Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 96, views: 35.986 •

Roy Taylor, Vice President Global Channel Sales bij AMD, heeft gezegd dat DirectX 12 er voorlopig niet aan zit te komen. Taylor liet ook weten dat Battlefield 4 deel gaat uitmaken van een Never Settle-bundel, die AMD met videokaarten meelevert.

Taylor deed de uitspraken in een interview met het Duitse heise online. Het uitbrengen van nieuwe versies van DirectX leidt er volgens Taylor toe dat de computerindustrie continu vernieuwt en steeds snellere hardware uitbrengt. Bij de topman zijn echter nog geen plannen voor DirectX 12 van AMD bekend. Dat betekent ook dat de nieuwe videokaartserie die AMD eind 2013 zal introduceren 'gewoon' DirectX 11.1 ondersteunt. Op basis van die uitspraak kan ook aangenomen worden dat Windows 'blue' geen nieuwe versie van DirectX krijgt.

In het interview hintte Roy Taylor ook op de bundeling van Battlefield 4 met nieuwe videokaarten van AMD. Hij bevestigde dat de bundeling nog niet officieel is aangekondigd, maar zei dat 'de lezers kunnen verwachten dat Battlefield 4 onderdeel van een Never Settle-bundel wordt'. AMD bundelt al enige tijd populaire games bij zijn grafische kaarten. De recentste bundel, 'Never Settle Reloaded', bevat bijvoorbeeld Crysis 3 en BioShock Infinite bij een Radeon-videokaart uit de 7900-serie.

Naast bundelingen met videokaarten gaat AMD games bundelen met apu's. HardwareLuxx heeft van AMD bevestigd gekregen dat de fabrikant vanaf 18 april SimCity bij verschillende A8- en A10-apu's zal leveren. Een presentatie van AMD waarin SimCity aan apu's werd gekoppeld, verscheen al eerder online.

AMD Presentatie SimCity bundeling

Reacties (96)

Gratis SimCity download code nou het zal nu wel echt hard gaan lopen met de verkoop van AMD producten :/. Hoe kun je zo'n berg negatieve publiciteit van SimCity nu willen verbinden aan je eigen producten :?.
Sim City's problemen zijn inmiddels wel voorbij dus ze leveren in principe gewoon een werkende game.
Ik heb recentelijk een (voor het eerst AMD) nieuwe videokaart gekocht, daar kreeg ik zowel Bioshock Infinite als de nieuwe Tomb Raider bij. De kaart zelf was 200 euro. Gewoon een mid-range gamingkaart.
Dat zijn geen slechte deals en maken zo'n kaart zeker wel boeiend, vooral als je uberhaupt interesse hebt in de games.
De problemen mogen dan nu opgelost zijn maar er is wel imagoschade opgelopen. Mensen zien simcity nog steeds als een slecht produkt en daardoor zullen ze hem links laten liggen.
Mensen zien Origin ook al slecht product, stopt men ook niet toch nog games te kopen in grote getalen... sterker nog EA is al jaar in jaar uit bezig zichzelf te bewijzen als het monster van gameland en ze komen er gewoon mee weg. Iedereen roept een keer boycotten en vervolgens liggen de games op launch day gewoon op de deurmat.
Gamemarkt bestaat gewoon uit zwak volk, je hebt helemaal gelijk hoor maar dat vliegt alleenmaar als iedereen dat ding vervolgens ook gewoon laat liggen of zijn geld terug vraagt. Gezien EA niet bepaald door hoepels gaat zich te verontschuldigen voor haar meest recente wandaden zal het allemaal wel meevallen.
Er zijn veel mensen die Steam ook nog zien als een slecht product, dat gaat nooit meer over. Geloof me, de launch problemen van Steam waren veel erger dan die van Origin.
Steam had dan ook geen voorganger waar het van af kon kijken :+

Origin had kunnen leren van de fouten die bij de lancering van Steam zijn gemaakt, maar vooralsnog zie ik daar niet erg veel van...
Kan overigens ook mijn beperkte zicht zijn ;)
Daar heeft Valve dan ook hard en lang voor tegen de wind in moeten fietsen... feit blijft wel dat Valve in gameland beter aangeschreven staat als EA en hun monopoly op de online distributiemarkt zorgt ook niet echt voor nadelen voor de Gamer met die 1000 salesmomenten die ze er op een jaar doorheen knallen. Sterker nog daar heeft EA zich al eens tegen uitgesproken, ze vinden dat games niet zo goedkoop mogen zijn. :')

EA is tamelijk schofterig bezig hun hele gamelibrairy uit alle online distributie te zetten en hun verkapte monopoly gebruiken om hun eigen, behoorlijk wat duurdere, webshop bij mensen achter de voordeur te krijgen bijna 10 jaar nadat Valve datzelfde truucje deed. De generatie die toen Steam accepteerde is nu ouder en kritischer...en Steam gebruiker. Redelijke nobrainer dat je weerstand krijgt. :P

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 5 april 2013 17:18]

vergeet niet dat EA lijd aan het slechte imago dat ze opgebouwd hebben, Gaat echt enorm slecht met ze. Beurs waarde van EA is echt gekelderd afgelopen decennia. het is nu nog maar een derde van wat ze waard waren.

Dus ja, ik ben het er wel mee eens dat AMD zich niet echt met EA in zee moet gaan op deze manier, aan de andere kant met AMD gaat het nou ook niet super goed en is dit wel een manier om te profiteren van populariteit van bepaalde franchises die EA in handen heeft.

DirectX 12 lijkt me ook beetje overkill aangezien de meeste games niet veel gebruik maken van directx 11 in eerste instantie. Er zijn andere issues die eerst moeten worden opgelost in games voordat we weer stap verder kunnen gaan, imo.
Al die games koppelen met grafische kaarten is leuk hoor.. maar wat nou als je de betreffende games al bezit?...

Ik wil binnenkort een nieuwe graka aanschaffen maar ze worden allemaal gekoppeld met òf spellen die ik al bezit òf muismatten die ik niet hoef omdat ik zelf al een betere muismat heb dan dat zij meeleveren.

(Diablo 3 muismat met een GFX 670... laat ik nou geen Diablo 3 spelen en een hekel hebben aan het spel!)

|:(
Dan koop je hem niet? Je word toch niet gedwongen? Of je geeft het weg aan iemand die het wel leuk vind. Ik kan het alleen maar toe juichen dat ze wat leuks toevoegen aan een grafische kaart.
Er zijn er heel veel inderdaad, die verkopen gewoon de Steamcodes die meegeleverd worden. 100% legaal, en het scheelt weer in de kosten. Ik zie niet in waarom niet.
Of ze geven die Rommel van EA er niet bij en doen wat van de prijs af.

Maarja prijzen verlagen werkt niet in consumentenland waar mensen dingen kopen om iets wat je erbij krijgt want dat is toch leuker dan het product wat je echt nodig hebt. voor een lagere prijs en zonder rotzooi waar je niet om hebt gevraagd. En als je dan zo nodig iets erbij wilt doen doe dan een cadeaubon zodat ik zelf kan kiezen wat ik er eventueel bij haal.

Maar goed dan gaat de consument schijnbaar naar de concurrent?
Of je loopt niet zo te janken en doet wat zoekwerk naar andere leveranciers die het wel voor een lagere prijs aanbieden zonder de games erbij.
zoals gezegd je moet het niet kopen, het is een mogelijkheid die kaart te kopen met extra games erbij.
De klant is koning maar geen oliesjeik die het onmogelijke altijd wil hebben.
EA heeft genoeg recources en licenties, en is een commerciele reus. Als ze IP's gaan afstoten geloof ik pas dat ze in de problemen komen. Ook IP's als Roadrash, ultima en Privateer houden ze vast, en doen er alleen mee wat nodig is om de licentie intact te houden, zelfs al draaien ze er verlies op.

Genoeg mensen die elk jaar de nieuwe Fifa, NFL, en alle expansiepacks van battlefield kopen. EA heeft een vaste afzetmarkt, en kan dus enorme tikken hebben.
Verschil is dat bij valve nog enigzins een redelijke/eerlijke houding naar gebruikers is waar EA niets anders doen dan zich continue van zijn meest arrogante en slechte kant laten zien.

Nee, origin zal nooit aan steam kunnen tippen omdat het bedrijf erachter geen kaas gegeten heeft van eerlijkheid.

Als EA van elk spel dat ze uitbrengen een origin en een steam/non origin versie zouden maken, zou er niet 1 origin gebruiker zijn.
Mensen zien Origin ook al slecht product, stopt men ook niet toch nog games te kopen in grote getalen... sterker nog EA is al jaar in jaar uit bezig zichzelf te bewijzen als het monster van gameland en ze komen er gewoon mee weg. Iedereen roept een keer boycotten en vervolgens liggen de games op launch day gewoon op de deurmat.
ik heb ALLE battlefield games gehad inclusief expansions, steeds gekocht op launchdag, ik heb ALLE need for speed games (vanaf de allereerste; de boxed versie van Road & Track en ik heb alle command & conquer games, yup ook met expansions en ik speelde de eerste nog in DOS en het waren toen fantastische tijden!)

kortom, ik ben al héél lang gamer en heb véél games die nu door EA worden uitgegeven... allemaal niet zo erg, maar ik heb wel gezegd dat hier géén spyware op m'n pc komt, en dus staat origin niet op m'n pc's en het komt er niet op ook niet; hoe spijtig ik het ook vind dat ik geen BF3 kon spelen (ik vond dat wel balen ja) en er zullen nog baal-momenten aankomen.. maar zolang ze blijven scannen in documenten en zolang ze hun eula niet aanpassen blijft het een NONO

je kan steam trouwens op dat vlak nie vergelijken met origin.
Steam is een platform waar iedereen z'n ei kwijt kan. Oorspronkelijk was het een valve platform; maar het werd nooit gebruikt om de gebruikers tot in z'n onderbroek door te lichten; het is altijd een gameplatform geweets, niet een stuk spyware met extra functionaliteiten.

steam had vroeger inderdaad kinderziektes; niet meer dan normaal; zij waren de eersten die het zo grootschalig aanpakten. Maar steam is nu niet voor niets de grtootste ter wereld
De problemen mogen dan nu opgelost zijn maar er is wel imagoschade opgelopen. Mensen zien simcity nog steeds als een slecht produkt en daardoor zullen ze hem links laten liggen.
Zal wel meevallen, zijn zoveel games geweest die in begin even niet speelbaar waren. Battlefield vietnam kon ik ook niet spelen in begin, moest maand later eerst driver update komen.

Zo gaat dat nu eenmaal soms met software, zitten soms bugs in. Meeste mensen die interesse hebben in dit nieuws weten dat zelf ook wel dat het soms gebeurd dat er eerst fout opgelost moet worden. Die hebben dat al vaker meegemaakt.

Ik ben van mening dat fouten erbij horen zo nu en dan, moet geen gewoonte zijn natuurlijk. En vind ook dat juist dat momenten zijn waarbij goede bedrijven zich onderscheiden van slechte, goed bedrijf lost fout op en slecht bedrijf laat je ermee zitten of komt veel en veel te laat pas in actie omdat je min of meer gedwongen worden door de fans.
Blijft gewoon een inorm zwak spel met veel te kleine ruimte om op te bouwen.
Zo een spel zou ik ook niet aan men klanten aanbieden.
Veel problemen kunnen niet worden opgelost omdat het design fouten zijn.

Zo is pas na de launch gebleken dat "agents" geen vaste verblijfplaats hebben. Zo vertrekken ze in de morgen naar een fabriek en gaan ze in de avond naar het dichtstbijzijnde beschikbare huis. De volgende dag gaan ze weer naar een ander baantje. Ze schijnen zelfs geen vast geslacht te hebben.

Het hele realisme dat de glassbox engine zou brengen is dus een wassen neus.
Dat de agents geen vaste verblijfplaats en werk hadden was wel geweten. Dat is besproken geweest in een filmpje van vorig jaar al. Maar het blijkt gewoon veel slechter te werken dan eerst gedacht was.
Ik heb de game een uur of tien nu gespeeld met een max van 150k inwoners in één stad. Heb je enig idee wat het kost om 150k 'threads' (feitelijk) af te handelen in real time? Er zijn hoeken afgelopen natuurlijk en ik gok dat de reden dat je met een regio/city systeem zit ook is om nog een paar constraints op het systeem te leggen. Anders moet je per inwoner de regio opportuniteiten ook afwegen: is er betere baan in andere stad? auto of OV. Elke keuze van een bepaalde burger heeft ook gevolgen voor de andere (landwaarde is wel redelijk diep uitgewerkt in het systeem). Voor één sim is dit relatief makkelijk, niet als je er 150k hebt rondlopen of meer.
Alleen zijn er geen 150k inwoners. Simcity liegt namelijk over het inwonertal. Zie bijvoorbeeld deze post op Reddit.
Als we jouw beredenering volgen (die overigens aardig naief is) dan betekent dat dus dat Glassbox geen goede engine is voor Sim City. Want als een engine features levert die het niet waar kan maken, dan waren we beter af geweest met een engine die NIET een zogenaamd 'leven van een sim' probeert te simuleren maar wel gewoon volgens realistische richtlijnen een stad laat bouwen, waarin de verkeersstromen op macro schaal gewoon kloppen. Want dat is uiteindelijk wat telt. Als ik een Sim wil volgen, speel ik wel de Sims, ja toch?

Conclusie: ondanks de fixes blijft SimCity 2013 een walgelijk gedrocht en een schoolvoorbeeld van gefaalde development vanwege DRM eisen. Dat zal ook echt niet veranderen. Sim City liegt over de inwonersaantallen, liegt over het realisme, en liegt over de zogenaamde essentiele verbinding met de server. En daar leg je als consument dan 60 euro voor neer? Wat mij betreft ben je dan je stemrecht niet meer waard...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 april 2013 19:08]

Heb je enig idee wat het kost om 150k 'threads' (feitelijk) af te handelen in real time
Naast dat het dus geen 150k inwoners zijn (zie bovenstaande comment) hoef je natuurlijk geen aparte thread voor elke inwoner te hebben. Sterker nog, dat zou extreem onpraktisch zijn. Het is gewoon een dataset van zoveel duizend elementen, hoe goed en mooi het ook moge werken (ik heb het zelf nog niet gespeeld).
@bwerg: Of je thread per item of per duizend is, uiteindelijk komt het wat betreft CPU operaties op (ongeveer) hetzelfde neer, behalve dat een 150k core CPU er wel baat bij zou hebben. Hier en daar kan er wat overhead zijn maar het gros van je cpu-time zit in het verwerken.

@Vayra
Wat ik vooral lees is je teleurstelling. Ik heb me zelf niet in glassbox verdiept, had geen verwachtingen en heb mezelf tien uur vermaakt. Ben ook bewust pas een week na release begonnen met spelen.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 6 april 2013 05:53]

Die promotie zal waarschijnlijk al voor de lancering van SimCity op stapel hebben gestaan, inclusief een aantal afgenomen product codes?
Anders is het inderdaad vreemd.
Ik ben Simcity gisteren gaan kopen op aanraden van een vriend en ik moet zeggen dat ik er nog geen spijt van gehad heb. Het is zeker niet perfect en er zijn nog genoeg bugs, maar desondanks heb ik al enorm veel plezier eruit gehaald, meer dan bijvoorbeeld Crysis 3 en Bioshock Inifnite op dezelfde tijd (ook allebei gewoon braaf gekocht).

De launch was erbarmelijk zoals verwacht, maar nu is het gewoon een goed spel. Ik kan begrijpen als je wilt boycotten, maar om het een slecht spel te noemen...

Leuke deals trouwens, maak een AMD based gaming PC en krijg 3 nieuwe games cadeau. 150 euro is toch al 15% dat je terug krijgt voor een gemiddelde gaming PC. Zeker geen slechte deal.
Ik kan niet oordelen of je een goed spel hebt gekocht.

Maar als ik lees, er zijn nog genoeg bugs. En dat binnen twee dagen.

Ik kan gewoon starcraft HOTS spelen zonder dat ik tegen (merkbare) bugs aan loop. Deze zijn er ook vast, maar ik zie ze niet.

Nu is dat een heel ander spel. Maar een spel met zoveel known issues (je gaat me namelijk niet vertellen dat ze het niet wisten) vrij geven is gewoon slecht. (van EA)

Verder is het jammer dat er geen DX-12 op de planning staat. Het staat toch al een tijdje stil rondom DX. Het wordt wel tijd voor een nieuwe.

Wat ik me overigens afvraag, nu AMD de console kaarten levert, gaat dit ook betekenen dat de PC spellen beter werken op die kaarten, immers wordt natuurlijk dezelfde kennis gebruikt.
:+ Er zitten toch redelijk wat bugs in HOTS
Wat ik me overigens afvraag, nu AMD de console kaarten levert, gaat dit ook betekenen dat de PC spellen beter werken op die kaarten, immers wordt natuurlijk dezelfde kennis gebruikt.
Huidige GPU van de XBOX360 wordt ook al door AMD geleverd, die van de PS3 door nVidia. De eerste XBOX had ook een nVidia GPU en zelfs een Intel CPU.

Echter worden deze processoren anders benaderd dan onder Windows. Porten wordt wel iets vergemakkelijkt door overeenkomstige architecturen, maar er blijft toch nog een behoorlijke vertaalslag over.

In geval van de nieuwe XBOX kan dit overigens veranderen, gezien de grote kans dat deze op Windows 8 draait (en dus DX zal gebruiken).
Dan nog, gezien je meer dan de helft van het drivermodel kan dumpen op een xbox, het is een specifiek stuk hardware, elke console is gelijk.

Daarom ramde de xbox1 met een verkapte pentium3, 64MB DDR totaal en een GPU tussen de geforce2 en 3 in met gemak dezelfde gameervaring eruit als een pentium4 met 512mb, en een geforce 4 met dedicated geheugen onder windows XP.

Ik denk ook dat het nieuwe os van de volgende xbox slechts dingen van windows8 zal bevatten die absoluut noodzakelijk zullen zijn, en dat het zeker niet mogelijk zal zijn een "kloonbox" samen te stellen met een a10 en een off-the-shelf mainboard..
HotS heeft ook nog issues hoor, de sound bug of uitvallen van hotkeys zijn super irritant. Maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat Simcity zeker geen waardeloos spel is, toch niet meer. Of het de volle pot waard is dat is een ander verhaal, zeker als je alleen speelt. Ik speel nu met een goede vriend samen in 1 grote zone waarbij we elkaar veel helpen, ondanks dat we niet vaak tegelijk kunnen spelen. Dat was voor mij een bonus en heeft mij over de streep getrokken uiteindelijk. Het spel is in de kern gewoon goed, de maps zien misschien wat klein maar voor de rest zit het heel goed in elkaar. Technische problemen zijn spijtig maar tot nu heb ik weinig problemen gehad die de fun verpesten. Natuurlijk, ik heb de launch tactisch geskipped dus ik heb op dit moment geen opgekropte frustraties....

Als je het spel gratis krijgt, speel het dan gewoon en kijk of je het leuk vindt. Valt het tegen dan heb je nog andere spellen die je gratis hebt gekregen of de spellen die je gewoon al hebt. Ik speel nu meer Simcity, maar ik steek ook tijd in HotS en wil nog eens verder spelen met de Deep Ocean expansion van Anno 2070.
tja daar loop ik ook niet erg warm voor maar toen ik gister na 12 dagen eindelijk mijn saphire 7970 in de bus kreeg zat er tot mijn grote en blije verbazing niet alleen bioshock infinite bij maar ook nog eens crysis 3!
en daar werd ik wel heel eeg blij van :)
het grappige is het was niet eens aangegeven op de website van sapphire dus verwachte helemal geen games.
en ik kocht de sapphire omdat ze altjd goedkoop zijn ook al zit er normaal niets extras bij.
uds mensen die interesse in deze 2 games hebben en de sapphire 7970 OC dual bios willen dat maakt je videokaart toch weer 80 euro goedkoper !


verder is het uitblijven van dx12 niet zo erg gek laten we namelijk eerst tesselation en opengl physd enz gaan ondersteunen in de games.
er is niet echt behoefte aan nieuwe features omdat de oude nog niet eens gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 5 april 2013 20:27]

Ik zie het probleem niet zo van een langer meegaande DirectX versie. Ging ook prima met DirectX 9 die nu in z'n tiende levensjaar zit.
De reden dat DX9 zolang 'leeft' is dat DX10 niet voor XP beschikbaar is, denk niet dat game devs daar zo blij mee waren.
Ik ben het niet met jullie eens, de reden dat DirectX 9 nog het meest gebruikt werd is omdat deze Shader Model 3.0 gebruikt. Dit Shader Model wordt nogsteeds gebruikt op de Xbox 360 en PS3, dat maakt het porten wel het makkelijkste voor developers.

Vanaf DirectX 10 wordt Shader Model 4.0 gebruikt, en dat kost natuurlijk moeite om dit te updaten. DirectX 11 heeft zeker wel meerwaarde tegenover de voorgaande DirectX versies, maar helaas genieten de nieuwere versies van minder optimalisatie als ze uberhaupt al ingezet worden.

De komende generatie consoles maakt een sprong richting het nieuwe Shader Model, en dat werd verdomme tijd ook. Het piraterij 'fabeltje' rondom de consoles heeft PC gaming de das om gedaan, waarna slechte ports vanaf de consoles het geheel nog eens extra reden was om niet voor je PC games te betalen.

Dat is jammer, want de meeste game bakken van huidige tijd maken waarschijnlijk nu al gehakt van de komende generatie consoles. En dus zullen we de komende jaren weer vast zitten in een stilstaande ontwikkeling.

Gelukkig zien veel developers in dat games voor de PC ook toekomst heeft, maar dat je met een ander verdien model moet aan komen. Hopen dat de gebrekkige hardware van de consoles weer wat leven in PC gaming kan blazen.

@Olaf Er is wel een 'fallback' als ik mij niet vergis, maar eigenlijk worden er dan alleen DirectX 9 libraries gebruikt.

Op de microsoft site wordt niet gesproken over het gebruik van SM3.0 binnen DX10+

[Reactie gewijzigd door FricoRico op 5 april 2013 14:56]

Dit Shader Model wordt nogsteeds gebruikt op de Xbox 360 en PS3, dat maakt het porten wel het makkelijkste voor developers.
Is SM3 niet bruikbaar in DX10/11?
Jawel, maar als je je shaders toch in SM 3.0 moet ontwikkelen, is het minder interessant om je hele engine naar DX10/11 om te bouwen.
Het is wel grappig dat oude XP nog steeds zoveel markt aandeel heeft dat bedrijven gewoonweg niet naar DX11 gaan, bij Guild Wars 2 is hetzelfde aan de hand er zijn ook te weinig voordelen dat het een aantrekkingskracht heeft op verkoop.
Guild Wars 2 is gewoon een D3D9 titel met wat Dx11 toevoegingen maar dat stelt bijzonder weinig voor en werkt slechter dan third party post processing, zoals SweetFx.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 april 2013 19:13]

en 12 niet voor windows 7 (neem ik aan)
Waarom neem je dat aan? Bron?
Als die een bron had was het geen aanname he ;) Aanmanes gaan voornamelijk op basis van gevoel...

Ik ga er ook vanuit , windows 8 verkoopt kut dus gaan ze manieren bedenken om te pushen, net als dat we voor DX10 Vista moesten gebruiken (maar er wel hacks waren om het werkbaar te maken op XP, dus MS speelt het spel wel vaker op die manier, hoewel het wel lang terug is)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 april 2013 15:19]

Als die een bron had was het geen aanname he Aanmanes gaan voornamelijk op basis van gevoel...
Dit is geen pure speculatie zonder enige onderbouwing.
Zo probeerd MS mensen te pushen naar de nieuwste OS versie. ;)
Hoezo? Verwacht je dat nVidia wel DX12 gaat ondersteunen?
define 'slechte games' ?
Wat is er negatief aan? Het is niet zo dat NVidia wél met DX12 op de proppen zal komen en AMD voorlopig niet. DX12 lijkt gewoon voorlopig niet door Microsoft te worden uitgebracht, dus hoe je dat als een negatief selling point voor AMD kan zien is mij een raadsel.

edit: Ja joh, post helemaal aangepast zodat het lijkt alsof de heflt hier uit z'n nek aan het kletsen is. Laat op z'n minst de originele post staan en licht hem daaronder toe wanneer je jezelf duidelijker wilt verwoorden.

[Reactie gewijzigd door Inanna op 5 april 2013 15:03]

Crysis 3, Bioshock Infinite, Tomb Raider en nu eventueel ook Battlefield 4 slechte games?
Er is toch ook nog geen enkele reden voor DX12. Tesselation wordt nog maar in een paar games gebruikt, next-gen consoles worden DX11, dus duurt het nog een jaar of tien voordat er games voor DX12 worden gemaakt, en omdat sinds dit jaar OpenGL effectief een superset van DX11 is en op ieder OS werkt, kan er beter in die richting ontwikkeld worden.
Ik begrijp ook niet de commotie: als ik kijk naar de mogelijkheden met DX11.1 zie ik enorm veel bewegingsvrijheid voor ontwikkelaars. Het plafond wordt naar mijn inziens eerder bereikt door de komende grafische kaarten in next-gen consoles dan door de huidige versie van DirectX.
Deze instelling is natuurlijk de bottlenek voor innovatie. Een grot was ook nog goed geweest om in te wonen. Alle vrijheid. Lekker warm met een vuurtje en droog. Niks meer nodig.

Innovatie is (deels) dingen bedenken die handig kunnen zijn in de toekomst. 90% van de innovatie wordt nooit gebruikt. Maar die 10% (of nog minder) daar gaat het om. Zorgen voor het volgende wat mensen willen. Zolang het er nog niet uitziet als een film ben je nog niet klaar.
Nou, zoals de meeste films er tegenwoordig uitzien, hebben die ook nog wel een flinke weg of te leggen naar fotorealisme. Maar even serieus: ik bedoel dat het logisch is dat er niet snel een nieuwe DirectX-versie ondersteund gaat worden, omdat daar op het moment de bottleneck niet ligt. AMD kan zijn geld beter stoppen in het verhelpen van microstutter. Natuurlijk heeft een nieuwe DirectX ook zijn voordelen, maar op het moment is "wat mensen willen" niet een nieuwe API die geen enkele game de komende jaren gaat gebruiken, maar grotere explosies.
Grotere explosies kunnen ook in DX-6. Ik zie je punt niet zo.
ja pre scripted explosies...
met de nieuwe DX11 word dit via tesselation en particles gerenderd waardoor de explosies constant anders zijn hoewel ze wel dezelfde ken merken zullen hebben

verder zal in de explosie ook veel meer diepte te zien zijn bij DX11

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 5 april 2013 17:14]

@Kevin: Dat was het punt.
@firestorm: ik heb deze effecten zelf nog nooit mogen aanschouwen. Zelfs in BF3 zien alle explosies er hetzelfde uit. (als een plaat karton met rook erop getekend)

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 5 april 2013 18:20]

Hmm, ik zit in Skyrm de laatste tijd vrij regelmatig in een grot, en het is toch knap mooi daar.
Wat betreft die vuurtjes. Het feit dat ze eeuwig branden, zonder extra brandstof, is toch een mooi teken van de vooruitgang. ;)
Tja maar zo kunt je elke vooruitgang teniet doen. Het is jammer dat de consoles DX11 worden.

Ik heb zelf zeker interesse in DX12 omdat er waarschijnlijk meer mogelijkheden voor ray-tracing in zitten en dat is denk ik samen met het verder uitbreiden van physics de volgende grote stap.

Uiteindelijk zou ik het mooi vinden als we het soort crashes die ze nu met computers simuleren ook real-time zouden kunnen gaan doen http://www.youtube.com/wa...R=1&feature=endscreen. In combinatie met ray-tracing zou dat pas echt interessante mogelijkheden gaan geven. Dus hoe sneller dat gaat hoe beter wat mij betreft.
"Het uitbrengen van nieuwe versies van DirectX leidt er volgens Taylor toe dat de computerindustrie continu vernieuwt en steeds snellere hardware uitbrengt."

Dat continu vernieuwen valt mij anders vies tegen. Daarmee kijk ik ook met een beschuldigende blik naar de ontwikkelaars die maar op oude consoles blijven, in plaats van te kijken naar de eindeloze mogelijkheden van een PC en die daadwerkelijk te benutten.

Wanneer zagen wij voor het laatst zoiets als Crysis in 2007? Een spel dat werkelijk innovatief was en echt een computer eens flink liet werken. Zelfs Crysis 3 doet dit niet.
Lekker scheve logica zeg :/

Consoles zijn een solide markt waar je niet hoeft na te denken over hardware configs of optimalisatie voor 1002 systemen, piraterij lang niet zo groot is als de PC markt en je gericht met 1 besturing kan werken.

Daarnaast zit je stukje economie, 2007 was bouwen en we zien wel, vandaag de dag moet je wel 3x nadenken voordat je even een spel op de markt gooit die mogelijk 10% van de PC eigenaren uberhaubt vloeiend kan laten draaien. Het hele principe 'graphics maken de game' is al lang achterhaald.

Voeg daar dan ook nog eens de hele smartphone/tablet markt bij en high-end PC only maken is lang niet zo meer interessant als 6 jaar geleden.
Chris Robberts wil even met je spreken
Laat star citizen nou pas over een jaar uitkomen, en de recommended specs zijn al bekend, en dat is niet eens het meest high-end nu op de markt. Sterker nog, onder de early adopters had hij GTX580 kaarten als prijs weggegeven, met de garantie erbij dat dat de kaart zou zijn waarop de game gegarandeerd soepel zou spelen, en dit zijn kaarten uit 2011!

Als jij volgend jaar een nieuwe midrange PC koopt, zul je de game gewoon kunnen spelen, maar niet op een 5 jaar oude kant-en-klaar PC. Was ook altijd zo met zijn oudere games, er moest hooguit wat geheugen bijgepropt worden...
Het hele principe 'graphics maken de game' is al lang achterhaald.
daar heb je het mis graphics geraken steeds meer als onderdeel van de gameplay

Physx en andere particle effect programmas worden steeds meer geïntegreerd in games
het kapot schieten van een muur het water dat reageert zodra er iemand door heen loopt
glas dat constant op een unieke manier kapot gaat zodra je het kapot schiet

dat soort dingen zullen steeds meer invloed krijgen in hoe jij de game speelt

denk eens aan Shrapnel dat rond vliegt zodra er een explosie is
bijvoorbeeld bij een granaat daar gaat het niet op de explosie maar om de granaat scherven die rond vliegen dat zijn de echte killers

en zo zijn er nog heel veel meer dingen die in games invloed kunnen hebben op je gameplay
denk aan lawines en gebouwen die imploderen dit word via de graphics engine berekend

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 5 april 2013 17:22]

Dat zijn gameplay mechanics en dat is heel wat anders dan de kwaliteit van de graphics in een spel. Een spel hoeft er niet fotorealistisch uit te zien om de dingen die jij beschrijft te kunnen doen, graphics uit 2004 (ofzo) zouden ook voldoen.
Echte interactie is ondanks alle vooruitgang in graphics nog steeds meestal beperkt tot een 'Use' button die je indrukt als je een object wil gebruiken... dus hoe je bij de connectie graphics > mechanics komt is mij een raadsel. Het is op geen enkele manier verbonden met de vooruitgang op grafisch gebied.

Even een klein voorbeeld. WoW. Super gecompliceerde boss fights, scripted en triggered events, allerlei soorten AoE, damage over time, effecten, etcetera. Zelfs positiespel is belangrijk. En warempel, graphics uit het jaar blok.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 april 2013 19:23]

Consoles zijn zeker een solide markt, maar wat heeft dat met innovatie te maken? Mijn punt is dat ontwikkelaars te lang bij deze consoles blijven zitten met hun spellen en de PC's, welke wel flinke vooruitgang boeken in hardware, blijven zitten met spellen van de zelfde kwaliteit.
Op die manier heeft het wel met innovatie te maken want omdat het een solide markt is blijft de innovatie achter.

Daarbij is er ook veel piraterij omdat de PC spellen vaak simpele ports zijn. Dit is dus in veel gevallen een grote tegenvaller voor de PC-speler. Wanneer ontwikkelaars eens fatsoenlijk tijd, geld en moeite in hun PC spellen steken, zullen deze ook meer verkocht worden. Een spel als Ghost Recon Future Soldier is een uitstekend voorbeeld. Complete port en nog slecht ook. Daar moet een PC-speler gewoon geen geld aan uit geven.

Scheve logica? Ik dacht het niet. Misschien moet je eens nadenken voordat je zoiets zegt. 8)7

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 5 april 2013 21:11]

Waar kan je deze bundle dan krijgen? Krijg je die automatisch bij alle HD7000 serie kaarten? Ik kan het iig nergens terug vinden in de Nederlandse shops die deze kaarten verkopen.
Ik dacht dat je die codes op een kaartje bij in de doos van het product krijgt. Die kan je in Steam of Origin ingeven om je spel te activeren. Maar ik weet niet hoe het zit met third party vendors en of die allemaal mee doen.

Ik zou het eens goed uitzoeken als ik jou was, maar normaal gezien heeft de winkel geen invloed op de bundel aangezien het letterlijk in de doos zit allemaal.
4launch en Alternate naar wat er op de site van AMD staat. Mogelijk krijg je ze er ook bij als je kaarten bij andere winkels koopt maar ik zou er niet van uitgaan.

Bron: http://sites.amd.com/us/p...tle/Pages/nsreloaded.aspx
Ik denk dat de computerindustrie moet gaan realiseren dat zij in een benaderde positie verkeren. De verkopen kelderen al jaren en de verwachtingen zijn negatief. De invloed van tablets, smart tv's, smartphones en consoles neemt snel toe. AMD stapt zelf ook in door de licentie / productie van de processor voor de 4e generatie Xbox360 en PS4.

Resumerend kan gesteld worden de markt verschuift de PC markt gaat terug naar de meer zakelijke variant en de spellen worden gespeeld op allerlei apparaten.
Er zijn nog wel meer problemen, en die worden alleen maar groter naarmate meer werkt op tablets.

1. Internetters verlies je (bijna) volledig
2. De thuis zakelijk/office pc's (wat de meeste hebben) gaan steeds langer mee
3. De gamers zorgen voor de PC omzet. Dit samen met de grafische ontwerpers die ook snellere machines willen. In de tweede groep zit nog wel wat groei gezien Apple al jaren weigert nieuwe power pc's uit te brengen. Maar de eerste groep wordt in steeds grotere mate opgezadeld met slechte spellen, waar amper moeite in wordt gestoken. Of falende DRM zaken.
Volgens mij is het juist interessant om de greep van direct3d te breken en weer te gaan innoveren, natuurlijk is de pc veel met name casual gamers verloren maar de grote beperkingen van consoles voor veel gebruikers en het ontbreken van alternatieven maakt die markt juist potentieel heel interessant.
Nu weer terug naar ouderwetse kwaliteitsgames zoals van voor de laatste consoleboom, iets wat mondjesmaat lijkt te gebeuren, al is het gebrek aan mogelijkheden in games + het uitmelken via dlc nog steeds dermate groot dat veel mensen die ik ken nog steeds de hand op de knip houden.
PC markt gaat terug naar de meer zakelijke variant is altijd de basis geweest.
En als je kijkt wat ze bij star citizen doen in combo met rift die er aan komt denk ik dat de pc gaming toch net altijd iets meer zal zijn dan de console games.
Naar mijn mening is dit alleen maar beter, nu hoeven we niet allemaal nieuwe hardware aan te schaffen voor misschien 4 games in de komende 4 jaar. Adoptie van nieuwe directx versies is zoizo ongelovenlijk traag, vooral omdat de consoles het gewoon niet draaien. Directx 11 en OpenGL 4 hebben zoizo nog potentie, 4k relosutie en ray tracing is op beide mogelijk, alleen is de hardware doorvoor er nog niet.
Op basis van die uitspraak kan ook aangenomen worden dat Windows 'blue' geen nieuwe versie van DirectX krijgt.
Liep AMD niet altijd een generatie achter met dirX, of was dat alleen met dirX10?
AMD was betrokken bij de ontwikkeling van zowel dx10 als 11, lijkt me sterk dat ze dan achter lopen. Nvidia was wel erg laat met dx11.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013