Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 36, views: 18.429 •
Submitter: himlims_

Raven Software geeft de broncode vrij van Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast uit 2002 en Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy uit 2003. De code valt onder GNU GPLv2. De zips bevatten alle code, voor zowel singleplayer, multiplayer, de engine en de tools van de games.

"Als gift aan de loyale fans van onze Jedi-games en in herinnering aan LucasArts geven we de broncode vrij van beide games", meldt een woordvoerder van ontwikkelaar Raven Software aan Kotaku. Het gaat daarbij om Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast uit 2002 en Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy uit 2003. Raven maakte de games voor uitgever Activision. De uitgever had destijds bij LucasArts, de gamedivisie van het filmbedrijf van regisseur George Lucas, een licentie voor het maken van Star Wars-games.

Raven heeft de volledige broncode van beide projecten vrijgegeven. De zips die Raven online geplaatst heeft bevatten de code van zowel het singleplayer-gedeelte, het multiplayer-gedeelte, de engine en de tools van beide games. De studio heeft de zips geplaatst op Desura, een dowloadplatform voor games die een eigen client heeft, vergelijkbaar met Origin en Steam.

De mededeling van Raven volgt een dag na dat Disney Interactive bekendmaakte dat het LucasArts zal sluiten. LucasArts was onderdeel van Lucasfilm. Disney nam in oktober 2012 moederbedrijf Lucasfilm over voor een bedrag van vier miljard dollar. LucasArts was in de jaren 80 en 90 razend populair met haar adventuregames, zoals Maniac Mansion, Loom, The Secret of Monkey Island, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Grim Fandango en Day of the Tentacle. Disney gaat over op een licentiemodel, waarbij andere ontwikkelaars games voor Disney kunnen maken. Hiermee hoopt Disney haar risico te beperken. Als gevolg van de sluiting zijn er ongeveer 150 medewerkers ontslagen.

Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy

Reacties (36)

Oeh, hier heb ik me destijds behoorlijk mee vermaakt. Benieuwt wat de community er mee kan en gaat doen.
Op moment van schrijven; verrektes weinig, het is puur de engine/code
dus niet alle grafische textures/models/maps etc.

Dat zal wel gaan komen, maar de 'rechten op de modellen/karakters' is niet vrij gegeven!

Hierdoor kan men gaan lopen bitches als iemand dat soort modellen zelf na maakt.

Persoonlijk verwacht ik er helemaal niets van; oude engine, oude truukjes. Als je een game wilt bouwen zijn er inmiddels vele betere tools en RAD voor beschikbaar.

Het is een leuk kadotje, zo eentje die boven op de kast staat en er niet vanaf komt :+

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 5 april 2013 13:01]

lijkt me mooi als ze gewoon een eigen 'universum' maken. ik zeg moniken vs zombies!
Haha zoiets zou wel leuk zijn. Maarja ik vraag me af of dit wel echt zo'n grote gift is. Dit zijn allemaal tools van tien of meer jaar oud. Ondertussen zijn er natuurlijk veel geavanceerdere tools en engines, ook voor enthousiastelingen.
Is dit allemaal niet de idTech3/quake 3 engine? Volgens mij wel.

Q3 engine best engine

[Reactie gewijzigd door Perfectioncss op 5 april 2013 13:19]

dit is héél leuk...

nu kan de community aan de slag met de files en de games compatible maken met vista/7/8; want er zijn genoeg issues die opgelost moeten worden..
en op de originele devs moet je vanaf een game anderhalf jaar oud is niet meer rekenen op support...

zij die dus het origineel hebben en het terug willen spelen maar niet kunnen wegens OS-beperkingen zien mooie tijden tegemoet!
Wat je nog wel eens ziet is dat er een mod komt maar dat de orginele data bestanden van het spel nodig zijn. Deze kan je met een orginele cd/dvd dan kopieren.
Zoiets is bijvoorbeeld gebeurd bij Freespace 2 waar (jaaaren nadat de game uitgekomen is) nog steeds een redelijk actieve mod community bestaat, onder de noemer "Source Code Project". In dat geval wordt zowel de engine verder ontwikkeld (waar je inderdaad de data-bestanden ergens anders vandaan moet halen om te kunnen spelen) als "total conversions" (waar de nieuwe engine in een andere setting wordt gebruikt, zodat de, door fans gecreëerde, data-bestanden meegeleverd kunnen worden).

Er is een boel mogelijk; wat er daadwerkelijk gebeurt hangt helemaal af van de fans van de oorspronkelijke games.
Wellicht ontstaat er binnen de community wel een team dat eventuele bugs en compatibiliteitsproblemen fixt. Veel van die oudere games kunnen bijv niet in breedbeeld renderen, en soms ook niet goed op hogere resoluties. Nu kan de community dat in theorie gaan patchen. Of het ook werkelijk gebeurt... dat is een andere vraag.
Ik voorzie ook ports naar andere platforms, wat nu eindelijk mogelijk is met de source code erbij.
... oude engine, oude truukjes. Als je een game wilt bouwen zijn er inmiddels vele betere tools en RAD voor beschikbaar.
Het is goed om van te leren. Als beginnende game bouwer of hobbyist weet je echt niet alle 'truukjes' die ze gebruiken. En RAD, daar leer je niet bizar veel van ... ik zou persoonlijk een RAD tool schrijven als er 1 gebruiken.
Op moment van schrijven; verrektes weinig, het is puur de engine/code
dus niet alle grafische textures/models/maps etc.

Dat zal wel gaan komen, maar de 'rechten op de modellen/karakters' is niet vrij gegeven!

Hierdoor kan men gaan lopen bitches als iemand dat soort modellen zelf na maakt.
De rechten op het 'artwork', de afbeeldingen en modellen van de charakters kan Raven Software ook helemaal niet vrijgeven. Deze liggen bij LucasArts (en zullen dan wel verhuizen naar Lucasfilm/Disney) of bij George Lucas. Bij het sluiten van LucasArts zal men wel alles dat nog waarde heeft overhevelen.
Persoonlijk verwacht ik er helemaal niets van; oude engine, oude truukjes. Als je een game wilt bouwen zijn er inmiddels vele betere tools en RAD voor beschikbaar.
Men zou simpelweg alle afbeeldingen, modellen en geluiden kunnen vervangen door andere van gelijke grootte. Afhankelijk van het aantal is dat een klerekarwei, maar er zouden best wel eens liefhebbers kunnen zijn die dit voor hun rekening willen nemen.
Dan heb je in ieder geval een werkend spel dat gedistribueerd mag worden.

Daarna zou je de code kunnen gaan aanpassen aan nieuwe versies van Windows (64 bits, rekening houden met andere mappen- en rechtenstructuur), ReactOS of andere besturingssystemen. Ook dit is waarschijnlijk geen leuke taak maar wel nodig om het spel bruikbaar te houden.

Daarna kun je inderdaad gericht aanpassingen gaan doen om er een ander spel van te maken.
Het is een leuk kadotje, zo eentje die boven op de kast staat en er niet vanaf komt :+
Van het bovenstaande kun je veel leren. Een door de wol geverfde programmeur heeft dat niet nodig. Met nieuwe tools moet je in ieder geval vanaf de grond af opnieuw beginnen. Dat is ook leuk, maar dan moet je eerst gaan bedenken waar je heen wilt. Dat is het moeilijkste deel en achteraf kun je er achter komen dat het hetgeen je voor ogen stond helemaal niet zo leuk was. Dan ben je een hoop effort verder zonder dat je iets concreets hebt gepresteerd.

Na een vingeroefening zoals boven beschreven kun je echter met je nieuwe tools en RAD veel sneller door het hele proces van die van-de-grond-af-opgebouwde-game heenlopen en is ook dat veel leuker.
Och wat een heerlijke game is/was dit toch ook. Ik heb hem nog steeds en af en toe speel ik hem nog wel eens.
JK2 was echt een vette game. Dat zwaardvechten was nog behoorlijk tricky. En het gebruik van force spells was ook wel goed gebalanceerd. Op Bespin tegenstanders met grip de afgrond in werpen of met force push was episch :+
In JK 2 was ik heel snel vastgelopen in het (ik geloof) 2e level, had m ook geleend van iemand, dus nooit meer opnieuw kunnen proberen. De voorloper daarentegen: JK: Dark Forces II heb ik heel vaak gespeeld, zwaardvechten en force waren zeker tricky. De eerste 2 runs door het spel heb ik me dan ook een aantal maal laten verleiden tot cheats (die ik nog uit mn hoofd weet, zo vaak heb ik het gespeeld 8)7 )
die was inderdaad episch! Grip en dan zon omgekeerde salto trap
Dark Forces was de eerste in een lijn van toppers! Heb deze tot in de treuren gespeeld.
Als het een goeie game is met daaroverheen een Star Wars sausje dan heb je altijd een topper in handen.

The Force is strong with this one...
Nooit van de game gehoord, maar het na een jaartje of tien vrijgeven van de broncode verdient applaus. Dat copyright 70 jaar duurt slaat, zeker in een industrie die zo hard gaat als gaming, helemaal nergens op. In het ideale scenario vervalt het copyright op Star Wars zelf, zodat we niet van Disney afhankelijk zijn voor nieuwe content, maar alle beetjes helpen.
Hier een duidelijke video die copyright (en de absurde tijd die eroverheen gaat) uitlegt: http://www.youtube.com/watch?v=tk862BbjWx4

Komt er in feite op neer dat de auteurs die de periode van 28 jaar te kort vonden en ze wilde meer winst maken met hun product. Toevallig gebruikt de maker van de video Star Wars als voorbeeld.
Komt ook nog bij dat het volgens mij voor een groot deel dankzij Disney is, wat zijn rechten op Mickey Mouse en Donald Duck niet wil verliezen, dat de tijd dat het copyright geldt elke twintig jaar met twintig jaar verlengd wordt in de VS. En waar Amerika leidt, volgt de rest van de wereld maar al te snel. Jammer dat het grote geld creativiteit in de weg staat. Bedenk eens hoeveel goede Star Wars films er in de afgelopen twintig jaar zouden zijn gemaakt als de rechten niet exclusief van Lucas waren geweest. Eeuwig zonde.
Ik ben echt benieuwd wat de community hiermee gaat doen.
Ik denk dat ze er wel is die star wars 1313 mee gaan maken.
Tuurlijk zal het zijn tijd nodig hebben, maar uiteindelijk, de francise is zo groot.
Tis gewoon doodzonde.
Dat kan, maar omdat het enkel code is en geen assets als textures, modellen, levels, geluiden en muziek kun je daar net zo goed (en zelfs beter) een andere (modernere) engine voor gebruiken.
Ik zie niet in wat Star Wars 1313 hier mee te maken heeft. Afgezien van een filmpje die voornamelijk de fancy engine liet zien is er namelijk niet veel meer bekend.

En deze engine is al een tijd over datum.

Ik verwacht dat Disney 1313 elders gaat onderbrengen en dat die toch gewoon gaat uitkomen. Zeker als er al een berg geld heen gegooid is en het rendabel is om het af te maken.

Dits is overigens gewoon de Quake 3 engine, die was al vrijgegeven dus het is vooramelijk wat Raven er omheen gebouwd heeft om er een third person lightsaber spel van te maken.

Alle Star Wars stuff zit er niet bij. Geen modellen, textures, geluiden enzo. Puur code.

Dus ik verwacht dat er hooguit iemand is die hier wat ideeen van pikt en dat in zijn Q3 engine project verwerkt.
Ik neem aan dat het alleen de daadwerkelijke code betreft, en alle models en antwork intellectueel eigendom van Disney blijven (en dus niet gebruikt mogen worden).
Persoonlijk hoop ik op een linux port. Met de voorganger heb ik me uitstekend vermaakt destijds en games uit 2003 / 2004 zien er nog best smakelijk uit, kijk maar naar half life 2.

Ik zou zegen bedankt raven.
Ik vind het eigenlijk best jammer, hoewel toegegeven, laatste jaren is LucasArts niet meer met echt originele titels gekomen.

Ik ben opgegroeid met LucasArts games. De eerste spellen die ik speelde van LucasArts ergens begin jaren 90 waren Monkey Island, Indiana Jones and the Last Crusade en Loom. Later volgde al snel Monkey Island 2 en Dark Forces. Helaas "brak" LucasArts ergens na de eerste Dark Forces met het Mac platform, dus veel titels waren daarna voor mij niet speelbaar (denk aan Grim Fandango, Dark Forces II).

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 5 april 2013 13:26]

Het gaat er niet om wat ze vroeger gemaakt hebben, het gaat erom wat ze nu doen.

De laatste tijd hebben ze alleen maar Lego games, Angry Birds en Star Wars Kinect gelicenced. SW 1313 is het enige spel dat nog gemaakt werd door hun.

Het feit dat LucasArts opgeheven is door Disney is tot nu toe het beste nieuws van 2013. Nu krijgen we misschien een nieuwe kotor gemaakt door obsidian of een nieuwe battefront.
Hoop dat ze misschien ook de sourcecode van SoF(2) vrij gaan geven, dat zal denk ik ook zeker met open armen ontvangen worden door de massa :P
Hmm ja sof2 heb ik ook actief gedaan via oa clanbase en toernooien. Maar was sof2 niet uit handen gedaan in die tijd? Viel volgens mij onder activision uiteindelijk.
daarbij zijn er momenteel natuurlijk vele betere shooters gekomen. Dat in tegenstelling tot de Olds kool star wars games waar gewoon nooit een soortgelijke game van gekomen is. Ik zie er wel potentie in.

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 5 april 2013 13:00]

ja klopt, maar SoF3 flopte zo gigantisch, dat 'k zelf (en ik weet een groot aantal mensen met mij) meer interesse zou hebben in de code van SoF2 dan die van SoF3..

Zelf vond ik de star wars spellen nooit zo interessant, maar dat komt vooral omdat star wars me nooit zo geboeit heeft xD

Maar vind 't nog steeds top dat ze 't gedaan hebben! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Google Apple Games Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013