Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 15, views: 7.464 •

Sony heeft op de NAB 2013-broadcastbeurs in Las Vegas de xavc-specificatie uitgebreid met een profiel voor de consumentenmarkt. Het nieuwe videoformaat gaat door het leven als xavc-s en maakt gebruik van de mp4-container.

Sony kondigde de xavc-videocodec voor de professionele markt vorig jaar oktober aan als open standaard, samen met zijn CineAlta F5- en F55-pro-videocamera's. Volgens Sony zouden er tot aan april zo'n 2000 stuks van de F5, F55 en de eerder uitgebracht F65 verkocht zijn. Om productie en bewerking van 4k-content voor de consumentenmarkt te bevorderen heeft Sony nu de xavc-specificatie uitgebreid met het xavc-s-profiel.

Dit xavc-s-formaat maakt voor zowel sd-, hd- als 4k-videocontent gebruik van de mp4-container, terwijl als videocodec mpeg-4 avc/h.264 gebruikt wordt. Voor de compressie van audio kan zowel lineair pcm als aac gebruikt worden. Het nieuwe 'long gop'-formaat kan gebruikt worden voor zowel software als hardware. Sony is verder weinig scheutig met informatie over de maximale bitrate, de kleurdiepte en het chroma-formaat.

Met het professionele profiel van xavc bedraagt de maximale bitrate van 1080p-video 300Mbit/s, terwijl 4k-content zelfs 960Mbit/s aan kan tikken. Dat betreft echter intraframe-compressie en niet de long gop-compressie die voor het xavc-s-formaat gebruikt zal worden.

Sony xavc s profiel video codec open standaard

Reacties (15)

Eigenlijk is er niet veel verandert tov camera's van 5 jaar geleden. Ze zijn van mpeg1 naar mpeg2 naar mpeg4/h.264 gegaan maar om accu te besparen en bij gebrek aan rekenkracht blijft de bitrate heel erg hoog. Voor een lagere bitrate + goede kwaliteit is immers een sterkere processor nodig.

Waarschijnlijk laat h.265 daarom ook lang op zich wachten, kan een hoge kwaliteit behalen bij 1/2 of 2/3e van de bitrate van h.264 maar je hebt er ook veel meer rekenkracht voor nodig.
Dat klopt, maar met quadcores in Smartphones tegenwoordig zouden duurdere camera's makkelijk kunnen worden uitgerust met zulke rekenkracht.

Als je dan bijvoorbeeld een 1080p video opslaat in 50Mbit/s kan je behoorlijk wat meer video op een camera proppen. 50Mbit/s is meer dan genoeg, daarboven zie je toch geen verschil. :)

EDIT: Overigens is 300 Mbit/s voor 1080p content gewoon verspilling van hardeschijfruimte. Even ter vergelijking: Deze video heeft een bitrate van 8Mbit/s. Dat ziet er naar mijn mening op mijn 1920 x 1200 monitor prachtig uit...

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 9 april 2013 13:53]

Ik vind "prachtig" toch nogal een sterk woord voor hetgeen ik op mijn scherm getoverd krijg, ik krijg nogal wat compressie te zien, vooral in de natuur is dit goed zichtbaar, maar mogelijk ligt dat aan mij hoor.

Ik vind dat een MKV met een relatief lage bitrate toch wat minder ogen dan een strakke Blu-Ray (m2ts) stream. Dat zou ook wel mogen gezien de hogere bitrates die dat soort streams meestal wel hebben. Het ziet er strakker uit en ook minder vlak, meer dynamiek in het beeld.

-= offtopic=-
Ik zou een statief willen adviseren, er zit veel beweging in je filmpjes en dan doel ik niet op de rijdende treinen. Maar deze wijze van filmen zie je tegenwoordig wel meer maar ik verwacht niet dat dit bewust gedaan is met je trein-opnames?
je ziet wel duidelijk verschil,
ik zelf maak altijd 1080p video renders van minstens 50MB/s

[Reactie gewijzigd door neelespn op 9 april 2013 23:43]

Precies, er is een optimum tussen encoder/decoder complexiteit en de benodigde kracht aan hardware.

Dit XAVC(-S) gebeuren is ook geen nieuw formaat, het is gewoon een set instellingen (in feite een preset) voor bestaande audio, video en container formaten.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 april 2013 13:42]

Dus wat Sony hier voorstelt is een "nieuwe" doos met wat verschillende standaarden in?
Idd. Dit lijkt triviaal, maar het is verdomd makkelijk als iedereen hetzelfde profiel gebruikt, zo kan je zeker zijn dat bv een video decoder chip in een stuk hardware de juiste performance heeft.
Verwonderlijk, is mijn eerste reactie als ik 'Sony' en 'open standaard' in n zin zie staan...

Sony is toch dat bedrijf dat juist alles zoveel mogelijk proprietair op de markt brengt? Kijk naar de formaten van Minidisc bijvoorbeeld, of geheugenkaartjes die nergens anders in passen, of recentelijker: BluRay.

Ik zie toch liever een ander bedrijf een open standaard introduceren... Bovendien zie ik eigenlijk alleen een aanpassing van de bestaande MPG4-AVC, en niet zozeer een nieuwe codec.
Inderdaad, dat was Sony. Toch is het bedrijf behoorlijk veranderd en doet het vrolijk mee aan open standaarden: zo werken hun camera's niet meer op Memorystick maar op SD.
Verwonderlijk, is mijn eerste reactie als ik 'Sony' en 'open standaard' in n zin zie staan...
Het is ook niet echt een "standaard", meer een industrie-breed gedragen preset/encoding profile.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 april 2013 13:58]

Die tijden zijn grotendeels al voorbij. Enkel de PS Vita heeft nog een eigen memory kaartje geloof ik, maar dit is gezien het hoge hack gehalte van de PSP volledig te begrijpen.
Mooi! Ik ben voor mijn YouTube account altijd op zoek naar een mooie container. Momenteel gebruik ik hoofdzakelijk WMV formaat omdat ik die zo lekker kan customizen. Bitrate, FPS, Audio kan allemaal afzonderlijk worden ingesteld en bij MP4 zit ik vaak vast aan een vast ingestelde bitrate die net lager is dan wat ik wil (Sony Vegas Pro 10).

Mooie ontwikkeling, blijf het in de gaten houden... :)
Misschien eens tijd om naar Adobe Premiere te kijken. Daarbij kun je praktisch elk gangbaar formaat naar smaak instellen.
De nieuwe toverwoordjes die de komende jaren de consument lekker gaan maken (4K, 2K4K, U-HD)

Allemaal heel mooi natuurlijk, maar ze kunnen de resolutie en de bitrate wel op blijven pompen, maar zolang alles (non/semi pro natuurlijk) nog maar op 8bit wordt opgenomen (cams) en getoond (tvs), zul je nooit de ultieme ervaring hebben helaas.. :'(
Ach ik lees hier dat er sukkels zijn die zich willen vastketenen aan gebetoneerde formaten. U doet maar - bij mij is het mpeg4 avc of niks - en ik kan dat op alle platformen weergeven. Met uw WMV - kan je op weinig platformen buiten windows iets doen. En voor je 't weet ben je geen eigenaar meer en moet je je eigen door drm-vergiftigde bestanden gaan kraken.
Ik ken het verhaal van een opname gemaakt door een dirigent van een koor - omgezet naar wmv - en ja - hij alleen kon dat weergeven - de andere koorleden konden kinneke klop doen.

Dus voor mij geen quicktime, geen wma, wmv, avi en wat dan ook - gewoon standaardworst of niks!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013