Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 224 reacties, 35.406 views •

Microsoft zou volgens een gerucht de volgende Xbox op een eigen evenement op 21 mei willen presenteren. Dat melden techsite The Verge en Microsoft-blog Winsupersite. Eerst stond het evenement voor deze maand op het programma.

Xbox 360 RondjeNa het eigen evenement zal de volledige console worden getoond op E3, waarna hij later dit jaar moet uitkomen, zo schrijft The Verge. Zowel The Verge-auteur Tom Warren als Winsupersite-blogger Paul Thurrott, die het eerste sprak over een evenement eind mei, hebben een vrijwel vlekkeloos track-record op het gebied van Microsoft-gerelateerd nieuws: beiden hebben de afgelopen jaren geregeld informatie naar buiten gebracht die naderhand bleek te kloppen.

Over de volgende Xbox, met de codenaam Durango, gaan al maanden geruchten. Zo zou hij altijd een werkende internetverbinding moeten hebben, zouden games niet langer van een disc kunnen worden gespeeld en zou hij een nieuwe versie van Kinect meekrijgen. De console zou voor eind 2013 in de winkels moeten liggen.

Reacties (224)

Reactiefilter:-12240213+1172+217+31
Ben erg benieuwd naar de nieuw Xbox. Hoop niet dat de geruchten waarzijn omtrent constant internetverbinding. Wil geen gedoe zoals op de PC dat we niet kunnen gamen omdat de servers down zijn (of omdat mijn eigen verbinding eruit ligt).

[Reactie gewijzigd door sagaramarjit op 8 april 2013 11:59]

Ik snap niet waar iedereen zich druk om maakt, in een tijd dat zelfs je verwarmingsthermostaat aan internet hangt 24/7. Echt een non-issue anno 2013.
De combinatie van altijd online te moeten zijn en verplichte Kinect 2.0, betekenen gewoon dat je ten alle tijden met een camera in je huiskamer online bent en bekeken kan worden.

Iets met Privacy dus.

Daarnaast heb ik bijvoorbeeld een oudere Xbox 360 op zolder, wat lastiger online gaat, maar ik eigenlijk weinig tot niets mee mistte.

Online moet een leuke extra zijn, geen must. Als het een must is die opgedrongen wordt, kan het nooit positief zijn voor de consument.
De combinatie van altijd online te moeten zijn en verplichte Kinect 2.0, betekenen gewoon dat je ten alle tijden met een camera in je huiskamer online bent en bekeken kan worden.

Iets met Privacy dus.
Wie houdt jou tegen om die Kinect af te dekken of een andere kant op te richten; nergens heb ik namelijk het gerucht gelezen dat de Kinect werkend moet zijn voordat je uberhaupt op je bank mag gaan zitten en je controller mag aanraken.
Het feit dat je uberhaupt je kinect al zou moeten afdekken is te absurd voor woorden. Jij koopt het apparaat en bepaalt zelf wat je ermee doet en hoe je het gebruikt. Als er allerlei privacyschendende eisen van het apparaat aan je worden opgedrongen zou het voor mij de Xbox 360 gelijk de laatste xbox zijn die ik koop.
Even niet helemaal ontopic, maar wel over het doemdenken over de privacy..

Maar dat is wat sommige mensen vermoeden.. Iedereen denkt bij zoiets direct aan negatief en privacyschending.. Allemaal vooroordelen..

Waarom denken dat MS uit het niets je camera aanzet om jou te bespieden?

Niemand maakt zich toch ook druk om het feit dat het theoretisch zo kan zijn dat mijn camera op de iPhone ook continue aanstaat als ik een internetverbinding heb? Of dat je mogelijk aangesloten webcam op de laptop ongevraagd aangezet wordt? Of dat je huidige xbox met kinect ook stiekem aangaat waardoor je continue gevolgd wordt?

Er zijn ook TV's die dag en nacht aanstaat met een draadloze netwerkverbinding, waarvan er ook heel veel zijn met camera..

Beetje onzinnige en vooral overdreven reacties..
Omdat de reacties van aluhoedjes komen, daarom?
Zo zou hij altijd een werkende internetverbinding moeten hebben, zouden games niet langer van een disc kunnen worden gespeeld...
Dat gaat pijn doen. Dat gaat pijn doen.
Hoezo gaat dat pijn doen?

Helaas staat het niet in het artikel maar voor zover ik de geruchten heb meegekregen wordt het installeren op je interne HDD een verplichting ipv spelen vanaf je DVD.

Met betrekking tot laadtijden kan ik dit alleen maar toejuichen, echter is het nadeel meteen dat de basiskosten van een Xbox met grote HDD ook toenemen met zo'n plan.

We zullen het wel horen bij de presentatie.
Of, anderzijds, zijn al die online apparaten die je opsomt stuk voor stuk een mogelijk gevaar voor de privacy. In het overgrote deel van de gevallen zal er geen afluistermisbruik van de camera's en microfoons worden gemaakt, maar nu het technisch mogelijk is geworden, zullen bepaalde bedrijven, hackers, virussen, inlichtingendiensten etc. dit razend interessant vinden.

Bedenk wel dat onder het (vaak terechte) mom van veiligheid, copyrightbescherming, multiplayermogelijkheden en vergroting van het aantal interactievormen, er steeds meer een infrastructuur wordt gelegd die perfect past in het 1984-scenario en in feite zelfs nog een stuk verder dan dat gaat.

Voor mij toch een ongemakkelijk gevoel als 'goede bedoelingen' het enige is dat bepaalt wat er met die mogelijkheden gedaan wordt.
Even niet helemaal ontopic, maar wel over het doemdenken over de privacy..

Maar dat is wat sommige mensen vermoeden.. Iedereen denkt bij zoiets direct aan negatief en privacyschending.. Allemaal vooroordelen..

Waarom denken dat MS uit het niets je camera aanzet om jou te bespieden?

Niemand maakt zich toch ook druk om het feit dat het theoretisch zo kan zijn dat mijn camera op de iPhone ook continue aanstaat als ik een internetverbinding heb? Of dat je mogelijk aangesloten webcam op de laptop ongevraagd aangezet wordt? Of dat je huidige xbox met kinect ook stiekem aangaat waardoor je continue gevolgd wordt?

Er zijn ook TV's die dag en nacht aanstaat met een draadloze netwerkverbinding, waarvan er ook heel veel zijn met camera..

Beetje onzinnige en vooral overdreven reacties..
Vraag me werkelijk af of er nog wel Tweakers zijn op het Tweakersnet, als ik lees hoe makkelijk men over alles denkt, begin ik aan te nemen dat de leeftijdsgroep ergens tussen de 12 en 16 jaar ligt de laatste jaren. Ik vind het belachelijk als ik en mijn echtgenote een avond in een romatische bui zijn dat voordat de daad gaat gebeuren eerst een uurtje al mijn laptops en computers uit moet gaan zetten en de router uit moet pluggen omdat de kans is dat er 1 of andere hacker of Apple cq Ms figuur zit te voorhuidjoggen achter zijn beeldscherm omdat het mogelijk voor een handige jongen op de boel op afstand over te nemen. :(
Ik weet niet wat jij allemaal doet, maar het is gewoon een feit dat er toegang mogelijk kan zijn via die weg. Er zijn genoeg voorbeelden waar functies die er niet voor bedoeld zijn, toch zo gebruikt worden.

Een paar jaar geleden was er een voorbeeld van een universiteit die Helpdesk Software op alle laptops had staan. Toen bleek er ook iemand aan het meekijken zijn wanneer deze laptops in de studenten hun privé stonden. ( Link gevonden : http://www.computerworld....op_webcams_claims_lawsuit )

De realiteit is inderdaad dat MS of Apple, of andere bedrijven dat niet zullen doen, maar ik ben er niet zeker van dat er één of andere helpdesk medewerker dat niet doet.

Voor mij hoeft het niet...
Onzinnig en overdreven is een ongenuanceerde mening. Er zijn talloze mensen die hier heel anders over denken. Als jij zo iemand bent van, ''ik heb niks te verbergen'' dan kom je er op een dag achter dat je toch wel wat te verbergen had of in ieder geval iets niet te wilde delen met de rest van de wereld, (wie er ook meekijkt). Bovendien gaat het om het principe, wat jij duidelijk niet begrijpt. Omdat ik me niet zorgen maak om mijn webcam die mogelijk kan worden bekeken wil niet zeggen dat ik het op prijs stel als dit gebeurt, zeker zonder mijn toestemming.

En alle voorbeelden die jij noemt insinueren dat deze mogelijke schendingen heimelijk gebeuren. Ik doel voornamelijk op de eisen die een bedrijf kan stellen om openlijk wat van je privacy in te leveren om te voldoen aan de regels van gebruik van een console en zo een spel of film of social media te kunnen benaderen via hun netwerk. Het zet de poort open voor toekomstige meer ingrijpende regels waardoor ze steeds maar weer een stapje meer te weten komen over je leven.

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 8 april 2013 16:57]

Ja, dat is ook de echte reden waarom je mobiele telefoon altijd zo snel leeg is :)
Ieder nuchter mens weet dat Microsoft waarschijnlijk niet je huiskamer gaat filmen of daar een sterk belang in heeft.

Maar zo werk privacy niet. Je laat overal stukjes informatie achter. Die informatie kan in andere handen vallen. Of informatie kan gecombineerd worden tot een gevaarlijk iets.

Voorbeeld 1: Je deelt regelmatig je produktaankopen op forum A. Op Facebook deel je dat je op vakantie gaat. De combinatie van beide gegevens is interessant voor inbrekers.

Voorbeeld 2. Ik geeft dit voorbeeld liever niet, maar het maakt het punt duidelijk. Nederland had vroeger het veldje "religie" in het bevolkingsregister. Onschuldig gegeven. Totdat de Duitsers binnenvielen, en de rest is geschiedenis.

Informatie delen gebeurd altijd met vertrouwen en de beste bedoelingen. En het lijkt altijd onschuldig. Totdat de context veranderd, de informatie in andereh handen valt of gecombineerd wordt tot erg gevoelige informatie.
Hij geeft ook even een voorbeeld. Maar de vergelijking is gewoon krom. Dan zou een laptop die aanstaat ook met de webcam kunnen bespioneren. Denk je nou echt dat dat gaat gebeuren?
Ik heb anders track and trace software draaien op mijn laptop en telefoon.
Die maakt ongemerkt beelden met intervallen, ook op de telefoon wordt het sluitergeluid uitgeschakeld....
Net zoals deze wachtwoorden/toetsaanslagen registreert terwijl jij bij intoetsen sterretjes te zien krijgt en het verborgen is..

Het is dus gewoon feit dat je het niet door kunt hebben als dat meegeinstalleerd wordt/is.
Dus gewoon ervan uitgaan dat dat niet kan/gaat gebeuren is imo kortzichtig.

Al is ervan uitgaan dat dat altijd zo is natuurlijk ook overdreven.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 8 april 2013 14:09]

Een Kinect afdekken kan altijd, alleen ik vermoed dat dan je filmpje of je game stopt met werken.
Volgens het patent beschreven in onderstaande artikel, wil ms controleren wie er naar de film (of game) kijkt.

http://mashable.com/2012/...nt-how-many-are-watching/

Voor de mensen die lopen te klagen tov ms.
Je kan de schuld ook neerleggen bij diegene die denken dat alle films en games "gratis" downloadbaar zijn.
Als dit niet zou gebeuren, hoefde ms ook niet van dit soort draconische maatregelen te treffen om game ontwikkelaars en filmmakers te beschermen.

edit typo

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 8 april 2013 13:31]

DRM met de camera zie ik niet gebeuren ook als is daar een patetnaanvraag voor. 90% van de patenten gebeurt niks mee.

Eerder zal de Xbox wel always online zijn om Skype oproepen te kunnen ontvangen of iets dergelijks (andere instelbare notificaties)
Knap dat je in de toekomst kan kijken en dat je weet wat ms wel of niet doet overigens. Het lijkt je niks omdat het een jouw perspectief een negatief beperkende functie is.

Als je de positieve dingen hiervan bekijkt:
Deze herkenningstechnologie gaat wellicht misschien ook gebruikt worden om je als persoon te herkennen en daarmee jou gepersonaliseerd info geven op je scherm en dat jij automatisch onder jouw avatar kan gamen afhankelijk wie er voor het scherm staat.
Lijkt mij in ieder geval erg handig.
Altijd online betekent niet altijd AAN natuurlijk, maar dat je online moet zijn als hij AAN staat. Dus je wordt heus niet met Kinect continu bekeken. En denk je niet als Kinect ongevraagd allerlei beelden over de ljin gaat sturen dat dat direct wordt ontdekt door de community?

Het privacy issue lijkt me niet aan de orde in dit geval.

Altijd online is echter wel een opvallende keuze. Het heeft duidelijk voordelen omdat je altijd gesynched bent met je profiel (goed tegen cheaters lijkt me). Maar dat je apparaat gewoon nutteloos is als internet of service uitvalt (terwijl daar geen technische reden voor is) lijkt me moeilijk verkoopbaar.

[Reactie gewijzigd door SeamusXanthus op 8 april 2013 12:56]

Ik denk dat ms bedoelt dat het apparaat daadwerkelijk altijd aan moet staan.
Al dan niet in zuinige modus.
Voordelen daarbij zijn dat updates gedownload kunnen worden als jij niet met het apparaat bezig bent bv.
Of dat je een melding krijgt als er een skype call binnenkomt.
Het apparaat een spraakopdracht kan geven zonder hem eerst aan hoeven te zetten.
MS?
Het zijn gewoon geruchten hoor..
Misschien is het waar, misschien heeft Sony deze geruchten wel verspreid.
Wacht nou maar tot de aankondiging voordat je met een oordeel komt.
Jaja, die "geruchten" zijn er natuurlijk niet zomaar.
Maar die andere punten die ik noem, die heb ik ook ergens "gehoord" en gelezen. Als je ze allemaal bij elkaar raapt klink het wel logisch.
Maar goed je hebt gelijk, we wachten de presentatie af :-)
Ik word zo ziek van mensen die in bijna elk nieuws artikel de grote Privacy topic weer opbrengen...

Je kan die kinect ook wegdraaien weetje? Of je xbox uit de stekker trekken.
Oeh oeh oeh!

Ik weet nog een goeie!!!

Je kan em ook gewoon NIET kopen!

zomg!
Precies wat ik dacht.

Al de XBOX fan boys die komen hier goedpraten waarom je zomaar een camera en microsfoon in je woonkamer zou moeten accepteren die altijd aan het internet verbonden zou zijn.

Kijk als zij dat willen prima. Maar ik tel gaar gewoon geen geld voor neer. En jij mag wel vinden dat ik daarbij overdrijf (en de rest), maar voor mij is dat een belangrijk argument en dus koop ik zo'n console niet.

Ik denk dat dit MS wel hard gaat raken. Altijd verplicht online met dit soort accessoires. Er hoeven maar een aantal technologie website hier een heisa over te maken en de gewone gebruiker koopt gewoon een PS4.

Als MS slim is hebben ze dat altijd online er natuurlijk uit gehaald voor ze het presenteren.
Volgens mij zijn het allemaal geruchten , om die hier nu als waarheden neer te zetten gaat mij iets te ver 'fanboy' of niet.

Denk dat je eerst maar rustig af moet wachten wat het gaat worden. Iedereen heef al een camera die altijd online is in huis (smartphone) maar dat wil niet zeggen dat de functionaliteit van de camera ook altijd in gebruik is.
Denk dat je eerst maar rustig af moet wachten wat het gaat worden. Iedereen heef al een camera die altijd online is in huis (smartphone) maar dat wil niet zeggen dat de functionaliteit van de camera ook altijd in gebruik is.
my name is nobody.
Nobody is perfect, but nobody cares about nobody.

Volgens de geruchten kan de de xBox ook niet echt uitzetten, tenzij je de stekker uit trekt. Anders blijft hij in low power mode werken voor het ophalen van updates.
Waar geruchtenrook is, is meestal ook ergens een smeulend vuurtje. :)
Ja, geruchten goed gaan praten.
Is dat net zo erg als een bedrijf afkraken op wat geruchten?
Innovatie? En wat is de toegevoegde waarde dan dat die camera en mic altijd aan (kunnen) staan?

Ik noem het geen innovatie dat die camera gebruikt wordt om te kijken of je niet met teveel mensen in je eigen frickin' huis naar een film kijkt. Bij de videotheek hoefde ik toch ook niet per persoon te betalen?

Sowieso gebruik ik dat soort zaken als kinect bediening en videochatten (al dan niet tijdens het gamen) nauwelijks, dus ik wil gewoon die zooi kunnen uitzetten als ik dat wil, punt. Mooi dat er legio mogelijkheden zijn met die dingen, maar het moet wel optioneel blijven.
Je kan em ook gewoon NIET kopen!
Het heeft even geduurd, maar daar hebben we die dooddoener dan weer.

Het feit dat je iets NIET koopt, betekent niet dat je er geen mening over mag hebben. Ik koop bv. ook geen harddrugs, ik koop ook geen kinderporno. Maar mijn mening daarover geef ik wanneer ik dat wil.
- Mijn laptop heeft een webcam en is 24/7 online.
- Mijn telefoon is 24/7 online en heeft een webcam.
- Sterker nog, al die snufjes van Samsung met oog-tracking geeft al toe dat die webcam altijd aanstaat.

Het ergste van het verhaal is dat straks waarschijnlijk 99% van de mensen dat ding altijd online heeft, met Kinect. En dat dan niemand zich daar mee druk over maakt.

Maar goed, eerlijk gezegd zou ik ook liever niet willen dat het per se moet. Al is het maar voor het gevoel ;)
Wie heeft er gezegd dat je Kinect-module altijd aangesloten moet zijn? Bovendien is de tumult rondom het 'altijd-online' gedoe bij de Xbox zwaar overroepen. Microsoft zegt dat de Xbox niet volledig afgesloten zal worden maar in een energiebesparende stand wordt gezet zodat deze wanneer hij 'uitstaat' hassle-free updates kan binnenhalen, berichten ontvangen, Skype-oproepen kan ontvangen, Tv-gids kan bijhouden en opnames verzorgen (want ja: in de VS wil MS naar het schijnt met de Xbox ook inzetten op entertainment en tv). DAN moet er dus steeds een internetverbinding voorhande zijn: niet meer dan logisch!

Maar nee bepaalde individuen zoals Francis (mediageil btw want die raged over alles) die alles opblazen en Simcity-toestanden en privacyschending roepen. Calm down denk ik dan? Xbox Live heeft daar tot nu toe nooit last gehad (bepaalde games zoals Halo en Call of Duty worden nu al continu online gebruikt zonder last) en de Xbox 360 zit bij de meeste woningen ook gewoon continu aan de internetkabel. Enkel het feit dat hij wanneer hij 'uitstaat' nu wat online taken kan verzorgen is nieuw, wat in mijn ogen enkel ten profijt is voor de user.

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 8 april 2013 17:00]

Zou het ook niet zo zijn dat je een mogelijkheid hebt om ten alle tijden je internetverbinding en/of je Kinectcamera uit te zetten?
Kijk naar diablo en sim city. het gaat er nog niet zo zeer om dat je als gebruiker online moet zijn, maar ook dat je afhankelijk bent van de uitgever om jouw spel in de lucht te houden.

Daarnaast de kinect die verplicht aan moet staan en dingen gaat controleren zoals de hoeveelheid kijkers (denk aan filmverhuur etc) dan gaat dat echt te ver..
onzin, dat kan je makkelijk omzeilen door uit het beeld te gaan zitten, de camera te draaien of af te dekken. Dat zullen ze echt niet inbouwen.
En jij denkt echt dat Microsoft dit zelf niet had kunnen bedenken? Zodra jij je camera bedekt of uit beeld gaat zitten kun je de film gewoon niet afspelen.

En nu?

Daarnaast, het grote probleem van het always online gebeuren is dat het kopen van media meer en meer de kant op gaat naar het kopen van een "service" in plaats van het kopen van een product.

Het grote verschil hierin is dat je totaal geen zeggenschap meer hebt over het "product" dat je gekocht hebt en dat microsoft/publisher je spel onspeelbaar kan maken zodra ze dit willen (Servers offline halen)

Op de PC zie je dit nu ook gebeuren met bijvoorbeeld simcity. Ze plakken er gewoon een MMO sticker op en komen er mee weg de game een always online restrictie mee te geven. Heel leuk voor EA, dramatisch voor de consument. De producent beslist nu namelijk hoe lang en wanneer jij van het product gebruik mag maken.

Zou dit misschien te maken hebben met de nieuwe EU regelgeving die een tijdje geleden in het leven is geroepen? Waarbij gezegd werd dat bij digitale producten dezelfde rechten ontleend moesten worden als bij fysieke producten (de mogelijkheid tot doorverkoop bijvoorbeeld). Zodra je je product labelt als service is dit niet meer van toepassing namelijk.
Als 95% er niks om geeft is het prima toch, niks aan de hand.
onzin, dat kan je makkelijk omzeilen door uit het beeld te gaan zitten, de camera te draaien of af te dekken. Dat zullen ze echt niet inbouwen.
De patenten zijn nochtans al aangevraagd.
Zie eerdere berichten op Tweaker hier over.
ach er zijn al veel voorbeelden geweest waarbij de DRM bij met een update weer ongedaan werdt. Als het spel al een tijdje in de winkels had gelegen.
ach er zijn al veel voorbeelden geweest waarbij de DRM bij met een update weer ongedaan werdt. Als het spel al een tijdje in de winkels had gelegen.

Ja, omdat dat product niet genoeg verkocht omdat de potentiele klanten het niet kochten en zich op internet beklaagden. Niet omdat de uitgevers zo aardig zijn, hoor. Die zoeken naar hoever ze kunnen gaan.

Ik zou er niet vanuit gaan dat draconisch DRM maatregelen wel zullen verdwijnen als de consument zich er uiteindelijk bij neerlegt. Klagen is nodig. Stemmen met de portemonnee is noodzakelijk.

[Reactie gewijzigd door rdjnl op 8 april 2013 15:07]

Ik denk niet dat ze het aantal kijkers gaan gebruiken om de prijs te verhogen. Ik denk eerder dat het iets gaat worden als dat ie kijkt hoeveel mensen er zitten en als er dan 1 wegloopt de film automatisch op pauze gaat (zal ook nog wel uitgezet kunnen worden, maar een dergelijke functionaliteit is niet uitgesloten). Zaken die het geheel makkelijker of beter maken, niet tegenwerken. Een systeem waarbij hij kijkt hoeveel mensen er zitten, zal toch misbruikt worden, dus dat is een beetje onlogisch om toe te passen.

MS heeft overigens een betrouwbaar netwerk die weinig downtime kent. Daardoor verwacht ik ook geen problemen voor de console zelf. Voor uitgevers blijft het nog wel altijd wat lastig omdat je bij de lancering een topdrukte hebt, maar iets dergelijks verwacht je niet bij een console zelf en gezien de betrouwbaarheid van het huidige netwerk met de hoeveelheid gebruikers die nu online zijn, valt het te bezien of het voor de console zelf uitmaakt.

Overigens denk ik eerder dat je console online moet zijn als je de eerste keer het spel opstart. De PS4 heeft ook een online-verbinding nodig om te kunnen spelen terwijl de game nog installeert denk ik zo, dus dat zal niet anders zijn. Ik denk ook dat ze bij MS eenzelfde feature bedoelen.
Voor mensen met een zwakke of geen internet verbinding is dit wel een issue. Er zullen wel genoeg mensen zijn die hun console niet op internet willen of kunnen aansluiten, maar wel games willen spelen.

Kijk maar naar mensen in ontwikkelingslanden of in dun bebouwde gebieden of op het platteland. Zelfs bij ons in belgie zijn er mensen die niet aangesloten kunnen worden omdat te ver van de bewoonde wereld wonen.

Microsoft schiet zichzelf hiermee zwaar in de voet.
Als 90% van de doelgroep een voldoende stabiele en snelle internetverbinding heeft en de rest niet dan is dit een acceptabel commercieel risico lijkt me.
Ik weet wel zeker van niet. 10% van je beoogde doelgroep opzettelijk in de kou laten staan door hen uit te sluiten zal geen enkel weldenkend commerciëel bedrijf doen.
Die 10% (misschien is het wel veel minder) nemen ook geen diensten af als Xbox Live, Xbox Music, Films, kopen geen online games, etc. etc. Die zijn waarschijnlijk sowieso niet interessant. En aangezien Microsoft geen liefdadigheidsinstelling is is er niets mis mee dat ze zich focussen op de doelgroep die wel geld oplevert.
In dat geval behoort die 10% dan ook niet tot de beoogde doelgroep. Wat hier natuurlijk ook klopt, want niet zozeer het apparaat, maar de spellen en alle diensten eromheen zijn de grote inkomstentrekkers.
Hoe komen jullie in vredesnaam aan die totaal niet onderbouwde 90/10 verhouding wel/geen internet? En vervolgens ook rustig op die basis een discussie voeren...

Wat hierin gemakshalve ook even vergeten wordt is dat een deel van de internetgebruikers (ik zal er geen getallen bij zetten omdat ik ze niet weet) wel internet heeft, maar altijd nog graag zelf bepaalt wanneer ze die lijn benutten. En vooral: wanneer niet. Want online zijn betekent ook dat je aan te spreken en te vinden bent. En ik word daar persoonlijk lang niet altijd blij van, en ik denk velen met mij.

We worden massaal in een web van diensten geduwd waarin we als consumenten geen rechten meer hebben omdat er geen 'producten' gekocht worden maar services. En we laten het massaal gebeuren- je kunt bijna zeggen dat er een soort kartelvorming ontstaat op dit moment, want welke console je ook koopt, het begint er aardig op te lijken dat je sowieso de lul bent wat betreft je consumentenrecht.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 april 2013 15:43]

Volgens mij trek je het niet breed genoeg, de friend list is al zo oud als Windows Messenger, dus alsjeblieft... Overigens vind ik het niet prettig dat je dit op de man speelt want dat doe ik ook niet, maar dat terzijde. Ik wees er alleen op dat uitgaan van 90% internet dekking zonder onderbouwing redelijk apart is.

Dit gaat over de beoogde integratie binnen *games* en de console zelf. Dat is echt niet alleen een lijstje met vriendjes, dat is een volledige marketplace gericht op services in plaats van producten waardoor de consument geen rechten aan die aankopen kan ontlenen. Je ziet het nu al in de enorme wanprestaties die geleverd worden door de talloze distributeurs van bijvoorbeeld MMO's, waar de Free 2 Play versies geplaagd worden door slechte ondersteuning en er alleen maar keuzes gemaakt worden die totaal niet ten dienste van de consument, maar van het maximaliseren van winst. Zo worden we getrakteerd op 'facebook integratie' terwijl dat de interface van betreffende game een stuk trager maakt. Ja, ik kan het uitzetten, maar ik betaal als consument dus wel voor de ontwikkeling van die onzin. Bovendien zijn de verdienmodellen op basis van service lekker abstract, onderhevig aan verandering wanneer het de uitgever schikt, en totaal losstaand van bestaande wetgeving.

Nu jij weer, over de friend lists. Lekker belangrijk?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 april 2013 18:24]

Als je hier kijkt zijn er toch echt nog verdomd veel mensen zonder internet hoor :-)
http://www.internetworldstats.com/stats.htm

En het gaat er denk ik niet alleen om of je nou een verbinding hebt er zijn namelijk ook genoeg mensen die niet van online gamen houden maar juist spellen kopen voor de single player ervaring (ik ken ze echt).

En die hele groep + de mensen die geen internet hebben zetten ze hiermee wel buiten spel en zullen dus rap over stappen naar de PS4 of op de oude 360 blijven spelen.

Met andere worden ben ik het wel eens dat Microsoft ALS ze dit daadwerkelijk eisen zich zeker mee in de vingers snijden.

Aan de andere kant het zal ze ook een rot zorg zijn want ze geven geen cent om hoe wij er over denken dat is wel duidelijk in het nieuws bericht van gisteren.

Quote:
"De kwestie werd verergerd toen creatief directeur Adam Orth van Microsoft zich op Twitter afvroeg waarom er zoveel 'drama' over de geruchten ontstond. Toen een Twittergebruiker hem erop wees dat internetverbindingen niet overal ter wereld altijd stabiel zijn, twitterde hij terug: "Waarom zou ik daar in godsnaam wonen?""

Daar boven op het kinect verhaal is ook niet vrolijk natuurlijk, men reageerd hier wel met afdekken, omdraaien enzo, maar dat is toch van de gekke dat jij je moet gaan aanpassen om te voorkomen dat een onverlaat of wie dan ook jou gaat zitten bekijken op de bank omdat MS wil dat jij online bent.
In mijn ogen zijn hun verandwoordelijk voor de hele beveiliging dat hierop betrekking heeft aangezien ZIJ dit zo graag opdringen.

Maar hey wie weet zitten we er allemaal naast en is het maar gewoon een gerucht :-)

Bron Quote: http://www.nu.nl/games/33...d-online-nieuwe-xbox.html
Mee eens, echter denk ik wel dat een groot deel van de mensen die anno 2013 geen werkende internetverbinding hebben, ook niet snel een gameconsole op de ongetwijfeld 50hz CRT tv aan zal willen proberen te sluiten ...

[Reactie gewijzigd door vaagisdenaam op 8 april 2013 18:13]

Hier in elk geval eentje mijn internet verbinding klapt er nog al regelmatig uit, en nee de rest is erg van deze tijd. bedankt voor je medeleven
Ik zit hier in litouwen met internet verbdingen in van 60/60 Via UBNTtechniek dus geen probleem :) ( opz'n 4 km van ander kant van de richt attene,
Dat ze dit nit in midden europa aan bieden heeft met monopolie te maken en bang dat mensen zien dat het ook anders kan
niet correct, of toch niet voor de PS3,
als er geen internet verbinding is, wordt er niet gecontroleerd op een update en kan je gewoon spelen wat er op de disk staat of op je HDD.

in sommige gevallen vereist een spel wel een bepaalde firmware versie voor te kunnen spelen, maar die zou je desnoods via USB kunnen installeren.
(moet je toch wel ergens van het net halen, maar daarom niet via de PS3 zelf)
Inderdaad, en ik vind dat dit een elegante oplossing of workaround is voor de mensen zonder actieve internetverbinding. De PS3 biedt namelijk volledige functionaliteit aan beide groepen gebruikers zonder dat 1 van die groepen daar last van heeft.

Ik denk serieus dat Sony en MS zichzelf gaan tegenkomen met deze focus op always online en integratie in allerlei (sociale) netwerken, vooral omdat het label 'verplicht' bij een nog onbekend aantal mensen zwaar in het verkeerde keelgat kan schieten. Mijn geld zijn ze in ieder geval al kwijt bij het bevestigen van dit gerucht. Ik blijf lekker op de PC met de optie om voor eigen rechter te spelen zolang de overheden geen vaart maken met het hervormen van auteurs- en eigendomsrechten op internet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 april 2013 16:17]

Er zijn maar weinig mensen die wel een xdoos hebben maar geen internet verbinding. Maar terecht dat een altijd-online console wordt gezien als absurd. Iedereen heeft wel eens een probleem(pje) met zijn/haar internet verbinding. Het is dus belachelijk dat je dan niet eens meer alleen zou kunnen spelen.
Voor mensen met een zwakke internet verbinding hangt het er vanaf wat je onder zwak verstaat: haperende verbinding of gewoon langzaam. Voor mensen met een haperende verbinding kan het spelen inderdaad wel eens een issue (gewoon "probleem") worden.

Gezien de afgelopen tragedies met altijd online drm's lijkt het me sterk dat ze dit daadwerkelijk doorvoeren. Als Microsoft het wel doet vraag ik me af hoe lang het stand houdt.

En een console zonder dvd/blue-ray drive? Sorry maar die raak ik niet aan. Dan zouden de spellen van mijn 360 er niet op draaien of ik zou ze allemaal moeten downloaden. Daar begin ik dus niet aan.
Als de serververbinding altijd nodig is om te kunnen gamen zou het toch wel zuur zijn? Je huis zal vast nog wel warm zijn zonder internetaansluiting.

Afgelopen weekend ben ik, omdat m'n internetaansluiting (buiten mijn schuld om) plat lag, gaan gamen. Dat had anders mooi niet gekund :).
Het is nog maar de vraag of hoe een dergelijke onlineverbinding eruit zal zien. Als het gaat om het ophalen van savegames (al dan niet lokaal gesynchroniseerd) of het activeren van games, dan valt het nog wel mee. Dan gaat het meer om het feit dat de console om de zoveel tijd aan moet staan.

Ik verwacht dat er dan ook wel een offline modus in zal komen die een hele beperkte mogelijkheid heeft. Dat je bijvoorbeeld ook alleen kunt gamen maar verder niets. Of dat ze bepaalde dingen locken voor online integratie.
ik hou mijn savegames liever ook lokaal, er is geen reden voor om die enkel in de cloud op te slaan.
een en verhaal waar de cloud als backup dient dat zou nog kunnen.
Dat bedoel ik ook, het hoeft niet online, maar als backup is het niet verkeerd. Of inloggen op de xbox van iemand anders en dan verder gaan bijvoorbeeld. Maar op een console doe je toch minder met je savegames, dus is het helemaal niet zo erg als het wel gewoon online wordt opgehaald en dat hele savegamein in de cloud verhaal werkt al op de huidige xbox prima.
Dat weet je helemaal nog niet zeker. Want misschien kun je wel offline gamen met de nieuwe Xbox, Zolang deze wel is ge-updated.
Er zijn nog genoeg mensen die hun console zonder inet gebruiken.
Ik download heel af en toe updates. Maar 98% van de tijd gebruik ik die hele internet verbinding niet. Ik speel nog games op de ouderwetse manier - Offline.

Op de PC niet maar op de console wel. Gewoon alleen of split screen.
En soms neem ik em ook mee op vakantie. Of ergens naar toe waar er geen internet is.
Ik snap niet waar iedereen zich druk om maakt, in een tijd dat zelfs je verwarmingsthermostaat aan internet hangt 24/7. Echt een non-issue anno 2013.
Doe niet zo ongelooflijk dom. Als je om, je Xbox te gebruiken, afhankelijk bent van een internetverbinding om contact te leggen met de servers van de producent, betekent dat dat je Xbox en al je gekochte spellen *feitelijk* nooit jouw eigendom zijn. Je hebt ze als het ware in huurkoop zolang als de producent dat goed vindt en zijn authenticatie-servers onderhoudt. Daarna ben je *feitelijk* al je (financiële) investeringen erin kwijt, want je hebt er niets meer aan. Maar je hebt er wel de hoofdprijs (gebaseerd op eigendom) voor betaald bij aanschaf.
Dat gelt voor meer producten.. Jij hebt windows ook niet gekocht, maar een licentie om het te mogen gebruiken.
Software op je PC is niet gekocht maar een gebruikers licentie.
Een film koop je niet net als muziek. maar een kijk en luister licentie..

Het fysieke medium is wel jouw eigendom.. maar het speletje never!! de muziek NEVER...

Daarnaast zijn er genoeg spellen uitgberacht met DRM.. en na een paar jaar op de markt is de DRM er afgehaald.. Omdat het spel genoeg had opgebracht.

nieuws: Patch verwijdert drm in The Witcher 2
nieuws: EA verwijdert Securom-drm in Steam-versie Bad Company 2

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 8 april 2013 13:04]

alleen zijn windows is prima zonder internet te gebruiken
Het probleem is dan ook niet zozeer dat het een licentie is, want dat was idd. altijd al zo. Het probleem is, dat door deze methoden je geen enkel idee hebt van hoelang je er gebruik van kunt maken. Misschien 10 jaar, misschien maar 1 jaar, je hebt geen idee.

Vroeger was het duidelijk: In de licentievoorwaarden stond precies waar je aan toe was. Maar met deze fratsen ben je na aankoop geheel overgeleverd aan de grillen van de producent. Die bepaalt alles, en je kunt er niet tegenin gaan want je bent er bij aanschaf mee akkooord gegaan.
Ja, als het je niet bevalt dan koop je het niet. En met die dooddoener komen producenten er mee weg, aangezien ze weten dat de doorsnee consument daar niet over nadenkt, en het tóch wel koopt.

//
Daarnaast zijn er genoeg spellen uitgberacht met DRM.. en na een paar jaar op de markt is de DRM er afgehaald.. Omdat het spel genoeg had opgebracht.
Maar ook dát is je bij de aanschaf niet bekend. Ook hier ben je weer geheel overgeleverd aan de 'goodwill' van de producent. Terwijl je de aanschaf al gedaan hebt.

[Reactie gewijzigd door Ingcharoth op 8 april 2013 13:26]

Dat is precies het probleem. Je denkt een product te kopen, maar koopt een licentie. Je bent nooit eigenaar.

Als ik iets koop, wil ik eigenaar zijn. Bij een service wil dat niet zo makkelijk, maar bij een product dat ik kán bezitten, zoals software, wil ik ook gewoon echt in bezit zijn van dat product.

Net als met bijvoorbeeld een iPhone: Je koopt het apparaat, maar ben je wel volledig in bezit? Je kan de hardware aanpassen, openmaken, fixen, etcetera (tot op zekere hoogte, dat dan weer wel...) maar met de software kan je niets tenzij iemand een jailbreak uitbrengt. En die wordt vervolgens als onrechtmatig beschouwd. Het moet niet zotter worden.

Ik ben eigenaar van speelgoedtrein. Is volledig mijn besluit als ik die trein wil superchargen of anderzijds aanpassen. Of er een vliegtuig van wil maken. Of whatever. Mijn bezit, mijn keuzes, mijn vrijheid. Niet dat van een bedrijf.
Dat is dus volledig afhankelijk van de prijs van de console en de prijs van de games. Als de console ook minder kost, is dat prima te verklaren.

Ik snap overigens niet hoe je beredeneert dat je een online verbinding nodig hebt, naar het niet in eigendom hebben. Ja je hebt een online verbinding nodig, maar die kost geen geld en je kunt de producten nog steeds doorverkopen.

Je zou alles pas kwijt zijn als je helemaal niets fysieks zou hebben en dat lijkt me wel heel onlogisch.
Dat is dus volledig afhankelijk van de prijs van de console en de prijs van de games. Als de console ook minder kost, is dat prima te verklaren.
Maar vaak is dat helaas niet zo.
Ik snap overigens niet hoe je beredeneert dat je een online verbinding nodig hebt, naar het niet in eigendom hebben. Ja je hebt een online verbinding nodig, maar die kost geen geld en je kunt de producten nog steeds doorverkopen.

Je zou alles pas kwijt zijn als je helemaal niets fysieks zou hebben en dat lijkt me wel heel onlogisch.
Daarom schreef ik ook 'feitelijk'. Want aan het fysieke product heb je niks als je het niet (meer) kunt gebruiken. En ook doorverkopen kun je dan wel vergeten. Overigens kost een internetverbinding ook geld, je gebruikt het slechts voor een toepassing meer.
Daarnaast, om je even aan te vullen, moet je een product gewoon kunnen gebruiken zoals jij dat wil. Met een verplichte internetverbinding lukt dat niet. Je zou je XBOX maar eens meenemen naar een plek zonder verbinding. Of, zoals het mereldeel van de aardbevolking, over een slechte internetverbinding bezitten.
Het meerendeel van de aardbevolking met een slechte internetverbinding kan waarschijnlijk ook geen console betalen, dus dat is waarschijnlijk al een non-argument.
Verder kun je een auto ook niet zonder benzine gebruiken of kun je ook niet bellen als je geen bereik hebt. Er zijn wel meer producten waar je gelimiteerd wordt en wat je ondertussen gewoon geaccepteerd hebt of waar andere redenen voor zijn dat je het niet 100% in de hand hebt.
Always online zal ook wel weer voordelen bieden die voorheen niet mogelijk waren. Het is nog even afwachten wat ze nou precies gaan presenteren.
Ik snap niet waar iedereen zich druk om maakt, in een tijd dat zelfs je verwarmingsthermostaat aan internet hangt 24/7. Echt een non-issue anno 2013.
Online moet een leuke toevoeging zijn en geen verplicht iets. Ik speel zelf eigenlijk alleen maar single player spellen en ik wil niet zoals bijvoorbeeld SImCity en Diablo 3 afhankelijk zijn van iets wat ik niet gebruik of iets toevoegd.

Daarnaast kan het zijn dat je provider bijvoorbeeld een storing heeft, hierdoor zou je de hele console niet kunnen gebruiken. Lijkt me niet echt een positief iets ;)

[Reactie gewijzigd door Edwins1984 op 8 april 2013 12:53]

Simcity en Diablo hadden duidelijk lanceringsproblemen. Dat probleem heb ik bij xbox live nog nooit gehad; dat er veel mensen online zijn en daardoor de xbox servers plat gaan.
Veel mensen verwarren de servers van games met de servers van Microsoft. Die online dienst is gewoon betrouwbaar. Net als dat Skype, WLM of outlook.com niet down zijn gegaan de laatste tijd. Sure, de lancering zal een test zijn, maar ik verwacht weinig problemen met het aanmelden en vervolgens spelen van een singleplayer spel. Simcity had veel problemen doordat er zaken verplaatst waren van de pc naar de server. Dat zorgde daar voor veel drukte. Bij MMO's heb je ook dat je nog op een server aan het spelen bent. Dat is hier niet het geval en is dus totaal anders.

Providerstoringen en andere internet gerelateerde zaken zijn natuurlijk wel lastiger, maar zolang je niet een 24/7 verbinding hoeft te hebben (een xbox live account staat ook niet constant in verbinding) is het te overzien. Nu kon je bij Simcity ook een tijd door blijven spelen zonder dat je verbinding had.

Ik verwacht echter wel een offline modus die erg beperkt zal zijn, maar wel gewoon functioneel is voor singleplayers. Echter in de strijd met piraterij en cheating is altijd online wel een aardig idee.
Want always online ging zo goed bij andere gevallen als de diablo 3 launch waardoor ik de eerste week nauwelijks kon spelen of de nieuwe sim city.
Ik had anders geen problemen met Pokemon Yellow hoor, of met Super Mario! Oh wacht.. die hingen dan ook niet aan Always-On DRM. ;)
Mischien snap je het concept van altijd online niet. Geen enkel van mijn apparaten hebben een constante internetverbinding nodig om te werken, zelfs mijn pc niet. Volgens geruchten zal de xbox je speelsessie stoppen als je verbinding verliest.

Sim City console dus.
Thermostaat functioneert anders nog prima zonder Internet. DRM in de vorm van Always-On zorgt er echter voor dat offline functionaliteit niet meer werkt zonder online te hangen. Gevolg? Doorverkoop van games zal worden bemoeilijkt, software-aanpassing voorkomt dat je je games niet meer mag spelen terwijl je gewoon rechtmatig eigenaar daarvan bent, een zwakke Internetverbinding kan problemen leveren met technische achtergrond, en je zal je systeem niet meer kunnen gebruiken als Microsoft de support daarvoor stop zet.

Mijn laptop functioneert prima zonder Internet. Mijn stofzuiger ook (doet vinger wijzen naar Orth). Immers hangen ze niet af van Internet, maar van elektriciteit. Always-On is een scenario gedoemd te mislukken.
Ik snap niet waar iedereen zich druk om maakt, in een tijd dat zelfs je verwarmingsthermostaat aan internet hangt 24/7. Echt een non-issue anno 2013.
Beetje appels en peren vergelijken, je thermostaat werkt gewoon als internet wegvalt of helemaal nooit word aangesloten. Dat is dus hele andere situatie dan met gamen waarbij je dus helemaal niet meer kan gamen als geruchten waar blijken te zijn. Moet je vergelijk met dat jou verwarming het helemaal niet meer zou doen als internet wegvalt of je internet afsluit door welke rede dan ook.

En als er iets fout gaat met overstappen zit je soms weken zonder internet, komt geregeld voor. Zou wat zijn als je weken geen verwarming zou hebben. Zou je dan nog steeds niet klagen als je weken in de kou zit? :D

Edit/
Ik koop hem in ieder geval niet als ik niet offline kan spelen zonder internet, dan word het na twee xbox toch weer een playstation, mijn laatste was originele playstation daarna alleen xbox gehad.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 8 april 2013 13:55]

Moet je kijken of hoe snel dit een issue is als je verwarming het niet meer doet omdat je thermostaat dienst weigert als er geen internetverbinding is of de server waarmee hij verbindt down is.

Het is een vergelijking die nergens op slaat. De bedenkingen bij Always-online-required zijn valide, daar het vaak genoeg gebeurt dat de servers down zijn en jij dan niet kan spelen. (SimCity?) Daarnaast ben je voor het spelen compleet aan de uitgever overgeleverd. Ik zie al meteen gebeuren dat je straks elk jaar een nieuwe FIFA moet kopen, omdat EA de stekker uit de oude servers trekt en je dus ook offline niet meer kan spelen.

We zijn hier in NL redelijk goed voorzien van stabiele internetverbindingen. Maar aangezien deze nieuwe Xbox niet alleen in NL wordt verkocht, zullen er ook bedenkingen bij een dergelijke requirement zijn voor de landen waar een stabiele internetverbinding niet zo vanzelfsprekend is. En landen waar internet überhaupt geen wijdverspreid medium is.

Nee, ik denk persoonlijk dat Microsoft zichzelf gigantisch in de vingers zou als ze dit zouden doorvoeren en dan ben ik van mening dat deze nieuwe console een stuk minder zal gaan verkopen. Er zijn nu ook genoeg mensen die de console niet aan het net hebben hangen en als dat straks verplicht is, dan zal dit voor hele grote groepen potentiële gebruikers een probleem vormen.
Niet als je bij UPC klant bent. Zaterdag lag hij er weer 10 minuten uit. Daarbij is het ook onnodig. Je koopt toch geen singleplayer om met internet verbonden te zijn? als het anti piracy maatregel is, zouden ze best af en toe kunnen checken wanneer je online bent. Als je een illegale versie hebt kan je dat omzeilen door altijd offline te gaan. Knap als je dat iedere keer volhoudt.
Met Microsoft zijn er altijd issues. Het intresseert me of dit hun enige gelukte project gaat worden.
Always Online is een gedrocht, omdat je afhankelijk gemaakt wordt van factoren die je zelf nauwelijks kunt beinvloeden. Is je lijntje dood, dan is je product nutteloos.

Dit geldt ook in andere situaties voor andere producten maar je moet niet vergeten dat we nu de ervaring kennen dat always online NIET nodig is. En we zijn ondertussen ook al een ervaring of twintig rijker waarin always online jammerlijk mislukt, waarin het wordt misbruikt om DRM op te dringen en waarin het ten koste gaat van een leuke, goede of soepele spelervaring.

Dat jij het een non-issue noemt geeft dus meer aan hoe beperkt je visie is.
Ik snap niet waar iedereen zich druk om maakt, in een tijd dat zelfs je verwarmingsthermostaat aan internet hangt 24/7. Echt een non-issue anno 2013.
Het zou echt een enorm stomme zet zijn van MS. Nederland heeft een extreem hoge breedband penetratie in vergelijking met andere landen. In de VS zelf zijn de verbindingen ook niet altijd aanwezig of zeer matig. En dat is notabene hun thuismarkt. Dan hebben we het nog niet eens over datalimieten.
Daarnaast verplicht je mensen een ethernet kabel te trekken naar de tv of een gare WIFI verbinding te gebruiken. Volgens mij zijn er nog genoeg mensen die nooit online spelen en daar ook helemaal niet op zitten te wachten.
Als je net als ik af en toe met een groep vrienden in een hutje op de hei gaat gamen, vaak in het buitenland, dan ben je niet blij als je een always-on console bij je hebt. En zelfs als je niet op een hutje op de hei zit wil je niet game-blocked zijn omdat de servers down zijn/ISP down is/ iemand MS aan het DDOSsen is etc. etc.

Ik denk dat Sony heel blij gaat worden als MS deze plannen doorzet.
Eens kijken hoe je reageert als door een fout van derden (kabelbreuk, stroomstoring, isp, etc...) jouw verbinding 2 dagen weg is.... en geen verwarming hebt midden in de winter... je verwarming BLIJFT werken als de thermostaat verbonden is met internet die niet werkt... je games kun je NIET spelen...
Het is heel naar om je afhankelijk te moeten maken, van een server op afstand. Met EA Origin als grootste voorbeeld natuurlijk. Liever slechts een lokaal stabiel OS rond software die je draait dan drm onzin. En hoge eisen aan je internetverbinding om te gamen.

Ook streaming technologie is jong, en gevoeliger voor falen of sabotage dan lokaal gamen.
ik ben persoonlijk ook niet echt blij met de always online. Als ze dat serieus gaan doen mogen ze de games wel een stuk goedkoper maken. Xbox games zitten standaard al 10 euro hoger dan pc games, daar is dus echt geen reden meer voor.

Ik zal hem nu niet aanschaffen tijden de release.

Ik ziet het al voor me, zit je te gamen knalt internet eruit, game over.
Wat is de relatie tussen online zijn en de prijs van de games?
Eerst kon je games uitwisselen, uitgande dat je games niet meer van een schijfje kan spelen zul je hem moeten registreren aan de hand van een key. Zoals steam bijvoorbeeld, game is aan je account gekoppeld en games uitlenen aan vrienden gaat niet omdat ze aan jou account zijn gekoppeld.
Ik heb een redelijk grote verzameling live arcade titels. Ook gedistribueerd via dat medium..

Er staat overigens alleen in het artikel dat de game niet meer gespeeld word vanaf een schijfje, maar mogelijk vanaf de interne opslag, niets over hoe het gedistribueert word, of dat voor gamen zelf een live verbinding bittere noodzaak is.
Dat staat nog steeds los van always online.
ik ben persoonlijk ook niet echt blij met de always online. Als ze dat serieus gaan doen mogen ze de games wel een stuk goedkoper maken. Xbox games zitten standaard al 10 euro hoger dan pc games, daar is dus echt geen reden meer voor.
Dat heeft vooral te maken met licentiekosten. Als je een game uit wil brengen op een XBOX op PS3, dan kan je al diep in de buidel tasten. Dat gaat echt niet veranderen.
Al ze de volledige retail markt links laten liggen dan kan het inderdaad nog een stuk goedkoper, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Ik geloof best dat Microsoft een always-on verbinding wil introduceren. Maar als ze dat doen, doen ze dat voor de third party developers. En die gaan dezelfde game ook op bijvoorbeeld de Playstation 4 uitbrengen, waar Sony zelf van heeft gezegd niet met zo'n systeem te komen.

In ieder geval denk ik dat beide systemen hetzelfde gaan krijgen. Als Sony het niet doet en developers hoeven het niet per sé, dan gaat Microsoft het ook niet introduceren. Als Microsoft het wel doet, gooit Sony het er wel met een software update in. Of anders maken de developers zelf wel iets. Daar ging laatst nog een gerucht over: dat Ubisoft in games als Watch Dogs en Assassin's Creed IV op alle systemen (nextbox, PS4, Wii U, PC, PS360) always-online DRM in gaat voeren.

Ik zit er ook niet op te wachten, maar er word behoorlijk op Microsoft gehaat om dit DRM-debacle, wat ik belachelijk vind. Dit gaan we overal zien.
Als Sony komt met een functie die spelers laat gamen terwijl de game nog installeerd, dan lijkt het me zo dat die console ook wel een verbinding nodig heeft tijdens deze actie. Dus in feite zou dat niet heel anders zijn.

Ik denk ook niet dat het helemaal zal zijn zoals de geruchten doen vermoeden, maar we zullen zien.
Als Microsoft het wel implementeert, dan zie ik na al deze ophef (en op andere websites) geen reden voor Sony om het te implementeren (tenzij uitgevers het verplichten). Volgens mij maken we er met zijn alleen meer van dan het is. Oftewel, een storm in een glas. Laten we gewoon de uiteindelijke uitwerking maar afwachten.
het is niet omdat we dit overal gaan zien dat het ook goed is.

En ja, als je het niet goed vind dan moet je er overal tegen reclameren en protesteren.
hier gaat het tegen MS, dat is ook het onderwerp.
Als het op Assasins creed zou komen (of is) dan moet je tegen Ubisoft van leer trekken.
of tegen EA of ...
Ik zit er ook niet op te wachten, maar er word behoorlijk op Microsoft gehaat om dit DRM-debacle, wat ik belachelijk vind. Dit gaan we overal zien.
Dus omdat we het, volgens jou, overal gaan zien moet iedereen het maar slikken? Een beetje een gevaarlijke gedachte vind je niet? Ik juich het juist toe dat er flinke kritiek op is. We zien toch elke keer weer waar het toe leidt?! Kijk maar naar Spore en SimCity bijvoorbeeld. Zelfs al zou het werken, wat eigenlijk nog nooit is gelukt, dan is het nog steeds enorm consument onvriendelijk!
Je laatste zinnen slaan helemaal nergens op. Je zit niet te wachten op dit systeem, wat je zelf het DRM-debacle (?) noemt, maar je vindt het wel vreemdt dat andere mensen erop haten :? Microsoft is toch verantwoorlijk hiervoor of niet? Dan kan je MS daar toch op bekritiseren?
Spore, Simcity e.d. zijn echter helemaal geen goede vergelijkingen. Dat zijn games die enorme problemen hebben gehad omdat ze ineens heel veel verkeer kregen bij de lancering waar ze niet op berekend waren. Een console heeft dat toch minder omdat het voor een consoleverbinding niet uitmaakt wanneer iemand online gaat. Gezien de datacentra van Microsoft kun je er wel vanuit gaan dat ze de vraag makkelijk aan gaan kunnen. Zolang je geen complexe berekeningen op de server hoeft te doen (ala simcity) of met strakke deadlines gaat werken qua releases (wat op consoles nooit is) heb je ook nooit zoveel verkeer. Maar zelfs dan lijkt Xbox Live het op dit moment nog prima uit te houden. Ook hoor ik geen problemen meer over Windows Update dat die de vraag niet aan kan.

Dus de vraag naar connecties is het probleem bij deze zaak niet. Wel de beschikbaarheid van het eigen netwerk.
Over het PSN had ik ook nooit iets te klagen. Sony had het immers ook wel goed voor elkaar. Totdat de hackers begonnen, toen was het gedaan met de pret. Niemand weet of en wanneer Microsoft zo'n zelfde problemen gaat krijgen, of Sony weer, of wie dan ook.

Blizzard moet ook geweten hebben dat diablo III een succes zou worden, en toch was het bedroevend, proberen in te loggen voor de singleplayer van een spel waarvoor je net 50 euro had betaald. Daar heb ik me echt gruwelijk aan geergerd. Om vervolgens ergens te willen LANnen met diablo op mijn laptop en ik op en neer heb moeten fietsen om mijn Key uit het dvd doosje over te nemen; ik zat immers niet op mijn eigen wi-fi netwerk 8)7

DRM, always online of niet, is per definitie hinderlijk in de huidige vorm. Ik heb ook wel eens gekochte DVD's niet af kunnen spelen op zowel de laptop (2 verschillende videokaarten geprobeerd) en de PS3 omdat volgens windows de DRM-beveiliging niet werd ondersteund, o.i.d. De hele films schokten, bij alle drie de delen van lord of the rings in dit geval. DRM is een draak en straft gebruikers die netjes betalen voor hun spul. Ordinaire dieven, want dat zijn het in mijn ogen, hebben geen last van DRM (en kijkwijzers, brein filmpjes e.d.), want die zijn er al uitgehaald door de uploaders. De voordelen van iets downloaden zijn dusdanig groot dat ik sindsdien geen DVD's meer heb gekocht, terwijl ik dat wel altijd netjes deed. Ook ik ben door dezelfde bedrijven die aan mij willen verdienen praktisch omgeschoold tot ordinaire dief. Daar ben ik dan ook heel eerlijk in. Muziek luister ik via spotify, ook omdat ik geen cd's meer wilde kopen. PS3 games koop ik wel braaf, want daar heb ik geen last van DRM. Ook apps koop ik netjes met de cc. Totdat ik met een PS4 dadelijk ook always online moet zijn, dan houd ik er snel mee op.

Tl;dr
DRM op deze manier is niet goed. Always-online DRM vergroot de risico's alleen maar, zodat je buiten je eigen schuld om last hebt van deze zelfde DRM. Maar alleen als je netjes hebt betaald, natuurlijk :X
Ik koop sowieso geen console die het vereist om constant online te zijn. Bovendien zou je dan games niet mee kunnen nemen naar vrienden en moet je met de hele console gaan slepen. Zie ik niet zitten, sorry.
Ben benieuwd! Ik heb vorige week nog een 360 S aangeschaft, en ik denk dat als de nieuwe XBOX qua usability en controllerontwerp hetzelfde in elkaar zit deze er ook wel gaat komen :)
Dat is helemaal niet de controller voor de nieuwe Xbox. Dat staat ook onder de foto.

''(Above: a current Xbox 360 controller with white tiger stripes. This is not a leaked photo of a next-gen Xbox controller.)''
Zou 20 juli geen logischere datum zijn?
De huidige Xbox is ook in mei aangekondigd, dus nee.
20 juli (7/20) slaat op 'Xbox 720' denk ik. Behalve dan dat de nieuwe xbox nooit officieel als 720 aangekondigd is. Sowieso lijkt 720 me een kansloze naam, dan eerder 1080 of zo.

Iets als een Xbox 8 (gelijklopend met WP8 en Windows 8 ) of Xbox infinity (8 op z'n kant) lijkt me al waarschijnlijker tbh.


21 mei; 5+2+1 = 8 :P

[Reactie gewijzigd door tencoryn op 8 april 2013 16:30]

20 juli (7/20) slaat op 'Xbox 720' denk ik.
Dat was inderdaad wel de grap :Y
Ik ben wel benieuwd. In de neXt-gen console war is de nieuwe Xbox samen met de nieuwe Playstation toch wel het belangrijkste. Geen verassend tijdstipo overigens. Feestdagen en verkoop. Ook spellen zijn wss al volop in ontwikkeling.
Voor mij is het erg belangrijk dat de xbox en de controllers backwards compatible zijn. Ik heb een berg xbox360 games en ook guitarhero gitaren. Het zou erg jammer zijn als ik mijn oude xbox ook nog aan mijn tv moet aansluiten. Dat is dan kastje nummer 10 ofzo. Dat vind ik niet gewenst.
Maak je borst dan alvast maar nat, want hij is net zoals de PS4 niet backwards compatible.
En dat baseer je op? want er is helemaal niets over gezet door Microsoft. Ik zou dus even wachten op de aankondiging ipv nu al allerlei geruchten de wereld in helpen.
Die geruchten zijn er al lang, van verschillende bronnen, waaronder EA.
http://www.examiner.com/a...cussed-by-electronic-arts

Er is nog niks officieel bevestigd (het apparaat zelf is nog niet eens bevestigd), maar het gerucht is meer dan hardnekkig.
De geruchten waren ook hardnekkig dat je geen tweedehands games op de PS4 kunt spelen en dat kan gewoon. Geruchten zeggen weinig tot niets.
Het lijkt me meer dan logisch aangezien het vrijwel zeker is dat de volgende Xbox op x86-hardware draait, net als de PS4 op jaguar cores van AMD.
Vorige generatie had PowerPC, het emuleren daarvan gaat niet zo makkelijk worden.
omdat AMD de cpu/apu chip gaat maken en deze totaal verschilt van architectuur dan met de IBM chip die in de Xbox360 zat

de ps3 ps4 hebben het zelfde probleem
Heb je hier ook een bron van?
Het zou slim zijn om dat wel te doen. (als microsoft zijnde) Dan bind je de huidige xboxgamers direct aan je nieuwe console.
Hij heeft het over controllers. Die kunnen best compatible zijn. Het is alleen niet te verwachten dat er nog soortgelijke muziek-games uitkomen. Zowel Activision als EA zijn er nu mee gestopt. Dus zonder nieuwe games heb je er toch niets aan.
De controllers van de XBox360 / next-gen XBox zullen wel onderling uit te wisselen zijn. Of dit ook met de games het geval zal zijn betwijfel ik; waarschijnlijk zal Microsoft je (net als Sony) spellen van de vorige generatie via de online store opnieuw willen laten kopen.
Ik heb er een aparte bestaande muurkast voor aangepast om al die rommel(en bijbehorend draadwerk) te herbergen. Deurtje dicht, controllers op vaste plekken in de lades, en je ziet er niks van.


Ik bekijk het zo, als je wil bordspelletjes gaat spelen, krijg je ook een hoop rommel.
@Maikel_1976 : Het moet ook nog fatsoenlijk kunnen luchten. Die apparaten worden steeds warmer tegenwoordig.
Inderdaad, daarom heb ik de hele achterwand ook uit die kast gehaald, plankafstand is 30cm, dus 2x de hoogte van een xbox-1, de hoogste console. "Vrije plekken" worden ingenomen door apparatuur die "zelden nog gebruikt word", dwz. platenspeler, VCR, casettedeck, analoge mixer... Wanneer er een nieuwe console bijkomt, moet een van hen verkassen.
Na alle geruchten, ben ik erg benieuwd naar de feiten.

De afgelopen tijd zijn er tig geruchten op het internet waar ik persoonlijk niet vrolijk van word. Het always-online is al ''bevestigd'', maar in wat voor vorm is niet bekend.
Niet alleen zou hij Always Online moeten zijn, hij zou ook verregaande controles bevatten, waarmee used-games onbruikbaar zouden zijn. Als die geruchten waar zijn, heeft Microsoft bij voorbaat de slag om de next-gen consoles al verloren.

Daarnaast zou Microsoft zich veel meer richten op non-gamers, casual gamers en multi-media.
Waarom zouden used games onbruikbaar zijn? Als de ene speler zijn game opgeeft, dan kan die gewoon bij de ander worden ingevoerd. Niets staat dan de verkoop in de weg, zolang het maar goed geregeld wordt.
Waarom zouden used games onbruikbaar zijn? Als de ene speler zijn game opgeeft, dan kan die gewoon bij de ander worden ingevoerd. Niets staat dan de verkoop in de weg, zolang het maar goed geregeld wordt.
Als een game altijd on-line DRM bevat is het niet zo moeilijk om die game aan specifieke console of gamertag te koppelen. Succes met je tweedehands game dan. Het is de ideale manier om ook 2e hands single player games aan banden te leggen, na het kansloze geexperimenteer met MP-activatiecodes en dergelijke.
Als, als, als.....

Van de PS4 werd ook gezegd dat je geen tweedehands games af kunt spelen en het kan wel.
Geruchten en feiten zijn niet hetzelfde.
"Zo zou hij altijd een werkende internetverbinding moeten hebben, zouden games niet langer van een disc kunnen worden gespeeld"

dit lijken me geen ideale omstandigheden voor bijv. een singleplayer/campaign game..

ook het niet langer uitbrengen van games op discs lijkt me een onaangename stap, hiermee verdwijnt meteen de 2e-hands game markt voor de nieuwe xbox. of je moet per spel een nieuw profiel gaan aanmaken om de mogelijkheid tot doorverkopen te behouden. Erg handig als je wél online met je vrienden wilt spelen, kan je telkens weer iedereen lopen toevoegen... 8)7
Het niet meer uitbrengen van fysieke media is imho niet meer dan een logische evolutie (maar daarom niet perse een goede). Op PC's is dit al jaren met steam en sinds kort ook origin, en daar kraait geen haan naar.

Ik verkies zelf ook nog altijd een mooi doosje, maar dat gaat niet boven het gebruiksgemak van op een knop te klikken en dat spel wordt automatisch gedownload en geinstalleerd, itt zoeken achter een disc die misschien beschadigd is of kan raken.
Geen disc, wil niet zeggen geen fysieke media. Terug naar de cartridge! :)
Ik vraag me af of ze dit gaan doen. Groot flashgeheugen is nog best prijzig op dit moment. Dan zou het medium een flink aandeel in de prijs hebben en dat wil je eigenlijk liever niet.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 8 april 2013 13:19]

Microsoft en game developers wil maar al te graag af van de 2de hands markt. Hier verdienen zij niks aan.
Microsoft en game developers wil maar al te graag af van de 2de hands markt. Hier verdienen zij niks aan.
Weer de typische kortzichtigheid van bedrijven en managers.
Ze verdiennen er meer aandan dat ze denken.
ok niet rechtstreeks en misschien: waarschijnlijk ook niet indirect per firma.
bvb.
Maar EA verkoopt een spel meer bij de 2e hands verkoop van een ubi spel.
En ok, misschien is het zelfs niet eens in de "game" wereld intern, ook met de 2ehands verkoop van mijn Dinky Toys collectie, kan ik meer games kopen, of omgekeerd. }>
met het geld dat de speler krijgt voord e 2e hands verkoop van zijn game kan hij een deel van een andere financieren. Schaf dit af, dan schakel je ook deze geldstroom uit.
En zoals je weet zijn er al genoeg die kijken om de prijs van een game zo laag mogelijk te houden. als je nu deze middenmoot van game verkoop verbied/verhinderd heb je maar 2 alternatieven, "full price" of "no price".
en de domme lullen bij EA, MS, ... denken dan dat de meeste consumenten gaan overgaan naar optie 1 ? euh het is net een groep die niet veel wil betalen, dus ik denk alvast van niet.
Tja altijd online of niet, ik was toch al van plan om over te stappen naar Playstation. De specs zullen nagenoeg hetzelfde zijn dus er zullen veel minder problemen zijn bij het ontwikkelen van multiplatform titels voor de Playstation. De meeste games die ik speel zijn multiplatform en die kwamen in meerdere gevallen beter uit de verf op de Xbox 360. Dit zal nu dus niet meer opgaan.

Daarnaast staan de exclusives van Sony mij veel meer aan dan van Microsoft. Halo en Forza zijn goed en leuk maar daar houdt het al op. Waar Sony om de zoveel tijd met iets nieuws komt doet MS gewoon helemaal niets. Ja deals maken voor DLC die een maandje eerder komt.

Ook op online gebied is MS terrein aan het verliezen. Waar je bij Playstation + leuke games ''gratis'' mag downloaden (zolang je lid bent) krijg je in Europa weinig terug bij een Xbox Live Gold abonnement.

Deze generatie was de 360 voor mij de beste keus, de volgende generatie zal de PS4 dat zijn.

[Reactie gewijzigd door CR1691 op 8 april 2013 13:55]

Ik denk dat MS nog wel met wat meer dingen komt dan alleen nieuwe hardware. Vooral met Kinect kunnen ze nog wat leuke dingen doen, maar de online diensten van Xbox zijn altijd beter geweest dan die van de PS3. Ik hoor over de laatste namelijk vaak commentaar over voicechat bijvoorbeeld. Ook multimedia is iets uitgebreider op de xbox, dus wat dat betreft zal Sony wel wat meer moeten doen met het aanbieden van multimedia.

Die gratis games zijn natuurlijk wel leuk, maar daar betaal je ook voor. Omdat online gamen geen geld kost, betaal je natuurlijk voor andere zaken, waardoor je Xbox Live Gold en Playstation Plus niet direct met elkaar kunt vergelijken. Verder naast de gratis games zie ik niet veel wat ik ook niet met Xbox Live kan doen.
Leuk die multimedia maar wat zie je daar in Europa nou van? In Amerika werkt het erg goed, dat klopt, maar hier valt het allemaal enorm tegen.

Sony heeft sinds de lancering een enorme inhaalslag gemaakt op online gebied. MS heeft misschien nu nog de betere servers en dergelijke, maar dat zal ook niet lang meer duren. Indie developers staan al veel meer open voor Sony dan voor MS terwijl dit jaren geleden compleet anders was. Voicechat gebruik ik amper want ik ben niet echt een multiplayer gamer, ik ben meer van de singleplayer dus hier heb ik weinig commentaar op.

Kinect.... Tja ik zit daar persoonlijk niet op te wachten. Ik heb helemaal geen zin om met mijn armen te wapperen of te praten tegen de tv als ik Mass Effect of Battlefield speel :+ .
Met multimedia bedoel ik dat je nu ook gewoon muziek en films kunt kijken via je xbox. Dat werkt hier in Nederland nu ook gewoon. Daarnaast heb je apps als Eredivisie Live en Pathé Thuis. Dat zal alleen nog maar uitbreiden.

Ook de browser en wat social media bij de xbox is wat uitgebreider dan wat je op de Playstation kunt gebruiken.

En de Xbox Live parties werken echt zoveel beter als je echt serieus gaat gamen met mensen die je kent.

Kinect kan verder nog wel wat uitgebreider werken dan alleen maar wapperen voor de TV. De herkenning van personen is breed toe te passen, ook voice commands kan erg handig zijn (helaas werkt Nederlands nog niet, maar het is te hopen dat Microsoft daar wel mee op gaat schieten) en zo is er nog wel meer te bedenken.
PS3 heeft eveneens videodiensten zoals Netflix en iPlayer, ze zijn gewoon nog niet beschikbaar in de Benelux. Verschil is wel dat je geen betalend abo hoeft te hebben om die diensten te gebruiken, wat op de x360 wel het geval is.

Verder heb je absoluut geen cross-game parties nodig om "serieus te gamen met mensen die je kent". Elke ps3-game met multiplayer heeft immers voice chat en een of ander party systeem. Het was vroeger wel anders, maar PSN hoeft de dag van vandaag heus niet onder te doen voor Xbox Live.
Die gratis games zijn natuurlijk wel leuk, maar daar betaal je ook voor. Omdat online gamen geen geld kost, betaal je natuurlijk voor andere zaken, waardoor je Xbox Live Gold en Playstation Plus niet direct met elkaar kunt vergelijken.
Oke. Enlighten me. Waarom kan je PS Plus en XBOX Live Gold niet met elkaar vergelijken? Ze zijn toch even duur en bieden beiden online functionaliteit?
Daarnaast staan de exclusives van Sony mij veel meer aan dan van Microsoft.
Speculatieve reactie mijnerzijds maar als die hardware (pc, ps4, xbox) veel op elkaar gaat lijken wordt porten natuurlijk commercieel veel aantrekkelijker. Ik neem aan dat Sony dan echt exclusieve rechten moet gaan bedingen en hopen dat een hacker het alsnog niet omzeilt.
Ben benieuwd naar deze Xbox 360. Ik was eigenlijk altidj een beetje pro-Xbox. Maar sinds Microsoft de focus naar wat meer "casual" gaming heeft verplaatst met Kinect en andere vrolijke kleuren games ben ik tegenwoordig iets meer van de PS3. En tot nu toe heeft de PS4 leuke dingen laten zien die me wel bevallen.

Maar ik hoop echt dat de volgende Xbox nog echt een gamers machine gaat worden en niet zo'n multimedia box waar je toevallig ook nog op kan gamen.
De focus is niet helemaal verschoven naar de casual gamer, maar daar waren wel meer slagen te maken. De hardcore gamer kan nog steeds prima met xbox parties werken en je hebt nog steeds prima aanbiedingen op de marketplace. De Kinect en diverse muziek-games boden echter de mogelijkheid om nog wat zaken uit te breiden waar de hardcore gamer misschien niet zo op zat te wachten maar ook geen hinder van heeft ondervonden.

Ze zijn gewoon wat innovatiever voor de casual gamer bezig geweest, maar hebben ondertussen ook gewoon acties gehad voor de hardcore gamer waaronder het Call of Duty kampioenschap welke live werd uitgezonden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True