Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 113, views: 42.990 •
Submitter: MAX3400

Disney Interactive heeft aangekondigd dat het spelontwikkelaar en -uitgever LucasArts, onderdeel van Lucasfilm, gaat sluiten. In oktober vorig jaar nam Disney moederbedrijf Lucasfilm over. Disney wil de franchises in licentie geven aan andere spelontwikkelaars.

In een e-mail aan Game Informer bevestigt Disney dat het de deuren van de spelontwikkelaar gaat sluiten. Het bedrijf gaat over op een licentiemodel, waarbij andere ontwikkelaars de spellen voor Disney kunnen maken. Hiermee hoopt Disney haar risico te beperken. Als gevolg van de sluiting zijn er ongeveer 150 medewerkers ontslagen.

LucasArts was onderdeel van Lucasfilm. Disney nam in oktober 2012 moederbedrijf Lucasfilm over voor een bedrag van vier miljard dollar. LucasArts was in de jaren 80 en 90 razend populair met haar adventuregames, zoals Maniac Mansion, Loom, The Secret of Monkey Island, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Grim Fandango en Day of the Tentacle.

Het nieuws komt niet geheel onverwacht. De afgelopen jaren publiceerde LucasArts vooral spellen in de Star Wars-franchise, die echter niet altijd goed ontvangen werden door het publiek. Ook de door LucasArts ontwikkelde latere Indiana Jones-spellen werden niet goed verkocht. In 2010 moest de spelontwikkelaar al een deel van zijn personeel ontslaan. Het is nog onduidelijk wat er met de deels ontwikkelde spellen, zoals het in juni aangekondigde Star Wars 1313, gaat gebeuren.

Reacties (113)

Reactiefilter:-11130111+163+25+30
1 2 3 ... 6
Old Republic is juist een voorbeeld van een spel dat volgens het licentie model is gemaakt.
Bioware maakt het
EA geeft het uit en beheert de servers.
Moet je zien wat dat heeft opgeleverd.


Eeuwig zonde. Een van de meest legendarisch studios ooit, compleet kapot gemaakt door desinteresse, gebrek aan visie en slechte publishers.
Affin, Disney staat nu ook op mijn no buy lijstje. Meer tijd voor indie games.
Welke goede games zijn er de laatste tien jaar uit de LucasArts studio gerold dan?

Overigens heb je met desinteresse, gebrek aan visie en slechte publishers een zeer goed punt maar dat is niet de schuld van Disney. Eerder van een luie en stugge George Lucas "There will be no more Star Wars movies!"

Ben blij dat die goeie IP 's zoals Star Wars, Grim Fandango, Monkey Island, Day of the Tentacle, Loom, Indiana Jones etc... eindelijk weer aandacht gaan krijgen!

[Reactie gewijzigd door alingebruik1978 op 4 april 2013 10:26]

Ja en wat doen ze ermee?

Vergelijk het met hoe ze met IP's in andere media om zijn gegaan:

Disney heeft ook al besloten om de expanded universe te negeren voor de nieuwe star wars films, en bij Clone Wars de serie hebben ze de stekker uitgetrokken. Met marvel animations hebben ze al dezelfde acties ondernomen(complexere tekenfilmseries en direct-to-dvd-animatieseries hebben ze de stekkers eruit getrokken ten bate van extreem kindvriendelijk spul, terwijl het non-kindvriendelijke voor Marvel in de DVDverkoop een winstgevende tak was.)

Gezien hun macht binnen cartoon network zetten ze ook DC comics/Warner onder druk om meer "kindvriendelijk" spul te maken, en de volwassen fans te negeren.

Iets in mij zegt dat eventuele nieuwe games binnen deze IP's extreem policor en kiddie gaan worden, dus ik verwacht dat er alleen nog maar railshooters en een hoop vriendelijke Jar-Jar/Ewok thema's, en geen complexe titels meer a-la Jedi Knight of TIE fighter.
ja, Doe volgende keer aub de moeite en lees tenminste de eerste zin v/h artikel.
Voor degene die niet volgen: arts is een onderdeel van film, film heeft de rechten, of beter disney nu. Daarnaast doe je jezelf economisch tekort als je niet de star-wars IP rechten uitmelkt. Verwacht de komende tig jaar nog talloze SW producten.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 3 april 2013 21:40]

Uiteraard. Disney koopt LucasArts voor 4 miljard om vervolgens Star Wars de nek om te draaien en de studio te sluiten.
Ware het niet dat Arts en Film niet hetzelfde is.
Disney heeft LucastArts niet gekoecht voor 4 miljard, maar heeft LucasFilm gekocht, waar LucasArts (de game developer) onderdeel van was.

Naast de filmstudio/bedrijf bestond LucasFilm onder andere uit LucasArts, IL&M (special effects bedrijf), Skywalker Sound en LucasFilm Animation. In het verleden zijn ook Pixar en THX onderdeel van LucasFilm geweest.


Er wordt nu dus n klein deeltje van LucasFilm, dat overigens al jaren slecht draait, gesloten.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 3 april 2013 23:03]

Naast de filmstudio/bedrijf bestond LucasFilm onder andere uit LucasArts, IL&M (special effects bedrijf), Skywalker Sound en LucasFilm Animation. In het verleden zijn ook Pixar en THX onderdeel van LucasFilm geweest.
Industrial Light & Magic is toch intussen ook al afgesplitst?
Nou nee.
Star wars gaat nu gewoon verder. Ik neem aan dat die 4 miljard voornamelijk voor de sw licentie is en de Special Effects afdeling. Er komt nieuwe SW film aan, Disney world krijgt starwars dingen , en neem ik aan dat er ook nieuwe games aan komen.
Dit is wel heel erg jammer hoor. Een geweldige studio die na overname van een gigantisch bedrijf nu al gesloten moet worden. Ik hoop dat iedereen die er werkte een betere baan terug krijgt
Ik snap niet dat ze hem ook helemaal sluiten. De naam is enorm bekend en is daardoor best aantrekkelijk (ondank de rapsheet) voor nieuwe titels.
Ik denk dat de bekendheid van die naam je ook nog vies gaat tegenvallen. De games die ik me van LA herinner zijn juist zaken als Day of the Tentacle, Full Throttle, de Monkey Island games, en dat is allemaal ancient history. De meest recente game die ik er nog van gespeeld heb zal Rogue Squadron 2 zijn, voor de GameCube, maar dat is ook alweer dik twaalf jaar geleden.
Sterker nog, als je nu bij de gemiddelde speelgoedwinkel gaat pollen over uitgevers, dan zal bijna niemand nog weten wie LucasArts is. Als je naar Rovio of Denda vraagt, daarentegen...
Het WAS een geweldige studio die de laatste decenia niets noemenswaardigs goeds heeft uitgebracht. De gloriedagen van Tie Fighter en de adventure games was al LANG achter zich.

Zelfs met een geweldig budget en een potentieel brilliant universum konden ze niet meer een klassieker maken.
Inderdaad, ik heb bijna alle adventures gehad van hun. Ze hadden gewoon moeten doorgaan met point en click adventures, maar toen het keyboard controled werd was het niet zo leuk meer.
Een geweldige studio die na overname van een gigantisch bedrijf nu al gesloten moet worden.
LucasArts was anders al meer dan een decennium geen fantastische studio meer. Het laatste decennium zeker, heeft die studio enkel middelmaat of troep afgeleverd.

De beste Starwars game in lange tijd was KOTOR, en die game was juist onder licentie ontwikkeld door een third party (Bioware) en uitgegeven door EA.

Ik ben er niet rouwig om dat LucasArts sluit. LucasArts had vooral een illustere geschiedenis, met pareltjes van games in het verleden. Wellicht dat third party studios onder licentie wl weer fatsoenlijke Starwars games af weten te leveren.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 4 april 2013 10:01]

Dit lezen deed gewoon pijn van binnen.
Hoop dat degene die ontslagen zijn snel ander werk mogen vinden binnen de industrie
Ik had al zo'n vermoeden dat de overname door Disney geen goed idee was... Toentertijd was er vanuit de tweakers gemeenschap ook al twijfel over de beweeg redenen van Disney voor de overname.

Zeer jammer dit. Geen Star Wars games meer van uit LA.
Hoezo was het geen goed idee? LucasArts maakte naar mijn mening al langer geen goede spellen meer laat staan Star Wars spellen. Als ik zo even terug denk naar de beste Star Wars spellen van de laatste 10 jaar dan denk ik aan knights of the old republic en rogue squadron wat voornamelijk van Factor5 was. Jedi knight was ook nog wel leuk maar toen hield het toch echt op. En dat was dan 2003/2004.
Voor de rest was LucasArts voornamelijk publischer van alles wat iets van waarde had.

Ik geen Disney geen ongelijk. Laat andere bedrijven Star Wars spellen maken en draag zelf niet het risico van een flop.

Jaren lang waren er fans van alles wat ooit LucasArts was die niets kregen. Ik ben er niet meer rouwig om.

TellTale heeft ook al spellen gemaakt die ooit van LucasArts waren, dus wat is het nog? Een stickertje?

@Orian:
Misschien heb ik het wat scheef opgeschreven, maar het sloeg toch echt op Rogue Squadron. Daar staat LucasArts namelijk als developer en publisher op, voor KoToR alleen als publischer.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 3 april 2013 21:57]

KoToR was niet van factor 5, maar toch eht van bioware.
Er is een reden om als bedrijf een overname te maken, je verwacht je investering terug te verdienen en uiteindelijk meer winst te maken, linksom of rechtsom.

Als de studio geweldig werk had afgeleverd had deze heus wel doorgegaan. Liefdewerk oud papier doet bijna niemand het meer voor. Ik ben ook blij als ik mijn baan houd, en ja daarvoor moeten wij winst draaien en onze investeringen terugverdienen. Als ik niet genoeg doe dat krijg ik ook een serieus gesprek met mijn baas, als ik dan uiteindelijk nog niet verbeter dan mag ik ook op zoek naar iets anders.

Welcome to the real world.
Oh wat jammer. Vroeger als kind mij helemaal kapot gespeeld aan The Secret of Monkey Island en Grim Fadango.. Wat waren dat vette adventures! :9~
Vind dit zo spijtig h. Ik snap de beweegredenen ook niet. Natuurlijk, je wilt zo weinig mogelijk risico lopen, maar een spel als 1313 was zo enorm veelbelovend. Het werd ook redelijk groots aangekondigd.
Ik hoop dat een andere studio de ontwikkeling overneemt.
Er ging al een tijdje een gerucht rond dat er niet meer verder ontwikkeldt werd aan SW 1313...
SW 1313 was een spel waar ik naar uitkeek. Ik speel geen shooters normaal en heb weinig met Star Wars, maar het zag er geweldig uit! Zonde.
of DoTT ! grijsgespeeld :)
Erg jammer, maar kan er iets bij voorstellen. Disney heeft in het verleden ook samengewerkt met andere spelontwikkelaars en het heeft ze geen windeieren gelegd. Een goede voorbeeld is Capcom (Alladin, Lion king, ducktales en etc) die toen destijds zeer sterke spellen maakte wat overigens ook goed verkocht.

Helaas gaat dit ten koste van Lucasarts waarvan Monkey Island toch wel mijn favouriete serie was.

[Reactie gewijzigd door Monkeydancer op 3 april 2013 21:57]

En Square Enix (Kingdom hearts)
:( ik had gehoopt dit niet mee te hoeven maken, epische spellen
Nee... dit is een grap :( Dit moet een grap zijn, het is dan geen 1 april, maar kom, dit is toch een grap?

Echt z spijtig dat deze ontwikkelaar zijn deuren moet sluiten. Hier baal ik echt van, ik keek zo uit naar het spel Star Wars 1313. Ik heb me met de meeste Star Wars games van deze ontwikkelaar prima vermaakt, vooral de Jedi Knight reeks vond ik subliem. Ook Grim Fandango en de Monkey Island spellen heb ik met enorm veel plezier gespeeld.

Toegegeven, de ontwikkelaar heeft de laatste jaren niet de beste games uitgebracht, maar ik had toch echt goede hoop dat Star Wars 1313 daar verandering in zou gaan brengen. Al moet ik zeggen dat ik met The Force Unleashed ook veel plezier gehad heb. Deel 2 van The Force Unleashed was helaas wel een domper.

Heb goede herinneringen aan LucasArts en deze zal ik koesteren. Maar wat heb ik op dit moment een hekel aan Disney. Ik was we al bang voor en ben ook bang voor de toekomst van Star Wars in het algemeen...
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013