Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 62, views: 33.120 •
Submitter: Zarniwoop

Er zijn afbeeldingen opgedoken van wat vermoedelijk de Nokia Lumia 928 moet worden. Het op Windows Phone 8 draaiende toestel zou ten opzichte van de Lumia 920 slechts een kleine update zijn met onder andere een lichtere behuizing.

De afbeeldingen zijn online gezet door de persoon achter het Twitter-account Evleaks, die vaker als eerste over plaatjes van nog onaangekondigde smartphones beschikt. De Lumia 928 lijkt erg op zijn voorganger, de Lumia 920, en zou qua specificaties ook weinig verschillen. Volgens de geruchten komt de nieuwe Lumia bij provider Verizon in de Verenigde Staten uit. Het is onduidelijk of het apparaat ook gepland staat voor een release in Nederland.

Een van de veranderingen die Nokia zou hebben doorgevoerd is een ander materiaal voor de behuizing, zo meldt Unwired View. Daardoor zou de Lumia 928 lichter zijn dan zijn voorganger: het gewicht zou 132 gram bedragen, terwijl de Lumia 920 185 gram weegt. Ook is er een Xenon-flitser ingebouwd voor de camera, die verder gelijkwaardig is aan de Lumia 920. Tevens claimt de site dat Nokia zijn nieuwe Windows Phone-topmodel op 15 mei wil aankondigen.

De Lumia 928 beschikt verder over een 4,5"-scherm met een resolutie van 1280x768 pixels. In de behuizing is een dualcore-soc van Qualcomm uit de Snapdragon S4-serie ingebouwd en het ram bedraagt 1GB. Het apparaat zou daarbij met opslagruimtes van 16GB en 32GB beschikbaar moeten komen. De accu heeft een capaciteit van 2000mAh.

Nokia Lumia 928 Evleaks

Reacties (62)

Waar ik eerst Nokia mooie strakke telefoons vond producten, heb ik nu wel een beetje het idee dat er weinig variatie in zit.

Begrijp me niet verkeerd: misschien zijn we wat verwend en het is nog steeds een erg mooi toestel (zou hem ook best willen hebben) maar ik vraag mij af of het gewone publiek aan de buitenkant het onderscheid kan maken. Het is immers toch een beetje cultuur om te kunnen pronken met wat nieuws.

Mijn Lumia 800 wordt nog steeds door veel mensen beoordeeld als een mooi en strak toestel, ondanks dat het al wat ouder is. Maar straks heeft men dit wel een beetje gezien en zal Nokia denk ik met een nieuw trucje moeten gaan komen.

Het zou natuurlijk ook een soort strategie kunnen zijn. Ook aan iPhones kun je als je snel kijkt weinig verschil ontdekken.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 7 april 2013 12:37]

Nee, maar dat is soms toch ook met andere telefoons zoals de iPhone.
Het gaat toch ook om de inhoud zoals de processor, scherm, nieuwe technieken.
En waarom zouden ze dat doen: zo lang voeren ze dit model ook niet en daarnaast zijn er ook Lumia's met een ander model zoals de 820 en 700.

[Reactie gewijzigd door cc12 op 7 april 2013 12:48]

But why would you change a winning team?
Alleen is de Lumia niet bepaald een winning team (ik schaar Windows Phone en Nokia even over één kam aangezien 90% van de Windows Phones van Nokia zijn volgens mij).

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 7 april 2013 12:42]

Ik denk dat Pringlenator het over de iPhone had. Ook zijn die cijfers waar jij naartoe linkt US-only en hoeveel Windows Phone het in de VS slecht doet, wint het in Europa wel marktaandeel. Dit is nog steeds niet veel, maar wel beter dan de cijfers uit de VS.
Nou nee. http://www.blogcdn.com/ww...3/04/4-1-2013kantarwp.jpg laat zien dat Android het zogenaamde winning team zelfs in hun thuisland terug in de hoek gezet heeft. Dat Blackberry geminimaliseerd is. Dat in percentages Windows Phone met Nokia het winning team is.

En dat is in de VS, het land waar Windows Phone de minst goede marktaandeel cijfers heeft. In Italie, Finland en Polen bijvoorbeeld zit Windows Phone inmiddels in de dubbele cijfers.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 7 april 2013 13:35]

Er is een positieve verandering in de trend, dus het is wel degelijk goed aan het gaan. Van sterke daling naar stabiel en terug lichte stijging is een goede vordering in de acceptatie van Windows Phone. Ook moet je er wel aan denken dat Windows Mobile het OS is dat Microsoft zo "slecht" laat aantonen in dat bericht, en niet Windows Phone.
@MarcoC
Geef dan een beetje een betrouwbare site. Het komt als iphone gebruiker zo eenzijdig over.

Windows Phone sees big gain.
http://www.engadget.com/2...dows-phone-sees-big-gain/
Hier wordt ook het tegengestelde gepredikt, WP8 wint, iPhone verliest in the States.
Haha, het is maar hoe selectief je het bekijkt.
Je pakt nu willekeurig enkele getallen, maar de meeste tests wijzen juist uit dat Microsoft en Nokia allebei op de goede weg zijn.

Daarbij lang geleden dat Nokia toestellen niet kon leveren omdat ze uitverkocht waren.

Om even terug te komen op het onderwerp. De Lumia 920 is zeker een ''winning team'', in vrijwel alle landen tijdens de lancering gewoon uitverkocht, scoort goed. Sommigen vinden hem te zwaar of te dik, daar is dit toestel een prachtig alternatief voor. Daar hoef je het design niet voor om te gooien.
Ja en "If it ain't broke, don't fix it." Maar stilstand is achteruitgang en andere dooddoeners.
Maar het komt er wel op neer dat enige vernieuwing zeker wel nodig is, als je het 'team' hetzelfde laat, kun je het ver van te voren aan zien komen en zal niemand 'blown away' zijn. En dat is toch wel wat Nokia wel met strakke telefoons en een mooie interface.
Het schijnt ook dat de nokia lumia 928 een provider specifiek toestel is (Verizon). Dit zou niet "Catwalk" zijn; de opvolger van de Lumia 920 met aluminium behuizing, minder gewicht en verder dezelfde specs.

http://techcrunch.com/201...-on-film-ahead-of-launch/

Van provider specifieke modellen in de US is de vormgeving vaak anders is mijn observatie.

[edit] Ik zie dat al een paar tweakers mij voor zijn; hoe dan ook hier stond dit nog niet ;).

[Reactie gewijzigd door Amdk6II op 7 april 2013 13:15]

Dat dachten ze eerst ook bij Nokia en RIM (ondertussen Blackberry). ;) ;)
Geen groot verschil? Ik vind een gewichtsverlies van bijna 30% zeker wel een verschil. Hoeveel 4,5" toestellen zitten er onder de 132 gram?
De mockup van de front maakt het heel erg op de HTC 8X lijken. Ook niet verkeerd, maar dan vind ik het karakteristieke uiterlijk van de Lumia's toch nog leuker.

[Reactie gewijzigd door Poops_McGhee op 7 april 2013 12:40]

Punt is dat ik liever een grotere accu gehad had in plaats van lager gewicht...
Dat is de rede dat ze hier ook een Amoled scherm in hebben gebouwd! De 920 staat bekend als een telefoon met een hoog accu verbruik, Amoled in tegenstelling tot LCD zorgt ervoor dat het scherm héél wat minder gaat verbruiken.

Maar daar en tegen ben ik het met je eens, voor het gewicht dat nu wordt bespaard had er van mij wel alsnog een zwaardere accu in gemogen. Wat zou het heerlijk zijn als een toestel 2 of 3 dagen zonder opladen zou kunnen!!
De 920 staat bekend als een telefoon met een hoog accu verbruik
De Lumia 920 scoort in de accutest van tweakers bij zwaar verbruik gewoon beter dan bijvoorbeeld concurrenten als een SIII of een One X
Dit nieuws is echt niet interessant voor ons Europeanen. Wat we hier zien is een toestel met codenaam 'laser'. Dit is zoals correct in het artikel beschreven staat een bijgepunte variant van de Lumia 920. Een stukje lichter en waarschijnlijk met een aluminium body.
Dit toestel gaat nooit naar Europa komen door de netwerktechnieken die Verizon gebruikt.

Daarentegen is Nokia volgens de geruchten bezig met de Catwalk. Dat moet een variant worden voor Europa. Of dit ook slechts een bijgepunte Lumia 920 is, is helemaal nog niet duidelijk. Dat zullen we waarschijnlijk 15 mei zien tijdens een presentatie in Londen.
Een Xenon-flitser. Dat zie je helaas weinig meer door het feit dat telefoons steeds dunner moeten. Ik kan verder goed begrijpen dat Nokia een revisie doorvoert van de 920, want het is an sich wel een zwaargewicht tussen de iPhone's, Galaxy S's en de One's. The Verge meldt echter dat de 928 ook iets dunner zal zijn dan de 920 en OLED-scherm.
OLED scherm is puur voor de energie besparing. Probleempje bij de 920.
Het toestel gaat langer mee als een SIII
Wat goed is, is goed. Nokia moet een flinke inhaalslag maken en is goed op weg. Ze leggen in verschillende prijs segmenten mooie telefoons weg die inderdaad kwa looks niet veel verschillen maar naar mijn idee wel zijn wat mensen willen. Al die ngage stunts van jaren terug heeft weinig voor Nokia kunnen doen. Ik snap dan ook goed dat ze inzetten op variaties van 1 ontwerp/design, om zo de naam Nokia weer op te bouwen. Het is een design dat in ieder prijssegment kwaliteit uitstraalt.
De Lumia's verschillen wat look betreft niet van elkaar, maar tegenover andere merken zijn ze toch echt onderscheidend. :) We moesten hier alle GSMs eens op een tafel leggen, allemaal zwart of donker grijs, en daar stond-ie: mijn knal blauwe Lumia. :p
En andere toestellen zijn weer onderscheidend tegenover de Lumia's... vertel eens wat nieuws.
Nokia Lumia 928 for Verizon finally revealed in mockups
http://www.wpcentral.com/...-finally-revealed-mockups

[Reactie gewijzigd door kloon op 7 april 2013 12:44]

Alleen jammer dat dit gaat om een product-update voor america. Wij zullen hier dus moeten wachten.
Dit is volgens mij geen opvolger van de Lumia 920, maar gewoon een eigen versie voor Verizon zoals ze ook een eigen versie van de Lumia 820 hebben.
Klopt:
The Lumia 928 is supposed to be the Verizon/CDMA counterpart of the Lumia 920 but with some minor updates, including a supposed Xenon flash, which is clearly visible next to the adjacent LED and a slightly thinner frame (though not as thin as ‘Catwalk’).
bron
Dit is niets meer dan een doorontwikkelde versie van de lumia 920. Verizon is weer begonnen met het aanbieden van wp8 toestellen en om toch "exclusief" de lumia 920 iets aangepast.

Hetzelfde wat ze gedaan hebben met de lumia 822, deze is ook lichter dan de 820, heeft een grotere accu en heeft meer opslag.

[Reactie gewijzigd door vali op 7 april 2013 13:04]

Tweakers doe eens jullie huiswerk, de 920 heeft geen Xenon flitser maar Dual Led, zie laatste tijd vaak zulke fouten!

Trouwens Nokia Catwalk komt er ook aan zelfde als de 928 alleen met Alu body.
Lumia 1000 word zeer waarschijnlijk de Nokia EOS.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 7 april 2013 13:15]

Lezen is ook een vak. Er staat dat de camera verder dezelfde is als die in de 920
Jay47 had het over de Xenon flitser ,en niet over de camera . Dat zijn twee verschillende dingen he? :)

De Nokia Lumia 920 heeft een groot Puremotion HD+ scherm van maar liefst 4.5 inch en is uitgerust met een hoogwaardige 8.7 megapixel camera met dual-LED flitser en 4x digitale zoomfunctie.


Om de camera bij te staan is bovendien een 'nieuwe generatie led-flitser' gemaakt, die een korte puls kan afgeven om bij te schijnen. Deze is nog altijd niet zo kort als de puls van een xenon-flitser, zo zegt de fabrikant, maar kort genoeg om bewegende objecten goed in beeld te brengen.
reviews: Nokia Lumia 920: tussen innovatie en perfectie

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 7 april 2013 13:33]

Ook dat is onjuist, de camera is is een verbetering van de 920, de gelekte foto's bewijzen dat al.
In de tekst staat toch duidelijk dat de 928 een xenon flitser krijgt, en dat dit een wijziging is ten opzichte van de 920.
In de tekst staat toch duidelijk dat de 928 een xenon flitser krijgt, en dat dit een wijziging is ten opzichte van de 920.
Ook is er een Xenon-flitser ingebouwd voor de camera, die verder gelijkwaardig is aan de Lumia 920.
Xenon is actually a gas. It is used like in the incandescent bulbs, it helps the wire inside the bulb that is heated to produce light but it also helps it not to catch on fire and burn.

LED stands for Light Emitting Diode. The light is produced with a semi conductor and a source of energy.

Dit is van de tekst in de artikel , maar N920 heeft geen Xenon-flitser !!

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 7 april 2013 14:15]

Het woord "die" na de eerste komma slaat op het woord "camera" dat ervoor staat. Dus de cameramodule is hetzelfde gebleven alleen ipv een ledflitser zoals die in de 920 zit, zit in dit model een xenon flits...
Ik denk ook niet dat hij 928 gaat heten.... Porsche zal daar een stokje voor steken.
Dat willen bedrijven soms, maar het moet een extreem gewoonte zijn wil een bedrijf een stokje voor kunnen steken.

De 2 nummers die ik ken 007 voor bond films en 911 voor porsche's. De 928 is niet een decenia lang begrip geweest.

Dus nee de 928 kunnen ze geen 'stokje voor steken'. Al zullen ze het wel proberen. Op een gegeven moment zal het misschien kunnen maar bij die tijd zou 911 geen betekenis meer hebben.