Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 55, views: 13.209 •
Submitter: MarkH NL

Electronic Arts heeft aangekondigd dat de Mac-versie van SimCity op 11 juni beschikbaar zal komen. Gebruikers die al de pc-versie van de simulatiegame bezitten, krijgen kosteloos toegang tot SimCity for Mac en vice versa.

De aankondiging van de releasedatum van SimCity for Mac is op een forum van Electronic Arts geplaatst. Volgens de posting zal de Mac-versie van de simulatiegame op 11 juni beschikbaar zijn in zowel de standaard als de Deluxe-uitvoering. De game is vanaf woensdag al in de Origin-winkel al te reserveren. Gamers die de pc-versie van SimCity al in bezit hebben, kunnen kosteloos een kopie van SimCity for Mac krijgen, evenals het omgekeerde.

EA benadrukt in zijn posting dat het bij de OS X-versie van de simulatiegame niet om een port gaat van de pc-titel, maar om een native uitvoering van het spel die is geoptimaliseerd voor het besturingssysteem van Apple-computers. Ook is de game compatibel met de pc-versie, zodat zowel pc- als Mac-gamers steden naast elkaar kunnen bouwen. Verder merkt EA op dat nog niet is bepaald of de graphics in de Mac-versie zijn aangepast voor Retina-schermen. Als minimale systeemeis noemt de uitgever een Mac met een Core 2 Duo-processor en OS X 10.7.5 'Lion'.

Reacties (55)

gelukkig. Ik heb speciaal windows geinstalleerd op mijn mac om SimCity te kunnen spelen.
Nu kan ik (zonder dat ik dit eigenlijk had verwacht) kostenloos native op OSX gaan spelen in juni :)

IMO, goede actie na al die server problemen :')
Was toch al van te voren bekend dat deze gewoon als mac game uitgebracht ging worden
klopt, de vraag was alleen: Wanneer?
Ik zelf kon niet wachten en heb toen de PC versie gekocht en Windows geïnstalleerd omdat het een 10 jaren plan leek te worden, vooral na de server problemen.
+ Het was nog niet bekend of de Mac versie kosteloos zou zijn voor Windows-buyers, daar had EA nog officieel geen woord van gerept.
een dikke - eig

het is logisch bij een online systeem zoals wat ea gebruikt dat je van welk operating system gewoon kan spelen , als hun een mac client uitbrengen werkt dat gewoon met jouw account out of the box. bij blizzard werkt dat al 7+ jaar zo , zou wel heel krom zijn bij ea als het niet zo zou zijn.

al zou ea het betaald maken als er geen problemen waren geweest met de game.
Idd, ik heb hierover toendertijd nog met EA support gebeld (heb mac icm bootcamp), echter wilden deze het niet bevestigingen dat dit mogelijk zou zijn.
Het valt me nog mee hoe snel deze uit komt. En helemaal gezien het spel nu zo ongeveer/nog niet stabiel is.
Leuk voor de mac bezitters,kunnen ze nu ook een slecht werkend spel spelen,
Wel een unikum,nu kunnen Mac en PC's fanboys samen klagen dat het op allebij de platformen even slecht werkt.

[Reactie gewijzigd door Akino op 10 april 2013 19:12]

Een slecht spel is een slecht spel, ongeacht op welk platform je het speelt.
Toegegeven, het spel lijkt in een of andere beta gereleased te zijn, maar Maxis werkt wel aan nieuwe patches die het spel verbeteren. De graphics en de gameplay zijn gewoon goed. Als het spel stabiel zou zijn én grondig verbeterd wordt (regionaal verkeer etc.) is het gerust de moeite waard om te kopen
Nu nog een linux build en EA kan er een plusje bij zetten.
Wordt een beetje moe van alle haters bij iedere SimCity post. SimCity had inderdaad problemen in het begin maar dat is opgelost. Als je nu speelt ondervind je geen problemen meer dus snap niet waarom nog steeds gezegd wordt dat het slecht zou werken.
Durf er geld op in te zetten dat de meeste van deze haters SimCity zelf niet hebben.
Spreek voor jezelf wanneer je zo'n uitspraak doet; een aantal gemaakte steden kan ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet inkomen. Er zijn nog tal van bugs die nog niet opgelost zijn.
Ik heb hem en ik ben er super blij mee op 1 ding na, onderweg kan ik hem niet spelen en op school (door proxy) ook niet, omdat de game altijd ONLINE moet zijn om die te kunnen spelen.
grote constructies moeten syncen met de server.. zo had ik na 100 vaten olie al direct de 1500 vaten voltooid..

heb steden gehad waar het recyclingscentrum vol blijft zitten en ze niets willen produceren ivm het feit dat de afval opslag vol zit (en minder wagens laten rijden werkt niet)

synchronisatie problemen met grote constructies (stroom/werknemers)

zo kan ik nog wel even doorgaan het is allemaal leuk uitgewerkt en bedacht maar elke game is bijna het zelfde als je eenmaal door hebt hoe het werkt..

en je loopt elke x tegen de zelfde problemen aan.
verkeersopstoppingen, volle snelwegen, werknemers die niet naar andere steden reizen enz enz
OT
Ik vind het wel flauw dat iedereen daankauwenberg 0en gaat geven. Hij heeft deels gelijk. en ja dat er nog zo veel bugs zijn die niet opgelost zijn weet ik ook wel. Maar die zijn er in starcraft 2 hots ook hoor. En in colony marines zal dat ook wel het geval zijn. Maar zijn uitspraak met dat geld enzo slaat dan nergens op maar om hem daar dan voor af te straffen ? Kommop zeg het is toch zijn mening. En ik weet het dat SimCity een groot bug nest is. Maar als hij geen problemen ondervind mag hij zeggen wat hij wil.

Ont

Het zal mij benieuwen wat het word. Dit zal wel een soort compensatie zijn EA kennende. Maar het probleem is nog steeds dat de beta die ze vrijgegeven hebben echt slecht was. Je kan niet in een weekend alle bugs oplossen. In starcraft hots was er een half jaar voor nodig. Naast het balancen is er veel tijd in gestoken om bugs te fixen. In de eerste fase van de beta was starcraft hots echt onspeelbaar.

Het probleem met Simcity is toch die proxie. Als die er niet was was er echt zo veel beter gegaan. Ik denk dat er een tekort aan servers is en dat die servers gegevens van steden door elkaar haalt. (wat eenbiertje ook al zei Bijvoorbeeld die archivement van die vaten dat kan die server door elkaar gegooid hebben)

Dit kan natuurlijk ook een soort excuus zijn om een patch uit te brengen. Dat in die apple versie alles zomaar gefixt is en dat na 2 maanden ofzo die patch ook op windows systemen beschikbaar is.

EA houd er in elk geval iets mee achter.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 10 april 2013 20:12]

Niet echt 'bugs' als je steden zomaar verdwijnen en nooit meer terugkomen na 15 uur er in gestoken te hebben....
Dit 2 maal gehad te hebben had ik er toch genoeg van dat dit effectief een BETA versie is hoor!
SimCity had inderdaad problemen in het begin maar dat is opgelost.
Ik hoor dat heel anders, namelijk dat er structurele fouten zitten in hoe deze SimCity 'simuleert', dat doet het namelijk niet. Je zou een vergelijking kunnen trekken tussen een spelletje schaken en een potje boter-kaas-en-eieren (waar de laatste SimCity boter-kaas-en-eieren vertegenwoordigd)...

Ik heb netjes SimCity 2000 SE en SimCity 4 Deluxe voor de PC en zelfs Simcity Deluxe op m'n iPad. Maar na de stunts die Blizzard heeft uitgehaald met Diablo 3 (¤90 kostende CE versie gekocht) ben ik heel voorzichtig met de aanschaf van computer games, helemaal van een bedrijf als EA (wat al veel langer bij mij te boek staat als een slechte publisher). De previews en de reviews hebben mij niet over de streep kunnen trekken om die ¤50-¤60 er voor neer te tellen.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 10 april 2013 19:58]

ik word een beetje moe van alle fanboys die niet in zien dat het spel ruk is en incompleet is en niet werkt voor een groot deel van de spelers

het spel is zo brak als maar kan zijn de SIMS zijn letterlijk doelloze mensen die niet gebonden zijn aan hun flat en bedrijf ze gaan constant naar de dichts bijzijnde doel verder word er ook keihard gelogen over hoeveel mensen er ook daadwerkelijk in je stad wonen
je denkt bijvoorbeeld twee honderd duizend mensen te hebben en je hebt er in feiten maar 15duizend das gewoon belachelijk


nee ik word er niet moe van dat mensen klagen!
Je noemt twee dingen zijn as designed.

Het spel werkt met agents. Een agent representeert niet één sim, maar een set sims. Daarnaast is het geen spel waarbij het gaat om één sim, maar om de stad.

Als je echt een individuele sim wilt volgen, moet je er over nadenken om The Sims 3 ofzo te kopen.

Het argument dat het gesimuleerde aantal inwoners niet gelijk is aan het aantal agents heeft geen enkele toegevoegde waarde om meerdere redenen. De verhouding tussen de grootte van sims, wegen en gebouwen is niet helemaal goed. Maar dat is maar goed ook, want anders zou het spel er niet zo fraai uitzien als het er nu uitziet. Maak je alles in verhouding, dan wordt het een hele saaie presentatie, imo.

Daarnaast levert het ook problemen op voor wat betreft performance op matige computers. Maxis/EA hebben tot doelstelling om zo veel mogelijk spelers te kunnen bereiken en niet een select groepje. Vergeet niet, dit is een PC/MAC game only. De markt is al beperkt.

Wat Maxis doet is je een gevoel geven van drukte naarmate je stad groeit. De problemen die je krijgt worden daardoor dus ook anders, bijvoorbeeld verkeer en vervuiling enz.. In mijn beleving zijn ze daarin geslaagd.

Neemt niet weg, dat er genoeg andere problemen zijn en zijn geweest.
een simulatie simuleert zoals het in een echte stad ook zou moeten gaan in het echt hebben we ook geen agents die voor meerdere mensen gelden

het is en blijft een gedrocht van een spel
lijk je nu zo .... ? of ben je het echt?
oude versies werken prima dus zo heel veel zwaarder zal dit nieuwe systeem niet zijn.
neemt niet weg dat agents zijn totaal slecht geprogrameerd als je sim city als 1 lange rechte weg zou kunnen bouwen zou je totaal geen problemen hebben. maar dat is het niet
nu rennen ze allemaal naar de dichts bij zijnde lokatie en de gene die er het eerste is die heeft heem nu gaan alle 300 andere sims denken dat is de volgende locatie en rennen er met ze alle heen! totale onzin. beter had het geweest agent zegt voor/tijdens zijn reis deze baan is van mij! waar door je dus niet 300 andere agents hebt die denken dat die baan ook van hun is!
net zo iets kroms zet het casino bij de ingang van je stad om maximaal er van te profeteren maar zet er geen andere winkel bij in de buurt. ook zo iets belachelijks.
het spel is zo brak als maar kan zijn de SIMS zijn letterlijk doelloze mensen die niet gebonden zijn aan hun flat en bedrijf ze gaan constant naar de dichts bijzijnde doel verder word er ook keihard gelogen over hoeveel mensen er ook daadwerkelijk in je stad wonen
je denkt bijvoorbeeld twee honderd duizend mensen te hebben en je hebt er in feiten maar 15duizend das gewoon belachelijk
En beide hebben nu eens 0 komma 0 impact op het speelplezier. Wat maakt het nu dat de sims eigenlijk niet weten waar ze wonen of werken... Ze moeten nog altijd van het huis waar ze zijn om 8u 's ochtends naar hun werk gaan en later die dag terug naar huis. van welk gebouw naar welk gebouw exact ze gaan kan me echt niet schelen, net zoals een echte burgemeester daar ook geen zich op heeft. Feit blijft wel dat er files tussen woon- en werkzones ontstaan rond de spitsuren.

Ook het aantal inwoners... wat boeit dat nu. Als je echt 500k sims wil gaan simuleren kom je niet toe met PCs van de dag van vandaag. Zolang dat dat getalletje eerlijk schaalt voor iedereen heb ik er geen problemen mee.

Wat bijvoorbeeld WEL impact heeft op het speelplezier is het feit dat je op de air pollution overlay vervuiling van je industrie park de wind kan zien volgen en je een verhoogd aantal ziektes hebt wanneer dit over woonzones gaat. Of het feit dat er een volledige chain of supply is, van ruwe olie en erts helemaal tot computers of televisies.

Het spel is niet perfect, maar NIET om de redenen die je aanhaalt. Ondanks de problemen vermaak ik me zeer goed met het spel, net zoals de mensen met wie ik speel. Je moet natuurlijk open staan voor plezier, want als je bij elk klein iets dat je tegen steekt meteen begint te zeuren en klagen gaat het inderdaad niet leuk zijn....
En beide hebben nu eens 0 komma 0 impact op het speelplezier. Wat maakt het nu dat de sims eigenlijk niet weten waar ze wonen of werken... Ze moeten nog altijd van het huis waar ze zijn om 8u 's ochtends naar hun werk gaan en later die dag terug naar huis. van welk gebouw naar welk gebouw exact ze gaan kan me echt niet schelen, net zoals een echte burgemeester daar ook geen zich op heeft. Feit blijft wel dat er files tussen woon- en werkzones ontstaan rond de spitsuren.
het heeft 100000% impact op het speelplezier ik hou van goede path finding
mensen moeten gebonden zijn aan hun huis en bedrijf ik heb geen last van files
maar dat komt omdat ik wegen dood laat lopen verder is dat spitsuren verhaal nog steeds van kracht ook al heb je goede path finding en gebonden huizen echter gaan ze dan niet allemaal naar het zelfde huis toe!
Ook het aantal inwoners... wat boeit dat nu. Als je echt 500k sims wil gaan simuleren kom je niet toe met PCs van de dag van vandaag. Zolang dat dat getalletje eerlijk schaalt voor iedereen heb ik er geen problemen mee.
onzin kijkend naar wat de pc's van vandaag kunnen kunnen ze wel wat meer load hebben
Simcity 5 is geen grafische hoog standje en heeft ook niet super zware algoritmes

en als ze dit wel hebben dan zijn de algoritmes totaal brak en slecht gecodeerd
neem een kijkje naar OPENTTD pathfinding en andere games wat mij betreft hadden ze die algoritmes gewoon over mogen kopieren

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 11 april 2013 02:07]

Na het lezen van alle problemen en nu pas in juni zie ik toch af van het spel. Ik wacht wel op een nieuwe console. Dat is mijn geld meer waard. :)

[Reactie gewijzigd door tiswat op 10 april 2013 19:37]

En daar ging de rede om Windows op me Mac te zetten !, super !
Ik heb getwijfeld Windows te installeren maar door al die negatieve verhalen tot het nog maar niet gedaan.
Ben benieuwd wanneer het helemaal goed werkt.
zelf onder vind ik ook veel problemen bij simcity 5.
Wegen door gebouwen heen terwijl het gebouw niet weg wilt gaan...
in plaats van dat het despawnd maken ze er nog een flat boven op.
Het syncroniseren is ook nog steeds Pain in the Ass. :(
en dat de server verbinding regelmatig weg valt is ook heel irritant. :(

als EA beter naar zijn klanten zal luisteren en wat meer zou fixen zou het spel nog best leuk kunnen worden. :'(

Maar keep on the point.
EA moet nog veel meer werk gaan leveren voordat ze Minder klachten zullen krijgen.
ik weet niet of een "OSX" versie van het spel het goed zou gaan doen.
Meschien zullen ze dan meer gaan updaten :)
Zouden ze niet beter eerst de PC versie voltooien? Key features zoals de global market en leaderboards werken nog steeds niet!
wie kan die leaderboards in hemels naam schelen?
dit is een sandbox game en geen arcade!
Dat is niet iets wat client side zit, maar is een server side feature. De Windows client doet het prima, dat de optie op de server nog niet aan staat (net als de Cheetah snelheid tot een paar dagen terug) is een tweede.
Het is een ander team dat zich bezig houdt met de PC versie. Zoals het in het artikel staat is dat een native versie voor de Mac. Je denkt toch niet dat ze die zijn beginnen maken toen de PC versie af was?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.