Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 54, views: 22.060 •

Bij id Software wordt sinds 2007 aan Doom 4 gewerkt. Het team dat aan de shooter werkt moest eind 2011 echter helemaal opnieuw beginnen omdat uitgever Bethesda niet tevreden was. Sindsdien werkt iedereen bij id aan de shooter. Rage 2 is ervoor op de lange baan geschoven.

Pete Hines, woordvoerder van uitgever Bethesda heeft tegenover Kotaku bevestigd dat id Software eind 2011 geheel opnieuw is begonnen met de ontwikkeling van Doom 4. "Een eerdere versie van Doom 4 had niet de kwaliteit die id Software en Bethesda willen leveren en die Doom-fans verwachten. Daarom is id begonnen aan een nieuwe versie van Doom 4 die aan de hoge verwachtingen moet voldoen die iedereen heeft van de serie", stelt Hines in een verklaring.

Volgens Kotaku heeft Bethesda, sinds 2009 eigenaar van id Software, ingegrepen toen de studio klaar was met de ontwikkeling van Rage, dat in september 2011 op de markt kwam. De studio bestond toen uit twee teams. Het eerste werkte aan de dlc die voor Rage gepland stond. Een tweede team werkte sinds 2007 al aan Doom 4. De aandacht van zowel de leiding van id Software als van Bethesda was de jaren daarvoor voornamelijk uitgegaan naar Rage.

Toen Rage in de winkel lag, kwam de aandacht pas op Doom 4 te liggen. Toen de leiding van id Software de vorderingen van het Doom-team bekeek, was de conclusie dat de game 'gewoon niet goed genoeg was'. De game werd saai en middelmatig bevonden en door sommige id-medewerkers omschreven als Call of Doom, omdat het te veel zou lijken op een goedkope versie van de Call of Duty-games van uitgever Activision. De game zou erg veel gescripte delen bevatten, waaronder 'de verplichte auto-scène' waarin de speler plaatsnam in een computergestuurde auto en ondertussen een in de achterbak gemonteerd machinegeweer moest bedienen.

Ook de leiding van Bethesda was niet tevreden met het resultaat en besloot in te grijpen. Het plan was dat id Software dlc voor Rage zou maken, vervolgens aan Rage 2 zou beginnen, terwijl er door het tweede team aan Doom 4 gewerkt zou worden. Die plannen werden rigoureus overboord gegooid. De dlc voor Rage werd tot het minimum beperkt, Rage 2 werd op de lange baan geschoven en de twee teams van id Software werden samengevoegd om een nieuwe start te maken met Doom 4. Toch durft Hines nog steeds niet te voorspellen wanneer Doom 4 in de winkel zal liggen. "Wanneer we klaar zijn om over de Doom 4 te praten die id Software nu aan het maken is, zullen we dat laten weten." Dat komt wellicht mede omdat er sinds de refocus diverse medewerkers bij id Software vertrokken zijn. De screenshots van Doom 4 die in februari 2012 uitlekten zouden volgens insiders van ruim voor de herstart zijn.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (54)

Alleen maar hulde dat ze dit doen. Als ze vanaf 2007 al aan DOOM 4 hebben gewerkt zou er al wel wat manuurtjes inzitten. Ik zie niet veel uitgevers een (volledige) game schrappen omdat het niet aan de verwachtigingen doet.
Duke Nukem Forever? Ik geloof dat ze daar 4 of 5 keer aan overnieuw begonnen zijn en uiteindelijk was het een (imho) dramatisch slecht spel.
Het gebeurt wel vaker dat spellen bij een grote publisher even op pauze worden gezet om vervolgens opnieuw opgepakt te worden. Dit gebeurt vooral als er mensen nodig zijn om een andere titel te shippen. In dit geval: Rage. Mensen kunnen daarna gewoon met een nieuwe (frisse) blik terug naar hun vorige project. Alleen omdat moeten er dan altijd wel aanpassingen gedaan worden, het spel moet meer up-to-date gemaakt worden en ongetwijfeld zijn er nieuwe ideeen opgedaan. Zo'n 'reboot' hoeft lang niet altijd slecht te zijn. Duke Nukem Forever is echter een vreemde eend in de bijt wat dit betreft.
Zo direct in mijn hoofd:
Lucasarts: Full Throttle 2, Outlaws 2
Origin/EA: Wing Commander 6&7 en Privateer 3
HumanHead: Rune 2

Dan had je ook nog games als Mortyr, die incompleet zijn maar toch op de markt worden gedumpt, of heel veel conversies die gewoon worden gecanceld.
Goed om te zien dat dit spel niet zoals bijvoorbeeld AvP / Duke Nukem toch als een slechte game in de markt wordt gezet en meer de Blizzard tactiek wordt gebruikt (it's finished when it's finished). Doom is toch wel een serie met een bovengemiddeld niveau, maar die naam ben je met een matige game zo kwijt en dat zou zonde zijn. Heb het spel altijd met veel plezier gespeeld en kijk uit naar deel 4.


[off toppic: spelfout in de 1e zin van de laatste alinea]
Je kan ook doorschieten met 'when it's done'. Kijk maar naar DNF :)
Eens, maar bij DNF was het ook nog eens verre van "done". 12 jaar ontwikkelen en dan ZO een slechte game neerzetten. Tenenkrommend. Ben enorme DN fan, maar heb het spel maar 10 minuten gespeeld en toen hield ik het niet meer vol.

Respect voor Bethesda dat ze de lat hoog leggen en dus ook niet bang zijn om na zo een lange ontwikkeltijd toch te besluiten dat het niet goed genoeg is.

edit-typo

[Reactie gewijzigd door Ford_Prefect op 4 april 2013 10:38]

Je spreekt jezelf tegen. Wat ze bij id doen is namelijk precies hetzelfde als wat er meerdere malen bij DNF gebeurd is. De game die jij gespeeld hebt is helemaal niet 12 jaar in ontwikkeling geweest; ze zijn meerdere keren overnieuw begonnen. Volgens je eigen redenatie zou je daar dus respect voor hebben gehad omdat ze de lat zogenaamd hoog leggen, maar toch is de uitkomst niet wat je ervan verwacht zou hebben.

Daarmee wil ik natuurlijk helemaal niet niet zeggen dat Doom 4 eenzelfde lot beschoren is. Het gebeurt namelijk wel vaker in de gamesindustrie, vaak hoor je er niets over. Vooral belangrijk is dat er een nieuwe leiding komt die wél capabel genoeg is om een kwaliteitsgame af te leveren, en dat is er bij DNF nogal bij ingeschoten. Ja, inderdaad goed dat ze overnieuw beginnen als de kwaliteit ondermaats is, maar nee het is nog veel te vroeg om te juichen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 4 april 2013 12:08]

Gelukkig spreken we hier over idsoftware. Niet dat ze echt super gepolijste blockbusters maken de laatste aantal jaar maar het is nog altijd een factor x beter dan gearbox, wat een vrij jong bedrijf is. Om maar niet te spreken over de roddels dat Gearbox geld wegsluist van Sega om hun eigen Borderlands 2 te verbeteren...

ps; Bij jong bedoel ik de staat van het bedrijf de laatst aantal jaren, kinderachtige tweets van de leiding daar etc, denken dat ze goden zijn. Hou ik niet zo van :P

[Reactie gewijzigd door kevz op 4 april 2013 14:03]

DNF vergelijken met deze situatie is niet echt realistisch, 3d Realms kampte met geldtekorten, faillisementen, overnames, etc. Waardoor ze meerdere keren opnieuw begonnen zijn.

Het gaat hier om 1 restart van het development proces bij een solide studio die tot nu toe nog geen flops meegemaakt heeft. Het lijkt mij dat er niet veel reden voor paniek is.
Niet helemaal mee eens.
Hoewel het ontwikkelingtraject op elkaar lijkt (opnieuw beginnen), brachten ze bij DNF duidelijk een ondermaats product op de markt na een periode van 12 jaar.

Nu moeten we idd nog maar zien of Bethesda dit beter aanpakt en wel met een goed product komt, maar ze laten in ieder geval zien dat ze kwaliteit serieus nemen. Dat kan je bij de ontwikkelaars van DNF in ieder geval niet zeggen.

De clou zit hem dus in wat je uiteindelijk op de markt brengt. Bij DNF was dit ondanks de lange ontwikkeltijd bagger, bij Bethesda gaan we dat nog zien...
maar ze laten in ieder geval zien dat ze kwaliteit serieus nemen. Dat kan je bij de ontwikkelaars van DNF in ieder geval niet zeggen.
Achteraf niet nee, maar die conclusie kon je nog niet trekken de eerste keer dat ze bij 3D Realms aankondigden dat ze overnieuw gingen beginnen. Ook toen had je kunnen zeggen "Respect dat ze kwaliteit in een hoog vaandel hebben". Maar we weten allebei hoe dat is afgelopen :)
Zie je, zijn we het toch eens.

Gezien de producten van Bethesda kan ik me niet voorstellen dat ze zo een blunder als bij DNF zullen maken, maar idd.... we moeten het nog zien.
Ik vind het alleen maar beter dat ze opnieuw beginnen. Kijk maar naar de crap game Quake 4. Doet de naam Quake ten schande. Dat geintje willen ze natuurlijk niet nog een keer.
Quake 4 was niet door iD software ontwikkeld, maar door Raven. (als ik me niet vergis)

Van iD zelf verwacht ik wel een stuk beter.
Kwestie van smaak. Heb vele jaren Q3A gespeeld maar persoonlijk vond ik Quake 4 een erg goed spel.
Q4 was zeker niet slecht, heb me er prima mee vermaakt.
Als je naar q2 kijkt was deel 4 een goede evolutie op q2.
(q3 was een ander beest)

Echter wat mij bertreft was q2 nooit een fantastsche game. Het was best aardig.
En dat was q4 op dezelfde manier ook.

En dat gevoel is altijd een beetje gebleven bij id na quake.
Ik vind het alleen maar beter dat ze opnieuw beginnen. Kijk maar naar de crap game Quake 4. Doet de naam Quake ten schande. Dat geintje willen ze natuurlijk niet nog een keer.
Quake 4 was geen crap game; de multiplayer was (uiteindelijk) iig erg goed. Het single player gedeelte was niet echt indrukwekkend, dat wel.
Goed om te horen dat ze de kwaliteit van doom 4 hoog in het vaandel hebben. Ik heb me kostelijk vermaakt met deel 3 op de pc (LANGE tijd terug) en recent met de aankoop van doom 3 bfg voor de xbox360. Grafisch natuurlijk verouderd maar de gameplay, spanning en het verhaal wat in de logs verteld word heb ik altijd erg goed gevonden. Ik ga er vanuit dat doom 4 voor de next gen console en voor de pc zal zijn dus ben erg benieuwd wat ze daar van gaan maken!
Doom 3 lange tijd terug.. :X

Broekie! ik speelde doom op een 486 in ramdrive zodat die doom.wad file tenminste opschoot.
Das pas een tijd terug! :p
Uitgever die liever aan de fans denkt dan het geld. Goed gedaan Bethesda, hoop dat het een leuke game wordt.
Tja, ik zeg niet dat het niet ook is om de reden die jij nu geeft, maar uiteindelijk kan dit je ook meer geld opleveren hoor. Je hebt immers een naam hoog te houden en als je nu een crap spel uitbrengt dan heb je nu misschien wat inkomsten van mensen die het spel blind kopen, maar daarna gaan mensen een stuk voorzichtiger zijn met games die jij uitbrengt.
Wel is het fijn om ook eens wat langetermijn denken te zien ipv alleen op korte termijn aandeelhouders tevreden te stellen.
Kijk hier reikhalzend naar uit. Doom I & II heeft mij heel wat uren speelplezier opgeleverd in mijn jeugd.
Lichten uit koptelefoon op, fantastisch.

Jammer dat het steeds 'gewoner' is geworden dat de games er goed uitzien. Hiervoor schafte je vroeger een nieuwe PC aan!! (386/486 als ik het me herrinner).
Doom I & II waren shooters waarin gewoon lekker geknald kon worden. Er zaten zat enge monsters in, maar de graphics van die tijd maakten dat het geen horror shooter was. Het was spanned, maar niet veel meer dan dat.

Met Doom 3 heeft ID een veel te donkere horror shooter afgeleverd die bij veel mensen niet in de smaak viel. De onlangs opnieuw uitgebrachte versie heeft hier een klein beetje aan verbeterd, maar Doom I & II zijn imo nog steeds de betere games.

Dat ID met Doom 4 niet opnieuw dezelfde fout wil maken en om dat kracht bij te zetten 2 jaar ontwikkeling naar de prullenbak verwijst is alleen maar lovenswaardig.

Hopelijk wordt Doom 4 een goede mix tussen lekker ouderwets knallen en wat meer moderne gameplay elementen. Dus wel 10 wapens kunnen dragen, maar niet on-rail shooter of scripted events zoals we al teveel gezien hebben in CoD. En als ze het helemaal af willen maken, een opvolger voor de multiplayer van Quake 3. Snelle actie en goede netcode om lekker in clan-verband bezig te kunnen zijn :)
Ik wilde hier even op inhaken en de echte Doom-fans niet onthouden over een redelijke parelachtige remake van de originele Doom, maar dan in een nieuwe jas: de Brutal Doom mod (info). Hoe oud het spel ook ondertussen is, deze 'brutal doom' mod is een aanrader voor mensen die Doom altijd leuk hebben blijven vinden. Wat het is weet ik niet, maar het recht-toe-recht-aan principe en lekker simpel knallen zoals in Doom bljift leuk.
Ik vond Doom 1 en 2 toen ik het speelde (wat natuurlijk wel wat jonger) een verschrikkelijk beklemmende sfeer hebben. De belichting was voor die tijd super met donkere en lichtere stukken. Daarnaast constant van die enge monstergeluiden op de achtergrond! Ik vond Doom 1 en 2 wat dat betreft toch best wel voor die tijd een horrorshooter.
Als je de Classic Doom 3 mod speelt (Doom 1 Episode 1 op de Doom 3 engine) krijg je dat gevoel helemaal terug. Ook al zijn het dezelfde, inmiddels vertrouwde levels, de game is gewoon weer heerlijk creepy :)
Doom 1 en 2 (die ik redelijk veel gespeeld heb) waren niet meer dan platte generic shooters. Doom 3 aan de andere kant, was spannend en gaf het een unieke ervaring. Hetgeen je nunet beschreef is gewoon CoD: lekker schieten.

Ik hoop dat het nog steeds zo 'spannend' of meer zal worden zoals in Doom 3.
Doom 1 en 2 (die ik redelijk veel gespeeld heb) waren niet meer dan platte generic shooters.
Vergeleken met games van tegenwoordig wel, maar indertijd waren er praktisch geen andere shooters, er was dus niets "generic" aan.
Er waren er niet veel :) Terugkijkend waren het wel generic shooters.

Dus daarom vind ik 'het hopen dat het zo wordt als Doom 1/2' een beetje grappig.
De originele Doom spellen waren toch best eng toendertijd. Ja de graphics zijn waardeloos als je er op terug kijkt, maar erg oud was ik ook niet. De standaard mannetjes waren allemaal niet zo spannend, maar die vliegende vuurbal schedels, en vooral ook die demonische beesten met horens deden het goed. Als je er nu op terugkijkt is het natuurlijk lachwekkend.

Doom 3 zat wat dat betreft wel in de goede lijn, het was alleen veel te goed gelukt :P
Zo'n beetje rond de tijd van de 3DFX voodoo1 werd GLdoom speelbaar(niet "doom95"!!), en hoewel dit voor de monsters niet bijster veel deed, liep ik vol verbazing door de level heen, kijkend hoe gedetailleerd(en "creepy" de omgeving was(textures op muren, al dan niet bewegend(over elkaar heen schuivend)), met een goede wavetable geluidskaart voor de midi was de game geweldig indrukwekkend. Deed ook een stuk minder kaal aan dan bijvoorbeeld Quake!&2, en minder houterig dan Duke3D of Blood. (DOOM2, Heretic en Hexen werkten ook met die patch!).

Hoe indrukwekkend DOOM3 echter was, ik vond er geen ruk aan, ik miste het tempo en compleet als een hyperactieve debiel door de gangen rennen en de open stukken, knallend als een bezetene te erg.
Met Doom 3 heeft ID een veel te donkere horror shooter afgeleverd die bij veel mensen niet in de smaak viel.
Ik vond dat nu juist fantastisch, die donkere wereld waarin je met zaklamp maar je weg moest zien te vinden. Soms hoorde je de teleport wel; was het ff stil en zat zo'n Imp ineens achter je,
waaronde 'de verplichte auto-scène' waarin de speler plaatsnam in een computergestuurde auto en ondertussen een in de achterbak gemonteerd machinegeweer moest bedienen.
Waar ze wmb meteen mee moeten stoppen zijn al die race onderdelen of bovenstaande ongein. Als fps is de truuk om vaak jezelf te verbergen als er teveel tegenstand is en in zo'n situatie kan je geen kant op.
Blorgg,

Betreft jouw opmerking over een opvolger van Q3 Arena,
Graag attendeer ik je erop dat er een donders toffe browsershooter bestaat sinds 2009, namelijk QuakeLive.
Nog wel gebaseerd op de Q3 engine echter, dus of het echt een opvolger is, mag je zelf uitmaken, maar het is het proberen waard als je graag ff mag knallen.
http://www.quakelive.com
Duurt ff voordat je de movement etc. goed onder de knie hebt, maar het loont zich na een tijdje.

Betreft Doom 4, ik heb van alle voorgaande delen genoten, dus kijk erg uit naar het vervolg.
BTW, ik heb, volgens mij als enige zo'n beetje, DNF als een leuk spel ervaren 8-)
Ik heb laatst Rage gekocht (aanbieding) om eens te kijken wat de id engine nu was. Ik was prositief verbaast: een hele soepele, vlotte, mooie engine. Nu nog een leuk spel ermee maken, want dat was Rage niet helemaal imo. Een multi shooter, set in WW2, gemaakt door een Splash? Zomaar een idee ;)
Het leukste aan Doom I & II vond ik het zelf maken van levels. In de vakantie maakte we in de ochtend en middag de levels thuis om in de avond op het bedrijfsnetwerk tegen elkaar te spelen. Geheime gangen coole overzicht punten. Hele kastelen hebben we gemaakt.

Het focussen op Doom over Rage is in mijn ogen een goede zet. Doom heeft veel meer naam dan Rage. Dus meer potentie denk ik dan.

Maar als ik ontwikkelaar was ging ik voor een super speelbaarheid in de vorm van dus zelf makkelijk levels editten. Dan heb je meteen een leuke communnity en een meer dynamisch spel. Ik ben heel benieuwd hoe Doom 4 wordt. Rocketlauncher, kettingzaag... veel goede herinneringen.
Een hedendaagse Doom zou gameplay zoals Painkiller moeten hebben: Geen scripted sequences, gewoon razendsnelle actie waarbij je een groot assortiment wapens meesleurt.
En dan vragen ze zich af waarom zoveel van die studiotjes over de kop gaan.. Echt te lachwekkend voor woorden... Na 4 jaar (want de aandacht van management lag bij een andere game) eens kijken waar de developers zich nog meer mee bezig hebben gehouden, oh... niet helemaal wat we willen...

Ik hoop dat er ook de nodige koppen gerolt zijn daar want dat kan echt niet.
Daar zaten ze inderdaad mooi fout en ze zullen er heus wel veel geld mee hebben verspild, maar ging jij blij geweest zijn moesten ze een 'crap game' uitgebracht hebben?

Ze zetten nu 2 teams erop, dus nu zal het hopelijk wel zijn wat ze zoeken, en hopelijk vindt de consument het iets.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013