Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 42, views: 9.642 •
Submitter: BioBlade

Koelerfabrikant Noctua heeft twee nieuwe cpu-koelers aangekondigd die uitgerust kunnen worden met één of twee ventilatoren. Het model met de 120mm-fan heeft een dunner ontwerp dan zijn voorganger, waardoor het ook in combinatie met hoge geheugenmodules werkt.

Het kleinere model is door Noctua de NH-U12S genoemd. Deze koeler bestaat uit een aluminium koeltoren met een koperen basis die voorzien is van Nocatua's eigen NF-F12 120mm-fan. Volgens Noctua is de koeltoren van de NH-U12S extra slank gemaakt zodat deze niet in de weg zit als gebruikers hoge geheugenmodules inbouwen, zelfs niet als de koeler aan beide kanten van een 120mm-fan voorzien is. De koeler weegt, in combinatie met één ventilator, 755 gram en kan op alle gangbare sockets gemonteerd worden.

De NH-U14S is een groter en zwaarder model dat uitgerust is met een 140mm-fan. De 935 gram wegende koeler bestaat net als de kleinere variant uit een aluminium koeltoeren die via zes heatpipes bevestigd is aan een koperen basis. Ook hier heeft Noctua geprobeerd om de koeler klein te houden zodat hij niet in de weg zit van het ram, maar vanwege de grotere afmetingen kan het bedrijf dit enkel garanderen bij lga2011-sockets en alleen als slechts een enkele fan gebruikt wordt. Bij een dual-fan-opstelling komt de koeler boven het eerste ram-slot te hangen.

Beide koelers ondersteunen pwm voor aansturing via het moederbord en worden geleverd met een low noise adapter die het maximale toerental met 300 rpm vermindert en zo de geluidsproductie verlaagt. De koelers moeten binnenkort verkrijgbaar zijn en gaan respectievelijk 59,90 en 69,90 euro kosten.

Noctua NH-U12S en NH-U14S

Reacties (42)

Ze zien er mooi en robuust uit.
Ik ben benieuwd aat de prijs/prestatie verhouding zal zijn. Die ventilatoren doen het hijvoorbeeld nauwelijks beter dan een Nexus of Scythe, als ze het al beter doen, maar je betaalt wel twee, drie keer zoveel ervoor.

De markt heeft genoeg dure oplossingen die niet sterker presteren dan goedkope oplossingen. Je moet eens kijken op silentpcreview.com, de best presterende koeler is er eentje van ¤35.
Die website is al niet meer ge-update sinds 2010 dus graag met een iets meer up-to-date lijst komen.
Maar je hebt wel gelijk over de Thermalright Ultra-120 dat is een erg goede koeler.
Die pagina is niet geüpdatet sinds 2010, maar silentpcreview wel.
OH RLY?
Ja, echt: klik
Link naar pricewatch: ¤37,94 incl. verzenden.

Wel je bronnen checken dus.

EDIT: zie net dat volgens SPCR de Noctua NH-L12 zelfs met 2 ventilatoren slechter presteert dan de Thermalright TRUE spirit 120M. Maar je betaalt er wel meer voor.

Je kunt SPCR er sowieso op naslaan: de grote dure heatsinks zijn gewoon niet altijd zo goed als kleinere varianten.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 9 april 2013 11:34]

Je hebt helemaal gelijk - ik bedoelde ook eigenlijk die pagina ipv die website.
Goed link btw - zag al een review van die koeler een tijdje terug en dat is idd een goede zeker voor dat geld en waarbij het tevens mogelijk is om ram met hoge heatspreaders te plaatsen.

[Reactie gewijzigd door calsonic op 9 april 2013 12:15]

Precies. En dat zijn dan de kersjes op de taart. En goede prestaties, goede prijs, geen bijkomende nadeligheden. Dat wordt mijn keuze de volgende keer.
Ja het zijn natuurlijk altijd goede koelers van Noctua - echt topkwaliteit!
En fijn dat er eindelijk eens rekening wordt gehouden met hoge heatspreaders van het geheugen.
Zou wel een test van deze nieuwe jongens willen zien.
Nou.. ik heb thuis twee Noctua-koelers liggen waarvan de fanblades zomaar zijn afgebroken. Het plastic voelt erg broos en en kan weinig hebben.

Natuurlijk is dit maar de ervaring van één persoon maar voor koelers van deze prijsklasse was ik echt wel even verbaasd.

Evenals dat het mij ook verbaast dat sommige goedkope koelers prima presteren en sommige "high end" nauwelijks beter dan stock modellen. Natuurlijk is dat niet de intentie van de fabrikant maar ik vraag me af hoeveel er nog valt te innoveren aan het traditionele metalen blokje met daarop een bewegend fannetje.
Producten zijn aangemaakt in pricewatch, zullen vandaag online komen , voorraad krijgen we vandaag binnen in Nederland. ( Distributeur Noctua ) daar werk ik toevallig. Prijzen zullen in de loop van de dag bij de shops online gaan. Ik gok binnen Nederland dat we onder het aanbevolen Niveau hangen :).
BioBlade, jij als medewerker bij een distributeur van Noctua, in een reactie hieronder zei ik:

"Die low noise adapter is wel echt te idioot voor woorden. Je stelt je toerental toch zelf in, softwarematig, om aan je koelvereisten te voldoen? Als je toerental nu lager wordt zal de fan weer harder aangestuurd moeten worden om afdoende te koelen. "

Kan jij misschien vertellen wat die adapters voor toegevoegde waarde hebben?
Mocht Je moederbord geen PWM aansluiting hebben (bestaat dat nog tegenwoordig :P ) en je moet hem aansluiten via Molex ( Molex naar 3 of 4-pin) direct op je PSU, Dan kun je met deze Adapters alsnog een beetje PWM waardes halen , niet echt nuttig maar goed, Noctua geeft graag extra's .
Mijn Thecus NAS heeft geen PWM, dus ik heb gretig gebruik gemaakt van de adapter toen ik een 92mm Noctua fan er in heb geplaatst. M.a.w. zo'n adapter heeft wel degelijk nut. ;)
Er zijn genoeg redenen om fans niet softwarematig aan te sturen. Ten eerste krijg je via aansluiting op het moederbord nooit de volledige 12V maar iets minder. Als je dus het maximale uit de koeler wilt halen zul je deze dus direct op een molex moeten aansluiten.

Daarnaast willen sommigen hun fans liever op 1 vast toerental laten draaien, wat niet perse 12V is. Met de voltage adapters van Noctua kan je naast de 12v ook 5 of 7V instellen.

Tenslotte kan het ook handig zijn voor mensen die fans aansturen via een fancontroller, nooit de maximale 12V nodig hebben maar liever meer fijne controle. In plaats dat de volledige range van het schuifje/knop nu 0-12V is, heb je nu over die afstand b.v. 0-7V.
Als je fan minder dan 12V krijgt vanuit het moederbord, waarom zou je dan een adapter aansluiten die het toerental nog verder verlaagt?

Een vast toerental kan je eenvoudig via elk BIOS instellen.

De meeste controllers hebben een resolutie van 1/128 van 12V. Je gaat echt het verschil niet merken tussen die 0.1V stapjes.

Kortom, er zijn volgens mij geen hele sterke argumenten om de adapter in een normale PC te gebruiken en het lijkt meer een hulpmiddel voor bijv. een NAS zoals hinse dat aangeeft.
Op 12V werkt een koeler niet altijd beter dan bijv. 7V. Maar dat is mijn ervaring.

Mijn NH-C14 is gecapped tot max 750 RPM en de Temps van mijn i7 950 @ 3,8 GHz zitten prima binnen de perken. En daarbij is ie nog super still ook.
De metaalprijzen mogen dan wel hoog zijn maar ¤60,- en ¤70,- is wel erg prijzig voor een CPU-koeler. Omdat ze extra slank zijn voor het plaatsen van geheugenmodules zijn het ook nog eens middenweg-oplossingen.

Die low noise adapter is wel echt te idioot voor woorden. Je stelt je toerental toch zelf in, softwarematig, om aan je koelvereisten te voldoen? Als je toerental nu lager wordt zal de fan weer harder aangestuurd moeten worden om afdoende te koelen.

Gelukkig heeft Noctua een goede naam en dat zal de verkopen in ieder geval wel positief beïnvloeden.
Je krijgt met Noctua wel 100% waar voor je geld.
Ik zou alleen niet weten waarom ik nog een luchtkoeler zou willen aanschaffen.
De meeste closed loop waterkoelers zijn lichter, koeler, en eigenlijk net zo stil,
met het voordeel dat er geen kilo "ijzer" aan je cpu loopt te trekken.
Je bedoelt loud as fuck ?

Misschien dat voor sommigen zon closed loop stik is , maar een goede luchtkoeler is véél stiller .
Idd lucht is veel stiller af te stellen en de temps blijven nog binnen de perken ook.
en zo veel beter koelen ze niet hoor dit is wellicht alleen zo bij de extreem grote kraken een corair h100 helaas heeft niet iedereen ruimte om 240mm radiatoren te plaatsen en dan is zon lucht koeler echt de beste oplossing de corsair h80 doet het amper beter dan bijvoorbeeld een Deepcool Neptwin of Scythe mugen 3
Damn mijn videokaart heb ik al moeten ondersteunen omdat hij een beetje begon te hangen, maar 1 kilo aan je mobo hangen is dat niet een beetje zwaar? :P
Er zijn zwaardere, de zwaarste is dik 1,2 kilo voglens mij. En daarvoor is dus de backplate bedoeld.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe deze het doet vergeleken met de Mugen.
Heb zelf de Dark Rock Pro 2 erop zitten a 1.2kg. Ben inderdaad blij dat er een backplate bij zit, want als dat aan je mobo loopt te trekken.. dat kan niet goed zijn!
Ben zeer tevreden met de Noctua CPU koeler die ik zelf heb; het 'oude' 120mm model. Het monteren is heel mooi bedacht en dat is niet onbelangrijk gezien mijn onhandigheid. Daarnaast is het een vreselijk stevige koeler, hij zit loei vast! De prestaties zijn top, mits je de juiste hoeveelheid koelpasta gebruikt. Gewoon netjes de handleiding volgen en dan komt het helemaal goed.
Misschien ben ik dom hoor, maar hoezo maakt Noctua heatsinks die passen in combinatie met 'hoog ram'?

Dat gaat toch enkel ten koste van je vermogen om te koelen? Sowieso zijn die mega heatsinks op RAM een beetje overbodig bij mijn weten.

Dacht toch echt dat deze koelers er simpelweg waren voor overclockers, gezien stock coolers prima werken op niet-OC systemen. Welke overclocker koopt er nog RAM met zo'n mega heatsink erop?

Enige waar ik op kan komen is puur voor de looks met een side window. Maar die mensen gaan dan vaak weer voor een kleurenschema, en ik heb zelf nog geen bruin/beige build gezien. (Ze zijn er vast, daar niet van.)

Edit: Laatste puntje is dat er onder mijn dark rock pro 2 nog redelijk wat ruimte over is met mijn low profile ram. Zou me niet verbazen als ik RAM met een redelijke heatsink nog kwijt zou kunnen. LP ram kreeg ik er zelfs nog in met de cpu cooler gemonteerd. :)

[Reactie gewijzigd door itsredd op 9 april 2013 10:40]

Low profile RAM is nog niet zo vanzelfsprekend, je ziet vaak dat juist de high end setjes, zoals de Corsair Dominators en ook veel setjes van bijv G Skill wel high profile RAM zijn.

Juist de cheap ass setjes, soms zonder heatsink of de welbekende Corsair Vengeance LP die iedereen er tegenwoordig in duwt zijn meer low profile...
Misschien ben ik gewoon niet goed genoeg op de hoogte van hedendaagse RAM. Dat even voorop gesteld. Maar...

Waarom maken ontwikkelaars als Corsair en G.Skill dan nog steeds RAM met die grote heatsinks? Ik heb mij laten vertellen dat het "vroeger" nog wel winst opleverde, en dan denk ik zelf aan het lozen van warmte (duh) bij overclocked RAM. Is deze winst tegenwoordig nog steeds rendabel?

Ik dacht dat het wellicht al meer 'vanzelfsprekend' was om voor LP RAM te gaan. Zit zelf inderdaad met de Vengeance LP sticks, en dat is ook wat ik veel aangeraden zie worden op 'help me build a pc' fora.
Cheap ass setjes?

Ik heb zelf Mushkin Redline 3x4GB (Low Profile) 7-8-7-24 (998999)

Niet echt een lullig setje.
Fanatieke overclockers willen juist wel een goede koeling van hun RAM. Als je de bus speed al stevig omhoog hebt geduwd en je vervolgens je RAM ook nog eens op 3-3-3-7 draait (met de nodige extra voltages) kunnen die dingen bijzonder warm worden.

De chipsets hebben een maximale toegelaten temperatuur tussen 80°C en 90°C en als je met zulke OC aan 60-70°C komt is het geen slecht idee om aan de levensduur van je dimmetjes beginnen te denken.

Als je met lucht werkt is het installeren van extra fins dan geen slechte optie (of een goedkope huis-tuin-en keuken-oplossing: fan met elastiekje erop binden).

Natuurlijk zal de sneheidswinst van je computer met zuke RAM overclock te verwaarlozen zijn en kun je beter investeren in een goede CPU-koeler om daar te overclocken. Als je je houdt aan de timings/voltage van je dimms die de fabricant heeft opgegeven is RAM-koeling niet nodig en heb je dus ook deze Noctua niet nodig.

Echter: mensen die echt bezeten zijn om het onderste uit alle onderdelen hun machine te halen zullen waarschijnlijk niet met fins en fans koelen, maar kijken naar water, PC of meer exotische oplossingen. Het nut van aangepaste luchtkoelers als deze Noctua zie ik dan ook niet echt.
Uiterlijk doet me denken aan de Thermalright Archon koeler.

Vraag me af hoe de prestaties zijn in vergelijking met de Archon
Voor de prijs van de duurdere NH-U14S koeler heb je ook een NH-D14, welke zwaarder is (900g vs 770g, zonder fans), 2 torens en hetzelfde aantal (6) heatpipes heeft (= meer koeloppervlak), waar met een beetje kloten ook high-profile memory onder kan (zie bijv. http://i.imgur.com/KzEqvl.jpg) en waarbij 2 fans worden meegeleverd.

8)7

[Reactie gewijzigd door PCBaas op 9 april 2013 10:30]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Google Apple Games Besturingssystemen Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013