Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 52, views: 18.535 •

Ubisoft heeft zijn gamedistributieplatform Uplay voor de pc offline gehaald nadat Russische hackers erin geslaagd waren om een nog niet verschenen game te downloaden. Terwijl Ubisoft aan een oplossing werkt blijft Uplay wel online voor andere platforms.

uPlayVia zelfgeschreven software wisten de hackers de Uplay-launcher zo te manipuleren dat ze games konden downloaden zonder deze aan te hoeven schaffen, meldt Gameranx. Dit werkte niet enkel voor games die al te koop zijn, maar ook voor games die al wel in de downloadwinkel staan, maar nog niet verkrijgbaar zijn. Het lukte de hackers bijvoorbeeld om een exemplaar van de game Far Cry 3: Blood Dragon te downloaden, waarvan de release gepland staat voor begin mei. Kort na de hack verscheen een kopie van de game op torrentsites en nieuwsgroepen.

Ubisoft heeft het pc-deel van het downloadplatform offline gehaald om de kwetsbaarheid te repareren. Gebruikers kunnen Uplay nog wel steeds gebruiken op andere platforms, zoals de Xbox 360 en PlayStation 3. Volgens Ubisoft hebben de hackers geen toegang gehad tot persoonsgegevens van andere gebruikers.

Dit is niet de eerste keer dat Uplay met problemen kampt. Halverwege 2012 kwam naar buiten dat de browserplugin van Uplay eenvoudig misbruikt kon worden om willekeurige code uit te voeren. Via die weg kon bijvoorbeeld malware geïnstalleerd worden op een systeem.

Update, 13.45: Ubisoft heeft uPlay voor pc-bezitters woensdagmiddag weer beschikbaar gemaakt.

Reacties (52)

Leuk, dus alle PC games die always on vereisen (Anno 2070) zijn nu niet te spelen. Tijd dat ze die rotzooi eruit patchen!
Dat valt wel mee. Ik kan Anno 2070 gewoon starten (Settlers 7 trouwens ook)
In het geval van Anno 2070 zijn een aantal kleine features niet beschikbaar in offline modus, de data opslag ervan is enkel online beschikbaar. Zaken als Ark opslag.

Hopen dat de industrie rap van dit model af stapt.
Enkel als iedereen dit soort onzin gewoon zou boycotten. Always Online-DRM? dan spendeer ik mijn geld lekker aan iets anders. Dat je dan pakweg The Settlers of Anno 2070 maar niet kan spelen moet je er gewoon bijnemen, door een standpunt in te nemen kan je iets veranderen. Door zomaar 50 euro ergens tegen te kletsen "omdat je geen keuze hebt" is dikke zever. Het is jouw geld, jij hebt ervoor gewerkt (mag ik hopen), geef het dan ook niet uit aan dingen die het volgens jou niet verdienen.
Je zal maar in een gebied wonen waar het internet er regelmatig uitligt, sta je met je goeie gedrag,...

Online een vereiste? geen aanschaf... Ik lees altijd de achterkant met systeemeisen voor ik een game aanschaf en leg hem net zo hard weer terug als er online connection required op staat.

Ik heb ondertussen toch meer games dan ik in de komende 10 jaar kan spelen dus.... aan mij valt niet zoveel meer te verdienen op deze manier... 8-)
Leuk, dus alle PC games die always on vereisen (Anno 2070) zijn nu niet te spelen. Tijd dat ze die rotzooi eruit patchen!
Volgens mij is die ongein er bij Settlers en Anno al uit gepatched.

En ja, natuurlijk is het schandalig als je je eerlijk gekochte game niet kan spelen omdat de uitgever het platform waarvan de draconische always online DRM afhankelijk is offline heeft gegooid. Dat is dan ook voor mij een van de voornaamste redenen om dat soort always online ongein te meiden als de pest: om me die frustratie te besparen.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 10 april 2013 12:10]

Inderdaad fijn dat uplay. Downloadsnelheid van 200kb/s wordt je ook niet vrolijk van als je je net aangeschafte 13 gb grote game wilt downloaden. In mijn contact met de 1ste lijn daar is gebleken dat ze niet beschikken over veel verstand. Grappig om te horen dat nu dit is gebeurd.
Een applicatie zo manipuleren dat je gratis games kan downloaden is nog tot daar aan toe.
Maar een game kunnen downloaden die niet eens beschikbaar had moeten zijn is natuurlijk niet goed te praten.

Het is nu voor ubisoft zaak dat ze aan damage control doen, dus asap die game releasen.
Ook al zit de game vol bugs, anders heeft straks iedereen de game al gespeeld als ze deze releasen.
excuseer? Een game vol bugs is geen probleem volgens U? Das net een killer voor elke titel (kijk maar naatr SC). En het feit dat de game al downloadbaar is lijkt mij te wijzen op het gold zijn gegaan van het spel. Dat het al te downloaden is kan ook zijn vanwege mensen die early access kunnen krijgen zoals bijv. pers.
Dat lijkt me niet. Lijkt me eerder dat de desbetreffende build engineers de deployment aan het testen zijn.
Eh, nee? Het lijkt me eerder dat ze gewoon het volledige package aan het testen waren op die manier, plus distributie aan testers, dan weet je zeker dat het ook werkt bij release.
Dus? Assassin's Creed (I) - Pirate Edition voor PC was ook flink bugged in den beginne. Speciaal gedaan door Ubi om ervaringen van de piraten te gebruiken om de nadelen van piraterij verkeerdelijk te argumenteren.
Uplay is idd heel fijn. Je kan niet eens op voorhand een productcode ingegeven om die dan te downloaden.. Je moet eerst de installatie al gedaan hebben om die met de code te kunnen activeren. (eenmaal geactiveerd, kan je het spel wel downloaden..)

Dit gewoon zodat je het spel niet in een online key store zou kopen, maar in de Uplay-shop of in een fysieke winkel. :X

Gelukkig zijn er nog andere opties om aan deze spellen te geraken. (waar ik niet bedoel ze illegaal te gebruiken, maar ze gewoon te downloaden en dan te activeren met de code die ik al heb) :)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 10 april 2013 08:53]

In feite doet hij niks verkeerd in mijn ogen.
Je download het spel (soms ook gewoon legaal via een Gamekey site)
En activeert deze met de key die je gekocht heb.

Ik heb Far Cry 3 ook gewoon officieel.
Je activeert hem en hij komt in je Uplay te staan en update netjes.

Niks verkeerd aan toch?
Nu hij zijn post aangepast heeft ...

Daarvoor deed hij uitschijnen dat hij zijn games illegaal downloade.
Blijkbaar raken sommige mensen nogal snel in paniek als ze het woord "downloaden" lezen... :P

Serieus, alsof je zelf nog NOOIT iets "illegaal" hebt gedownload... Get of your high horse woman!

En aansluitend bij de post waar jij op reageerde: hij doet niks verkeerd. Je koopt tegenwoordig geen fysiek spel, je koopt het recht om het te mogen gebruiken, dus niets anders dan de game-key. Of je die nu gebruikt met het spel wat je zelf download, die van je opoe, of een versie die je van TPB afhaald, dat maakt geen ruk uit.
En aansluitend bij de post waar jij op reageerde: hij doet niks verkeerd. Je koopt tegenwoordig geen fysiek spel, je koopt het recht om het te mogen gebruiken
Is dat zo? Dus eens dat je dat "recht" gekocht hebt, kan je de fysieke versie kopen voor enkel de meerprijs van boekje/doosje/etc.?
Right.
Dit zou in princiepe zo zijn, je kan dit echter nergens vinden ;)
Fysieke winkels verkopen enkel een licentie + boekje tesamen.

op een online key store koop je dus 1 licentie zonder boekje.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 10 april 2013 14:43]

Gamekey sites zijn niet helemaal legaal, en om dan vervolgens ook nog illegaal de bestanden binnen te halen is natuurlijk helemaal illegaal.
en waarom is dit niet helemaal legaal? :+
omdat jij het zegt? .. het is niet omdat bv Culgame met msdn keys werkt, dat die andere keys niet op een legale manier verkregen zijn door de webshops..

Ze zijn gewoon zo goedkoop omdat ze geen fysieke winkels & personeel e.d. nodig hebben en ook gewoon omdat de concurrentie hoog is bij de webshops.
Wat is dit nou voor onzin? Of heb je het nu over de shady gamekeysites uit Rusland ofzo? Want een Origin werkt ook volledig met gamekeys. Is deze site dan ook illegaal in jouw optiek? En een bekende webshop als gamesync werkt ook met origin keys. Ook illegaal?

En om de game vervolgens op een alternatieve locatie downloaden is toch helemaal niets mis mee? De game-industrie had het toch altijd er over dat je betaalde om gebruik te mogen maken van de software? Je werd niet de eigenaar, maar mocht tot een bepaalde hoogte gebruik maken van de software. In mijn optiek zou dit moeten betekenen dat je de software zou mogen halen waar je maar wilt, zolang je maar de beschikking hebt over een geldige licentie.

Vreemd verhaal. Hopelijk kom je met wat toelichting :)
Uplay is idd heel fijn. Je kan niet eens op voorhand een productcode ingegeven om die dan te downloaden.. Je moet eerst de installatie al gedaan hebben om die met de code te kunnen activeren. (eenmaal geactiveerd, kan je het spel wel downloaden..)
Dan is steam nog makkelijker, kan je gewoon je serial van de game (gekocht in normale winkel) invoeren en je game staat voortaan in de lijst van je profiel, daarna downloaden (met hogere snelheid dan bij uplay)

ps: uiteraard moet de game wel in de cataloges staan van Valve.

[Reactie gewijzigd door Trinitronic op 10 april 2013 09:42]

Nou, het ligt wel iets ingewikkelder. Bij Steam kan je dit lang niet bij elke game van hun catalogus doen. Maar alleen bij specifieke games die speciaal op die manier door steam ondersteund worden, een lijst die hier te vinden is: https://support.steampowe...le.php?ref=7480-wusf-3601
Toch in ieder geval fijn dat Uplay niet alleen voor de gebruiker een stuk ongeluk is.
Het is wel diep triest dat ze Uplay moedwillig ofline halen terwijl er zo veel mensen afhankelijk van zijn. Haal dan spellen die nog niet gereleased zijn van de server.
Dat zal wel gebeurd zijn maar dat is toch al te laat. Het zal er vooral om te doen zijn dat mensen nu massaal allerlei games kunnen installeren zonder ze te kopen.
Net goed, hadden ze maar in zee moeten gaan met Steam...
??? Zowat al hun games staan ook op Steam...

Dat ze daarnaast nog hun eigen authenticatie/verificatiesysteem hebben staat daar volledig los van...
Moet uplay dan nog geinstalleerd worden als je ze ook via steam gekocht hebt?

Dat doet me denken aan GTA IV waar je ook games for windows live mee moet installeren, alsook die social zever van rockstar, ondanks dat je het via steam hebt gekocht.

Man, man, man toch. Waar gaat dat toch naartoe met de wereld. :(
It's a Steam-ing pile of U-play...

Triest inderdaad dat het zo moet, blijkbaar kunnen publishers "hun" games niet goed loslaten. Kan, maar zorg dan ook dat jij je zaakjes op orde hebt. Servers die er uitliggen, beveiliging die sucks, domme restricties, dat zorgt er voor dat mensen dit soort dingen gaan haten.

Aan de andere kant, hoe geil Steam ook is, het zou niet goed zijn als er geen concurrentie is. Dan krijg je straks een soort Nazi-dictatuur wat betreft game-distributie.
Ja leuk, het staat inderdaad op Steam. Heb jij geen last van uPlay dat alsnog mee wilt doen? Veel andere mensen anders wel. Dat probleem heb ik met alle laatste Ubisoft spellen: Assassins Creed III (dat heb ik opgegeven, gewoon niet leuk), Splinter Cell Conviction & Ghost Recon Future Soldier (slechtste console port ooit).

Het is een plaag, al die uitgevers/ontwikkelaars die met hun eigen distributie programma komen. Ik wil gewoon 1 programma. Of dat nou Steam of Origin is maakt me helemaal niet uit (zolang het niet uPlay is) maar ik zit nu met 3 programma's. GTA IV, welke Adamar noemt, kan ik helemaal niet meer spelen omdat Games for Windows Live niet in wilt loggen.

Als ze daarover nou eens met elkaar om de tafel zouden gaan zitten, of gewoon al hun spellen op Steam uitgeven. Dat zou al helemaal een uitkomst zijn. Niets opnieuw installeren, gewoon overzetten naar Steam en in Steam (indien nodig) invoeren waar je je spel hebt geÔnstalleerd zodat het programma het spel kan vinden en niet opnieuw gaat downloaden.


Even terug naar het onderwerp:

Dit is uiteraard zuur voor Ubisoft en het zou goed zijn als de hackers gepakt worden. Maar na het kiezen van hun huidige pad gun ik Ubisoft niets goeds meer. Ik zie alleen nog maar console ports van dat bedrijf verschijnen en ze zijn nog slecht ook.
Een groot deel van piraterij komt gewoon doordat veel computerspellen het ook niet waard zijn om er voor te betalen. Ze hebben nauwelijks moeite gestoken in de PC versie, waarom zou men er dan voor betalen?

Het resultaat is een neerwaartse spiraal. Mensen kopen de spellen niet meer maar verkrijgen ze illegaal en het resultaat is dat er minder moeite in de PC-versie gestoken wordt.

aanpassing: tikfouten verwijderd O-)

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 10 april 2013 09:31]

Zuur voor ubisoft? Ik kreeg maar 1 gedachte tijdens het lezen van het artikel: "eigen schuld dikke bult".
Ze denken wel even hun eigen Steam variant te kunnen bouwen, maar vergeten dan dat Steam vroeger geleidelijk aan getest is door het eerst te introduceren voor alleen Half-life/CS, en pas later uit te breiden naar andere games en open te stellen voor andere partijen. Ubisoft is dom bezig door hun jonge systeem met alle kinderziektes te gebruiken voor het uitrollen van nog niet eens uitgebrachte spellen.

En behalve dat zit niemand te wachten op yet-another-drm-platform, en moeten ze gewoon oprotten met uplay
Origin had het zelfde probleem, Steam overigens ook in het begin. Niemand vond het fijn en/of handig. Ik ben al blij dat mijn spellen via Steam geupdate kunnen worden, ookal wil uPlay ook draaien wanneer je het spel speelt.

Ik ben zelf ook geen fan van uPlay en Ubisoft, maar dat maakt het er absoluut niet minder zuur op voor het bedrijf. FarCry is, van wat ik heb gezien en gehoord, een prima spel en uPlay is nu misbruikt om dat spel illegaal te verkrijgen.

Je persoonlijke mening heeft naar mijn mening net iets teveel invloed op de situatie. Aangezien de spellen gemaakt worden door verschillende Ubisoft studio's, is het toch vervelend om te zien dat iets waar je aan gewerkt hebt nu illegaal verkregen wordt door de beslissing (waar je het misschien zelf niet mee eens geweest bent) van iemand anders?

PS: ik moest wel een beetje lachen om de actie waarbij de volledig voorraad AC III speciale edities werd gestolen in een vrachtwagen. Dat was een kwestie van de vrachtwagen jatten.
In dit geval zijn er geen directe verliezen gedraaid omdat er bij een digitale versie geen directe kosten zijn verbonden aan die ene kopie (zoals bijvoorbeeld een dvd + hoesje en handleiding).

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 10 april 2013 17:29]

Tja, het hebben van je eigen downloadstore vereist verantwoordelijkheid. Veel mensen zijn wel te spreken over Steam omdat ze het (meestal) goed voor elkaar hebben en niet alleen maar voor Valve spellen zijn maar open voor alle spellen.

Variaties erop zoals Origin en UPlay zijn vooral bedoeld zodat de uitgever van die spellen nog meer winst kan maken en grotere eigen controle over de producten heeft. Op zich snap ik als gebruiker dat nog wel en alhoewel ik het er niet mee eens ben zou ik het accepteren als kosten in de perken blijven en de service van de online store ook goed en ononderbroken is. Dit is echter vaak bij Origin en UPlay niet het geval.

Daarnaast verwacht ik dat onlinestores steeds vaker het doelwit gaan worden bij hackers en dat het fenomeen wat al heerst bij Battlenet van Blizzard zich zaal verspreiden. Ik weet bijvoorbeeld dat ik veel van mijn oudere EA spellen simpelweg niet kan registreren bij EA omdat de activatiecodes reeds gestolen zijn (vaak via keygens) door andere mensen. Ik zou EA hierover kunnen contacteren maar voor 10 jaar oude spellen die doorgaans geen always online activatie hebben is dat niet de moeite waard. Het is echter wel een blik in de toekomst waarbij er een speciale authenticator nodig zal zijn om je account te beschermen tegen diefstal (zoals Blizzard reeds heeft).

In dat licht vraag ik mij af of fabrikanten niet bezig zijn om nodeloos veel verantwoording naar de koper te schuiven om zelf minder kosten te maken en meer winst.
''In dat licht vraag ik mij af of fabrikanten niet bezig zijn om nodeloos veel verantwoording naar de koper te schuiven om zelf minder kosten te maken en meer winst.''



Maar das nou het grote probleem in deze situatie. Game companies willen niet de verantwoordelijkheid op zich nemen.

Ze verplichten de consument services te gebruiken om de games te spelen (Steam/Origin/U-Play). Maar als de poep tegen de ventilator komt, is het hun probleem niet.

U-Play offline doordat iemand een game hacked+leaked, kan jij je spelletjes niet spelen omdat die always-online zijn. En de game companies hebben zo'n mentaliteit van ''Het is jouw probleem, niet onze''.

Ze gaan er wel van uit dat iedereen internet heeft in elke situatie. En snappen niet dat iemand die zijn games graag op vakantie wilt nemen geen connectie heeft en dus ook niet SimCity, Anno etc. kan spelen.

Always-Online DRM is een vorm van protectie dat ook alleen maar de fair users pakt. Want elke pirate heeft binnen een week een versie zonder de DRM en kan altijd en overal de spellen spelen zonder dat ze de clients hoeven te gebruiken...

Tijd voor de game industry om weer een beetje verstand te krijgen en de fair users ook fair gaan behandelen...
Ze gaan er wel van uit dat iedereen internet heeft in elke situatie. En snappen niet dat iemand die zijn games graag op vakantie wilt nemen geen connectie heeft en dus ook niet SimCity, Anno etc. kan spelen.
Inderdaad en het trieste is dat ik juist dat soort games geweldig vindt om single-player te doen en die games eigenlijk alleen speel als ik geen internet heb (anders speel ik wel een FPS of MMORPG)...
Ik weet dat het misschien bad taste is, maar ik vind dit wel cool.

Zijn we dan nu in het tijdperk getreden waar ook games eerder op de zwarte markt (lees: torrentsites) verschijnen, net als dat weleens met films gebeurt?

Wat is dat trouwens de laatste weken met al dat nieuws over hackers en ddos-aanvallen? Is er ergens een cursus hacken gegeven die ik gemist heb? Het lijkt wel alsof er een opgaande trend is, ofzo.
Dit is niet bepaald nieuw hoor, het gebeurt al jaren en jaren dat games eerder illegaal te krijgen zijn dan legaal. Niet altijd natuurlijk, maar toch wel regelmatig. Medewerkers die omgekocht zijn, reviewers die een review exemplaar leaken, bulletinboards die gehackt worden om de software te downloaden (om maar eens een pre-internet voorbeeld te geven).
Ow. helaas komen ze met dit bericht nadat het offline is. ik had wel willen downloaden
het bericht gelezen?


Via zelfgeschreven software wisten de hackers de Uplay-launcher zo te manipuleren dat ze games konden downloaden zonder deze aan te hoeven schaffen


ik ga er vanuit dat jij niet de zelfgeschreven software in handen hebt?
Weer een reden om dit hele baggerplatform the boycotten. Hou het gewoon bij STEAM, je games altijd beschikbaar, geen gezeik en geen beginnersfouten meer.
Steam is misschien op dit moment het beste online platform, maar daar is een hele lange weg voor nodig geweest. Origin en Uplay staan nog in de kinderschoenen en zeker Origin probeert hier nog veel in te verbeteren.

Waar ik veel kritiek op heb is dat zelfs games die je in de winkel koopt niet meer kan worden gespeeld zonder dat je ťťn van deze online platforms gebruikt. Als ik mij goed herinner was mijn laatste winkel aankoop van shogun 2. Dit was gewoon een doosje met een lege CD en een steam key.

Verder vind ik wel dat Uplay de minste van de 3 online platforms is, het is onoverzichtelijk en het downloaden is een lachtertje. Als ik via Uplay AC III wil downloaden zal hij nog niet verder komen dan misschien 512KB.. terwijl ik een verbinden heb van 120mbit. (Origin en Steam downloaden met ongeveer 12MB per seconden)

Al met al vind ik dit wel een hele kwalijke zaak dat Uplay dit niet heeft kunnen voorkomen, ik kan me niet herinneren dat dit met STEAM of origin is gebeurd.
Uplay is gewoon weer online atm.
Steam ligt er anders regelmatig uit, en als je dan een multiplayer game aan het doen bent lig je daar ook uit.
Nooit gedoe gehad met steam.

Wel met origin (naast offline gedonder ook gewoon ondoorzichtig). Uplay is ook weer door de strot geduwd. Heerlijk drie platforms nodig voor de games...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013