nog altijd ambasadeur voor het bedrijf waarvoor je werkt. Zeker als je een kaderfunctie hebt. Niet meer dan logisch dat hij hiervoor ontslagen wordt.
Hij is een van de gezichten van Microsoft die de potentiŽle klant te zien krijgt. Het is voor de gemiddelde gamer nu onduidelijk of hij zijn persoonlijke mening post of dat dit de standpunten van alle MS Xbox-medewerkers zijn. Vindt MS zijn klanten zeikers of is het alleen meneer Orth?

Als je in je profiel neerzet dat je voor MS werkt en je gaat potentiŽle klanten van MS zo toespreken via Twitter, dan vraag je er ook wel een beetje om en erg intelligent kom je dan niet over :X
Zijn LinkedInprofiel maakt geen melding van een wijziging - maar wellicht is het nog niet bijgewerkt.

http://www.linkedin.com/p...;trk=pp_profile_name_link
Mjah persoonlijk ben ik het met 'm eens, de vergelijking met electriciteit is nog niet eens een stomme, maar als je in een verantwoordelijke positie bij een bedrijf zit is het ook wel eens beter om je persoonlijke mening publiek voor je te houden, of minimaal fatsoenlijk te nuanceren. Denk dat de 'always on' policy ook in de praktijk niet als requirement maar als recommendation uitgevoerd zal worden, net zoals je op de 360 ook al offline achievements kon halen en deze vervolgens vanzelf bij volgende connect gesynced werden.
Ik vind die vergelijking ook nog niet eens goed. Het is dan eerder dat je een stofzuiger met een accu koopt, en die dan niet kan gebruiken als de stroom uitvalt. Dat slaat ook nergens op.
Dan is die vergelijking met een smartphone toch wel correct? Daar heb je ook weinig last meer van met bereik tegenwoordig (in ieder geval in Nederland). Mobiel internet is iets anders, maar daar heb je altijd nog Wifi voor.
bij mij ligt mijn internet er vaker uit dan mijn stroom. daarnaast is je elecktriciteit netwerk een stuk stabieler. dan je internet verbinding.
Het is dan ook onmogelijk dat je internet er minder vaak uitligt dan de elektriciteit ;) Zodra de stroom wegvalt stopt je modem / router ook :P (Aangenomen dat je geen UPS gebruikt om die "up" te houden).

Maar ik heb doorgaans weinig behoefte om te stofzuigen 's avonds op een hotelkamer of in de trein op weg naar weet ik het waar. Gamen daarentegen is een prettig tijdverdrijf tijdens die minuten / uren. Daar gaat de vergelijking wat mij betreft mank.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 11 april 2013 12:32]

Mjah persoonlijk ben ik het met 'm eens, de vergelijking met electriciteit is nog niet eens een stomme
Nouja, elektriciteit is natuurlijk nodig om een console te gebruiken, een internetverbinding is voor niet-online spellen niet noodzakelijk. Dat maakt het toch een beetje een kromme vergelijking.

Sure, voor een mmorpg (op een console? Nouja, het is een voorbeeld) zijn elektriciteit en een internetverbinding vergelijkbaar - beiden zijn noodzakelijk. Maar om - ik noem maar wat - met 2 man fruit ninja te spelen is elektriciteit noodzakelijk maar een internetverbinding niet, wat ze toch wel erg verschillend maakt.
Wat een gek. Als ik mijn xbox720 meeneem naar godweetwaar zonder internet verbinding is dat mijn zaak, en verwacht ik daar gewoon te kunnen spelen.

Dat je online moet zijn om iets te registreren voordat je kan spelen is al uitermate storend, laat staan dit.
Als je vooraf weet dat dit niet mogelijk is zal jij altijd de keuze hebben om het NIET te kopen
Dat je iets NIET koopt, wil niet zeggen dat je er geen commentaar op mag leveren.
Een hoop mensen weten dit soort dingen niet, en zullen blind de nieuwe xbox kopen omdat ze een nieuwe versie zien als een upgrade. Hoeveel mensen houden zich echt met het laatste nieuws rond een console die niet bestaat bezig? Als ze reclame zien wordt daarin heus niet verteld over de nadelen van het apparaat.

Wat jij zegt slaat dus nergens op. Kopers komen er thuis pas achter dat hun nieuwe xbox toch een paar flinke nadelen heeft. Sterker nog, waarschijnlijk werkt de eerste keer het internet gewoon, en komen ze er pas achter als ze m een keer meenemen naar een vriend die niet zomaar overal netwerk kabels heeft liggen, of als xbox live er een keer uit ligt en dat ding daarom besluit dat je niet mag spelen omdat het z'n DRM niet kan checken.

Always online is een slecht idee. Geen enkele consument wordt daar beter van. De enigen die er baat bij hebben zijn degenen die geld van jou willen hebben, zoals MS zelf of uitgevers van spellen.
denk dat er maar een heel klein gedeelte van de xbox gamers de console mee neemt naar een lanparty ofzo. en diegene weten dit meestal dan wel. merendeel van de mensen heeft m thuis staan en sluiten juist bijna standaard internet aan op de xbox zonder dat het nodig is. en toen ik 15 jaar terug naar lan party's ging hadden we altijd gewoon daar internet liggen die voor iedereen toegankelijk is. laat staan dat je bij iemand thuis ben met je eigen xbox. je neem een kabel mee die bijna iedereen standaard bij zn router gekregen heb en probleem op gelost.

en ik blijf er ook nog altijd bij dat wij als gamers en vaak dus ook illegale downloaders er zelf voor verantwoordelijk zijn geweest dat ze tot dit soort vormen van DRM grijpen. dat wij er niet beter van worden is onze eigen schuld, want wij (ja ik ook ) wilden beter worden van gratis downloaden omdat het goedkoper is.
grootste onzin dat DRM verhaal is totale nonsens en onnodig
de reden waarom mensen het piraten is vaak omdat de game het geld gewoon niet waard is en er geen demo's zijn uitgekomen om het spel uit te proberen
verder zijn de prijzen de laatste tijden enorm duurder geworden terwijl het product er niet veel beter is op geworden (kijk naar CoD bijvoorbeeld) en zo zijn er nog meer games waar het vooral veel copy paste troep is met een nieuw verhaaltje er achter


verder word er niet alleen offline gegamed als er een lanparty is
ik game met mijn maten regelmatig offline en dat doen veel kids ook
zeker als ze op hun kamer geen internet hebben of op vakantie hun console mee nemen (gebeurt vaak genoeg)

daar voor hoef je niet speciaal een lanparty te hebben |:(

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 11 april 2013 15:51]

En waarom zou je geen opmerking mogen geven over een feature van een product dat je niet aanstaat. Los of je dat product nu koopt of niet.
Ik eet geen ganzenlever en niemand dwingt mij om ganzenlever te eten. Verder maak ik ook geen gebruik van kinderarbeid.
Mag ik daar verder dan geen mening over hebben?
Mensen zoals hij maken "uneducated" beslissingen. Als Blizzard het al niet voor elkaar krijgt... Maar goed, ik zie liever een "always on" zoals Minecraft.. "always on" wanneer ik het wil :)
Mensen zoals hij maken "uneducated" beslissingen. Als Blizzard het al niet voor elkaar krijgt... Maar goed, ik zie liever een "always on" zoals Minecraft.. "always on" wanneer ik het wil :)
Dus dat is geen "always on", aangezien je Minecraft ook single player kan spelen. OK, in werkelijkheid draait er lokaal iets dat grotendeels gelijk is aan een server, maar het is niet "always on(line)". Tot zover ik mij herinner kan je Minecraft ook offline spelen zonder in te loggen.

Niet dat ik het oneens ben met jouw stelling. Als een spel geen online play vereist, dan moet het ook niet verplicht zijn om online te blijven om het spel te starten of spelen.. Probeer die eis ook niet kunstmatig toe te voegen. Je krijgt dan resultaten als Sim City. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 april 2013 12:53]

Het grote verschil met Simcity en Xbox Live is dat die laatste wel zat servers heeft staan en ook weinig rekenkracht op de servers nodig heeft voor een enkele client.
Het is ook een eersteklas hork. Niet alleen is zijn mening apocalyptisch arrogant tegenover het merendeel van de wereld, extra irritant is hij omdat het fundementeel onjuist is.
Electriciteit valt ook op een platteland nagenoeg niet uit, internet ook niet overigens, niet hier NL in elk geval.
Probleem met always on DRM is gewoon dat het geen toegevoegde waarde heeft voor je game en het daarmee gewoon nergens op slaat.
Er is gewoon geen enkele reden dat je Single Player game niet zou werken als jij je PC aan een generator hangt in een internetloze bunker. Klaar. Hoe onwaarschijnlijk het ook is dat je dat doet.
Maakt gewoon niet uit wat voor gare drogredenen mensen bedenken het toch goed te praten.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 11 april 2013 11:23]

Electriciteit valt ook op een platteland nagenoeg niet uit, internet ook niet overigens, niet hier NL in elk geval.
Ik heb een tijdje in een plattelandsstadje gewoont in de VS. Ten eerste veranderd je beeld van platteland drastisch (in Nederland hebben we eigenlijk niet echt platteland, 't is meer een groot park), maar dat terzijde. Electriciteitsstoringen heb ik daar in een paar maanden vaker meegemaakt dat het totaal aantal dat ik in Nederland heb meegemaakt.

Ik moet zeggen dat internet nooit echt een probleem was (tenzij de electriciteit het ook begaf), maar dat had waarschijnlijk ook te maken met dat het een universiteitsstadje was.
Electriciteit valt ook op een platteland nagenoeg niet uit, internet ook niet overigens, niet hier NL in elk geval.
In NL valt het wel mee met het uitvallen, maar in landen met bijv. bergen, tornado's, heftige sneeuwval etc. gebeurt het wat regelmatig dat je geen stroom en/of telefoon hebt, zeker als veel kabels nog bovengronds lopen.
Als je "creative director" bent voor Microsoft heb je nou eens meer verantwoordelijkheid om zich niet als een lompe boer uit te laten op internet. Helemaal als de uitlatingen in verband zijn / gebracht kunnen worden met een product van jou werkgever. Ik geloof niet dat dit de echte reden is dat zij hem hebben ontslagen (mits dat het geval is) maar het heeft zeker bijgedragen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013