Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 85, views: 18.728 •

Nokia zal volgens een van een Italiaanse telecomblogger afkomstig gerucht volgende maand een dunnere en lichtere opvolger van de Lumia 920 presenteren. De behuizing zou gemaakt zijn van aluminium, maar veel van de specs komen overeen met de 920.

Het scherm van de telefoon zou in tegenstelling tot de Lumia 920 geen lcd zijn, maar een octamoled van Samsung: een on-cell-touch amoled. Octamoled is de meer technische naam voor Super Amoled, een schermtechnologie die Samsung drie jaar geleden voor het eerst presenteerde. De touch-sensoren zitten daarbij in het scherm in plaats van in een aparte laag. Het scherm heeft volgens het gerucht net als dat van de 920 een diagonaal van 4,5" en een resolutie van 1280x768 pixels. Windows Phone ondersteunt momenteel geen hogere resoluties.

De telefoon zou intern bekend staan onder de werktitel Catwalk. Hij meet 129x71x8,4mm, waarmee hij een stuk dunner is dan de 130x71x10,7mm van de Lumia 920. Ook het gewicht zou lager zijn: 132 gram tegenover 185 gram van de Lumia 920. Dat komt niet alleen doordat het amoled-scherm dunner is, ook de behuizing is lichter. Die is gemaakt van aluminium in plaats van het relatief dikke en zware polycarbonaat dat gebruikt wordt bij de huidige duurste Lumia. De processor is nog altijd een Qualcomm S4 Plus, meldt Flavio, een Italiaanse telecomblogger die vaker correcte informatie over onaangekondigde telefoons via Twitter heeft gepubliceerd.

Het opslaggeheugen van de Catwalk zou een grootte hebben van 16GB, zonder dat het uitgebreid kan worden middels een sd-kaart. Dat is de helft van de 32GB van de 920. Het werkgeheugen is even groot met 1GB. De accu heeft met 2000mAh dezelfde capaciteit. De camera is een 8,7MP-camera met optische beeldstabilisatie en led-flitser. Nokia zou de Catwalk op 15 mei willen presenteren en voor eind juni willen uitbrengen. Ook werkt de fabrikant nog altijd aan een Lumia met 41MP-camera en xenon-flitser. Deze zou voor de zomer op de markt komen, maar het is onduidelijk of Nokia die planning gaat halen.

Reacties (85)

Wow, al die marketingbenamingen... 'Octamoled;, omg, dat moet ik echt hebben!

Anyway lijkt me wel interessant hoe ze dat ding NOG dunner en lichter krijgen, misschien een klein beetje maar het zou me echt verbazen als het een radicaal verschil zal zijn...
Te lezen uit het artikel lijkt dat eigenlijk super amoled de marketingnaam is hier ;)
Wow, al die marketingbenamingen... 'Octamoled;, omg, dat moet ik echt hebben!
Het is juist de technische naam (en zegt precies wat het is zonder nonsense), itt tot SAMOLED waar S voor Super staat wat dus WEL marketing is :)

Maargoed hoe kan het je nou verbazen dat ze hem lichter/dunner kunnen maken? Lumia 920 is juist 1 van de zwaarste telefoons van het moment en verre van de dunste. Dat maakt het juist makkelijk om hem dunner en lichter te maken...

Gewicht: 185g (120 tot 140g is wat 90% van alle smartphones wegen)
Dikte: 10mm (~6mm is de dunste telefoon op het moment, en vrijwel alle topmodellen zitten onder de 10mm bijna de helft dus)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 april 2013 10:21]

je vergeet het veel betere scherm (qua touch), camera (grootste boosdoener) en QI charging die het een "koelkast" maakt.
Persoonlijk vind ik 90% van de mobieltjes juist zo ruk omdat ze "te licht" zijn.
Bij een beetje enthusiast typen floepen lichte telefoons altijd uit mijn handen waar dat bij een zwaarder toestel minder snel gebeurd.
Persoonlijk is wat meer gewicht juist fijn voor mij dus ik ben benieuwd hoe deze in de hand licht.

Ook dacht ik dat de catwalk juist al wel de xenon flitser en 2GB ram had, jammer om dat niet gelijk er in te zien IMHO.
Een xenon flitser met de bijbehorende condensator is moeilijk te combineren met een telefoon die je juist lichter en dunner wilt laten zijn dan zijn voorganger. Die Xenonflitser gaan we ongetwijfeld terugzien op de opvolger van de Pureview 808 met de 1/1,2" 41MP sensor.
Ook jammer van die 16 gb opslag, dit is toch wel te weinig voor een toptoestel. Zeker als je het niet kan uitbreiden met een sd-card. In denk eigenlijk wel dat het meer gaat zijn, kan bijna niet anders.

Wel mooi dat ze hem dunner en lichter maken, dat vind ik altijd wel mooier. Jammer dat het geen full hd scherm is. MS moet dringend werk maken om dit te ondersteunen in WP8 want ze beginnen weer serieus achterop te raken tov de concurrentie. Ook qua soc ondersteuning raken ze achterop, het zijn niet de recentste. Quadcores worden niet ondersteund, dacht ik. WP8 heeft ze misschien niet echt nodig, maar er zullen altijd wel apps zijn/komen die ze kunnen gebruiken.
Quadcores worden wel degelijk ondersteund. Sterker nog, out-of-the-box wordt er door WP8 multicore ondersteund. Dit komt immers doordat WP8 gebouwd is op de NT kernel en deze ondersteund al jaren multicore.

Het zijn alleen de drivers voor de SoC's die ervoor geschreven moeten worden. Zelfde gold eigenlijk voor WP7; deze ondersteunde ook al multicore, alleen waren er geen drivers voor.
Ja, maar dat bedoel ik nu ook. MS levert alleen de drivers voor max. Qualcomm dual core soc's maar (nog) niet voor quad cores. Fabrikanten moeten de drivers zelf schrijven voor quad cores maar daar nemen ze de moeite niet voor.
zwaar is hij zeker daar staat tegen over dat hij erg degelijk is en bijna onbreekbaar is voor een telefoon.
:) ik heb een nokia lumia 800 echt al 100 keer gevallen en werkt nog steeds
In hoeverre wijkt Nokia hiermee af van alle andere fabrikanten? Apple gooit met termen als 'Retina display', Microsoft met fancy termen als 'Vapormag' en zo heeft elke fabrikant wel zijn eigen termen. Heeft vrij weinig met Nokia te maken en wat dat betreft is je post een behoorlijk ongeleid projectiel.
Al zegt "vlaggenschio" bij WP devices niet zo veel. Ze hebben allemaal vrijwel exact dezelfde hardware aan boord. Dan heb je dus wel marketing termen nodig om je te profileren met een amrginaal minder nutteloze low-light phone camera dan op de andere smartphones.
Dat heeft m.n. te maken met de hardwarelimitaties welke Microsoft oplegt aan het gebruik van Windows Phone. Of het echt handig van het bedrijf uit Redmond is, is een tweede. Feit is wel dat het os zelfs op 'ondermaatse' hardware het prima doet. Een punt waar de concurrentie nog een punt aan kan zuigen.

Er valt wel het nodige op te merken aan bepaalde tekortkomingen van het platform. Maar jou reactie is weinig constructief en vooral erg eenzijdig geschreven.
Nokia is inderdaad helemaal gek van die nutteloze marketing termen.
Al die schermtechnologie-namen zijn uitgevonden door Samsung hoor |:(

En polycarbonaat is gewoon de technische benaming van dat materiaal, dat het beter klinkt dat plastiek is gewoon lekker meegenomen ;)
Wie heeft het over schermtechnologie namen dan? |:( Maar goed, wat dacht je van ClearBlack?

Dat van polycarbonaat is exact wat ik zeg ja. Dat is gewoon de technische naam. Nokia gaat dat dan gebruiken als marketing term om net te doen alsof het iets beters is dan het "plastic" van de andere telefoons. Terwijl die doorgaans ook van polycarbonaat gemaakt zijn.
Ik dacht even aan een Amoled scherm met 8 (octa) subpixels, geen idee welke 8 dat er dan zouden moeten zijn :P Had het gewoon Super AMOLED genoemd, wist iedereen waar het over gaat!

Of het is natuurlijk zo dat Samsung daar problemen mee zou hebben...

BTW geen Super Amoled Plus dus? Dat zou betekenen een Pentile scherm en dat is (hoewel niet onoverkomelijk) toch ergens wel weer jammer.
@ po1son: Hoezo NOG dunner en lichter, de voornaamste nadelen imho van een 920 zijn gewicht en dikte
ik hoop maar niet dat het richting HTC X8 gaat want dan hebben ze een serieus probleem'.
waar een nokia stevig en strak is . kun je van de X8 zeggen speelgoed is degelijker gebouwd.
ik hoop echt niet dat de foto van gisteren een voorbode is van wat er gaat komen want die leek wel heel erg op de X8 van HTC
ik wil niet vervelend zijn: 8X
Een meer technische naam voor Amoled dus Super Amoled is de marketing naam.
Duidelijk een goede zet, ze moeten hem trouwens wel alleen de Nokia Lumia 920s noemen dan wordt het een groot succes. :) Ik vind trouwens dat de nummering van de laatste nokia's wel wat duidelijker is dan de oude reeks.

[Reactie gewijzigd door AwesomeKid123 op 8 april 2013 10:17]

ik vind de oude reeks ook redelijk duidelijk hoor, gewoon het hoogste nummer voor het meest high-end, (900) en alles wat daaronder zit krijgt een lager nummer. Nu is er eigenlijk niks veranderd behalve dan dat het duidelijk is dat het van de 2e generatie is en dus alles met 20 erachter is. Uitgezonderd de amerikaanse versies die ook 10,22 en 28 gebruiken.

ik ga er hier wel vanuit dat het puur over de lumias gaat, van alle andere snap ik ook geen bal.
Nee,die heeft codenaam 'Laser'
Nokia 'Laser' is de 920 versie voor Verizon
Nokia 'Catwalk' is een dunnere lichtere aluminium versie van de 920
Nokia 'Eos' zou een nieuwe camera focussed telefoon zijn op WP8

[Reactie gewijzigd door Pyramiden op 8 april 2013 17:27]

De Nokia Eos word waarschijnlijk de Lumia 1000
Dit rijtje klopt, maar ik heb ook al artikelen gelzen die zeggen dat de Catwalk gelijk is aan de EOS.

Ik vind deze bijgewerkte Lumia 920 maar een raar ding en kan mij eigenlijk niet voorstellen dat Nokia voor een iets beter scherm en een wat lichtere body een 'nieuw' toestel gaat uitbrengen. Ook de gewichten enz komen volgens mij overeen met de 928, waardoor ik van mening ben dat een aantal bloggers wat gegevens door elkaar hebben gehaald. Wat mij logisch lijkt is enerzijds de Lumia 928, exclusief voor Verizon en anderzijds de Catwalk/EOS die dus mogelijk hele andere maten/gewichten en specs zal krijgen.

Nokia kennede zal tussen presentatie en beschikbaarheid wel weer een eeuwigheid zitten (Lumia 920 werd in september getoond, maar was pas rond de jaarwisseling beschikbaar) Een toestel dat nu getoond wordt zou dan misschien ook wel 1 van de eersten zijn met Windows Phone 'blue" er op. Die staat voor het najaar in de planning en dat zou dan mooi matchen met het nieuwe topmodel.

Maar goed, dat zijn natuurlijk maar mijn gedachten...
Dit artikel: "De behuizing zou gemaakt zijn van aluminium"
Dat artikel: "928 will use thinner polycarbonate"

Nee dus :) De 928 is een Verizon specifieke variant van de 920, de Catwalk is de officiele nokia brede opvolger van de 920.
ja ik heb laatst ook iets gelezen over dat nokia de aluminium bodys wil bewaren voor de nieuwe telefoons, en niet voor een update van de 920. volgens mij was dat op wpcentral
Octamoled is de meer technische naam voor Super Amoled, een schermtechnologie die Samsung drie jaar geleden voor het eerst presenteerde.
Als de technologie al 3 jaar bestaat, is het dus vooral een marketing ipv technische naam van Nokia.
Het scherm heeft volgens het gerucht net als dat van de 920 een diagonaal van 4,5" en een resolutie van 1280x768 pixels. Windows Phone ondersteunt momenteel geen hogere resoluties.
Waarom ondersteunt WP8 eigenlijk geen Full HD? Hiermee loopt Nokia inmiddels wel achter op de Android concurrenten.
Waarom ondersteunt WP8 eigenlijk geen Full HD? Hiermee loopt Nokia Windows Phone inmiddels wel achter op de Android concurrenten.

Inderdaad, en erg jammer want op deze manier loop je steeds tegen beperkingen aan. Naast het "apps argument" vallen de ruwe specs van WP toestellen vaak tegen. Als Nokia nou eens een Full HD toestel met 2gb RAM en een Snapdragon s600 in de maak zou hebben spreekt dat denk ik veel meer mensen aan, puur en alleen al omdat die telefoons dan *op papier* niet onderdoen voor Android toestellen.
De vraag is waarom? Specs-hungry tweakers tevreden te stellen? Full-HD is voorlopig een gimmick op schermen onder 4,5"

Verder is het juist wel handig dat MS zijn eigen weg volgt. Full-HD zal pas ondersteund worden als de devs hierop voorbereid worden om de overgang smooth te laten gaan en de juiste hardware geselecteerd en geoptimaliseerd is. Of dacht je dat je met je 1920x1080 Android elke app op die resolutie kan draaien? Ooit afgevraagd waarom een Quad-core S3 nog steeds lagt?

En nee mensen spreekt specs geen hond aan. Alleen Tweakers en Tweakers zijn hierin geinteresseerd. Als specs echt zo belangrijk waren dan was de iPhone nooit een succes. WP is net zo snel en smoother dan Android zonder de zware specs. Specs zijn niet nodig. OS en services dat is wat mensen bindt aan een smartphone.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 8 april 2013 11:02]

Dit. Specs zijn in een mobiel apparaat echt van ondergeschikt belang. Het is voor bedrijven makkelijk om specsheets te blijven pushen, en meer 'geweldige technologieen' in jouw toestel blijven stoppen. Het heeft voor de fabrikant alleen veel meer voordelen als voor de consument:

- hogere specs = basis voor hogere prijsstelling
- nieuwe tech = gunstig voor het imago vd fabrikant
- innovatie = onbekend voor de klant, dus een teaser
- meer pixels, meer high end componenten = hogere omzet bij een gelijk blijvende, of licht stijgende winstmarge (want: iedereen kent high end als 'verhoudingsgewijs wat duurder en is dus eerder bereid dat ook te betalen)

En voor de consument? Tja...
- hogere specs = hogere productiviteit... maar je werkt met touch waar lage productiviteit inherent aan is; dit is dus een schijnvoordeel. Een 'sneller' toestel zal je per dag misschien een seconde of 30 opleveren...
- nieuwe tech = een andere manier om hetzelfde te doen. De smartphone heeft geen echt nieuwe functionaliteit toegevoegd, maar heeft allerlei zaken geintegreerd in 1 device. Dat was vijf jaar geleden zo, en is sindsdien niet echt veranderd.
- innovatie = een marketing truc om dezelfde basisfuncties in een ander jasje opnieuw te verkopen.
- meer pixels, meer high end = in 95% van de gevallen weten gebruikers niet eens wat er anders is. Duurdere componenten zorgen niet per definitie voor een verhoogd gebruiksgemak...
Helaas is echt wel zo in de winkel. Zet een willekeurig persoon voor 5 telefoons en ze vergelijken allemaal de cijfertjes. Hoger is beter. Komen ze er niet uit? Dan vragen de verkoper pas en die zal hetzelfde trucje toepassen.
iPhone heeft altijd een hoog "ik moet er mee gezien worden anders hoor ik er net bij" factor gehad. Grootste gros "niet tweakers" heeft geen idee wat er voor cpu in zit of wat voor scherm het heeft.
Dit is zeker waar, maar ook dit gegeven is volgens mij onderhevig aan een stukje ervaringsdeskundigheid.

Dwz een gebruiker die een toestel van 600 euro koopt en vervolgens alleen mail checkt, zal de tweede keer gaan zoeken naar een toestel waarop dat mail checken lekker loopt en de verdere basisfuncties aanwezig zijn. Een andere doelgroep wil gewoon altijd het nieuwste mooiste duurste gadget hebben, prima, maar die groep is klein (early adopters). Nog een andere doelgroep (de volgers) kijkt vooral heel veel naar wat de omgeving in de zak heeft zitten en koopt op basis van gebruikersreviews of gewoon beeldvorming (het bekende "je ziet ook echt iedereen ermee lopen he!"). Maar ook die doelgroep zal na enige ervaring met een smartphone bij een volgende aankoop beter beoordelen wat wel en niet nodig is.

En dan gaan ze dus zoeken naar een toestel dat voor hun specifieke behoefte goed zal werken, waardoor specs direct minder interessant zijn want die voorzien op zichzelf helemaal niet in praktische behoefte, maar in epeen/gadget waarde.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 april 2013 16:45]

Als ik de reviewers mag geloven zie je het verschil in die schermen ook gewoon. het is dus niet alleen een kwestie van cijfertjes checken. het ziet er gewoon direct beter uit. Een beter scherm is wel het makkelijkste te controleren als je in een winkel staat.
Maar een tweaker snapt dit, het gaat , meer om de normale consument.

Onze quad-core met A15 en A7 geklokt op 1,9 GHz is echt super!

Normale consument:

"Dat klinkt vet, die moet ik hebben - heeft geen idee wat het betekent -!"
Ik snap niet waarom mensen zo klagen over de lage specs van Windows Phone. Ze zijn inderdaad ondermaats, voor Android, maar voor Windows Phone niet. Je moet die 2GB RAM ook kunnen gebruiken, anders is het gewoon geldverspilling. En Windows Phone heeft dat nu eenmaal niet nodig.
Android heeft het ook niet 'nodig', maar het geeft de gebruiker wel extra mogenlijkheden en vrijheden. Je zult nooit opeens tegen een geheugenlimiet aanlopen. Maar je kunt ook Android draaien met minder dan 250MB RAM actief in gebruik, terwijl je best wat apps hebt lopen draaien.

Men loopt graag te klagen dat mensen zo tegen Windows Phone aan zitten te trappen. Maar zij die Windows Phone het hoogst in de vaandel hebben, proberen doorgaans maar wat graag de mythe in leven te houden dat voor Android, je minimaal een quadcore met 2GB geheugen nodig bent.

Bekijk het van dit oogpunt. Als je 3GB werkgeheugen hebt, kun je theoretisch Comman and Conquer: Tiberium Alliances op je mobiele apparaat spelen (gebruikt al ~2GB aan werkgeheugen van zichzelf, als browserbased game).
Ik vind het toch opvallend om te zien dat Microsoft er alles aan lijkt te doen om marktaandeel te veroveren, maar gewoon enorm achter de rest van de markt aanhobbelt. Android is groot, en de toptoestellen voor dit jaar hebben een Full-HD scherm, en dat ondersteunen ze dan niet.... Hoezo? Bam, weer een jaar dat de knallers gewoon achterlopen. Net als met Windows RT, waarom ondersteunt dat geen schermformaten kleiner dan 10"? Net als vorig jaar, toen werd de HD resolutie van telefoonschermen nog niet ondersteunt, en geen dual/quad-core processoren, waarom houden ze dat toch zo angstvallig vast... Kom op man, als je mee wil doen moet je voorop lopen!
helemaal mee eens. Windows rt onderseunt geen full hd maar volgens ms is dat vanwege cleartype niet nodig.
Denken ze echt dat de consument op zijn achterhoofd is gevallen. Hoe moeilijk is het om quad core en hd resolutie
ondersteuning te ontwikkelen?
De consument boeit die hele quad core en full hd resolutie niet. Laten we alsjeblieft eens realistisch zijn. Anders zou ik om me heen alleen Android zien en dat zie ik niet.

Ik zie in Nederland alleen iPhones want die zijn o zo geavanceerd qua hardware. /s
Volgens mij ondersteund Windows RT wel hogere resoluties. Die worden echter niet gebruikt omdat de GPUs in de gebruikte ARM chips (Tegra 3 en Snapdragon S4 Plus) niet krachtig genoeg zijn.
Ouya vond de Tegra3 krachtig genoeg om te gebruiken voor een console die 1080P hanteert. Zou me gek lijken als het dan opeens te zwaar zou zijn voor een tablet-OS.
Alle high-end full-hd tablets van vorig jaar gebruikte de tegra 3 t36, de snelste versie van de tegra 3 die gewoon alles makkelijk aankon.
helemaal mee eens. Windows rt onderseunt geen full hd maar volgens ms is dat vanwege cleartype niet nodig.
Denken ze echt dat de consument op zijn achterhoofd is gevallen. Hoe moeilijk is het om quad core en hd resolutie
ondersteuning te ontwikkelen?
Het bewijs dat de consument niet alleen naar specs kijkt is toch wel Apple. Die gebruiken ook niet altijd het nieuwste qua hardware maar komen toch aardig mee met de rest.
Wat mij dan weer leuk lijkt is een 'Conan phone'
Een dumbbell van 10 KG die je om je nek/schouder kan hangen met smartphone er in.
Scheelt in je bel kosten, en data ivm surfen want die houd je niet ff lekker lang vast! :-)

"Be smart, train while you phone"
Vreemd.

Ik vind het in geen enkel opzicht een echte verbetering van de L920. Het 'zware gewicht' van de 920 voelt juist kwalitatief aan en laat voelen dat je geen plastic in handen hebt. Als de hardware verder niet is verbeterd, is dit geen grote stap voorwaarts, ondanks dat het een dikke 6 maand na de L920 wordt uitgebracht.

De nieuwe Nokia met Xenon flitser en 41MP camera maakt me wel nieuwsgierig; hopelijk laten ze daar 15 mei ook iets over los.
Het 'zware gewicht' van de 920 voelt juist kwalitatief aan en laat voelen dat je geen plastic in handen hebt.
Toch is dat (samen met het OS) toch de rede dat ik hem nooit zou kopen, liever een lichte plastic telefoon (die net zo degelijk kan zijn) dan een telefoon die 1.5x zo zwaar is dan de rest van de markt (maar sterker voelt terwijl die dat niet per definitie is).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 april 2013 10:26]

Ik heb een 920, en ik denk dat het niet alleen gaat om of het degelijk aanvoelt, maar ik vind het ook echt heel fijn om een zwaardere telefoon vast te hebben. De 920 is echt niet zo zwaar dat je constant denkt: oooh wat is ie zwaar. en die 50 gram voel ik echt niet in mijn broekzak.

en ik hoop dat ik dit kan zeggen zonder 1 grote discussie start. Maar ik vind zoiets als gs3 helemaal niks, omdat het voor mij én te licht is, en ik vind de gs3 niet premium aanvoelen.
just my opinion

edit:
wat ik nou eigenlijk bedoel, is dat het gaat om het gevoel dat die telefoon je geeft, en niet perse om of de telefoon nou degelijk is of niet, volgens mij is de gs3 behoorlijk degelijk, maar ik voel het niet, en daarom is het niks voor mij.

[Reactie gewijzigd door kaasplank1 op 8 april 2013 10:41]

Je hebt dan ook geen S3, dus je hebt nooit een 'gevoel' bij dat toestel kunnen ontwikkelen.

Wat jij gevoel noemt, is gewoon gewenning en aan jezelf bevestigen dat de aankoop die je hebt gedaan de juiste is. Heel menselijk en begrijpelijk, maar weinig objectief.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 april 2013 11:27]

heb je een beetje gelijk in, maar ik heb natuurlijk al wel heel vaak een gs3 in mijn handen gehad, ook op het moment dat ik mijn lumia niet gekocht had. En ik vind het gewoon niks, en ik zeg niet dat het geen goed toestel is of dat het toestel niet degelijk is. Het is gewoon niks voor mij, en ik kan ook heus wel begrijpen dat mensen de 920 te groot,zwaar,dik,lomp vinden, maar ik vindt dat dat wel meevalt. En ik vind de gs3 te dun en te licht. zo simpel is het.

het probleem is dat als ik iets zeg over een ander toestel, het mijn mening is en daar zullen altijd mensen het niet mee eens zijn, so be it.

[Reactie gewijzigd door kaasplank1 op 8 april 2013 12:23]

Ik herken wel wat je zegt hoor, ik ontdek die reflex namelijk bij mezelf ook regelmatig. Zelf loop ik ook met een zwaarder toestel (Optimus 2x Speed) en heb ik nu een kleinere en lichtere (Lumia 710) en ik dacht bij de unboxing ook, jezus, wat een licht prutsding, is dit een Tamagotchi of een toestel?!

Nu heb ik het toestel een maandje of wat in gebruik en ik moet zeggen, de 2x Speed voelt nu als een baksteen in m'n broekzak. Vroeger vergat ik dat ie in m'n zak zat en ik heb daar dus twee jaar met veel plezier mee rond gelopen.

Hoezo perceptie en gewenning :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 april 2013 16:53]

ja is natuurlijk ook zo, en natuurlijk is het ook zo dat je je eigen toestel altijd ophemelt als je er blij mee bent.
Doe mij maar een wat stevigere telefoon. De zo populaire Samsungs vind ik ook als kwetsbare rommel aanvoelen, terwijl ze vast niet echt rommel zijn. Maar om die reden heb ik een HTC. Over een half jaar moet ik verlengen, weet niet of ik ook een nieuw telefoon neem, maar Nokia lijkt zeker een optie te worden.
ja dat was precies wat ik dacht toen ik een nieuwe telefoon uitzocht.
Sterker nog :-)
bij 'gelijke bouwkwaliteit' zal de zwaardere eerder stuk vallen dan een lichtere, net als bij rc vliegtuigjes of auto's die over de kop gaan tig keer.
Ben het wel met je eens, ben nu zelf toe aan een nieuwe telefoon dus loop nu de winkels af om alles eens in mijn handen te hebben.
Ben bij Apple geweest ook al ben ik zwaar anti Apple moest het toch mee nemen in mijn onderzoekje en vond het dus 3x niks een mini GSM die ook aanvoelt als waar die gemaakt is (china) platic, fragiel, beetje alsof je een speelgoed telefoon in je handen hebt. Het voelt in iedergeval niet dat je denkt dit is nou waar ik voor betaal meer een ding van 2 kwartjes.
Waaroom Samsung zo populair is begrijp ik ook niet want net als Apple betaal je een hoop geld voor een stuk plastic dat kraakt, knarst, buigt en veert aan alle kanten. Daar boven op kan ik de schermen van Samsung niet waarderen vind de kleuren verre van realistisch, beetje saai en dof eigenlijk, plus als je ook maar een beetje onder een hoek kijkt is het scherm gelijk gevuld met blauwe waas.
HTC welke ik nu zelf heb (desire HD) is al stukken beter zeker de versies met de alu uni body, ze voelen gewoon degelijk aan, maar vind/vond ze nogal saai worden op het gebied van design. Gelukkig is dit al weer aan het veranderen.
LG heb ik nooit wat gehad.
Nokia (voor ik de HTC kocht altijd E series gehad van Nokia) gepakt en inderdaad de 920 is wat zwaarder, maar ik denk dat we nu ook wel een beetje verwende kleine kinderen aan het worden zijn want toen we nog rond liepen met een nokia 6150, 3210 etc etc zaten we ook niet thuis met rug klachten.
Verder voelt de telefoon gewoon ECHT degelijk aan als de oude Nokia's je hebt het gevoel een stukje kwaliteit in je handen te hebben en dat gewicht helpt daar ook aan bij vind ik.
Het scherm is gewoon prachtig in ogen dan, vind de kleuren zeer goed crisp en helder.
Het OS super smooth zeker als je terug denkt aan de oude MS OS'sen zoals wondows mobile 5.0 die ik had op mijn Mio A701 wat een ramp was dat na verloop van tijd.
Ik kan het Nokia alleen maar toejuigen dat ze een alu body gaan gebruiken zij waren in ogen toch altijd de beste als het gaat om de alu/metal body phones. Vind het alleen jammer dat ze een samsung scherm er in proppen en zal hem dus ook eerst in handen willen hebben om te vergelijken met de scherm kwaliteit van de 920 eer ik zal over gaan tot kopen.
Bizar, de 920 is amper leverbaar en er zal al een opvolger komen? Geloof er niks van, past trouwens ook niet in het beleid van Nokia.
de levering van de 920 gaat nu toch wel aardig, coolblue heeft alle kleuren behalve grijs. En dat was tot een paar weken geleden een probleem maar weet wel dat de 920 in amerika al bijna een halfjaar op de markt is.
amerika, duitsland, frankrijk, UK, enz

[Reactie gewijzigd door kaasplank1 op 8 april 2013 10:47]

Ik vind de inzet van de telefoon wel goed. We hebben nu denk ik wel de periode gehad dat er alleen maar 'veel nieuws' in moest zitten en gaan nu weer terug naar dat een telefoon ook normaal mee te nemen zou moeten zijn.
Nu alleen nog een aantal nieuwe mobieltjes met een uitschuifbaar toetsenbord en ik heb m'n vervanger al gevonden :)
Eind juni... het is maar de vraag of ze dat halen. Gezien de ervaringen met de levertijden van de L920 lijkt me dat geen garantie of alleen in beperkte markten.

Maar goed, jammer dat het qua specs niet echt in de buurt komt van de Android toppers dit voorjaar. Ik blijf erbij, Nokia had groter dan Samsung kunnen zijn met Android. Ik zou heel benieuwd zijn naar de schil die Nokia zou maken.
HTC had ook groter kunnen zijn. Sony had ook groter kunnen zijn. Snap je waar ik naartoe ga? Android is geen garantie voor succes. En het zou Nokia nergens in kunnen onderscheiden.

Windows Phone is eenmaal unieker en Nokia kan zich hiermee veel meer onderscheiden zonder dat ze veel moeite moeten steken in een schil of launcher.

Nokia begrijpt heel goed dat mensen gebruiksvriendelijke telefoons willen die snel zijn en gewoonweg een aantal handige apps biedt (navigatie). Dat hele specs wars die Android is gestart boeit de consument niet.
Als je kijkt waar Nokia vandaan komt (meest verkochte toestellen) naar nu, dan is het een schande qua beleid dat ze het zover hebben laten komen.

Tuurlijk is Android geen garantie voor succes, maar geen Android is ook geen succes. Ik heb WP gebruikt (L800) en ik vind het maar een saai OS, de nieuwigheid is er voor mij snel af en er zitten soms rare designkeuzes in. Zoals een gruwelijk klein lettertype her en der. Dat is toch niet te lezen voor o.a. ouderen of in een carkit? Ook vind ik de wijze waarop je kan personificeren maar zeer beperkt. Met een beetje klooien aan de tiles houdt het wel op.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De enige rede dan Nokia zich met WP kan onderscheiden is omdat WP een veel kleiner marktaandeel heeft/had dan Android. Software-matig gezien kun je met Android gemakkelijker jezelf onderscheiden van de rest van de markt

Persoonlijk ben ik echter meer een fan van Windows Phone, want ik vind dat Android fabrikanten (zoals Samsung) een beetje te ver is gegaan met hun drang om te differentiëren. De enige vorm van Android telefoon die mij nog aanspreekt is een Nexus telefoon.
Ja onderscheiden en dan?

Ondertussen harkt Samsung de miljarden binnen en Nokia zit te wachten totdat mensen uberhaupt hun telefoons ook maar overwegen te kopen.

De specs wars boeit de consument niet maar de consument boeit het ook niet wat voor OS er op zit.

Hoe de consument in aanraking met een OS komt is een ingewikkeld proces die je niet kan uitleggen met "snel" of "handige navigatie"

Vaak let de consument juist op prijs voordat ze andere dingen overwegen.
Grappig dat je dat zegt, ik weet namelijk uit marktonderzoek dat prijs een van de laatste factoren is die de consument overweegt bij een aankoop. En die tendens wordt steeds sterker omdat prijsstellingen zeer scherp op elkaar worden afgestemd; de consument weet dus ook dat er vrij weinig onderhandelingsruimte is. En daarmee is een prijs niet meer dan dat: een prijs. Een consument gaat namelijk niet kijken naar producten die buiten zijn/haar budget liggen.

Prijs is alleen een factor van betekenis als deze in combinatie met andere voor/nadelen van het product wordt gezien.
Dat hadden ze niet, want dat zouden we dan over iedere andere fabrikant ook kunnen zeggen. Dat Android de hardware nodig heeft die je nodig hebt om Vista te draaien, wil nog niet zeggen dat Windows Phone dat ook nodig heeft. Voor WP is 2 GB meer dan zat genoeg.
Android heeft toch ook echt niet de high end specs nodig om te kunnen werken. Sterker, het draait net zo goed op de standaard dual-core Cortex-A9 SoCs met minder dan 512MB geheugen. Voor gangbaar gebruik zal 2GB geheugen dan ook meer dan volstaan voor een Android apparaat.

Maar goed, meer verkoopt goed, high end geeft altijd dat beetje extra gevoel en wanneer merk A een telefoon heeft met 3GB geheugen en merk B heeft zijn beste telefoon uitgerust met 'maar' 2GB geheugen, dan kun je er donder op zeggen dat de gemiddelde consument eerder zijn beurs zal trekken voor merk A.
Tja, de veranderingen in dit nieuwe toestel beschouw ik meer als evolutie dan revolutie. Dat zou nog wel beheersbaar moeten zijn. Maar ik heb wel hetzelfde gedacht, in het licht hoe moeizaam ook de 620 leverbaar raakte/raakt en de in de tussentijd aangekondigde 520 en 720 toestellen. Met het ambitieniveau van Nokia is niets mis, maar ze hebben wel veel ballen in de lucht. De 520 en 720 zouden rond deze tijd in Europa worden geintroduceerd (Nokia). Het hier genoemde toestel komt daar hijgend achteraan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013